eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 نقدی بر یادداشت «زنده باد دولت بی گفتمان» 🔹 جناب حمیدآقای ابدی از دوستان فرهیخته و اهل دغدغه هستند که قلم زدن ایشان غنیمت است. https://eitaa.com/social_theory/1883 درباره یادداشت اخیرشان نکاتی به ذهنم می‌رسد که احتمالا ناشی از بدفهمی بنده باشد. این یادداشت چند نکته محوری را بیان می‌کند: 🔹 در شرایط کنونی بی گفتمانی مزیت است. شرایط حاکم بر ایران و جهان آنچنان پیچیده است که کسی سراغ نداریم روایتی از روند تحولات داشته باشد. در شرایط روی کار آمده که روایتی از تمنای ایران در گام دوم نداریم. پرسش‌برانگیزی آینده امری ملی نیست بلکه امری جهانی است. یعنی دولت سیزدهم در یک وضعیت متفاوت و تاریخی قرار دارد. ایشان از همه این موارد نتیجه می‌گیرد: «بی‌گفتمان بودن دولت سیزدهم» امری مطلوب و رجوع به ذات انقلاب اسلامی است. گمان می‌کنم خلط های متعددی بین مفاهیم و موضوعات مختلف در یادداشت مذکور رخ داده است. 💠 انکار داعیه داری انقلاب اسلامی در دوران پیچ تاریخی 🔻 یادداشت مزبور با تمسک به پیچیده بودن اوضاع ملی و جهانی و ایستار تاریخی ویژه امروز، تلویحا بی گفتمانی امروز را امری مطلوب و بلکه محتوم می‌داند. آیا این امر اذعان به بدون سخن بودن نیست؟ به بیان دیگر عملا می‌گوییم انقلاب اسلامی هرچند در گام دوم خود قرار دارد و این عبور از گام اول را ثمره یک اندیشه و رویکرد نو می‌داند اما در گام دوم دچار است و فقط می‌کوشد و تلاش می‌کند. 🔻 این در حالی است که در حال تولید گفتمانی جدید برای کشور در چهار دهه آتی است. گفتمانی که در آن هم نوع کنش مشخص است، هم کنش‌گر مشخص است، هم جهت و محتوای کنش روشن است. بیانیه گام دوم به صورت روشن عناصر گفتمانی دولت انقلابی را روشن می‌کند. این کار نخبگان است که بتواند این عناصر را در مقیاس ترجمه و تبدیل کند. بیانیه گام دوم متکی به سی سال اندیشه تولید شده رهبری انقلاب مملو از حرف‌های مستحکم است برای عبور از همین پیچیدگی‌های تاریخی. 🔻 هرچند بحران‌های جدید جهانی، پدیدآمدن شرایط جدید سیاسی و اقتصادی و حتی تکنولوژیک و زیست محیطی و تأثیر آن بر ایران و جهان و نوع عملکرد دولت را انکار نمی کنیم اما نباید این پیچیدگی‌ها را به گونه ای تصویر و تفسیر کرد که به توقف و منجر شود. 💠 فقدان گفتمان؛ کثرت مطلوب‌ها یا فقدان مطلوب (محرومیت دولت از کارکردهای گفتمان مطلوب) 🔻 باید توجه داشته باشیم گفتمان دارای کارکردهای متنوعی است که وجود آن می‌تواند ثمرات بی بدیلی را به همراه داشته باشد؛ اجمالا اینکه: می‌تواند ظرفیت‌های اجتماعی را برانگیزد. می‌تواند ظرفیت‌های نخبگانی را فعال کند. می‌تواند نوعی تمرکز و حوزه اقدام راهبردی ایجاد کند. گفتمان می‌تواند عزم‌های متفرق و متکثر را به توحد و بکشاند. گفتمان می‌تواند ذائقه و حاکم بر حاکمیت را تغییر دهد. گفتمان می‌تواند معیار و ارزیابی عملکرد ایجاد کند. گفتمان می‌تواند مسیر کلان حرکت یک ملت را تغییر دهد. 🔻 امروز دولت سیزدهم دچار پرکاری است اما پرکاری ای که فاقد محور و جهت واحد است. دولت سیزدهم یک رشد و را نشانه نگرفته است؛ وقتی دولتی و معینی را نشانه نگرفته باشد، بعد از یک دوره کاری نمی تواند یک را رقم بزند. از طرفی نمی تواند کارنامه خود را به صورت روشن بیان کند یعنی زبان سخن با جامعه را نیز از دست می‌دهد. از طرفی جامعه هم نمی داند باید از او چه بخواهد و او را مسئول کدام وضعیت بداند. دولت بی گفتمان، دولتی است که امکان ارزیابی را دشوار می‌کند. از سوی دیگر این و پراکنده هر یک به سویی می‌کشد. 🔻 همین امر موجب شده است امروز دولت علی رغم همه توفیقات، در حوزه‌های مختلف از طرح راهبردی، تصمیم کلان و پروژه مشخص محروم است و این فقدان طرح کلان و ایده گفتمانی، فرصت‌های کلیدی ای را نابود می‌کند. اطلاع میدانی از وضعیت اقدامات دولت چنین برداشتی را به وضوح نشان می‌دهد که توصیف آن نیاز به مجال دیگری دارد. 🔹 نکات دیگری نسبت به این یادداشت باقی است که اگر مجالی بود در فرصت دیگری مورد اشاره قرار خواهد گرفت. از خدای متعال توفیق روزافزون برادران عزیز جبهه انقلاب از جمله برادر ابدی بزرگوار که با قلم و اندیشه خود به رشد جبهه مدد می‌رسانند، را خواهانم. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝 یادداشت‌های اربعینی (2) 🔻 بشریت از ظلم جور قدرت های سلطه گر و صاحبان زر و زور و تزویر ب
📝یادداشت‌های اربعینی (3) 🔻 در هر عصر، محور و مبارزه با مستکبران و طاغوتیان است و در این مبارزه یا با امام هستی یا بر امام! گوشه نشینی و عافیت طلبی و بی طرفی در این میانه معنایی ندارد. اگر وجود خود را در مدار امام قرار ندهی و از شعاع نور او کناره بگیری، بی شک به وادی و غفلت پرتاب خواهی شد پس خود را به وادی نور امام برسان که او در زمانه تاریکی ها «مصباح الهدی» است. 🔻 با امام بودن را شرایطی است و هر کسی را در خیمه امام راه نیست. در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که عاشق باشی... 🔻 عاشق از خود هیچ ندارد و سر و جان در گرو معشوق می گذارد. عاشق واقعی نگاهش به نگاه معشوق گره می خورد. عاشق، منتظر دستور معشوق نمی ماند بلکه با اشارات او، دستور می گیرد و به راه می افتد. عاشق، را در دست دارد و می داند کی باید کجا باشد و کی باید چه کند. بین عاشق و معشوق این کلمات نیست که ارتباط ایجاد می کند بلکه قلب یگانه راه ارتباط عاشق و معشوق است. 🔻 «عشق» تنها «منطق» و معیار حرکت عاشق است. عشق می گوید کجا باش، چگونه باش، چکار کن. حتی اگر معشوق دوست بدارد تو را در مسلخ ببیند. چرا که عاشق دیگر خود را نمی بیند و تنها معشوق و میل او را می بیند. عاشق دل به خطر می زند، عافیت طلبی را بر خود حرام می کند، اگر معشوق بخواهد. 🔻 و اینجاست که معنای این روایت را درست می فهمیم که: هل الدین إلا الحب؟ محبت و عشق را با عافیت طلبی میانه ای نیست. آنان که عافیت طلبند و دنیاگرا، دین را محبتی معنا می کنند که از آن هیچ خطری تهدیدشان نکند. 🔻 جماعت دینی را می‌پسندند که دینای آن ها را تأمین کند و رفاه و آسایش مادی آن ها را مخدوش نکند. این ها دین خواه نیستند بلکه خودخواه اند راه را چند صباحی از دین خواهی طلب می کنند. و تا آنجایی با امام هستند که منافع شان به خطر نیفتد. عافیت طلبان و اهل دنیا، امام خواه نیستند، خودخواه اند و میل خود را همیشه بر میل امام ترجیح می دهند. از این روی هیچ گاه به کربلا نمی رسند. و اینجا بود که امام فرمود: الدین لعق علی السنتهم... دین تنها لقلقه زبان شان است نه باور قلب شان. 🔻 منطق عشق چنان منطق قویم و اصیل و قوی ای است که همه چیز غیر از معشوق را ذوب می کند. اصلا کارگاه عشق کوره ای است که می سوزاند آنقدر می سوزاند تا دیگر خودی نمی ماند و اینجا که خودی نماند و خودیت و منیت ذوب شد، تازه به مقام «منا أهل البیت» راه می یابی چرا که این مقام را جز اهل طهارت کسب نمی کنند و هر جا منیت باشد، نیست و امام جایی است که طهارت باشد و تنها مطهِّر در این میانه عشق است که هر چه رجس و نجاست و پلیدی نفس است را می شوید و با خود می برد. 🔻 با عشق می توان وضو گرفت و از جنابت دنیازدگی غسل کرد و پاک شد تا در حریم حجِ طواف وجود امام راه یابی و احرام در این طواف ردای محبت است که بر قامت غیر عشاق نمی پوشند. 📌 و کسی جز اهل طهارت را به خیمه امام راه نیست، چرا که «لا یمسه إلا المطهرون» 🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝یادداشت‌های اربعینی (3) 🔻 #امام در هر عصر، محور #ظلم‌ستیزی و مبارزه با مستکبران و طاغوتی
📝 یادداشت‌های اربعینی (4) 🔻 زندگی بستر انسان است. مهم این است که این حرکت در مسیر سعادت است یا در مسیر گمراهی و شقاوت! انسان گاه چنان درگیر روزمرگی می شود که فراموش می کند در حال حرکت است و گاهی این روزمرگی و درگیر مشغله ها شدن، موجب می شود حتی جهت حرکت را گم کند. مشغله های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و... انسان را از فکر کردن درباره خودش غافل می کند تا جایی که گاهی احساس می کنیم چقدر دلمان برای خودِ خودمان تنگ شده است و دل تمنای یک و آرامش دارد تا کمی فکر کنیم. به خودمان، به راهی که آمده ایم، به راهی که در پیش داریم، با کارهایی که کرده ایم و فهرست بلندی از کارهای نکرده. 🔻 حکایت تک تک انسان ها را می توان درباره قافله بشریت نیز تکرار کرد. جامعه انسانی گاه از خویشتن خویش غافل می شود. فرصت یک بازگشت بزرگ به خویشتن خویش است. اربعین یک ایستگاه تفکر است. برای آغاز یک زندگی و حیات نو. آغازی بر پایان همه آنچه ما را از خودمان غافل می کرد. آغازی بر پایان کاستی ها و بدی ها و بیهودگی ها. 🔻 بازگشت جامعه شیعی به گرد محور وجود امام است. همه بدبختی ها و مشکلات ما از دوری از امام مان سرچشمه می گیرد و اربعین بازگشت و رجوع به امام است. انسان با غفلت از امام در متن زندگی از خودِ خود غافل شده بود و با رجوع به امام به خویشتن حقیقی خویش بازمی‌گردد. 🔻 اربعین فرصت یک بستن است. عهد بستن با امام برای یاری امام و برای زیستن با امام. 🔻 اربعین از دل یک غصه بزرگ نشأت می گیرد. غصه انسانیت. غصه غربت امام. داستان انسان هایی که چنان از امام غافل شدند و گرم زندگی و گرفتار مادیات شدند که دنیای پست امام قلب شان شد و امام را به دنیا فروختند و او را به فرستادند. 🔻 آغاز یک تصمیم است. بر اینکه هر قدر در متن دنیا زندگی کنیم اما دست از امام بر نمی داریم. 🔻 اربعین فرصت یک مجدد با امام عصر است. امامی که بزرگترین غصه او، غصه انسان هاست. انسان هایی که از خود غافل و گرفتار دنیا شده اند. 🔻 فرصت یک به بلندای تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام است. عبرت از زندگی آن هایی که امام زمان شان را تنها گذاشتند و تنهایی امام شروع یک جنایت فجیع در حق نه تنها امام که در حق بشریت بود. این امام نیست که به گودال می رود، بلکه هدایت انسان ها و سعادت بشریت است که ارباً ارباً می شود. با رفتن امام به گودال قتلگاه، است که ذبح می شود. 🔻 ما در اربعین به یک می رویم و گرداگرد وجود امام طواف می کنیم و در بین الحرمین نجف تا کربلا سعی صفا و مروه به جای می آوریم و در بین الحرمین کربلا بین امام و کاشف الکرب امام سعی به جای می آوریم. در بین الحرمین می فهمیم کسی به مقام قرب امام می رسد که امام باشد یعنی به گونه ای زیست کند که غبار غم از چهره امام زمانش بزداید. 🔻 در تصمیم می گیریم با امام زمان مان عهد ببندیم تا در او را بین شمرها و حرمله ها و ابن سعدهای زمان تنها نگذاریم. از بین دنیای بدون امام و دنیای با امام دومی را برگزینیم. با امام بمانیم تا کسی جرأت نکند او را به قتلگاه ببرد. اربعین فرصت یک انتخاب بزرگ در متن زندگی انسان ها است... چرا که «کلُّ یَومٍ عاشوراً و کلُّ أرضٍ کربَلا». 🆔 @taalighat
