eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: خدای عزوجل می فرماید: به عزت و جلالم سوگند که از ظالم در دنیا و آخرت انتقام می گیرم و از کسی هم که مظلومی را ببیند و بتواند یاریش کند و نکند بی‌گمان انتقام میگیرم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (3) 💠همسویی با دیدگاه مخالفان ♦️در کهن ترین نسخه ای که دعای روز بیست و هفتم گزارش شده و همچنین درنسخه مورد اعتماد علامه مجلسی چنینن آمده است : «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ» . در دو کتاب کفعمی درخواست درک فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و نهم وارد شده است ♦️درخواست فضیلت شب قدر در دعای روز بیست و هفتم از آن جهت تردیدزاست که از سویی در روایات امامیه سخنی از وجود شب قدر در یکی از این دو شب نیست بلکه بیشتر سخن از جستجوی شب قدر در یکی از دو شب بیست ویکم و بیست و سوم است.البته از نقش شب نوزدهم هم در کنار آن دو غفلت نشده ولی احتمال شب قدر بودن بیست و سوم پررنگ ترست .شاید به همین جهت بوده که علامه مجلسی در پایان دعاهای روزانه نوشته است : ذكر الكفعمي دعاء اليوم السابع و العشرين في اليوم التاسع و العشرين، و لا يبعد قراءته في اليوم الثالث و العشرين وفقا لمذهب الشيعة فهو أنسب، و اللّه أعلم. ( زاد المعاد ص 147) ♦️از سوی دیگر بیشتر علمای اهل سنت بر این باورند که شب قدر شب بیست و هفتم است حتی ابوریحان بیرونی ادعای اتفاق بر این مطلب دارد ولی برخی از آنان قدر بودن شب بیست و نهم را ترجیح داده اند ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی علت خروج خویش از طلبگی را می گوید. ♦️در کمال تاسف مشکلات مالی باعث خروج ایشان از حوزه شده است! ❓سوال 🔹1- چرا مسئولین حوزه برنامه مشخص مالی برای حمایت از نخبگان حوزوی ندارند؟ 🔹2-چرا بیوت مراجع بزرگوار تقلید شفافیت مالی ندارد؟ 🔹3-آیا شهریه فعلی تمام سهم الامام های واریزی به حساب بیوت مراجع تقلید است؟ 🔹4-آیا ضعف مالی حوزه علمیه باعث بازدهی کم آن نشده است؟ 🔹5- تا کی باید حوزه چوب عدم حمایت از افراد مستعد را بخورد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: اگر سه خصلت در برادر خود دیدی به او امید ببند: حیا، امانتداری و راستی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙دکتر عبدالکریمی: نفس تعبیر «حکومت دینی» پارادوکسیکال است. 🔹«حکومت» مربوط به نوعی از مناسبات است ولی «دین» و «امر دینی» مربوط به نسبت و مناسبات دیگری از سنخ و مقوله کاملاً متفاوتی است. 💠 به یک اعتبار سه نوع از مناسبات اجتماعی میان افراد انسانی وجود دارد: 🔻یک نوع مناسباتی بر اساس قدرت و مرجعیت ها (اتوریته ها) است، مثل روابط فرد با پلیس و متهم با قاضی یا زندانی با زندانبان که بر اساس قدرت، مرجعیت و اتوریته ای است که جامعه به پلیس، قاضی یا زندانبان بخشیده‌است. امر سیاسی مبتنی بر یک چنین رابطه‌ای است. قدرت سیاسی چه مشروعیت داشته باشد و چه نداشته باشد قدرت را در دست دارد و رابطه‌اش با مردم رابطه رئیس و مرئوس یا حاکم و محکوم است. 🔻نوع دیگری از مناسبات اجتماعی نه بر اساس عنصر قدرت و رابطه فرمانده و فرمان‌بر بلکه براساس سود دوطرفه است. این رابطه مبتنی بر مؤلفه سود و رضایت طرفین است که نمونه‌های آن را در مناسبات اقتصادی شاهد هستیم. 🔻نوع سوم از مناسبات انسانی و اجتماعی نیز وجود دارد که نه براساس عنصر قدرت و اتوریته است و نه بر اساس مؤلفه سود طرفین، این رابطه مبتنی بر دیالوگ آزادانه و نقد آزادانه است و تنها در این رابطه است که حقیقت خودش را بر ما آشکار می‌سازد و این رابطه فقط در حوزه فرهنگ و تفکر در معنای اصیل کلمه وجود دارد، مثل رابطه یک استاد دانشگاه با دانشجویان که فقط در یک چنین رابطه‌ای است که من می‌توانم یک معلم در معنای حقیقی و راستین کلمه و نه یک اهل سیاست یا اهل بازار باشم. 🔸حال سخن بنده این است که «امر دینی» و «دین و دین‌داری» را در سپهر رابطه سوم باید جستجو کرد. یعنی فرد تنها براساس جست‌وجوی حقیقت و مؤلفه عشق و تعهدش به حقیقت (حقیقتی که در ادیان وجود دارد) و در یک فضای آزاد و براساس سه عنصر: «آگاهی»، «آزادی و انتخاب» و «عشق و مودت به نبی یا بنیان‌گذار یک دین» به آن دین و نبی ایمان می‌آورد و هر جا که یکی از این سه مؤلفه غایب باشد یعنی فرد نسبت‌ به امر دینی آگاهی و خودآگاهی نداشته باشد یا با جبر و تحمیل به دینی از ادیان تن داده باشد یا با آن دین و مؤسس آن رابطه‌ای عاشقانه و مودت‌آمیز نداشته باشد ایمان یا امر دینی از اساس متحقق نشده‌است. حکومت از سنخ و مقوله مناسبات نخست یعنی مبتنی بر رابطه‌ای با تکیه‌ بر عنصر قدرت، اعمال قدرت، فرمان دادن و واداشتن افراد جامعه به تبعیت از اتوریته‌ی سیاسی است درصورتی‌که هیچیک از این مؤلفه‌ها در رابطه‌ی سوم یعنی در رابطه معنوی و فرهنگی دیده نمی شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 دکتر بیژن عبد الکریمی: 🔹نظام های تئولوژیک به دلیل صورت تاریخی بخشیدن به امر فراتاریخ و به دلیل تبدیل امر اگزیستانسیل به امری نظری و تبدیل امر زنده حضوری به مفهومی سرد و بی روح، سرکوبگر و نابود کننده ایمان و تفکر دینی هستند. 📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی : سبب زیاد شدن نعمت، شکرگزاری است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جواب به سوال از ازدواج خلیفه دوم و ام کلثوم را از زبان آیت الله حسینی قزوینی می شنویم 🔹ازدواج ام کلثوم با عمر رخدادیست که در وقوع، چگونگی و انگیزهٔ آن میان شیعیان و اهل سنت اختلاف است. برخی از اهل سنت با تأکید بر وقوع این ازدواج، آن را شاهدی بر عدم اختلاف بین امام علی (ع) و عمر بن خطاب دانسته‌اند. ♦️ چهار جواب شیعه در مورد این ازدواج : 1-اصلا دختری به نام ام کلثوم وجود نداشته که عمر با او ازدواج کند 2- ام کلثوم ربیبه حضرت علی بوده و دختر ابوبکر 3-ام کلثوم دختر حضرت علی بوده و ازدواج به اجبار و زور خلیفه دوم صورت گرفته است 4-حضرت علی جن یهودی را شبیه ام کلثوم کرد و او را به عقد عمر در آورد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ ساخت اجتماعی و تکوّن معرفت و فلسفه 💠 تفکر فلسفی و در پی آن نظریه شناخت تا اندازه زیادی به ساختار اجتماعی وابسته‌ است به‌ طوری‌ که ساختار اجتماعی تعیین‌ کننده تحول تفکر فلسفی است. معرفت بر اساس فرضیه اصلی جامعه‌شناسی معرفت، کارکرد اجتماعی دارد؛ به‌ عبارت‌ دیگر جامعه نه‌ تنها موضوع معرفت است بلکه بخش سازنده آن نیز هست. 🔹فرض جامعه شناسی معرفت این است که فلسفه در پیوند با جامعه است. جامعه شناسان فلسفه را در پیوند با فرهنگ های ملی و ویژگی های تفکری در دورانی معین می دیدند. مثلا می توان به گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک اشاره کرد که با ویژگی های خاص آنها پیوند دارد. دلیل اجتماعی ای که برای این گرایش ارائه می شود وضعیت متمایز آنان و قرار گرفتن فیلسوفان در ردیف کارمندان و کارمندزدگی آنهاست. کارمندان در آلمان عصر فئودالی قشری ممتاز و صاحب امتیاز بودند. دلیل دیگری که برای گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک آورده می شود این است که آنها نمی توانستند به طبقه بورژوازی اتکا کنند. طبقه متوسط و بورژوازی آلمان از نظر سیاسی مستقل نبود و در جریان ملت سازی، متحد اشراف بود. آن بخش از فیلسوفان آلمانی هم که با طبقه متوسط ارتباط داشتند تحت تأثیر طبقه متوسط پروتستان و تا حدودی کلیسای این مذهب بودند. 🔸بر خلاف آلمان، فیلسوفان در انگلستان با بورژوازی یا طبقه شهروند تاجر و مولد پیوند نزدیک داشتند و همین دلیل گرایش آنان به تجربه گرایی و واقع گرایی به حساب می آید. عده ای دیگر از جامعه شناسان معرفت تا آنجا پیش می روند که ادعا می کنند جهت گیری عملگرایان در فلسفه امریکایی ناشی از نظارت تجّار امریکایی در قرن نوزدهم بر دانشگاه های این سرزمین است. گرایش این گروه اجتماعی به معرفت عملی و کاربردی در فلسفه بازتاب یافت، به طوری که رهیافت انسان فعال هسته مرکزی فلسفه عمل گرایانه امریکایی شد و بازتاب آن را می توان در این شعار دید: واقعیت آن چیزی است که در عمل مفید باشد. ⁉️آیا تکوّن معرفت و فلسفه اسلامی در دوران بعثت و عصر خلافت و اینک در جمهوری اسلامی ایران به عنوان ساخت اجتماعی مصداقی دیگر از این نظریه و در راستای آن است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا سلام الله علیها: اول باید در فکر مشکلات و آسایش همسایه و نزدیکان و سپس در فکر خویشتن بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند دنیای بدون مردها 🔹دنیای بدون مردها! به یک بخش از جهان زنانی می پردازد که در آن مردان نمی توانند جایی داشته باشند. ❗️این مستند مناسب تمام سنین نیست. 🔸کارگردان: محمد ملحج 🔸مشاور کارگردان: حسین شمقدری 📲جهت دانلود مستند به سایت www.asarmedia.ir مراجعه فرمایید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۱) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۱) 🔹دکتر سروش در دومین توصیف و تحلیل بسط فکری اش با جریان ها و موضوعات متنوعی درگیر شده است. دغدغه های فکری و اجتماعی او را نمی توان یکسان معرفی کرد. گاهی مارکسیسم و زمانی معرفت تجربی و در مواردی، معرفت دینی و سپس دین و بعد مسایل سیاسی و اجتماع حکومت جمهوری اسلامی ایران دغدغه و موضوع نگاشته ها و سخنرانی ها او به شمار می آمد. بر این اساس، می توان پنج مرحله را در این رویکرد فرآیند فکری سروش نسبت داد. شایان ذکر است گر چه دغدغه های او سیر تاریخی پیدا می کند، اما این گونه نیست که اگر در مرحله نخست، دغدغه ای داشته و بعد وارد دغدغه دیگری در مرحله دوم شده اند، دست از دغدغه گذشته برداشته است، بلکه دغدغه ها و موضوعات پژوهشی ایشان سیر تکاملی می یابند. 🔸مرحله نخست: دغدغه مقابله با مارکسیست ها(۱) اگر با آثار نخستین دکتر سروش مانند نهاد ناآرام جهان (نظریه فلسفه ملاصدرا درباره حرکت جوهری) و فلسفه تاریخ و ما در کدام جهان زندگی می کنیم و دگماتیسم نقابدار یا ایدئولوژی شیطانی و دانش و ارزش و نقدی و درآمدی بر تضاد دیالکتیکی آشنایی داشته باشید، در می یابید که این دوره از آثار قلمی گرچه مطالعات علمی و فلسفی تلقی می شوند، اما او عمدتا با جریان و فلسفه مارکسیسم در چالش است و نشان می دهد که اولا فلسفه غیر از علم است و نمی توان با مطالب علمی به نظام فلسفی دست یافت؛ ثانيا با توجه به اینکه قانون های علمی ابطال پذیرند و تجربه ها مسبوق به فرضیه ها هستند، پس نمی توانند جهت كل تاریخ را نشان دهند و فلسفه تاریخ را بزایند؛ ثالثا اخلاقیات نیز از علوم تجربی جدایند و رابطه منطقی میان آنها وجود ندارد و مقوله ای به نام اخلاق علمی و اخلاق تکاملی زاییده مغالطه ربط «باید به هست» است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 کارل مارکس: 🔹پول وفاداری را به خیانت، عشق را به نفرت، نفرت را به عشق، فضیلت را به شرارت، شرارت را به فضیلت، خدمتکار را به ارباب، ارباب را به خدمتکار، حماقت را به هوش و هوش را به حماقت تبدیل می کند؛ چون پول، به منزله ی مفهوم موجود و فعال ارزش، تمام چیزها را درهم می آمیزد و مبادله می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: به هرکس که یکی از چهار خصلت روزی شود وارد بهشت می گردد: نیکی به پدر و مادر، صله رحم همسایه داری نیکو و خوش اخلاقی. 👇👇 @Taammolate_talabegi