eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
حتی خراش نیز به نمیرسد وقتی بناست سینه سپر کند... در را بهم زدند، بهم ریخت زندگیش از این به بعد با چه دلی رو به در کند... 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه کشور (2) 🔻 بیانیه دوم مدیر محترم حوزه‌های علمیه خطاب به طلاب
نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه (3) (اگر جای مدیر حوزه بودم چه می‌کردم؟) 🔻 همان‌طور که گذشت جناب آقای اعرافی با صدور دو بیانیه نسبت به حوادث اخیر واکنش نشان دادند. اگر سطح کنش‌گری مدیر حوزه، محدود به صدور باشد، بی‌تردید قابل نقد است. حال اگر بخواهیم خود را جای ایشان بگذاریم، در چنین موقعیتی چه تدبیری را اقدام صحیح می‌دانستیم؟ 📍: تشکیل قرارگاه عملیات فرهنگی 📍: بازخوانی و آسیب‌شناسی عناصر، کنش‌گران، ساختارها و کلان ایده‌های کنش فرهنگی اجتماعی حوزه (و پاره‌ای دیگر از اقدامات که بیان خواهد شد.) 📍مدیر حوزه در قامت یک باید سکان کنش فرهنگی نسبت به اتفاقات را در دست می‌گرفت. ❇️ در لایه‌ی اول مدیر حوزه باید با تشکیل حوادث اخیر با شناسایی محیط نیاز به طراحی و اجرای اقدام متناسب می‌پرداخت. به مواردی اشاره می‌شود: ❇️ با توجه به اینکه بعد مهم اتفاقات اخیر است (فارغ از بعد امنیتی) با طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانانی مواجهیم که مملو از سوال، احساسات، خشم و برداشت‌های غلط از واقعیت کشور و مسائل جاری هستند. باید به این جمعیت دسترسی پیدا کرد. هرچند این دسترسی در بلندمدت باید به‌لحاظ ساختاری رخ دهد، اما عجالتاً باید اقدام به‌هنگام داشت. از جمله: 1⃣ کُنش تبیینی در دانشگاه‌ها 🔻 شناسایی دانشگاه‌های متشنج و نظام مسائل و پرسش‌ها 🔻 طبقه‌بندی پرسش‌ها و تولید پاسخ 🔻 تولید محتوا مکتوب و چندرسانه‌ای پاسخ به شبهات 🔻 تشکیل یک تیپ عملیات فرهنگی 500 نفره از طلاب متناسب با فضای دانشگاه و تشکیل چند کارگاه یک روزه توجیهی 🔻 اعزام به دانشگاه‌ها و بازخوردگیری هفتگی 🔻 به‌روزرسانی محتوا و آرایش تیپ نسبت به بازخوردهای میدانی 🔻 ظرفیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه 2⃣ کُنش تبیینی در دبیرستان‌ها 🔻 طبقه‌بندی مدارس براساسِ میزان نیاز به حضور جهت تنویر افکار (استعدادهای درخشان، دولتی، غيرانتفاعي و مدارس تحت پوشش طرح امین) 🔻 طبقه‌بندی شبهات و پرسش‌ها و تولید پاسخ 🔻 طی مراحل 4گانه قبل در این مورد 🔻 فعال‌سازی ظرفیت بسیج دانش‌آموزی 🔻 فعال‌سازی ظرفیت انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان 🔻 فعال‌سازی طلاب ، صدرا، معراج 3⃣ کنش تبیینی در بازداشتگاه‌ها 🔻 تشکیل تیم زبده از طلاب جهت حضور در بازداشتگاه‌ها و گفتگو با بازداشت شده‌های حوادث اخیر در سنین نوجوان و جوان 🔻 هماهنگی با دادستان کل کشور جهت دسترسی به زندان‌ها 🔻 طراحی شیوه تعامل و هدف از گفتگو 🔻 بازخوردگیری و طبقه‌بندی اطلاعات به‌دست آمده 🔻 طراحی شبکه ارتباطی با طیف جوانان بازداشت شده جهت اثرگذاری بر این طیف 4⃣ طراحی تبلیغ هدفمند فاطمیه 🔻 ساماندهی تعداد مشخصی از مبلغین ویژه برای کنش‌گری در محیط‌های تبلیغی 🔻 تدوین بسته‌های محتوایی متناسب با نیاز مخاطب هیئتی در فضای اخیر 🔻 طراحی و شیوه‌های جدید تعامل با مخاطب 🔻 طراحی شیوه‌های جدید در محیط تبلیغی 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه (3) (اگر جای مدیر حوزه بودم چه می‌کردم؟) 🔻 همان‌طور که گذشت جنا
نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه (4) (اگر جای مدیر حوزه بودم، چه می‌کردم؟) 🔻 مدیر حوزه‌های علمیه، مدیر ساختمان‌های حوزه، معاونت‌های حوزه، سازمان و ساختار حوزه فقط نیست! مدیر حوزه، مدیر حوزه است. حوزه یک سرمایه‌ی بزرگ انسانی است از طلاب و فضلا و نخبگان. مدیر حوزه نسبت به همه این سرمایه‌ی انسانی است. 5⃣ لزوم تنویر افکار نخبگان 🔻 در بین حوزویان و طبقات مختلف از نخبگان، فضلا، بیوتات و مراجع معظم تقلید برداشت‌های گوناگونی نسبت به حوادث اخیر پیدا کردند. از برخی واکنش‌ها چنین به‌نظر می‌رسد که نیاز به در برخی لایه‌های نخبگانی جدی است. ❌ اظهارنظرها و مصاحبه‌های برخی حوزویان و بزرگان جای بسی تعجب و نگرانی دارد و گویای بی‌اطلاعی ایشان از عمق ماجرای اخیر و ابعاد است. چه‌کسی وظیفه رسیدگی به اذهان ایشان را دارد جز مدیر حوزه؟ 🔻مدیر حوزه موظف است با طبقه‌بندی طیف‌های گوناگون برای هر یک بستری از اطلاع رسانی ایجاد کند. اینکه آیا نیاز است برای مراجع عظام تقلید در سطح وزیر اطلاعات و وزیر کشور حضور پیدا کنند و گزارش دهند و در سطوح دیگر افراد دیگر نیاز به بررسی و تدبیر دارد. 🔻 حتی ممکن‌ است در اينجا نیاز به یک هماهنگی کلی باشد. مثلا دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حوزه مامور این اقدامات باشد، اما تدبیر کلی داستان باید از اصلی و مرکزی با حضور مدیر حوزه رخ دهد. 6⃣ استنطاق نهادهای پژوهشی 🔻 نهادهای پژوهشی حوزه موظفند به پرسش‌های روئین و بنیادین جامعه پایخ دهند اما در بسیاری از مواقع تولیدات آن‌ها با نیاز اجتماعی همراه و همگام نیست. این وظیفه مدیر حوزه است که این مجموعه‌ها را به تولید متناسب با نیاز روز هدایت و راهبری کند. 🔻 این استنطاق تنها اختصاص به نهادهای پژوهشی نداشته و شامل افراد و پژوهشگران و صاحبان فکر نیز می‌شود. ایجاد زمینه سخن گفتن و حرف نو زدن بخشی از عملکرد مورد توقع از آن جایگاه است. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تعلیقات
1⃣ خودش از اون انسان های با مرام و داش مشتی بود. توی قاموس آدم های با مرام، جایگاه ویژه ای دارد. اصلا خودش یک معیار ارزش گذاری است‌. 2⃣ هرسال ظهر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها منزلش داشت. مجلس خاصی بود. از قبل نماز ظهر شروع می‌شد تا حوالی 4 عصر ادامه داشت. گاهی بیش از ده مداح روضه می خواندند. اصطلاحا روضه بزمی بود. 3⃣ گاهی حالش چنان دگرگون می‌شد که دیدنی بود. همه وجودش بود و روضه بی بی هم روضه غیرت. اصلا آدم های خیلی باغیرت، خیلی بیشتر از روضه بی بی اذیت می شوند. 4⃣ حالش بود. گفت: من می خوام بدانم تو اصلا مسلمان نبود، ولی یک هم نبود نذاره کسی دست روی یک بلند کنه.... 🆔 @taalighat
باز هم اي دختر پيغمبرِ اكرم بمان مرهم درد علي، اي درد بي مرهم بمان زندگي رو به راهي داشتم چشمش زدند كوري چشم همه با شانه هاي خم بمان دست هاى تو شكسته ش هم پناه مرتضي ست تكيه گاه محكم من، پشت من محكم بمان اين نفس‌های شكسته قيمتش جان من است زنده ام با يك دمت پس لطف كن يك دم بمان با همين دستى که دارى باز دستم را بگير پيش اين مظلوم اى مظلومه عالم بمان كم ببوس اين دست هايم را خجالت مي كشم من حلالت مي كنم اما تو هم يک كم بمان آه آه تو مرا به آه آه انداخته جاي كم كم رفتن از پيش علي كم كم بمان آب ها از آسياب افتاد، خوبت مي كنم تو فقط يک چند روزي بيشتر پيشم بمان از تو و از ديدن تو توشه كم برداشتم يار هجده ساله! هجده سال ديگر هم بمان روي تو گر چه ورم كرده ولي با آن خوشم با همين روي بهم پيچيده و مبهم بمان رفته رفته كار من دارد به خواهش مي كشد التماست مي كنم، چيزي نمي خواهم بمان 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
24.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 زمینه (سرّ لولاک، یاعلی مولا) شاد کن جان من که غمگین است رحم کن بر دلم که مسکین است روز اول که دیدمت گفتم... آن‌که روزم سیه کند این است 🎥 دوم 🗓 یک‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۱ 🆔 @taalighat
❇️ به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت‌الله ، برای دسترسی آسان به مطالبی که طی این مدت در درباره ایشان نوشته شد، به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻🔻 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 : تندیس عمار: بخش اول https://eitaa.com/taalighat/273 🔸 : تندیس عمار: بخش دوم https://eitaa.com/taalighat/275 🔹 https://eitaa.com/taalighat/294 🔸 : اسم من، محمد تقی https://eitaa.com/taalighat/296 🔹 : تواضع در محضر ولی... https://eitaa.com/taalighat/299 🔸 : علمدار بصیرت https://eitaa.com/taalighat/300 🔹 : برای تقی دعا کنید https://eitaa.com/taalighat/345 🔹 7: مرد میدان اندیشه https://eitaa.com/taalighat/619 🔹 8: صمیمانه با جوانان https://eitaa.com/taalighat/620 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌 متن حجت الاسلام درباره شخصیت آیت الله https://eitaa.com/taalighat/302 📌 ناگفته های ابوالحسن از آیت الله _ بخش 1 https://eitaa.com/taalighat/307 📌 ناگفته های ابوالحسن از آیت الله _ بخش 2 https://eitaa.com/taalighat/308 📌 ناگفته های ابوالحسن از آیت الله _ بخش 3 https://eitaa.com/taalighat/309 📌 ناگفته های ابوالحسن از آیت الله _ بخش 4 https://eitaa.com/taalighat/314 📌 ناگفته های ابوالحسن از آیت الله _ بخش 5 https://eitaa.com/taalighat/315 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه (4) (اگر جای مدیر حوزه بودم، چه می‌کردم؟) 🔻 مدیر حوزه‌های علمیه
نقدی بر بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه (5) (اگر جای مدیر حوزه بودم، چه می‌کردم؟) 🔹 عملیات گسترده فرهنگی پایلوت در مقیاس قم با محوریت حوزه علمیه 🔻 همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمددند مردم، حوزه‌های علمیه هستند. مخاطب این سخن شخصیت‌های حقوقی و مسئولان حوزه از اعضای شورای عالی حوزه تا مدیر حوزه‌های علمیه تا شخصیت‌های حقیقی حوزه هستند. اما این میان کسی باید سکاندار و میدان‌دار باشد. به‌نظر می‌رسد علمیه یکی از مخاطبان اصلی باشد. 🔻 مدل اقدام مدیران حوزه از جنس رهنمود است نه اقدام. چندی پیش یکی از چهره‌های شاخص حوزه در دیدار شهردار قم گفته بود باید در کنار مسائل عمرانی به فکر مسئله فرهنگی و حجاب قم هم باشید. این بیانات اعجاب‌آور بود. چراکه این حداقل اقدامی است که آقايان در حداقل قم که محدوده حضور آن‌هاست، مي‌توانند رقم بزنند. 🔻 این‌که اکنون توقع داشته باشیم حوزه علمیه بتواند نسبت به تحول و کنش جدی و اثرگذار داشته باشد، توقعی بی‌جاست. چرا که نه چنین عزمی دیده می‌شود نه چنین سازوکاری وجود دارد. اما می‌توان توقع داشت مدیر حوزه به‌صورت در مقیاس عملیات فرهنگی تعريف کند. 🔻دسترسی فوق‌العاده به طلاب اهل فضل و بدنه‌ی نیروی انسانی گسترده در قم این امکان بی‌بدیل را در اختیار مدیر حوزه قرار می‌دهد که در سطح قم یک عملیات گسترده فرهنگی تعریف کند. برخی از اقداماتی که به‌نظر می‌رسد می‌توان در این انتظار داشت. ❌ البته این پیشنهاد زمانی مسموع است که در تجدید نظر کنیم. حوزه باید نشان دهد می‌تواند در تغییر جامعه کنش‌گر و اثرگذار باشد. دوران انقلاب، است نه . اینکه با و سخنرانی بخواهیم تحول فرهنگی رخ دهد، است. حداقل نشان دهيم در یک نقطه مانند قم توانستیم در وضعیت فرهنگی و اجتماعی تحولی را رقم بزنیم. ذهن جوانان را به مدار برگردانیم. ⏬ آنچه در ادامه تقدیم می‌شود تنها یک برای نگاه جدید به مأموریت‌ها و مسئولیت‌های حوزه است. شاید در روش اختلاف یا رویکرد اختلاف نظر باشد اما می‌توان به‌عنوان باب جدید گفتگو از آن سخن گفت. برخی اقدامات 1⃣ طراحی چشم‌انداز فرهنگی قم 2⃣ تدوین برنامه عملیاتی تحقق چشم‌انداز 3⃣ به‌کارگیری ظرفیت نخبگانی و طلاب در صف و ستاد عملیات 4⃣ تحول در ساختار فرهنگی 5⃣ یکپارچه‌سازی اقدام فرهنگی متولیان حاکمیتی فرهنگ در راستای تحقق چشم‌انداز برخی اقدامات 1⃣ برنامه‌ریزی برای حضور اثرگذار طلاب در و با رویکرد: 🔹حل مشکلات فکری 🔹 اعتمادسازی و شبه زدایی 🔹 ارتقای فکری، معرفتی، روحی 🔹 ایجاد بستر دوستی و رفاقت ◀️ در قالب: 🔹 معلم و دبیر و استاد دروس مرتبط (براساس پیوست شیوه اثرگذاری و ماموریت محوری) 🔹 مربی پرورشی (براساسِ ایده تربیتی) 🔹 حلقه‌های معرفت و جلسات پرسش و پاسخ (براساسِ طراحی پیشینی) 🔹 امام جماعت (طراحی برنامه ویژه برای استفاده از ظرفیت نماز جماعت) 2⃣ برنامه‌ریزی برای هم‌افزایی مدارس دارای رویکرد تربیت دینی و گسترش الگوهای موفق (تحول در سبک تربیتی نسل جدید) 3⃣ مدیریت مقوله و حجاب در قالب طراحی چرخه مدیریت و حل مسئله (دارای توضیح تفصیلی) 4⃣ حضور و ارتباط مؤثر در در قالب‌های گوناگون گروه‌های جهادی، مساجد، طرح امام محله، پایگاه و حلقه‌های معرفتی (توسعه‌ی حضور و نقش روحانی در حیات جامعه) 5⃣ حضور و اثرگذاری در متن قم و کسبه و حرکت به‌سمت بازار اصیل اسلامی 6⃣ تأسیس دفتر جذب اجتماعی و زمینه‌سازی برای اجرای موارد موفق در مقیاس کوچک 7⃣ تفکیک قم بر اساس خصوصیت، نیاز و مسئله فرهنگی (اقدام مسئله محور) ❇️ اگر در قم یک الگوی موفق مدیریت فرهنگی با محوریت حوزه را به‌نمایش بگذاریم می‌توان این الگو را تعمیم داد. 🆔 @taalighat
📚 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم، دهه‌های اخیر را روایت کنیم 🔻 سر کلاس با دانشجویان دانشگاه الزهراء تهران دانشجویی پرسید: استاد میشه درباره وقایع سال 78 و کمی 88 توضیح دهید! اول جاخوردم، چون احساس می‌کردم این‌ها که بخشی از خاطرات واضح نسل ماست، سوال کردم مگه شما متولد چه سالی هستید؟ گفتند دهه 80!! یعنی اساسا طیفی از دانشجویان امروز وقایع 78 را ندیده و 88 هم خردسال بوده‌اند. 🔻 باید متوجه باشیم ذهنیت روشنی از سال‌های پس از انقلاب ندارد. پس با یک عطش و مواجه است. او نمی‌داند طی سه دهه گذشته چه بر سر کشور آورده است. او نمی‌داند اگر امروز به چیزی دارد، بانی این مشکلات قصور و تقصیرهای تفکر است. 🔻 همان کسانی که امروز لیدر و قبله و مطالبه‌گر شده‌اند، متهم_ردیف_اول مشکلات انباشه شده امروزند و آن‌های که امروز متهم‌اند، بانی موفقیت‌ها و افتخارات ملی اند. 🔻 را باید روایت کنیم تا در دست جریان انقلاب باشد، بدون حب و بغض و با رعایت امانت و نقل همه جوانب واقعیت. 🔻 بگوییم طرح با آرمان‌های انقلاب چه کرد. بگوییم گفتمان اصلاح‌طلبانه چگونه به محدودیت انقلاب و آزادی تفکر غربی و انحطاط فکری انجامید. بگوییم گفتمان چگونه در مذاکره کرد و منافع ملی را پای غرب‌گرایی ذبح کرد. 🔻 بگوییم گفتمان خدمت و دهه هشتاد چقدر شیرین بود و شیرینی مدیریت انقلابی چطور در ذائقه مردم هنوز خاطره‌انگیز است. نترسیم از گفتن واقعیت‌ها، نترسیم از اینکه بگوییم در دوره احمدی‌نژاد انقلاب به ریل بازگشت. روایت ، روایت احمدی‌نژاد نیست، روایت یک تلاش همه‌جانبه بدنه انقلابی کشور است. 🔻 بگوییم، ساکت نباشیم، روایت کنیم، صادقانه، واقعبینانه، دلسوزانه برای نسل جوان، برای ادامه انقلاب... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ مقام معظم رهبری: اگر شما روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند 📌 «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» 🆔 @taalighat
📌 یک استفهام حقیقی؟ (نگاهی به نسبت ما با جهاد تبیین) 🔻 تصور مسئولین فرهنگی و کنش‌گران فرهنگی ما از بیانات آقا با موضوع چه بوده است؟ 🔻 واقعاً تصور ما از واژه که ولی امر آن را به صراحت و با قید فوریت مطرح می‌کند، چیست؟ 🔻 آیا و شیوه کنش بعد از این بیانات آقا دست‌خوش تغییر شد؟ اساساً آیا چنین برداشتی وجود دارد که الان امر به جهاد شده است و ما مخاطب این امر هستیم؟ یا نهایتاً یک خواسته و مطلوب در کنار ده‌ها مطلوب دیگر است که باید به‌صورت و پایه‌ای حل شود؟ 🔻 گذشته از سازمان‌ها، خود ما کنش‌گران خرد عرصه فرهنگ، چه تغییری در زندگی خود ایجاد کردیم؟ آیا در زیست خود، برنامه علمی و مطالعاتی و کنش اجتماعی خود تحولی را رقم زدیم؟ 🔻 چرا زمان دفاع مقدس، رزمنده‌ها با فرمان جهاد امام این‌طور برخورد نمی‌کردند؟ یعنی خود را باهمه وجود مخاطب می‌دیدند و سامان زندگی خود را به‌هم می‌زدند. 🔻 واقعاً سؤال است که آیا آقایان اعرافی (حوزه) ، قمی (سازمان تبلیغات)، واعظی (دفتر تبلیغات)، رستمی (نهاد)، حاج علی اکبری (اتحادیه، امور مساجد، شورای سیاست‌گذاری)، عاملی (انقلاب فرهنگی)، بعد از طرح مسئله در حداقل بخشی از برنامه خود تغييری دادند؟ آیا نسبت ویژه‌ای با آن تعریف کردند؟ یا برنامه‌های سابق خود را مصداق جهاد تبيين برشمردند و در نتیجه بلندمدت برنامه‌های فعلی را تحقق جهاد تبیین دانستند؟ ⛔️ بی‌تردید منظورم اقدامات سخیفی چون سخنرانی و همايش و بیانیه درباره جهاد تبیین نیست. سخن در تغییر ، ، اقدامات هوشمندانه و خود را مخاطب حقیقی فرمایش آقا دانستن است. 🔻 اگر مسیر فعلی درست بود، چه نیازی به فرمان بود؟ 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا