تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش ششم) ✅مروری بر ظرفیت های علمی و عملی جهان اسلام در تولید نظریه ی اج
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هفتم)
✅ ظرفیت های جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی
2⃣پیوستگی تاریخی
🔹یکی دیگر از ظرفیت های جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی، پیوستگی تاریخی آنست.
پیوستگی تاریخی امت اسلامی بدان معناست که امت اسلامی از بدو تولد تاکنون، و در سرزمین های گوناگون دارای هویت مشترک و پیوسته ای بوده و حتی وقایعی چون نفوذ استعمار در برخی مناطق نتوانسته آن هویت یکپارچه را بهم بزند.
نتیجه ی این پیوستگی و حفظ هویت در طول تاریخ آنست که می توان به جامعه ی اسلامی بصورت انسانی نگریست که در طول زمانی طولانی و بصورت پیوسته مراحل تکامل خویش را طی کرده و جلو آمده است.
نقطه ی مقابل آن انقطاع تاریخی است که ما در آن با وضعیتی مواجه هستیم که جامعه در مقاطع تاریخی گوناگون دارای هویت های گوناگونی بوده و هیچ گاه هویت واحدی نداشته، در نتیجه تکامل هم برای او بی معناست.
امت اسلامی با برخورداری از پیوستگی تاریخی و با حفظ همان هویت واحد، فراز و نشیب ها و تجربیات گوناگونی را پشت سر گذاشته و آنها را در درون خود حفظ کرده و با عبرت گیری از آنها به پیش آمده است.
همین موضوع یکی از ظرفیت های قابل توجه برای تولید علوم اجتماعی است.
#فلسفه_اسلامی
#علوم_اجتماعی
#پیوستگی_تاریخی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هفتم) ✅ ظرفیت های جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی 2⃣پیوستگی تا
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هشتم)
✅ ظرفیت های علمی جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی
3⃣تولید و تکامل علوم اسلامی
🔹سومین ظرفیت قابل توجه در جهان اسلام تولد و تکامل علوم مختلف در طول سده های مختلف است.
این علوم که یک بار منجر به شکل گیری تمدن اسلامی در قرن 4و5 گردیده- در شاخه های مختلف بروز و ظهور یافته است.
🔹 ما در جهان اسلام از ابتدا با گونه ای از حیات عقلی مواجه هستیم که در علومی چون کلام و فقه ظاهر شده و در گذشته کم سابقه یا بی سابقه بوده است.
پیوند کلام و فلسفه نیز آغازگر عصری دیگر در حیات تعقلی مسلمانان بود که هم به رشد کلام و هم به رشد فلسفه سرعت بخشید.
بنابر گزارش شهید مطهری مسائل فلسفه پس از ورود به جهان اسلام از دویست مسئله به هفتصد مسئله بالغ شد که بسیاری از آنها تاثیر مستقیم بر شکل گیری تفکر اجتماعی داشت و بسیاری دیگر بصورت غیر مستقیم.
خلاصه آنکه علوم عقلی -بعنوان پیش نیاز قطعی دانش های اجتماعی- روند تکاملی قابل قبولی را در جهان اسلام پشت سر گذاشته و جلو آمده است.
🔹 همه ی آنچه گفتیم در باب فلسفه های هستی شناختی و معرفت شناختی است، والا فلسفه هایی که مستقیما به تحلیل اجتماع پرداختند -مانند فلسفه فارابی و خواجه نصیر- خود برگ زرین دیگری در فضای علوم اسلامی است که بعدها به آن خواهم پرداخت؛ انشاءالله
#حکمت_عملی
#علوم_اجتماعی
#تاریخ_علوم
#فلسفه_اسلامی
@taamollat
📌 مسئله ی بنیانی جامعه شناسی ما چیست؟
🔹عموم نظریات اجتماعی جامعه شناسان اولیه مانند دورکیم، کنت، زیمل، مارکس و... به دنبال ارائه ی تبیینی جامعه شناختی تغییر وضعیت جهان از جهان قدیم به جهان جدید هستند.
برخی نوع همبستگی را مبنای تحلیل قرار داده اند (دورکیم) و برخی تغییر مبنای کنش های انسانی (وبر) و برخی حرکت جبری تاریخ را (مارکس) و... .
همگی در پی آنند که این تغییر گسترده را توجیه کنند و سپس چارچوبی که شکل داده اند مبنای تحلیل های بعدی توسط جامعه شناسان قرار گرفته است.
حال سوالاتی ازین دست در مقابل ماست:
مسئله ی امروز جامعه شناسی ما چیست؟
کدام پدیده را می خواهیم تبیین کنیم؟
سیر تاریخ را چگونه می بینیم؟
آیا با تحلیل و علت یابی حوادث خرد و مقطعی چگونه می توانیم به تحلیل کلان جامعه و تاریخ برسیم؟
@taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 شهید مطهری: من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست
🔹 یادم هست در حدود هشت سال پیش در دانشگاه شیراز از من برای سخنرانی دعوت کرده بودند (انجمن اسلامی آنجا دعوت کرده بود). در آنجا استادها و حتی رئیس دانشگاه، همه بودند.
🔸 یکی از استادهای آنجا - که قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمریکا تحصیل کرد و دکتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلی هم هست - مأمور شده بود که مرا معرفی کند. آمد پشت تریبون ایستاد. یک مقدار معرفی کرد: من فلانی را میشناسم، حوزه قم چنین، حوزه قم چنان و... بعد در آخر سخنانش این جمله را گفت: «من این جمله را با کمال جرأت میگویم: اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی افتخار لباس روحانیت است».
🔹 از این حرف آتش گرفتم. ایستاده سخنرانی میکردم، عبایم را هم قبلًا تا میکردم و روی تریبون میگذاشتم. مقداری حرف زدم، رو کردم به آن شخص، گفتم:
آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلًا میفهمی چه داری میگویی؟! من چه کسی هستم که تو میگویی فلانی افتخار این لباس است؟ با اینکه من آن وقت دانشگاهی هم بودم و به اصطلاح ذوحیاتین بودم، گفتم: آقا! من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست. من کیام که افتخار باشم؟! این تعارفهای پوچ چیست که به همدیگر میکنیم؟!
🔸ابوذر غفاری را باید گفت افتخار اسلام است؛ این اسلام است که ابوذر پرورش داده است. عمّار یاسر افتخار اسلام است؛ اسلام است که عمّار یاسر پرورش داده است. بوعلی سینا افتخار اسلام است؛ اسلام است که نبوغ بوعلی سینا را شکفت. خواجه نصیرالدین افتخار اسلام است، صدرالمتألّهین شیرازی افتخار اسلام است، شیخ مرتضی انصاری افتخار اسلام است، میرداماد افتخار اسلام است، شیخ بهایی افتخار اسلام است. اسلام، افتخار البته دارد؛ یعنی فرزندانی تربیت کرده که دنیا روی آنها حساب میکند و باید هم حساب کند، چرا که اینها در فرهنگ دنیا نقش مؤثر دارند. دنیا نمیتواند قسمتی از کره ماه را اختصاص به خواجه نصیرالدین ندهد و نام او را روی قسمتی از کره ماه نگذارد، برای اینکه او در بعضی کشفیات کره ماه دخیل است. او را میشود گفت افتخار اسلام.
🔹 ماها کی هستیم؟! ما چه ارزشی داریم؟ ما را اگر اسلام بپذیرد که اسلام افتخار ما باشد، اسلام اگر بپذیرد که به صورت مدالی بر سینه ما باشد، ما خیلی هم ممنون هستیم. ما شدیم مدالی به سینه اسلام؟! ماها ننگ عالم اسلام هستیم، اکثریت ما مسلمانها ننگ عالم اسلام هستیم. پس تعارفها را کنار بگذاریم؛ آنها تعارف است.
📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۴۱
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هشتم) ✅ ظرفیت های علمی جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی 3⃣تولید
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نهم)
✅ نظریه اجتماعی، تعریف، ویژگیها
🔹#نظریه_اجتماعی چارچوبی نظری که قابلیت این را دارد که جوامع انسانی گوناگون و متعددی را توصیف و تبیین کند.
نظریه اجتماعی باید در درون خود نگاه انسانشناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی روشنی داشته باشد تا بر اساس آنها بتواند حوادث خرد را توصیف و تبیین کند.
تبیین ها اجتماعی بدون اتکا به یک نظریه ی اجتماعی قاعدتا سر از تناقض در می آورد و با منافع و شرایط زمانه سمت و سو پیدا می کند، چنانکه تحلیل های عرفی نوعا اینگونه اند.
🔹 نظریه ی اجتماعی تضمین کننده ی نوعی نظم روشی در اندیشه ی اجتماعی است.
ما در بین متفکران مسلمان کسان زیادی داریم که دیدگاه هایشان قابلیت تبدیل به یک نظریه ی اجتماعی را دارد.
برخی از آنان اندیشه ی خود را تا لبه ی نظریه ی اجتماعی پیش برده اند و برخی دیگر در مراحل عقب تر متوقف شده اند.
🔹 به گمان نگارنده اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری هم بدلیل وسعت و هم بدلیل عمق، بیش از دیگران ظرفیت تبدیل به یک نظریه ی اجتماعی اسلامی را دارد.
اتکا به یک نظام فلسفی هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی متقن، دیدگاه ها و آسیب شناسی های اجتماعی او را بالاتر از دیگران قرار داده است.
در این باره بیشتر خواهم نوشت انشالله.
#نظریه_اجتماعی
#حکمت_اسلامی
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نهم) ✅ نظریه اجتماعی، تعریف، ویژگیها 🔹#نظریه_اجتماعی چارچوبی نظ
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم)
✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری
🔹 با مروری بر آثار استاد شهید به نظر می رسد که نظریه ی اجتماعی ایشان در چند لایه قابل مطالعه و بررسی است:
1⃣ لایه ی فلسفی: شامل مباحث هستی شناسی جامعه، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه تاریخ
2⃣ لایه ی تجربی: تحلیل کلان وضعیت موجود امت اسلامی به روش میدانی و تبیین (علت یابی) آن
3⃣ لایه ی تجویزی و حل مسئله: تحلیل مسائل خرد و میدانی و ارائه ی راه حل
▪️استاد شهید در هر کدام از این لایه های اندیشه ی خود به قدر کافی مطلب افاده نموده که می توان بر اساس آن ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی او را به دست آورد و بر اساس آن به تحلیل پدیده ها دست زد.
در ادامه، به قدر مقدور ابعادی از نظریه ی اجتماعی ایشان را بر اساس آثار منتشر شده بازگو خواهم نمود.
#نظریه_اجتماعی
#حکمت_اسلامی
#شهید_مطهری
@taamollat
📌 فتنه های اجتماعی، در آمیختگی حق و باطل
🔹 در روزهای اخیر بمناسبت حوادث ایام، بحث های روزانه ی کوتاهی داشتم با محتوای "پیچیدگیهای اجتماعی و در آمیختگی حق و باطل"
در این سلسله مباحث از این صحبت می کنیم که پیچیدگی مسائل اجتماعی، چگونه موجب آمیخته شدن حق و باطل و در نهایت موجب گمراهی اهل ایمان یا تردید آنها می شود.
بحث ها روزانه و پس از نماز ظهر و در یکی از مساجد تهران ارائه می شود.
اینجا هم می گذارم. عسی ان ینفعکم. 🌷
@taamollat
تأملات اجتماعی
✅ جلسه دوم
🔹 توضیح روایت "کن فی الفتنة کابن اللبون..."
🔹آمیخته شدن حق و باطل برای عموم و لغزش خواص در عصر کنونی
🔹نمونه ی تاریخی زبیر در تاریخ اسلام
تأملات اجتماعی
📌معرفی کتاب
🔹این کتاب را چند وقت پیش از یکی از اساتید فاضل حوزه علمیه قم هدیه گرفتم؛ خود ایشان از این کتاب بسیار تعریف می کرد. کتابی خواندنی در حوزه ی اقتصاد سیاسی.
اقتصاد سیاسی -چنانکه از نامش پیداست- حوزه ای ست میان رشته ای که در واقع نه اقتصاد محض است و نه سیاست محض، بلکه تاثیرات متقابل این دو را بر هم و نتیجه ی هر دو را بر روند توسعه کشورها بررسی می کند. از همین جهت بسیار پرکشش و جذاب است.
🔹فضای کلی کتاب ناظر به مناسبات سیاسی حاکم بر مناطق محتلف دنیاست که آثار خود را در عرصه اقتصاد و توسعه پدیدار کرده.
نویسندگان بطور روشنی در فضای حاکمیت های لیبرال و در تضاد و نقد حکومت های متمرکز -خصوصا حکومت های کمونیستی- زیست فکری می کنند و توسعه نقاط توسعه یافته را نتیجه کاهش نقش حاکمیت ها در عرصه های گوناگون معرفی می کنند.
شواهد تجربی انبوه از نقاط مختلف جهان راه را برای نقد دیدگاه های نویسنده مشکل می کند، با اینحال رهیافت هایی ارائه می کند که اندیشیدن و موضعگیری درباره ی آنها خیلی مفید است.
بطور طبیعی اقتصاد سیاسی زمانی به میدان آمد که به نظر رسید تحلیل های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی صرف برای تحلیل اوضاع کافی نیست، بلکه گاهی سهم سیاست در اقتصاد از خود فاکتورهای اقتصادی به مراتب بیشتر است.
از همین روست که نویسندگان اصرار دارند که نظریاتشان در مقابل نظریات تاریخی و اجتماعی شناخته شود.
از اینجهت شاید بتوان دیدگاه اقتصاد سیاسی را نقطه ی مقابل دیدگاه های تاریخی و مارکسیستی تلقی کرد.
این، فضای جدیدی در عرصه ی نظریه پردازی اجتماعی و نظریات توسعه است و گمان می رود که با توجه به افزایش سهم رسانه ها در تغییرات اجتماعی نظریات نسل بعد از این هم پیچیده تر شوند.
بهر حال این واقعیت را باید بپذیریم که برای تحلیل اجتماعی عمیقا نیازمند نظریه ایم و آنچه هم که به آن نیازمندیم بسیار دور از دسترس است و روز به روز هم پیچیده تر می شود.
#حکمت_اسلامی
#اقتصاد_سیاسی
#توسعه
@taamollat
📌 فوتبال و هویت ملی
🔹بازی امروز بعنوان یکی از شیرین ترین و ماندگار ترین حوادث برای سالها در ذهن و دل مردم ایران و حتی جهان خواهد ماند و بعید است که برد شیرین آن به زودی از یاد مردم خودمان و مردم سایر دنیا برود.
بعد مسابقه گشتی در خیابانها زدیم، شادی مردم در همه ی نقاط شهر ملموس و حقیقتا جشنی ملی بر پا شده بود.
اما ناراحتی و عصبانیت عده ای نیز قابل کتمان نبود. چون نمی خواستند چیز مثبتی به نام جمهوری اسلامی یا حتی ایران ثبت شود.
الان دیگر یقین داریم که عده ای در داخل هستند که هیچ پیشرفت و موفقیتی را از ایران و ایرانی نمی پسندند.
اینها همان هایی هستند که در طول این سالها هر موفقیتی را انکار یا پنهان کردند و هر نقطه ی قوتی را نقطه ی ضعف جلوه دادند.
اینها همان کسانی هستند که در این سالها دشمن را به تحریم و فشار بر مردم تشویق کردند.
اینها همان هایی هستند که از پیروزی انگلیس در پوست خودشان نمی گنجیدند.
اینها همان کسانی هستند که ترجیح می دهند هیچ نور #امید ی در قلب مردم روشن نماند.
اینها همانهایی هستند که در ایران متولد شده اند، اما روحشان در جای دیگریست و قلبشان با قبله ی دیگری تنظیم می شود. اینها فقط متولد ایرانند، اما در حقیقت هویت ایرانی ندارند.
شعار ایران دوستی شان هم چیزی نیست جز یک آروغ روشنفکرانه.
امشب شبی بود که این نکته برای خیلی از مردم ما روشن شد.
#هویت_ملی
#غرور_ملی
#خودباختگی
@taamollat
📌 بعید می دانم برد هیچ کشوری تا این حد، مردم دیگر کشورها را هم خوشحال کند.
از این مسئله نباید به سادگی گذشت.
#ظرفیت_تمدنی
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشحالی برادران عراقیمون از برد ایران 🇮🇷🇮🇶❤️
#برای_ایران
فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان در ایران کلید خورد
🔹این فناوری پیشرفتهٔ درمان سرطان با نام «کارتیسل تراپی» پیش از این تنها در انحصار آمریکا و چین بود و حالا در نتیجه ۷ سال تلاش محققان، ایران سومین کشور صاحب این فناوری شده است.
🔹ژندرمانی در شهریور امسال بر روی آرمان قاسمی، کودک ۵ ساله مبتلا به سرطان خون مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت آمیز بود. آرمان پیش از این، در طی سه سال تمامی روشهای درمانی مانند شیمی درمانی را تجربه کرده بود و پزشکان از درمان وی با روشهای مرسوم ناامید شده بودند.
🔹حالا آرمان با گذشت سه ماه از درمان با روش ژندرمانی، در سلامت کامل بهسر میبرد و قرار است این روش برای درمان سایر مبتلایان به سرطان خون به کار گرفته شود
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم) ✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 با مروری بر آثار ا
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم)
✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
1⃣ لایه ی فلسفی و حکمی
🔻مهمترین بعد نظریه اجتماعی شهید مطهری را در همین بخش باید جست و جو کرد.
ایشان تکلیف بسیاری از مسائل بنیانی جامعه شناسی را در همین لایه از مباحث خویش روشن کرده و آن را مبنای مباحث بعدی خود قرار داده است.
مسائلی چون بررسی هستی شناختی جامعه و نحوه ی وجود آن، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه ی تاریخ از مهمترین بخش های فلسفه ی اجتماعی ایشان است.
در مباحث هستی شناختی، ایشان بنابر استدلال خود، جامعه را دارای هویت و ماهیت خاص و متمایز از فرد می داند که دارای خواص و ویژگیهای متمایز از فرد انسانی است.
حتی بالاتر از این، ایشان در برخی آثار خود سخن از "فطرت جامعه" بمیان آورده است.
برخورداری جامعه از "فطرت" عرصه ی کاملا جدیدی را در مباحث جامعه شناختی پیش می کشد که بی سابقه می نماید.
بحث عاملیت و ساختار نیز که برخی آن را بنیانی ترین مسئله ی جامعه شناسی می دانند، از مباحث نسبتا پرمایه در آثار استاد شهید است.
نظریه ی ایشان در باب عاملیت و ساختار عینا امتداد مباحث هستی شناسی جامعه ی ایشان است که در اثبات آن علاوه بر استدلال فلسفی از آیات قرآن نیز مدد گرفته اند.
اما شاید مهمترین بخش لایه ی فلسفی اندیشه ایشان، مباحث فلسفه تاریخ ایشان باشد.
اهمیت این بخش شاید از آن روست که فلسفه ی تاریخ ایشان، عصاره و امتداد تمام مباحث فلسفی ایشان است و ایشان آن جهان بینی حکمی بر آمده از #حکمت_متعالیه را به زیبایی بر بستر تاریخ محقق کرده است.
گزارش مستوفی از مباحث فلسفه ی تاریخ ایشان در این موضع امکانپذیر نیست، اما تاثیر مسائلی چون اصل واقعیت، اصل امکان شناخت واقعیت، تمایز حقیقت از اعتبار و احکام آنهاو.... در این مباحث به روشنی مشهود است.
رحمة الله علیه رحمة واسعة.
#امتداد_حکمت
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 بعد التحریر1
🔹 طرح مباحث اجتماعی بر بستری از مبانی حکمی و فلسفی منجر به تولید نوع خاصی از علم اجتماعی می شود که با سایر علوم های اجتماعی متفاوت است.
طبیعتا جریانات پوزیتیویستی مخالفان اصلی این نوع نگرش به پدیده های اجتماعی هستند و آن را بر نمی تابند.
دکتر سروش در مقاله ای که در اولین یادنامه استاد شهید منتشر شده حملات تندی را علیه ایشان صورت می دهد که چرا علوم اجتماعی را بر بنیان حکمت بنا کرده.
غرض آنکه طرح علوم اجتماعی بر مبنای حکمت را نباید امری دست کم و ساده گرفت. نتایجی دارد که به مذاق برخی نحله ها خوش نمی آید.
امیدوارم که بتوانم در یادداشت های بعد، اشاره ای به این جریانها و نتایج شان داشته باشم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم)
✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه ی اجتماعی ایشان
🔹 هیچکدام از جامعه شناسان بزرگ دنیا در نظریه ی اجتماعی خود نتوانسته اند بدون نظر به تاریخ و فلسفه ی تاریخ اظهار نظری کنند.
برخی از نظریات اجتماعی مانند مارکسیسم اساسا بر یک فلسفه ی تاریخی خاص و روشن بناشده و پیش رفته اند.
فلسفه های تاریخ نیز بنوبه ی خود از فلسفه های مطلق متولد شده اند.
چنانکه فلسفه ی تاریخ مارکس محصول فلسفه ی علمی او و نگاه تاریخی دورکیم نیز امتداد نگاه پوزیتیویستی اگوست کنت بوده است.
🔹 در فضای اسلامی نیز آنچه تابحال از فلسفه های تاریخ تولید شده از مبانی فلسفی و کلامی متاثر بوده. چنانکه مباحث ابن خلدون در دامن کلام اشعری و فلسفه ی تاریخ شهید مطهری نیز بر بستر حکمت متعالیه متولد شده است.
🔹 مباحث فلسفه ی تاریخ استاد شهید چند نقطه ی اساسی دارد که بروشنی مبنای حکمی و تاثر آن از حکمت متعالیه را باز می نمایاند.
بیگانه نبودن حکمت عملی از حکمت نظری و تاثیر پذیری از آن، راهیابی جمله ای از قواعد حکمت نظری در حکمت عملی مانند مسئله ی علیت، اصالت توامان فرد و جامعه، تکامل تاریخ و.... نمونه های از کلان مسائل فلسفه ی تاریخ شهید مطهری است که در نظریه ی اجتماعی ایشان تاثیر مستقیم دارد.
#امتداد_حکمت
#نظریه_اجتماعی
#فلسفه_تاریخ
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
✅بعدالتحریر1
📌 میراث اسلامی و علوم انسانی
🔹 آنچه که ما در فضای فلسفه ی علوم اجتماعی بر آن اصرار داریم آنست که تراث علوم اسلامی موجود که در طول هزار و اندی سال، بوسیله ی روش اجتهادی مرسوم تکامل یافته و جلو آمده، از ظرفیت کافی برای تولید علوم انسانی اسلامی برخوردار است و برای رسیدن به این هدف نیازی به تکیه به پارادایم های خارج از جهان اسلام نداریم. (اگرچه از ظرفیت آنها استفاده می کنیم.)
تراث اسلامی هم در حوزه ی علوم نظری (مانند فلسفه و کلام) و در حوزه ی علوم عملی (مانند فقه، اخلاق و سیاست) به قدر کافی عمیق و عریق هست که برای تولید علوم انسانی به بیرون از آن حاجتمند نباشد.
🔹تبیین نظریه ی اجتماعی شهید مطهری نیز از همین روست که نشان داده شود نه تنها میراث علمی جهان اسلام چنین ظرفیتی دارد، بلکه این ظرفیت بالقوه به فعلیت رسیده و به تولید نظریه ای اجتماعی منجر گردیده است.
البته این اقدام مهم منحصر به ایشان نیست و ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی برآمده از میراث اسلامی، در آثار سایر متفکران علوم اسلامی قابل رهگیری و اثبات است.
والله هوالموفق و المعین.
#علوم_اسلامی
#امتداد_حکمت
#فلسفه_اسلامی
#کلام
#فقه
#اخلاق
#سیاست
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مسائل اجتماعی یه چیزی تو این مایه هاس. لایه های متعدد داره و نمیشه از روی لایه بیرونی و ظاهری به شناخت نهایی رسید.
#پیچیدگی_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2
🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی عینیت در پدیده های اجتماعی دور می کند؟
🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند.
در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است.
🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است.
🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد.
🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛
چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد.
در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است.
#نظریه_اجتماعی
#فلسفه_تاریخ
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2
🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی به "عینیت" در پدیده های اجتماعی دور می کند؟
🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند.
در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است.
🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است.
🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد.
🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛
چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد.
در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است.
#نظریه_اجتماعی
#فلسفه_تاریخ
@taamollat