eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
272 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هشتم) ✅ ظرفیت های علمی جهان اسلام برای تولید علوم اجتماعی 3⃣تولید
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نهم) ✅ نظریه اجتماعی، تعریف، ویژگیها 🔹 چارچوبی نظری که قابلیت این را دارد که جوامع انسانی گوناگون و متعددی را توصیف و تبیین کند. نظریه اجتماعی باید در درون خود نگاه انسانشناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی روشنی داشته باشد تا بر اساس آنها بتواند حوادث خرد را توصیف و تبیین کند. تبیین ها اجتماعی بدون اتکا به یک نظریه ی اجتماعی قاعدتا سر از تناقض در می آورد و با منافع و شرایط زمانه سمت و سو پیدا می کند، چنانکه تحلیل های عرفی نوعا اینگونه اند. 🔹 نظریه ی اجتماعی تضمین کننده ی نوعی نظم روشی در اندیشه ی اجتماعی است. ما در بین متفکران مسلمان کسان زیادی داریم که دیدگاه هایشان قابلیت تبدیل به یک نظریه ی اجتماعی را دارد. برخی از آنان اندیشه ی خود را تا لبه ی نظریه ی اجتماعی پیش برده اند و برخی دیگر در مراحل عقب تر متوقف شده اند. 🔹 به گمان نگارنده اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری هم بدلیل وسعت و هم بدلیل عمق، بیش از دیگران ظرفیت تبدیل به یک نظریه ی اجتماعی اسلامی را دارد. اتکا به یک نظام فلسفی هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی متقن، دیدگاه ها و آسیب شناسی های اجتماعی او را بالاتر از دیگران قرار داده است. در این باره بیشتر خواهم نوشت انشالله. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نهم) ✅ نظریه اجتماعی، تعریف، ویژگیها 🔹#نظریه_اجتماعی چارچوبی نظ
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم) ✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 با مروری بر آثار استاد شهید به نظر می رسد که نظریه ی اجتماعی ایشان در چند لایه قابل مطالعه و بررسی است: 1⃣ لایه ی فلسفی: شامل مباحث هستی شناسی جامعه، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه تاریخ 2⃣ لایه ی تجربی: تحلیل کلان وضعیت موجود امت اسلامی به روش میدانی و تبیین (علت یابی) آن 3⃣ لایه ی تجویزی و حل مسئله: تحلیل مسائل خرد و میدانی و ارائه ی راه حل ▪️استاد شهید در هر کدام از این لایه های اندیشه ی خود به قدر کافی مطلب افاده نموده که می توان بر اساس آن ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی او را به دست آورد و بر اساس آن به تحلیل پدیده ها دست زد. در ادامه، به قدر مقدور ابعادی از نظریه ی اجتماعی ایشان را بر اساس آثار منتشر شده بازگو خواهم نمود. @taamollat
📌 فتنه های اجتماعی، در آمیختگی حق و باطل 🔹 در روزهای اخیر بمناسبت حوادث ایام، بحث های روزانه ی کوتاهی داشتم با محتوای "پیچیدگیهای اجتماعی و در آمیختگی حق و باطل" در این سلسله مباحث از این صحبت می کنیم که پیچیدگی مسائل اجتماعی، چگونه موجب آمیخته شدن حق و باطل و در نهایت موجب گمراهی اهل ایمان یا تردید آنها می شود. بحث ها روزانه و پس از نماز ظهر و در یکی از مساجد تهران ارائه می شود. اینجا هم می گذارم. عسی ان ینفعکم. 🌷 @taamollat
تأملات اجتماعی
✅ جلسه دوم 🔹 توضیح روایت "کن فی الفتنة کابن اللبون..." 🔹آمیخته شدن حق و باطل برای عموم و لغزش خواص در عصر کنونی 🔹نمونه ی تاریخی زبیر در تاریخ اسلام
تأملات اجتماعی
📌معرفی کتاب 🔹این کتاب را چند وقت پیش از یکی از اساتید فاضل حوزه علمیه قم هدیه گرفتم؛ خود ایشان از این کتاب بسیار تعریف می کرد. کتابی خواندنی در حوزه ی اقتصاد سیاسی. اقتصاد سیاسی -چنانکه از نامش پیداست- حوزه ای ست میان رشته ای که در واقع نه اقتصاد محض است و نه سیاست محض، بلکه تاثیرات متقابل این دو را بر هم و نتیجه ی هر دو را بر روند توسعه کشورها بررسی می کند. از همین جهت بسیار پرکشش و جذاب است. 🔹فضای کلی کتاب ناظر به مناسبات سیاسی حاکم بر مناطق محتلف دنیاست که آثار خود را در عرصه اقتصاد و توسعه پدیدار کرده. نویسندگان بطور روشنی در فضای حاکمیت های لیبرال و در تضاد و نقد حکومت های متمرکز -خصوصا حکومت های کمونیستی- زیست فکری می کنند و توسعه نقاط توسعه یافته را نتیجه کاهش نقش حاکمیت ها در عرصه های گوناگون معرفی می کنند. شواهد تجربی انبوه از نقاط مختلف جهان راه را برای نقد دیدگاه های نویسنده مشکل می کند، با اینحال رهیافت هایی ارائه می کند که اندیشیدن و موضعگیری درباره ی آنها خیلی مفید است. بطور طبیعی اقتصاد سیاسی زمانی به میدان آمد که به نظر رسید تحلیل های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی صرف برای تحلیل اوضاع کافی نیست، بلکه گاهی سهم سیاست در اقتصاد از خود فاکتورهای اقتصادی به مراتب بیشتر است. از همین روست که نویسندگان اصرار دارند که نظریاتشان در مقابل نظریات تاریخی و اجتماعی شناخته شود. از اینجهت شاید بتوان دیدگاه اقتصاد سیاسی را نقطه ی مقابل دیدگاه های تاریخی و مارکسیستی تلقی کرد. این، فضای جدیدی در عرصه ی نظریه پردازی اجتماعی و نظریات توسعه است و گمان می رود که با توجه به افزایش سهم رسانه ها در تغییرات اجتماعی نظریات نسل بعد از این هم پیچیده تر شوند. بهر حال این واقعیت را باید بپذیریم که برای تحلیل اجتماعی عمیقا نیازمند نظریه ایم و آنچه هم که به آن نیازمندیم بسیار دور از دسترس است و روز به روز هم پیچیده تر می شود. @taamollat
📌 فوتبال و هویت ملی 🔹بازی امروز بعنوان یکی از شیرین ترین و ماندگار ترین حوادث برای سالها در ذهن و دل مردم ایران و حتی جهان خواهد ماند و بعید است که برد شیرین آن به زودی از یاد مردم خودمان و مردم سایر دنیا برود. بعد مسابقه گشتی در خیابانها زدیم، شادی مردم در همه ی نقاط شهر ملموس و حقیقتا جشنی ملی بر پا شده بود. اما ناراحتی و عصبانیت عده ای نیز قابل کتمان نبود. چون نمی خواستند چیز مثبتی به نام جمهوری اسلامی یا حتی ایران ثبت شود. الان دیگر یقین داریم که عده ای در داخل هستند که هیچ پیشرفت و موفقیتی را از ایران و ایرانی نمی پسندند. اینها همان هایی هستند که در طول این سالها هر موفقیتی را انکار یا پنهان کردند و هر نقطه ی قوتی را نقطه ی ضعف جلوه دادند. اینها همان کسانی هستند که در این سالها دشمن را به تحریم و فشار بر مردم تشویق کردند. اینها همان هایی هستند که از پیروزی انگلیس در پوست خودشان نمی گنجیدند. اینها همان کسانی هستند که ترجیح می دهند هیچ نور ی در قلب مردم روشن نماند. اینها همانهایی هستند که در ایران متولد شده اند، اما روحشان در جای دیگریست و قلبشان با قبله ی دیگری تنظیم می شود. اینها فقط متولد ایرانند، اما در حقیقت هویت ایرانی ندارند. شعار ایران دوستی شان هم چیزی نیست جز یک آروغ روشنفکرانه. امشب شبی بود که این نکته برای خیلی از مردم ما روشن شد. @taamollat
📌 بعید می دانم برد هیچ کشوری تا این حد، مردم دیگر کشورها را هم خوشحال کند. از این مسئله نباید به سادگی گذشت. @taamollat
🇮🇷خوشحالی مردم غزه و برگزاری جشن و پایکوبی بعد از پیروزی یوزهای ایرانی
فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان در ایران کلید خورد 🔹این فناوری پیشرفتهٔ درمان سرطان با نام «کارتی‌سل تراپی» پیش از این تنها در انحصار آمریکا و چین بود و حالا در نتیجه ۷ سال تلاش محققان، ایران سومین کشور صاحب این فناوری شده‌ است. 🔹ژن‌درمانی در شهریور امسال بر روی آرمان قاسمی، کودک ۵ ساله مبتلا به سرطان خون مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت آمیز بود. آرمان پیش از این، در طی سه سال تمامی روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی را تجربه کرده بود و پزشکان از درمان وی با روش‌های مرسوم ناامید شده بودند. 🔹حالا آرمان با گذشت سه‌ ماه از درمان با روش ژن‌درمانی، در سلامت کامل به‌سر می‌برد و قرار است این روش برای درمان سایر مبتلایان به سرطان خون به کار گرفته شود
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم) ✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 با مروری بر آثار ا
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی 1⃣ لایه ی فلسفی و حکمی 🔻مهمترین بعد نظریه اجتماعی شهید مطهری را در همین بخش باید جست و جو کرد. ایشان تکلیف بسیاری از مسائل بنیانی جامعه شناسی را در همین لایه از مباحث خویش روشن کرده و آن را مبنای مباحث بعدی خود قرار داده است. مسائلی چون بررسی هستی شناختی جامعه و نحوه ی وجود آن، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه ی تاریخ از مهمترین بخش های فلسفه ی اجتماعی ایشان است. در مباحث هستی شناختی، ایشان بنابر استدلال خود، جامعه را دارای هویت و ماهیت خاص و متمایز از فرد می داند که دارای خواص و ویژگیهای متمایز از فرد انسانی است. حتی بالاتر از این، ایشان در برخی آثار خود سخن از "فطرت جامعه" بمیان آورده است. برخورداری جامعه از "فطرت" عرصه ی کاملا جدیدی را در مباحث جامعه شناختی پیش می کشد که بی سابقه می نماید. بحث عاملیت و ساختار نیز که برخی آن را بنیانی ترین مسئله ی جامعه شناسی می دانند، از مباحث نسبتا پرمایه در آثار استاد شهید است. نظریه ی ایشان در باب عاملیت و ساختار عینا امتداد مباحث هستی شناسی جامعه ی ایشان است که در اثبات آن علاوه بر استدلال فلسفی از آیات قرآن نیز مدد گرفته اند. اما شاید مهمترین بخش لایه ی فلسفی اندیشه ایشان، مباحث فلسفه تاریخ ایشان باشد. اهمیت این بخش شاید از آن روست که فلسفه ی تاریخ ایشان، عصاره و امتداد تمام مباحث فلسفی ایشان است و ایشان آن جهان بینی حکمی بر آمده از را به زیبایی بر بستر تاریخ محقق کرده است. گزارش مستوفی از مباحث فلسفه ی تاریخ ایشان در این موضع امکانپذیر نیست، اما تاثیر مسائلی چون اصل واقعیت، اصل امکان شناخت واقعیت، تمایز حقیقت از اعتبار و احکام آنهاو.... در این مباحث به روشنی مشهود است. رحمة الله علیه رحمة واسعة. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 بعد التحریر1 🔹 طرح مباحث اجتماعی بر بستری از مبانی حکمی و فلسفی منجر به تولید نوع خاصی از علم اجتماعی می شود که با سایر علوم های اجتماعی متفاوت است. طبیعتا جریانات پوزیتیویستی مخالفان اصلی این نوع نگرش به پدیده های اجتماعی هستند و آن را بر نمی تابند. دکتر سروش در مقاله ای که در اولین یادنامه استاد شهید منتشر شده حملات تندی را علیه ایشان صورت می دهد که چرا علوم اجتماعی را بر بنیان حکمت بنا کرده. غرض آنکه طرح علوم اجتماعی بر مبنای حکمت را نباید امری دست کم و ساده گرفت. نتایجی دارد که به مذاق برخی نحله ها خوش نمی آید. امیدوارم که بتوانم در یادداشت های بعد، اشاره ای به این جریانها و نتایج شان داشته باشم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه ی اجتماعی ایشان 🔹 هیچکدام از جامعه شناسان بزرگ دنیا در نظریه ی اجتماعی خود نتوانسته اند بدون نظر به تاریخ و فلسفه ی تاریخ اظهار نظری کنند. برخی از نظریات اجتماعی مانند مارکسیسم اساسا بر یک فلسفه ی تاریخی خاص و روشن بناشده و پیش رفته اند. فلسفه های تاریخ نیز بنوبه ی خود از فلسفه های مطلق متولد شده اند. چنانکه فلسفه ی تاریخ مارکس محصول فلسفه ی علمی او و نگاه تاریخی دورکیم نیز امتداد نگاه پوزیتیویستی اگوست کنت بوده است. 🔹 در فضای اسلامی نیز آنچه تابحال از فلسفه های تاریخ تولید شده از مبانی فلسفی و کلامی متاثر بوده. چنانکه مباحث ابن خلدون در دامن کلام اشعری و فلسفه ی تاریخ شهید مطهری نیز بر بستر حکمت متعالیه متولد شده است. 🔹 مباحث فلسفه ی تاریخ استاد شهید چند نقطه ی اساسی دارد که بروشنی مبنای حکمی و تاثر آن از حکمت متعالیه را باز می نمایاند. بیگانه نبودن حکمت عملی از حکمت نظری و تاثیر پذیری از آن، راهیابی جمله ای از قواعد حکمت نظری در حکمت عملی مانند مسئله ی علیت، اصالت توامان فرد و جامعه، تکامل تاریخ و.... نمونه های از کلان مسائل فلسفه ی تاریخ شهید مطهری است که در نظریه ی اجتماعی ایشان تاثیر مستقیم دارد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
✅بعدالتحریر1 📌 میراث اسلامی و علوم انسانی 🔹 آنچه که ما در فضای فلسفه ی علوم اجتماعی بر آن اصرار داریم آنست که تراث علوم اسلامی موجود که در طول هزار و اندی سال، بوسیله ی روش اجتهادی مرسوم تکامل یافته و جلو آمده، از ظرفیت کافی برای تولید علوم انسانی اسلامی برخوردار است و برای رسیدن به این هدف نیازی به تکیه به پارادایم های خارج از جهان اسلام نداریم. (اگرچه از ظرفیت آنها استفاده می کنیم.) تراث اسلامی هم در حوزه ی علوم نظری (مانند فلسفه و کلام) و در حوزه ی علوم عملی (مانند فقه، اخلاق و سیاست) به قدر کافی عمیق و عریق هست که برای تولید علوم انسانی به بیرون از آن حاجتمند نباشد. 🔹تبیین نظریه ی اجتماعی شهید مطهری نیز از همین روست که نشان داده شود نه تنها میراث علمی جهان اسلام چنین ظرفیتی دارد، بلکه این ظرفیت بالقوه به فعلیت رسیده و به تولید نظریه ای اجتماعی منجر گردیده است. البته این اقدام مهم منحصر به ایشان نیست و ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی برآمده از میراث اسلامی، در آثار سایر متفکران علوم اسلامی قابل رهگیری و اثبات است. والله هوالموفق و المعین. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مسائل اجتماعی یه چیزی تو این مایه هاس. لایه های متعدد داره و نمیشه از روی لایه بیرونی و ظاهری به شناخت نهایی رسید. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2 🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی عینیت در پدیده های اجتماعی دور می کند؟ 🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند. در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است. 🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است. 🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد. 🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛ چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد. در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2 🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی به "عینیت" در پدیده های اجتماعی دور می کند؟ 🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند. در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است. 🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است. 🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد. 🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛ چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد. در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است. @taamollat
🌹 : ▫️برادران من! ♦️شیعه کسی است که از دل یک شکست تاکتیکی، بزرگترین پیروزی های استراتژیکی را بیرون می‌کشد. شیعه نه از مشاهده نقاط قوت خودش دچار غرور می شود و نه با دیدن نقاط ضعف خودش، دستخوش یأس و وادادگی می شود. اولیای ما می گویند: "اشجع الناس من غلب هواه؛ شجاع ترین انسان‌ها کسانی هستند که به هوای نفس خودشان غالب باشند." باید خودمان را از یاد ببریم. باید به امام حسین (ع) اقتدا کنیم 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا
📌 مدیریت فرهنگی با رویکرد امنیتی! 🔹 وقتی پیچیدگی و چند لایگی پدیده های اجتماعی را نمی بینیم؛ 🔹وقتی در مقابل آسیب های اجتماعی دست پاچه می شویم و میخواهیم مسئله را به سرعت حل کنیم؛ 🔹وقتی نگاه بلند مدت نداریم؛ 🔹 وقتی به کار سطحی رضایت می دهیم و از کار و فکر عمیق شانه خالی می کنیم؛ 🔹 وقتی حساب همه چیز را نکرده ایم و فقط یک علت را دیده و سراغ همان می رویم 🔹 وقتی... 🔹وقتی.... ❌ نتیجه آن می شود که در یک مسئله ی کاملا فرهنگی مثل ، رویکرد کاملا اتخاذ می کنیم. 🔻 رویکرد امنیتی شاید برای مدتی مسئله را پنهان کند، اما بیست سال دیگر دوباره بر می گردد و جامعه ای که از تجربیات قبلی نیاموخته دوباره همان اشتباهات را تکرار می کند. نقطه سر خط. این است که بعد سالهای طولانی و تلاشهای انبوه، فرهنگ و اعتقادات سر همان پله ی اول است. والسلام. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سیزدهم) ✅ سایر لایه های فلسفی و حکمی در نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره 🔻هستی شناسی جامعه 🔹 پس از فلسفه ی تاریخ، مباحث هستی شناسی جامعه و دنباله های آن را باید مهمترین لایه فلسفی نظریه ی استاد شهید قلمداد نمود. استاد شهید با اشراف بر اینکه مهمترین مسئله در دانش اجتماعی بحث از خود واقعیت اجتماعی است، صدر مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی خود را به تبیین فلسفی اجتماع و نسبت آن با فرد قرار می دهد. این نکته هم قابل تذکر است که از آنجا که موضوع دانش فلسفه وجود و تمیز موجودات واقعی از غیر واقعی است، اثبات اصل وجود یا عدم وجود "جامعه" نیز منحصرا بر عهده ی دانش فلسفه است. 🔹 ایشان پس از اثبات اصل وجود جامعه و برخورداری آن از هویت مستقل از فرد انسانی، به تبیین نسبت بین نهاد جامعه و فرد انسانی می پردازد. همین مسئله نقطه ی اساسی اختلاف میان تفکر اسلامی و تفکرات دیگر مانند مارکسیسم است که استاد شهید به مدد استدلال و استشهاد به آیات قرآن کریم به اثبات اصالت توامان فرد و جامعه می رسد. 🔹 باید اذعان نمود که اگرچه ایشان مبانی بحث هستی شناسی جامعه را بخوبی تنقیح نموده اند، با اینحال این مسئله هنوز هم نیازمند توسعه و تدقیق بیشتر است. @taamollat
🖇 جمله ی معترضه 🔻صحبت درباره ی لایه فلسفی نظریه اجتماعی استاد شهید بسیار وسیع تر از اینهاست. خصوصا در حوزه ی فلسفه ی تاریخ کلمات بسیاری دارند که نیازمند دقت و مرور مستقل است که در فضای محدود نمی گنجد. (کتابهای جامعه و تاریخ، جامعه و تاریخ در قرآن، ترقی و انحطاط تمدنها، فلسفه ی تاریخ و ... مهمترین منابع در شناخته فلسفه ی تاریخ و فلسفه ی اجتماع ایشان هستند.) غرض این نوشتارها، معرفی ساختار کلی نظریه ی اجتماعی ایشان است و کلیات آن در قالب های دیگر عرضه خواهد شد. انشاءاله از اینرو از یادداشت بعد به سراغ آسیب شناسی ایشان از وضع موجود می روم که نشانگر لایه ی تجربی نظریه ی اجتماعی ایشان است و خود بتنهایی دارای نکات جالب توجه بسیاری است. آسیب شناسی ایشان از وضع موجود، از سویی بر فلسفه ی هستی شناسی و فلسفه تاریخ مبتنی است و از سوی دیگر بر عینیت اجتماعی. مطالب ایشان در این بخش خواندنی تر و شیرین تر از بخش های دیگر است. با ما همراه باشید.😉 @taamollat