eitaa logo
تاملات
725 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کارناوال لایوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍️ حمیدرضا دانش‌ناری (جرم‌شناس) 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸لایوهای این روزها در اینستاگرام کمی عجیب و غریب شده! به‌طوری‌که انسان درین فضا گم می‌شود: تتلو، ندا یاسی/ ندا یاسی، دنیا جهان‌بخت/ پویان مختاری، دنیا جهان‌بخت/ نیلی و ... 1️⃣.در این روزها ساختار حاکم بر جامعه ایرانی محل تلاقی سنت‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای معارض است. دوگانه معارض سنت- مدرنیته، همگنی جامعه را با چالش مواجه کرده و به همین دلیل وضعیتی آنومیک را به وجود آورده است. سرگردانی ناشی از دوره گذار به عالم سایبر نیز سرایت کرده و با شکل‌گیری آنومی مجازی، اعضای جامعه تکلیف خود در فضای سایبر را به درستی درک نمی‌کنند. 2️⃣. کارناوال در آرای باختین جلوه چندصدایی و گفتگومحوری است. کارناوال مکانی برای تضارب آرا و شنیده شدن صدای افرادی است که تاکنون صدای آن‌ها نادیده گرفته شده است. با این حال، صدای کارناوال مبتنی بر ایدئولوژی نیست، بلکه استدلالات بدنی توام با تمسخر و رقص ماهیت آن را شکل می‌دهد. امروزه متاثر از رشد فناوری ارتباطات می‌توان کارناوال مجازی را مفهوم‌پردازی کرد. شاید بخشی از حضور چشم‌گیر مردم در لایوها در بطن کارناوال مجازی توصیف شود. با این حال، چون در کارناوال مجازی، افراد حاضر در لایو امکان رقص و استدلالات بدنی را ندارند، با هجویات و گروتسک (ادبیات جنسی) به استقبال یکدیگر می‌روند. 3️⃣. در اکثر قریب به اتفاق لایوها، استفاده از عبارات نامتعارف و الفاظ رکیک مشاهده می‌شود. آنچه که در نظام کیفری ایران، جرایمی چون قذف و توهین را شکل می‌دهد. با این حال، شدت استفاده از این الفاظ به نحوی است که گویا فحش به بخشی از فرهنگ عمومی این افراد تبدیل شده است. به همین دلیل، می‌توان گزاره مشهور 《جرم به مثابه فرهنگ》 در جرم‌شناسی فرهنگی را در این قالب تبیین کرد. به عبارت دقیق‌تر و بهتر، فرهنگ ناسزاگویی، بخشی از سبک زندگی این افراد شده است. 4️⃣. گفتمان امیر تتلو در مقام توجیه استفاده از الفاظ رکیک با اندیشه های پست مدرنِ کثرت‌گرا هم‌سو می‌شود - فارغ از آنکه تتلو با پست مدرنیسم آشنا هست یا خیر؟ - وی که رهبر اصلی جریان عادی‌سازی فحش است، نتیجه این امر را کاهش خشونت و قتل‌های ناموسی در جامعه ایرانی می‌داند‌. به همین دلیل، وی به صراحت می‌گوید وقتی من به مادر دیگری فحش می‌دهم، منظورم ارتکاب فعل زنا توسط وی نیست. [ادامه دارد...⬇️] ⚜️ @taammolat74
🔰کارناوال لایوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍️ حمیدرضا دانش‌ناری (جرم‌شناس) 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸فرایند قبح‌زدایی از فحش و ناسزا با ایدئولوژی و استدلال تتلو - البته با زبان خودش! - همراه است. به عبارت دقیق، گفتمان تتلو، فحش و ناسزا را یک برساخت اجتماعی تعریف می‌کند. 5️⃣. استقبال چشم‌گیر مردم از لایوها و رکوردزنی لایو تتلو/ ندا یاسی بخش دیگری از حقایق جامعه را مشخص کرد. جامعه‌ای که تتلو و ندا یاسی را فالو نمی‌کند اما در لایوهای آن‌ها حاضر می‌شود. کوته بینی است اگر کرونا و قرنطینه را عامل بالا بودن افراد حاضر در لایو در نظر گیریم؛ زیرا در حالت‌های دیگر هم افراد جامعه، مشتاق به حضور در این عرصه‌ها هستند. با این حال، چند دلیل مهم در گرایش مردم به حضور در لایو این افراد وجود دارد. 5-1. انحطاط اخلاقی جامعه: بدون شک ساختار جامعه اخلاق‌گرا حضور در مکان‌های مملو از فحش/ توهین و ناسزا را برنمی‌تابد. اخلاق سایبری نیز در اصول کلی با اخلاق حقیقی در یک راستا قرار می‌گیرد. لذا، سقوط اخلاقی جامعه حضور چشم‌گیر مردم را توجیه می‌کند. 5-2. فرار از محدودیت‌های زندگی رسمی: شاید فشار بیش از حد وارد بر مردم در بطن زندگی رسمی بهانه‌ای برای حضور در لایوها باشد؛ فضایی با گمنایی بالا و حضور افرادی با ویژگی‌های مشترک. در این عرصه، مردم برای گریز از محدودیت‌ها، سرکوب‌ها و ... وارد این فضا می‌شوند و به دور از الزامات زندگی در جامعه رسمی، 《زندگی دوم/ حقیقی/ واقعی》 خود را به نمایش می‌گذارند. 5-3. خوشی، لذت و سرگرمی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان رفاه‌زده پست‌مدرن است. به همین دلیل، فرایندهای لذت، خوشی، تفریح و سرگرمی همواره مدنظر انسان است. به لطف فضای سایبر، افراد می‌توانند سلبریتی‌ها را در لایو ببینند و همزمان برای آن‌ها پیام ارسال کنند. 🔵حضور در لایوها و دیدن افراد محبوب/ سلبریتی در کنار ابراز احساسات، توهین به رقبا و ... همگی می‌توانند برای افراد لذت‌بخش باشند. در مقام جمع‌بندی باید به این نکته اساسی اشاره کرد که محبوبیت/ سلبریتی شدن تتلو، پویان مختاری و ... به جامعه‌ای برمی‌گردد که از آن‌ها حمایت می‌کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 شبکه‌های اجتماعی و اضطراب درونی 🔸ما بیست و چهار ساعت شبانه روز در معرض رسانه‎‌ها و اخبار هستیم و هیچ راه گریزی نیز در برابر آنها نداریم. از سوی دیگر بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهیم. بنابراین چنین تصور می شود که به طور کامل بر زندگی خود مسلط هستیم و کنترل تمام و کمال زمان و مکان را در اختیار داریم. 🔹اما واقعیت این است که انسان‌ها برحسب نوع مواجهه شان با فناوری، گاهی برده و گاهی وابسته آن می‌شوند. در نتیجه نمی‌توانند تعادل کاملی میان باورها، احساسات و محیط اجتماعی خویش پدید بیاورند و همین موضوع به اضطراب و نگرانی های روزمره آنها دامن می‌زند. 🔸در جامعه ای بحران زده، همه ما دوست داریم خوشبخت زندگی کنیم. اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که هر یک از ما بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، محیطی و دنیوی، فقط به دنبال خوشبختی خودمان هستیم. در شبکه‌های اجتماعی حتی اگر پیام های کاملا خصوصی هم برای یکدیگر بفرستیم باز هم به آن صمیمیت لازم بین دو فرد نخواهیم رسید. 🔹شبکه های اجتماعی حس مقایسه را در ما زنده می کنند، در واقع به طور ضمنی و پنهان روی رفتار دیگری متمرکز می شویم. معمولا تصویر دیگری در ذهن ما ارزش بیشتری پیدا می کند و در نتیجه قضاوت نادرستی از خود یا حتی دیگران خواهیم داشت. در واقع، هنجارهای اجتماعی در دنیای مجازی، ابعاد روانی به دنبال دارد که می تواند به روابط اجتماعی واقعی ما صدمه بزند و در برخی موارد حتی منجر به انزوا و گوشه گیری اجتماعی شود. 💠این کتاب در پی بیان جنبه‌های منفی فناوری نیست، بلکه می‌خواهد با راهکارهای خود نشان دهد که چگونه می‌توان در زندگی تعادل به وجود دارد. چگونه می‌توان از اینترنت، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره استفاده کرد و در عین حال دچار مشکلات کمتری شد. کتاب «من مضطرب» بدین موضوع می‌پردازد که چه رفتارهایی منشا تولید اضطراب هستند و آنها را تشدید می‌کنند. در پایان این کتاب، راهکارهایی برای زندگی بهتر در دنیایی پر از اضطراب و استرس ارائه می‌دهد و بخش پایانی کتاب پیشنهادهایی می‌دهد که باعث بهبود کیفیت زندگی ما می شود. در نهایت می‌‌توانیم با آرامش بیشتر و ناراحتی کمتری زندگی کنیم. 📚 من مضطرب (با دلشوره و نگرانی های روزمره مان چه کنیم؟) / استفانی برتولون ⚜️ @taammolat74
📮 ‏قیمت پراید نزدیک به ۹۰ میلیون رسید! سکه رسید به ۶ میلیون تومان! دلار هم شد ۱۶ هزار تومان‌! + آقای تاجزاده یادته گفتی اگه روحانی نمیومد پراید میرسید به ۶۰ میلیون؟؟ سکه میرسید به ۳ میلیون و دلار به ۱۲ هزارتومان؟ آقای تاجزاده دروغ‌هایی که گفتی رو یادته یا بیشتر یادت بندازیم؟؟ ✍️ محمد پازوکی ⚜️ @taammolat74
39.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی 🔸 اشعاری از فیض کاشانی ▶️ (دل و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی...) 🔸 مناجات‌خوانی ماه رمضان ⚜️ @taammolat74
🔰مدرنیته،سرمایه‌داری، رمانتیسم 🔸در دوران پیدایش بورژوازی و انباشت سرمایه این طبق به دنبال تسخیر جهان به واسطه‌ی پول و سرمایه بود و ازاین طریق هرچیزی را بدل به کالایی میکرد که با پول به تصرف خود در می‌آورد ازآنجمله بود اثار هنری. 🔹اما رمانتی‌سیسم جنبشی سودایی بود که پرخاشگرانه در برابر این تمامیت‌خواهی سرمایه‌داری جدید ایستاد. و نخستین جرقه‌های آن در آثار روسو شکل گرفت تاایتمه در نهایت در انتقادات شدید نووالیس و فردریش شلگل بدل به آتشی گسترده گردید و این درحالیست که پایگان اصلی رمانتی‌سیسم خرده بورژوازی بود اما تمام قد در برابر ارزشهای جهان سرمایه‌داری ایستاد و ارزشهای سه گانه‌ی آزادی، برابری و برادری انقلاب فرانسه را در مقابل ارزشهای سرمایه داری جدید چه کلاسیسیسم در هنر و چه روشنگری در تفکر نهاد. 🔸 هنرمند رمانتیک ناراضی از دستاوردهای حیات بورژوا یعنی بیگانگی انسان باخود، و طبیعت و دیگری در قالب جز_من، مادی شدن روابط انسانی و انزوا و تنهایی بشر مدرن به روزگاران خوش دوران قدیم و آرامش حیات بدوی در طبیعت چشم میدوخت. مهمترین تجربه‌ی بشری در مکتب رمانتی‌سیسم تنهایی و نقصان فرد در اثر تقسیم کار و چندپارگی حیات وی و فردیت او در روابط اجتماعی ‌اش در میان انبوهی از من‌های دیگر تحت عنوان جز_من، بودکه بدین ترتیب باعث بوجود آمدن ذهن‌گرایی و خودآگاهی قوی‌ای گردید که آمیخته با سرگشتگی و احساس طرد شدگی بود. ⚜️ @taammolat74
🔰 افسانۀ پراید ✍️مهدی تدینی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸پراید افسانه است و این ادعا نه طنز است و نه کنایه، نه سخره و نه ریشخند. پراید عین افسانه است. اگر باور ندارید مجالم دهید تا بازگویم «افسانۀ پراید» را... 🔹تاریخ قتلگاه آدمیانی است که برای افسانه‌ها جانفشانی کرده‌اند؛ سر داده‌اند، اما تا واپسین قطرۀ خون، قلبشان بَهرِ افسانه‌ای تپیده است. افسانه‌ها بزرگ‌ترین قاتلان تاریخند و چه بسیارند فِسانه‌هایی که سررشتۀ آیین‌ها شدند و آدمیان هزارهزار از برایشان جان فشاندند.درست مانند پراید که جان‌ها سر وفاداری به آن از دست رفته است،چنان‌که پراید در کشتار سرسپردگان با «افسانه‌ها» برابری می‌کند.پس پراید ویژگی اصلی افسانه را که خونریزی است،دارد. 🔸افسانه‌ها فقط مایۀ خونریزی نیستند. افسانه اگر در تاریخ مدرن ظهور کند خونریز می‌شود؛مانند افسانۀ نژاد آریایی‌ـ‌ژرمن که آتش جنگی جهانی و شعلۀ کوره‌های آدمسوزی از دهان آژی‌دهاکیِ آن زبانه کشید، یا افسانۀ جامعۀ بی‌طبقه مانند کمون آغازین که سودای کمونیسم بود و داس برداشت به گندمزار جامعه تاخت و هر سری میان سرها بلندتر بود، گردن زد، تا افسانۀ جامعۀ بی‌طبقه شکل گیرد. 🔹افسانه‌ها افزون بر این،وقتی پیشاتاریخی و دیرینه‌اند، دلربا و هویت‌سازند. یعنی افسانه‌ها هویت می‌سازند و هویت هر مردمی در نهایت به چند افسانه می‌رسد. پراید هم همین قدر «هویت‌ساز» است.برای تعریف «اقتصاد»، «اقتصاد سیاسی»، «وضع جامعه»،«سرشت تولید»و بسیاری عناصر دیگر در ایران، چه نمادی بهتر«پراید»می‌توان یافت. همه چیز ما، از سیاست و جامعه تا فرهنگ و اقتصاد در شمایل قدسی پراید متجلی است، چنانکه باید گفت:«پراید هویت ماست»و بیراه نیست اگر اقتصادمان را پرایدیستی بنامیم. 🔸دیگر ویژگی افسانه‌ها این است که ماندگاری عجیبی در فرهنگ‌ها دارند و همواره و به اشکال مختلف می‌مانند؛ از شکلی به شکلی درمی‌آیند و با گذر زمان خود را از نو در ذهن جمعیِ مردم یک فرهنگ بازسازی می‌کنند. افسانه‌ها هم در «یک» فرهنگ دچار دگردیسی و ماندگار می‌شوند و هم در «چند» فرهنگ به اشکال متنوع و مشابه زنده می‌ماند. 🔹برای مثال، در افسانه‌های نوردیک(اسکاندیناوی و ژرمن)قهرمانی است به نام هیلدِبراند که با سپاه پسرش، هادوبراند، روبرو می‌شود. پسر نمی‌داند هیلدبراند پدرش است و او را به نبرد می‌خواند و هیلدبراند ناگزیر در نبردی تن‌به‌تن پسرش را می‌کشد و غم سنگینی بر دلش می‌نشیند(شباهت این افسانۀ شمال اروپایی به رستم و سهراب عجیب نیست؟) ⚜️ @taammolat74
🔰 افسانۀ پراید ✍️مهدی تدینی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸بگذریم...از افسانۀ پراید می‌گفتم... پراید هم همین‌قدر افسانه‌ای است، چون هم ماندگار است و هم از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید و درشکل دگردیسی‌شده بازمی‌گردد.در بدترین حالت، تنۀ ماشین را از پشت صندلی رانند برمی‌دارند و می‌شود وانت! این ماندگاری و توان دگردیسی اگر افسانه‌ای نیست پس چیست؟ 🔹دیگر ویژگی افسانه‌ها این است که اغلب همۀ مردمان آن فرهنگ با آن‌ها آشنایند.بعید است کسی دست‌کم چند داستان شاهنامه را نداند و بعید است هر آلمانی چند پرده از افسانۀ نیبِلونگِن را نداند و چینی‌ها هم نیازی به یادآوری افسانه ندارند،همان اژدهای افسانه‌ای خود را در دولتشان نگاه داشته‌اند. از جهت آوازه، پراید از هر افسانه‌ای افسانه‌ای‌تر است.در گسترۀ ایران، سوراخ‌سُمبه‌ای هست که پرایدی سفید، چون قویی باوقار،آرمیده نباشد؟ نقاطی از ایران که هنوز آب و گاز و برق نرفته‌ است،پراید رفته است! درست مانند افسانه‌ها که پیش از رسیدن تمدن در هر منطقه‌ای وجود داشته است،در هر کَپرنشین و ده‌کوره‌ای. 🔸افسانه‌ها عیاری تمام‌ناشدنی دارند. هیچ چیز باعث نشد«افسانه‌ها»از رونق بیفتند.نه دین و دینداری،نه رنسانس و روشنگری، نه علم و علم‌باوری.عیار افسانه‌ها در گذر زمان کاهش نیافت، چه‌بسا چون افسانه‌ها جنبۀ زینتی گرفتند، ماندگاتر و گرامی‌تر هم شدند؛ مانند طلا...طلا هزار سال بگذرد، طلاست؛بی‌بها که که نمی‌شود، ارزش عتیقه هم می‌گیرد،حتی اگر فقط برای زینت اندام باشد.شگفتا که پراید هم همین است. پراید بیست‌وهفت سال پیش (۱۳۷۲) که آمد، دو میلیون تومان بود و امروز قیمتش به رغم گذر سه دهه، سی تا سی‌وپنج برابر شده و همچنان برای اکثریت جامعه همانقدر دست‌نیافتنی است که سه دهۀ پیش بود! نه از عیارش کم شد و نه از قدر و قیمتش... افسانه‌ای نیست آیا؟ 🔹از دیگر ویژگی‌های افسانه‌ها این است که گاه از سرمنشأ خود، یعنی جایی که نخستین بار آفریده شده‌اند، فاصله می‌گیرند، می‌چرخند و می‌گردند و در نقطه‌ای بس دور از خاستگاه خود منزل می‌کنند و فرهنگی را شکل می‌دهند. درست مانند پراید ما که به سفارش شرکت آمریکایی فورد ساخته شد و از ۱۹۸۶ در آمریکای شمالی فروخته می‌شد، اما چند دست گشت و کشتی سرگردانی‌اش بر ساحل ما لنگر انداخت. 💠 این است افسانۀ پراید و مایی که به قول حافظ «چون ندیدیم حقیقت ره افسانه» زدیم... ⚜️ @taammolat74
🔰 کاهش فالوئرهای کانال‌های تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی پس از شیوع کرونا 🔸باتوجه به التهابات روزهای اولیه شیوع کرونا، کانال‌های تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی، اعتماد بخشی از کاربران فضای مجازی خصوصا کاربران تلگرامی را کسب کردند و همین امر باعث افزایش فالوئر آن‌ها شد. اما داده‌ها نشان می‌دهد که افزایش فالوئر آن‌ها دوام نداشته است و آن‌ها مدتی بعد با ریزش مخاطب رو به رو شدند. 🔹 بررسی سرویس داده‌کاوی ایرنا بر روی فالوئرهای کانال‌های تلگرامی فارسی،، ، - علی جوانمردی و کانال تلگرامی نشان می‌دهد که این کانال‌ها باوجود جذب اولیه مخاطب در روزهای آغازین شیوع کرونا، نتوانستند مخاطب خود را حفظ کنند که این امر بیش از همه در کانال بی بی سی فارسی مشهود است. ▪️ اولین عامل ریزش مخاطب این کانال‌ها، آمار بالای ابتلاء و مرگ و میر در سایر کشورها، از جمله کشورهای صنعتی، بود که دشواری مدیریت کرونا را نشان می‌داد. ▫️ عامل دوم به مدیریت خوب کرونا در کشور بازمی‌گردد. این امر با یافته‌های نظرسنجی‌ها نیز همخوانی دارد / ایرنا ⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبان‌ها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاس‌هایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «پرسش»، «رخداد تازه» و... یا چهره‌هایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت می‌کردند که به هر دلیل در دانشگاه‌ها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روان‌شناسی، هنر و... مطرح می‌کردند که در دانشگاه‌ها و موسسات رسمی عنوان نمی‌شد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبان‌ها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاس‌هایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «»، «» و... یا چهره‌هایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت می‌کردند که به هر دلیل در دانشگاه‌ها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روان‌شناسی، هنر و... مطرح می‌کردند که در دانشگاه‌ها و موسسات رسمی عنوان نمی‌شد. 🔹مخاطبان این موسسات نیز تنها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی نبودند، از دانشجویان در رشته‌های مختلف انسانی و پایه و فنی-مهندسی تا افراد میانسال و پیر با مشاغل آزاد و خانه‌دار و... در این جلسات شرکت می‌کردند. اما با گذر بیش از یک دهه، انگار رونق این موسسات رو به کاهش گذاشته و دیگر آن پتانسیل و جذابیت اولیه را از دست داده‌اند. 🔸، پژوهشگر علوم اجتماعی خود یکی از دست‌اندرکاران این موسسات است که در طول این سال‌ها در مقام مدرس و سخنران در بسیاری از کلاس‌ها و نشست‌های این موسسات شرکت کرده. او در رساله دکترایش که چندی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از آن دفاع کرد، به ماجرای برآمدن این موسسات پرداخته است. 🔹جلسه دفاع مذکور با استقبال گسترده و چشمگیر دانشجویان و علاقه‌مندان علوم انسانی و احتمالا بسیاری از شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران موسسات مذکور برگزار شد. در این جلسه غیر از حسام سلامت، استاد راهنما، و نیز در مقام مشاور حضور داشتند و ، و به عنوان داور صحبت کردند. با توجه به اهمیت موضوع جلسه و نکات ارزنده‌ای که در آن مطرح شد، سعی شده گزارشی از بخش‌هایی از سخنرانی‌ها که به موضوع موسسات خصوصی علوم انسانی می‌پرداخت، ارائه شود. [ادامه دارد...⏪] ⚜️ @taammolat74
📮رونق ساختگی ، آخرین تیر ترکش است. گذار از سرمایه‌داری صنعتی و تولیدی به سرمایه‌داری سوداگرایانه الگویی آشنا در است. حباب بورس خواهد ترکید و من نگران تبعات اجتماعی و امنیتی آن در آینده‌ای نزدیک هستم: شورش‌هایی بزرگتر از 96، 98 و قطعا بزرگتر از دهه 70 ✍️ احمد نادری (رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران) ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه چهارم 🔹🔹امکان مدیریت فرهنگ و نقد آنها. دعوت، حق و اختیار 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه چهارم 🔸 استاد 🔹آرا مکاتب و نظریات مختلف در باب امکان مدیریت فرهنگی 🔹فرق دعوت و هدایت در این است که در هدایت در ساحت علم حضوری است. همراهی و پیشروی با شخص هدایت شونده. 🔹 هدایت مفهومی عام تر از دعوت است. اما دعوت در ساحت علم حصولی است. طرف مقابل را متقاعد می کند تا اگر متقاعد شد خودش عمل کند. نشان دادن راه است. 🔹مفهوم حق و اختیار از منظر فلسفی 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔰دعای ایمن شدن از خطر زلزله 🔸امام صادق (ع) فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت كن. 📖إِنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا ⚜ @taammolat74
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 با نوای کربلایی مقداد پیرحیاتی 🔸 کلیپ کریمانه ▶️ (گداهای پشت درت جمع بشن...) 🌸فرا رسیدن سالروز میلاد امام ، کریم آل طه (ع) مبارکباد ⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت رویکرد و نقش امام حسن (ع) در میان امامان ✍امام موسی صدر در سخنانی که در مرکز مطالعات اسلامی (معهد الدراسات الاسلامیة) در ماه رمضان ایراد شده، به رویکرد امام حسن (ع) و تفاوت اقدام ایشان با قیام امام حسین (ع) پرداخته و می‌گوید: 🔹«همه امامان نور واحد هستند. هریک از امامان اگر به جای امام حسن(ع) بود، همان می‌کرد که او کرد و همان موضعی را می‌گرفت که او گرفت. نقش امام حسن(ع) در میان امامان، نقش فداکاری و نقش سرباز گمنام بود. 🔸البته، امام حسن(ع) ویژگی‌ها و نقش‌های دیگری مانند هدایت‌گری و ارشاد و آموزش نیز داشت که میان همه امامان پس از رسول خدا مشترک بود. اما نقش خاص او، فداکاری مطلق، چه در عصر خویش و چه پس از شهادت و چه در طول تاریخ است.» 🔗 متن سخنرانی را اینجا بخوانید. 🌱 میلاد امام حسن(ع) مبارک @taammolat74
🔰وقتی از جنگ فرهنگی حرف می‌زنیم، دقیقاً از چی میگیم! 🔸 آمریکا به کمک هنر « » توانست آینده یک حکومت کمونیستی را در قالب هنر به جهان نشان بدهد. 🔹سازمان سیا با ساخت انیمیشن « » و سپس انتشار فراگیر آن، سقوط را به جهان القاء کرد. انیمیشن آمریکاییِ مزرعه حیوانات می‌کوشد «انقلاب» را بیهوده نشان دهد و آن را محکوم به شکست معرفی کند. چون دهه ۱۹۵۰ ، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اوج انقلاب‌های سوسیالیستی در آسیا و آمریکای لاتین بود. و این انیمیشن، پاتکی علیه این انقلاب‌ها بود که با قدرت نرم، در نطفه خفه‌شان کند. 🔸از آمریکای دوره‌ی گرفته تا کشورهای اروپای شرقی که زمزمه‌های انقلاب کمونیستی در آن می‌رفت، چشم‌اندازی که این داستان به جوانان ارائه کرد، آینده‌ای سیاه و دردناک، و در نتیجه پاتکی ضدانقلابی بود. و تازه این در یک جنگ درون پارادایمی مابین بلوک شرق و غرب بود. 💠 جنگ مابین اسلام و ، جنگ رؤیاها و چشم‌اندازهاست. رؤیایی که جهان آینده را می‌سازد. پیروزِ این جنگ، همانی‌ست که توانایی ارائه چشم‌انداز و رؤیا به جهان را داشته باشد. اما به نظر شما، برای ارائه‌ی رؤیای روشن، امیدبخش، سعادت‌آفرین، الهام‌بخش و زیبای به جهان چقدر کوشیدیم؟ ⚜️ @iran1444_ir ⚜️ @taammolat74
🔰 موقعیت ویژه جامعه ایرانی ✍️ مهدی محمدی 🔸جامعه ایرانی در حال تمرین یک موقعیت ویژه است. فشار دشمن و کارنابلدی، خوش خیالی و اشراف زدگی دولت روحانی تلفیق شده و روزگار سختی را برای مردم رقم زده. 🔹پراید نود میلیونی بیش از آنکه یک پدیده اقتصادی باشد یک نماد است؛ نمادی از اینکه برخی طبقات دیگر حق ندارند هیچ رویایی داشته باشند: نه رویای خانه دار شدن، نه رویای رفاه و نه حتی رویای پرایدسواری! 🔸این ارمغان دولت روحانی است و نتیجه هفت سال امیدواری به اینکه ‘تعامل با جهان’ مشکلات ما را حل خواهد کرد بی آنکه لازم باشد دولت زحمتی به خود بدهد، رویایی که ترامپ و کرونا، هر یک به وجهی، آن را به باد دادند. حالا رهبری در ایران حرف از مواسات و به داد هم رسیدن می زند. این یعنی در واقع اصلا لازم نیست جامعه منتظر دولت بماند. 🔹کافی است وقتی کسی زمین خورد، نسبت به او بی تفاوت نباشیم و امکانات کوچک خود برای دستگیری از دیگران را بزرگ بشماریم. اگر ما به داد هم برسیم و بی تفاوتی را کنار بگذاریم خداوند هم به داد ما خواهد رسید و به زندگی و زیست اجتماعی ما برکت خواهد داد. 🔸اصلاح طلبان اگر واقعا به دنبال تقویت جامعه مدنی هستند وقتش همین حالاست، گرچه که آن هم شعار توخالی بیش نبوده است. مواسات و یاری رساندن به گرفتاران، اکنون یک امر اجباری است که به زودی ‘اختیار’های ما را توسعه خواهد داد. ⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ حسام سلامت 🔘 بخش نخست 🔸موضوع این رساله تجربه شخصی من و دوستانم است. البته کوشیده‌ام که فاصله خودم را با این تجارب حفظ کنم. پرسش اصلی رساله این است که چرا و چگونه علوم انسانی در ایران بعضا در بیرون از مرزهای دانشگاهی فعالانه‌تر و خلاقانه‌تر به گردش افتاده است؟ بر این اساس کوشیدم مسیر گردش گفتارها و دانش‌های انسانی را در بیرونِ قلمرو رسمی دانشگاه دنبال کنم. 🔹 در چشم‌اندازی تاریخی، قبل از تاسیس دانشگاه در ایران عموما چهره‌ها و محافل روشنفکری یا سازمان‌های سیاسی به میانجی سایت‌ها یا پایگاه‌هایی مثل کتاب‌ها، نشریات و بولتن‌های حزبی دست‌اندرکار به‌ گردش‌انداختن گفتارهای علوم انسانی (humanities) بوده‌اند. در واقع آشنایی ما با علوم انسانی جدید پیش از تاسیس دانشگاه به میانجی همین محافل روشنفکری و سازمان‌های سیاسی ممکن شد. 🔸بعد از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ هم این رویه ادامه یافت و سازمان‌ها و پایگاه‌های برون‌دانشگاهی به گونه‌ای موازی‌کارانه در گردش humanities سهیم بوده‌اند. برای مثال در اوایل دهه ۱۳۲۰، تقریبا همزمان با اولین کتاب درسی در زمینه علوم اجتماعی که یحیی مهدوی ذیل عنوان «علم‌الاجتماع» نوشت، احمد قاسمی، از اعضای بلندپایه حزب توده، کتابی به نام «جامعه‌شناسی» می‌نویسد و احتمالا خود اوست و نه غلامحسین صدیقی که اول‌بار ترم «جامعه‌شناسی» را به عنوان معادلی برای سوسیولوژی جا می‌اندازد. 🔹همین نمونه کوچک نشان می‌دهد که سایت‌های برون‌دانشگاهی در جامعه مدنی پا به ‌پای دانشگاه در تولید گفتارهای انسانی نقش‌آفرینی می‌کنند. نمونه دیگر تجربه «حسینیه ارشاد» در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه است که در مقام یک سازمان برون‌دانشگاهی بعضا موثرتر از جامعه‌شناسی رسمی دانشگاهی به ترویج و عمومی‌سازی جامعه‌شناسی دامن می‌زند. می‌توان به تنوعی از نمونه‌های دیگر از موازی‌کاری یا آلترناتیوسازی جامعه مدنی نسبت با میدان دانشگاهی اشاره کرد. این ماجرا در همه سال‌های بعد از انقلاب نیز به اشکال متفاوتی تداوم پیدا می‌کند، منتها با ساز وکاری کم‌وبیش متفاوت. اجازه دهید بحثم را به دو دهه اخیر محدود کنم. ⚜️ @taammolat74
🔰سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزه‌های علمیه ✍️ دکتر حبیب‌الله بابایی 🔸بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نماز‌های جمعه و اماکن متبرکه را نمی‌دانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمی‌کنند. ای کاش بزرگواران تصمیم‌گیر در حوزه‌های علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همین‌طور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهم‌تر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس). 🔹آنجا که مزاج جامعه تغییر می‌کند و آنجا که عادت‌ها دگرگون می‌شود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در اوج شلوغی بازار متوقف می‌شود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق می‌رود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویت‌های فردیِ درانزوا توصیه می‌کنند، لیکن نمی‌دانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار می‌کند. 🔸آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی می‌دانند و برای تعلیق مناسک‌ (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقت‌های نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرت‌پوشان حوزه هم یارگیری می‌کنند و تأخیر و یا تعطیلی اماکن مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه می‌کنند. 🔹از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیت‌های امکان مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشی‌ای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقه‌ای و هویتی مناسک اسلامی) است. 🔸 انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایه‌ها، و طعنه‌های مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضع‌هایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود. 🔹امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه‌ اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بی‌شک از نقش‌آفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدن‌گرایی برای چنین حوزه‌ای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه پنجم 🔹🔹نظریه های انسان شناسی غربی ؛ کلاسیک و معاصر 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه پنجم 🔸 استاد 🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی: تطور گرایی، اشاعه گرایی، کارکرد گرایی، ساختارگرایی، فرهنگ گرایی 🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی: محیط شناسی فرهنگی(نو تطورگرایی) ، ماتریالیسم فرهنگی، انسان شناسی فمنیسم، انسان شناسی شناختی، انسان شناسی نمادین، انسان شناسی اقتصادی(مارکسیستی)، انسان شناسی سیاسی، پسامدرنیسم یا پسا ساختارگرایی 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم...) 🔸حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) ⚜️ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۶ 🌙 سوره بقره 🌅 في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُون‏. وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُون‏.(بقره/10-12) 🔸۱. این آیات و آیه های قبل و بعد آنها ویژگی های انسان های مریضی را توصیف می کند که کارهای ناشایست انجام می دهند ولی گمان می‌کنند کارشان درست است. اینها نه تنها نقد دیگران را نمی پذیرند بلکه خود را حق به جانب دانسته و به خاطر فقدان شعور و آگاهی کافی، بر این باورند که گفتار و رفتارشان به نفع دیگران است. به قول مولوی: «خواجه پندارد که طاعت می‌کند / بی خبر کز معصیت جان می کَنَد» 🔸۲. از این دست انسان های مریض در بسیارند. مقصود، کسانی هستند که یا به خاطر امکان مخفی کردن هویت واقعی خود ر این فضا احساس قدرت و آزادی بی حد و حصر می کنند و هر نوشته و عکس و فیلم نامناسبی را در آن منتشر می کنند و وقتی به آنها اعتراض می شود مدعی اند که این کار لازمه است و اگر کسی به این گونه محتواها علاقه ندارد می تواند به آنها مراجعه نکند. یا کسانی که و اخبار تایید نشده درباره دیگران را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و بعد که به آنها اعتراض می شود می گویند هدف این است که اگر کسی از صحت و سقم این اخبار مطلع است نظرش را بگوید. 🔸۳. نکته مهمی که در آیات فوق استفاده می شود این است که احساس «خود-حق پنداری»، غرور، و عدم احتمال خلاف درباره خود، و عدم نقدپذیری که ناشی از سفاهت و بی شعوری است، راه را برای اصلاح فرد می بندد. در فضای مجازی چنین فرد اصلاح ناپذیری به هراندازه مخاطبان بیشتری داشته باشد، پیامدهای رفتارهای غیراخلاقی اش نیز گسترده تر است. یک که چندین میلیون فالوئر دارد و چند ده هزار نفر ویدیوهای او را مشاهده می کنند، اما به رغم هشدار افراد متخصص و کارشناس، نه تنها رفتارهای غیراخلاقی خود را اصلاح نمی کند بلکه با شدت بیشتری ادامه می دهد، پدری که به رغم هشدارهای متخصصان، هر روز تصویر فرزند خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و مانع از رشد طبیعی فرزند خود می شود و وقتی مورد اعتراض قرار می گیرد می گوید که می خواهد فرزندش را به دیگران معرفی و استعدادهایش را شکوفا کند، دختری که در اعتراض به عریان نمایی اندام خود در شبکه ها، مدعی می شود که هدفش بالا بردن آگاهی جنسی مخاطبان است، از مصادیق افراد مریض در فضای مجازی محسوب می شوند. این افراد افزون بر این که مانع اخلاقی شدن فضای مجازی می شوند، زمینه را برای کردن سایت ها و شبکه ها فراهم می کنند و به این ترتیب موجب ضرر و زیان کسانی می شوند که از این شبکه ها به طور صحیح استفاده می کنند. ⚜️ @taammolat74