تبیین
⭕️دشمنی در مورد جمهوری اسلامی یک چیز ویژه است...
🔹ما یک کشور بیدغدغهی بیدشمنِ بیکمینگرفته نیستیم؛ ما #دشمن داریم. البتّه دشمنی در کشورها، بین دولتها، بین قدرتها چیز جدیدی نیست، لکن در مورد جمهوری اسلامی چرا، این یک چیز ویژه است؛ دشمنیِ ویژهای است. چرا؟ علّت چیست؟ علّت این است که #جمهوری_اسلامی یک پدیدهای است که در دنیا سابقه ندارد؛ این را قدرتهای جهانی دارند با دقّت نگاه میکنند. اینکه شما احتمالاً خواندید یا شنفتید که مثلاً در چند سال قبل از این، در فلان کشورِ دشمن ما، یک موسّسهی تحقیقاتی مخصوص تحقیق بر روی اسلام و اسلام سیاسی تشکیل شد، این برای همین است که ببینند این پدیده چیست. یک نظامی به وجود آمده است بر پایهی اسلام، بر «پایه مبانی اسلامی» که در این مبانی اسلامی ضدّیّت با استکبار هست، ضدّیّت با استبداد هست، ضدّیّت با ظلم هست، ضدّیّت با تبعیض هست، ضدّیّت با رباخواری هست، ضدّیّت با کارهایی که امروز قدرتها در دنیا میکنند هست.
🔹یک نظامی با این مبانی فکری و عملی به وجود آمده و این نظام روزبهروز دارد رشد پیدا میکند و هر کار کردهاند نتوانستهاند متوقّفش بکنند؛ روزبهروز ریشه دوانده و نفوذش زیاد شده. حالا خود آنها داد میکشند که ایران در منطقه فاعل مطلق است و نفوذ ایران قابل قیاس با نفوذ هیچ کشور دیگری در منطقه نیست؛ این را آمریکاییها میگویند، نه اینکه حالا بنده بگویم که بخواهم رجزخوانی کنم. خب یک چنین نظامی [است]؛ این، معنایش این است که امروز در سطح جهان یک قدرت جدیدی دارد سر برمیآورد و به وجود میآید که این قدرت، منافع ظالمانهی قدرتهای مستکبر را به چالش میکشد. دشمنی با جمهوری اسلامی به خاطر این است؛ این دشمنی، دیگر با هیچ کشور دیگری نیست. بله، عرض کردیم که دولتها با همدیگر اختلاف دارند - اختلاف ارضی دارند، [اختلاف] مرزی دارند، منافع دارند، تجارت دارند- و با هم دشمنی میکنند امّا اینجور دشمنی، [فقط] مخصوص جمهوری اسلامی است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸إذا كانَ فی رَجُلٍ خَلّةٌ رائقَةٌ فانْتَظِروا أخَواتِها.
🔹اگر در وجود كسى خصلتى پسنديده باشد، انتظار خصلت هاى پسنديده ديگرى را نيز در او داشته باشيد.
📕نهج البلاغه، حكمت ۴۴۵
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی از دیدگاه امام علی (ع) - (بخش چهارم و پایانی)
🔸از مباحث مهم در #سیره_امام_علی (ع)، رفتار حضرت با #دشمنان است. این بحث، هم از جهت #دشمن_شناسی و هم شیوه درست برخورد با دشمن را می آموزاند. امام علی (ع) با کسانی مواجه بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل عبادت و قرآن و شب زنده داری بودند؛ با این همه از روح مکتب بی خبر بوده و همین امور، زمینه ساز مقابله آنان با حکومت عدالت گستر مولا علی (ع) شد. امام علی (ع) در حقیقت با #نفاق_پنهان مواجه بود، و پُرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت تر از برخورد با کفر آشکار است.
💠هوشیاری در برابر دشمن
🔹از نکاتی که امام علی (ع) در رابطه با #دشمن بر آن تاکید دارد، آن است که باید پیوسته #هوشیاری در برابر دشمن را حفظ کرد و هرگز نباید دشمن را کوچک شمرد. امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «هرگز #دشمن را کوچک مشمار، هرچند ضعیف باشد». "دانی که چه گفت زال با رستم گرد - دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" حضرت نیز فرمود: «از #دشمن در امان مباش، هرچند از شما سپاسگزاری می کند». باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت، که اگر لحظه ای #غفلت صورت گیرد، چه بسا ضربه های آسیب ناپذیری از ناحیه #دشمن وارد شود. امام علی (ع) در بیانی دیگر فرمود: «کسی که از #دشمن غفلت کند، حیله ها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت». حضرت در عهدنامه بعد از آن که مالک را سفارش به پذیرش صلح شرافتمندانه می کند، می فرماید: «زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که #دشمن گاهی نزدیک می شود که غافلگیر سازد؛ بنابراین #دوراندیشی را به کار گیر و در این موارد خوشبینی را متهم کن!».
🔹حضرت از ویژگیهای خویش را، همین هوشیاری در برابر دشمن میداند و میفرماید: «به خدا سوگند من همچون کفتار نیستم که با ضربات آرام و ملایم در برابر لانه اش به خواب رود، تا صیاد به او رسد و دشمنی که در کمین او است #غافلگیرش کند. (هرگز غافلگیر نخواهم شد)». فرمایش امام علی (ع) ضرب المثلی است پیرامون ساده لوحی، و آن این است: #کفتار حیوان ابلهی است و به آسانی میتوان آن را شکار کرد؛ به این ترتیب که صیاد آهسته با ته پای خود یا قطعه سنگ یا چوب دستی به در لانه کفتار می زند و او به خواب میرود، سپس او را به راحتی صید می کند. حضرت (ع) در برابر این پیشنهاد که از تعقیب طلحه و زبیر صرف نظر کند، سخن فوق را فرمود و به حق پیشنهاد فوق بسیار ساده لوحانه بود، چرا که نقشه این بود که آنها بصره و سپس کوفه را در اختیار خود بگیرند و معاویه با آنها بیعت کند، و در شام از مردم نیز برای آنان بیعت بگیرد، و به این ترتیب بخش های عمده جهان اسلام در اختیار جاهطلبان پیمان شکن قرار گیرد و تنها مدینه در دست امیرالمؤمنین (ع) بماند. امام علی (ع) با آگاهی کامل از این توطئه، به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و نخستین توطئه و تلاش جدایی طلبان را در نطفه خاموش ساخت و به آسانی بصره و کوفه و تمام عراق را نجات داد.
🔹این سخن امام علی (ع) درس است به همه زمامداران و مسئولان کشورهای اسلامی که برای مقابله با خطرات دشمن گاه روزها، بلکه ساعت ها و لحظه ها سرنوشت ساز است، نباید فرصت را به سادگی از دست بدهند و تسلیم پیشنهادهای سست عافیت طلبان گردند. امام (ع) افرادی که این لحظات حساس را از دست می دهند به کفتار تشبیه کرده است. این تشبیه از چند جهت قابل توجه است: «کفتار» حضور #دشمن را احساس می کند، ولی با زمزمه های او به #خواب می رود؛ خوابی که منتهی به اسارت و مرگ او می شود. «کفتار» در خانه و لانه خود شکار می شود. «کفتار» حتی بدون کمترین مقاومت در چنگال دشمن گرفتار میگردد و به دام می افتد. کسانی که فرصت های زودگذر را با خوش باوری ها یا ضعف و سستی یا تردید و تامل از دست می دهند، همچون کفتارند، به خواب می روند و در خانه و لانه خود به دام می افتند و مقاومتی نشان نمی دهند. این سخن بدان معنی نیست که بی مطالعه یا بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب کار اقدام کنند، بلکه باید با مشاورانی شجاع و هوشیار مسائل را بررسی کرد و پیش از فوت وقت اقدام نمود.
نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۲۰۹
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه درباره «مرگ» و «قبر» چه فرموده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۷ #نهج_البلاغه از #مرگ و «قبر» سخن می گویند؛ مرگ و قبرى كه توجّه به آن، خفتگان را بيدار و هوسبازان را هوشيار مى كند؛ مى فرمايد: «وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ، وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ؛ فردا به امروز نزديك است، امروز آنچه را در آن است با خود مى برد و فردا پشت سر آن فرا مى رسد [و به اين ترتيب، عمر به سرعت سپرى مى شود]». منظور از «فردا»، فرداى مرگ و پايان عمر است كه اگر انسان آن را دور پندارد، در گرداب #غفلت فرو مى رود و هنگامى كه آن را نزديك ببيند مراقب اعمال خويش و تسويه حساب و اداى حقوق و توبه از گناهان مى شود.
🔹و به راستى پايان عمر دور نيست، حتى اگر انسان عمر طبيعى طولانى كند؛ چرا كه سال و ماه به سرعت ميگذرد و كودكان، جوان و جوانان پير میشوند؛ ضمن اينكه حوادث غير منتظره طوفان بلاها و بيماريها همواره در كمين عمرند و گاه در يك چشم بر هم زدن همه چيز پايان مى يابد. بعضى از شارحان «نهج البلاغه»، «غد» را در عبارت بالا به معناى فرداى قيامت تفسير كرده اند؛ گرچه آن هم نزديك است، ولى با توجه به جمله هاى بعد كه سخن از قبر است، معناى اوّل صحيح تر به نظر مى رسد. سپس همگان را به تنهايى در «قبر» توجه مى دهد و مى فرمايد: «فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ، وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ، فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ، وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ، وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ!؛ گويى هر يك از شما به سر منزل تنهايى و حفره گور خويش رسيده است، اى واى از آن خانه تنهايى و منزلگاه وحشت و جايگاه غربت».
🔹آرى، انسانى كه يك ساعت تنهايى را به آسانى تحمل نمى كرد و هميشه در جمع دوستان و بستگان و ياران مى زيست، هنگامى كه چشم از اين دنيا مى پوشد از همه دوستان و ياران و خويشان براى هميشه فاصله مى گيرد و در گورى سرد و تاريك و وحشتناك در تنهايى مطلق گرفتار مى شود و چه سخت و دردناك است؛ مگر اين كه توفيق يابد ياران جديدى از ميان اعمال صالح خود و فرشتگان پروردگار برگزيند و قبر او روضه اى از رياض جنّت و باغى از باغ هاى بهشت شود؛ نه حفره اى از حفره هاى جهنّم. در حديثى از امام صادق (ع) مى خوانيم: «إِنَّ لِلْقَبْرِ كَلَاماً فِي كُلِّ يَوْمٍ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ، أَنَا بَيْتُ الْوَحْشَةِ، أَنَا بَيْتُ الدُّودِ، أَنَا الْقَبْرُ، أَنَا رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ؛ [۱] قبر، هر روز اين سخن را تكرار مى كند: من خانه غربت، خانه وحشت، خانه حشرات، خانه قبرم. من باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى دوزخ هستم».
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۳، ص ۲۴۲
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۱۸۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ #عمر #غفلت #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هنرآفرینی و پیشرفت جمهوری اسلامی در شرایط جنگ و محاصره
🔹مبادا اساتید و معلمینی که به وسیله معاشرت ها و مسافرت به جهان به اصطلاح متمدن، جوانان ما را که تازه از اسارت و استعمار رهیدهاند، تحقیر و سرزنش نمایند و خدای ناکرده از پیشرفت و استعداد خارجی ها بت بتراشند و روحیه پیروی و تقلید و گدا صفتی را در ضمیر جوانان تزریق نمایند. به جای اینکه گفته شود که دیگران کجا رفتند و ما کجا هستیم، به هویت انسانی خود توجه کنند و روح توانایی و راه و رسم استقلال را زنده نگه دارند. ما در شرایط جنگ و محاصره توانستهایم آن همه هنرآفرینی و اختراعات و پیشرفت ها داشته باشیم. ان شاء الله در شرایط بهتر زمینه کافی برای رشد استعداد و تحقیقات را در همه امور فراهم میسازیم. مبارزه علمی برای جوانان زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیت ها و حقیقت هاست. و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنه های زندگی و جهاد و شهادت شکل گرفته است.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش ششم)
💠ویژگی های افراد بابصیرت
3⃣باور به یاری خدا
🔹یکی دیگر از ویژگی های #اهل_بصیرت این است که به #نصرت_خدا و پیروزی اعتقاد دارند. خداوند در قرآن کریم با يادآوری برخی از حوادثی که در صدر اسلام برای مسلمانان پیش آمده بود، یکی از ویژگیهای اهل بصیرت را آن می داند که از وقایع #عبرت بگیرند و پیروزی و نصرت الهی را باور کنند. «هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللهِ فَأَتَاهُمُ اللهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِی الْأَبْصَارِ؛ [حشر، ۲] اوست که کافرانِ از اهل کتاب را در نخستین بیرون راندن دسته جمعی از خانه هایشان بیرون راند. [شما اهل ایمان] رفتنشان را گمان نمی بردید، و خودشان پنداشتند که حصارها و دژهای استوارشان در برابر خدا [از تبعید و در به دری آنان] جلوگیری خواهد کرد ولی [اراده کوبنده] خدا از آنجا که گمان نمی کردند به سراغشان آمد و در دل هایشان رعب و ترس افکند به گونه ای که خانه هایشان را به دست خود و به دست مؤمنان ویران کردند. پس ای #صاحبان_بینش و بصیرت! #عبرت گیرید».
🔹در شان نزول این آیه می خوانیم: هنگامی که رسول خدا (ص) به مدینه هجرت فرمود، با یهودیان پیمان عدم تعرض بستند؛ ولی آنها هر زمان فرصتی یافتند، از نقض این پیمان فروگذار نکردند و پس از پیمان شکنی های مکرر آنان، پیامبر (ص) دستور دادند مسلمانان برای جنگ با این قوم پیمان شکن حرکت کنند. هنگامی که آنها با خبر شدند، به قلعه های مستحکم و دژهای نیرومند خود پناه بردند و درها را محکم بستند. پیامبر اکرم (ص) دستور دادند بعضی درختان نخل را که نزدیک قلعه ها بود، بکنند یا بسوزانند. محاصره چند روز طول کشید و پیامبر (ص) برای پرهیز از خونریزی به آنها پیشنهاد کرد که سرزمین مدینه را ترک گویند و از آنجا خارج شوند. آنها نیز پذیرفتند. مقداری از اموال خود را برداشته و بقیه را رها کردند. جمعی به سوی «اذرعات» شام و تعداد کمی به سوی «خیبر» و گروهی به «حیره» رفتند و باقیمانده اموال و اراضی و باغات و خانه های آنها به دست مسلمانان افتاد. هرچند تا آنجا که می توانستند، خانه های خود را به هنگام کوچ کردن تخریب کردند. و این ماجرا بعد از غزوه احد به فاصله شش ماه و به عقیده بعضی، شش ماه بعد از غزوه بدر اتفاق افتاد. [۱]
🔹خداوند پس از یاد کردن از یهودیان پیمان شکن، #شکست آنان را از #امدادهای_الهی دانسته و از #صاحبان_بصیرت می خواهد که از این شکست #عبرت گیرند. از این رو، در پایان آیه به عنوان نتیجه گیری کلی، می فرماید: پس عبرت بگیرید، ای بینایان! در حقیقت #اولی_الابصار کسانی هستند که آمادگی گرفتن درس عبرت را دارند، لذا قرآن به آنها هشدار می دهد که از این حادثه بهره برداری کنید. شک نیست که منظور از گرفتن عبرت این است که حوادث مشابه را که از نظر حکم عقل یکسان اند، با هم مقایسه کنند؛ مانند مقایسه حال کفار و پیمان شکنان دیگر. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۴۸۶؛ مجمع البیان فی تفسیر القران، حسن بن فضل طبرسی، به کوشش گروهی از علما، ج ۹، ص ۳۸۸
[۲] تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۴۹۲
منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش نهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠رهنمودهای مهدوی
🔹در زمان غیبت صغرا، چهار نفر بودند که سؤال های مردم را خدمت #امام_مهدی علیه السلام می بردند و جواب کتبی آنها را باز می گرداندند. این پاسخ های کتبی را #توقیع می گویند. البته در زمان غیبت کبرا نیز عده ای توقیعاتی از امام زمان (عج) دریافت کرده اند، که حضرت، نویسنده توقیعات بوده است. محمد بن عثمان عمری می گوید: «از ناحیه مقدسه امام توقیعاتی صادر شد که خطش را خوب می شناسم». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۳] اسحاق بن یعقوب می گوید: «توسط محمد بن عثمان مسائل مشکلی را به حضور مقدس امام فرستادم و جوابش را به دستخط مبارک امام مهدی (عج) دریافت نمودم». [حر عاملی، ج ۷، ص ۴۰۷] شیخ صدوق [ره] می گفت: «توقیعی که به خط امام زمان (عج) برای پدرم صادر شده بود، اکنون نزد من موجود است». [دادگستر جهان ابراهیم امینی، ۱۳۳] در بعضی اخبار نیز آمده است: «توقیعات صاحب الامر (عج) به دست محمد بن عثمان صادر می شد، به همان خطی که در زمان پدرش، عثمان بن سعید، صادر می گشت». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۵۰] ممکن است برخی توقیعات به خط امام و برخی به خط نواب خاص بوده باشد. از جمله توقیعات حضرت ولیعصر (عج) این توقیع است که به #شیخ_مفید (ره) مرحمت فرموده است:
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ به برادر استوار و درست کردار رشید و هدایت یافته، شیخ مفید، ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان - که خدا عزت و احترامش را پایدار بدارد - از سوی آنکه خزانه عهد و پیمانی است که خداوند از بندگان گرفته است. سلام بر تو ای دوست با اخلاص در دین، که در اعتقاد به ما از روی علم و یقین امتیاز داری. در منظر تو خداوندی را که جز او خدایی نیست، سپاس گزارده، و از او، درود و رحمت بر آقا و مولا و پیغمبر ما، محمد و نیز خاندان پاکش را خواستاریم و تو را آگاه می کنیم که به ما اجازه داده شده، که تو را به شرافت و افتخار مکاتبه، مفتخر سازیم و موظف بداریم تا آنچه به تو می نویسیم، به دوستان ما، که نزد تو می باشند برسانی؛ دوستانی که خداوند به اطاعت از خود گرامی شان بدارد، و با حراست و عنایت خود امورشان را کفایت کند، و مشکلاتشان را برطرف سازد. پس تو به آنچه که یادآور می شویم، متوجه و آگاه باش و در رسانیدن آن به کسانی که اعتماد به آنها داری بر طبق آنچه که برای تو - اگر خدا بخواهد - ترسیم و تعیین می کنیم، عمل کن. ما اگرچه هم اکنون در مکانی دور از جایگاه ستمگران سکونت گزیده ایم که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمانمان را تا زمانی که حکومت دنیا به دست تبهکاران می باشد، در این کار به ما ارائه فرموده است؛
🔹با این حال بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده نیست... ما در رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، و اگر جز این بود، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می کردند. پس تقوای الهی پیشه کنید، و ما را یاری دهید تا از فتنه ای که به شما رو می آورده، شما را نجات بخشیم؛ فتنه و آشوبی که هر کس مرگش فرا رسیده باشد، از آن هلاک می گردد، و آن کس که به آرزوی خویش رسیده باشد، از آن دور ماند و آن فتنه، نشانه نزدیک شده حرکت و جنبش ما و آگاه ساختن شما به امر و نهی خداست، و خداوند نور خود را تمام خواهد کرد، گرچه مشرکان را خوش نیاید... هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک کند و از آنچه خوشایند ما نبود، و باعث کراهت و خشم ماست، دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهان فرا می رسد، در هنگامی که توبه و بازگشت بر او سودی ندارد و پشیمانی او از گناه، از کیفر ما نجاتش نمی بخشد. خداوند راه رشد و هدایت را به شما نشان دهد و به رحمت خود وسایل توفیق را به آسانی برایتان فراهم سازد». [احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۴۹۷] #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش سوم)
🔸براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید.
💠روشهای فریب شیطانی
🔹با نگاهی به نخستین جنگ نرمی که در جهان از سوی قرآن گزارش شده میتوان دریافت که #شیطان از روشهای گوناگونی برای رسیدن به هدف خود یعنی تبدیل اولیاء الله و عبادالله فطری به اولیاء الشیطان، بهره میجوید که فریب و تزیین از مهمترین آن هاست. خداوند در گزارشی که از آغاز آفرینش آدم (ع) بیان میکند، به این نکته توجه میدهد که به سبب کینه توزی و کفر و سوگندی که ابلیس خورد، نخستین جنگ نرم میان ابلیس و حضرت آدم (ع) در بهشت آغاز شد، تا وی نشان دهد که چگونه میتواند زمام رفتاری آدم را به دست گیرد و او را به راهی ببرد که میخواهد. لذا از روش #نیرنگ و فریب استفاده کرد تا دل و جان و اندیشه آدم را تحت فرمان خود را درآورد.
🔹خداوند در آیه ۲۰ سوره اعراف میفرماید: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ؛ پس #شیطان آن دو را وسوسه کرد تا شرمگاهشان را که از آنها پوشیده بود در نظرشان آشکار کند و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت منع کرد تا مبادا از فرشتگان یا جاوید شدگان شوید». در آیه ۱۲۰ سوره طه نیز گزارش میکند که شیطان اینگونه گفت: «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لَا يَبْلَىٰ؛ پس #شیطان او را وسوسه کرد، گفت: ای آدم! آیا تو را به درخت جاودان و سلطنتی که کهنه نمی شود، راهنمایی کنم؟».
🔹بنابراین #فریب_دادن با #وعدههای_دروغین یکی از روش هایی است که در #جنگ_نرم به خوبی از آن استفاده میشود. البته زمانی فریب و نیرنگ میتواند کارساز باشد که شخص، اطلاعات کامل و جامعی از مخاطب داشته باشد و آرزوها و خواستههای وی را بشناسد. اینجاست که علوم انسانی چون روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و مانند آن نیاز است تا بتوان تحلیل درستی از مخاطب داشت و براساس خواستهها و آرزوهایش برنامه ریزی کرد و او را با خود همراه و همدل ساخت. #ادامه_دارد...
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #شیطان #نیرنگ #فریب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش نهم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای فرهنگی
2⃣توجه به فرهنگ دينی در کشور در سطح عموم مردم جامعه
🔹هر چند نميتوان آمار دقيقی از اين موضوع ارائه کرد، اما ميتوان با مشاهده عينی و ميدانی به راحتی اين تغيير رويکرد در فرهنگ مردم به سمت فرهنگ دينی را لمس کرد. به عنوان مثال در اين مقطع شاهد پيدايش هزاران هيات مذهبی و حضور گسترده مردم و به ويژه جوانان در برنامه های مذهبی از جمله اعتکاف هستيم. سفرهای گسترده به اماکن مقدس همچون عتبات عاليات عراق و ساير اماکن زيارتی، رشد غير قابل مقايسه ای نسبت به گذشته داشته است و دهها مثال و نمونه ديگر که همگی شاهدی بر توجه هر چه بيشتر مردم به فرهنگ دينی پس از پيروزى انقلاب اسلامی ميباشد. در اين ميان نقشی که #انقلاب_اسلامی در اين گرايش به دين و مذهب داشته است اين است که #نظام_جمهوری_اسلامی برآمده از اين انقلاب کوشش نموده تا با فراهم نمودن فضای مناسب جهت گرايش به ارزش ها و دينداری با ترويج و تبليغ معارف اسلامی از راههای مختلف و با شيوه های گوناگون زمينه #تقويت_باورهای_دينی را در ميان مردم فراهم نمايد.
🔹بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی، آموزش و پرورش و آموزش عالی و در کنار آن فعاليت مساجد و پايگاهها و کانون های فرهنگی، و حضور روحانيت در سراسر کشور به منظور تبليغ فرهنگ اسلامی و برنامه هايى همچون دوره های تربيت مربی، دوره های آموزشی سفيران هدايت و تربيت راهنما، اجرای طرح اوقات فراغت، طرح روحانی مستقر، طرح هجرت، طرح بلاغ، آينده سازان و تشکيل گروه های تبليغی جهادی و... از جمله اقداماتی است که توانسته زمينه تقويت باورهای دينی را در ميان مردم، به ويژه نسل جوان فراهم نمايد. همچنین حضور پرشور مردم به ويژه جوانان در مراسمات مذهبی، هيئت ها و عزاداری ها، مراسم اعتکاف، احياء شبهای قدر و... بيانگر روحيه دينداری و #دين_گرايی جوانان و تأثيرات نظام جمهوری اسلامی در اين بخش است. هر چند در جامعه بعضاً شاهد ريزش هايى نیز در زمينه مسائل دينى و فرهنگی هستيم که عوامل مختلفی موجب آن گردیده است، امّا در کنار اين ريزش ها، رويش های قابل توجهی را نيز در اين عرصه به ويژه در ميان جوانان شاهد هستيم که قابل مقايسه با قبل از انقلاب اسلامی نيست.
3⃣ديگر دستاوردها در حوزه فرهنگ
🔹دستاوردهای ديگرى را هم میتوان به اين دستاوردها اضافه کرد که به صورت مختصر به پاره ای از آنها اشاره می کنيم: توجه به #فرهنگ_عفاف و حجاب در جامعه، در مقابل تلاش ها برای اشاعه فرهنگ برهنگی قبل از انقلاب؛ اشاعه و ترويج #فرهنگ_ايثار و جهاد و شهادت؛ ترويج ارزشها از طريق سينما و تلويزيون به جای ترويج ابتذال فرهنگی قبل از انقلاب؛ ساخت آثار فاخر سينمايی و تلويزيونی؛ گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور؛ تقويت روحيه و #فرهنگ_خودباوری؛ فراهم آمدن زمينه برای تعالی فرهنگ دينی و اشاعه آن به تمام جهان از طريق محوريت ظرفيت عظیمی به نام حوزه علميه قم و صدها مدرسه، پژوهشگاه و موسسه علمي فرهنگی ديگر در نقاط مختلف کشور؛ گسترش سطح سواد آموزی در سالهای پس از پيروزى انقلاب اسلامی و حتی انواع ابداعات در شيوه های سواد آموزی (رشد شاخص های سواد آموزی)؛ جلوگيرى از تاراج آثار تمدنی کشور توسط بيگانگان و حتی بازگرداندن آثار تاريخی به يغما رفته و... #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سلطه جویی و چپاول، مقصود اصلی جهانخواران
🔹 ... وضع امروز دنیا هم به همین کیفیت است. مخترع را یا از کار منصرف میکنند، یا به قتل میرسانند، چون صاحب امتیاز میشود. میگویند: فقط باید ما دارای امتیاز باشیم، نه دیگران. آقایی قبل از جنگ جهانی دوم در کربلا مدعی شده بود که میشود هواپیمای بدون خلبان ساخت و در اینباره تلاش میکرد، تا اینکه به بغداد رفت، ولی از آلمان مکرر تلگراف و نوشته پشت نوشته بهسوی او آمد که زحمت نکش، کار شما بیفایده و نشدنی است؛ زیرا ما هرچه تلاش کردیم نشد! سرانجام آلمان خود هواپیمای بدون خلبان ساخت، درحالیکه پیش از آن میگفت: ساختن هواپیمای بدون خلبان امکانپذیر نیست!
🔹صحبت #جهانخواران بر سر علم نیست و مسابقه آنها ذاتاً برای پیشرفت دانش و فرهنگ نیست، بلکه پیشرفتهای علمی برای آنها جنبه مقدمیت دارد و منظور اصلی آنان #سلطه_جویی و #چپاول است. به کره ماه برای این نمیروند که به علم خدمت کنند، بلکه برای موضعگیری در برابر رقیب و قطب مخالف است، برای اینکه بتوانند در آنجا کاری کنند که در کره زمین از لحاظ ریاست و حکومت بر همه مقدم باشند و دولتهای مخالف و رقیب را در روی زمین خوب مورد هدف قرار دهند و نابود کنند، با این وجود، ما مسلمانان فریب آنها را میخوریم و میگوییم: اینها راست میگویند که بشر دوستند. بله! شر دوستند، نه بشر دوست!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲ـ۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا تفکر افراد دیندار تفکرى کاملتر و بالاتر است؟
🔹محتویات فکر انسان هر چه عالى تر باشد، آن فکر کاملتر و عالىتر است، بنابراین هر چه معلومات و معقولات انسان توسعه بیشترى داشته باشد به همان اندازه، فکر انسان وسیعتر خواهد بود. از اینجا نتیجه مى گیریم که فکر کامل، فکرى است که متوجّه عالیترین موجودات باشد و پستترین افکار، آن فکرى است که در اطراف پست ترین موجودات دور مى زند.
🔹اکنون براى بهتر روشن شدن مطلب، اعتقادات یک فرد دیندار و بى دین را با هم مقایسه مى کنیم: یک «فرد مادّى» مى گوید که عالَم، همان چیزى است که ما مى بینیم و یا علوم طبیعى براى ما اثبات کرده است؛ طبیعت محدود و قوانین جبرى آن، سازنده این جهانند و هیچگونه نقشه و فکرى در ساختمان آن به کار نرفته است. بشر هم جزئى از طبیعت است و پس از مرگ، اجزاى او از هم متلاشى و تجزیه شده و بار دیگر به طبیعت برمى گردند و هیچگونه بقایى براى او نیست. در واقع، میان انسان و سایر حیوانات، چندان فاصله اى وجود ندارد.
🔹در مقابل یک «فرد دیندار» معتقد است که عالَم، خیلى بزرگتر است از آنچه ما درک مى کنیم و عالَم ماوراى این طبیعت به مراتب از جهان طبیعت، وسیعتر مى باشد. نیروى سازنده این عالَم، علم و قدرتى بى نهایت دارد، همیشه بوده و خواهد بود. عالَم بر طبق یک نقشه بسیار عمیق و دقیق استوار شده است و عدم اطّلاع کامل ما از اسرار آن، دلیل بر نبودن آن اسرار نیست، بلکه به خاطر نادانى ماست. انسان فاصله بسیار زیادى از حیوانات دارد. «مرگ» به معناى فنا و نابودى نیست (مرگ، پایان کبوتر نیست) [۱]، بلکه یکى از مراحل کمال بشر است، زیرا انسان، پس از مرگ وارد عالَم وسیعتر و پهناورترى مى گردد.
🔹اکنون خود شما قضاوت کنید که روح کدامیک از این دو نفر کاملتر و قویتر است؟ آن کس که فکر او تنها در محدوده مادّه، گردش مى کند و یا آن کس که برفراز آسمان ابدیّت و در یک فضاى بى انتها پرواز مى نماید؟ جواب این سؤال ناگفته، روشن است... آرى، این #دین است که فکر انسان را در افقى بلندتر از افکار مادّى قرار مى دهد و روح قوى و همّت عالى به او مى بخشد!
پینوشت؛
[۱] سهراب سپهرى
📕آفريدگار جهان، مكارم شيرازى، ناصر، ص ۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تفکر #فکر #تعقل #دین #دینداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بهره گیری از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام
🔹 ... و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقهام به جوانان عرض میکنم این است که در مسیر ارزشها و معنویات از وجود #روحانیت و #علمای_متعهد_اسلام استفاده کنید؛ و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بینیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید. روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسلها همت گماشتهاند و همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بودهاند؛ بر بالایدار رفتهاند و محرومیتها چشیدهاند؛ زندانها رفتهاند و اسارتها و تبعیدها دیدهاند؛ و بالاتر از همه، آماج طعنها و تهمتها بودهاند؛ و در شرایطی که بسیاری از روشنفکران در مبارزه با طاغوت به یأس و ناامیدی رسیده بودند، روح امید و حیات را به مردم برگرداندند و از حیثیت و اعتبار واقعی مردم دفاع نمودهاند؛ و هم اکنون نیز در هر سنگری در کنار مردمند؛ و در هر حادثه غمبار و مصیبت آفرینی شهدای بزرگواری را تقدیم نمودهاند.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش اول)
🔹 #انسان، ترکیبى از جسم مادّى و غرایز آن و روح الهى و قواى آن است و این دو در یکدیگر تأثیر مى گذارند. #تربیت و #پرورش و سالم نگهداشتن آنها از فساد، موجب هماهنگى و وحدت در مجموعه وجود انسان مى شود. اعمال و حالات جسم در کمال و انحطاط روح مؤثر بوده و پاکى روح در فعالیت هاى بدن اثر مى گذارد. بنابراین پرورش و #نگهدارى_جسم باید در کنار پرورش و #مراقبت_روح انجام گیرد. تربیت جسم و جان و هم ساز قرار دادن این دو، ذخایر باطنى را ظاهر ساخته و معرف شخصیت انسان در زندگى فردى و اجتماعى مى شود.
🔹در این تعریف، به هر دو بعد مادّى و معنوى توجّه شده است، زیرا هماهنگى استعدادها و قواى مادّى و معنوى انسان در صورتى حاصل می شود که هر دو بُعد مورد مراقبت و پرورش قرار گیرند و به سوى هدف مطلوب و شایسته مقام انسانى که تأدیب و متخلق شدن به اخلاق الهى است سوق داده شوند. مولی متقیان امیر مؤمنان امام علی (ع) می فرمایند: «مَنْ تَأَدَّبَ بِأَدَبِ اللهِ أَدَّاهُ إِلَى الْفَلَاحِ الدَّائِم؛ [۱] کسى که به ادب ها و روش های خداگونه تربیت و پرورش پیدا کند، نتیجه آن تربیت، این است که به رستگاری و فلاح دست پیدا می کند».
🔹نیز خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) وحی فرمود: «لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ... ؛ [حجر، ۸۸] به آنچه که به گروهی از کافران داده ایم و آنها را از نعم دنیوی برخوردار کرده ایم، از روی تعجب چشم خیره نکن و متعجب نشو...». پس از آن، پیامبر اکرم (ص) دستور دادند، فردی میان مردم صدا زند: «مَنْ لَمْ یَتَعَزَّ بِعَزَاءِ اللَّهِ تَقَطَّعَتْ نَفْسُهُ عَلَى الدُّنْیَا حَسَرَات؛ [۲] کسى که مؤدب به ادب الهى نباشد، با دل پُرحسرت از جهان می رود».
💠خانواده رکن مهم تربیت
🔹عوامل متعدد در فرایند تربیت و انتقال ارزش های دینی در اطفال تأثیر گذار است، اما #خانواده در این زمینه #بانفوذترین_عامل به شمار می رود. #کودک نخستین چشم انداز را از جهان پیرامون، در خانواده می آموزد و احساس وجود می کند و با آداب و رسوم اجتماعی و مراسم دینی آشنا و به وظایف فردی و حدود و اختیارات مسئولیت های خود پی می برد، زیرا خمیر مایهی شخصیت انسان در #خانواده تکوین می یابد و نگرش ها، رغبت ها و رفتارهای خوشایند و ناخوشایند نسبت به پدیده های مختلف از خانه سرچشمه می گیرد.
🔹اثر #تربیت_خانوادگی در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. خانواده اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد میشویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده میگیرند، میتواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد. علاوه بر ژن های مشابه، سبک های ارتباطی افراد یک خانواده نیز منجر به پیدایش خصوصیات مشترک در بین آن ها می شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص ۱۷
[۲] الخصال، ج ۱، ص ۶۴
نویسنده؛ امین توانا
منبع؛ راسخون
#خانواده #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش دهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠تربیت مهدوی
🔹بی گمان، #والدین و #خانواده در #تربیت_کودکان و نوجوانان، نقش بنیادی و مهمی دارند؛ زیرا کودکان آینه تمام نمای باورها، ارزش ها، ایمان و تربیت والدین و بزرگترهای خانواده هستند، و براساس نظام فکری و عملی خانواده، تربیت می شوند. بر این اساس، یکی از شیوه های مهم نهادینه کردن اندیشه مهدویت، رفتار والدین است. در #تربیت_مهدوی، کودک و نوجوان را باید از خانواده شروع کرد. پدر و مادرانی که می خواهند فرزند مهدوی داشته باشند، باید #صالح و منتظر باشند. منظور از مدیریت برنامه های مهدوی در خانواده این است که مراقب باشیم شرکت در برنامه های مهدوی، کودکان را از حقوقشان محروم نکند.
🔹پدری که صبح های جمعه در مراسم دعای ندبه شرکت می کند، نباید به دلیل خستگی از حضور در کنار کودکانش و توجه به تفریحات آنها غفلت کند. پدر باید با برنامه ریزی درست از ایجاد احساس نامناسب از شرکتش در دعای ندبه در ذهن کودکانش جلوگیری کند.
پدر و مادری که نسبت به تربیت مهدوی فرزندشان دغدغه داشته باشند، باید مراقب تغذیه روحی و معنوی کودکشان باشند و برای آن برنامه ریزی کنند، همان گونه که برای تغذیه جسمی و سلامت جسمانی آنها برنامه ریزی می کنند. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش چهارم)
🔸براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید.
💠مخاطب شناسی درجنگ نرم
🔹 #مخاطب_شناسی در همه ابعاد، از مهمترین مقدمات تاثیرگذاری تبلیغات و وسوسهها و فریب هاست. اگر مخاطب به درستی شناخته نشود، نمی توان بر او تاثیرگذار شد، و او را همدل و همراه خود کرد. از این رو در #جنگهای_نرم و #روانی همواره از مخاطب شناسی و علوم مرتبط با آن بهره بسیار برده شده است. اگر در گذشته در جنگ سخت و نظامی شناسایی مرزها و موقعیت جغرافیایی دشمن و مانند آن مهم و با ارزش بود، در #جنگ_نرم شناسایی خواستهها و نیازها و امیال مخاطب و دشمن بسیار مهم است. از این رو در جنگ نرم بر روی فرهنگ، مردم شناسی، گرایشها، خواستههای مردم، کار و تحقیق انجام میشود تا بتوانند بر روی جانها و اندیشهها و رفتارهای آنان تاثیر بگذارند. هر مخاطبی به چیزهایی علاقه دارد و میکوشد تا آن را به دست آورد. روانشناسی و روانشناسی اجتماعی و مانند آن کمک میکند تا خواستههای مخاطب، شناسایی و براساس آن برنامه ریزی شود. از این رو #شیطان با توجه به علایق مردم عمل میکند.
🔹ابلیس هرچند که همانند دیگر جنیان از باطن قلوب مردم خبر ندارد، ولی مجهز بودن وی به اهرم و نهان بودن از چشمهای انسانها موجب میشود تا به ایشان نزدیک شود و از رفتارهایشان به خواستههای آنان پی ببرد و براساس آن خواستهها برنامه ریزی برای تسلط قلوب و جانها داشته باشد. از آن جایی که انسانها به اموری چون زن، مال و مقام و مانند آن گرایش دارند، دشمن بر اساس خواستههای هر کسی به سراغ او میرود و با آراستن آن به عنوان مهمترین و اصیلترین و شریفترین هدف، وی را به سوی آنها سوق میدهد و بر جان و روح او تسلط مییابد. اولین چیزی که #شیطان در دل کافران میآراید، اصالت بخشی به زندگی دنیا و خواستههای مادی و نفسانی است. [بقره، آیه ۲۱۲] وقتی زینتهای دنیا برای شخص اصالت یافت، شیطان براساس همین زینتهای اصالت یافته، وارد زندگی او میشود و او را به اولیای خود تبدیل میکند. هر انسانی در دام چیزی از این زینتها میافتد و کمتر کسی است که راه نجاتی از این زینتها برای خود میتواند بیابد. #ادامه_دارد...
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#جنگ_نرم #شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد