eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعای مادر از موانع اجابت می گذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی(5) - شیخ محمد تقی شوشتری ♦️بزرگترین قائل سهو النبی بین معاصران ،رجالی کبیر علامه محمد تقی شوشتری است .علامه شوشتری رساله ای 24 صفحه ای در اثبات سهو النبی نوشته و در آن به اشکالات شیخ مفید در رساله عدم سهو النبی جواب داده است . شوشتری انتهاء این رساله می گوید : فتلخص ممن شرحنا ان کلا من سهوه صلی الله علیه و آله و سلم و نومه عنها مما تواتر به الاخبار! و انه لم یختلف فی جواز الاول قبل المفید احد من الامامیه المستقیمه و اول من منع منه من الامامیه المفید لشبهه سبقت الی ذهنه روایات سهو النبی و نوم النبی متواتر است!! ( و طبق مبانی منطق ارسطویی این نتیجه را می دهد که ثبوت سهو برای پیامبردر نماز الزامی است و برخی از نمازهای صبح پیامبر حتما قضا شده است ) و قبل از شیخ مفید کسی از امامیه این روایات را رد نکرده است. مفید نیز صرفا بخاطر شبهه ای که بر ذهنش عارض شده بود این مسئله را رد کرده است. ♦️نکته قابل توجه اینست که این رساله 24 صفحه ای علامه شوشتری( البته تا جایی که نگارنده از آن مطلع است ) هرگز به زیور طبع وچاپ آراسته نشد و تاکنون فقط در انتهاء جلد 12 قاموس الرجال به خط مولف باقی مانده است. همچنین در مجموعه نرم افزارهای نور نیز در نرم افزار مجموعه آثار شیخ محمد تقی شوشتری کلا اثری از این رساله وجود ندارد . ♦️در توجیه عدم چاپ این رساله گفته شده : رسالة فى سهو النبىّ (ص) تاليف العلّامة مؤلّف القاموس الحاجّ الشيخ محمّد تقى التسترى (دام ظلّه) بخطّه الشريف و لعدم الفرصة، و لاشكال فى الاستنساخ و التصحيح و الطبع الحروفى: طبعناها بالافست،1349 ♦️البته واضح است که "عدم فرصت،اشکال در استنساخ و تصحیح و طبع حروفی" همه بهانه های واهیست و سرنوشت این رساله کم و بیش شبیه کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب است. ♦️پ . ن : فَصْلُ الْخِطاب فی تَحریفِ کِتابِ رَبّ الْاَرباب کتابی به زبان عربی نوشته میرزا حسین نوری است. نویسنده در این کتاب مدعی است برخی از آیاتی که از جانب خداوند بر پیامبر(ص) نازل شده و در قرآنی که در دسترس است، موجود نیست و آن آیات بنا به مصالحی نزد معصومین است. این کتاب از کتاب‌های جنجالی به شمار می‌رود که در رد آن کتاب‌های متعددی نوشته شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️غفار عباسى، عباس غفارى . ♦️در چند سال اخير، دو اسم در برخى محافل سياسى و مذهبى، مطرح شد، كه از قضا شبيه هم هستند حاج آقاى غفار عباسى آقاى عباس غفارى يكى را گفتند: جن گير دولت دهم بوده؛ و يكى را مى گويند درس اخلاق و "مريد و مريدبازى" دارد . ♦️اكنون دو نكته از "دكان" اخلاق و عرفان : 🔹يك. اخلاق به نظر مى رسد مسأله "اخلاق عملى"، آنچنان ساده و روشن است كه نياز به استاد و داستانهاى خوابى و ارتباط به امام زمان (ع)، يا از اين معركه گيرى هاى مريد و مريدبازى ندارد دروغ نگفتن و امانت دارى و حسن خلق و مثل آن، چيزهاى پيچيده اى نيستند كه نياز به "سيم اتصال" به بالا و "مراد" داشته باشند؛ حتى كافر هم مى تواند اخلاقى باشد و اخلاقى زيست كند معضل "حوزه اخلاق"، نظر نيست؛ "عمل" است . 🔹دو. عرفان مطالب عرفانى، غالباً همراه استدلال نيستند؛ و به قول خودشان، "دلى هستند" برخى فيلسوفان حرف جالبى درباره عرفا دارند؛ و به آنها مى گويند: خواب ديدى خيره، حالت عرفانى بهت دست داد، خوش به حالت؛ اما اين خواب و آن حالت، به درد فقط خودت مى خورد، نه ارائه به ديگران؛ براى ديگران، فقط "استدلال" كارساز است نه خواب و خلسه و خيال . ♦️نكته محك سنجش استادِ اخلاق و عرفان، علاقه وى به "مريد و مريد بازى" است؛ اگر استاد يا مراد، افراد را به "خود" فراخواند، بدانيد كه آن اخلاق و عرفان "كشك" محض است 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🎥 دو نوع نگاه و تحلیل در مسئله بی حجابی این بار نماز جمعه مشهد ⚖قضاوت با شما... #تساهل #سیاسی #جام
✍️نتیجۀ نفرت‌پراکنی! به قلم احمد زیدآبادی ♦️سید احمد علم‌الهدی امام جمعۀ مشهد از ضرورت "اظهار نفرت از زنان بی‌حجاب توسط مردم" سخن گفته و آن را "تکلیف الهی" شمرده است. منظور او از "مردم" قاعدتاً همان افراد مذهبی قائل به "حجاب اجباری" هستند که خودشان نیز به آن پایبندند. در حقیقت از ابتدای انقلاب تا هم‌اکنون "اظهار نفرت" مورد نظرِ آقای علم‌الهدی از طرفِ مذهبی‌هایی که آنها را "مردم" خطاب کرده، نسبت به خانم‌های اصطلاحاً "بدحجاب" جریان داشته و دارد، اما این کار چه نتیجه‌ای در پی داشته است؟ ♦️نتیجه‌اش این شده است که نه فقط بسیاری از افراد جامعه به حجاب مورد نظر امثال آقای علم‌الهدی بدبین شده‌اند، بلکه آشکارا از آن ابراز نفرت می‌کنند. در واقع آن نفرتی که امام جمعۀ مشهد خواهان پراکندن آن در سطح جامعه است، نه فقط به طور وسیعی پراکنده شده، بلکه به صورتی متقابل، جانبِ خودِ "محجبه"ها را هم گرفته است. ♦️از آن دسته از خانم‌هایی که منتقد و حتی مخالف نظام هستند؛ اما بنا به اعتقاد شخصی یا سنت خانوادگی، همچنان چادر به سر می‌کنند، بارها شنیده‌ام که در کوچه و خیابان و بازار، با نگاه سرزنش‌آمیز و سرشار از نفرت‌ عابران عادی مواجه شده‌اند؛ زیرا عابران آنها را به عنوانِ متنفرانِ از بقیۀ مردم، نمایندۀ ایدئولوژی حکومت و مسبب مشکلات زندگی خود فرض می‌کرده‌اند! ♦️خب، این هم نتیجۀ علاقۀ امثال علم‌الهدی به نفرت‌پراکنی، پدیده‌ای که تار و پود جامعه را فرا گرفته و همبستگی اجتماعی و ملی ایرانیان را با تهدیدی تاریخی مواجه کرده است. کسانی که باید در تریبون‌های عمومی، مروج همزیستی و مدارای اجتماعی و تحمل جلوه‌های گوناگون شیوۀ زندگی از سوی اقشار مختلف جامعه باشند، بدبختانه کارشان دامن زدن به شکاف‌های فرهنگی جامعه و نفرت‌پراکنی بین طبقات اجتماعی شده است. با این اوضاع خدا به همۀ ما رحم کند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️به مناسبت سالروز رحلت حجت الاسلام سعادت پرور 🔹مرحوم سعادت پرور از شاگردان سلوکی علامه طباطبایی م
♦️مدیر موسسه پژوهشی فرهنگی اندیشه سعادت‌ : حجت الاسلام و المسلمین سعادت پرور وصی سلوکی نداشتند!!! ♦️پ.ن : ادعا می شود که آقای سعادت پرور اجازه نامه تربیت شاگرد به برخی از شاگردان خویش داده است. هر کدام از اعضای محترم کانال که از منبع موثقی دسترسی به این اجازه نامه دارند این حقیر را نیز مطلع سازند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ شیعیانِ عربستان،اهل سنت ایران ♦️اگر با نگاه فرامذهبی و صرفاً انسانی، و بدون تعصبات دینی و فرقه‌ای، به وضعیت اهل‌تسنن ایران بنگریم، به نظر می‌رسد که سنی‌‌های ایران، همانند شیعیان عربستان، مظلوم واقع شده‌اند؛ و بلکه اگر به نسبت جمعیت ایشان، محاسبه کنیم، وضعیت اهل تسنن ایران، مظلومانه‌تر از وضعیت شیعیان در عربستان است. ♦️کمتر از 20 درصد جمعیت ایران، اهل تسنن هستند؛ امّا جدای از وضعیت نامتقارن توزیع امکانات ملی در میان مناطق سنی‌نشین، وضعیت معیشتی این جمعیت نیز، به نسبت جمعیت شیعیان ایران، نامناسب‌تر است. ♦️برخی از مظلومیت‌های ایشان، عبارت انداز: 1ـ اهل تسنن ایران، در مسؤولیت‌های رده بالا و مهم اداری، کشوری و لشگری، نقشی ندارند؛ حتی در استان‌های سنی‌نشین، اولویت تصمیمات کلان و مدیریت‌ها، با شیعیان است. این در صورتی است که در بسیاری از کشورها، مخصوصاً کشورهای پیشرفته، این نگاه تعصبی، در میان انتصاب مدیران آنها، به چشم نمی‌خورد. ♦️2ـ مبلغان دینی اهل‌تسنن، در شهرهای غیر سنی‌نشین، حقِ تبلیغ مذهبی ندارند؛ امّا از سوی دیگر، از منابع مالی عمومی کشوری، هزینه تبلیغاتِ شیعی، در مناطق اهل‌تسنن می‌شود؛ که آنها نیز، سهمی از این منابع مالی عمومی دارند. ♦️3ـ در شهرهای بزرگ، همانند تهران، که تعداد قابل توجهی از اهل‌تسنن زندگی می‌کنند، ایشان حق ساختن مسجد و مراکز فرهنگی ـ مذهبی مستقل ندارند. ♦️4ـ از همه مهم‌تر، به مقدسات‌شان، در منابر علنی، مجالسِ ویژه و برخی کتاب‌ها، با تصریح و شفاف، اهانت فجیع می‌شود؛ ولی اگر برخی از اهل‌تسنن، مطالبی کنایی یا شرطی مطرح کنند که، شائبه بسیار کم‌رنگی در توهین به مقدسات شیعی را به همراه داشته باشد، شیعیان سلفی، گریبان چاک می‌دهند؛ و شعار اعدام اعدام، بلند می‌کنند. . ✍️سؤال 🔹به نظر شما، آیا این رویه تبعیض‌آمیز ما شیعیان در برخورد با اهل‌سنت ایران، اخلاقی و انسانی است؟ 🔹آیا اهل‌سنت ایران و جهان، با دیدن این وضعیت تبعیض‌آمیز، علاقمند به مذهب شیعه می‌شوند؟ و گرایش به مکتب شیعه پیدا می‌کنند؟ 🔹از همه مهم‌تر، آیا این وضعیت تبعیض‌آمیز، نمی‌تواند در مواقع حساس، خطر امنیتی برای ایران یا تمامیت ارضی کشور ایجاد کند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پای منبر مرحوم مطهری : جاهل، همان بهتر که امر به معروف و نهی از منکر نکند. «لأنّه ما یفسده أکثر ممّا یصلحه» 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیت الله وحید خراسانی : 🔹حوزه،حوزه خدا و امام زمانه نه حوزه زید و عمرو 🔹 این حوزه باید مستقل از کل شخص، از کل شخصیت،از تمام سیاسات، از تمام مقامات، برکنار و فقط فانی در خدا وامام زمان باشد 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله وحید خراسانی : 🔹حوزه،حوزه خدا و امام زمانه نه حوزه زید و عمرو 🔹 این حوزه باید مستقل از
✍️گوشه ای از اوصاف جلال وجمال فتحعلی شاه قاجار به روایت ملا احمد نراقی ( صاحب کتاب معراج السعاده) ♦️احمد نراقی معروف به فاضل نراقی یا ملا احمد نراقی (۱۱۸۵-۱۲۴۵ق) فرزند ملا مهدی نراقی از مجتهدین و مراجع تقلید شیعه قرن سیزدهم است؛ که پس از وفات پدرش، مرجعیت عامه به او منتقل شد؛ و وی را رئیس علی الاطلاق می‌گفتند. ملا احمد نراقی در علوم مختلف اسلامی تألیفات متعددی دارد؛ که مشهورترین آن‌ها، کتاب «معراج السعاده»، در اخلاق اسلامی است؛ و پس از انقلاب اسلامی ایران، بارها و بارها توسط ناشران متعدد، منتشر شده است. . ♦️این استاد و معلم بزرگ اخلاق، کتاب بسیار مهمی با عنوان «سیف الامة و برهان الملة» دارد؛ که در مقدمه آن دربارۀ «فتحعلی شاه قاجار» نوشته است: ... اعلی حضرت قدر قدرت، قضا مشیّت، جمشید حشمت، سکندر شوکت، دارا عظمت، فریدون میمنت، کیوان رفعت، مشتری طلعت، مریخ صولت، سلیمان مسند عظمت و رفعت، و ذو القرنین سریر ابهّت و سلطنت، محیی طریقت شریعت و هدایت، سلطان سلاطین دوران، و ملجأ خواقین زمان، ظل الله المبسوط فی بسیط الارض، باسط بساط العدل فی الافاق بالطول و العرض، رافع مراتب العلم الی غایة القصوی، و مروج کلمة الله العلیا، المجاهد فی سبیل الله، خاقان کشورگشا و صاحب قران ملک‌ستا، شاهنشاه کامیاب کامکار، و سایۀ بلند پایه حضرت آفریدگار، السلطان بن سلطان و الخاقان بن الخاقان، أبو المظفر، السلطان فتحعلی شاه قاجار، خلد الله ملکه و سلطانه و وصل بدولة صاحب الزمان ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خاطره پروفسور سیاوش شهشهانی رییس سابق دانشکده ریاضیات دانشگاه شریف از مریم میرزاخانی: ‌ وقتی مریم در استنفورد استاد شد، اگر به ایران برمی‌گشت نمی‌توانست استاد شود و به عنوان نخبه شناخته شود، چون مقاله نداشت! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️آیا روحانیان حق معلمی ندارند؟ ♦️ یادداشتی از مجید مرادی 🔹در نظام آموزش و پرورش دوره پهلوی ورود روحانیان به پیشه معلمی نه تنها ممنوع نبود که حتی مورد توجه و تشویق هم بود و به رغم منع برخی مراجع، بسیاری از علمای حوزه مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری در تهران و قم هم معلمی کرده‌اند و هم مدیریت مدرسه و کسی نگران نشد و سروصدا ایجاد نکرد. 🔹زیرا اینها نه به خاطر لباسشان بلکه به خاطر دانش و مهارت معلمی‌شان وارد آموزش و پرورش شدند و درس‌هایی مانند زبان عربی و زبان انگلیسی و دینی و ادبیات و مانند آن را که در آنها تخصص داشتند تدریس می کردند. در شهر ما لنگرود روحانیانی فاضل و خوشرو و خوش سخن که در نجف و قم درس خوانده بود معلم عربی و فلسفه و دینی بودند و دانش‌آموزان با شوق پای درسشان می‌نشستند و خارج از وقت تحصیل هم به آنها مراجعه می کردند. امروزه اما طلاب فراوانی داریم که در مواد فیزیک و شیمی و جبر و ریاضیات شایستگی معلمی را در بالاترین سطح دارند. 🔹بنابراین نمی‌توان یک روحانی را به دلیل روحانی بودنش از معلمی محروم کرد چنان که روحانیان مسیحی هم معلمی می‌کنند اما اگر بنا باشد که طلابی که توانایی لازم را ندارند تنها به دلیل ملبس بودن به لباس روحانیت و برای اهداف سیاسی یا عقیدتی وارد آموزش و پرورش شوند بی‌تردید نه تنها نتیجه مثبتی را نخواهند گرفت که مایه تمسخر روحانیت و دین گریزی بیشتر می‌شوند. 🔹اگر روحانی فیزیکدانی درس فیزیک بگوید و در کارش موفق باشد کسی احساس نگرانی نخواهد کرد اما اگر برای اهداف ایدئولوژیک ده‌ها هزار روحانی را وارد مدارس کنیم قطعا نتیجه معکوس خواهیم گرفت چنان که در چهل سال اخیر نتیجه این همه آموزش‌های پرحجم دینی و عقیدتی کاملا منفی بوده است. 🔹مشکل ملت با دین نیست زیرا همین آموزش دینی را در عهد پهلوی کسانی مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری و سیدرضا برقعی تالیف می‌کردند و به قاعده و درست و متناسب حال و سطح دانش آموزان می نوشتند و نفرت ایجاد نمی‌کرد. اما تالیف کنندگان کتاب‌های درسی بعد از انقلاب انتظار دارند در هر کتاب دینی هر پایه تحصیلی تمام مطالبی که برای مسلمان و شیعه کردن یک کافر حربی لازم است به او گفته شود باید در مغز دانش‌آموز مته شود و همین است که دانش آموز احساس می کند این برهان علیت و نظم و فطرت و ... هر سال روی مخش راه می‌رود. نگذارید احساس کند غیر از آن متون، روحانی‌ای در مدرسه هست که هر ساعت روی مخش راه می‌رود و دائما برای او نصیحت دارد. از این واضح‌تر؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در این فیلم به ٣ نفر اول گفته شده که با شنیدن صدای زنگ بلند شوند و بنشینند، افراد بعدی از موضوع خبر ندارند! خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دوصد لعنت بر این تقلید باد 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️گوشه ای از اوصاف جلال وجمال فتحعلی شاه قاجار به روایت ملا احمد نراقی ( صاحب کتاب معراج السعاده)
✍️گوشه از اوصاف جلال و جمال شاه سلطان حسین صفوی را این بار از زبان علامه مجلسی مشاهده کنیم ♦️- مقدمه کتاب حق الیقین (آخرین تصنیف علامه مجلسی): علامه مجلسی در مقدمه این کتاب بعد از ذکر علت تالیف آن، شاه سلطان حسین صفوی را چنین توصیف کرده است: ♦️و چون از بركات عهد حق و اوان و ثمرات امن و امان ايام سعادت فرجام دولت عظمى و سلطنت كبرى اعلا حضرت ،شاهنشاه ،ملايك سپاه ،ظل اللّه ،سيد و سرور سلاطين جهان ،باسط مهاد امن و امان ،مظهر الطاف ربانى ،مهبط فيوضات سبحانى، وارث ميراث سليمانى ،ملجأ سلاطين كامكار ،ملاذ خواقين جم اقتدار ،چراغ دودمان مصطفوى و نونهال گلستان مرتضوى ،انجمن افروز محفل عدل و داد و شعله جانسوز نهال جور و بيدار، ممهد قواعد عدل و تمكين ،مشيد بناى والاى شرع مبين ،سلطان انجم سپاه گردون بارگاه مصدوقه السلطان ،العادل ،ظل اللّه الفائز بدرجه عليه نرفع درجات من نشاء ،مصداق آيه كريمه يختص برحمته من يشاء، اعنى السلطان بن السلطان و الخاقان بن الخاقان، مسمى بثالث اجداده الاكرمين ،الشاه سلطان حسين بهادر خان مد اللّه ظلال جلاله على رءوس العالمين و شيع المؤمنين ببقائه الى ظهور دولة خاتم- الوصيين صلوات اللّه عليه و آله و على آبائه الطاهرين بود بنظر الهام منظر اشرف رسانيد اميد كه مقبول طبع اقدس گردد و مثوبات آن بروزگار فرخنده آثار عايد گردد- 🔹نکته : شاه سلطان حسین نیز مانند اعقاب و پدران خود به شراب ممنوع آلوده گشت . به گفته مورخان از آن به بعد سخت پای بند شراب شد، به طوری که ندرتا هوشیار دیده می شد و طبعا دیگر قادر به تمشیت امور دولتی نبود . نتیجه نادیده گرفتن این حکم شریعت، آن بود که شاه سلطان حسین بر اثر افراط در باده نوشی و عیاشی چنان سست عنصر و بی اراده گشت که در حمله افغان با دست خود تاج و تخت سلطنت را به محمود افغان تسلیم کرد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️انعام نباشیم . ♦️ادیان الهی و حتی غیر الهی، سه رکن اساسی دارند: عقائد، اخلاق و فقه؛ هر چند که این خط‌کشی‌ها، کاملا‌ً دقیق نیستند و برخی از مسائل آنها، با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. . 🔹۱- فقه، پست‌ترین رکن هر دینی است؛ که غالباً متعصبان هر دین و فرقه‌ای، به آن بسیار اهتمام می‌ورزند. در فقه اسلامی و مخصوصاً شیعی، اساساً فقها نظر قطعی شارع را نمی‌دانند؛ و از باب احتیاط و اکل میته، احکام و دستورات فقهی را قایل شده‌اند؛ تا بلکه در پیشگاه خداوند متعال، معذور یا مأجور باشند؛ که لااقل، مولا رحیم، نتواند آنها را بازخواست نماید. بنابراین، تقلید از فقها جایز است؛ چون فقه، اهمیتی ندارد، که تمام انسان‌ها بخواهند عمر خود را صرف اجتهاد در آن کنند؛ و عمل به فتوای هر فقیه جامع الشرایطی، مجزی است، چه عمل را حرام دانسته باشد و آن دیگری، همان عمل را حلال یا واجب پنداشته باشد. . 🔹۲- اما اخلاق، رکنی است که نیاز به تقلید و اجتهاد ندارد. مسأله‌ای «وجدانی» و شاید «فرهنگی» است؛ هر چند نسبی دانسته شود. به عبارت دیگر، هر کسی خود می‌داند که عملش اخلاقی است یا خیر؛ حتی اگر تلاش کند تا بداخلاقی خود را توجیه نماید. . 🔹۳- مهم‌ترین رکن هر دینی، اعتقادات است؛ که البته، مسائلی نظری هستند و قابلیت تقلید ندارند؛ و آنان که در عقاید، تقلید نمایند، أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. . ♦️نکته فرض کنیم که شخصی می‌خواهد در مسایل و اصول اعتقادی، تقلید نماید. ❓سؤال شخص مقلد، چگونه تشخیص دهد که از کدام مرجع اعتقادی باید تقلید نماید؟ . شاید برخی بگویند که از دو یا چند خُبره در این زمینه، مشورت بگیرد. اما این جواب، معیوب و آهمند است؛ زیرا خُبره‌ها، خودشان گرایش اعتقادی دارند؛ خبره‌های با گرایش اعتقادی الف، همگی می‌گویند از مرجع با گرایش الف تقلید کن. از آن سو، خبره‌های با گرایش اعتقادی ب، همگی می‌گویند از مرجع با گرایش ب تقلید کن. البته همزمان نیز، نمی‌توان به نظر خبره الف و ب، عمل نمود؛ که دو پادشاه، در اقلیمی نگنجند. . ❓سؤال به نظر شما اگر فرد تنبل يا جاهلى، بخواهد در ركن عقايد دين تقليد نمايد، چگونه مى‌تواند مرجع مناسبی برای خود بیابد؟ . ♦️نکته در مسایل فقهی می‌توان احتیاط یا جمع در مسائل نمود؛ حتی در دو مذهب فقهی بسیار متفاوت؛ مثلاً هر وعده، دو نماز خواند، یکی دست بسته و یکی دست باز؛ به امید آنکه بالاخره، یکی، شايد مطابق با واقع باشد. اما آیا در مسایل اعتقادی، می‌توان احتیاط یا جمع بين مسائل نمود؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️بدون شرح!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
کتاب سليم . استاد کاشانی.mp3
2.85M
♦️نقدهای استاد حامد کاشانی بر آیت الله میلانی در زمینه معتبر دانستن کتاب سلیم 🔹توضیح اینکه آیت الله میلانی در جواب استفتائی در باب اعتبار کتاب سلیم فرموده اند : "برای کتاب سلیم طریق دیگری هست، و او ابراهیم بن عمر یمانی است، و بعضی از بزرگان از این طریق کتاب سلیم را تصحیح می کنند." http://al-milani.com/farsi/qa/qa.php?cat=45&itemid=128 🔹استدلال آیت الله میلانی چنین است : ابراهیم بن عمر چون بی واسطه از سلیم نقل کرده کتاب بدستش رسیده وچون ثقه است لذا سند درست می شود. 🔹 خلاصه نقد : ♦️ابراهیم بن عمر یمانی که شاگرد صادقین(ع) بوده نمی توانسته سلیم بن قیس را که در سال 76 درگذشته ملاقات کند( فاصله بین ابراهیم و سلیم بیش از 70 سال بوده است) 🔹 ابراهیم بن عمر گاهی با یک و گاهی با دو واسطه ( در اکثر موارد با واسطه) روایت را از سلیم نقل کرده و اگر سلیم را دیده باشد معنا ندارد که با واسطه از او روایت کند. لذا نمی شود اثبات کرد که همه کتاب بدست او رسیده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا