eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (3) ♦️فرض کنیم که الغای برده داری اقتصاد جامعه ی حجاز را عمیقا متاثر می کرد وشبیه هزینه ای که در آمریکا پرداخت شد ،از جانب مسلمانان نیز پرداخت می شد، آیا احقاق حق انسان هایی که برخلاف اراده ی خود به شکل ابزاری در درست امیال دیگران درآمده اند ارزش خطر کردن و پذیرش عواقب نامطلوب الغای برده داری را نداشت ؟ ♦️این انگاره که الغای برده داری به ساختار کلی اقتصاد صدمه می زند چندان حرف متینی نیست چرا که با لغو برده داری نیروی کار از بین نمی رود بلکه نیروی کار با قوانین و قراردادهای جدید که طبق آن حق انتخاب نوع کار را دارد مجددا سرکارها بازخواهد گشت. ♦️آزادی یک برده به معنای حذف شدن او از چرخه ی جامعه و اقتصاد آن نیست.مسئله اصلی در لغو برده داری هزینه ای است که اربابان باید بپردازند و لازم است انجام بخشی از کارهای خود را شخصا برعهده بگیرند. با این توضیحات مشخص می شود که الغای برده داری نه جامعه را به لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرده و نه حتی خوشبختی را کاملا نصیب بردگان می کند. ♦️با وجود این ،لغو برده داری اولا حقی اساسی را نصیب یک انسان می کند ثانیا با انتقال قسمتی از مواهب اربابان به بردگان بخشی از مشقت زندگی بردگان کاسته شده و قدری از رونق زندگی اربابان از دست می رود . لذا نشان دادن الغای برده داری به مثابه یک انقلاب بنیادین که ساختارجامعه و اقتصاد را ویران می کند نوعی تحریف واقعیت است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله حسینی قزوینی از مراجع موافق قمه زنی می گوید ♦️آیات عظام: 1-محقق خویی 2-سید محمود شاهرودی 3-سید صادق روحانی 4-سید محمد شیرازی 5-سید صادق شیرازی 6-سید عبدالهادی شیرازی 7-وحید خراسانی 8-سید علی سیستانی 9-میرزا جواد تبریزی 10-شیخ محمد علی اراکی 11-سید شهاب الدین مرعشی نجفی 12-شیخ مرتضی حائری یزدی 13-شیخ هاشم آملی لاریجانی 14-سید صدر 15-سید طباطبائی ♦️به نظر میاد فتوای جواز و چه بسا استحباب قمه زنی فتوای مشهور علمای بزرگ شیعه بوده و فتوا به حرمت آن کلامی شاذ باشد ❓سوال آیا علمای موافق قمه زنی درصدد وهن مذهب شیعه بوده اند ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: خوشا به حال اصلاح دهندگان میان مردم، اینان در روز قیامت مقربان درگاه حق هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت: 🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است. 🔸هیچ عملی وجود ندارد که حضور روحانیت در آن شرط صحتش باشد. 🔹تکامل معرفت دینی، نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(4) ♦️در بدترین حالت پیامبر می توانست مثلا اینگونه عمل کند که بگوید هر که تا امروز برده است، برده بماند، اما از این پس برده ای گرفته نشود.در این صورت با سیری آرام برده داری حذف می شد و آن آشوب متوهم نیز رخ نمی داد ولی پیامبر اسلام چنین کاری نکرده است . ♦️حال فرض کنیم همانطور که گفته شده،حذف برده داری در زمان حیات پیامبر ممکن نبود. در این صورت لااقل شخص پیامبر می توانست از برده داری و کنیزداری دوری کند تا الگویی باشد برای دیگران و آیندگان ولی پیامبر حداقل در مقاطعی صاحب برده بوده است این در حالیست که اگر برده داری مطلقا قبیح و مورد تنفر قرآن می بود پیامبر اسلام لااقل می بایست شخصا از آن پرهیز می کرد تا الگویی باشد برای دیگران . همچنین وی می توانست به اصحاب نزدیکش امر یا توصیه کند تا بردگانشان را آزاد کنند.مسلما در این شرایط نیز آسیبی به جامعه نمی رسید و الگویی برای مسلمانان تمام اعصار ساخته می شد. ♦️حتی اگر فرض بگیریم که اسلام توانایی کنارگذاشتن ناگهانی برده داری را نداشت،حداقل قرآن می توانست با لحن قاطع به ذم و نکوهش این پدیده زبان بگشاید شبیه آنچه در مورد شرب خمر وجود دارد. ولی راجع به برده داری آیه مشابهی وجود ندارد. ♦️قرآن نسبت به طرق استرقاق کاملا ساکت است لذا نمی توان گفت قرآن با تحدید طرق استرقاق به برده گیری از اسرای جنگ با کفار حربی، حذف تدریجی برده داری را بنیان نهاده است.برای کشف طرق مشروع استرقاق در اسلام باید سراغ سنت برویم و در اینصورت مشاهده می کنیم که غیر از استرقاق ازطریق حرب،شش طریق دیگر استرقاق نیز وجود دارد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۸) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۱) 🔹دکتر سروش در فرایند فکری خود به ترتیب از شخصیت هایی مانند ملاصدرا، پوپر، کانت، گادامر و شلاير ماخر متأثر بوده است؛ بر این اساس، می توان چهارگام را به این رویکرد شخص محوری به شرح زیر نسبت داد. 🔻گام نخست: رویکرد صدرایی دکتر سروش در این مرحله، گرایش خود را به اندیشه های صدرایی و مبانی معرفت شناختی و رئالیستی حکمت متعالیه با تدوین کتاب نهاد ناآرام جهان نشان می دهد. او می گوید: بعد از خواندن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در ۲۱ سالگی به این نتیجه رسید که فلسفه اسلامی بر فلسفه های دیگر برتری دارد و ما به کمک این فلسفه می توانیم به هر پرسش و نقدی پاسخ گوییم؛ نظری که البته سروش بعدها از آن عدول کرد و فلسفه تحلیلی را بر فلسفه اسلامی ترجیح داد. وی درباره شخصیت علمی ملاصدرا و فلسفه وی می نویسد: مرحوم صدرالمتألهين بدون تردید، اگر بزرگترین فیلسوف فرهنگ اسلام نباشند، بزرگ ترین فیلسوف شیعی است، و نقشی که در عالم فلسفه داشته تقریبا بی نظیر است ... فلسفه او یک فلسفه التقاطی نیست، بلکه یک فلسفه ترکیبی است، یعنی فلسفه حکمت متعالی ملاصدرا مخلوطی نیست از فلسفه مشاء و فلسفه اشراق بلکه آن دو، مقدمات لازمی بودند که در بوته ذهن او با هم جوشیدند و ترکیب شدند و او توانست فلسفه نوینی را که بر این پایه ها و ریشه ها تکیه کرده بود تولید کند و به وجود بیاورد. 🔻گام دوم: رویکرد پوپری سروش در این مرحله با توجه به علاقه اش نسبت به فلسفه علم و گرایش به دیدگاه های فیلسوفان علم به ویژه ابطال گرایی پوپر به سوی ابطال گرایی معرفت تجربی سوق می یابد، کتاب «علم چیست؟ فلسفه چیست؟» در این مرحله تدوین می شود و برای نخستین بار فلسفه علم کارل پوپر وارد اندیشه دانشگاهیان می گردد. آگاهی وی از فلسفه علم و فلسفه سیاسی کارل پوپر سبب شد تا به همراه بزرگانی چون استاد مطهری، استاد مصباح و استاد سبحانی به نقد مارکسیسم که یکی از جدی ترین رقبای انقلاب اسلامی بود، بپردازد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: كارت را پوشيده دار و رازت را عروسِ هر خواستگارى نكن! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (5) 💠سبب اول استرقاق ،گرفتن اسیر در جنگ با کافران حربی بود.سایر اسباب عبارتنداز: ♦️1- استرقاق ازطریق تغلب. اگر افرادی از دارالحرب از راه سرقت،خیانت،نیرنگ،غارت،اسارت و زور از جانب غیرنظامیان یا از جانب نظامیان اما بدون اعمال زور و در مجموع بدون جنگ ربوده شده و به دارالاسلام آورده شوند،در حکم غنیمت محسوب می شوند و پس از پرداخت خمس آنان،ملک رباینده محسوب شده، تصرف در آنها جایز و خرید و فروش آنها مباح است ♦️2-سبب سوم : استرقاق از طریق خریدن از اولیاء. اگر کفار حربی به هر دلیلی حاضر به فروش اعضای خانواده خود هستند خرید آنان جایز است و بعد از خرید ، آنان کنیز خریدار محسوب می شوند. ♦️3- سبب چهارم: سرایت رقیت از طریق والدین به فرزندان . اگر پدر و مادر به یکی از طرق معتبر مملوک شده باشند تمام فرزندان آنان که در زمان مملوکیت متولد می شوند، مملوک و برده خواهند بود. ♦️4-سبب پنجم :رقیت از طریق اقرار . اگر فرد عاقل بالغ مختاری به بردگی اقرار کرد از او پذیرفته می شود به شرطی که مشهور به حریت نبوده و نسب او نیز شرعا معلوم نباشد ♦️5-سبب ششم : رقیت لقیط دارالکفر.اگر در دارالکفر کودک بی سرپرستی یافت شد که تولدش از مسلمان یا ذمی ممکن نباشد استرقاق او جایز است ♦️6-سبب هفتم : خرید از بازارغیرمسلمین: اگر فردی مطلقا به هر طریقی از طرق ولو غیر از طرق شش گانه نامبرده، برده شده باشد و در بازار غیرمسلمین در معرض فروش گذاشته شود،خرید او توسط مسلمان مشروع و جایز بوده و سوال از طریق بردگی او لازم نیست 🔹نتیجه بحث با توجه به مطالب گفته شده معلوم می شود که اولا قرآن هیچ برنامه ای برای لغو تدریجی برده داری اعلام نکرده است ثانیا رجوع به سنت نشان می دهد که اسلام در عمل برنامه ای برای لغو تدریجی برده داری نداشته است ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(4) ♦️روی کاغذ بله، اما در عمل در صورت تمایل نداشتن رهبر جمهوری اسلامی، امکان برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. ♦️۱- سیاست‌های کلان نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط رهبر ایران تعیین می‌شود (بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی). بنابراین «مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی» مثل مسائل غیر مهم، باید مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام باشد که توسط رهبر ابلاغ شده است. بنابراین مراجعه به آرای عمومی بلاموضوع است. ♦️۲- مراجعه به آرای عمومی در مسایل بسیار مهم مندرج در اصل ۵۹ قانون اساسی، زمانی موضوعیت دارد که در مجلس شورای اسلامی میان نمایندگان اختلاف نظری باشد، یا میان قوای سه گانه اختلاف نظر جدی‌ای پیش آمده باشد، ولی مطابق بند ۷ و ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏‌گانه بر عهده مقام رهبری و حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از راه‌های عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، توسط رهبر از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏ صورت می‌گیرد، بنابراین در اینجا نیز مراجعه به آرای عمومی بلاموضوع شده است. ♦️۳- مراجعه به آرای عمومی پس از بازنگری قانون اساسی نیز مورد دیگری است که در قانون اساسی پیش‌بینی شده ولی در بازنگری قانون اساسی و با افزودن کلمه مطلقه بر عنوان ولایت فقیه، عملا برای تغییر سیاست‌های کلان نظام، نیاز به بازنگری قانون اساسی باقی نمانده و با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران یا با رجوع به سیاست‌های کلان نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌توان اصول قانون اساسی را نیز نقض کرد. ♦️۴- شورای نگهبان نیز در مقام مفسر قانون اساسی و در عین حال ناظر استصوابی، یکی از پیچیدگی‌های رفراندوم در ایران است. این شورا در تفسیر اصل ۵۹ تصریح کرده که درخواست برگزاری همه‌پرسی باید مانند سایر مصوبات مجلس به تصویب شورای نگهبان برسد. بنابراین اگر فرض کنیم بار درخواست رئیس‌جمهوری و تصویب دو سوم نمایندگان باز هم همه‌پرسی نیازمند تایید شورای نگهبان است که همه اعضای آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم منصوب رهبر جمهوری اسلامی‌اند. ♦️۴- طبق قانون اساسی، کلید همه‌پرسی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است. او برای صدور فرمان همه‌پرسی اختیار بدون شرط دارد، از سوی دیگر سازوکار قانونی به گونه‌ای تنظیم شده که در صورت مخالفت یا حتی عدم تمایل او امکان عملی برگزاری رفراندوم در ایران وجود ندارد. رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق ابزارهای قانونی و فراقانونی (اعمال نفوذ در نهادهای قانونی) روند هر نوع همه‌پرسی را مختل کند. به همین دلیل است که برخی حقوق‌دان‌ها برگزاری همه‌پرسی را در حیطه «تصمیم‌گیری» رهبری می‌دانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️قدیما که دکتر سروش دین رو رحمانی تبیین میکرد مورد نقد قرار می گرفت و حکم ارتدادش رو میدادند. ♦️الان که گفته کشتن مخالفین و مرتدین جزو سیره پیامبر(ص) بوده صدای هیچ مرجعی بلند نشد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: روزه نفس از لذت های دنیوی سودمندترین روزه هاست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(6) 💠مهمترین احکام بردگان(1) ♦️1-برده و کنیز ملک مولای خودست و مالک شرعا مجازست هرگونه صلاح می داند در ملک خود تصرف کند.در هیچ یک از تصرفات مولی رضایت مملوک شرط نیست.برده در حوزه مباحات موظف است رضایت مولی را تامین کند.برده موظف است آنچه مولی تعیین کرده خورد و بیاشامد،آنچه مولی مشخص کرده بپوشد وقس علی هذا ♦️2-برده بدون اذن مولی فاقد حق مالکیت است.اگر به هر طریقی از طرق مالی به برده برسد،همه این اموال به مالک وی تعلق می گیرد،مگر آنکه مولی چیزی را به او تملیک کند ♦️3-مولی از برده آزاد شده خویش با شرایطی ارث می برد(ولاء عتق) اما برده آزاد شده مطلقا از مولایش ارث نمی برد. ♦️4-مولی حق دارد ازدواج غلام و کنیزخود را بدون طلاق فسخ کند یعنی کفایت می کند به آنها امر کند که از هم جدا شوند. ♦️5-کنیز چه در نماز و چه در غیرآن واجب نیست سر و مو و گردن خود را بپوشاند لذا حجاب زنان و دختران حره با کنیز متفاوت است. ♦️6-مولی اعم از مرد و زن،مجتهد و عامی،عادل و فاسق حق دارد بدون مراجعه به قاضی در مورد برده خلاف کار خود مطلق حدود شرعی را اجرا کرده و او را مجازات کند ♦️7-حد شرعی برده خفیف تر از حد انسان آزاد و فی الجمله نصف آن است ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مادر بچه ها و تنور داغ و کلامی که حضرت پیامبر(ص) فرمودند.... 💠 استاد رفیعی 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️متن کتاب شیخ مفید که فقط دو دختر به نام های فاطمه و سکینه را بیان می کند ♦️الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏2 ؛ ص135 [فصل في ذكر أولاد الإمام الحسين ع‏] (باب ذكر ولد الحسين بن علي ع) ♦️و كَانَ لِلْحُسَيْنِ ع سِتَّةُ أَوْلَادٍ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَكْبَرُ كُنْيَتُهُ أَبُو مُحَمَّدٍ وَ أُمُّهُ شَاهْ‏زَنَانُ بِنْتُ‏ كِسْرَى‏ يَزْدَجَرْدَ. وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَصْغَرُ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ بِالطَّفِّ وَ قَدْ تَقَدَّمَ ذِكْرُهُ فِيمَا سَلَفَ وَ أُمُّهُ لَيْلَى بِنْتُ أَبِي مُرَّةَ بْنِ عُرْوَةَ بْنِ مَسْعُودٍ الثَّقَفِيَّةُ. وَ جَعْفَرُ بْنُ الْحُسَيْنِ لَا بَقِيَّةَ لَهُ وَ أُمُّهُ قُضَاعِيَّةٌ وَ كَانَتْ وَفَاتُهُ فِي حَيَاةِ الْحُسَيْنِ. وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ صَغِيراً جَاءَهُ سَهْمٌ وَ هُوَ فِي حَجْرِ أَبِيهِ فَذَبَحَهُ وَ قَدْ تَقَدَّمَ ذِكْرُهُ فِيمَا مَضَى. وَ سُكَيْنَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ وَ أُمُّهَا الرَّبَابُ بِنْتُ إِمْرِئِ الْقَيْسِ بْنِ عَدِيٍّ كَلْبِيَّةٌ وَ هِيَ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ. وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ وَ أُمُّهَا أُمُّ إِسْحَاقَ بِنْتُ طَلْحَةَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ تَيْمِيَّةٌ. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: غفلت تو دراین اسـت کـه رابطه خود را با مسجد قطع می‌‌کنی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📈 روند ازدواج و طلاق (۹۸-۱۳۵۸) در چهل سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۷۵ درصد و تعداد طلاق ۷۲۶ درصد افزایش یافته است. در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۴۰ درصد کاهش و تعداد طلاق ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت اعتقاد به شیعه شدن غزالی داشته اند. 🔹ایشان عبارتی از کتاب سرالعالمین را شاهد استبصار غزالی ذکر می کند. ♦️نقد این نظر مفصلا طی چندین پست ارائه خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(1) ♦️آیت الله بهجت در برخی سخنان خود با استناد به کتاب «سرّ العالمین» ادعا کرده اند که «محمّد غزّالی» در پایان کار توبه کرده و شیعه شده است. مدافعان تصوّف، سخن ایشان را عَلَم کرده و به دفاع از غزّالی پرداخته اند. ♦️دلیلی که برای تشیّع غزّالی ادّعا شده عبارت: و أجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خمّ باتفاق الجميع و هو يقول: من كنت مولاه فعليّ مولاه. فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي و مولى كل مولى، فهذا تسليم و رضى و تحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرئاسة است (سر العالمین ص 483) (خلاصه ترجمه: بعد از اینکه خلیفه دوم راضی و تسلیم به ولاء حضرت علی شد،هوا و هوس بر او غالب گشت) 💠نقد ♦️گویا آیت الله بهجت بر شنیده های خود تکیه کرده و کتاب «سرّ العالمین» را نخوانده است! این کتاب نه تنها هیچ دلالتی بر تشیّع ندارد؛ بلکه سراسر آن حکایتگر انحراف نویسنده است؛ البته در صحت انتساب کتاب سر العالمین به غزالی تشکیک وجود دارد که در پستی جداگانه ارائه خواهد شد. سرالعالمین بیشتر از آنچه به توبه نامه شبیه باشد به سند جرمی می ماند. از خود کتاب استفاده می شود که قبل از اتمام احیاء العلوم نوشته شده است: «سنذكر حكايات الكرم في مواضعها من كتاب السلسبيل و كتب إحياء علوم الدين.» (سرّ العالمین ص467) ♦️انحرافات متعددی در کتاب وجود دارد از جمله : 🔸1. ستاره پرستی، سحر، جن گیری و خرافات 🔸2. تمجید از سفیانی موعود!!! 🔸3. مدح عمر، عثمان، عائشه، معاویه، مأمون، هارون الرشید، ابوحنیفه، شافعی، احمد بن حنبل، مالک بن انس و... 🔸4. تمجید از سران صوفیه 🔸5. تبلیغ بدعتهای عامه مانند نماز تراویح، نماز ضحی، شستن پا در وضو و ... 🔸6. تبلیغ عقاید و کتب کلامی اشاعره 🔸8. دعوت به غصب حکومت که حق آل الله است 🔸9. عادی و اکتسابی جلوه دادن مقام امام سجاد علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸10. تطبیق حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه» بر اقطاب صوفیه 🔸11. اولی الامر دانستن شاهان ظالم و واجب شمردن اطاعت از آنان 🔸12-مباح شمردن فسق و فجور مانند غنا، موسیقی، مجالس شرب خمر، شطرنج ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi