بسم الله الرحمن الرحیم
📝#حضرت_زهرا سلام الله علیها و #کنشگری_زن مسلمان
یکی از مسائلی که بویژه همراه با وقوع انقلاب اسلامی بسیاری از اذهان متدینان و روشنفکران را به خود مشغول داشته است، موضع #اسلام در قبال کنشگری زن است؛
🔻یک وضعیت برای زن هست که به #دوره_سنتی نسبت میدهند که وضع مطلوب برای زن این است که اساسا کنشگری اجتماعی نداشته باشد و گوشه خانه و محبوب شوهرش بماند؛ به تعبیر شهید مطهری، زن در این دوره گرانبها بود، اما همچون #شیء_گرانبها بود، و نه به عنوان انسان کنشگر.
🔻در یکی دو قرن اخیر و بعد از تحولات مدرنیته و نهضت احیای حقوق زنان که ذیل عنوان #فمینیسم رقم خورد عملا دو الگو برای کنشگری زن مطرح شد:
▪️یکی الگوی خود فمینیسم، که ناخودآگاه الگوی اصلی انسان را مرد میدانست، و لذا الگوی کنشگری زن را در انجام کنشگریهای مردانه میدید؛ در این الگو، به تعبیر شهید مطهری انسان بودنش از حیث اجتماعی جدی گرفته شد، اما چون زن بودن زن به حاشیه رفت خروجیاش #انسان_بیبها شد. اگر سیمون دوبوار کتاب #جنس_دوم را نوشت که به زنان هشدار دهد که از این وضعیت درآیند، عملا با مسیری که پیشنهاد کرد، زن بر اساس همان ضوابط مردانه خودشان برای کنشگری (یعنی به دست گرفتن مناصب سیاسی و اقتصادی و ...) هنوز جنس دوم است.
▪️دومی الگوی #سرمایهداری بود، که این فرصتی که فمینیستها پیش آوردند جدی گرفت؛ و کوشید زن بودن زن را جدی بگیرد، اما نه در افق انسانیت (زیرا تنها الگوی انسان در غرب، همچنان الگوی مردانه بود)، بلکه در افق #جنسی؛ یعنی با تقویت نگاه سرمایهای به همه امور، زن را به مثابه کالای جنسی در نظر گرفتند، یا حداکثر به عنوان سرمایهداری که سرمایهاش امر جنسی است؛ کنشگری او بیش از اینکه انسانی باشد جنسی شد؛ یعنی آزاد شدن استفاده از سرمایه جنسی او برای همگان و برای رونق بازار مصرف! این را اگر بخواهیم با ادبیات شهید مطهری نامگذاری کنیم این است که در این الگو، زن به بهانه کنشگر بودن، هم گرانبها بودنش را از دست داد و هم انسان بودنش را.
🔺اما در اسلام وجود حضرت زهرا س به ما نشان داده که
▫️اولا زن در منظر اسلام کنشگر است نه صرفا حاشیه و در پستوی خانه و منفعل؛ و
▫️ثانیا کنشگری است که #جنسیت او (زنانگیاش) در کنشگریاش باید جدی گرفته شود؛ اما نه وجه #جنسی بودن وی؛ بلکه این وجه اصلا نباید در کنشگری وی وارد شود.
در #فاطمیه دوم سال ۱۴۴۴ (۲ تا ۶ دیماه ۱۴۰۱) در هیات وابسته به #موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی کوشیدم موضوع #کنشگری_زن_مسلمان را با استفاده از الگوی شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها طرح کنم.
▫️جلسه اول و دوم عمدتا تلاش شد معنای ناصواب کنشگری زن در غرب (با دو الگوی #فمینیستی و #سرمایهداری) شرح داده شود (البته در جلسه دوم هم با مرور سریعی بر مباحثی که در فاطمیه اول گفته بودم درباره جایگاه #حجاب برای ارائه کنشگری خاص زن مسلمان نکاتی بیان شد)؛
▫️جلسه سوم و چهارم با توجه به دو مفهوم #حیا و #مادری تلاش شد الگوی کنشگری زنانه از منظر اسلامی تبیین شود؛ و
▫️در جلسه پنجم هم برخی از احادیث را که عدهای از آن مطلوبیت عدم کنشگری زن برداشت کردهاند شرح داده شد که چه سوء تفاهمی در فهم آن احادیث رخ داده است.
🎧 جلسه اول
https://eitaa.com/souzanchi/1207
🎧جلسه دوم
https://eitaa.com/souzanchi/1208
🎧جلسه سوم
https://eitaa.com/souzanchi/1209
🎧جلسه چهارم
https://eitaa.com/souzanchi/1210
📼جلسه پنجم
https://eitaa.com/souzanchi/1211
ضمنا کل فایلهای صوتی فوق به همراه خلاصه ای از بحثها و نیز متن احادیثی که در جلسات بیان شد در فضای وب نیز موجود است:
🌐 https://www.souzanchi.ir/hazrat-zahra-and-muslim-womens-activism/
@Aqr_Javanan
@souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
حجاب؛ مدخلی برای کنشگری زن در اسلام.pdf
4.18M
📒 #جزوه | #پیشنهاد_ویژه
💠 حجاب؛ مدخلی برای کنشگری زن در اسلام
📌 تقریر بیانات حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 ایام فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق | ۱۲ الی ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
مناظره با میلاد دخانچی چالشهای حجاب و گشت ارشاد- آذر ۱۴۰۱.mp3
45.83M
🔰 فایل صوتی اولین قسمت از فصل اول برنامه #حسینیه_ارشاد، گفتگوی حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتر #میلاد_دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی
✳️ چالشهای حجاب و گشت ارشاد
🎥برای مشاهده فیلم این مناظره در آپارات از لینک زیر استفاده کنید:
🌐https://www.aparat.com/v/Ntp82
💢لازم به ذکر است که این مناظره در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ و پیش از سخنرانیهای #حجاب_مدخلی_برای_کنشگری_زن_مسلمان انجام شده است.
توضیح و تبیین مطلبی را که در پایان این مناظره ادعا شد در سخنرانیهای مذکور میتوانید بیابید:
لینک سخنرانی مذکور
https://eitaa.com/souzanchi/1196
لینک متن پیاده شده سخنرانی مذکور
https://eitaa.com/souzanchi/1213
@rasafekr
@souzanchi
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 با اینکه ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی، امر اختیاری ما است _ بر خلاف ظهور و فرج عمومی_ بااینحال، چرا به این اهمیت نمیدهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم؟!
📚 کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص٣١١
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔰اگر بفرمایید: به آن حضرت(امام زمان علیهالسلام) دسترسی نداریم؛ جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم(پایبند) نیستید، و اوبه همین از ما راضی است!
📚 کتاب حضرت حجت(عج)، ص١٧۶ مجموعه بیانات آیتالله بهجت(ق) پیرامون حضرت ولی عصر(عج)
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📷 #عکس_نوشت | #خلاصه_سخنرانی
💠 حجاب؛ قانون مدنی
👤 حجتالاسلاموالمسلمین #سوزنچی
📆 شب چهارم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق | ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱
🔸 ما قائل به قانون حجاب هستیم اما قانون با اجبار فرق میکند...
#فاطمیه۱۴۴۴
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📷 #عکس_نوشت | #خلاصه_سخنرانی
💠 مدیریت اجتماعی حجاب
👤 حجتالاسلاموالمسلمین #سوزنچی
📆 شب چهارم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق | ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱
🔸 نحوه اجرای قانون حجاب با فعال کردن سازوکار امر به معروف و نهی از منکر است...
#فاطمیه۱۴۴۴
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
🌱🌺 فرارسیدن سالروز ولادت پرنور و سرور امأبیها، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها و #روز_مادر مبارک باد 🌿🌷
☘️ یکی از طلّاب اصفهانی میگوید:
🔆 زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم.
روزی خدمت آیت الله العظمی بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمود:
🌹 آقا! خودسازی به این شکل فایدهای ندارد. بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید.
🔸 گفتم: نمی شود؛ و کمی با ایشان بحث کردم.
🔹وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا دانست؟
🍃 سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم.
📚 فریادگر توحید، ص٢١٠
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
@bahjat_ir
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3️⃣ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
این آیه توصیه اولیهای به پرهیز از ظن دارد با این تحلیل که بسیاری از ظنها گناه است.
البته در قرآن کریم گاه شده که ظن افراد مورد مدح واقع شده است: «الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُون» (بقره/۱۴۶) و «قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» (بقره/۲۴۹)
یا افراد توصیه به ظن شدهاند: «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً» (نور/۱۲).
صرف نظر از اینکه گاه مقصود از برخی مصادیق ممدوح ظن را یقین دانستهاند (توضیح در تدبر۲.الف)، برای اینکه معلوم شود واقعا تکلیف ما با ظنون مختلف چیست بهتر است نگاه جامعی به اقسام ظن داشته باشیم:
🔶اقسام ظن
ظن و گمانی که در انسانها پدید میآید:
➖به لحاظ متعلق آن:
یا ناظر به خداست،
یا ناظر به خویش،
یا ناظر به دیگران؛
➖ به لحاظ جهتگیری نسبت به متعلق آن:
یا حسن ظن است،
یا سوء ظن؛
➖و هریک از اینها به لحاظ ارزشگذاری:
یا خوب است،
یا بد است.
🔸الف. ناظر به خدا
در اینجا قاعده کلی این است که حسن ظن به خدا همواره خوب و سوء ظن به خدا همواره بد است.
(تفصیل این مطلب در احادیث ۱۴ تا ۲۸ گذشت. )
تنها نکتهای که شاید تذکرش لازم باشد این است که حسن ظن به خدا، هیچگاه نباید به سمتی کشیده شود که انسان از کار کردن دست بکشد و حسن ظن به خدا در معنای درست خویش نهتنها تنبلی و بیمبالاتی نمیآورد بلکه کاملا تقویت کننده عبودیت و خوف از خداست (به طور خاص به احادیث ۲۱ تا ۲۴ توجه شود)؛
و از آن سو، بنیان خصلتهایی همچون ترس و بخل و حرص، در سوء ظن داشتن به خداست (احادیث ۲۸ تا ۳۰).
پس اگر این آیه از منظر ظن به خدا مورد توجه قرار گیرد باید گفت:
مصداق آن ظن کثیری که نسبت به خداوند باید از آن پرهیز نمود، سوءظن داشتن به خداست و هرگونه سوءظنی به خداوند گناه است؛ و البته همواره باید به خدا حسن ظن داشت.
🔸ب. ناظر به خویش
در اینجا مساله کاملا بالعکس میشود؛ یعنی انسان همواره باید به خود بدگمان باشد و خود را متهم ببیند؛ و از خوشگمانی به خویش برحذر باشد (حدیث۴۸)؛ که خوشگمانی به خویش منجر به گناهی به نام عجب میشود که از بدترین گناهان کبیره است.
پس اگر این آیه از منظر ظن به خویش مورد توجه قرار گیرد باید گفت:
مصداق آن ظن کثیری که نسبت به خداوند باید از آن پرهیز نمود، حسن ظن داشتن به خویش است و در مقابل سوءظن به خویش از خصلتهای مومنان واقعی است.
🤔البته این بدگمانی به آن معناست که خوف از خدا را در انسان تقویت کند؛ وگرنه اگر این بدکمانی به خویش به حدی برسد که شخص امید و رجای خویش به خدا را از دست بدهد و ناامید از رحمت الهی شود قطعا مصداق آن سوءظنی است که باید از آن اجتناب نمود.
🔸ج. ناظر به دیگران
@yekaye
👇ادامه مطلب 👈
https://eitaa.com/yekaye/10146
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه تدبر ۳ (اقسام ظن)
🔸ج. ناظر به دیگران
در یک تقسیم کلی، دیگران را میتوان همکیشان (مومنان و مسلمانان) و غیرهمکیشان تقسیم کرد.
بحث در مورد غیرهمکیشان پیچیدگی خاص خود را دارد که فعلا از مباحث این آیه خارج است.
اما در خصوص مومنان و مسلمانان، ظاهرا اصل اولیه داشتن حسن ظن به دیگران و پرهیز از سوءظن به دیگران است و توصیه شده که حتی اگر وضعیت بظاهر نامطلوبی از او دیدیم تا حد امکان آن را بر وجه خوبی حمل کنیم (احادیث۳۱ تا ۴۱) مگر کسی که علنا به فسق و فجور اقدام میکند (حدیث۸۸)؛
و البته معدود مواردی توصیههای مختصری به سوءظن داشتن هم شده است، که مهمترینش آن است که اگر انسان در زمانهای زندگی میکند که بدی بر رفتار انسانهای جامعه و غالب است اینجا دیگر جای حسن ظن داشتن نیست (حدیث۴۳) و در واقع، داشتن سوءظن در چنین موقعیتهایی از باب احتیاط و دوراندیشی است (احادیث ۱۳ و ۴۲).
البته در روابط با مومنان درست است که از سویی باید تا حد امکان از سوءظن پرهیز داشت و از سویی اگر دیگران به ما حسن ظن داشتند بکوشیم طوری رفتار کنیم که حسن ظن ایشان صادق از آن درآید (حدیث۴۰)،
اما حقیقت این است که باید توجه داشته باشیم که بسیاری از مردم به این دستور عمل نمیکنند، و از این رو، همان طور که باید از سوءظن به دیگران اجتناب نمود باید از قرار دادن خود در موقعیتی که موجب سوءظن میشود پرهیز نمود (احادیث۴۶-۴۷)؛
که این مساله در خصوص زمامداران و کسانی که مسئولیتی برعهده دارند بمراتب بیشتر و ظریفتر است (حدیث۴۵).
البته یک نکته مهم درباره سوء ظن (بخصوص در مورد دیگران) که در احادیث مورد تاکید قرار گرفته این است که انسانها بالاخره ناخواسته مبتلا به سوء ظن میشوند تا حدی که گویی هیچ انسانی نیست که از آن خلاصی داشته باشد، ولی مهمترین وظیفه انسان این است که به سوءظن خود ترتیب اثر ندهد (حدیث۵)
و همین تحلیل محملی بوده است که بسیاری از بزرگان بین احادیثی که سوءظن را مذمت کردهاند و احادیثی که گاه از محاسن سوءظن سخن گفتهاند جمع کنند بدین بیان که اساسا ظن یک صفت انفعالی و خارج از اراده انسان است که نمیتواند مورد دستور قرار گیرد؛ پس جایی که از محاسن آن سخن گفته شده صرفا از باب حزم و احتیاط و دوراندیشی و در افق ذهن است ؛ و جایی که مذمت شده جایی است که انسان بخواهد بر این سوء ظن خود نتیجه عملی و خارجی مترتب کند.
📚(مجمع البیان، ج9، ص205 ؛ نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص111 ؛ المیزان، ج18، ص323 و ۳۳۳ )
🔹تبصره
چنانکه مشاهده شد در مجموع مصادیق بد بودن سوءظن به نحو چشمگیری بیش از مصادیقی است که در آنها سوء ظن داشتن مطلوب است،
و شاید به همین جهت است که در این آیه تاکید اصلی بر اجتناب از سوء ظن است و در احادیث نیز وقتی به صورت کلی بحث شده غالبا از مضرات و مذمت سوءظن و تعارض آن با ایمان (احادیث ۶ تا ۱۰) و محاسن حسن ظن (احادیث۱۱-۱۲) سخن گفته شده است.
@yekaye
#حجرات_12
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4️⃣ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
اگر در مجموع از سوءظن به دیگران برحذر داشته شدهایم خوب است عوامل پیدایش سوء ظن و آثار مترتب بر آن را هم بشناسیم تا از آنها اجتناب کنیم.
🔥عوامل پیدایش سوء ظن
💥الف. کثرت تزلزل و تردید (حدیث۴)
💥ب. ضعف ایمان و آلودگی باطن؛ و بیبهرگی از حیاء و امانت و صیانت و صدق (حدیث۱۱)
💥ج. پستی و لئامت (حدیث۳۷.ب)
💥د. دور شدن از خوبیها ( ۳۷.ج) و بد بودن خود شخص، که انتظار بدیهای خویش را در دیگران دارد (حدیث۳۴)
💥ه. همنشینی و همصحبتی با انسانهای بد (حدیث۳۶ و ۴۴)
💥و. ...
🔥آثار مترتب بر سوء ظن
💥الف. از دست دادن دین و ایمان (حدیث۷ و ۳۵.ج)
💥ب. گرفتار شدن به عذاب الهی، حتی بعد از اینکه شخص ایمان آورده بود (احادیث۷.د و ۱۶)
💥ج. گرفتار شدن به هبط عمل (حدیث ۱۰.الف) و سنگین کردن بار گناه (حدیث ۱۰.ب)
💥د. گرفتار شدن به توهمات بد (حدیث۹.الف)
💥ه. فاسد کردن امور (حدیث۱۰.الف) و بدجوری در هم پیچیده شدن (حدیث ۹.ب)
💥و. سوق دادن انسان به اقدامات شرورانه (حدیث ۱۰.ج) همچون آسیب زدن به همنشینان (حدیث ۹.ج)
💥ز. بخل و حرص و ترس و آزمندی (حدیث۲۵ تا ۲۹) (البته چهبسا اینها را به عنوان عوامل ایجاد سوءظن هم بتوان دانست؛ یعنی رابطهای دوسویه دارند)
💥ح. از دست دادن دوستان صمیمی (حدیث ۳۷.د)
💥ط. ترس و نگرانی از همگان (حدیث۳۹. الف) و اعتقاد به خیانت کسانی که اهل خیانت نیستند (حدیث ۳۹.ج)
💥ی. پیداش حسن ظن نابجا (حسن ظن به کسی که سزاوار حسن ظن نیست) (حدیث۳۹.ب)
💥ک. ...
🌈راههای غلبه بر سوءظن
علاوه بر ریشه کن کردن آنچه به عنوان عوامل پیداش سوءظن مطرح شد و نیز اندیشیدن درباره عواقب و پیامدهای سوءظن (که این دو مورد در بالا شرح داده شد) برخی راهکارهای خاص هم برای غلبه بر سوءظن و جلوگیری از وقوع پیامدهای آن مطرح شده است؛ از جمله:
⭐️الف. ترتیب اثر ندادن به ظن و گمانی که به ذهن خطور کرده (حدیث۵)
⭐️ب. تضرع به درگاه الهی برای رهایی از آن (حدیث۸)
⭐️ج. ...
@yekaye
#حجرات_12
هدایت شده از عماریار
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 حجاب الگویی برای کنشگری زن‼️
⭕️ سلسله سخنرانیهای حجتالاسلام #دکتر_سوزنچی با موضوع «حضرت زهرا (س) و کنشگری زن مسلمان»
⚠️ با تشریح معنای ناصواب کنشگری زن در غرب، با دو الگوی فمینیستی و نظام سرمایهداری...
🔸 دانلود و تماشا:
🌐 b2n.ir/knshgr1
✅ #عماریار مرجع عرضه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
🆔 @AmmarYar_IR