📍لزوم رفع لکنت دولت ✅ رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار با اعضای هیئت دولت بر ضرورت رفع یک آسیب اساسی یعنی ضعف در تأکید کردند. در این‌باره طی یک‌سال گذشته چند یادداشت نوشته شد که لینک آن تقدیم می‌شود 🔻🔻 🔹 از پیشرفت تا احساس پيشرفت (ضرورت توجه به افکار عمومی) https://eitaa.com/taalighat/493 🔹 پیروزی می‌کاریم، شکست درو می‌کنیم (لزوم توجه به افکار عمومی) https://eitaa.com/taalighat/876 🔹 بهادری جهرمی، آغازی بر پایان لکنت دولت https://eitaa.com/taalighat/731 🆔 @taalighat
(1) ☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت را با رفقا، دوستان و آشنایان برویم. خوب است، شايد گاهی حتی چاره‌ای هم نباشد ولی اگر این همراهی به رفیق بازی و سرگرمی منجر شود، دیگر است. ☘ مراقب دلمان باشیم که مشغول باشد نه درگیر این و آن... ☘ در بین راه گاهی از جمع جدا باشیم، تنها، من باشم و حواسی که فقط به اوست نه به دیگران... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#زیارت_نامه #کوتاه‌نوشت_اربعینی (1) ☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت #اربعين را با رفقا، دوستان و آش
(2) ☘ برای هدف داشته باشیم، داشته باشیم، نیت داشته باشیم. قدم‌هایمان، خستگی‌های راه خرج نیت و طلب مان شود. ☘ و طلب ابراز یک میل و شوق و خواست درونی است. طلب در افق انسان شکل می‌گیرد و هرچه ناب‌تر باشد، وجود را صیقلی تر می‌کند... اما نسبتی است بین طلب آدمی و سعه‌ی وجودی او 🔹 ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا 🔹 حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است... 🆔 @taalighat
تاریک شده دلم ز بی تقوایی... گرمای گنه سوز می‌خواهم... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#زیارت_نامه #کوتاه‌نوشت_اربعینی (2) ☘ برای #زیارت هدف داشته باشیم، #طلب داشته باشیم، نیت داشته باشی
(3) ☘ خیلی‌ها را دوست دارم ولی برخی را عاشقانه دوست دارم مثل علی اکبر .... نه به این خاطر که حق استادی به گردنم دارد که به‌خاطرِ عاشقانه زیستنش... شعر نمی‌گوید، شعر و روضه را زندگی می‌کند، وقتی می‌گوید: من کویرم، کویر بی آبم روزگاری است می‌خوابم... می‌دانم که همین‌طور است حال و هوایش. باید کمی با زندگی کرد تا اهل روضه شد. ➖➖➖➖➖➖ ☘ در پیاده‌روی کمی این‌گونه باشیم... قرار نیست چون سفره پهن است، دستمان به همه‌ی سفره دراز باشد... 🆔 @taalighat
(4) ☘ پیاده‌روی بسترِ سیر و سلوک با امام و تا امام است. مراقب باشیم فرصت را به تقلیل ندهیم. 🆔 @taalighat
(5) ☘ سفره نعمت‌های مادی و معنوی همه به‌راه است. همه بر خوان کرم سیدالشهدا علیه السلام نشسته‌اند. هر موکبی سفره‌ای است از کرم حسین... ☘ از این سفره کریمانه را که همیشه تجربه کرده‌ایم، گاهی را هم تجربه کنیم... 🆔 @taalighat
(6) ☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد می‌شود، بیمه کننده جان است بی‌تردید ... ☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره سیدالشهداء مهمان شود... ما مهمان کدام سفره‌ایم؟ 🆔 @taalighat
(7) 🔹 زیارت، فرصتِ خاص است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم... ☘ گر شبی در خانه‌ی جانانه مهمانت کنند ☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحب‌خانه باش... 🆔 @taalighat