eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
358 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ماجرای تعطیلات شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت دوم 🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟ 🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. 🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) 🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی 🔻 در نامه اخیر ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: "اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر است." 🔻 این استدلال که باید خودمان را با در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. 🔹 ارتجاع تمدنی 🔻 تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون و و... پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از سوق دادن کشور به سمت آن نوعی است. 🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله 🔻 تأکید می‌کنم را نباید و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، این تصمیم به است. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔻 کار خوبی از برادران عزیز در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ✅ متن گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته) 👇🏻 https://eitaa.com/Iran_of_the_future
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد... 🔻 دقیقا بعد از خطبه‌های نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین باید به وظیفه خود نسبت به هنجارشکنی عمل کنند، نیروی انتظامی بیانیه داد که از شنبه با مصادیق هنجارشکنی برخورد می‌کند. 🔻 از ظاهر امر و از وضعیت ماه‌های قبل چنین برمی‌آید که اگر این تصریح آقا نبود، اقدام عاجلی نیز در دستور کار قرار نمی‌گرفت. 🔻 اینکه مطالبه آقا قطعاً باید اجرا شود که محل ترديد نیست اما همه حرف را باید باهم دید. به این بخش دقت کنیم: "... همان‌طور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام و بدون برنامه پرهیز شود." 🔻 نه اینکه به بهانه برنامه نداشتن اقدامی نکنیم و نه اینکه به بهانه مطالبه آقا یکدفعه بدون تدابیر چندلایه اقدام به عملیات کنیم! نه افراط و نه تفریط. اما همین چندروزی که از اجرای طرح گذشته کم‌کم آسیب‌های قابل حدس آن دارد نمایان می‌شود. گویی بسیاری از اقدامات مصداق همان است که آقا هشدار داده بودند. 🔻 تنها امری که می‌تواند پیروزی ایران در مقابل اسرائیل و احساس غرور ملی و را تبدیل به گسست و شکست کند اجرای غلط سیاست‌های حجاب است. ➖➖➖➖ 📝 یادداشت مرتبط: از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/1390 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
♦️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به‌دلیل در حوزهٔ تذکر دریافت کرده‌اند. 🆔 @taalighat
🔻 امروز بعد از و حالا بعد از عملیات که ایران وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده و نظم جدیدی در جهان در حال پدیدآمدن است و باید همه توان و ذهن و اندیشه و عمل خود را برای این دنیای جدید و طراحی و آن برای مردمان این سرزمین کند، و در این فکر باشیم که چگونه احساس و حس و افتخار را توسعه و به تبدیل کنیم... اما هر روز درگیر یک دعوای حیدری نعمتی می‌شویم و امروز هم درگیر اینکه آیا فضائلی راست گفت یا دروغ! کی صورتی است و کی قهوه‌ای! نحن فی الآفساید... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚 پرونده ویژه روزنامه همشهری و پاسخ به ابهامات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه 📍شنبه را قرمز نکنید (دلایلی در تأیید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و منتفی‌شدن تعطیلی شنبه‌ها) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
حجاب‌نوشت (6) طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه 🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اختناق" بر لزوم نقش حاکمیت در مسئله حجاب تأکید کردم. همانطور که گفته شد مسئله در شیوه "اعمال اقتدار" است. حال که طرح نور به‌عنوان الگوی اقدام انتخاب شده، حول همين مدل و تدابیر لازم سخن می‌گوییم: 🔻 پیوست رسانه‌ای (ابتکار عمل در تولید تصویر و بازنمایی رسانه‌ای) 🔹 توجه به این سخن رهبری که "قدرت رسانه از قدرت موشک و پهپاد بیشتر است" را جدی بگیریم. کنش شما، مصاحبه شما، حضور میدانی شما در رسانه بازتاب و تفسیر دارد. روایت می‌شود، پس را قبل و بعد از ماجرا شما باید بسازید. (بازنمایی و تصویرسازی رسانه‌ای) یک گام در تولید روایت اول، تولید تصویر از مدل جدید ورود حاکمیت به عرصه حجاب با تولید رسانه‌ای و تیزرهای تبیینی است. فضاسازی فکری و ذهنیت‌سازی برای مخاطب با ابتکار عمل شما ساخته می‌شود. اگر این اقدام درست رخ دهد، حتی خطای احتمالی ذیل ابر تصویر ساخته شده منحل می‌شود. 🔻 بازنمایی و تصویرسازی اجتماعی 🔹 نمود اجتماعی شما چیست؟ گشت ارشاد یا به‌تعبیر جدید طرح نور، در متن جامعه چه قاب و تصویری را خلق می‌کند؟ تقابل حاکمیت _ مردم خشونت یا اقتدار تقابل اقلیت _ اکثریت تقابل چادر _ روسری شما دارید چه تصویری می‌سازید؟ این تصویر از قبل باید از زوایای مختلف طراحی و تدبیر شده باشد: نحوه پوشش نحوه حضور و ترکیب تیم نحوه گفتگو و تعامل با مردم طراحی ماشین گشت ارشاد رنگ و لباس و شمایل مأموران (عدم لباس امنیتی) زبان بدن مأموران مجهز بودن لباس‌ها به دوربین و ده‌ها آیتم دیگر... این‌ها بخشی از تصویرسازی اجتماعی ماست. مردم باید مأمور پلیس را کنار خود ببینند، نه در مقابل خود. 🔻 گفتگو با جامعه و رونمایی از مختصات طرح جدید مسئولین می‌بایست با مردم گفتگو کنند. عمومی صورت پذیرد. برای تک‌تک جملات فکر شده باشد. این گفتگو بروز و حاکمیت باشد. و در آن به پاسخ و و مواجهات کاملاً روشن باشد. 🔻 تولید پشتوانه نخبگانی و اجتماعی گفتگو با نخبگان یکی از ارکان اجرای طرح است. یعنی آنچه مخاطب خود را قرار داده است. نمی‌توان برای جامعه طرحی را اجرا کرد بدون آنکه او را شناخت. جامعه جهت‌گیری کلی خود را از دریافت می‌کند. نباید بعد از اجرای طرح همه از موافق و مخالف ابراز بی اطلاعی کنند. پس بايد پیش از طرح با نخبگان از طیف‌های گوناگون گفتگو شود. آن‌ها به وجود اندیشه و در پس طرح اذعان کنند. این اذعان موجب می‌شود از سطح واکنش و تندی آن کاسته شود. و از سوی دیگر موج همراهی و به‌چشم بیاید. 🔻 تدبیر و طراحی سناریو برای انواع احتمالات حین اجرای طرح هنگام اجرای طرح با چند دسته واکنش مواجهیم و برای هرکدام چه سناریویی داریم: افرادی که با صرف حضور پلیس حجاب را رعایت می‌کنند. افرادی که با صرف تذکر حجاب را رعايت می‌کنند. افرادی که اعتنا نمی‌کنند. افرادی که اقدام به مقابله، فحاشی و درگیری می‌کنند. عمده مشکل در ناحیه مخاطب چهارم است که تبدیل به می‌شود. با این دسته محدود چه کنیم؟ پیشنهاد: به‌هیچ‌وجه در محل وقوع درگیری بازداشت نشود. تصویر تقابل ایجاد نشود. تصویر طرف اخذ شده و پس از مراجعت به منزل بازداشت شود. یعنی شما در متن جامعه اجازه ثبت تصویر هیچ درگیری را نمی‌دهید به او نیز امنیت برخورد نمی‌دهید. 🔻 آغاز محدود و بازخوردگیری طرح نباید از ابتدا به‌صورت گسترده آغاز شود. آغاز به‌صورت محدود و بعد بازخوردگیری اجتماعی و بازسازی طرح متناسب با پیمایش های اجتماعی 🔻 آغاز همزمان چند لایه‌ای طرح‌های ناظر به حجاب همه اذعان دارند بحث حجاب دارای چندلایه متراکم است. پس اعمال اقتدار نبايد منحصر در لایه اجتماعی باشد. ضلع و شناسایی گروه‌های سازمان‌یافته اشاعه فحشا لباس‌های هنجارشکن پیج های تهییج کننده و دارای نقش هماهنگ کننده گروه‌های فعال در زمینه امربه معروف و کارهای ایحابی (جانمایی دقیقا در نقاط آغاز طرح حجاب) و... همه بايد به‌صورت همزمان آغاز شود. 🔻 پرهیز از مخابره این پیام غلط به جامعه همه این اقدامات باید با ملاحظه یک امر اساسی باشد: جامعه‌ای که با تورم، گرانی، بیکاری و... دست و پنجه نرم می‌کند نبايد حس کند همه هم و غم حاکمیت متمرکز در مسئله حجاب است و نه حل مشکلات معیشتی مردم. این پیام غلط موجب می‌شود همراهی اجتماعی کاهش یافته و کارهای خوب دیگر حاکمیت به‌چشم نیاید. 🔰️ آنچه گذشت تنها یک برش از تدبیر چندلایه به‌عنوان نمونه بود. مقصود اصلی اینکه در دنیای امروز بدون لحاظ پیچیدگی های امر اجتماعی نمی‌توان دست به اقدامات کلان زد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat