📈 روند ازدواج و طلاق (۹۸-۱۳۵۸)
در چهل سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۷۵ درصد و تعداد طلاق ۷۲۶ درصد افزایش یافته است.
در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۴۰ درصد کاهش و تعداد طلاق ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت اعتقاد به شیعه شدن غزالی داشته اند.
🔹ایشان عبارتی از کتاب سرالعالمین را شاهد استبصار غزالی ذکر می کند.
♦️نقد این نظر مفصلا طی چندین پست ارائه خواهد شد.
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(1)
♦️آیت الله بهجت در برخی سخنان خود با استناد به کتاب «سرّ العالمین» ادعا کرده اند که «محمّد غزّالی» در پایان کار توبه کرده و شیعه شده است. مدافعان تصوّف، سخن ایشان را عَلَم کرده و به دفاع از غزّالی پرداخته اند.
♦️دلیلی که برای تشیّع غزّالی ادّعا شده عبارت: و أجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خمّ باتفاق الجميع و هو يقول: من كنت مولاه فعليّ مولاه. فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي و مولى كل مولى، فهذا تسليم و رضى و تحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرئاسة است (سر العالمین ص 483) (خلاصه ترجمه: بعد از اینکه خلیفه دوم راضی و تسلیم به ولاء حضرت علی شد،هوا و هوس بر او غالب گشت)
💠نقد
♦️گویا آیت الله بهجت بر شنیده های خود تکیه کرده و کتاب «سرّ العالمین» را نخوانده است! این کتاب نه تنها هیچ دلالتی بر تشیّع ندارد؛ بلکه سراسر آن حکایتگر انحراف نویسنده است؛ البته در صحت انتساب کتاب سر العالمین به غزالی تشکیک وجود دارد که در پستی جداگانه ارائه خواهد شد.
سرالعالمین بیشتر از آنچه به توبه نامه شبیه باشد به سند جرمی می ماند. از خود کتاب استفاده می شود که قبل از اتمام احیاء العلوم نوشته شده است:
«سنذكر حكايات الكرم في مواضعها من كتاب السلسبيل و كتب إحياء علوم الدين.» (سرّ العالمین ص467)
♦️انحرافات متعددی در کتاب وجود دارد از جمله :
🔸1. ستاره پرستی، سحر، جن گیری و خرافات
🔸2. تمجید از سفیانی موعود!!!
🔸3. مدح عمر، عثمان، عائشه، معاویه، مأمون، هارون الرشید، ابوحنیفه، شافعی، احمد بن حنبل، مالک بن انس و...
🔸4. تمجید از سران صوفیه
🔸5. تبلیغ بدعتهای عامه مانند نماز تراویح، نماز ضحی، شستن پا در وضو و ...
🔸6. تبلیغ عقاید و کتب کلامی اشاعره
🔸8. دعوت به غصب حکومت که حق آل الله است
🔸9. عادی و اکتسابی جلوه دادن مقام امام سجاد علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔸10. تطبیق حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه» بر اقطاب صوفیه
🔸11. اولی الامر دانستن شاهان ظالم و واجب شمردن اطاعت از آنان
🔸12-مباح شمردن فسق و فجور مانند غنا، موسیقی، مجالس شرب خمر، شطرنج
ادامه دارد...
#تأمل
#غزالی
#آیت_الله_بهجت
#عرفان
#تصوف
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام کاظم علیه السلام:
دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جامعه جدید خدایش علم است!
🔻وقتی می گویند علم این مطلب رو گفته یعنی دهان ها رو ببندید
این همان خرافه مدرن است.
🔸یک ادعای گزاف این است: فقط علم است که حق دارد بگویید چه چیز حق است و چه چیز باطل است.
#دکتر_سروش
#خرافات
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(7)
💠مهمترین احکام بردگان(2)
♦️8-با اذن یا دستور مولی ازدواج غلام با زن حره و ازدواج کنیز با مرد حر مجاز است.در زمانی که کنیز به صلاح دید مولی در زوجیت غیرست،هرگونه استمتاع جنسی مولی از وی ممنوع است.
♦️9-مولی علاوه بر اینکه حق دارد کنیزش را –حتی بدون رضایت وی- به زوجیت غلام خود یا غلام غیر یا حری درآورد مجاز است مملوک مونث خود را بدون ازدواج و حتی بدون رضایت وی در اختیار مرد دیگری ولو به یکی از غلامانش قرار دهد. در این عمل که به آن تحلیل گفته می شود تعیین مدت و ذکر مهریه لازم نیست و تنها اذن در انتفاع است.با تحلیل کلیه استمتاعاتت جنسی مجاز است مگر اینکه موردی از سوی مولی استثنا شده باشد.
♦️10-غلام و کنیز بدون اذن مولی حق ازدواج ندارند.اگر مولی به غلامش اجازه ازدواج داد،مهریه و نفقه به عهده مولی خواهد بود.
♦️11-مالکیت مرد نسبت به برده مونث در حکم ازدواج با وی است.بنابراین هرگونه استمتاع جنسی مرد از کنیزانش جایز است.در این روابط جنسی اولا رضایت زن مطلقا لازم نیست ثانیا لازم نیست کنیز مسلمان یا از اهل کتاب باشدحتی اگر کنیز کافر و مشرک هم باشد این روابط مجاز است ثالثا در استمتاع از کنیز برخلاف نکاح دائم در زمان واحد سقف عددی چهار لازم الرعایه نیست اما هرگونه ارتباط جنسی زن با غلامانش بدون ازدواج ممنوع است و بردگان مذکر نسبت به مالک مونث نامحرم محسوب می شوند.
♦️12-یکی از شرایط قصاص نفس و عضو تساوی از حیث حریت و رقیت است.اگر حر یا حره ای عمدا برده ای را به قتل برسانند قصاص نمی شوند.اگر مولی قاتل را عفو نکند،قاتل قیمت برده مقتول را به مولایش می پردازد به شرطی که از دیه حر تجاوز نکند ،اما اگر برعکس برده ای حر یا حره ای را عمدا به قتل رسانید،ولی دم بین کشتن برده به عنوان قصاص و استرقاق وی مخیر است.
💠این موارد دوازده گانه اگرچه همه تکالیف و احکام بردگان نیست ولی ذکر این اهم احکام سیمایی از زندگی بردگی را نزد قائلین آن ترسیم می کند.
❓سوال
1-به نظر شما چنین نظام حقوقی قابل دفاع است ؟
2-آیا در این نظام حقوقی بردگان شهروند دسته چندم محسوب نمی شوند؟
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 هنری لیونر فقیه دینی اسراییل:
🔹ما با طراحی پیام های فارسی، عربی، ترکی و اردویی با آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن در آخر پیامها مینویسیم آن را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی!
🔻با گذشت چند روز و به مرور زمان مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست، پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست میدهند...
#خرافات
#تبلیغ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام رضا علیه السلام:
هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماههای دیگر تمام قرآن را بخواند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲)
گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری
🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای
به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد.
او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد.
🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است.
🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت حاج آقا از قضایای آبان ۹۸ و خشم مردم به خاطر گرانی بنزین که بینشون گیر کردند...😂😂
#طنز
#لباس_روحانیت
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(2)
♦️کتاب با شرک آغاز می شود
در خطبه ی کتاب میگوید: «صانع كل شيء مصنوع بقدرته، المتكلم بكلامه الأزليّ ليس بخارج من صفته.» ( سرّ العالمین ص449)
ازلی بودن کلام خداوند عقیده اشاعره و بنابر روایات شیعه و براهین عقلی، شرک است
- إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ كَائِناً وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ إِلَهاً ثَانِياً. (نهج البلاغة، خطبه 186)
- إِنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ. (الکافی؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1؛ ص107)
این که شیعه، کلامِ خداوند را حادث می داند؛ مسأله ای است ابتدائی که بر متکلّم اشعری بزرگی چون غزّالی مخفی نبوده است. پس چگونه ممکن است او شیعه شده باشد؛ در حالی که همچنان بر کفر اشعری خود ثابت مانده است؟
♦️مولف انگیزه خود از تالیف کتاب را تشویق دیگران به طلب حکومت و قدرت جویی بیان می کند (سرالعالمین ص 449) و نیاز به تذکر نیست که این انگیزه با روح شیعه ناسازگار است. مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَكَ. (الکافی، ج2؛ ص297). در سرتاسر کتاب مخاطب را به قدرت طلبی و تصاحب حکومت، دعوت می کند تا جایی که او را به ستیز با تقدیر الهی می خواند و به سخن معاویه استشهاد می نماید(سرالعالمین ص 508)
♦️غزالی در موارد متعدد خواننده کتاب را به پرستش اجرام آسمانی دعوت کرده است.به عنوان مثال روز سه شنبه را روز عبادت مریخ دانسته وچنین دعایی را توصیه می کند: أسألك بحق سلطنتك و دولتك و قهرك أن تعطيني ما يصلح لي منك (سرالعالمین ص 485).همچنین برخی از این خرافات مشرکانه را به انبیاء نسبت داده است(سرالعالمین ص 483)
♦️غزالی حدیث «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة» را تحریف کرده و آن را بر اقطاب صوفیه تطبیق داده است : من ليس له شيخ فالشيطان شيخه، و من مات بغير شيخ فقد مات ميتة الجاهلية، فيعلمه و يدله و يعرفه طريق الوصول إلى اللّه تعالى.» (سرّ العالمین ص493)
ادامه دارد...
#تأمل
#غزالی
#آیت_الله_بهجت
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠گفته میشه که امروز یعنی 17 رمضان روزی بوده که امام زمان دستور ساخت مسجد جمکران را به حسن بن مثله داده است.
♦️نقد خبر ساخت مسجد جمکران را با هشتک #مسجد_جمکران می توانید در کانال جستجو کرده و بی اعتباری چنین روایتی را با ادله مشاهده کنید.
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
بازرگان امین و راستگو و مسلمان
روز قیامت با شهیدان خواهد بود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(3)
♦️دفاع از بزرگان اهل سنت :
... فهذه علوم الصوفية الصافية الصادقة الوافية، مثل الحسن، و سفيان، و الفضيل بن عياض، و أبي يزيد البسطامي، و أبي الحسين النوري، و حبيب العجمي، و معروف الكرخي، و شقيق البلخيّ و محمد بن حفيف و بشر بن سعيد و أحمد الخوارزمي و أحمد الداراني، و حارث المحسابي، و سرى السقطي، و أبي الحسين بن المنصور الحلاج، و الجنيد، و الشبلي، و أبي نعيم القاضي. فهذه الطائفة الإلهية الذين نبغ ذكرهم ليسوا كالطائفة المشغولة بالعلوم و الشهوات،
... و أما علماء الآخرة فمثل الحسن البصري، و سفيان بن عيينة، و الثوري صاحب المذهب، و الطائي الطاهري، و أبو سعيد الخدري، و أبو حنيفة النعمان بن ثابت الكوفي، و مالك بن أنس المدني، و محمد بن إدريس الشافعي المطلبي، و أحمد بن حنبل الشيباني، و المزني، و ابن شريح، و الحداد، و القفال، و أبو الطيب، و أبو حامد، و أستاذنا إمام الحرمين أبو المعالي الجويني، و الشيخ الإمام أبو إسحاق إبراهيم الفيروزآبادي المعروف بالشيرازي
... رأى الشافعي مناما و كان قد تكلم في المسألة مع أبي يوسف، فرأى كأنه قد أدخل الجنة (سرالعالمین ص 502-504)
♦️دعوت به مذهب شافعی و دیگر مذاهب اهل سنّت
نویسنده کتاب خواننده را به مذهب شافعی دعوت نموده و او را در انتخاب مذهب فقهی مخیّر دانسته است.
«كن أيها الملك مسارعا في الثناء و الثواب فإنه الذكر المخلد، و أكثر ما تنظر في كتب ابن أبي الدنيا، و تواريخ الطبري، و مذهب الشافعي، أو ما تختار من المذاهب.» (سرّ العالمین ص457)
♦️تعداد نوافل
«اعلم أن الصلوات الفرض هي خمس صلوات و ركعاتها سبع عشرة ركعة، و أكمل سنّتها ثماني عشرة ركعة.» ( سرّ العالمین ،ص477)
پوشیده نیست که در مذهب شیعه، نوافل یومیه سی و چهار رکعت است.
ادامه دارد...
#تأمل
#غزالی
#آیت_الله_بهجت
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 مرحوم آیت الله سید محمد حسینی کاشانی
♦️هفته گذشته این عضو اولین دوره مجلس خبرگان دارفانی را وداع گفت و بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله اعرافی و از مسئولین حکومتی دکتر حسن روحانی پیام تسلیت برای درگذشت ایشان صادر کردند.
♦️ایشان پدر زن محمود علوی وزیر اطلاعات کشور و از جمله مخالفین انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بودند. از این جهت در صف افرادی چون آیت الله مومن قمی و سید محمد موسوی خوئینی ها قرار می گیرند.
#سیاسی
#ولایت_فقیه
#ولی_فقیه
#مجلس_خبرگان
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایت طلاق عایشه بدست حضرت علی (1)
♦️17 رمضان مصادف است با روز درگذشت عایشه. شیعیانی هستند که چنین میگویند: امام علی(ع) این قدرت را داشت که عائشه را از امّ المؤمنین بودن خلع کند. لذا چون عایشه بعد از رحلت پیامبر برخی اعمال ناشایست را انجام داد حضرت علی عایشه را طلاق می دهد به نیابت از پیامبر .
♦️شیخ صدوق در کمال الدین ج 2 ص 454 روایتی را نقل کرده که مضمون آن طلاق عایشه بدست حضرت علی بعد از جنگ جمل است. سند روایت بدین صورت است :
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الْمَعْرُوفُ بِالْكِرْمَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرِ بْنِ سَهْلٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْرُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيِّ
💠بررسی سند روایت
♦️راوی اول محمّد بن على بن محمّد بن حاتم نوفلى معروف به كرمانى که شیخ مرحوم صدوق است توثیق خاصی ندارد و فقط، ترضی و ترحم در مورد او شده است، لذا باید طبق مبنا، نسبت به او عمل کنیم. مرحوم مامقانی ترحم و ترضی شیخ صدوق را نشانه اعلا درجه حسن می داند (تنقيح المقال، ج3 ، ص160 )ولی محقق خویی ترحم و ترضی را حتی بر هر فاسقی جایز دانسته و کثرت ترحم و ترضی را نشانه ای بر حسن نمی داند چه برسد به وثاقت.( معجم رجال الحديث، ج1 ، ص78)
آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج مهدویت مورخه 920805 می فرماید : نظر بنده این است که شیخ بودن (یک یا دو روایت از شخصی نقل کردن) دلیل بر وثاقت نیست آري کثرت روایت ثقه از یک شخص، دلیل بر وثاقت است و در این مورد، به کثرت نرسیده است. ما ترضی را هم فقط، حمل بر حسن - نه اعلا درجه حسن و نه دلیل بر وثاقت - میکنیم.
♦️راوی دوم ، سوم و پنجم همگی مهمل هستند.
♦️راوی چهارم محمد بن بحر بن سهل شیبانی است.شیخ طوسی هم در رجال و هم در فهرست متهم بودن او به غلو را نقل کرده است.ابن غضائری او را ضعیف و غالی دانسته است.
کشی در نقل اخبار وارده در مذمت زراره در مورد شیبانی می گوید که او از غلات حنفیین بوده است.
علامه حلی نام او را در قسم دوم رجال خود ذکر کرده و در انتهاء نظر به توقف درباب روایات او دارد. ابن داود هم شیبانی را در قسم دوم-ضعفا- رجال خود آورده است.
♦️تنها راوی آخر که سعد بن عبدالله است ثقه می باشد.
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#ام_المومنین
#عایشه
#جنگ_جمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام سجاد علیه السلام:
هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عزوجل واگذارد خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 دکتر علی شریعتی:
🔹هر چه از مرگ علی بیشتر می گذرد، زنده تر می شود و زنده تر خواهد شد؛ زیرا بشریت به میزانی که در تمدن و زندگی و رفاه اقتصادی و علم و قدرت مادی پیشرفت کرده، از معنویت دورتر شده و محروم تر مانده است و این نیازی است که امروز انسان این قرن به شدت احساس می کند.
🔸این نیازها هر چه شدیدتر شود و انسان امروز هر چه خود را به داشتن و شناختن انسان متعالی، انسان معنوی، مظهر فضائل بزرگ، نیازمندتر احساس کند، به شناختن علی نیازمندتر خواهد بود و فضائلی را که اعراب جاهلی در جامعه های بدوی و حتی جامعه های متمدن بعدی در چهره او و در روح پر شکوه او نتوانستند ببینند، خواهد توانست شناخت.
📚علی و حیات بارورش پس از مرگ
#دکتر_شریعتی
#امامت
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان دوره اول ( جالب اینکه همشون فوت کرده اند) عبارتند از:
♦️مرحومین آیات: مشکینی ( رئیس مجلس خبرگان)، هاشمی رفسنجانی ( نائب رئیس اول )، امینی ( نائب رئیس دوم)، طاهری خرم آبادی ( منشی )، مومن قمی ( منشی)
♦️همانطور که در کلیپ مشاهده کردید موقع رای گیری برای انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر، مرحوم مومن قمی قیام نکرده که این عمل به منزله مخالفت با انتخاب ایشان است.
♦️جالب تر اینکه آیت الله مومن با عزل آیت الله منتظری در این جلسه تاریخی نیز مخالفت کرده بودند.
#سیاسی
#ولایت_فقیه
#ولی_فقیه
#مجلس_خبرگان
#مومن_قمی
#مقام_معظم_رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (1)
♦️اگر چه راز و نیاز باخدا متوقف بر ماثور بودن الفاظ و محتوای دعاها نیست ولی استناد آنها به معصوم و استفاده هدایتی از محتوای آنها به عنوان آموزه ای دینی، مشروط به اثبات صدور آن از معصوم است.
♦️راه یابی برخی تجربه های شخصی به برخی مجموعه های دینی،جعل برخی ادعیه با اهداف خیر یاسوء، رواج برخی دعاهای برساخته دارای مشکلات سندی و محتوایی بین مردم و مواردی از این دست،شناخت دعاهای ماثور از غیرآن را ضروری ساخته است.
♦️ابتدای امر لازم است که دو نکته تذکر داده شود: الف) هر چند ضعف سند باعث علم یا اطمینان به عدم صدور از معصوم نیست ولی موجب سلب اطمینان به صدور روایت از معصوم می شود.
ب)اثبات اعتبار روایتی برپایه قرائن عقلی و نقلی، مجوز انتساب آن به معصوم نیست به عبارت دیگر در صورت درستی محتوای دعایی برپایه قرائن عقلی و نقلی، تنها می توان ادعا کرد این محتوا مورد تایید معصومان است اما نمی توان گفت این دعا از لسان معصوم صادر شده است.
💠 بررسی سندی ادعیه روزانه ماه رمضان
♦️اولین کسی که این ادعیه را گزارش کرده سید بن طاووس است و اثری از این ادعیه در منابع قبل از قرن شش یافت نمی شود. کتبی که این ادعیه را گزارش کرده دارای اختلافات فراوان هستند تا آنجا که چاپ قدیم و جدید اقبال الاعمال هم در پاره ای از موراد با هم اختلاف دارند.
♦️این دعاها در اقبال الاعمال بدون هیچ سندی آمده است. کفعمی در البلد الامین و مصباح سند را با این عبارت آورده است: رَوَاهَا ابْنُ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص!!! از عبارت کفعمی چنین برمی آید که این ادعیه را از کتاب الذخیره گرفته است ولی در کتابنامه اش به نام مولف اشاره نکرده و بدین سان مولف ناشناخته مانده است. جالب اینکه افراد زیادی قبل از قرن نهم دارای کتاب با عنوان الذخیره بودند ولی هیچ یک از آنها کتاب دعایی نیستند. واضح است که سند از اتصال برخوردار نبوده و مرسلی بیش نیست.
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#مفاتیح
#سید_بن_طاووس
#ادعیه_رمضان
👇👇
@Taammolate_talabegi