سخنرانی جلسه دهم.mp3
31.73M
#سخنرانی
حجت الاسلام سوزنچی
موضوع: #انتظار_انسان_مضطر
جلسه دهم
شب یازدهم محرم ۱۴۰۰
شام غریبان
@intezar_ir
موضوع بحث: (مرور آیات 89-93 سوره نمل)
در عاشورا اصحاب فهمیدند که مضطر به اماماند و در عین حال باید از امام دفاع کنند: و بین دفاع از امام و اضطرار و پناه بردن به او نهتنها منافاتی نیست بلکه لازم و ملزومند (اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان فی ذلک فرجکم)
جمعبندی وظیفه مضطر:
۱. عبودیت رب؛ربی که هم تشریع دست اوست و هم همه چیز تکوین (رب ... حرمها .. له کل شیء) و تسلیم محض او بودن و مطلقا روی غیر او حساب نکردن (= ایاک نعبد و ایاک نستعین)
۲. تلاوت قرآن و هدایتجویی مستمر (= اهدنا الصراط المستقیم)
و البته خودش آیاتش را نشانمان میدهد به طوری که بشناسیم: هم امام زمان را و هم آیات و نشانههای مسیر را.
@souzanchi
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨🎙#پادکست: «آیا میشود ما با خدا نباشیم، اما خدا یار ما باشد؟»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹ما خودمان حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم. اگر خودمان را اصلاح بکنیم، بهتدریج همه بشر، اصلاح میشوند.
🔹ما میخواهیم اگر دلمان خواست، دروغ بگوییم؛ اما کسی حق ندارد به ما دروغ بگوید! ما [میخواهیم اگر دلمان خواست] ایذاء(اذیت) بکنیم دوستان خودمان، خوبان را؛ اما بدها حق ندارند به ما ایذاء بکنند!
🔴 بابا با خدا بساز، کار را درست میکند. چرا در خلوت و جلوت، دلت هرچه میخواهد، میکنی؟!
🔹مگر نمیفرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً، وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً». [طلاق: ۲ و ۳]
🔹[آیا] میشود ما با خدا نباشیم، [اما] خدا یار ما باشد در هر [مطلب] جزئی و کلی، در امور داخلیه و در امور خارجیه؟! پس هیچ چارهای از بلیّات دنیویه و اخرویه، داخلیه و خارجیه نیست، مگر خدایی بودن و با خدا بودن و با باخداها معیت داشتن و تبعیت داشتن.
🔹ما اگر از انبیا و اوصیا دور شدیم، گرگهای داخل و خارج، بلافاصله ما را میخورند! ما اگر خدا ترس بودیم، از ما میترسیدند کسانی که اصلاً نمیشناسند ما کی هستیم، چه کاره هستیم؛ میترسند کاری بکنند که ما بر آنها غضبناک بشویم؛ چرا؟ چون دیگر غضب ما غضب خداست، اگر با خدا هستیم.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🗓 سهشنبه ١۶ شهریور ماه ١۴٠٠
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ آمده بودند و از او «استاد» میخواستند.
▫️ میگفتند: «طی این مرحله بیهمرهیِ خضر نمیشود؛ استادی به ما معرفی کنید.»
▫️ گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید، عمل کنید؛ هرجا یقین ندارید، توقف کنید تا برایتان روشن شود.»
▫️ بعد هم حدیث رسول الله صلیاللهعلیهوآله را گواه آورد که: «مَنْ عَمِلَ بِمٰا عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْیَعْلَمْ.»[١]
📚 به شیوه باران، ص۴١
[١]. «هر کس به دانستههای خود عمل کند، خداوند علم به آنچه را که نمیداند، به او عنایت خواهد فرمود.» [الخرائج و الجرائح، ج٣، ص١٠۵٨.]
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت آیتالله سید جمالالدین گلپایگانی؛ ۱۳۷۷ق.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد! 🏴
📹 عظمت و شدت مصیبت امام حسن عسکری علیهالسلام
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹مصیبت امام حسن عسکری سلاماللهعلیه، خیال میکنم که خیلیخیلی شدیدتر بود از مصائب آباء مطهّرینش علیهمالسلام، بهجهت اینکه دید و رسید به آنچه که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرموده بود که «غیبت میکند، تا پر بشود زمین از ظلم و جور، بعد ظهور میکند»؛ دید که وقتش شده است. چقدر بر او این مطلب سخت بود.
🔹[امام حسن عسکری به امام عصر علیهماالسلام فرمود:] یا سیّد اهلبیته، در بلاد و... نمان، برو در بیابانها؛ جایی نمان که تو را ببینند و بشناسند و بکشند!
📚درس خارج اصول، ١٣٨٧/١١/٢١
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
http://bahjat.ir/fa/content/1009
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 آری، در گرفتاریها باید قدمبهقدم به دفتر شرع نگاه کنیم؛ هرکجا که دیدیم واضح و آشکار است پیش برویم، و در موارد شبههناک و تاریک خودداری و توقف کنیم، عمل به احتیاط پشیمانی ندارد.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص ۳۲۸
🔹 انسان باید کارهایش را مطابق دفتر شرع انجام دهد...
📚 در محضر بهجت، ج١، ص ١٠٠
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🗓 پنجشنبه ١٣ آبان ماه ١۴٠٠
🔻 گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
✅ از امام صادق علیهالسلام روایت است که فرمود:
▫️ همانا در روز قیامت یکی از کسانی که عذابش از دیگران سختتر است، کسی است که عدالتی را ستوده است، اما به غیر آن عمل کرده است.
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۹۶
🔻مناسبتها:
🔹 تسخیر لانه جاسوسی آمریكا بهدست دانشجویان پیرو خط امام؛ ۱۳۵۸ش؛ روز دانشآموز
🔹 روز ملی مبارزه با استكبار جهانی
🔹 تبعید حضرت امام خمینی قدسسره از ایران به تركیه؛ ۱۳۴۳ش.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
✨ آن چه در همۀ این رؤسای ضلالت و فساد، بالفعل است، در هر کدام از ما که خدا معصومش نکند و خدا او را حفظ نکند، بالقوّه است.
🔸و الّا آیا می توان گفت: «آنها از جهنّم آمده اند و ما از بهشت»؟!
🔸همه چیز ممکن است ؛ غیر از کسی که در مرتبه اول از شرّ خودش به خدا پناه ببرد و در مرتبه بعد از شرّ سایر اشرار.
📚 گوهرهای حکیمانه، ص۲۵
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
هدف از علم آموزی؟.mp3
2.94M
🎙 #بشنوید
* آیا نیت طلبه از درس خواندن خدمت به دین باید باشد؟
* معنای نهی از "استیکال به علم چیست" ؟
عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ مَنِ استاكل بِعِلْمِهِ افْتَقَرَ قُلْتُ إِنَّ فِی شِيعَتِكَ قَوْماً يَتَحَمَّلُونَ عُلُومَكُمْ وَ يَبُثُّونَهَا فِی شِيعَتِكُمْ فَلَا يَعْدَمُونَ مِنْهُمُ الْبِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الْإِكْرَامَ فَقَالَ لَيْسَ أُولَئِكَ بِمُستاكلينَ إِنَّمَا ذَاكَ الَّذِی يُفْتِی بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًی مِنَ اللَّهِ لِيُبْطِلَ بِهِ الْحُقُوقَ طَمَعاً فِی حُطَامِ الدُّنْيَا (وسائل الشيعة /ج27/ص141/ب11/ ح33427 بحارالأنوار /ج2/ ص117/ ب16/ح14 معاني الأخبار /ص181/ح1)
* هویت علم اخلاص ساز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 «برای حضور قلب در نماز که گاهی حواس پرت میشود چه باید کرد؟»
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ «البلیة اذا عمت طابت؛ بلا وقتی شایع شود گوارا شود».
🔸 کسانی که [اینطور] نباشند و فکرشان در نماز مستقیم باشد، آنها خیلی نادرالوجودند!
▫️ به حسب ظاهر راهی که مختصر و مفید باشد و [انسان] خودش هم با تجربه احساس کند با اینکه مختصر بود نتیجه داد؛ این است که در نماز -چه دو رکعتی باشد، چه سه رکعتی، چه چهار رکعتی - یک آن به این فکر میافتد که نماز میخوانم [همان را عمداً از دست ندهد].
فکر [انسان، معمولاً مشغول] در و دیوار و مردم میشود [تا جایی که] حتی در روایت، ذکرالله با ذکرالناس مقابله شده است.
یعنی آدم اگر بخواهد غافل شود همهاش در فکر [این است که] او چه کرد و دیگری چه کرد، و در ذکر ناس (مردم) است.
[اگر طالب حضور قلب باشد] باید ملتفت باشد در ذکر ناس نباشد.
🔹 علی أی حال، انسان یک آن در نماز به یاد خدا میافتد و دیگر در یاد ناس نیست. یک آن! متذکر میشود که دارم برای خدا نماز میخوانم. یک آن! نمیشود که در تمام نماز یک آن هم اینطور نباشد.
▫️ ما میگوییم اگر یک آن، شما غفلت نداشتید و متوجه شدید، اختیارا روی خود را برنگردانید؛ اختیارا خود را از این حال منصرف نکنید. اختیارا! غیر اختیار اگر شد که مثل جاهای دیگر نماز [است].
🔹ما حالا یک آنش را پیدا کردیم. اختیارا روی خود را برنگردانید، قلبتان را از این جهت منصرف نکنید. همین کافی است....
📚 درس خارج فقه، ١۶ خرداد ١٣٨۵
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده
نشست تخصصی:
#فطرت_به_مثابۀ_یک_نظریۀ_انسانشناختی_رقیب_برای_علوم_انسانی_مدرن
ارائه دهنده:
#حجت_الاسلام_دکتر_حسین_سوزنچی
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
ناقد:
#دکتر_عطاءالله_بیگدلی
عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
⏰ زمان: سهشنبه ٩ آذر، ساعت ١٠ الی ١٢
🏡مکان: پژوهشکده صدر
📍برگزار کننده:
اندیشکده مطالعات بنیادین تمدنی
📚 منبع جهت پیش مطالعه:
مقاله «فطرت به مثابه یک نظریه انسانشناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن»
www.souzanchi.ir/fitrat-human-nature-as-a-competing-humanistic-theory-for-modern-humanities-and-social-sciences/
لینک مجازی نشست:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔹🔸🔹🔸
📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده
🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/
🆔 @irhfcconf
هدایت شده از انسانشناسی
14000909_Fetrat_Dr Souzanchi & Dr Bigdeli.mp3
39.54M
#صوت
نشست #چالشی ارائه #نظريۀ_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر حسین #سوزنچی و نقد دکتر عطاءالله #بیگدلی
@Elm_Tamadon
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
#اطلاعیه
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام حسین سوزنچی
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی محمد عظیمی پور
📅 جمعه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۰، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، میدان روح الله، جنب دبیرستان ماندگار امام صادق(ع)، حسینیه هنر
• مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برگزار میشود.
✅ برادران - خواهران
💥 ان شاءالله شام مهمان سفره اهل بیت علیهم السلام هستیم.
#هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها)
🆔 @rah_fatemeh
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
هیئت راه فاطمه - استاد سوزنچی .m4a
44.82M
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
۱۴۰۰/۰۹/۱۲
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_سوزنچی
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔴 باید بدانیم [که] مطلب فقط یکی است، آن چیست؟ بندگی خدا!
🔹 بندگی خدا، در طاعتِ خداست [و] طاعت خدا در [گرو] ترک معصیتِ خدا است؛ هم در اعتقاد و هم در عمل.
غیر از طاعت خدا یا چیزی که مولّد طاعت خدا [است] نداشته باشیم [که عبارت است] از معارف و تفکرات.
یا چیزی که طاعت خدا، مولّد آنهاست [که عبارت است] از مرضیات خدا.
معلوم است که طاعت، جز طاعت [به ارمغان] نمیآورد و طاعت هم جز از طاعت نمیآید.
📚 مشاهده صوت بیانات این مطلب در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
💠 http://bahjat.ir/fa/content/9299
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
🏴مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول)🏴
موضوع: مدارای فاطمی (حد و مرز انقلابی بودن در سیره حضرت فاطمه س)
زمان: از پنج شنبه ۲۵ آذر به مدت سه شب ساعت ۱۹:۱۵
مکان: مشهد. میدان صاحب الزمان. مسجد صاحب الزمان
📺 #پخش_زنده
مراسم عزاداری در صفحه:
تکیه: ( ترافیک رایگان )( به صورت تصویری )
https://tekye.net/live/2633
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
@souzanchi
هدایت شده از پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
#هفته_پژوهش
#نشست_تخصصی
با موضوع:
📚تولید #علم_دینی؛ مبانی و روشها
🔰اساتيد مدعو:
🔸حجةالاسلام و المسلمین #سوزنچی (مؤلف کتاب «معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی»)
🔸حجةالاسلام و المسلمین #وکیلی (مؤلف کتاب «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»).
🕰زمان: جمعه، 26 آذرماه 1400، ساعت 8 الی 11:30
📍مکان: کاشانی 25، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🖥وبينار:
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-09-26
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
صوت 1.mp3
42.21M
#هفته_پژوهش
#صوت_نشست
با موضوع:
📚تولید #علم_دینی؛ مبانی و روشها
(نقد و بررسی مجموعه "علم دینی از چیستی تا چگونگی" )
🔸بخش اول
🔰اساتيد مدعو:
🔸حجةالاسلام و المسلمین #سوزنچی (مؤلف کتاب «معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی»)
🔸حجةالاسلام و المسلمین #وکیلی (مؤلف کتاب «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»).
🕰زمان: جمعه، 26 آذرماه 1400
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
صوت 2.mp3
42.36M
#هفته_پژوهش
#صوت_نشست
با موضوع:
📚تولید #علم_دینی؛ مبانی و روشها
(نقد و بررسی مجموعه "علم دینی از چیستی تا چگونگی" )
🔸بخش دوم
🔰اساتيد مدعو:
🔸حجةالاسلام و المسلمین #سوزنچی (مؤلف کتاب «معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی»)
🔸حجةالاسلام و المسلمین #وکیلی (مؤلف کتاب «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»).
🕰زمان: جمعه، 26 آذرماه 1400
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
#خبر_نشست
#نقد_کتاب
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «علم دینی از چیستی تا چگونگی» با حضور حجةالاسلام سوزنچی و حجةالاسلام وکیلی برگزار شد.
در این گفتگوی علمی و جذاب که چهار ساعت به طول انجامید، موضوعات و مسائل فراوانی از مجموعه چهارجلدی «علم دینی از چیستی تا چگونگی» مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار گرفت. در ادامه، برخی از محورهای گفتگوی فوق را به اختصار ذکر میکنیم:
✅ اعتباری بودن «دین» در اصطلاح «علم دینی»
✅ لزوم تفکیک دین نفسالامری از دین واصل در مباحث «علم دینی»
✅ شمول و عدم شمول دو اصطلاح «دین» و «دینی» نسبت به دستاوردهای «عقل» و «دانشمندان مسلمان»
✅ نقد رویکرد سلبی کتاب در مبحث «قلمرو دین» به «دین حداکثری» و «جامعیت قرآن»
✅ بررسی معنای نبوت و خاتمیت
✅ نقد مدعای «عدم بناء ائمه معصومین بر ورود در همه عرصههای معرفت بشری»
✅ بررسی مسأله کاشفیت و واقعنمایی در «ظن شخصی» و «ظن نوعی»
✅ بررسی «اصل در مقام بیان» در مقام اطلاقگیری از روایات
✅ نقد و بررسی مدعای «اصالة الخارجیة در روایات»
✅ نقد استفاده از تعبیر «پارادایم» به دلیل معنای نسبیگرایانه آن
✅ نقد ترتیب و دستهبندی مباحث «جلد سوم»
✅ نقد رویکرد کتاب به مسأله «قیاس ظنی»
✅ نقد رویکرد کتاب به روش تولید علم و مدلسازی در علوم انسانی
✅ لزوم توجه عمیقتر به مسأله موضوعشناسی مخصوصا در مواجهه با موضوعات مدرن
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
حسین سوزنچی
🏴مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول)🏴 موضوع: مدارای فاطمی (حد و مرز انقلابی
سخنرانی شب اول فاطمیه 75 روز.mp3
40.2M
🔹سخنرانی شب اول فاطمیه۷۵ روز
🎙حجت الاسلام #سوزنچی
«مدارای فاطمی-جلسه اول»
🔸پنج شنبه۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰
🔸مسجد صاحب الزمان عج
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
@souzanchi
هدایت شده از هیئت لبیک
سخنرانی شب دوم فاطمیه 75 روز - حجت الاسلام و المسلمین سوزنچی.mp3
48.83M
🔹سخنرانی شب دوم فاطمیه۷۵ روز
🎙حجت الاسلام #سوزنچی
«مدارای فاطمی-جلسه دوم»
🔸جمعه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰
🔸مسجد صاحب الزمان عج
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
هدایت شده از هیئت لبیک
سخنرانی شب سوم فاطمیه 75 روز - حجت الاسلام و المسلمین سوزنچی.mp3
40.62M
🔹سخنرانی شب سوم فاطمیه۷۵ روز
🎙حجت الاسلام #سوزنچی
«مدارای فاطمی-جلسه سوم»
🔸شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰
🔸مسجد صاحب الزمان عج
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
بسم الله الرحمن الرحیم
📝 احتیاط (قسمت اول)
فهم اقتضائات احتیاط؛ راه برونرفت از عمده مشکلات کشور!
✍️ حسین سوزنچی
در ابتدای رسالههای توضیح المسائل مینویسند که انسان برای عمل به احکام دین باید یا #مجتهد باشد یا #مقلد یا #محتاط.
همواره برایم سوال بود که: «انسان مجتهد باشد یا مقلد» رویهای معقول است (نهفقط در فقه، بلکه در تمام عرصههای زندگی: مثلا برای علاج بیماری، انسان یا مجتهد [= پزشک] است یا مقلد [= به پزشک مراجعه میکند] و ...)،
اما #محتاط یعنی چه؟
انسان یا پاسخ را میداند یا نمیداند؛ اگر نمیداند، از کسی که میداند بپرسد؛ چرا احتیاط کند (برود سراغ همه متخصصان، و به سختترین گزینه ممکن عمل کند)؟!
آیا احتیاط، خلاف عقل متعارف نیست؟!
آیا واقعا یک تقسیم ثنایی (مقلد-مجتهد) باید داشت یا یک تقسیم ثلاثی (مقلد-مجتهد- محتاط)؟
امروز دقیقا میفهمم که بیتوجهی به این قسم سوم نه فقط به بسیاری از طلاب و دانشجویان آسیبی جدی زده، بلکه مشکلات حادی را در زندگی اجتماعی ما ایرانیان پدید آورده است!
مساله از این قرار است:
هر انسانی در ابتدای تحصیل در هر رشتهای ابتدا مقلد است، و زمان میبرد تا مجتهد شود؛
لیکن حرکت از مقلد بودن به مجتهد شدن، دفعی نیست، #تدریجی است؛
یعنی دانشجو و طلبه، پس از مدتی و به خاطر مواجه با دیدگاههای رقیب و ...، به مرحلهای میرسد که دیگر نمیتواند مقلد باشد؛ یعنی دیگر هر «دیدگاه معین» (در فقه: فتوا؛ در پزشکی: نحوه معالجه؛ و ...) را که میبیند، اشکالاتی دربارهاش به ذهنش میآید که نمیتواند مثل گذشته، آن را بپذیرد؛ و احتمال میدهد که «گزینههای رقیب» بهتر باشند؛ اما هنوز به حدی نرسیده که خودش بتواند با ادلهای که در دستش است به نتیجه معتبر و اطمینانبخش در حد آن رشته علمی (که عرف جامعه علمی مربوطه آن را قابل اعتنا بداند) برسد.
در چنین وضعیتی که انسان در برزخ بین تقلید و اجتهاد است، چه بکند؟
اینجاست که مفهوم «محتاط» معنیدار میشود؛ به عنوان یک راهنمای عمل میگوید:
درست است که تو دیگر نمیتوانی تقلید کنی؛ اما یادت باشد که هنوز مجتهد نشدهای؛
تو به دیدگاه مجتهدان انتقاد داری، اما یادت باشد که آنها قبل از اینکه تو در این وضعیت قرار بگیری مجتهد بودهاند، و به خاطر فراتر رفتن تو از مقلد بودن (حتی اگر نقد تو بر دیدگاه آنها وارد هم باشد) اجتهادشان باطل نشده است؛ زیرا مجتهد انسان معصوم نیست که خطا نکند؛ او انسانی است که در حد عقلایی لازم تلاشش را کرده و عقلا تایید میکنند که حتی اگر در نظر نهاییاش اشتباه هم کرده باشد معذور است.
پس در چنین موقعیتی که نمیتوانی از آن یک نفر – که قبلا مقلدش بودی- تقلید کنی، او و بقیه متخصصان سطح بالا را جلوی خودت بگذار و احتیاط کن!
احتیاط یعنی وقتی مثلا مریض شدی و به هیچ متخصصی اطمینان کامل نداری، راهش این نیست که به سلیقه شخصی خودت عمل کنی؛ بلکه به جای یک نفر، سراغ چند متخصص برتر برو و اگر اولی گفت انگور نخور، و دومی گفت انار نخور، و سومی گفت سیب نخور، فعلا هیچیک از این سه میوه را نخور تا زمانی که خودت واقعا متخصص شوی.
رویه غلطی که متاسفانه رایج شده این است که بسیاری از طلاب و دانشپژوهان بدون اینکه در عرصه تخصصی خود به اجتهاد رسیده باشند موضعی را که به نظرشان بهتر رسیده مبنای عمل خود قرار میدهند!
و بدتر اینکه در مسائل مربوط به مشکلات جامعه هم، به جای ارجاع دادن دیگران به متخصصان، میکوشند نظر خودشان را به کرسی بنشانند!
و این گونه است که در کشور، نه فقط در مسائل دینی، بلکه در مسائل #اقتصادی، #سیاسی، #اجتماعی، #فرهنگی، #خانوادگی، #سلامت، و .... دچار مشکل هستیم و روز به روز بر مشکلاتمان افزوده میشود؛
چون بسیاری از ما از تقلید درآمدهایم،
اما هنوز مجتهد نشدهایم
و یادمان رفته که کسی که در این برزخ بسر میبرد:
اولا وظیفه خودش احتیاط است، نه فتوا دادن؛
و ثانیا وظیفه ندارد سایر مقلدان را از رجوع به مجتهدان بازدارد و به پیروی از خودش دعوت کند.
اگر هرکدام از ما وقتی از تقلید درمیآمد،
توجه میکرد که آنان که تا دیروز مجتهد بودند هنوز مجتهدند
و میفهمید که صرف گرفتن مدرک دکتری یا سطح چهار حوزه، انسان را مجتهد نمیکند،
آنگاه نقشآفرینی متخصصان هر عرصه جدیتر میشد و مسئولان و تصمیمگیران کشور یا از متخصصان واقعی در هر عرصهای پیروی میکردند و احتمالا با بسیاری از مشکلات امروزی مواجه نبودیم.
هنوز هم دیر نشده است.
من امروز فهمیدهام که نمیتوانم در برخی عرصهها مقلد باشم؛
اما میدانم که هنوز مجتهد هم نشدهام؛
از این روست که راه احتیاط را در پیش گرفتهام.
شما هم با خودت روراست باش؛
اگر نمیتوانی تقلید کنی ابتدا مطمئن باش که مجتهد شدهای بعد فتوا بده!
@souzanchi