هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟
🖊مهدی افراز
🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی و اشتباه تحولات منطقه است.
🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.
🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمیکند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.
🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.
🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است.
🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچکترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج میشود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست.
🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشههای سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشههای مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرتها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.
🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بیمعناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.
🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2)
📝 مناجات و روضه
🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تفاوتهایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس #روضه گریه میکنیم اما وقتی کار به مناجات میرسد سختتر میتوانیم گریه کنیم. در حالیکه میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که میتوانیم از مناجات بهره ببریم.
🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجاتخوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب #استاد_میرباقری مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما بهنظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام میدهند:
🔻 دستیافتن به خواستههای مهمی که در #ابوحمزه ثمالی مطرح میشود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلیمان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم.
🔻 توسل و روضه اینجا گرهگشاست. راه را باز میکند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده میکند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب میکند.
🔻 شاید روضهخواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمیتوانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه میروند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمیکنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با #روضه جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد.
🔻 اما مناجاتخوانی یک #عالم_ربانی چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین #سیروسلوک ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواستههای مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب میدانند.
در جزئیات کار بزرگان حکمتهایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر #تقوای_سیاسی را به دائرهالمعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند.
حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم #عدالت نیز بیشتر این مفهوم را بسط میدهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانهای نیز تسری میدهند.
آیا الگوی #عدالتخواهی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر میکند؟
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که #عدالت هنوز در صدر خواستهها و اولویتهای ایشان است و برخی تصور #عدول ایشان از عدالت را دارند.
انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش میآید که منطق رهبری و عدالتورزی انقلاب اسلامی را نمیشناسد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت #مبانی در حرکتهای دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیبشناسی جریان دانشجویی جدید است.
درکنار این آسیبشناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی و یاد کردن از وی با عنوان #استاد_فکر نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلابشناسی
(جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها)
🔻 گویی مهمترین نقطهای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر #نشناختن_واقعیتها تحلیل میکند، میفهمد، انتقاد میکند و کنش دارد.
🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلابشناسی بود و بااین جمله آغاز شد:
"اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم."
آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند:
تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی)
نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی)
نظام سیاسی (دستنشانده و فرمانبردار آمریکا)
وضعیت فرهنگی (مصرفکننده غرب)
فاصله طبقاتی (فساد نهادینهشده و سیستمی)
وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید)
هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرتهای بزرگ)
این سرفصلها دقیقاً متناظر آن دغدغههایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه میکند. آقا ضمن مثالهای عینی توضیح میدهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب بههیچوجه قابل مقایسه نیست.
🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه بهدست آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیرهکننده است که با داشتن آنها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد.
🔻 آقا گویی میخواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمیدانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمیبینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن میگویید؟
🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که دربارهی کار تشکلها در داخل دانشگاه بیان کردند.)
اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود:
"یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، #سرافراز باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته."
رهبر انقلاب میگویند حتی در آن زمینهای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمیبینید:
"شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان میآورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعهی شما و به انقلاب شما است."
این آسیبشناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#مطالبهگری
#جنبش_دانشجویی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3)
📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات
🔹 #استاد_میرباقری خیلی زیاد بر این نکته تأکید میکنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمیدهد. آمادگیهایی لازم است.
🔹 وقتی یک #عالم_ربانی در قامت #مُصلح_اجتماعی میایستد، میکوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگیهای آنها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالتهای تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستیها و نقصان ها باشد. یک #آسیبشناسی ضمنی نشان میدهد #جبهه_انقلاب نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر #حیات_شیعی دارد.
🔹 خواندن #ابوحمزه_ثمالی آن هم بهطور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچههای انقلاب:
باید اهل مناجات نیمهشب بود.
باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت.
باید اهل مناجات و روضه توأمان بود.
میتوان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب...
در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون #جهاد شب به جهاد روز نائل نمیشود.
🔻 شاید اینها سطوری است که استاد میخواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچههای انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجاتخوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمیفهمم.
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
#جبهه_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#دلتنگی
#ماه_خدا
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم
و به شبهای مناجات و دعا محتاجم
از رها بودن شیطان به خدا میترسم
من به امداد و عنايات شما محتاجم
دست در دست ابوحمزه به معراج روم
به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم
بروی باز سحر خواب مرا میگیرد
پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم
میشناسند مرا اهل کرم یک عمر است
من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم
"خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است"
هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم
ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری
من به همصحبتی باد صبا محتاجم
تا گره زود ز کار دل من باز شود...
به هوای حرم کرب و بلا محتاجم
#شعر
#ماه_رمضان
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (2) 📝 وجه مسئلهبودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجابنوشت (3)
📝 حجاب و اقتدار
🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئلههای فرهنگی مسئله #تغییر_سبک_پوشش و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به #کشف_حجاب تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است.
🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز میبینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخهای نمیتوان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بیتردید مفید است.
🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با #تغییر_نمادهای_اجتماعی مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی بهویژه بعد از #انقلاب است و کشف حجاب عبور از یک #هویت_نمادین و ترکیبی است.
🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار #انفعال_گسترده شدهایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغهها میگوییم و غصه میخوریم اما هیچ #طرح_راهبردی در بین نیست. به آنها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان #قرارگاه_حجاب را داشتند نمیتوان تکیه و اعتماد کرد.
🔻 با قبول و اذعان به این پیشفرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید #اقتدار خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالشهای حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است.
🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم بهصورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف #گشت_ارشاد همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیبزا) نیز حذف شد.
🔻 طیف زیادی از دخترانی که #کشف_حجاب میکنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام میشوند. بارها دیدهایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را مینگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بیعملی حاکمیت این #تردید را به یقین تبدیل میکند. #بیعملی ما این پیام را به جامعه میدهد که حاکمیت از #خط_قرمز حجاب عبور کرده است و بیخیال آن شده است.
🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر #تقویت_عزم و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و #مقاومت_اجتماعی #دختران_محجبه است. بسیاری از دختران محجبه طی یکسال اخیر ابراز میکنند که توان روحی حضور با #چادر در جامعه را ندارند چرا که احساس #امنیت_روانی آنها مخدوش شده است.
🔻 #اعمال_اقتدار از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد میکند و اجازه شکستهشدن دومینووار خطوط قرمز را نمیدهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد میکند.
🔻 مهمترین کارکرد #اعمال_اقتدار اثرگذاری بر روی #عزم_اجتماعی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجابکنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست میشود و توسعه آن محدود میگردد و عزم طیف محجبه تقویت میشود.
🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه #اعمال_اقتدار است. چگونه اقتدار را هوشمندانه بهکار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟
چالشهای اعمال اقتدار چیست؟
نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟
آسیبهای اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟
روشهای آسیبزدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانهای و اجتماعی آن؟
بسترهای تحقق اقتدار؟
و پرسشهایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود.
#حجاب
#اعمال_اقتدار
#عزم_اجتماعی
#مقاومت_اجتماعی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat