🔰 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: وَ مَنْ تَلا فيه آيَةً مِنَ القُرْآنِ، كانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ خَتَمَ القُرْآنَ فى غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه در ماه مبارك رمضان يك آيه قرآن بخواند پاداش او همانند كسى است كه قرآن را در ماههاى ديگر ختم كرده است. » (جامع الاخبار و الآثار، ج ۱، ص ۳۲۹)
🍃 تلاوت قرآن به روش تحدیر (تند خوانی) توسط استاد معتز آقائی 🍃
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سی ام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
🔸️ تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق، تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود. #حجم_هرفایل: حدود ۴ مگابایت زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ بانک مرکزی به منظور پیشگیری از سوء استفاده برخی افراد از #ارز_مسافرتی، طی مکاتبهای با فرودگاههای بینالمللی کشور، اسامی مسافرانی که ارز دریافت، اما بلیت پرواز خود را لغو کردهاند را درخواست کرده است. #بانک_مرکزی در نظر دارد در صورت عودت ندادن ارز توسط این اشخاص، محدودیتهای بانکی برای آنها اعمال نماید.
در روزهای گذشته عدهای با خرید بلیت به قیمت کمتر از ۲ میلیون تومان، ۱۰۰۰ دلار با نرخ ۴۲ هزار تومان دریافت و بعد بلیت را کنسل میکردند و ۵۰ درصد هزینه بلیت را هم از ایرلاین پس میگرفتند!
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨دو رویکرد درباره ارز مسافرتی
پیرو تخصیص ۱۰۰۰ دلارِ ۴۵ هزار تومانی برای مسافرتهای خارجی، دو طیف نسبت به این اقدام دولت معترض هستند.
طیف نخست، کسانی هستند که معتقدند؛ اولا چرا باید تعیین نرخ ارز، به بازار سپرده شود که دولت بخواهد برای مدیریت این بازار، ارزپاشی کند؟ ثانیا اگر منابع ارزی ما کم است و تقاضای ارز بیش از عرضه است، چرا به جای اینکه به تقاضاهای غیرضرور (نظیر مسافرتهای غیرضرور) ارز داده نشود، برعکس عمل میشود و به این تقاضاها، ارز بیشتری داده میشود؟ اگر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و ارز کم داریم، چرا باید دولت جمهوری اسلامی ارز سفرهای آنتالیا و پاتایا را تامین کند؟ لذا راهکار این است که تمام ارز حاصل از هر صادراتی در اختیار کامل دولت باشد و دولت نیز، فقط با یک نرخ، این ارز را به نیازهای اولویتدار کشور و موارد مرتبط با منافع عموم مردم تخصیص دهد. در چنین شرایطی، بلاتردید نیازهای غیرضرور از صف دریافت ارز حذف خواهند شد. مسئله این است که سیاستمداران ما میخواهند محبوب قلوب مسافران پاتایا و آنتالیا هم باشند و تصمیمی نگیرند که این قشر را ناراحت کند. محرومان که صدایشان به جایی نمیرسد و لذا ناراحتیهای آنها جای نگرانی ندارد!
طیف دوم مخالفان ارز مسافرتی اما کسانی هستند که میگویند دولت چرا ارز ۴۵ هزار تومانی به مسافرت خارجی میدهد. قیمت ارز، همان ۶۰ هزار تومان بازار است. لذا اولا نرخ ارزی که مسافران میگیرند، ۶۰ هزار تومان باشد، ثانیا نباید برای این سفرها محدودیتی وجود داشته باشد. هر کسی هرکجا خواست برود، هر مقدار ارز هم خواست بگیرد، فقط باید نرخ ارز ۶۰ هزار تومان باشد. پشت پرده این طیف دوم، همان جریانی است که از گرانسازی دلار نفع میبرد. دقت بفرمایید الان بحث سر این است که اگر کسی ۱۰۰۰ دلار را به قیمت هر دلار ۴۵ هزار تومان بخرد و ۶۰ هزار تومان بفروشد، ۱۵ میلیون تومان سود میکند! حال تصور بفرمایید کسی که سالانه یک میلیارد دلار صادرات دارد، با افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به ۶۰ هزار تومان، ناقابل ۳۱ هزار میلیارد تومان پول بادآورده به جیب میزند. این ۳۱ هزار میلیارد تومان از کجا میآید؟ کالاهای وارداتی، ۳۱ هزار میلیارد تومان گرانتر به ملت ایران فروخته میشود! یعنی از سفره محرومان کم میشود و به توبره صادرکنندگان ریخته میشود.
لذا دقت باید کرد که درد این طیف دوم، عدالت نیست؛ اینها به دنبال رسمیت بخشیدن به ارز ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد هستند که محرومان را بدبختتر و ثروتمندان را ثروتمندتر میکند.
برخی عزیزان سوال میکنند که سیاست شما چه خواهد بود؟ موضع حقیر عدم تخصیص ارز به مسافرتهای غیر ضرور است. تا زمانی که شرایط ارزی کشور عادی شود، این قاعده باید برقرار باشد. تمام!
@syjebraily
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ امروز وزیر کاری داریم که بجای دفاع از قشر کارگر میگوید افزایش دستمزد به ضرر کارگران است!
👤دکتر علی نصیری اقدم اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: عبدالملکی، پارسال، قربانی تبعات حذف ارز ترجیحی شد، او را بخاطر افزایش دستمزد برکنار کردند تا حساب کار دست نیروی کار بیاید و بدانند که باید سر جایشان بنشینند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
✍️ بخش اول از فصلِ سومِ کتابِ "دولت و بازار" تا ساعاتی دیگر در کانال بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در شرایطی که فعالیتهای تولیدی از کمبود نقدینگی رنج میبرند، کارگزاریهای بورسی ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کردهاند. این وضع، نتیجه نگاه به بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی است که هرجا سود بیشتری داشته باشد، تسهیلات را به آنجا بدهد. می گویند دولت نباید به ما تکلیف کند که تسهیلات را به کجا بدهیم، خودمان باید تشخیص دهیم. تشخیص خودشان نیز این است که به بورسبازی وام بدهند. این وضع، نتیجه ولنگاری اقتصادی و خلع ید دولت از هدایت فعالیتهای اقتصادی و نظارت بر آنهاست.
تسهیلات بانکی، جزو منابع عمومی کشور است و باید صرف افزایش منافع عمومی شود. بانکدار حق ندارد به صرف اینکه توانسته است مجوز تاسیس بانک بگیرد، تسهیلات و اعتبارات بانکی را به هر بخشی دلش خواست و سود بیشتری داشت، تخصیص دهد.
بند ۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم صراحت دارد: «جهتدهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی به سمت فعالیتهای مولد و جذابیتزدایی از فعالیتهای غیرمولد».
اعطای تسهیلات بانکی به کارگزاریهای بورسی، خلاف آشکار این سیاست کلی ابلاغی است و دولت باید در این رابطه پاسخگو باشد.
@syjebraily
✍️ به استحضار می رسانیم؛ از ابتدای راه اندازی کانال تاکنون در سه حوزه ی مختلف سلسله یادداشت هایی تقدیم شما فرهیختگان ارجمند شده است که در بالا پین شده اند. موضوعات عبارتند از:
1️⃣ #غرب_شناسی
2️⃣ #مکتب_های_ادبی_غرب
3️⃣ #توسعه
🔸️ مطالبی که اکنون در قالب سلسله یادداشت در حال تقدیم به عزیزان هستیم؛ چکیده ی کتابِ خوب و کاربردیِ #دولت_و_بازار می باشد که تا پایان ماه مبارک به اتمام خواهد رسید.
🔸️ و بعد از ماه مبارک رمضان در سه موضوع ذیل از منابع دست اول، سلسله یادداشت هایی تقدیم خواهد شد.
1️⃣ بررسی #جریان_روشنفکری_در_ایران و سیر تطور آن
2️⃣ #تاریخ_عقائد_اقتصادی
3️⃣ #رابطه_علم_و_دین
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔻مساله #افزایش_حقوق_کارگر ۱۴۰۳ امتحان بزرگی است برای آقای رئیسی تا مشخص شود کنار بیش از ۱۵میلیون کارگر می ایستند یا مثل سال گذشته فریب کارشناس های لیبرال را میخورند و پشت کارگران را خالی میکنند؟ این لحظات به خوبی نشان میدهد ما با "دولت محرمان"طرفیم یا دولت سرمایه داران؟!
✍ #محمدامین_رضایی
🔻 راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری
@m_amin_rezai
هدایت شده از حسن عباسی
صاحب کارخانهی ما، همین امسال از چند بانک، چند وام میلیاردی گرفته و یک کارخانه جدید راه اندازی کرده، ۵ تا ماشین خارجی خریده برای دفتر تهران، تولید کارخانه را هم ۲ برابر کرده
اما کارگر همین کارخانه باید چشمش به اخبار باشد تا ببیند سال آینده حداقل دستمزد چقدر میشود، میتواند به اندازه امسال گوشت و مرغ مصرف کند یا نه؟ میتواند قرارداد خانه اش را تمدید کند یا اینکه باید یک خانه کوچکتر در چند محله پایین تر اجاره کند؟
حالا فکر کنید یک عده این حجم از بیعدالتی و این فاصله طبقاتی ایجاد شده را نادیده گرفته اند و فهمشان از بیعدالتی این است که صاحب کارخانه به اندازه ۵ تا ماشین یارانه بنزین میگیرد ولی کارگر کارخانه یارانه بنزین نمیگیرد! پس بنزین را به کدملی بدهیم تا عدالت برقرار شود
آیا این به ابتذال کشیدن مفهوم عدالت نیست؟!
📎 @hassanabbasi1374
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ سوم، بخشِ اول
🔰نقطه مقابلِ #حمایت_هوشمند، قطع رابطه حمایتیِ دولت از تولیداتِ داخلی و حاکم شدن اندیشه بنیادگرایی بازار و اصولِ #نئولیبرالیسم بر اقتصاد است. تجویز یا تحمیلِ رویکرد بنیادگراییِ بازار، آزاد سازیِ تجاری-مالی و توقف حمایت گرایی از تولیداتِ داخلی برای کشورهای در حالِ پیشرفت یا عقب مانده، یکی از سیاست های جدّیِ کشورهای پیشرفته غربی بویژه آمریکا و انگلیس با هدفِ حداکثرسازیِ قدرت و ثروت بوده که می توان این سیاست را در چارچوبِ #نظریه_استعمار تحلیل کرد.
🔰 در فصلِ سوم از کتابِ حاضر، ابتدا به بررسیِ جایگاهِ #تجویز و #تحمیلِ نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماریِ دولت های غربی پرداخته و سپس آثار فاصله گرفتن از حمایت هوشمند و گرایش به اقتصادِ بازار را در سه کشورِ #آرژانتین، #ونزوئلا و #ترکیه مطالعه خواهیم کرد.
🔰 طبعا برای شناختِ جایگاه اقتصادِ بازار و سیاست های تجویزی نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماری، ابتدائا ضرورت دارد مفهوم استعمار تعریف و هدفِ آن روشن شود. اجمالا برای پرهیز از طولانی شدنِ کلام باید گفت: در فرهنگِ اصطلاحاتِ سیاسی به مفهومِ حاکمیتِ کشوری قدرتمند بر کشوری ضعیف، با هدفِ چپاولِ منابع و معادن و استثمارِ نیروی انسانی و تثبیتِ تسلط سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بر آن ملت، با تظاهر به آبادسازی و ایجاد توسعه و پیشرفت است. [معین، ۱۳۷۱، ۲۵۲]
🔰 از اینرو استعمار از قرونِ ۱۷ و ۱۸ میلادی رواج یافت که کشورهای سلطه گرِ اروپای غربی سراغِ قاره آفریقا، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی رفتند. #استعمارگران چهره ای انسان دوستانه به خود گرفتند و هدف خود را آباد کردنِ کشورها و آشنا ساختنِ ملت ها با فنّاوری و صنعت، و کمک به توسعه و پیشرفتِ آنها اعلام کردند. اما در عمل، دست به غارتِ #منابع و #استثمار_نیروی_انسانیِ کشورهای استعمارزده و این کشورها را تبدیل به بازارِ مصرفِ محصولاتِ تولیدی خود کردند. بنابراین استعمار دو هدفِ اساسی دارد: #اولا تصرفِ بازار مستعمره و #ثانیا غارتِ منابعِ آن. یعنی استعمارگر می خواهد منابع مستعمره را غارت کند و محصولاتِ خود را در بازارِ آن به فروش برساند؛ و برای رسیدن به این هدف نیز از ابزارهای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره استفاده می کند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
📚 لینک یکایکِ یادداشت های #فصل_اول از کتابِ #دولت_و_بازار به جهتِ دسترسیِ آسان، مجموعا تقدیم دوستان
سلسله یادداشت های #فصل_اول کتابِ "دولت و بازار" رو اینجا می تونید مطالعه کنید.
تأمُّلاتِ نظری
📚 لینک یکایکِ یادداشت های #فصل_دوم از کتابِ #دولت_و_بازار به جهتِ دسترسیِ آسان، مجموعا تقدیم دوستان
سلسله یادداشت های #فصل_دوم از کتابِ "دولت و بازار" رو اینجا می تونید مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا روزه می گیری؟!
شهید بهشتی پاسخ می دهد...
💠 با دقت استماع بفرمایید تا لطافتِ کلام رو با جان و دل احساس و درک کنید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از نهضت عدالت و شفافیت قوچان
⭕️ مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی برای کارگران در سال ۱۴۰۳
🔰 برای کمک به #کارگرانِ عزیز و شریفِ کشورمان حتما در این پویش شرکت کنید و این پُست را در گروه ها و کانال ها به اشتراک بگذارید.
✅ برای امضای این کارزار روی لینک زیر بزنید:
https://www.karzar.net/mozd1403
#حداقل_دستمزد_۱۵میلیونی
🔻کانال مجموعه مستقل و مردمیِ #نهضت_عدالت_و_شفافیت_قوچان🔻
https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
🔰 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: أمّا العِلَّةُ في الصِّيامِ لِيَستَوِيَ بهِ الغَنيُّ و الفَقيرُ؛ و ذلكَ لأنَّ الغَنيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ، فَيَرحَمَ الفَقيرَ؛ لأنَّ الغَنيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ علَيهِ، فأرادَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أن يُسَوِّيَ بينَ خَلقِهِ و أن يُذِيقَ الغَنيَّ مَسَّ الجُوعِ و الألَمِ، لِيَرِقَّ على الضَّعيفِ و يَرحَمَ الجائعَ [بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۳۷۱]
حضرت فرمودند: علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد. از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند.
💠 هنگامیکه پیرامونِ #فلسفه_روزه_گرفتن به آیات و روایات مراجعه می کنیم، علل، تعابیر و بیاناتِ گوناگونی به چشم می خورد. در روایتِ مذکور مولانا امام صادق عليه السلام یکی از عللِ تشریع روزه را "برابریِ توانگر و تهیدست" بیان می کنند. فارغ از فوائدِ معنوی و ملکوتی روزه گرفتن، این بیان و تعبیر به وضوح #جنبه_اجتماعیِ این فریضه ی عبادی را نشان می دهد. بی تردید تأمّل و تعمّق در احکامِ عبادیِ #شریعت_مقدس، علاوه بر جنبه های فردی و معنوی، آدمی را متوجه #وجوه_اجتماعیِ آموزه های دینی نموده و نشان می دهد که احکام عبادیِ دین با چه ظرافت و دقتی به جنبه های عینی و عملیِ زندگی بشر توجه دارد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 محل نزاعِ "انقلاب اسلامی" و "لیبرال سرمایه داری" کجاست؟!
💠 #امام_خمینی -رحمه الله- : ما از شرِّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگانِ #غرب و #شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت. اینان برپا دارندگان سلطه ابر قدرت ها هستند و سرسپردگانی می باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی شوند، و هم اکنون با تمام ورشکستگی ها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی برنمی دارند. [صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۴۶]
✍️ نزاعِ اصلی در جمهوری اسلامی ایران بین جریانِ معتقد به انقلاب اسلامی و حاملان و حامیانِ #لیبرال_سرمایه_داری، بر سر تجویز ها و نسخه های حکمرانی است، نه مسائل سطحی و ژورنالیستی ای که روزانه در فضای مجازی مشاهده می کنیم. ما [جمهوری اسلامی] معتقدیم بایستی با مبانی دینی و اندیشه های اسلامی و متناسب با زیست بوم ایرانی مان حکمرانی کنیم؛ یعنی فرهنگ، اقتصاد و سیاست را سامان دهیم. اما جریانِ وارداتی و مقلّد و #ایدئولوژی_زده لیبرال دموکراسی، با پول پاشی و قدرت رسانه ای و علمِ ترجمه ای و نیز حمایت های خارجی، بنا داشته و دارد متعصبانه و متکبرانه نسخه های شکست خورده و وارداتی را آن هم به شکل ناقص و دست و پا شکسته اش در کشور پیاده سازی کند. از اینرو باید دانست؛ مبارزه با این جریان، در سه سطح باید صورت گیرد: #سطح_علم، #سطح_رسانه و #سطح_فرهنگی. بی تردید کم کاری و سهل انگاری در این سه سطحِ مبارزه از سوی جریان معتقد به انقلاب اسلامی، موجبِ تداومِ بیش از پیشِ حیاتِ فرهنگی، اقتصادی و سیاسیِ این جریان در کشور خواهد شد. لذا شبانه روز بایستی مقابلِ این جریانِ منحطِّ ایدئوژی زده ی متعصب و متکبر ایستاد و مجاهدتی از جنسِ علم و فرهنگ و رسانه نمود.
#نه_به_رویکردهای_نئولیبرالی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌نئولیبرالیسم چیست؟
پاسخ را از زبان نوآم چامسکی بشنوید.
@syjebraily
اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم
اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم
اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیر النعم
اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعاء
اللهم اغفر لی کل ذنب اذنبته و کل خطيئة أخطأتها بحق محمد و آله
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ سوم، بخش دوم
🔰همانطور که سابقا ذکر شد، #تصرف_بازارِ مستعمره و #غارت_منابع دو هدفِ اساسیِ استعمار می باشد. قبل از آنی که در باب #استعمار_فرانو نکاتی عرض شود؛ ضرورت دارد انواع استعمار اجمالا مشخص و تبیین گردد.
🔰استعمار به طور کلی به سه بخش تقسیم می گردد:
1️⃣ #استعمار_کهن: نوعی از استعمار است که طی آن قدرت های بزرگ از طریقِ تسخیرِ نظامی و حضورِ فیزیکی بر کشورها مسلط می شدند و خود بر آنها حُکمرانی می کردند و به غارت و چپاول منابع و ثروت ها می پرداختند.
2️⃣ #استعمار_نو: بر خلافِ استعمار کهن، استعمارگران از طریقِ اشغال نظامی بر مستعمره مسلط نمی شوند، بلکه حکومت های بومی که یا گماشته استعمار هستند و یا تحت فشار و تهدید، زیر بارِ "قراردادهای استعماری" می روند و از طریقِ پذیرش و اجرای قراردادها و قواعدِ استعماری، #بازار و #منابعِ کشور خود را در اختیار بیگانگان قرار می دهند.
3️⃣ #استعمار_فرانو: نوعِ سوم و جدیدِ استعمار که عاملانِ واسطِ آن، نه حاکمان نظامی و نه دیکتاتورهای دست نشانده، بلکه #نخبگان_فراملیتی_نئولیبرال هستند. این نخبگان عاملانِ دست نشانده ی استعمار نیستند، اما به ارزش ها و قواعدِ استعماری باور و اعتماد دارند و در کشور خود آنها را پیاده می کنند. این نخبگان؛ عمدتا در نظام های آموزشیِ دولت های استعمارگر تربیت شده اند و از طریقِ هضمِ کشور خود در نظم های استعماری نظیرِ #رژیم_های_بین_المللی و #جهانی_سازی، زمینه ی تصرف بازار و غارتِ منابع کشورشان به دست استعمار گران را فراهم می کنند.
🔰بنابراین، با توجه به شواهد و مؤیداتِ موجود، یکی از ویژگی های مهم عصرِ استعمارِ فرانو این است که؛ استعمارگر در این مقطع، مراحل توسعه را پُشت سر گذاشته و به پیشرفت رسیده است. این مزیت، یک امکان مهم به این کشورها داده و آن اینکه برای تسلط بر #بازار_جهانی، نه لزوما نیاز به اشغال کشورها دارند و نه حتی وجودِ دیکتاتورهای شریک. #استعمارگران پس از طیِ مراحل توسعه، زمانی که مطمئن شدند دیگران حتی اگر بتوانند در بازار آنها حضور یابند، توانِ رقابت با محصولاتِ آنها را ندارند، ادعای غلط بودنِ مسیر گذشته ی خود را مطرح کرده و خواستارِ #آزاد_سازی_تجاری و توقفِ #حمایت_گرایی از تولیدِ داخلی در جهان شدند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
💢 واکنش آیت الله صدیقی به موضوع زمینخواری در حوزه علمیه ازگل: امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند
🔹🔸در پی انتشار خبری مبنی بر تخلف زمینخواری در مجموعه تحت مدیریت حجتالاسلام کاظم صدیقی امامجمعه موقت تهران، وی در نامهای به دادستان تهران ضمن تأیید این تخلف، از جعل امضای خود خبر داد و خواستار بررسی دقیق موضوع شد.
متن نامه حجتالاسلام صدیقی به دادستان تهران بدین شرح است:
♦️معروض میدارد، حوزه علمیه امام خمینی(ره) در چارچوب اساسنامه خود، سالها قبل برای تمهید ورود نوجوانان و دانشآموزان علاقهمند به آموختن دروس دینی و حوزوی تصمیم به تأسیس مجموعه آموزشی و فرهنگی پیشحوزوی گرفته و برای تأسیس این مرکز اقدام به اخذ مجوزهای قانونی لازم نمود. بر همین اساس لازم بود تا مؤسسهای وابسته به حوزه علمیه امام خمینی(ره) تأسیس گردد و بخشی از زمین متعلق به حوزه برای ایجاد این مرکز پیشحوزوی به آن مؤسسه منتقل شود.
♦️بر این اساس فردی به نام آقای **** که قبلاً مورد اعتماد مجموعه بوده، مسئول پیگیری و انجام امور ثبت اداری مؤسسه شد. اما متأسفانه فرد مذکور با سوء استفاده از اعتماد، اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضاء اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده و معالأسف حتی بدون ورود و امضاء اینجانب و برخی اعضا ثبت این قضیه صورت پذیرفته است. بنابراین مؤسسه ثبت شده به کیفیتی که در رسانهها انتشار یافت، بدون اطلاع اینجانب و مدیریت حوزه و بر خلاف اهداف مصوب آن به ثبت رسیده است.
♦️لذا اینجانب کاظم صدیقی از جایگاه تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) و به عنوان یک شهروند، بدون در نظر گرفته شدن سوابق قضایی و عناوین سیاسی اجتماعی استدعا دارم نسبت به ثبت شکایت رسمی از فرد مذکور و دیگر نقشآفرینان در این فقره، با عنوان جعل و خیانت در امانت اقدام فرموده تا ابعاد این مسأله برای عموم مردم عزیز ایران، خاصه مؤمنین روشن و شفاف شود.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از حسن عباسی
چرا انقدر تلاش میکنند دستمزد کارگران را سرکوب کنند؟
چون میخواهند طلای پنهان اقتصاد (زنان) را استخراج کنند
انقدر دستمزدها را سرکوب میکنند که حقوق یک نفر کفاف مخارج زندگی را نمیدهد، درنتیجه زنان مجبور میشوند از خانهها خارج و به کارخانهها بروند و پا به پای مردان کار کنند تا حداقل نیازهایشان تامین شود
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #رهبر_انقلاب: آمریکایی ها چگونه بدونِ جنگ و با "سیاستِ آندلسی کردن ایران" به دنبالِ نابودی ایران هستند؟!
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨ تحقق وعدههای خاویر میلی در ایران
خاویر میلی، رئیس جمهور نئولیبرال آرژانتین، با شعارهای شوکدرمانی و دلاریزهسازی اقتصاد کشورش رئیس جمهور شد. در نخستین گام، ارزش پزو، پول ملی آرژانتین، را کاهش داد. به نحوی که دلار ۳۶۶ پزویی را حذف و دلار ۸۰۰ پزویی بازار آزاد را به رسمیت شناخت. اما این تکنرخیسازی ارز به تبعیت از بازار آزاد، علاوه بر اینکه تورم سالانه این کشور را به ۲۱۱ درصد رساند، باعث افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نیز شد. به نحوی که هر دلار آمریکا اینک ۸۵۰ پزو شده است که همچنان نیز رو به افزایش است. این دقیقا همان سیاستی است که دولت آقای رئیسی در سال ۱۴۰۱ اجرا کرد. ارز ۴۲۰۰ حذف و ارز ۲۵ هزار تومانی بازار آزاد جایگزین شد. پیرو این امر، هم رکورد تورم در ایران شکست، هم نرخ بازار آزاد شروع به افزایش کرد و اینک به ۶۰ هزار تومان رسیده است. جالب اینکه الان دوباره جماعتی راه افتادهاند که دقیقا مثل حذف ۴۲۰۰، دلار ۲۸۵۰۰ نیز باید حذف شود و دلار ۶۰ هزار تومان جایگزین شود! لابد کمتر از یک سال بعد نیز، خواهند گفت دلار ۶۰ هزار تومان باید حذف شده و دلار ۱۰۰ هزار تومان بازار آزاد به رسمیت شناخته شود. این مسیر، انتها ندارد...
یکی دیگر از اقدامات پر سر و صدای خاویر میلی، اجازه انعقاد قرارداد در داخل آرژانتین به دلار آمریکا بود. روزنامه بوینس آینس هرالد، روز ۳۰ آذر ۱۴۰۲ گزارش داد که خاویر میلی، انعقاد قرارداد به دلار آمریکا را قانونی کرده است. این اقدام، یعنی یک کشور رسما ناموس اقتصادش، یعنی پول ملیاش، را از حیز انتفاع ساقط کند. در تعریف پول گفته میشود که پول سه ویژگی دارد: ۱-معیار سنجش ۲-ذخیره ارزش ۳-وسیله مبادله. دولتی که اجازه بدهد هر عنصر دیگری غیر از پول ملی، این سه کارکرد را در اقتصادش داشته باشد، یعنی در حال نابودی پول ملی خود است.
امروز شنیدم وزارت نفت، در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت، یک قرارداد عظیم با شرکتهای داخلی برای تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت بسته است که بسیار خوشحالکننده بود. اما قسمت اسفبار این ماجرا، انعقاد این قرارداد به دلار آمریکاست. ما نمیتوانیم قراردادهای رسمی و دولتی را به دلار ببندیم، بعد فریاد اعتراض سر دهیم که چرا در تهران رستورانها به دلار غذا میفروشند و پزشکان به دلار خدمات میدهند!
جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما، برای تضعیف ارزش ریال است که بارها و بارها در بیان مقامات آمریکایی به این موضوع تصریح شده است.
فروش مواد اولیه ایرانی یعنی محصولات نفتی و پتروشیمی و فلزات به داخل کشور به دلار آمریکا، توزیع اسکناس دلار بین مردم توسط بانک مرکزی، انعقاد قراردادهای اقتصادی به دلار آمریکا، به معنی این است که ما به دست خودمان داریم دلار را در خاک ایران معیار سنجش، ذخیره ارزش و وسیله مبادله میکنیم. یعنی به دست خودمان داریم ریال را نابود میکنیم.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکم تنفیذ آقای رئیسی، یکی از مطالباتی که مطرح فرمودند، این بود که سیاست تقویت پول ملی را به جد دنبال نمایند. مسیری که آقای رئیسی تا امروز پیموده، خلاف این جهت بوده است. آقای رئیسی الحق و الانصاف انسان پاک و شریف و مخلصی است. دوندگی زیاد میکند، میان مردم زیاد میرود، ذرهای در این بشر کبر و نخوت وجود ندارد. اما اینها کافی نیست. ما امیدواریم که ایشان در مهلت باقیمانده از دولت سیزدهم، در جهتگیریهای اقتصادی خود، یک تجدیدنظر جدی کنند. ما عزت و سربلندی و موفقیت ایشان را میخواهیم.
@syjebraily
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ سوم، بخش سوم
✅️ رشد (Growth) یا توسعه (Development) ؟!
🔰 پرسشی جدّی مطرح است که؛ چرا توصیه ی #نهادهای_نئولیبرال_جهانی برای آزادسازیِ بازارها همچنان اعتبار خود را به عنوان یک گزینه پیش روی کشورهای در حالِ پیشرفت حفظ کرده است؟
از جمله نکاتِ مهم درباره ی #آزادسازی این است که عمده ی تحقیقاتِ انجام گرفته در چارچوبِ اقتصادِ متعارف درباره ی آثار آزادسازی بر اقتصاد کشورها، عمدتا متمرکز بر آثار آزادسازی بر روی #رشد_اقتصادی بوده است. نتایح این آزادسازیِ تجاری همواره مثبت بوده و منجر به رشد اقتصادی شده است، لکن این مطالعات یک انحراف اساسی دارد و آن اینکه مسأله ی اصلیِ این کشورها، نه رُشد، بلکه پیشرفت است. بنابراین ضرورت دارد در اینجا اجمالا به تفاوت های #رشد و #پیشرفت بپردازیم که عبارت است از:
1️⃣ رُشد اقتصادی یک تحوّلِ کمّی است اما توسعه و پیشرفت یک تحوّلِ کیفی است.
2️⃣ نتیجه ی هر توسعه ای رُشد است، اما هر رُشدی ضرورتا به توسعه منجر نمی شود.
3️⃣ رُشد ممکن است بصورت جهشی و در کوتاه مدت صورت گیرد، اما توسعه معمولا زمان بر است و تدریجی اتفاق می اُفتد.
4️⃣ رُشد برگشت پذیر است؛ یعنی از مثبت به منفی تبدیل می شود، اما توسعه چنین نیست.
5️⃣ رُشد وسیله است، اما توسعه هدف است.
6️⃣ شروعِ رُشد به مراتب ساده تر از حفظ و تداوم آن است، اما توسعه، رُشد را تداوم می بخشد و جلوی نزول آن را می گیرد.
7️⃣ رُشد اقتصادی ممکن است در نتیجه ی افزایش سرمایه گذاری و تزریقِ پول در همان ساختارِ اقتصادیِ عقب مانده و تعادلیِ قبلی صورت گیرد، در حالیکه توسعه، تعادلِ قبلی را بر هم می زند و تعادلی جدید و پویا ایجاد می کند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari