هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨️ حکمران نیامده تعطیل شد...
در این چند روز که پیرامون مجوز #حکمران جنجال بپا بود، ما مشغول برآورد هزینههای احتمالی بودیم. یک نشریه با تیراژ پائین و بدون اجاره ساختمان و... ماهانه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که تامین آن برای جریان نوپای منتقد سرمایهداری محال است.
لذا حکمران نیامده تعطیل شد؛ نه با دستور قضایی، که به دلیل حاکم بودن نظم سرمایهداری که در آن فقط جریان الیگارشی و صاحبان سرمایه میتوانند نشریه خصوصی داشته باشند و صدایشان شنیده شود.
نظم سرمایهداری یعنی مردم عادی زخم خورده از نئولیبرالیسم، حتی صدای اعتراضشان نباید بلند شود.
@syjebraily
📚 پیرامونِ چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش چهارم]
🔰 مقدمه: عالَم غرب مدرن از اوایل قرن بیستم وارد بحرانِ انحطاطی خود گردید. این دورانِ بحرانِ انحطاطی را با تعابیری چون #پست_مدرنیته و #پسامدرن بیان کرده اند. اگر #لیبرالیسم کلاسیک، ایدئولوژی سرمایه داری مدرن در قرونِ هفده، هجده و نوزده بود. اما #نئولیبرالیسم ایدئولوژیِ سرمایه داری در دورانِ پسامدرن است. نئولیبرالیسم در عین شباهت هایی که با لیبرالیسم دارد، تفاوت هایی نیز دارد.
🔸️ آراء و اندیشه هایی که به شکل گیریِ نئولیبرالیسم انجامید به طور پراکنده در آراء اقتصاددانان و فیلسوفانی نظیر #لودویگ_فون_میزس، #لودویگ_فون_هایک، #کارل_ریموند_پوپر و #میلتون_فریدمن و بعضی دیگر وجود داشته است. همچنین می توان گفت در آموزه های #مکتب_اتریش و اعلامیه ی #انجمن_مونت_پلرین و تئوری های گروه اقتصادِ #دانشگاه_شیکاگو پایه ها و مولفه های بنیادین ایدئولوژی نئولیبرالیسم در همان سال های دهه ۱۹۵۰ به نحوی تدوین گردیده بوده است. اما تا قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی #نئولیبرال_ها همیشه در حاشیه ی قدرت بوده اند و بیشتر به صورتِ چهره های منفرد و در برخی فضاهای دانشگاهی حضور داشته اند. به طور مشخص از سال های پایانی دهه ی ۱۹۷۰ است که نئولیبرالیسم به ایدئولوژیِ مسلط در نظامِ #سرمایه_داری_جهانی بدل می گردد.
🔸️ در سال های دهه ی ۱۹۸۰ در هیأت حاکمه ی ایالات متحده آمریکا نحوی اجماع و وحدتِ نظر بر سر پذیرشِ نئولیبرالیسم به مثابه ایدئولوژیِ مسلط سرمایه داری و پیروی از سیاست های نئولیبرالی پدید می آید که به #اجماع_واشنگتنی معروف شده است. آنا کروکر، دیوید کامرون، آنگلا مرکل، استراوس کان، جان میجر، جان ویلیامسون و نیکولا سارکوزی از مشاهیرِ #سیاستمداران و فعالان نئولیبرالیست هستند.
🔸️ در مطلبِ بعدی اجمالا اهمِّ ویژگی های ایدئولوژی نئولیبرالیسم محضرتان تقدیم خواهد شد که بواسطه این ویژگی ها و شاخص ها می توان به خوبی نئولیبرال ها و سیاست هایشان را شناخت.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
📚 پیرامونِ چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش چهارم] 🔰 مقدمه: عالَم غرب مدرن از اوایل قرن بیستم وار
🔰 ویژگی های اصلی #نئولیبرالیسم اجمالا بدین قرار است:
1️⃣ همانندِ سائر ایدئولوژی های عالَم مدرن، ماهیتی سکولار-اومانیستی دارد. از اینرو رویکردش ضد دینی، ظالمانه و استکباری است.
2️⃣ به لحاظ معرفت شناختی تکیه بر نحوی نسبی انگاری شکاکانه دارد و این ویژگی یکی از وجوه ممیزه نئولیبرالیسم از لیبرالیسم کلاسیک است. در واقع بر خلاف لیبرالیسم کلاسیک [ در محدوده عقلانیت تجربی اومانیستی و معرفت شناختی حسی-تجربی و محدود و سوبژکتیویستی کانتی] که به هر حال به سطح و حد محدودی از معرفت قائل بود [ هز چند که معرفتی مبتنی بر وهم اندیشی اومانیستی بود] نئولیبرالیسم نوعا به نسبی انگاری معرفتی و شکاکیت نزدیک است و این ویژگی آن، ریشه در پیوندهای نزدیک نئولیبرالیسم با نوسوفسطایی گری پست مدرن دارد.
3️⃣ نئولیبرالیسم در قلمرو مباحث انسان شناسی، بیش از آنکه به روایت لاک از "حقوق طبیعی" و "قرارداد اجتماعی" باور داشته باشد، اجتماع انسانی را به مثابه یک "بازار عرضه و تقاضا" می پندارد که منطقِ "فایده-هزینه" بر آن حاکم است. این نیز یکی دیگر از وجوه ممیزه ی نئولیبرالیسم از لیبرالیسم است.
4️⃣ در نئولیبرالیسم، مفهوم عقلانیت تجربی مدرن به نازلترین مراتبِ خود تنزل می کند و همه ی شئون و وجوه آن تابعِ منطقِ "هزینه-فایده" و الگوی "عرضه-تقاضای" بازاری می شود. در لیبرالیسم کلاسیک، ایدئولوگ هایی مثلِ آدام اسمیت و یا متفکری چون کانت اگرچه در کل از #سودانگاری لیبرالی تبعیت می کردند و تفسیری سودانگارانه ی اومانیستی از انسان داشتند، اما نحوی تفاوت و تمیز میانِ #رفتار_اقتصادی و #رفتار_اخلاقی در بشر مدرن قائل می شدند. اما نئولیبرالیسم به صورتی وقیحانه تمامی انگیزه ها و محرک ها و افعال آدمی را در ذیلِ منطقِ #فایده_هزینه و بر پایه الگوی بازار سرمایه [مقصود بازار مدرن است و نه بازارهای سنتی ما قبل مدرن و شرقی] تحلیل می کند.
5️⃣ نئولیبرالیسم در اخلاقیات نیز بر نحوی نسبی انگاری عمیق تأکید دارد و در مواردی اصلا منکر وجود و یا ضرورت وجود اخلاق می گردد. این مؤلفه ی نئولیبرالیسم نیز در پیوند با صبغه ی پسامدرن این ایدئولوژی قرار دارد.
6️⃣ نئولیبرالیسم به تبع صبغه ی پسامدرن خود، به تردید در هر نوع معنا پرداخته است و بدین سان صبغه ای آرمان گریز دارد. ایدئولوگ های نئولیبرالیست #اولا: ایدئولوژی را مجموعه ای متصلّب، بسته، خشن، استبدادی و غیرعقلانی از آراء و احکام می نامند و #ثانیا: با مساوی فرض کردنِ هر نوع آرمان گرایی با آنچه ایدئولوژی نامیده اند به انکار و نفی هر نوع آرمان گرایی و تخطئه هر نوع آرمان و اصول گرایی آرمانی می پردازند. نئولیبرالیسم از طریق تخطئه هر نوع آرمان گرایی و تعهد آرمانی در مسیرِ ایفای نقش به منظور حفظ سلطه ی استکبار غرب مدرن و پیشبرد پروژه ی جهانی سازی نئولیبرال می کوشد.
7️⃣ لیبرالیسم کلاسیک در قرونِ شانزده تا هجده و در مواردی نوزده در مبارزه علیه رژیم ها و سلسله مراتب فئودالی و سلطنت های خودکامه نحوی صبغه ی اعتراضی داشت و دعوی انقلابی گری می کرد. اما #نئولیبرالیسم به مثابه ایدئولوژی سرمایه داری در دورانِ آغاز احتضار غرب مدرن و در روزگار شورش ها و جنبش های انقلابی و عدالت طلبانه ضد غرب مدرن و استکبارستیزانه و ضد سرمایه داری نوعا از #انقلاب وحشت دارد و می کوشد تا به تخطئه هر نوع حرکتِ انقلابی و آرمان گرایی انقلابی و تردید افکنی در ماهیت و سرانجام انقلاب ها بپردازد.
🔰 اما ویژگی های اقتصادیِ نئولیبرالیسم بدین شرح است:
8️⃣ پایه اصلیِ تئوری های اقتصادی نئولیبرالیسم بر تفسیری نئولیبرالی از مکتب اقتصاد نئوکلاسیک و آموزه های مکتب اتریش و لودویگ فون میزس و مکتبِ پول گراییِ میلتون فریدمن قرار دارد. هایک و فریدمن را می توان پدرانِ بنیان گذار نئولیبرالیسم بویژه در اقتصاد دانست.
9️⃣ تقلیل عقلانیت تجربی مدرن به نازلترین مراتبِ منطقِ سودمحورانه فایده-هزینه سبب شده است که نئولیبرالیسم، بیش از لیبرالیسم و سوسیال دموکراسی لیبرال، وجه تفکر گریزانه پیدا کند. نحوی پیوند نزدیک میانِ نئولیبرالیسم و نحوی پراگماتیسم سطحی سوداگرانه دیده می شود.
0️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم در حرف، نظر و شعار #آزادسازی_تجارت و #احیای_سرمایه_داری_رقابتی و ایجاد فضای رقابت به منظور بالا بردن حق انتخاب مشتری سر می دهد اما در عمل به نفعِ کمپانی های کلانِ سرمایه داری سرسخت ترین صور انحصار را ایجاد می کند. نئولیبرالیسم، ایدئولوژی کلان سرمایه داری انحصاری جهانی در متأخرترین مرحله ی حیات آن است.
1️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم مخالفِ سیاست های حمایتی دولت های سوسیال دموکرات [ در قلمروهای آموزش و بهداشت و بیمه بیکاری و ارائه خدمات حمایتی اجتماعی] است و به منظور افزودنِ بر سود و سرمایه ی سرمایه داران همه ی این سیاست ها را تعطیل کرده است و همین امر موجب تشدید فشار بر طبقات کم درآمد و فقر بیشتر آنها گردیده است.
تأمُّلاتِ نظری
📚 پیرامونِ چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش چهارم] 🔰 مقدمه: عالَم غرب مدرن از اوایل قرن بیستم وار
2️⃣1️⃣ نئولیبرال ها در اجرای سیاست های اقتصادی خود و به منظور مقابله با بحران های ذاتی رژیم های سرمایه داری به استفاده از سیاست های پولی و مالی اعتقاد ویژه ای دارند.
3️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم با هر نوع تشکل و نهادی که خارج از #بازار_سرمایه_مدرن و سیطره ی آن باشد مخالف است. از اینرو دولت های نئولیبرال با تمام قوا به مقابله و مبارزه برای تضعیف و یا نابودی اتحادیه های کارگری و صنوف مختلف پرداخته اند. البته نئولیبرال ها برای نفوذ در کشورهای پیرامونی و نیمه پیرامونی و براندازی حکومت های مستقلی که تابع آمریکا نیستند، اقدام به سازماندهی تشکل هایی تحت عنوان N.G.O کرده اند. "ان جی او ها" در واقع هسته های سلولی سازماندهی اجتماعی به منظور راه اندازی کودتاهای رنگیِ نئولیبرالی است که استراتژی های نئولیبرالیست برای ایجاد تغییرات دلخواه خود در کشورهایی که رژیم های مستقل از سلطه ی آمریکا و کشورهای متروپل سرمایه داری دارند تدارک دیده اند.
4️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم همچون لیبرالیسم، ایدئولوژی عمیقا فردانگارانه است و آزادی نفسانی فردانگارانه را در کانون توجه خود قرار داده است. البته وجه اقتصادی آزادی خواهی نئولیبرالی شدیدا رنگِ هزینه-فایده بازار دارد.
5️⃣1️⃣ نئولیبرال ها به منظور پیشبرد سیاست های جهانی سازی نئولیبرالی خود هر جا که نیاز بوده است از خشن ترین و وقیحانه ترین روش های تجاوز نظامی و اشغال سرزمین ها و کشورها استفاده کرده اند.
6️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم حتی شدیدتر از لیبرالیسم کلاسیک معتقد به عدم دخالت دولت در اقتصاد است. اما در مواقعی که منافع سرمایه داران در خطر بوده است [ نظیر ورشکستگی بانک ها در آمریکا در پی رکود سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹] بی شرمانه از ضرورت دخالت دولت به منظور جبرانِ ضرر سرمایه داران و حفاظت از منافع آنان دستورالعمل صادر کرده و آنرا اجرا نموده اند.
7️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم معتقد به #مقررات_زدایی گسترده در تمامی عرصه های بانکی و مالی و کل بازار و در ارتباط با اتحادیه های کارگری و تمامی قوانین و مقررات حمایتی از مزد بگیران و اقشار فرودست اجتماعی است. نئولیبرال ها از طریقِ اعمالِ سیاستِ مقررات زدایی به دنبال توانمند کردن بیش از پیش سرمایه داران در بهره کشی از نیروی کار و افزایش نرخ سودشان هستند.
8️⃣1️⃣ نئولیبرال ها به تقویت سفته بازی و بورس بازی و سیاست های مونتاریستی در جهتِ انباشتِ بیش از پیش سرمایه و افزونی سود نامشروع سرمایه داران تمایل زیادی دارند و استفاده از این روش ها را یکی از راه های افزودن بر #نرخ_سود سرمایه داران می دانند. البته تداومِ این سیاست ها موجبِ ترکیدنِ حباب بورس بازی و ظهور بحران های عظیم مالی گردیده است.
9️⃣1️⃣ نئولیبرالیسم، تفسیری فردانگارانه از اجتماع دارد و اصلا به وجود اجتماع باور ندارد. در انسان شناسی نئولیبرال هر فرد یک اتم نفسانیت مدار کاسب کار است که هیچ وجه اخلاقی و آرمانی و اعتقادی ندارد و همه ی زندگی نیز یک بازار بزرگ خرید و فروش است و حق و حقوق انسان ها بر پایه ی میزان دارایی شان و میزان قیمتی که می توانند برای خرید کالا و خدمات بپردازند، تعیین می شود. اینگونه است که سیطره ی ایدئولوژی نئولیبرالیسم منجر به عمیقترین و شديدترين تنزل و انحطاط اخلاقی و روحی برای بشر معاصر می شود.
@taammolatenazari
🔸️ میانگینِ سنیِ وزرایِ پیشنهادی؛ ۵۹.۸ سال
✍️🏼 همانطور که سابقا هم عرض کردم؛ نسبت به عملکرد آتیِ چهار ساله ی دولت چهاردهم خوشبین نیستم و کما کان احساس نگرانی دارم. اطرافیان و حلقه ی مشاورینِ رئیس جمهور منتخب که او را احاطه کرده اند؛ نه از بُنِ دندان معتقد و متعهد به انقلاب اسلامی هستند و نه دلبستگی حقیقی به ایران اسلامی مان دارند. ایشان دلباختگانی هستند که کعبه ی آمال شان غرب است و تمام تلاش شان را در جهت اجرایی کردن سیاست های نئولیبرالی در حاکمیت به کار خواهند گرفت. معتقدم رئیس جمهور پزشکیان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به شدت متأثر از حلقه ی مشاورین اطرافش است.
پ.ن: امیدوارم مجلس با بررسی دقیق کابینه، اندکی از این احساس نگرانی بکاهد. علی ای حال در چهار ساله ی آتی، نئولیبرال ها بیش از پیش در حاکمیت خواهند تاخت.
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 به زودی وارد اندیشه های اقتصادی #سوسیالیست ها و #مارکسیست ها خواهیم شد.
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 به زودی وارد اندیشه های اقتصادی #سوسیالیست ها و #مارکسیست ها خواهیم شد.
امشب به اذن الله سلسله مباحث تاریخ عقائد اقتصادی رو مجددا شروع خواهم کرد. بخش عقائد اقتصادی سوسیالیست ها و مارکسیست ها
✍🏼 مناظره ی چند شب پیش [۲۰ مرداد] دکتر منان رئیسی و دکتر حناچی پیرامون ماجرای #مسکن رو پیشنهاد اکید دارم دوستان دغدغه مندِ عرصه ی اقتصاد از تلوبیون حتما تماشا بفرمایند. [شبکه ۴ برنامه ی شیوه.] تماشای این دست مناظرات کمک می کنه تا بهتر و دقیقتر فضاها و شرایطِ اقتصادی و حتی سیاسیِ کشور در حوزه های گوناگون رو درک و فهم کنیم و سپس کنش گری معقول و سنجیده ای داشته باشیم.
هدایت شده از برنامه تلویزیونی «شیوه»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسخۀ کامل برنامۀ شیوه با موضوع «مسکن حمایتی» را از لینکهای زیر تماشا کنید:
https://telewebion.com/live/tv4?e=0xe8dbb53
https://tv4.ir/episodeinfo/431294
@Shiveh_tv4
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آمار تکاندهنده رابرت اف. کندی، نامزد انتخابات ۲۰۲۴:
1️⃣ یکچهارم آمریکاییها شب گرسنه میخوابند.
2️⃣ ۳۳هزار نظامی سابق آمریکایی بیخانماناند.
3️⃣ روزانه به صورت میانگین ۲۳ نظامی سابق خودکشی میکنند.
4️⃣ جوانان اوکراینی قربانی سیاست دولت آمریکا برای تضعیف و براندازی دولت روسیه هستند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
💥 امام عسكرى عليه السلام: عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ الخَمسينَ، وزِيارَةُ الأَربَعينَ، وَالتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ، وتَعفيرُ الجَبينِ، وَالجَهرُ بِ «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ»
🔰 نشانه هاى مؤمن پنج چيز است:
1️⃣ [گزاردن] پنجاه ركعت نماز [در شبانه روز]
2️⃣ [خواندن] زيارت اربعين
3️⃣ انگشترى را در دست راست كردن
4️⃣بر خاك نهادن [در برابر خدا]
5️⃣ و بلند گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم»
📚 تهذيب الأحكام، ج ۶، ص ۵۲، ح ۱۲۲
#اربعین
@taammolatenazari
✍️🏼 مبارزه و مقابله با #نئولیبرالیسم امروز برای جامعه ی ما یک ضرورت است. تحقق #عدالت_اجتماعی خاصتا در حوزه ی اقتصاد در گروِ آگاهی نسبت به نئولیبرالیسم و سپس مقابله و مبارزه در سطوحِ مختلف با آن است.
@taammolatenazari
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
کارآمدی فلسفه.MP31(2).mp3
46.17M
🎙 آیتالله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائهشده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳۹۲)
⚡️ فلسفه اسلامی بهلحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانشهای فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيتهای کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را بهعهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانشهای مادون میشود.
⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا میکنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد.
اگر طبقهبندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود.
⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس میدانيد.
اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچگاه نمیتوانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 نام اثر: درسنامه ی مختصرِ "لیبرالیسم کلاسیک" و "نئولیبرالیسم"
✍️🏼 نویسنده: دکتر شهریار زرشناس
🔸️ هدف از نگارشِ رساله ی حاضر، ارائه ی تعریف و توضیح کوتاهی درباره ی دو ایدئولوژیِ اصلی استکبارِ غرب مدرن، یعنی #لیبرالیسم_کلاسیک و #نئولیبرالیسم است. نئولیبرالیسم، صورتِ تطور یافته ی لیبرالیسم است. بدون شناختِ بنیاد های فلسفی و نظری این دو ایدئولوژی و نیز شناختِ زمینه های شکل گیری و مختصاتش، نمی توان آنگونه که باید به مقابله با این اندیشه های وارداتیِ غربی برخاست. ابتدا باید این ایسم ها را به درستی شناخت و سپس به مقابله معقول و منطقی با آنها برخاست.
🔸️ پ.ن: چکیده ی کتاب مذکور را بزودی در قالبِ سلسله یادداشت هایی تقدیم حضور خواهیم کرد.
@taammolatenazari
📚 چکیده ی کتابِ "درسنامه ی مختصر لیبرالیسم کلاسیک و نئولیبرالیسم" در قالبِ ۶ سلسله یادداشت تقدیم شما مخاطبان فرهیخته و ارجمند. مطالعه ی این یادداشت ها شما را با پیشینه، چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم آشنا می کند.
1️⃣ بخش اول: پیرامونِ چیستی و مختصات نئولیبرالیسم👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1232
2️⃣ بخش دوم: صور مختلف لیبرالیسم کلاسیک و پیشینه ی نئولیبرالیسم👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1254
3️⃣ بخش سوم: اهداف نئولیبرالیسم 👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1282
4️⃣ بخش چهارم: مختصات و ویژگی های نئولیبرالیسم ۱ 👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1323
5️⃣ بخش پنجم: مختصات و ویژگی های نئولیبرالیسم ۲ 👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1324
6️⃣ بخش ششم: مختصات و ویژگی های نئولیبرالیسم ۳ 👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/1325
@taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 زیر آوارهای توسعه
🔹 واقعیت هایی از فقر در ژاپن
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
✍️🏼 باور بفرمایید؛ بدونِ آگاه شدنِ توده ی مردم، مخصوصا عناصر دغدغه مند و معتقد و متعهد به انقلاب اسلامی، نمی توان با جریانِ #سرمایه_داری در ایران یا همان #نئولیبرال_های_ایرانی مقابله و مبارزه کرد. آگاه شدن هم در وحله ی اول با #مطالعه_کردن و #اندیشیدن آغاز شده و سپس با کنش گری در عرصه ی اجتماع کار به تدریج به سرانجام خواهد رسید ان شاء الله.
📚 بنده در کانال #تأملات_نظری، بنا دارم در موضوعات ذیل کتاب هایی که می خوانم، چکیده اش را تقدیم همراهان کنم تا ابتدائا بصورت جمعی آگاه شویم، سپس منسجم و تشکیلاتی کنش گری اجتماعی داشته باشیم.
1️⃣ تاریخ عقائد اقتصادی (تا کنون تا بحث #مکتب_تاریخی سلسله یادداشت هایی تقدیم شده است.)
2️⃣ آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اقتصادی (بدون فهم صحیح از اقتصاد نمی توان کنش گری معقول و سنجیده ای داشت)
3️⃣ نقد نظام سرمایه داری در آثارِ متفکرین و اندیشمندان و محققان غربی
4️⃣ فلسفه ی اقتصاد
5️⃣ اقتصاد توسعه
6️⃣ نظام های اقتصادی
7️⃣ روش شناسی علم اقتصاد
8️⃣ فقه الاقتصاد و تأملاتی در اقتصاد اسلامی
9️⃣ مقایسه ی تطبیقی اقتصاد تعاونی از منظر اسلامی و اقتصاد مدرن
0️⃣1️⃣ اقتصاد مقاومتی و مردمی سازی اقتصاد
1️⃣1️⃣ غرب شناسی انتقادی
2️⃣1️⃣ روشنفکری در ایران و سیر تطور آن از آغاز تاکنون
3️⃣1️⃣ تأملاتی در علوم انسانی و اسلامی سازی آن
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨حکایت تلخ ایران و IMF؛ ۱۳۹۶ تا امروز
دولتهای ایران، فارغ از گرایشهای سیاسی و حتی رویکردهای سیاست خارجی، در عرصه اقتصادی از سال ۱۳۶۸ تاکنون مجری سیاستهای صندوق بینالمللی پول بودهاند.
با توجه به تورمهای هولناکی که از سال ۱۳۹۷ دامنگیر اقتصاد ایران شده، در این تایملاین، اجرای نسخههای IMF صرفا در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ را با هم مرور میکنیم؛
1️⃣ ۱۱ آذر ۹۶| سفر ۱۲ روزه هیئت مشاورهای IMF به ایران
2️⃣ ۲۷ آذر ۹۶| گزارش پایان ماموریت هیئت مشاورهای ماده ۴ IMF: ایران ارز را تک نرخی کند.
3️⃣ ۹ فروردین ۹۷| انتشار گزارش رسمی هیئت مشاورهای ماده ۴ IMF: نرخ ارز رسمی توسط ایران سرکوب شده است. نرخ واقعی ارز که با متغیرهای بنیادین مطابقت دارد نرخ بازار است. ایران باید ارز را تک نرخی کند.
4️⃣ ۲۱ فروردین ۹۷| اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز با تبعیت دولت از نرخ بازار. ارز ترجیحی ۳۷۰۰ حذف و ۴۲۰۰ بازار جایگزین شد.
5️⃣ ۱۲ اردیبهشت ۹۷| مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه IMF: تصمیم ماه گذشته دولت ایران در یکسان سازی نرخ ارز رسمی و بازار آزاد جهت حمایت از ارزش ریال گامی در مسیر درست است.
6️⃣ پس از فروردین ۹۷| جهش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی پس از حذف ارز ۳۷۰۰ (در پایان ۹۷ نرخ ارز از ۱۳ هزار تومان عبور کرد).
7️⃣ ۱۶ مرداد ۹۷| حذف ارز ۴۲۰۰ برای کلیه اقلام وارداتی بجز ۲۵ قلم.
8️⃣ ۸ مهر ۹۷| مصوبه دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ برای پتروشیمیها: پتروشیمیها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۱۲۰۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
9️⃣ ۲۲ مهر ۹۷| مصوبه دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ برای پالایشگاهها: پالایشگاهها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۱۲۰۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
🔟 اردیبهشت ۹۸| سفر دو هفتهای هیئت چهارنفره IMF به ایران و ارائه توصیههایی برای اصلاح ساختار بودجه
1️⃣1️⃣ خرداد ۹۸| انتشار چارچوب اصلاح ساختاری بودجه با تاکید بر حذف کامل ارز ۴۲۰۰ و حذف یارانههای آشکار و پنهان سوخت، تولید، سلامت و کشاورزی.
2️⃣1️⃣ آبان ۹۸: افزایش قیمت بنزین و شورش اجتماعی
3️⃣1️⃣ ۱۰ تیر ۹۹| سرپرست وزارت صمت دولت روحانی: فقط ۵ قلم ارز ۴۲۰۰ میگیرند. ارز ۴۲۰۰ باید کامل حذف شود. ما قائل به آزادسازی نرخ ارز هستیم.
4️⃣1️⃣ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱| اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ برای ۵ قلم کالای باقیمانده توسط شهید آیتالله رئیسی و اجرای مجدد یکسانسازی نرخ ارز بر اساس ارز آزاد: ارز ۴۲۰۰ کاملا حذف و ارز ۲۵۵۰۰ تومانی بازار جایگزین شد/ [شهید] رئیسی: برای اصلاح اوضاع باید تصمیمات سختی بگیریم که ممکن است مشکل باشد و حتی لازم باشد آبرویم را میگذارم.
5️⃣1️⃣ پس از اردیبهشت ۱۴۰۱| جهش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ (در پایان ۱۴۰۱ نرخ ارز از ۶۰ هزار تومان عبور کرد).
6️⃣1️⃣ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱| امیرآبادی نماینده قم در مجلس: بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول هم مسیر [شهید] رئیسی در اصلاح ارز ترجیحی را تأیید کردند.
7️⃣1️⃣ ۱۸ شهریور ۱۴۰۱| گزارش IMF: حذف ارز ۴۲۰۰ اقدام خوبی بود اما کافی نیست. دولت باید نرخ بهره بانکی را نیز افزایش دهد.
8️⃣1️⃣ ۱۰ دی ۱۴۰۱| ابلاغیه بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد (دولت در زمستان ۱۴۰۲ اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ بهره ۳۰ درصد منتشر کرد).
9️⃣1️⃣ ۲۸ تیر ۱۴۰۲| محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: همان دلایلی که در دولت آقای [شهید] رئیسی منجر به حذف ارز ۴۲۰۰ شد، برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ کفایت میکند.
0️⃣2️⃣ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲| ابلاغیه بانک مرکزی و حذف ارز ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر پتروشیمیها: پتروشیمیها مجاز شدند محصولاتشان را بجای دلار ۴۲۰۰، در دلار نیما (۳۹۵۰۰ تومان) ضرب کرده و به داخل بفروشند.
1️⃣2️⃣ ۱۶ دی ۱۴۰۲| حذف ارز ۲۸۵۰۰ برای ۲۰۰ قلم کالا
2️⃣2️⃣ ۷ بهمن ۱۴۰۲| مصوبه مجلس و تعیین سقف ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۲۸۵۰۰
3️⃣2️⃣ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲| تاکید محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بر حذف کامل ارز ۲۸۵۰۰: با پرداخت ارز ۲۸۵۰۰ هم دولت، هم مردم و هم تولیدکننده ضرر میکنند.
4️⃣2️⃣ ۱۲ تیر ۱۴۰۳| علی طیبنیا مشاور اقتصادی آقای پزشکیان: بنگاههای بزرگ را مجبور کردهاند ارز خود را به نرخ دستوری (در حال حاضر ۴۵ هزار تومان) بفروشند که به صادرات لطمه میزند.
5️⃣2️⃣ ۲۶ تیر ۱۴۰۳| داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه شهید رئیسی: فقط ۴ قلم کالا ارز ۲۸۵۰۰ میگیرند.
... و این داستان ادامه دارد
⚠️۱۸ آبان ۱۳۸۵| رهبر حکیم انقلاب اسلامی: ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین قدر به شما بگویم که ما یک شبه گدا شدیم! البته وقتی کشوری وابستگی اقتصادی پیدا کرد و خواست نسخه های اقتصادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را عمل بکند، همین طور هم خواهد شد.⚠️
@syjebraily