eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نظریه تفکیک بین دین و معرفت دینی 🔹اگر معرفت و برداشت هر عالمی عین دین باشد، لازمه اش آن است که در خارج صدها دین وجود داشته باشد!؛ 🔹زیرا هر عالمی (مثلاً عالِم شیعی) ادعا می کند نظر خودش عین دین است، حال آنکه عالم دیگر (مثلاً عالِم وهابی) هم که مخالف او است ادعا می کند برداشت او نیز عین دین است؛ پس دین در واقع و نفس الامر، متعدد و متکثّر خواهد بود، نه واحد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است
✍️استحباب تعدد زوجات نزد علمای بزرگ معاصر شیعه 🔹 عروه الوثقی از مهم ترین کتب فتوایی نزد شیعه امامیه است که جامع بسیاری از فروع فقهی با عبارات شیوا می باشد. این کتاب از همان ابتدا به سبب ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، محور تحقیق و تدریس فقهای بزرگ شیعه گردیده است و بسیاری از مجتهدین بزرگ بر آن تعلیقه و یا شرح نوشته اند. 🔹سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در مسئله دوم کتاب النکاح عروه الوثقی چنین می نویسد : ): الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) * والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء. (جلد : 5 ، صفحه : 475) 🔹بیش از چهل نفر از فقهای بزرگ بر این کتاب حاشیه زده اند که از این چهل نفر ، سی و یک نفر بر کتاب النکاح عروه حاشیه زده اند . 🔹از این سی و یک نفر ، بیست و نه نفر استحباب تعدد زوجات را قبول دارند و بر کلام سید حاشیه ای نزده اند. ♦️اسامی برخی از این بزرگان بدین قرار است : 1-سید محمد فیروزآبادی 2-میرزا محمد حسین نائینی 3-شیخ عبدالکریم حائری یزدی 4-آغا ضیاء الدین عراقی 5-سید ابوالحسن اصفهانی 6-سید محمد کوه کمره ای 7-سید صدرالدین صدر 8-شیخ محمد حسین کاشف الغطاء‌ 9-سید جمال الدین گلپایگانی 10-سید ابراهیم حسینی اصطهباناتی 11-آیت الله بروجردی 12-سید عبدالهادی شیرازی 13-سید محسن حکیم 14-سید حسن بجنوردی 15-سید عبدالله شیرازی 16-امام خمینی 17-سید علی فانی اصفهانی 18-محقق خویی 19-آیت الله گلپایگانی 20-سید عبدالله سبزواری 21-سید محمد حسینی شیرازی 22-سید حسن طباطبایی قمی 23-سید تقی طباطبایی قمی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائت های عالمان از دین -بخش اول 🔹دین دست ما نیست . ما به دین لوح محفوظ و عالم ثبوت دسترسی نداریم . آنچه ما به آن دسترسی داریم قرائتی از دین بوده و اصل دین فقط دست صاحب دین است 🔹لذا بنده قائلم مقام ثبوت دین ( اصل دین )و مقام اثبات دین ( فهم از دین )امکان دارد با هم تطابق داشته باشند و امکان دارد مطابق نباشند 🔹دین واحد ولی قرائت ها از دین متعدد است و این قرائت ها نمی تواند خود دین باشد ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ‏آیت‌الله نجم‌الدین طبسی نقل می‌کند که در عربستان یک وهابی ازم پرسید شیعه هستی؟ گفتم سنی ام. پرسید اگه سنی هستی خلیفۀ اول که بود؟ گفتم ابوبکر. دوم؟ عمر. سوم؟ علی! گفت عثمان بود! گفتم عثمان را که مردم عزل کردند. گفت مردم را با عزل خلیفه چه کار؟ گفتم مردم را با نصب خلیفه چه کار؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️از مشکلات کتب کلامی شیعه در مقابله با اهل سنت 🔹اینکه گفته شود" هر حدیثی که در کتب اهل سنت را باید آنها قبول کنند "یک مغالطه است 🔹آنها احادیث را قبول دارند ولی برداشت علمای شیعه را از این احادیث قبول ندارند 🔹ورود روایت در کتب حدیثی مطلبی است و برداشت کلامی از این روایات مطلبی دیگر 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب تحدی و اعجاز ذاتی قرآن ❓سوالی مهم 🔹آیا عجز ما از ساخت سوره ای مثل قرآن منطقا آسمانی بودن این کتاب را اثبات می کند ؟ قرآن در موارد مختلف مخالفین خود را به هماوردی دعوت کرده که از آن به تحدی یاد می شود.در پنج آیه به بحث تحدی اشاره شده و در هریک به شیوه های مختلفی تحدی شده است. 🔹ممکن است در دوره ای خاص مثلا زمان حیات پیامبر اسلام و یا حتی عصر حاضر کسی نتواند سوره ای مثل قرآن بیاورد اما احتمال تحقق این امر در آینده ای نزدیک یا دور منتفی نیست. حتی ممکن است فردی_خاص که قصد پاسخ دادن به تحدی قرآن را دارد اکنون از ساختن متنی مانند قرآن عاجز باشد اما همین فرد سالها بعد از عهده این کار برآید . 🔹 بنابراین، تقاضای قرآن از مخالفان (که اگر نتوانستید سوره ای مثل قرآن بیاورید باید تسلیم شوید و ایمان بیاورید) درخواستی قابل تامل است . برای اثبات معجزه بودن قرآن،حداقل باید به نحوی اثبات شود که هیچ انسانی در هیچ عصری نتوانسته و نخواهد توانست سوره ای مثل سوره های قرآن بیاورد. در حالی که چنین مدعایی نه تنها قابل اثبات نیست، بلکه از دیدگاه بسیاری از مخالفان موارد نقض فراوانی دارد. 🔹با روشی که قرآن برای اثبات معجزه بودن خود در پیش گرفته است، بسیاری از اندیشمندان، هنرمندان،شاعران، مخترعان، و... میتوانند ادعای پیامبری کرده و آثار خود را معجزه بنامند! 🔹حتی فرض کنیم تا روز قیامت هم کسی نتواند متنی مثل قرآن بیاورد، به لحاظ منطقی نتیجه ای که می توان گرفت اینست که : پیامبر اسلام هزاران سال پیش کتابی آورد که هیچ بشری نتوانست نظیر آن را بیاورد همین و بس! یعنی باز هم وحیانی بودن قرآن اثبات نمی شود. 🔹از نظر عقلی محال نیست که یک انسان باهوش، با اتکاء به استعداد و نبوغ ذاتی و ذوق هنری وادبی خود،اثری را به یادگار بگذارد که تا روز قیامت هم کسی نتواند مثل آن را بیاورد و چون چنین فرض و احتمال معقول است تحدی قرآن باز محل تامل است.به نظر می رسد حتی شکست قطعی مخالفان نیز چیزی را اثبات نمی کند. 🔹خلاصه اینکه "نتوانسته اند" هرگز دلیل بر "نخواهند توانست "نمی کند . حتی اگر معلوم شود که بشر هرگز نمی تواند متنی مثل قرآن بیاورد، فقط غیربشری بودن قرآن اثبات می شود نه الهی بودن آن. چرا که غیربشری بودن معادل یا ملازم الهی بودن نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائت‌های عالمان از دین -بخش دوم 🔹 محاله در مقام اثبات فردی غیرمعصوم اثبات کنه که استنباط او از دین مطابق با دین هست 🔹نمیخواهم بگویم که هر چیزی که ما به آن رسیده ایم مخالف دین است بلکه امکان تطابق و راهی به واقع وجود ندارد 🔹در زمان حضور امام معصوم هم همینطور هست! چرا که هر کسی امکان تشرف به محضر معصوم برای هر استنباط را ندارد 🔹لذا هر حکمی که دست ما هست حکم ظاهری است 👇👇 @Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مومن شوخ و بامزه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اینام میشن عزاداری و جزء شعائر ؟؟؟!!! 🔹عزاداریا یواش یواش داره به جاهای باریک کشیده میشه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️وحی پیشینی ♦️از گذشته دور تاكنون، نظر غالب يا تمام متكلمين و اندیشمندان اسلامی بر آن بوده است كه، پيامبر(ص) به وسيله «ارتباط مستقيم با خداوند، يا به واسطه فرشتگان، یا ورای حجاب»، با خداوند متعال در ارتباط بوده یا سخن گفته است؛ و وحی الهی و قرآن را، از این طریق دريافت كرده است. . ♦️اين فرض يا نظريه قدیمی، اشكالات اساسى متعددی دارد؛ كه برخی از آنها در اديان پيش از اسلام، و نيز میان فیلسوفان متقدم و متأخر، مطرح بوده؛ و هر روز، پیچیده‌تر گشته است. یکی از این اشکالات، چگونگى «ارتباط مجرد و غير مجرد» و نيز، مسأله "سنخيت" میان آنها است. . ♦️براى حل اين مشكل اساسی، "نظريه وحى پيشينى" قابل ارائه است. در اين نوع تبیین از وحى، پيامبر(ص) پس از تولد و در طول دوران زندگى خود، هيچ ارتباطى مستقیمی با خداوند و فرشتگان، و به طور کلی ‌با ماوراء طبیعت، نداشته است. . ♦️وحیِ پیشینی، به این معنا است که؛ پیامبر(ص) در زمان تولد خود، به همراه اطلاعاتی از پیش تعبیه شده و ژنتیکی، به دنیا آمده است؛ یعنی در مغز و حافظۀ خود، حامل کل متن و لفظِ وحی و قرآن، بوده است؛ و در زمان بعثت خود، اولین رخدادِ "یادآوری" برخی از آیات قرآن کریم، برای وی، واقع شده است. پس از آن نیز، بنا به رویدادها و اتفاقات زمانی و مکانی خاص دوران حیاتشان، به مرور، بقیه آیات قرآن، که محفوظ در مغز ایشان بوده است، از حافظۀ مغزِ پیامبر(ص)، برایشان یادآوری شده است. . ♦️نکته اين نظريه وحی پیشینی، با نزول دفعى و تدريجى قرآن، همخوانى دارد. از سوی دیگر، منافاتی نیز با «محتوای قرآن» و «تاریخ قرآن» ندارد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: کسی که به زواید بپردازد هدف مطلوب خود را از دست بدهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ یک مغالطه شایعِ مخالفین، علیه آیت الله حیدری 🔹نقد "معرفت دینی" و "اجتهادِ" مجتهدین، غیر از نقد "اصل دین" است! 🔹دین الهی معصوم و خطاناپذیر است، اما برداشت و قرائت عالمان از دین، به جهت بشری بودن، خطاپذیر و قابل نقد و ابطال است! 🔹اگر کسی نظرات علما را مقدّس قلمداد کرد، دیگر نمی تواند به نحو آزاد و مستقل فکر کند 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اشتباهات پیامبر . 🔹تاریخ شیعه، تاریخ پر فراز و فرودی است. به عنوان نمونه، علمای مهم شیعه در قرن سوم، هر کسی را که قائل به عدم «سهو نبی» مثلاً در رکعات نماز بود؛ غالی و غلو کننده در عقائد می‌دانستند، و او را از خود طرد یا تبعید می‌کردند. 🔹 اکنون در دورانی هستیم که غالب علمای شیعه، به عدم سهو نبی (حتی در مسایل ساده) قائلند، و کسی آنها را غالی و غلو کننده نمی‌داند؛ و حتی اگر کسی همفکر آنها نباشد، وی را بی‌معرفت می‌خوانند. . ♦️نکته 🔹یک تمامی صفاتِ انسانی، و به تبع، صفات پیامبران و امامان، «طیفی - تشکیکی» یا به تعبیر ساده‌تر، رتبه‌ای هستند. 🔹دو مهم‌ترین سؤالات و ابهامات در صفاتِ پیامبران و امامان، تبیین مقدار این رتبه، برای ایشان می‌باشد. 🔹سه دو گروه تلاش دارند که رتبه پیامبر و امام را تا حد صفات الهی بالا ببرند: اول، علاقمندان عاطفی پیامبر(ص) و مخصوصاً امامان. دوم، متکلمینِ تاریخ گریز؛ که مجرد از گزارشات تاریخی، درصدد تبیین عقلی صفات ایشان، و توجیه تاریخ‌ هستند. ایشان غالباً در تنگناهای مباحث کلامی، برای فرار از مشکلی، دست به «آفرینش» مشکل دیگری می‌زنند. 🔹چهار برای تأمل بهتر پیرامون مسأله سهو پیامبر یا امام، برخی از مراتب سهو برای ایشان به زبان ساده بیان می‌شود: 🔹۱- سهو در کلام عادی و روزمره؛ مانند اینکه پیامبر نان میخواهد و اشتباهاً می‌گوید خرما دارید؟ به عبارت دیگر، همان «اشتباه لپی» خودمان. 🔹۲- سهو در نظرات یا قضاوت‌ها؛ مثلاً پیامبر در کوچه، حسن را دیده؛ اما تصور نموده است که حسین است. 🔹۳- سهو در اعمال عبادی؛ مثلاً پیامبر نماز چهار رکعتی را، با فراموشی، دو رکعت خوانده است. 🔹۴- سهو در تفسیر تعالیم و دستورات دینی؛ مثلاً فریضه زکات، یک بیستم بوده و پیامبر اشتباهاً آن را یک دهم، تفسیر نموده است 🔹۵- سهو در دریافت یا ابلاغ وحی قرآنی؛ (چه در الفاظ و چه در مفاهیم). 🔹۶- عدم «امکان عقلی» سهو برای پیامبر. 🔺پ.ن ابن ولید قمی، شیخ صدوق، سیدِ مُرتَضی، فضل بن حسن طبرسی و محمدتقی شوشتری، از طرفداران نظریه سهوالنبی هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات آیت الله جوادی آملی حفظه الله: 🔹هر خدمتی که دولتمردان سابق و لاحق و الحق به مسجد ها کردند و می کنند وظیفه آن هاست ولی مسجد دولتی نشود. 🔸بگذارید این لباس مستقل باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ملایمت و مهربانی با پیروان از بزرگواری طبع است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍سکولاریسم فلسفی استحاله‌ی روشنفکری دینی؟! 🔹روشنفکری دینی در دفاع از سکولاریسم عینی یا سیاسی (جدایی نهاد دین از دولت) کارنامه‌ای نسبتا موفق دارد. بر اساس این دیدگاه دولت توسط منتخبین مردم بر مبنای قوانین عرفی جامعه را اداره می‌کند. متولیان دین وظیفه یا حقوق ویژه‌ای در امر دولت و سیاست ندارند. دولت هم مجاز به دخالت مثبت یا منفی در امر دین نیست. اما سکولاریسم رُویه‌ی دیگری هم دارد: سکولاریسم ذهنی یا فلسفی. در این رُویه‌ زندگی منهای خدا و دین و وحی ترسیم می‌شود. تقلیل نقش دین تا سرحد حذف کامل آن سرلوحه‌ی این رُویه‌ی سکولاریسم است. تأمل من درباره موضع روشنفکری دینی در قبال این امر است. 🔸اگر قرار است از سکولاریسم عینی (جدایی نهاد دین از دولت) دفاع شود از آن روست تا فضایی فراهم شود تا دین‌دار (هر دینی) و بی‌دین در فضایی سالم و رقابتی کالای خود عرضه کنند و مردم آزادانه و با اختیار و بصیرت باور دینی خود را انتخاب کنند و «بدون سوبسید حکومتی» مؤمنانه زندگی کنند و کسی به دلیل باور دینی‌اش محدودیت و تضییق نبیند. مسلمان شیعه‌ی معتقد به حکومت دینی در کنار مسلمان شیعه‌ی منکر حکومت دینی زندگی کند. مسلمان سنی در پایتخت شیعیان مسجد خاص خود داشته حق عبادت در به‌شیوه اهل سنت و جماعت داشته باشد. درویش مسلمان در خانقاه و حسینه‌اش بتواند عبادات خود را به شیوه‌ی فقرای معنوی برگزار کند. گرویدن به مسیحیت و اصولا هر تغییر دینی مجازات اعدام نداشته باشد. جوان بهایی به جرم بهایی بودن از تحصیل در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی محروم نشود و سران بهایی به اتهام کلیشه‌ای جاسوسی برای اسرائیل (که چند دهه بعد از تبعید سرکرده‌ی این آئین به حیفا، غاصبانه تاسیس شده!) مجرم شناخته نشوند. در یک نظام سکولار نه شیعه بودن امتیاز است نه سنی و درویش و مسیحی و بهایی بودن عامل محرومیت از حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی. فضای رخوت‌زده‌ی تک صدایی جای خود را به فعالیت جدی رقابتی چندصدایی می‌دهد. به‌جای خفه کردن صدای «دیگری» اکنون مجبوری شنونده را قانع کنی که تو هم حرف شایسته‌ای برای عرضه داری. در چنین فضای رقابتی دیگر نمی‌توان به سلبیات و انتقادات از اسلام سنتی اکتفا کرد. 🔻پرسش من این است: روشنفکری دینی در چنین فضای رقابتی چه کالایی برای عرضه کردن دارد؟ یا چه کالای ایجابی عرضه کرده است؟ اگر رویکرد روشنفکران دینی به بلاموضوع شدن تدریجی دین و خدا و پیامبر و وحی و قرآن بیانجامد، یعنی اگر روند تدریجی این طیف سکولار کردن خود دین و تقلیل رو به حذف دین شده باشد، در این صورت دیگر چه جای استفاده از پسوند «دینی» برای روشنفکر باقی می‌ماند؟ اگر در محصولات جدید روشنفکری دینی، امر دین تدریجا همانند برف در آفتاب تموز آب می‌شود، و امر قدسی جای خود را به امور دیگری از قبیل فلسفه یا عقلانیت، عرفان، اخلاق، و معنویت می دهد، روشنفکری دینی باید صادقانه استحاله‌ی خود را به روشنفکری عرفانی، اخلاقی، فلسفی یا معنوی به اطلاع علاقه‌مندان و پیروان برساند. واضح است که مرادم عرفان دینی، اخلاق دینی، عقلانیت دینی و معنویت دینی نیست. در نقد «اسلام تک ساحتی» به‌تفصیل در این زمینه سخن گفته‌ام. 👇👇 @Taammolate_talabegi