✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (3)
💠همسویی با دیدگاه مخالفان
♦️در کهن ترین نسخه ای که دعای روز بیست و هفتم گزارش شده و همچنین درنسخه مورد اعتماد علامه مجلسی چنینن آمده است : «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ» . در دو کتاب کفعمی درخواست درک فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و نهم وارد شده است
♦️درخواست فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و هفتم از آن جهت تردیدزاست که از سویی در روایات امامیه سخنی از وجود شب قدر در یکی از این دو شب نیست بلکه بیشتر سخن از جستجوی شب قدر در یکی از دو شب بیست ویکم و بیست و سوم است.البته از نقش شب نوزدهم هم در کنار آن دو غفلت نشده ولی احتمال شب قدر بودن بیست و سوم پررنگ ترست .شاید به همین جهت بوده که علامه مجلسی در پایان دعاهای روزانه نوشته است : ذكر الكفعمي دعاء اليوم السابع و العشرين في اليوم التاسع و العشرين، و لا يبعد قراءته في اليوم الثالث و العشرين وفقا لمذهب الشيعة فهو أنسب، و اللّه أعلم. ( زاد المعاد ص 147)
♦️از سوی دیگر بیشتر علمای اهل سنت بر این باورند که شب قدر شب بیست و هفتم است حتی ابوریحان بیرونی ادعای اتفاق بر این مطلب دارد ولی برخی از آنان قدر بودن شب بیست و نهم را ترجیح داده اند
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#تسامح_ادله_سنن
#مفاتیح
#سید_بن_طاووس
#ادعیه_رمضان
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی علت خروج خویش از طلبگی را می گوید.
♦️در کمال تاسف مشکلات مالی باعث خروج ایشان از حوزه شده است!
❓سوال
🔹1- چرا مسئولین حوزه برنامه مشخص مالی برای حمایت از نخبگان حوزوی ندارند؟
🔹2-چرا بیوت مراجع بزرگوار تقلید شفافیت مالی ندارد؟
🔹3-آیا شهریه فعلی تمام سهم الامام های واریزی به حساب بیوت مراجع تقلید است؟
🔹4-آیا ضعف مالی حوزه علمیه باعث بازدهی کم آن نشده است؟
🔹5- تا کی باید حوزه چوب عدم حمایت از افراد مستعد را بخورد؟
#تأمل
#دکتر_دینانی
#نظام_آموزشی_حوزه
#تحول_حوزه
#نقد_حوزه
#حق_الناس
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
اگر سه خصلت در برادر خود دیدی به او امید ببند: حیا، امانتداری و راستی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙دکتر عبدالکریمی: نفس تعبیر «حکومت دینی» پارادوکسیکال است.
🔹«حکومت» مربوط به نوعی از مناسبات است ولی «دین» و «امر دینی» مربوط به نسبت و مناسبات دیگری از سنخ و مقوله کاملاً متفاوتی است.
💠 به یک اعتبار سه نوع از مناسبات اجتماعی میان افراد انسانی وجود دارد:
🔻یک نوع مناسباتی بر اساس قدرت و مرجعیت ها (اتوریته ها) است، مثل روابط فرد با پلیس و متهم با قاضی یا زندانی با زندانبان که بر اساس قدرت، مرجعیت و اتوریته ای است که جامعه به پلیس، قاضی یا زندانبان بخشیدهاست.
امر سیاسی مبتنی بر یک چنین رابطهای است. قدرت سیاسی چه مشروعیت داشته باشد و چه نداشته باشد قدرت را در دست دارد و رابطهاش با مردم رابطه رئیس و مرئوس یا حاکم و محکوم است.
🔻نوع دیگری از مناسبات اجتماعی نه بر اساس عنصر قدرت و رابطه فرمانده و فرمانبر بلکه براساس سود دوطرفه است. این رابطه مبتنی بر مؤلفه سود و رضایت طرفین است که نمونههای آن را در مناسبات اقتصادی شاهد هستیم.
🔻نوع سوم از مناسبات انسانی و اجتماعی نیز وجود دارد که نه براساس عنصر قدرت و اتوریته است و نه بر اساس مؤلفه سود طرفین، این رابطه مبتنی بر دیالوگ آزادانه و نقد آزادانه است و تنها در این رابطه است که حقیقت خودش را بر ما آشکار میسازد و این رابطه فقط در حوزه فرهنگ و تفکر در معنای اصیل کلمه وجود دارد، مثل رابطه یک استاد دانشگاه با دانشجویان که فقط در یک چنین رابطهای است که من میتوانم یک معلم در معنای حقیقی و راستین کلمه و نه یک اهل سیاست یا اهل بازار باشم.
🔸حال سخن بنده این است که «امر دینی» و «دین و دینداری» را در سپهر رابطه سوم باید جستجو کرد. یعنی فرد تنها براساس جستوجوی حقیقت و مؤلفه عشق و تعهدش به حقیقت (حقیقتی که در ادیان وجود دارد) و در یک فضای آزاد و براساس سه عنصر: «آگاهی»، «آزادی و انتخاب» و «عشق و مودت به نبی یا بنیانگذار یک دین» به آن دین و نبی ایمان میآورد و هر جا که یکی از این سه مؤلفه غایب باشد یعنی فرد نسبت به امر دینی آگاهی و خودآگاهی نداشته باشد یا با جبر و تحمیل به دینی از ادیان تن داده باشد یا با آن دین و مؤسس آن رابطهای عاشقانه و مودتآمیز نداشته باشد ایمان یا امر دینی از اساس متحقق نشدهاست. حکومت از سنخ و مقوله مناسبات نخست یعنی مبتنی بر رابطهای با تکیه بر عنصر قدرت، اعمال قدرت، فرمان دادن و واداشتن افراد جامعه به تبعیت از اتوریتهی سیاسی است درصورتیکه هیچیک از این مؤلفهها در رابطهی سوم یعنی در رابطه معنوی و فرهنگی دیده نمی شود.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 دکتر بیژن عبد الکریمی:
🔹نظام های تئولوژیک به دلیل صورت تاریخی بخشیدن به امر فراتاریخ و به دلیل تبدیل امر اگزیستانسیل به امری نظری و تبدیل امر زنده حضوری به مفهومی سرد و بی روح، سرکوبگر و نابود کننده ایمان و تفکر دینی هستند.
📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر
#کلام
#فلسفه_دین
#دکتر_عبدالکریمی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi