🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش دوم
🔸رمضان موسم نزول قرآن است و مؤمنان بیش از هر زمان دیگری، در این ماه با قرآن مأنوساند. اما آنچه مهم است به رنگ قرآن درآمدن است. مقصود این است که در آیات تدبر کنیم و در اثر تدبر به بیداری دل دست یابیم: «لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ تا در آيات آن تدبر كنند و خردمندان متذكر گردند.»(ص: ۲۹) تدبّر و تذکّر در گرو این است که خود را مخاطب قرآن بدانیم و نه خوانندهای صِرف که قصدی جز کسب ثواب ندارد.
🔹شهاب الدین یحیی سهروردی گفته است: «إقرأ القرآنَ کأنَّهُ ما اُنزِلَ إلا فی شَأنِکَ فَقَط»(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد چهارم، ص۱۳۹)؛ یعنی: قرآن بخوان، چنان که گویی جز در شأن تو نازل نشده است.
🔸منظور این است که وقت مطالعه قرآن تمام قلب خود را بگشاییم و پذیرای معانی آن باشیم. انگار وحی بر دلِ ما وارد میشود و ما شخصی در کناره نیستیم که تنها شاهد و نظارهگرِ گفتگوی خدا با پیامبر است. ما غائب از این گفتگو نیستیم، بلکه مخاطب این کلامایم. در این نحوه از مواجهه است که میتوانیم حضور خدا را درک کنیم.
🔹به تعبیر قرآن کسانی از کلام وحی متذکر میشوند که دلی حاضر دارند و چنان گوش میدهند که انگار در حضور خدا هستند و شاهد واقعه وحی: «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ / در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا مىدارند، اندرزى است.»(ق: ۳۷)
🔸امام محمد غزالی در کیمیای سعادت ذیل آداب باطن در تلاوت قرآن آورده است: «آنکه قرآن چنان شنود که از حق- تعالی- شنوند و تقدیر کند [فرض کند] که از وی میشنود. یکی از بزرگان گوید که «من قرآن میخواندم و حلاوت آن نمییافتم، تا تقدیر کردم که از رسول(ص) میشنوم؛ پس از این فراتر شدم و تقدیر کردم که از جبرئیل میشنوم. حلاوت زیادت یافتم؛ پس فراتر شدم و به منزلت مهین رسیدم؛ و اکنون چنان میخوانم که از حق- تعالی- میشنوم بیواسطه- و لذتی مییابم که هرگز نیافتهام.»(جلد اول، صفحه ۲۵۱، به کوشش حسین خدیوجم)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | استقبال از ماه رمضان
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش نخست
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه_رمضان_نشست_اول_استقبال_از.MP3
29.09M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | استقبال از ماه #رمضان
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش نخست
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹🔹🔹
.
.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاستجمهوری طرح موضوعات اندیشهای از سوی رهبر معظم انقلاب همساز و همگون با شرایط سیاسی کشور و روز است. ایشان براساس حلقههای تاریخی که در جهت فرایند تکاملی نظام چند سال قبل برشمردند؛ در حال حاضر کشور را در مرحله تشکیل دولت اسلامی میدانند و بر همین مبنا درحال حاضر مهمترین موضوع و اساسیترین محور، الزامات و چگونگی شکلگیری و دستیابی به دولت اسلامی است. این نکته در اولویت مباحث اندیشهای کشور در آستانه سال ۱۴۰۰ میباشد.
لاجرم نخبگان جامعه باید با قدرت به عرصه تئوریپردازی و تولید فکر در عرصه دولت اسلامی ورود کرده و با تمام توان تلاش کنند تا ادبیات فکری و مبانی تئوریک تحقق و ویژگیهای دولت اسلامی را به منصه ظهور برسانند.
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰!
✍️ سید علیرضا آلداود
📍معمولاً بستر "انقلابهای رنگی" انتخابات ریاست جمهوری است؛ در فتنه سال 88 توییتر، فیس بوک و سرویسهای گوگل آتشبیار معرکه برای جنبش سبز بودند. اما نقش توییتر آنقدر برای دولت دموکرات آمریکا بهخصوص اوباما و وزیر امور خارجهاش یعنی هیلاری کلینتون مهم بود که دقیقاً در ملتهبترین روزهای آن فتنه با پرداخت هزینه و فرستادن جرد کوهن به بغداد (جک دورسی مدیر توییتر در فتنه88 بغداد بود) مانع از تعطیلی این میکروبلاگ برای اصلاح حفرههای نرمافزاری آن شدند. قسمت بزرگی از اعتراف به جلوگیری از تعطیلی توییتر در مصاحبههای کلینتون و کتاب "انتخابهای سخت" وی که در سال 2013 منتشر شده موجود است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آلداود 📍معمولاً بستر "
✔️ ادامه...
🔸اما 12 سال پس از آن فتنه، شرایط "فضای مجازی ول" و تحرکات جریان تحریف و جریان نفوذ با هماهنگی دولت دموکرات آمریکا یعنی جو بایدن بسیار شبیه به وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 88 شده است! این بار تفاوتهای جدی در میزان کمی مخاطب، فقر گسترده سواد رسانهای در این مخاطب، وقوع چندین فتنه مانند 96 و 98 با بستر فضای مجازی یله و رها و سکوهایش، وقوع چندین حمله تروریستی با سکوهای رمز شده نظیر تلگرام، واتساپ و سیگنال به کشور، دخالت گسترده از طریق عمدتاً تلگرام در انتخابات مجلس 94، ریاست جمهوری و شورای شهر 96 و ... نسبت به سال 88 میبینیم.
🔹اما این بار در آستانه انتخابات 1400، جریان تحریف با کلاب هاوس و سیگنال+ (تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، سرویسهای گوگل و برخی اپلیکیشنهای خاص بر روی ابزارهای هوشمند که حتی نیازی به اینترنت ندارند، اینترنت ماهوارهای و شبکه بلاک چین...) میتواند کشور را دچار مشکلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی کند.
🔸اما نقش کلاب هاوس در شناسایی نخبگان، شناسایی شبکه، رهگیری آنان، سرقت اطلاعات نخبگان بر روی ابزارهای هوشمند، نشت گسترده اطلاعات در چتهای صوتی در اتاقها بواسطه تحریک عناصر امنیتی، شکستن تابو در گفتگوی مستقیم با عناصر آلوده شبکههای امنیتی، قمار و شرطبندی، منافقین و ... ارتباط مستقیم ضد انقلاب، سلطنتطلبان و منافقین با نخبگان و مردم، هدایت و راهبری کانونهای شورشی منافقین در بستر امن رمز شده کلاب هاوس، راهبری و تمرین اقدامات ضدامنیتی، تابوشکنیهای اخلاقی، ایجاد دوقطبیهای کاذب در جامعه، مهندسی اطلاعات و اخبار، بستر ساخت گسترده اخبار جعلی، بستر پرتاثیر وارونه نشان دادن حقایق، بستر تعویض جای جلاد و شهید، بستر دخالت گسترده در انتخابات توسط سرویسهای اطلاعاتی غربی، بستر تغییر هویت جوانان و... میتوان اشاره کرد.
🔹نکته مهم آنجاست که بیش از 1000 کانال تلگرامی و هزاران اکانت توییتری و اینستاگرامی، صدها سایت خبری عمدتا وابسته به جریان تحریف بهعنوان پیوست رسانهای کلاب هاوس فعالیت میکنند.
💢خوب است مسئولان محترم کشور یک بار حکمرانی رسانهای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 را مرور کنند و ببینند آمریکایِ مدیر اینترنت جهانی و مدیر تقریباً تمام سکوهای پرطرفدار بینالمللی و سیستمعاملهای انحصاری ویندوز، مک و ios و اندروید چطور برای ممانعت از دخالت خارجی و جلوگیری از آشوبهای گسترده داخلی فضای مجازی و رسانهای خود را کنترل و مدیریت کرد و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چطور وی و اطرافیانش را در زمانیکه در قدرت بودند و پس از آن به حصر رسانهای کشاند و نام خائن بر روی آنها به جرم تلاش برای اغتشاشآفرینی و آسیب به سرزمین مادریشان گذاشت!
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقهمندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شبهای پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟
🎙 سارا شریعتی
سلسله نشستهای عصر علوم انسانی
نشست پنجم
⏰ ۱۱ اردیبهشت ۹۶
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
005-AOE-SaraShariati.mp3
24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |چرا باید #علوم_انسانی بخوانیم؟
🎙 #سارا_شریعتی
سلسله نشستهای #عصر_علوم_انسانی
🔹 شریعتی در بدو سخن خود روشن کرد وقتی از «خواندن علوم انسانی» حرف می زند، فراتر از «تحصیل رشتههای علوم انسانی» را مدنظر دارد. منظور شریعتی از «خواندن علوم انسانی»، «مطالعه و آگاهی نسبت به دانش انسانی و اجتماعی» بود.
🔹وی که از منظر «طبع» علوم انسانی سخن می گفت، «نقد» را اولین خصلت ذاتی علوم انسانی خواند که به فرد این امکان را می دهد تا با فاصلهگیری از مسئله و موضوع مورد مطالعه، به سنجش آن چه میراث و تبار اوست بپردازد. شریعتی این «فاصله انتقادی» را که منجر به نقد می شود اولین ابزاری دانست که فرد از طریق خواندن علوم انسانی به آن مجهز می شود.
🔹 از سوی دیگر این ابزار، توهم همه چیز دانی به وجود میآورد که جزء پیامدهای خواسته یا ناخواستهی خواندن علوم انسانی است؛ شریعتی توضیح داد که بوردیو برای رفع این مسئله، از دومین ابزار یعنی «بازاندیشی یا بازتابندگی» سخن می گوید...
🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟
✍️هالی گروت
🔘
بخش دوم🔸مبهمتر از شهرت و بدنامی واژهی سلبریتی است که از کلمه لاتین سلبرم celebrem کلمهای که هم در معنای جشن و هم “ازدحام” بالقوه [جمعیت] (شاید ما به آن “غوغای انبوه مردم” میگوییم) و در خصوص یک شخص باشد، برگرفتهشده است. شهرت را نهتنها میتوان به دلیل اعمال خوب شخص به وی اعطا کرد، بلکه آن همچنین میتواند به دلیل مقام موروثی والای او باشد: همانند ملکه که صرفاً به دلیل ملکه بودنش، مشهور است. با تکیه بر مقیاس بررسی موشکافانهی بیرونی، گرچه سلبریتی کنش متقابل بین احترام و عامه مردمی است که [شهرت] اعطایی خود را کمتر بهمثابهی تخصیص و بیشتر بهمثابهی یک روند مذاکره بدل کردند. 🔹برخلاف “شهرت” و “آوازه” که بر احترام و حرمت دلالت دارد، “سلبریتی” که در قرن هجدهم مورد بهرهبرداری و مصرف عمومی قرار گرفت، تردید و سوءظنی را برانگیخت. آن[سلبریتی] برای [کسب] مشروعیت تلاش میکرد و علیه انتقاداتی چون افراط در [مصرف] و دانش سطحیاش مبارزه میکرد. سلبریتی ها به شکلی جمعی تشکیل میشدند و به شیوههایی که [شیوههای] مرسوم شهرت نبود، میانجیگری میکردند. شهرت به فرد برجستهای نیاز داشت؛ سلبریتی نیاز به مخاطبی با درایت داشت. 🔸همانطور که ایده شهرت تکامل یافت، فضا برای [افراد] بدنام نیز گسترش یافت، آن [جریان] کمتر مرتبط با کنشی خاص بود و اکثر اوقات به فردی خاص یا حداقل به ایدهای خاص از فرد، مرتبط میشد. تا قرن نوزدهم که فرد مشهور به دلیل توانایی متناقض اش در استثنایی و قابل تقلید بودن ارزشمند بود، نهتنها بهواسطهی دستاورد یا تولد بلکه بهواسطهی تبلیغات به وجود آمد. امتیاز دادن به فرد بر اساس ظاهرش نه اظهاراتش و درنظر گرفتن [اینکه] چگونه سلبریتی ها همانند شهرت و بدنامی توسط عامه مردم نگریسته میشوند؛ به چهرهای عمومی نیز اشاره میکند که تصویر و هویت، سبک و ذات برای او بهطور جداییناپذیری با هم عجین شده بود. ✔️ادامه دارد... 🌠 #فرهنگ_شهرت ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸حب نفس یا خودپرستی ریشه همه وابستگیهاست و نفی آن، منشأ همه قدرتهاست. امروز ما امت بزرگ اسلام معنای این حقیقت را به علمالیقین دریافتهایم و میدانیم که همهی قدرت ما در همین یک نکته نهفته است: نفی خودپرستی. اسلام به ما آموخته است که برای مستقل ماندن، نخست باید وابستگیهای درونی را برید، و برای قطع وابستگیهای درونی باید ریشهی خودپرستی را در درون خشکاند و از «خود» گذشت؛ و گذشتن از خود فی نفسه پیوستن به خداست. اینچنین است که انسان به مقام ولایت میرسد و در این مقام، این خود اوست که قلب عالم امکان میشود، از تبعیت زمان و مکان، جامعه و طبیعت و تاریخ خارج میشود و آسمانها و زمین مسخر او میگردند. معنای «تسخیر» برخلاف تفسیرهای پیش پا افتاده؛ نشستن آپولو در کره ماه و فرستادن سفینه به مریخ یا مدار زحل و شکستن اتم و ساختن بمب هیدروژنی نیست. بلکه معنای تسخیر همان است که اکنون با تولد جمهوری اسلامی عیناً تفسیر شده است.
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
♨️ سخنرانیهای منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی!
🔸به مناسبت ماه مبارک رمضان، در زمانی که مجالس معنوی رمضانیه به دلیل ویروس کرونا و بیتدبیری برخی مسئولین تعطیل شده، از سوی دیگر شاهد هستیم که جریان ژورنالیسم روشنفکری حوزوی و روشنفکری دینی تحت پوشش #انجمن_اندیشه_وقلم و نیز #دین_آنلاین و بسیاری دیگر، سخنرانیهایی را برگزار کرده است.
🔹چهرههای نواندیشی که بعضا با #دانشگاه_ادیان_و_مذاهب_قم نیز در ارتباط هستند و پروژه #سکولاریزه_کردن و #تقلیلگرایی در امر معرفتی را دنبال میکنند. پوسترهای فوق، دو نمونه از سلسله سخنرانیهای مجازی است که در این ماه تنظیم کردهاند!
🔸اما آنچه به چشم میآید، ضعف گفتمان انقلاب اسلامی در این امر است. بیتوجهی اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به ساحت حوزه عمومی و غفلت از بنیاد معرفتی جامعه، موجب شده که حتی به اینجا برسیم که بعضاً #ژورنالیستهای_روشنفکرنما تغذیه فکری ذهنیت جمعی و نخبگان را برعهده گیرند!
🔹 قرابت ماه مبارک رمضان با #انتخابات1400 در نوع محتوای این افراد بیتأثیر نبوده و نیست و تمایل به نقد حکمرانی و آمادهسازی ذهن جامعه برای گفتمان سیاسی آینده در دل این تئوریپردازی و لفاظیها در دستور کارشان قرار دارد. بحثی که سعی خواهیم کرد در پرونده ویژه دیدهبان اندیشه به آن بپردازیم...
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دیدگاه و سلوک آیتالله مصباح درباره علوم انسانی
🎙 حجتالاسلام حمید پارسانیا
نشست بررسی دیدگاه علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی
مجمع عالی حکمت اسلامی
⏰ ۱۶بهمن۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
حمید پارسانیا.mp3
17.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دیدگاه و سلوک# آیتالله_مصباح درباره #علوم_انسانی
🎙 حجتالاسلام #حمید_پارسانیا
#نشست_بررسی_دیدگاه_علامه_مصباح در باب تحول علوم انسانی
🔹 دیدگاههای مختلف در مواجهه با علوم
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید، چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار گناهان شما را پاک می کند.🌷
امام صادق(ع)
📚 کافی، ج4، ص88
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان"
(قسمت دوم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸«سعی»، «سرعت» و «سبقت» در نیکیکردن در آیات متعددی از قرآن آمده است مانند «اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون» (مومنون: 61، و آل عمران: 114)، «سابقوا الی مغفره من ربکم» (حدید: 21)، «سارعوا الی مغفره من ربکم» (آل عمران: 133) و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن (اسراء: 19)، فاسعوا الی ذکر الله (جمعه: 9). آیات مربوط به سعی و سرعت محدود به امور خیر نیست، بلکه سرعت در کفر و گناه و دشمنی و فساد و عذاب هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «و لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر» (آل عمران: 176)، «و تری کثیرا منهم یسارعون فی الاثم و العدوان» (مائده: 62).
⬅️نکته اینکه، آنچه جامعه را به سمت صلاح یا زوال میبرد نه اصل خوبی یا بدی، بلکه «سعی» (جدیت و اهتمام) و «سرعت و سبقت» در خوبی و بدی است که ذاتا امری اجتماعی و در نسبت با دیگران شکل میگیرد.
⬅️در تقابل بین دو گونه از سعی و سرعت (درخیر و شرّ)، وجود پشتوانههای ایمانی بسیار مهم است. اساسا امتداد اجتماعی ایمان در «سعی و سرعت در رفتار انسان» است. تا زمانی که ایمانی نباشد، شور و شتابی در هیچ سویه از خیر و شرّ نیز وجود نخواهد داشت. ایمانی پرشور به خیر و خوبی، نیکیهای انسانی را شتاب میدهد، و باور به شرّ نیز شتاب در بدیها را بوجود میآورد. بدین سان تقابل دو گونه از سرعت فزاینده در کژی و راستی در جامعه، برخاسته از برخورد دو گونه از ایمان و دو گونه از جهانبینی و جهانباوری است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول
✍️ رسول لطفی
📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در پی بستری برای جریان تحقق امتثال الهی بر روی زمین میباشد. تحقق اطاعت الهی یعنی اجراسازی هندسه الهی و نقشه خداوند در جامعه و این مقصود زمانی میسر میگردد که روابط و نظامات اجتماعی از ناحیة الهی باشد. اما اطاعت خدا به چیسـت؟
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش سوم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول ✍️ رسول لطفی 📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در
✔️ ادامه...
🔸اما اطاعت خدا به چیسـت؟به تعبیر آیتالله خامنهای در کتاب، «به اینکه تمام تکالیف و حجتهای الهی را بر دوشـمان حمل کنیم؛آنچه را که بر عهد ما نهاده شده است، انجام بدهیم.» برای روشن شدن تفسیر اجتماعی از اطاعت خوب است که اشارتی به تبیین معظمله در یکی از سخنرانیهایشان داشته باشیم.
🔹آیتالله خامنهای در تفسیر اطاعت، از اطاعت موردی و اطاعت خطی سخن گفتند و فرمودند: «یک اطاعت، اطاعت موردی است. در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید - ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است - مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند... از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6 اسفند 1388)
💢بنابراین روشن شد که مسئلة اطاعت کلان و اینکه انسان خط الهی را جستجو کند و بیابد و آن را دنبال کند، بسیار اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر آنکه اطاعت الهی از مجرای اطاعت رسول تحقق میگردد. تحقق اطاعت الهی، در میزان تبعیت از رسول نهفته است. رسول میزان و شاخصی است که حقپرستان واقعی از تظاهرکنندگان و نااهلان تمایز یابند. « آن کسانی که خود را بنده خدا میدانند، اما بنده فرمان قانون خداوند نیستند، عمل به قانون نمیکنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور میتوانند بگویند که ما بنده خداییم؟»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش سوم
🔸 پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از هر وقت دیگری بذل و بخشش میکرد: «وَكَانَ أَجْوَدَ مَا يَكُونُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ سخاوتمندی و بخشش پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از همه وقت بود.»(بهروایت مسلم)
🔹ما، به اشتباه، گمان میکنیم تا در رفاه کامل و ثروتمند نباشیم، نیازی نیست انفاق و بذل مال کنیم. اما به گفته قرآن اهل تقوا در تنگنای مالی و شرایط دشوارِ زندگی نیز از دستگیری و گرهگشایی بازنمیایستند: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ؛ آنان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند.»(آلعمران:۱۳۴)
🔸شاید بگوییم با کمکهای ناچیز من که صاحب ثروت چشمگیری نیستم گرهی از کار کسی گشوده نمیشود، اما بخشیدن و عطا کردن سبب تطهیر جان و پرورش روان است، حتی اگر اثر چندانی بر بهبود وضع دیگران نداشته باشد: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا؛ از اموالشان زكات بگير تا آنان را با آن پاك دارى و رشدشان دهى.»(توبه:۱۰۳)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر قدر نزد صدر
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش دوم
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه رمضان، نشست دوم.MP3
35.27M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر #قدر نزد #صدر
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش دوم
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹 ماه رمضان به تعبیر امام موسی صدر ماه قرآن فقط برای مسلمانان نیست بلکه ماه همه کتب آسمانی است. ماه تورات ماه انجیل و ماه انبیا، ماه ولادت یا عروج برخی از انبیا از جمله عروج عیسی بن مریم (ع) است و ماه ولایت و ماه شهادت امیرالمومنین (ع) است و ماه خاصی است. ماه ضیافت امیرالمومنین (ع) است و مدرسه گونه بودن این ماه به تعبیر امام موسی صدر و برنامه تربیتی و آموزشی که دارد، گره خورده به اتفاقاتی که در طول این ماه افتاده است و ما خود را با اتصال و پیوند با آن اتفاقات میخواهیم در مسیر تاریخ زنده کنیم و درس بگیریم.
🔗 برای شنیدن لیک جلسه قبل ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎
✅ آیا میشود بدون یک مردم جدید، وضعیت جدید ساخت؟ آیا میشود بدون رویای جدید، آیندهی متفاوت ساخت؟ ما داریم بر سر آیندهای با هم دعوا میکنیم که همین الان متحقق شده است!
ما در همان آیندهای هم اکنون هستیم، که در آن رویای تکتکمان موفقیت فردیست! هم اکنون، همان آینده است؛ فقط ما متوجه نمیشویم متحقق شده است و چقدر مبتذل و سخیف و بی ارزش است! هم اکنون لحظهایست که تکتک ما نمیفهمیم جامعه چیست، دوستی بی غرض چه شکلیست و زندگی در نسبت با خوشبختی دیگری سعادتمند است، نه در رقابت با دیگری!
هم اکنون از احمدی نژاد تا سیدحسن، از اصولگرا تا اصلاح طلب، از چپ تا راست دارند بر سر رویایی از موفقیت دعوا میکنند که عمیقا بیارزش است.
آنها همه یک وضعیت پوچ را نقد میکنند به امید رسیدن به یک وضعیت پوچتر و نمیدانند باید رویایمان را عوض کنیم نه افرادمان را! من به لحظهی تغییر رویا امید دارم، نه لحظه تغییر آدمها... به لحظه رویای بدیل، مردم بدیل و دولت بدیل!
شک نکنید ممکن خواهد شد.
✍️ سیدمجید حسینی
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟
✍️معصومه نصیری
📍من به موضوع «کلاب هاوس» به عنوان پلتفرم انتخابات ۱۴۰۰ نگاه میکنم. پلتفرمی که قرار است فضای مناظرات انتخاباتی را داغ و مخاطبان را با خود همراه کند. این فضای جدید، فضایی است که در بهمن ۹۹ برای نخستین بار توسط بیبی سی مطرح شد و این رسانه خبر از فراگیرشدن آن را در ایران داد. برخی از فعالان فضای مجازی که تعداد محدودی بودند، اما گرایشها و وابستگیهای خاصی داشتند درباره آن صحبت کردند. همه اینها نشان میداد که این پلتفرم و بستر جدید در ایران برای انتخابات مورد توجه قرار گرفته است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟ ✍️معصومه نصیری 📍من به موضوع «کلاب هاوس» ب
✔️ ادامه...
🔸برای عادیسازی این فضا اعلام کردند که کلابهاوس فضایی گفتوگو محور است و افراد میتوانند صحبتهای خود را در آن مطرح کنند. باید به این موضوع توجه کنیم که حضور در این فضا نیاز به گوشی برند خاصی دارد و باید فردی، دیگری را به آن دعوت کند. در عین حال مدیر اتاق گفتوگو میتواند از ابتدا تا انتها به فرد اجازه صحبتکردن ندهد، در پوسته و ظاهر و پشت لفظ مهیا کردن فضای گفتوگو، کلابهاوس در دل خود هیچکدام از این موارد را شامل نمیشود. کلابهاوس رسانه مردم نیست، بلکه رسانه قشری است که این ابزار را دارند که معمولا افراد فعال در توئیتر هستند که وارد کلاب هاوس شدند و فعالیت میکنند. از بدنه مردم در این فضا آوردهای وجود نخواهدداشت.
🔹فضای کلاب هاوس مردمی نیست، اما فضایی است که پیوست رسانهای دارد؛ یعنی گفتوگوها در این فضا مطرح میشود، شکل میگیرد و در برخی از سایتها و رسانهها منعکس میشود. این فضا مبلغ فضای رسانهای است که در دل خود تبعیض رسانهای هم دارد و فضای برابر رسانهای برای همه کاربران نیست. وقتی این فضا را در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ببینیم، متوجه میشویم که چرا سیاسیون و افراد خاص در آنجا صحبت میکنند و این صحبتها بازتاب پیدا میکند.
🔸فکر میکنم درباره گستره استفاده از آن بزرگنمایی شده است تا به فراگیر شدندش کمک کند، اما از آنجایی که ابزارش -گوشی هوشمند اپل- نمیتواند در اختیار همه مردم قرار گیرد، این بزرگنمایی موفق نمیشود و فقط پژواک صدای گفتوگوها در کلابهاوس را در رسانهها میخوانیم؛ این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.
🔹 به طور قطع برای زیست در عرصه و جهان شبکهای و رسانهای شده، نیاز است سواد رسانهای داشته باشیم. هر روز دسترسی به محیطهای جدید در فضای مجازی بیشتر میشود؛ این سرعت و سیالیت نباید منجر به این شود که مخاطب منفعلانه در برابر رسانه ظاهر شود، بلکه باید بتواند کنشگری فعالانهای داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای تحول، به دنبال تغییر
🎙 دکتر سید مجید امامی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
S.Majid_Emami_2.mp3
38.14M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای #تحول، به دنبال #تغییر
🎙 دکتر سید #مجید_امامی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹نقطه مقابل اعتراض در برنامه تحول اجتماعی، اغتشاش نیست، انفعال است. اغتشاش یک کژکارکرد است که بوسیله نهاد اجتماعی و ... باید مدیریت شود.
🔹اعتراض یک اتمسفر فرهنگی و اجتماعی میخواهد که باید در پروژه تحول دنبال شود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74