eitaa logo
تا ابد زندگی
899 دنبال‌کننده
366 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️رابطه انسان در لحظه احتضار و بعد از آن از نوع رابطه علم حضوری است که فقط حقایق را در برمی گیرد، اینکه می گویند علومی که انسان دارد اگر با عمل به جان انسان وارد نشده باشد در لحظات قبض روح، جا می ماند و همه اینها می ریزد، یا اینکه می فرمایند: تمام نسبت هایی را که انسان با آباء و همسر و فرزندان و دیگران دارد همه اینها در لحظه قبض روح می ریزد، مگر اینکه این نسبت ها در دایره الهی وارد شده باشد یا اعمالی که در حد لقلقه باشد و رابطه اش با وجود انسان ضعیف باشد، ملکه وجودی نشده باشد، همه اینها جا می ماند، اینها همه اشاره به این است که باید اینها با جان انسان رابطه برقرار کرده باشد و اگر با جان او رابطه برقرار نشده باشد همه اینها در همین دنیا در اثر شدت قبض روح و انتقال که می خواهد از عالم علم حصولی به عالم علم حضوری وارد بشود می ماند. کتاب لحظه دیدار صفحه 157 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻يك شب من گفتم: پروردگارا! مراقبه چگونه است؟ همان طوری كه در حال استراحت بودم، چرتم برد. 🔻يك دفعه ديدم باران، مثل سيل از آسمان می بارد! كسی آمد و كنارم ايستاد، ولی من توجه ام به باران بود. تا به او نگاه كردم و رويم را برگرداندم، باران قطع شد! به من فهماندند كه مراقبه چيست و چگونه است. 🔻مقام مراقبه اين است كه همان طور به باران توجه داشتی، خود را مدام در حضور و محضر حق تعالی بدانی و ببينی! ولی بدان كه اگر "يك آن" غفلت كني، فيض قطع می شود! آقا جان! مواعظ آيت الله حق شناس @ta_abad_zendegi
✳️فطرت انسان وقتی به جایی می رسد که دیگر هیچ چاره نیست ناخودآگاه خداوند متعال را می خواند. ✳️مثل حدیثی می شود که وقتی شخصی نزد یکی از ائمه آمد و عرض کرد: من اسم أعظم را می خواهم، امام معصوم فرمود: او را بگیرید و در آب بیندازید، او را در آب عمیق انداختند، داشت غرق می شد، گفت: من شنا بلد نیستم. حضرت هم شروع کرد با اطرانیان خود صحبت کردن و اصلا انگار نه انگار که او دارد آنجا غرق می شود. وقتی که دید اوضاع خیلی خراب است و این ها قطعا قصد نجات او را ندارند و هیچ کسی کاری به او ندارد و او هم دارد غرق می شود، در آن لحظه به یك حقیقتی متوسل شد، تا توسل رخ داد، حضرت فرمود: او را بگیرید. او را گرفتند و بیرون آوردند، فرمود: آن لحظه آن حقیقتی که در آن رابطه به دست آوردی و دیگر از همه قطع امید کرده بودی آن اهم اعظم الهی بود. ✳️اسم اعظم را عملی به او نشان داد، منتهی چه کسی اینطوری می خواهد؟ چه کسی این طوری اسم اعظم می خواهد؟ طرف را تا پای جان می برند! ✳️لذا اسم اعظم را با این شهود که از همه، قطع تعلق بکند به انسان می دهند. کتاب لحظه دیدار صفحه 227 حجت السلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔻اولیای الهی در همین دنیا و در نظام مکاشفات خود، بوهای خوش و بد مردم را می فهمند و استشمام می کنند، در حالی که قطعاً این نظام مربوط به بدن آنها و همین دماغ دنیایی نیست، و این که در روایت آمده که ملائکه از بوی بد گناه آزرده می شوند. این بوی بد در حالی که واقعاً هست، اما با این دماغ دنیایی استنشاق نمیشود. 🔻همچنین در روایات دیگری داریم که از معصوم سؤال می شود: چطور شما از معاصی دوری می کنید؟ 🔻در پاسخ قابل فهم برای عموم مردم فرموده اند: وقتی که معصیت و حرام از دور خود را جلوه می دهد، بوی‌بد آن ما را می آزارد و ما به طرف آن نمی رویم و میل پیدا نمی کنیم. کتاب تطهیر جان 350 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️استعداد موت یعنی آماده بودن و قابلیت را تام کردن برای ورود به یک مرتبه ی بالاتر. کسی که استعداد موت دارد هنگامی که روح می خواهد از بدنش جدا شود دیگر احساس الم نمی کند. ❇️اما معمولاً به دلیل اینکه برای انسان ها هیچ گاه این استعداد تام نمی شود، به همان مقداری که تام نشده است احساس درد و سختی وجود دارد. فلذا جدا شدن روح از بدن سخت است. کتاب تطهیر جان صفحه 163 حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
✳️انسان دارای مقصد است و همیشه پس از مرگ نیز به سمت آن مقصد حرکت می کند. ✳️این حرکت یا با اختیار است یا بدون اختیار و کارگران حضرت عزرائیل لحظه به لحظه در مقام انتقال موجودات عالم، به عالم دیگر هستند. ✳️مرگ تنها انتقالی است که خوب حس می شود وگرنه انسان دائماً در حال انتقال از مرحله ای به مرحله بعد و آماده برای پذیرش صورت های بعدی است. ✳️در حقیقت نظام روحی ما دائماً ما را به سمت آن مقصد حرکت می دهد. ✳️اگر با اختیار خود برویم این انتقال برای ما می شود کمال و اگر بدون اختیار ما را ببرند، دیگر این رفتن کمال نیست. برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔷تجدید چاپ کتاب تا ابد زندگی جلد ۱ (تولدی دیگر) با موضوع حقیقت مرگ 🔷تالیف حجت الاسلام و المسلمین عابدینی 🔷سفارش از طریق لینک زیر: https://zil.ink/ta_abad_zendegi
🔰معاد، غايت نظام وجود 🔸علت تاثير معرفت بر معاد در حركت صحيح به سمت آن، اين است كه معاد غايت است. 🔸اگر غايت نباشد هيچ حركتی صورت نمی گيرد. در فلسفه شما می خوانيد كه "فاعلية الفاعل لغايته" يعنی اگر چهار عللی را كه داريم -علت فاعلی، علت غايی، علت صوری، علت مادی- بخواهيم خلاصه كنيم می شود دو علت: علت فاعلی و علت غايی. اگر هم اين دو تا را خواستيم خلاصه به يكی كنيم -كه اصل است- علت غايی می شود. يعنی اگر غايت نباشد هيچ حركتی صورت نمی گيرد‌. 🔸شما از خانه كه می خواهيد بيرون بياييد تصور می كنيد جايی را كه می خواهيد برويد نفعی برای شما دارد و به خاطر آن حركت می کنيد، حتی يك تصور خيالی. خودِ همين بيرون رفتن، يك غايت است. اگر غايت نباشد انسان قدم از قدم بر نمی دارد. 🔸نه تنها در انسان كه حركت اختياری دارد، بلكه در كل عالم اگر غايت نباشد حركتی صورت نمی گيرد. پس وجود حركت و كمال، متفرع بر غايت است و معاد، غايت نظام وجود است. 🔸اگر اين غايت نظام وجود نباشد، هيچ حركتی در عالمِ وجود انجام نمی شود. "الذي اعطي كل شيء خلقه ثم هدي" هدی به غايت آن، كه معاد آن است. لذا داريم "الا الي الله تصير الامور" يا "انا لله و انا اليه راجعون" و يا "كل الينا راجعون" اين آيات نشان می دهد كه همه به سمت آن غايت حركت می كنند. اگر آن غايت نباشد اصلا حركتی صورت نمی گيرد. تولدی ديگر، جلد اول از مجموعه كتب تا ابد زندگی استاد عابدينی @ta_abad_zendegi
❇️مرحوم آیت الحق آسید علی قاضی در وصایای خود فرموده بودند که مراقب وقت نماز باشید که اگر کسی بر اوقات نماز مراقبت کرد، من تضمین می کنم که باب مشاهده و مکاشفه بر او باز میشود. ❇️چرا که مکاشفه و مشاهده، ارتباط با عالم تجردی و بهره مندی از آنجا، ایجاد نسبت های جدید در وجود شخص و دیدن و رابطه برقرار کردن با نسبت های آن طرف است. در روایت هم آمده است که اوقات نماز، اوقات رابطه ی ملک الموت با انسان است و منظور اوقاتی است که انسان می خواهد از این عالم خارج و وارد عالم دیگر شود . ❇️پس در واقع وقت نماز، وقتی است که انسان می تواند از این عالم خارج و به عالم دیگر وارد شود اگر کسی مراقب بر این اوقات باشد، تمرین ورود به عالم دیگر در درون او محقق می شود و هرچقدر این امر را تثبیت کند، این حقیقت بیشتر در وجود او ثبات پیدا کرده، ملکه شده و غیر قابل تغییر می شود. 📚کتاب تطهیر جان_ صفحه ۳۷۲ حجت السلام و المسلمین عابدینی✏ 🔰 رسول خدا فرمود: ملک الموت در زمان نمازهای پنجگانه بر آنها وارد می شود، و آنان را نظاره می کند، اگر از کسانی باشد که بر نماز خود مداومت دارد، شهادت به لا اله الا الله و محمد رسول الله را به او تلقین می کند و ملک الموت، ابلیس را از او دور می سازد. بحار ج6ص169 @ta_abad_zendegi
💢اولی قرائت قرآن است كه حجاب ها و زنگ هارا از روی قلب بر می دارد، خصوصا اگر انسان با تدبر بخواند. 💢دومی قِلَّت اكل يعنی كم خوردن است؛ مخصوصا در شب كه اگر انسان معده اش را مانند مترفين پر كند خيلی محروميت می آورد. 💢سومی همنشينی با دانشمندان و رهبران دين قلب را نورانی مي كند. با عالم نشست و برخاست كنيد كه نفس نشست و برخاست با عالم، موثر است. 💢چهارم "والصلاة فی الليل" نماز در شب، قلب را نورانی می كند. 💢پنجمی هم "والمشی فی المساجد"است كه ان شاء الله شما هم داريد. مواعظ آیت الله حق شناس📚 @ta_abad_zendegi
✳️"مرگ، جدا شدن انسان از غیر خود است." و همه سختی آن هم برای همین است، چون انسان غیر خود را خود می پندارد و همه سرمایه گذاری برای غیر خود را سرمایه گذاری برای خود پنداشته، حال می خواهد از آن جدا بشود، خیلی سخت است. ✳️او احساس می‌كند كه دارد از خودش جدا می شود و فکر می‌كند كه مرگ جدا شدن از خود است، اما حقیقتا مرگ جدا شدن از غیر خود است و این در دنیا هم برای مؤمنین، در حرکت به سوی خداوند، محقق می شود که از غیر خود جدا می شوند و مصداق "موتوا قبل أن تموتوا" صدق می کند. تولدی دیگر صفحه ۲۲۲ و ۲۲۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
✳️آیت‌ الله بهجت می‌فرمودند: "اگر انسان خود را در راستای امر و اراده الهی قرار داد، مثل یك برگ خشکی در دست باد می شود." ✳️اگر انسان نسبت به امر الهی اینطوری شد که امر الهی مثل نسیم و انسان مثل پر شد، یعنی مقاومت خود را نسبت به امر الهی كم كند، خوب معلوم است که راحت در جهت امر الهی حرکت خواهد کرد. ✳️کوتاهی های ما مربوط به تعلقات است که ما را سنگین می کند و یاد مرگ و قیامت و حضور عندالله، به سرعت این تعلقات را جدا می کند. ✳️مثلا وقتی یکی از نزدیکان انسان از دنیا می رود چقدر اطرافیان در آن ایام لطیف تر می شوند و حواس آنها جمع تر می شود و به مرگ، یقینی تر فکر می کنند؟! هر چند کوتاه است و دوباره عادت ها غلبه می کند. تولدی دیگر صفحه ۲۴۰ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔶فعل ملائکه و بلکه وجود آن ها، تابع امر الهی است و آنها هیچ چیزی از خودشان ندارند. 🔶انسان هم می تواند به این مرتبه که مرتبه ی فناست دست یابد. ملائکه دائما در حال فنا هستند و فنای تام، ذاتی آنهاست، اما فنای تام برای انسان یک مقام است و ذاتی او نیست و می تواند به این مقام برسد و حتی از آن هم عبور کند. تطهیر جان صفحه ۳۷۱ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔷دو فطرت در وجود انسان هست؛ يكی شوق به كمال، يكی فرار از نقص. 🔷اين دوتا اگر باهم ضميمه بشود، انسان سرعت سِير پيدا می كند. هرقدر بغض او به بدی و شوق او به خوبی بيشتر باشد، حركت سريع تر است. 🔷تولى و تبرى دو موتور است كه اگر باهم حركت كنند سرعت در اوج حاصل می شود. لذا در زيارت عاشورا ببينيد، هردو تا دائماً در كنار هم هستند. 🔷نگوييد بغض و لعن بد است و ما بايد زندگی كنيم! اين حرف غلط است! حرف از زندگی بايد زد اما اگر مرز خود را روشن و پر رنگ نكنيم، بدی ما را ساقط می كند و انسان را از پا در می آورد. لحظه ديدار صفحه های ١١٥ و ١١٦ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️گاهی کارهای کوچک اثرات بزرگ دارد، اين‌ اعمال‌ كه‌ از روی‌ صفای‌ باطن‌ سر می ‌زند و هيچ‌ كس‌ اطلاع‌ ندارد و به جا و به‌ موقع‌ در محل خود می‌ نشيند؛ مانند رعد و برق‌ خرمن‌ گناهان‌ را آتش‌ می‌ زند و همانند نور الهی‌، حجاب‌ های‌ نفسانيّه‌ را كنار می‌ زند، و بالأخصّ برای‌ سالكان‌ راه‌ خدا چنان‌ مؤثّر و مفيد و سريع‌ است‌ كه‌ حدی بر آن‌ متصوّر نيست‌. ❇️چه‌ بسياری‌ از محجوبان‌ كه‌ سال‌ های دراز در هجران‌ بسر برده‌ اند، به‌ واسطه صِرف‌ آب‌ دادن‌ به‌ دست‌ مادر در هوای‌ سرد زمستان‌، و يا پذيرایی‌ از او در مواقع‌ مرض‌ و شدّت‌، و تحمّل‌ آزارها و گفتارهای‌ درشت‌ و زننده او، به‌ مقامات‌ و درجاتی رسيده‌ اند. ❇️در كتب‌ اخلاق‌ برای‌ عيادت‌ مَرضی' بالأخصّ مريض‌ های‌ شكسته‌ دل‌ و فقير و بی‌ كس‌ در بيمارستان‌ ها، برای رفع‌ قبض‌ و پيدايش‌ گشايش‌ های‌ معنوی‌، مطالبی هست. معاد_شناسی، ج 9، ص 234 مرحوم علامه طهرانی @ta_abad_zendegi