eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند @Farsna
تبیین
رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند @Farsna
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی 🔹جناب حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته، اکنون که آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم. 🔹انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد. 🔹ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی. 🔹رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 ‌روسای قوه‌قضائیه پس از انقلاب، از آغاز تاکنون @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️ در جامعه‌های دیروز و امروز (بخش دوم) 💠ریشه افکار عمومی در نظام‌های ارزشی جامعه 🔷 یک جامعه، نشانه بستگی فرد و جمع، به یک سری ارزش‌هاست. وقتی کشوری مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرد، یک‌یک افراد ملت و جمع آن، برای دفاع از خود، آماده رفتن به میدان جنگ می‌شوند، و جنگ به یک تبدیل می‌گردد. در این حال همگان از قواعد آن پیروی می‌کنند و در جامعه، سرچشمه شرکت افراد آن جامعه، در و زمینه و بستر آن می‌شود. احساس یاری به همنوع، دفاع ملی، نیاز به امنیت، سرکوب دشمن، و ده‌ها احساس دیگر، یک جامعه و مردم آن را تشکیل می‌دهند. 🔷این ارزش‌ها که ناشی از وجدان جمعی مشترک است، به واسطه حراست می‌شوند. قضاوت در مورد افکار عمومی یک قوم یا ملت، با توجه به این ارزش‌ها صورت می‌گیرد. هرچه ریشه ‌دارتر باشد، افکار عمومی‌ای که براساس آن شکل گرفته، پایدارتر و عمیق‌تر خواهد بود. به این ترتیب، می‌تواند به‌ عنوان شاخصی برای تشخیص ماهوی شخصیت اجتماعی آنها به کار بیاید. با مطالعه نوع افکار و شدت و ضعف آن و اشکالی که به خود می‌گیرد، می‌توان به تمایلات عموم پی برد و دریافت، چگونه با فردی و جمعی ارتباط پیدا می‌کند، 🔷و چگونه روابط بین انسان شخصی، و انسان اجتماعی مسلم می‌شود و فرایند دوگانه‌ی شخصی کردن و اجتماعی کردن متبلور می‌گردد. پس ، تنها، عقیده عمومی در مورد یک موضوع یا پدیده نیست، بلکه همان‌گونه که در بالا آمد، گویای در با جمع نیز هست، و از این‌رو فرد و جمع را در قضاوت خود، هوشیار و متعهد می‌سازد و مسئولیت فردی و گروهی را بارور می‌نماید. می‌گویند به آن جامعه بستگی دارد، یا به عبارت دیگر هر ، همان افکار عمومی‌ای است که داراست. 🔷ارزش افکار عمومی در یک جامعه، ارزش تمامی آن جامعه است. چنانچه به‌ خاطر جنایت‌های پی‌درپی یک جانی تهییج بشود، بی‌شک این مردم به بی‌گناهی و عشق و محبت پای‌بندند؛ و برعکس چنانچه در کشوری، بین حقوق زن و مرد، خودی و بیگانه، سیاه و سفید، کوچک و بزرگ و فقیر و ثروتمند، تفاوت و تبعیض وجود داشته باشد، شایستگی، انسانیت و مدنیت در آن کشور جایی ندارد، لذا پدیده‌ای است که آحاد مردم را از طرفی، و جمع ملتی را از طرف دیگر، در برابر یک مسئله اجتماعی ملزم و متعهد می‌سازد و مسئولیت همگان را می‌طلبد. ... 📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی) منبع: تبیان @tabyinchannel
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش اول) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠ابعاد حجاب در قرآن 🔷 ، به معنای ، دارای دو بُعد و  است؛ ۱) بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن؛ ۲) بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است. این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد، تا محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. 🔷اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع، از وصول به گناه را حجاب بنامیم، می‎تواند متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن ، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می ‎تواند از لغزش ‎ها و گناه‎ های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند. 💠هدف حجاب 🔷هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، است که به وسیله‌ی و به دست می‎آید. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ [حجرات، ۱۳] بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با شماست». «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ [جمعه،۲] اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند. از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، ، دستیابی به ، طهارت، و پاکدامنی است. 💠حجاب با پوشش مناسب 🔷«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ [احزاب، ۵۹] ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند، تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده مهربان است». جلاب یعنی پوشش سراسری، یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد، در سوره نور، آیه شریفه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است. ... تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش سیزدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است. 💠عدالت اقتصادی 🔷از نقاط بسيار برجسته در حكومت جهانی  (عج) است؛ ثروت به طور در ميان مردم تقسيم میشود و هر كس از آن سهم خويش را دريافت میكند. ابتدا رواياتی در اين باب: « ...و يقسم المال صحاحاً؛ [بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۱] ...و (امام عصر) اموال را در ميان مردم تقسيم میكند». « ...و يقسم المال بالسويه؛ [همان، ص۸۴] ...و او مال را به طور در ميان مردم تقسيم ميكند». 🔷« ...يقسم المال صحاحاً فقال رجل ما صحاحاً؟ قال: بالسويه بين الناس؛ [همان، ص۹۲] ثروتها را به گونه ای تقسیم میکند، کسی پرسید: معنای ثروت چیست؟ فرمود: بطور مساوی میان مردم». «اذا قام قائمنا قسّم بالسويه و عدل فی الرعيه؛ [همان، ج۵۲، ص۳۵۱] چون ما قیام کند، بطور مساوی تقسیم میکند، و در میان خلق خدا به رفتار مینماید». 🔷« ...يجمع اليه اموال الدنيا من بطن الارض و ظهرها، فيقول للناس: تعالوا الی ما قطعتم فيه الارحام و سفكتم فيه الدماء الحرام و ركبتم فيه ما حرم الله، فيعطی شيئاً لم يعطه احد كان قبله؛ [همان] ... (امام مهدی) از دل زمين (منابع و اموال زير زمينی و گنجها) و روی زمين، (نزد امام) جمع میشود. آنگاه حضرت خطاب به مردم میفرمايند: اينها همان چيزهایی هستند كه به خاطر آن قطع رحم كرديد، خون يكديگر را به زمين ريختيد، محرمات الهی را برای رسيدن به آن مرتكب شديد، اينك بياييد و از اين اموال آنچه میخواهيد، برای خود برداريد، و به قدری به اشخاص عطا می كند كه احدی قبل از او چنينی اعطایی نداشته است. 🔷« ...اذا قام قائمنا اضمحلّت القطائع فلا قطائع؛ [همان، ص۳۰۹] وقتی (عج) ما خاندان، قيام كند همه قطايع مضمحل و نابود میگردد و قطايعی نخواهد بود». (قطايع عبارت است از زمينهای مرغوبی كه سلاطين و مستكبران و طاغوتها آنها را به زور از صاحبانش گرفته و به تيوّل خويش درآورده اند). اين بود رواياتی چند در رابطه با كه از شاخه های اساسی در دنيا است. ... نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش ششم) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت الگویی 🔷یکی از ویژگیهای انسان، و کمال گرایی اوست. از این رو، هر گاه فضیلت و کمالی را در الگوهایی مانند شخصیت های دینی، سیاسی، اجتماعی، هنری و ورزشی می بیند، در پی از آنان در زندگی فردی و اجتماعی خویش بر می آید. به گفته‌ی مولانا: هر هنر که استاد بدان معروف شد/ جان شاگردان بدان موصوف شد/ پیش استادی که آن نحوی بود/ جان شاگردش ازو نحوی شود؛ 🔷بنابراین یکی از روش های موثر در تعلیم و تربیت فراگیران است؛ و نکته ی مهم تر برای مربیان، معلمان، پدران و مادران این است که به متربیان و فراگیران، در تشخیص فضیلت ها و کمال ها و مصادیق آن، دهند و یاری رسانند، تا در دام بت ها و مدها و الگوهای نامناسب گرفتار نشوند، بلکه به سوی و مناسب رو آورند. اقبال لاهوری چه خوش گفته است: عاشقی آموز و محبوبی طلب/ چشم نوحی، قلب ایوبی طلب/ کیمیا پیدا کن از مشت گلی/ بوسه زن بر آستان کاملی 🔷باری، خداوند بزرگ در را نیز مورد توجه قرار داده؛ هم مانند: پیامبر اکرم(ص) [سوره احزاب، آیه۲۱] و حضرت ابراهیم(ع) و یاران او [سوره ممتحنه، آیه۴] و زن فرعون [سوره تحریم، آیه۱۱] را معرفی می کند، و هم الگوهای ناپسند مانند زن حضرت نوح(ع) و زن حضرت لوط(ع) [سوره تحریم، آیه ۱۰] را به همین منظور نشان می دهد. امام مهدی(عج) نیز در حدیثی جالب می فرمایند: «دختر پیامبر خدا (حضرت فاطمه زهرا س) برای من الگویی شایسته است.» [۱] 🔴الف) به معنای عام، با اعمال و رفتار پسندیده‌ی خویش می توانند برای متربیان خود باشند. ب) با توجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان، مربیان باید در ابعاد و رشته های مختلف را به آنان نشان دهند و از یک بعدی نگری بپرهیزند. ج) مربیان باید از معرفی الگوهای متضاد و متعارض به شدت خودداری ورزند، زیرا این امر ممکن است به انکار اصل الگوبرداری و انکار خود الگوها از سوی متربیان منجر شود و این زیانی است بس بزرگ. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام (بخش سوم) 🔶در و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند و به شمار می‌آیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آینده‌ی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود. 💠سلاح کشتارجمعی از جنس رقص و آهنگ 🔷با اندکی دقت و تأمل در طرح و ایده‌هایی که جبهه و ، در مصاف با جامعه و اندیشه اسلامی از آن بهره می‌جوید، با ابزارآلات لهو و لعب آشنا می‌شویم، که مخرب تر از بمب های اتمی و میکروبی بوده‌اند؛ چرا که از را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در واقع تلاش دارد با بهره‌گیری از این ابزار و و لهو و لعب، و اسلامی افراد را هدف گرفته و روحیه و را در جامعه گسترش دهد. 🔷این در حالی است که پیش‌تر در منابع روایی، آثار مسموم و مخرب لهو و لعب و آلات موسیقی روشن شده است؛ چنانکه در منابع روایی از امام صادق (ع) این موضوع این‌چنین نقل شده: «اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْغِنَاءِ ینْبِتُ النِّفَاقَ كَمَا ینْبِتُ الْمَاءُ الزَّرْعَ؛[۱] گوش‌دادن به موسیقی و نفاق را می‌رویاند، همان‌طور که آب، زراعت را می‌رویاند.» 🔷شاید در نگاه برخی افراد، روی آوری به و موسیقی و ، موضوع کم‌اهمیت و ناچیزی به نظر برسد، ولی اگر اندکی روند تأثیر گذاری این موارد بر روح و جان انسانی و نوع عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد، کمترین تأثیر شیوع و گسترش این آلات در جامعه، و تضعیف بن مایه های فکری و فرهنگی است، که اساس و هویت یک جامعه انسانی را تشکیل می دهد. در واقع، جبهه با ترویج فرهنگ غربی تلاش دارد، ارزش ها و را در جامعه سست کرده و جامعه انسانی را به سمت و سویی که خود می پسندد، بکشاند. ... پی‌نوشت [۱] وسائل الشیعة، ج‏۱۷، ص۳۱۶ منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش سیزدهم) 💠درسی از رسول خدا(ص) 🔷در كتاب تحف ‏العقول آمده است: «جاء الرجل بلبن و عسل لشربه فقال(ص): شرابان يكتفي باحدهما عن صاحبه لا اشربه و لا احرمه و لكني اتواضع لله، فانه من تواضع لله رفعه الله و من تكبر وضعه الله و من اقتصد في معيشته رزقه الله و من بذر حرمه الله و من اكثر ذكر الله آجره الله‏؛ [۱] 🔶مردی شير و عسل برای پيامبر(ص) آورد تا بنوشد، فرمود: دو نوشيدنی كه يكی از ديگری كفايت مي‏كند، من آن را نخورم، و حرام هم نمي‏كنم، ولی برای خدا تواضع مي‏كنم؛ زيرا هر كه برای خدا تواضع كند، خدايش بالا برد و هر كه تكبر كند خداوند او را خوار سازد، و هر كه در زندگی كند، خدايش دهد، و هر كه كند، خداوند او را بی نصيب گرداند، و هر كه خدا را بسيار ياد كند خدايش جزا دهد». 🔷نكاتی كه در اين حديث‏ شريف است، مستلزم بحثی مفصل و هر كدام راه گشای سعادت دنيا و آخرت است، اما مناسب با اين مقال آن است كه پيامبر اکرم (ص) مي‏فرمايند: « و در معيشت‏، باعث و نزول بركات الهی است، و فردی كه رعايت مي‏كند، دچار فقر و تنگدستی نمي‏شود، و برعكس كسی كه طريق و پيش گيرد، دچار محروميت مي‏شود و خداوند چنين بنده ‏ای را به مبتلا مي‏سازد. 🔷امام صادق (ع) میفرمایند: «چهار دسته هستند كه دعايشان مستجاب نمي‏شود: 🔶اول كسی كه در خانه می نشيند و مي‏گويد: خدايا به من روزی بده! و در طلب روزی تلاش نمي‏كند، در جواب او گفته مي‏شود: «الم آمرك بالطلب؟» آيا تو را به طلب روزی دستور ندادم؟؛ 🔶دوم كسی كه از همسر خود ناراحت است و او را نفرين مي‏كند، مي‏فرمايند: «الم اجعل امرها عليك‏» آيا امر او را به دست تو قرار ندادم؟؛ 🔶سوم كسی كه داشته و آن را كرده است، مي‏گويد: «اللهم ارزقنی» خدايا به من روزی بده! مي‏فرمايند: «الم آمرك بالاقتصاد؟» آيا تو را به و و اعتدال در خرج امر نكرديم، و «الم آمرك بالاصلاح؟» آيا به تو دستور اصلاح در مال را نداديم؟ 🔶چهارم كسانی كه از مال خود بدون شاهد به ديگران وام دهند و بعد وام ‏گيرنده منكر شود، خداوند مي‏فرمايد: «الم آمرك بالشهادة؟» آيا به تو دستور نداديم شاهد بگيری؟ [۲] 🔴ملاحظه مي‏فرماييد كه با وجود و شاهد نگرفتن در پرداخت وام، دعا فايده ‏ای ندارد. ... پی‌نوشت‌ها [۱] تحف ‏العقول، موعظه ۸۲ از مواعظ النبی (ص) [۲] اصول كافی، ج‏۲، كتاب دعا، ص‏۲۷۵ نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رونمایی از کالا با جلوه‌گری زنان (بخش دوم) 🔶اگر در جهت و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی برای خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکت‌های تبلیغاتی در چه توجیهی دارد؟ 💠آگهی‌های جذاب با استفاده از عنصر زن 🔷 نه‌ فقط بازتابی از جامعه خود هستند، که لذت‌ها و امیال و ارزش‌ها و باورها و عقاید مردم را هم بازنمایی کرده و هویت و روزمرگی آن‌ها را نیز بازگو می‌کنند. ، سعی دارند تا با درگیرکردن جامعه هدف، زنان و کودکان، همراه با فروش کالای خود، فرهنگ و بی‌قیدی خود را به جوامع دیگر تحمیل کنند و گفتمانی با کارکرد ایدئولوژیک برای اعمال تغییرات مورد نظرشان بسازند. 🔷با این تفاسیر، از در آگهی‌های بازرگانی، هم بر مسائل جنسیتی تأکید می‌کند، و هم در پی قوت بخشیدن بر کلیشه‌های سنتی زنانگی و مردانگی است. زیرا در بیشتر آگهی‌ها، به‌ عنوان مصرف‌کننده محصول ظاهر شده و یا به عنوان موجود دست‌دوم تزئینی، کالا را به مردان عرضه می‌کند و مردان، به‌ عنوان جنس خردمند و تواناتر خدمات می‌گیرند و یا محصول تبلیغ‌شده را تائید می‌کنند 🔷به همین دلیل حتی برای معرفی و تبلیغ کالاهای نامتعارف و غیر مربوط هم از استفاده می‌کنند. مثلاً در یک آگهی برای تبلیغ اتومبیل از زنان جوان با جذابیت‌های خاص، استفاده کردند، تا دقیقاً از عنصر جنسیت و جذابیت فیزیکی آن‌ها در تبلیغ بهره ببرند. 🔷دکتر عالیه شکربیگی استاد دانشگاه و جامعه‌ شناس در این‌باره می گوید: درست است در دنیای امروز، به‌ عنوان یک ابزار می‌تواند خلاقیت ذهنی ایجاد کند، اما باید از نگاه کلیشه‌ای به زنان دست بردارد و آن‌ها را فقط عامل جذب مخاطب به هر قیمت قرار ندهد. ... نویسنده: صدیقه شریفی منبع: تبیان @tabyinchannel
🌸 رهبر معظم انقلاب: ♦️ انقلاب یک امر مستمر است؛ یک امر دفعی نیست که بگوییم در تاریخ فلان، مثلاً یک حادثه ای اتّفاق افتاد، یک عدّهای به خیابان آمدند، ده روز، بیست روز، دو ماه، شش ماه طول کشید و حکومت سرنگون شد؛ انقلاب این است؛ نه، این انقلاب نیست؛ این یک بخشی از انقلاب است. انقلاب یک حقیقت ماندگار و حقیقت دائمی است. انقلاب یعنی دگرگونی؛ دگرگونیهای عمیق در ظرف شش ماه و یک سال و پنج سال بهوجود نمیآید؛ علاوه بر اینکه اصلاً دگرگونی و صیرورت -یعنی حالی به حالی شدن، تحوّل- اصلاً حدّ یقف ندارد؛ هیچوقت تمام نمیشود؛ انقلاب یعنی این. انقلاب یک امر دائمی است. ♦️حرفهایی یک عدّه [میزنند] -منبع این حرفها، به قول خودشان، اتاق فکرهای خارجی است، اینجا هم این حرفها را بعضیها در روزنامه ها و در مجلّه ها و در حرفهای گوناگون خودشان رِلِه میکنند و همانها را تکرار میکنند و به زبان ایرانی آنها را بیان میکنند؛ [امّا منبع] حرف از آنجا است- که بله، انقلاب تمام شد. حالا یک نفر بی عقلی پیدا میشود به صراحت میگوید انقلاب را باید به موزه سپرد. ♦️بعضیهای دیگر هم هستند اینقدر بیعقل نیستند، به این صراحت نمیگویند، در پوشش این حرف را میزنند؛ جوری حرف میزنند که معنایش این است که انقلاب تمام شد؛ تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی. اصلاً قابل تبدیل نیست؛ جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد. یعنی همان حالت تجدیدپذیری، همان حالت تحوّل دائمی، همان حالت باید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد والّا جمهوری اسلامی نیست؛ حکومت اسلامی نیست؛ انقلاب یک امر مستمر است. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش پنجم و پایانی) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷به طور خلاصه در تبیین مفهوم مردمسالاری دینی می توان چنین بیان نمود: ناظر به مدلی از حکومت است، که بر و استوار بوده، و حاکم در چارچوب مقررات الهی، حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی ایفای نقش می کند. [تبیین نظریه مردم سالاری دینی در قیاس با دمکراسی غربی، محمدجواد نوروزی، چکیده مقالات همایش مردم سالاری دینی ص۶۹] و این مدل بر دو پایه استوار است: ۱) از سویی ریشه در دارد. ۲) این آموزه ها را از رهگذر خواست، و اراده مردم دنبال می کند. لذا در نظام مردم‌سالاری‌ دینی، نظام سیاسی بر دو رکن و استوار است، و این نظام با در نظر داشتن اصول اعتقادی اسلام، رابطه مردم و حکومت را تبیین می کند. 🔷 عبارتند از: ۱) فضیلت محوری، ۲) هدایت محوری، ۳) حاکمیت الهی، ۴) ایمان دینی، ۵) انتخاب مردمی، ۶) آرمان گرایی، ۷) تکلیف محوری، ۸) شایسته سالاری، ۹) قانون محوری، ۱۰) رضایت مندی، [مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، محسن مهاجرنیا، پیشین، ص۶۵] وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی، با مردم سالاری غیردینی و دموکراسی غربی عبارتند از: الف. : ۱) ذی حق دانستن و حرمت نهادن به ملت. ۲) زمینه سازی برای در تمام مراحل تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی. ۳) تعیین به عنوان طرق قانونی اعمال مردم سالاری. ۴) الزام به رأی اکثریت در امور اجرایی. ۵) احترام به آزادی های فردی و جمعی. ۶) توسعه همه جانبه و رشد و شکوفایی خلاقیت ها در پرتو تضارب آراء و تعامل افکار. 🔷ب. : ۱) در مردم سالاری سکولار، حاکمیت ملی بطور مطلق پذیرفته می شود، ولی در مردم سالاری دینی، با پذیرش ، حاکمیت ملی، نسبی خواهد بود. ۲) مردم سالاری سکولار، رأی اکثریت را به صورت مطلق ملاک عمل قرار می دهد، اما در مردم سالاری دینی، در بعد قانونگذاری، رأی اکثریت در چارچوب شریعت پذیرفته می شود. ۳) در مردم سالاری سکولار، حاکمیت، اولاً و بالذات از آن مردم است، ولی در مردم سالاری دینی، اولا و بالذات از آن ، و حاکمیت مردم در طول حاکمیت خداوند است، نه در عرض آن. ۴) در مردم سالاری سکولار، دین صرفاً امری شخصی و مربوط به حوزه فردیست، اما در مردم سالاری دینی، حوزه فردی و اجتماعی مردم را در بر می گیرد. ۵) مردم سالاری سکولار، با مردم سالاری دینی، در ارائه تعریف از بشر و حقوق آن، در پاره ای از موارد دیگر با هم اختلاف دارند. [مردم سالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حسین جوان آراسته، پیشین، ص۱۷] 🔷و نکته دیگر اینکه، سه بحران در طرح نظریه مردم سالاری دینی مؤثر بوده اند: ۱) بن بست تئوریک اندیشه سیاسی غربی، ۲) بن بست دمکراسی در مقام عمل، ۳) بحران معنویت و دین. [محمدجواد نوروزی، پیشین، ص۶۹] در هر صورت «امروزه ، در نظام‌‌ حرف نو و جدیدی است که توجه بسیاری از ملت ها، شخصیتها و روشنفکران عالم را به سوی خود جلب کرده است.» [مقام معظم رهبری، روزنامه کیهان ۷۹/۸/۲۹] البته منظور از جدید بودن مردم سالاری دینی، نو بودن آن در ادبیات سیاسی جهان است، اما درونمایه آن، که برخاسته از است، ریشه های عمیق و دیرین دارد. 🔴نتیجه آنکه، نه تنها به معنای تأیید شیوه دموکراسی نمی باشد، بلکه درست در نقطه مقابل آن می باشد، به این معنا که صرفا با ابتنای بر ، و در چارچوب تعالیم آن، حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی شان به رسمیت شناخته می شود. بر این اساس ما به دموکراسی، رنگ دین نزده ایم، بلکه این است، که را تبیین، و جایگاه مردم در حکومت را برای ما مشخص می کند. از این رو چنین شیوه ای که برخواسته از و است، به تعبیر می شود و دیگر «دین مردم سالار» که آموزه های دینی را در خواست و نظر مردم منحصر نماید، معنا و مفهومی ندارد. [مردم سالاری دینی ایران و لیبرال دموکراسی غرب، سید خدایار مرتضوی، فصلنامه راهبرد، ش۲۸، ص۲۰۰] منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️ در جامعه‌های دیروز و امروز (بخش سوم) 💠منشأ تشکیل افکار و شرایط شکل‌گیری آن 🔷در معدود تعاریفی که از به ‌دست داده شده، عموماً به سه خصلت این پدیده اشاره رفته است: ، و و از . در هر سه ویژگی بالا کیفیت ارتباطی افکار عمومی هویدا است. ، مستلزم شرکت افراد در تظاهرات جمعی و بالنتیجه حضور انسان‌ها در کنار هم، و برقراری رابطه بین آنهاست. 🔷 به وجود افکار عمومی، گویای اراده آنها در پیوستن به صفوف دیگران و برقراری ارتباط با آنهاست. نیز نشانه جمعی بودن آن، و بالنتیجه رابطه اجتماعی است. این پدیده‌ی عام به دلیل کیفیت ارتباطی برتر، پیوسته جز در ، یعنی جایی که تراکم جمعیت بالاست، رخ نمی‌نماید. با وجود این، جز در شرایط مشخصی به ‌وقوع نمی‌پیوندد. این شرایط را می‌توان در شش بخش خلاصه کرد: 1⃣باید یک واقعه مرکزی و یا شماری وقایع متناسب و پشت سر هم از یک نوع وجود داشته باشد 🔷الف) «واقعه مرکزی»؛ هنگامی که ما در معرض تشعشعات خبری قرار می‌گیریم، ممکن است یک خبر بیش از سایر اخبار توجه ما را به خود جلب کند. چنانچه این خبر برای همه شنوندگان جالب توجه باشد، آن را اصلی می‌گویند و را تشکیل می‌دهد، و می‌شود. هر چقدر این خبر، با نیازهای مختلف مردم بیشتر ارتباط داشته باشد، اصلی‌تر و مرکزی‌تر است. خبر یک زلزله، یک ترور سیاسی، یک سانحه هوایی، یک پیروزی انتخاباتی و یا شروع یک جنگ از این دست است. 🔷ب) «وقایع متناوب»؛ ممکن است یک پدیده اجتماعی، به ‌خاطر اثرات سویی که پشت سر هم بر زندگی مردم می‌گذارد، تدریجاً به افکار آنها جهت بدهد و آن را متحد نماید. پدیده‌هایی از قبیل اعتیاد و گرانی و ترافیک از این نوعند. این پدیده‌ها بستر ذهنی مردم را برای نشان دادن واکنش، آماده می‌کند و چنانچه روزی اتفاقی بیفتد یا عمل خلافی سر بزند، که موید نابسامانی و در نتیجه نارضایتی مردم باشد، آنگاه مانند جرقه‌ای افکار ناراضی آنان را شعله‌ور می‌سازد. ... 📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی) منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش دوم) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠حجاب چشم 🔷«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] ای رسول، به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». 💠حجاب گفتاری در مقابل نامحرم 🔷«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ [احزاب،۳۲] پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد». 💠حجاب رفتاری (راه رفتن) در مقابل نامحرم 🔷نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. »وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] و آن طور پای به زمین نزنند، که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود». 🔴از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از ، پوشش و حریم قائل شدن، در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است. بنابراین و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع، در مقابل افراد نامحرم است، که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد. ... تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش سوم) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷قرآن و را به عنوان هدف از انجام كارهای خوب مطرح مي‏كند، كه همه كارهای عبادی و افعال شايسته را برای رسيدن به آن بايد انجام داد؛ ولی هيچگاه باری خود ، هدف و غايت ديگری را بيان نمي‏كند و نمي‏گويد: كه اگر كسی به فلاح رسيد چه مي‏شود، چون در ورای و رستگاری هدف ديگری، و غايت گرانبهاتر و پر ارزش‏تری وجود ندارد. فی المثل در قرآن کریم به آياتی بر مي‏خوريم نظير: «فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛ [طه،۱۴] و مرا ستايش كنی و را برای ياد من بپا دار»؛ 🔷و نظير: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ...؛ [عنکبوت، ۴۵] هر آينه‏ آدمی را از زشتی و بدی باز مي‏دارد و همانا ياد خدا بزرگتر است...»؛ كه در آنها ذكر خدا و دوری گزيدن از فحشا و منكر به عنوان مطرح گرديده است، و آيه‏: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [انفال، ۴۵] و خدا را بسيار ياد كنيد شايد رستگار شديد»؛ كه برای كه در آيات گذشته، به عنوان هدف نماز مطرح شده بود، به نوبه‏ خود رسيدن به فلاح و را به عنوان مطرح مي‏كند؛ 🔷ولی در هيچيك از آيات قرآن نمي‏توان جمله ای را پيدا كرد، كه برای خود ، چيز ديگری به عنوان هدف آن معرفی شده و مثلاً بگويد: «افلحوا لعلكم كذا؛ به فلاح برسيد تا چنين و چنان شود»، و ما از اين برخورد، نتيجه مي‏گيريم كه ، و است، مثل كه تعبير ديگری از هدف است. كلمه فوز هم به معنای كاميابی و رسيدن به مطلوب است، اعم از مطلوب مادی و معنوی. ... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel