eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 سالروز میلاد امام عصر بر همه ادامه دهندگان راه فکری و عملی انبیا و ائمه مبارک🌺 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 1⃣ دین چیست؟ شامل ۳ چیز است: ۱. عقیده (اصول دین) ۲. اخلاق (متوسطات دین) ۳. عمل (فروع دین) قرآن صراط مستقیم را همان دین میداند. پس سفر بر روی این صراط (دین)، در اصل سفر درونی نفس انسان است به سمت معتقد شدن، متخلق شدن و عامل شدن. پس سالک کسی است که نفسش معتقد، متخلق و عامل به عمل صالح باشد. 2⃣ دین دو مصداق در آیات و روایات دارد: ۱. احکام الهی که در قرآن و روایات است (چیستی دین) ۲. پیامبر و معصومین (کیستی دین) 3⃣ کفر نیز همان عقیده بد، خلق بد و عمل بد است. حال اگر این سه با نفس انسان گره خورد و نفس به آنها عادت کرد در نفس مستقر شده و نفس با آن سه میشود و در اینجا انسان، خود تبدیل به کفر میشود همانطور که معصومین تبدیل به دین شدند. 4⃣ قرآن گوید: ای مومنان، نفس و جانتان را رها نکنید زیرا سفرتان در همین جانتان است. (یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم) یعنی حواستان به بیرون از خودتان و زرق و برق دنیا نباشد. (، ویژگیِ_بارزِ_مدرنیته است.) 5⃣ زبان اهل جنت، عربیست و لذا مسلمانان پس از مرگ، تلقین را که به عربیست کاملا میفهمند اگرچه عرب نباشند چون در آن دنیا سیرت و حقیقت دین، با صورت دین یعنی عبارات قرآن می آید. 6⃣ دکترین خط مشی: طبق آیه سوره مبارکه ملک که میفرماید: «افمن یمشی مُکِبّاً علی وجهه اَمَّن یمشی سویّاً علی صراط مستقیم» یمشی (میرود) و رفتن یعنی معتقد شدن، متخلق شدن و عمل کردن. این رفتن، نه با پای فیزیکی که با پای نفس است و لذا بیرون از جان انسان هیچ چیزی که ارزشمند باشد نیست. آیه گوید خط مشی مومن، راست قامت رفتن و خط مشی غیر مومن، افتان و خیزان رفتن است. ( ) 7⃣ همانطور که صراط در قیامت از سنگ و چون نیست و عینیت یافته اعتقاد و خلق و عمل انسان است، آتش جهنم نیز از چوب و سنگ دنیایی نیست بلکه همان و و انسان است که عینیت یافته و به تصویر کشیده شده است. قرآن گوید این آتش نه تنها از بیرون که از درون و و روح انسان زبانه میکشد و روح را میسوزاند پس این آتش معمولی نیست و نتیجه حرکت نفس انسان در دنیاست. 8⃣ ما اصلا نمیدانیم جهنم چیست! قرآن در سوره فجر گوید «و جیءَ یومئذٍ بجهنّم» یعنی جهنم را می آورند! این چیست که می آورندش؟ در روایات آمده هزار نفر دهنه آنرا میگیرند و می آورند اما جهنم چیست و کیست و کجاست نمیدانیم. ♻️ پند: اگر یک عقیده و اخلاق و عمل در انسان مستقر و محکم نباشد در فشار قبر به راحتی فراموش میشود و تنها آن عقیده که بواسطه خلق و عمل مکرر در دنیا، در نفس انسان استحکام و استقرار یافته در یاد او میماند و او را نجات می دهد. 💠 کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت #درس_اخلاق تاریخ: 1397/02/13 @EsraTvEitaa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۱ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم -غیرالمغضوب علیهم - ولا الضالین 🔹یاداوری: صراط به سالکین نسبت داده شده (صراط الذین ...) پس این راه، بیرون از سالک و طی کننده ی راه نیست. این صراط مستقیم بنابر نص قرآن همان است و لذا پیمودن این صراط امری بوده که سالک در اصول دین، با اعتقاد، در اوصاف دین، با تخلق و در اعمال دین با کردار، این صراط دین را سیر میکند. 🔅 مصداق صراط، تنها راه مادی نیست بلکه هر چیزی که انسان را به مقصد برساند صراط است حال اگر مقصد مادی بود راه هم مادیست و اگر مقصد همانند خدا، معنوی بود، راه هم مانند دین معنوی میشود. ♻️ قرآن گوید سبب پیمودن این راه معنوی، نه خواست انسان که است (صراط الذین انعمتَ علیهم). 🌱منظور از این نعمت، نعمت طی طریق و مسیر است نه اینکه نعمت مادی باشد چون نعمت مادی خدا، نصیب گمراهان و مغضوبان هم میشود اما این نعمت طی طریق، نمیشود. (غیر المغضوب علیهم و لا الضالین) 1⃣ منعَم الیه یا کسی که خدا به او نعمت طی طریق را داده کیست؟ آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نساء گوید اینها شامل (انبیا، صدیقین و شهدا) هستند که در قیامت، شاهد بر اعمال دیگر انسانها نیز خواهند بود. کسی که نه مانع دیگری شود و نه دیگری را غافل کند، خدا نعمت طی صراط مستقیم را بدو میدهد تا آنرا طی کند. 2⃣ نعمت چیست (صراط الذین انعمت علیهم)؟ همانطور که گفته شد این نعمت، معنویست. در آیه ۱۱۰ مائده است که خدا به مسیح (ع) فرمود «اذ اَیَّدْتُکَ بِروحِ القُدُس» یعنی تو را با تایید روح القدس، کمک کردم. این نعمت معنوی، همان طی صراط است. 🚷 حال اگر انسان نه مجرم بود و نه از مجرم حمایت کرد، خدا نعمت طی طریق به او میدهد. نوح در قرآن به خدا میفرماید که مگر تو نگفتی که من از اهل بیت تو حمایت میکنم پس چرا پسرم در گمراهی غرق شد و نجات نیافت؟ خدا در پاسخ گوید او از تو نیست چون اعتقاد و عمل صالح ندارد. در اینجا نوح از مجرم دیگر حمایت نمیکند و سریعاً میگوید خدایا من تو را تسبیح میکنم و تو پاکی از هر خطا و اشتباه، لذا ابراز پشیمانی از سوالش میکند. 🌹پند: چه مجرم بودن و چه از مجرم حمایت کردن، انسان را از طی طریق دین باز میدارد اما باید توجه داشت که حتی اگر سکوت هم به مجرم کمک کند، سکوت کننده، خود نزد خدا مجرم محسوب بوده و از طی طریق باز می ماند! 🍃«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی 🍀 eitaa.com/tafsire_tasnim1 🍀 sapp.ir/tafsire_tasnim
💯 کانال «تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی را در پیامرسانهای زیر دنبال کنید: ✅ سروش 💢 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 ایتا 💢 eitaa.com/tafsire_tasnim1 ☢ آیگپ 💢 igap.net/tafsire_tasnim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم ❎ گفتیم که در آیه «صراط الذین انعمت علیهم» خدا صراط را به سالکان راه استناد داده است و سپس توفیق طی طریق را یک معرفی کرده است. 🗂 نعمت الهی دو گونه است: ۱. نِعَم ظاهری: که در قران، مصداقش، مال و بنون (فرزندان) است. کاربرد این نعمت نیز از نظر قرآن، دادن به زندگی دنیویست و هیچ سودی در آخرت برای انسان ندارد. ۲. نِعَم باطنی: این تنها نعمتیست که انسان را تبدیل به سالک راه و صراط مستقیم میکند. 📜 توفیق طی طریق، صرفا یک است. دلایل این نظر هم عبارتند از: 1⃣جمع آیات قرآن که تنها نعمت باطنی را برای آخرت، سودمند میدانند. 2⃣قرآن، منعَم علیه را به ۴ دسته نسبت داده است که عبارتند از انبیا، صدیقین، شاهدان و صالحین. لذا مشخص است که نعمتی که خدا به اینها داده و به بقیه نداده، نعمت باطنیست، نه ظاهری. 3⃣نعمت ظاهری خداوند به مغضوبین و ضالّین (گمراهان) نیز میرسد اما خدا در سوره حمد فرموده نعمت طی طریق، به ضالین و گمراهان نمیرسد. (صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-و لا الضالین) 🔰 اتفاقاً منشأ گمراهی و مورد غضب الهی قرار گرفتن افراد، همان است چون در قرآن بارها آمده که خداوند سرمایه داران و قدرتمندان را که گمراه یا مغضوب شدند مورد عذاب قرار داده و نابود کرده است در حالیکه سرمایه و قدرت، هر دو نعمت ظاهری خداوندند. مثلا خداوند در قرآن، بنی اسراییل را که مورد لطف و رحمت فراوان و نعمتهای انبوهِ ظاهریِ خداوند بودند، «مغضوب علیهم» خواند. 👑 اگر نعمت، مقید به قیدی نبوده و مطلق گفته شود، منصرف به الله است که مؤید آن، روایت امام هشتم در مورد نعمت بودن ائمه و معصومین و نیز آیه ی «اکملت لکم دینکم» است. ♦️سیره و روش منعَم علیه: نه مجرمند و نه حامی آنها، بلکه حتی در برابر آن جریان شورش می کنند. حضرت موسی فرمود: «ربِّ بِما انعمتَ عَلَیَّ فلن اکونُ ظهیراً للمجرمین» یعنی خداوندا بواسطه نعمتی که به من دادی، هرگز حامی مجرمین نخواهم بود. همچنین حضرت موسی در آیات ۲۱ تا ۲۳ مائده به بنی اسراییل گوید که اگه میخواهید از مصر نجات پیدا کرده و وارد ارض مقدس فلسطین شوید باید برخیزید، بجنگید و چند تن دهید تا پیروز شوید و در ادامه دو تن از یاران حضرت موسی نیز از میان آنان گفتند با نشستن چیزی حل نمیشود و همه باید بجنگیم. این شهامت، به گفته قرآن، بواسطه نعمت الهی برای موسی و دو یارش بود! 💠 پند: اگر کسی امروز نگوید «اهدنا الصراط المستقیم»، چاره ای جز آن ندارد که در فردای قیامت بگوید «یا لیتنی اتّخذْتُ مع الرسولِ سبیلا» یعنی فردا میگوید ای کاش راه همراهی پیامبر را در دنیا انتخاب میکردم و طی میکردم! (فرقان-۲۷) یا باید امروز این راه را طی کند یا فردا برای عدم طی این راه تاسف بخورد. 📚«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1 ♻️ igap.net/tafsire_tasnim
‼️حقوق کارمندان بانک، و حرام است. خب چرا عمداً جهنم میروند؟! 👌 کانال «تفسیر تسنیم» مکانی برای ۱: مرور سریع آیات تمدن ساز قرآن کریم ۲: بررسی نظریات انقلابی علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-ولا الضالین 🔹 گفتیم که طی کردن صراط مستقیم تنها مرهون نعمت الهیست و این نعمت ظاهری نیست چون نعمت ظاهری که در دست کفار نیز هست و اگر راهزن نباشد راهگشا نیست.در آیه ۱۱۹ نساء، شیطان گوید من انسانهارا با و تمنیاتشان گمراه میکنم و آیه ۳۹ حجر، قرآن این آرزوها و تمنیات را ناشی از زیبا نشان دادن های زمین از طرف شیطان به انسان میداند. 📍آیه ۷ و ۸ کهف، تمام زینتهای روی زمین را برای زمین میداند (زینةً لها) نه اینکه زینت انسان باشند. قرآن، زینت انسان را درونی و ایمانِ انسان میداند که خدا ایمان را زینت قلب قرار داده است. پس شیطان زینت حقیقیِ انسان را با نشان دادن زیبایی زینتهای زمین از انسان میگیرد. ♦️ بسیاری از چیزا اصلا نعمت نیستند اما شیطان آنها را الهی جلوه میدهد مانند جهاد نکردن در راه خدا و عدم همکاری با مسلمانان برای رفع شر دشمنان، با این تصور زیبا که نرفتن و نمردن در این جنگها یک نعمت الهیست! خدا در قرآن میفرماید: در میان شما کسانی هستند که کندی می کنند تا جنگیدن را به عقب بیندازند. حال اگر شما مسلمانان یا مجروح شوید اینها گویند خدا بر من نعمت داد که با اینها نرفتم و آسیبی ندیدم اما اگر فضل الهی و پیروزی نصیب شما شود آنها گویی اصلا شما را نمیشناسند و ندیدند که جنگیدید و میگویند ای کاش من هم به جبهه میرفتم تا پیروز شوم و غنایم ببرم! پس قرآن مواردی چون عدم جنگیدن با دشمنان اسلام و مسلمین را نعمت نمیداند اما زینتهایی چون مال و فرزند را نعمت میداند که انسان میتواند آنها را در راه خیر بکار گیرد یا در راه شر. 💠 حال چنین شخصی که عدم همکاری با مسلمین جهت رفع شر را یک نعمت الهی میداند اصلا نمیتواند حقیقت نعمت را بفهمد و لذا وقتی میگوید «صراط الذین انعمت علیهم» یک مجاز گفته نه یک چیز حقیقی! ❗️خدا به چنین افرادی، گوید «شما بنشینید» یعنی خدا نمیخواهد که اینها به جنگ بروند و از اسلام دفاع کنند بلکه میخواهد احیای دینش به دست باشد. دستورِ «نشستن» از سوی خدا، عین فعل اوست بدین صورت که وقتی گوید اینطور بشو، میشود(کُن فیکون) لذا شخص توفیق جنگیدن را با این خطاب از دست میدهد. «امر خدا، فعل اوست» پس اگر کسی دید به سمت چنین خیراتی نمیرود بداند این خواست خداست و باید ازین حالت بترسد و به خدا پناه ببرد. 🔴 : 1⃣انسانها در سوره حمد سه نوعند: ۱. مُنعم علیه: که خدا این نعمت طی طریق را که مایه تمام سعادت های انسان است، از سوی خود میداند. ۲ و ۳: مغضوب علیهم و ضالین: خدا این دو مورد را به خود نسبت نمیدهد و نمیگوید من اینها را گمراه یا مغضوب کردم بلکه مورد غضب قرار گرفتن و گمراهی را ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها میداند. کسی که مغضوب است گمراه و ضاله نیز هست و برعکس و رابطه این دو تابع درجات مختلف است. 2⃣ در تقسیم بندی دیگر، در سوره واقعه انسانها سه گروه معرفی شدند: ۱. : گروهی که با یُمن و برکت زندگی کردند چه برای خود و چه برای دیگران. ۲. : گروهی که کارشان مشئوم و زشت است چه برای خود و چه برای دیگران. ۳. و : اینها ممتازترین گروهند. 🔺 پس منعَم علیه که تحت نعمات الهیند، خود دو گروهند شامل اصحاب المیمنه و مقربان. 🔺پاداش دو گروه مذکور نیز در بهشت متفاوت است. هر دو از آب گوارای بهشت مینوشند اما درجه خلوص آب متفاوت است. گروهی آب همراه با مقداری مینوشند (کان مزاجها زنجبیلا) که مزه زنجبیل دارد وگروهی با مزه و مزاج تسنیم. 💎 چیست؟ عینً یَشرِبُ بها المقربون. چشمه ایست که بالاترین مرتبه بهشت یعنی از آن مینوشند. لذا مقام مقربون بسیار بالاتر از ابرار است که گوشه و چند قطره ای از چشمه مقربان را در آب ابرار میریزند. 💠کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
🔰علامه جوادی آملی: امروزه شبهاتی بیان می شود که قرآن، #رویای_پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است و قرائت شخص پیامبر از جهان است! این شبهات در گذشته نیز وجود داشته، این تهمت ها برای همه انبیا نیز مطرح شده است، خود قرآن کریم نیز همین مطلب را بیان می کند؛ ♦️ نظریه «قرآن، رویای پیامبر است» توسط #عبدالکریم_سروش، طرح شده است. 🌺کانال تفسیر تسنیم 🌺 @tafsire_tasnim1
✅آیت الله جوادی آملی: آقای ترامپ اگر کافری، باش؛ تو به هیچ دینی پایبند نیستی ولی انسان که هستی و اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی! 💯 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: هدایت-آیات آخر سوره حمد 🔅 باید دانست که طبق آیه ۹۳ سوره انبیا، همه انسانها در حال حرکت به سوی خدا هستند (کلٌّ الینا راجعون)، گروهی به سوی خدا و گروهی به سمت خدا... لذا باید در هر لحظه خود را با دیگران مقایسه کرد که در کدام یک از این دو گروه است. اگر کسی در صراط مستقیم است یک معیت (همراهی) دارد و یک مغایرت: با انبیا و صدیقین و شهدا و انبیا و با مغضوب علیهم و ضالین. 🔆 ، این معیت در بهشت است یا شامل حرکت در طریق نیز هست؟ این همراهی در حال طی طریق نیز هست تا رسیدن به بهشت و پس از آن. همراه، یعنی یک رفیق خوب؛ و رفیق خوب، در راه است. سالکانِ راه با اینها و به دنبال اینها هستند اما اگر با تقوای الهی به جایگان رسیدند دیگر تنها «با» و «به دنبال» آن ۴ گروه نیستند بلکه حالا از ۴ گروه صدیقین و شهدا و ... بوده و خود اسوه سالکان راهند. ♻️انسان توصیه شده که در اخلاق و ، از بقیه سبقت بگیرد. این راه اگرچه در ابتدا طی کردنش سخت است اما در ادامه راحت میشود. گفته اند علم را با تواضع با هم تحصیل کن و در تواضع مرتبا نمره ات را بالاتر ببر تا از دیگران جلو بیفتی. بدین صورت، خودت میشوی آنگاه باید دست دیگران را نیز بگیری تا از دیگران سبقت گرفته و خود، امام، الگو و پیشوای جامعه شوند. این راه، راه امامت و از اهل بیت شدن است؛ اگرچه نمیتوان پیامبر و امام معصوم شد اما میتوان ولی خدا شد. در باز است اما میخواهد. ( ) 💠 ۳ نوع روایت داریم که گفته اند: ۱. مُنعَم الیه همان ائمه و پیامبرند. ۲. مغضوب علیهم، یهودیانند. ۳. ضالین و گمراهان، ترسایان و مسیحیان هستند. 🔺 این سه گروه از روایات تنها از باب تعیین مصادیقند، نه اینکه این مصادیق حصری بوده و افراد دیگر نتوانند مصداق صفات منعم الیه، مغضوب علیهم و ضالین شوند. 🔰 حال، انسان چگونه می تواند این معیت و همراهی را به مِن (از آنها شدن) تبدیل کند و از صدیقین و شهدا و ... شود؟ علم مهمتر است یا عمل؟ 🔹 هر دو نیاز است اما مهمتر است. عمل به مثابه است و علم به مثابه در بدن. آنچه که به عبادات بها و ارزش میدهد میزان معرفت و علم به خداوند است. آنکه خدا را در حد والا شناخت او را عاشقانه میپرستد اما دیگری که تنها با قهر خدا آشنا بود از روی خوف از خدا، عبادت میکند. لذا خداوند در آیه ۱۰ سوره مجادله فرمود ما به مؤمن «درجه» و به مؤمن عالم «درجات» می دهیم زیرا عالم با غیر عالم برابر نیست. 🔺هر درجه ای از علم باعث ارتقای عمل و عبادت است و هر درجه از ارتقای عبادت و عمل، موجب ارتقای علم و معرفت میشود پس رابطه ای دو سویه دارند. 🎁کانال تفسیر تسنیم علامه جوادی 🎁 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۵ ♦️ مفسر: علامه جوادی آملی موضوع: هدایت-آیات آخر سوره حمد 📚 صراط مستقیم و میزان اعمال، انبیا، اولیا و ائمه معصومین هستند. در سوره نساء، این محور و میزان را میگوید: «من یطع الله و الرسول فاولئک مع الرین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین» در مقابل، سوره احزاب، نتیجه عصیان در اطاعت از آن ۴ گروه را، میداند: «و من یعصی الله و رسوله فقد ضلّ ضلالاً مبیناً» 💠 صراط مستقیم بین مبدا و مقصد است. این مبدا و مقصد چیست و کجاست؟ این صراط از «خدا» است تا «خدا». از که خالق جهان است شروع شده و نهایتا به که پایان جهان است میرسد. البته انتهای راه، یا الهیست و یا الهی. پس راهها گوناگون است اما تنها یک صراط مستقیم وجود دارد. 💠 قرآن میگوید حضرت موسی کلام خدا را در دنیا میشنید و انسانها در آخرت میشنوند. در این دنیا خداوند با با انسان سخن میگوید و در آخرت با . انسان در قیامت، مظهر اراده فعلی خداوند میشود لذا هر چه بخواهد به محض اراده، انجام میشود. ❗️سالکان و راهیان این صراط مستقیم، کمند لذا حضرت امیرالمومنین میفرماید «لا تستیحشوا من طریق الحق لقلَّة اهله» (از تعداد کمِ راهیانِ راه حق نترسید). خدا در قرآن قول داده که جهنم از انسانهای بدکار پر شود اما در مورد بهش نگفته که بهشت را پر میکنم چون تعداد بهشتیان بسیار کمتر از جهنمیان است اگرچه کثیری از جهنمیان نیز پس از گذراندن مراحل جزا به بهشت وارد میشوند‌. 💢 شروع طی این طریق بخاطر کم بودن راه، ترس دارد و سخت است اما پس از مدتی این ترس از بین میرود. دلیلش آن است که در ابتدای طی راه غالباً مردم میگویند «چرا وقتی اکثر مردم در برابر کفر و طغیان در جهان نمی ایستند من چرا باید خود را بخطر بیندازم و ایستادگی کنم؟» 🍃 همسفران این راه، انبیای پیشین هم هستند. اگرچه راه اسلام بالاتر از راه انبیای پیشین است اما مسلمانان از آن انبیا بالاتر نیستند زیرا این راه همان راه انبیای پیشین است اما شفافتر و فراختر و .انبیای پیشین، صراط مستقیم را تا انتها رفته اند اما با این وجود بین پیامبران نیز درجاتیست همانطور که کتابهایشان در یک درجه نیستند. پس اگرچه راه ما بالاتر است اما این بالایی، همانند بالای زمین نیست بلکه کاملتر از قبل است اما راه عوض نشده است. لذا خداوند گوید «فبهداهم المقتده» (به هدایت پیامبران گذشته،اقتدا کن) نه به خود پیامبر؛ لذا خطوط اصلی راههای ادیان قبلی یکیست ولی راه اسلام کاملتر است. 🍀 کانال «تفسیر تسنیم» 🍀 @tafsire_tasnim1
حلول ماه مبارک #رمضان، مبارک باد. امیدواریم ماه پر خیر و برکتی برای همه دوستان و همراهان عزیز باشد.😊 ✅ @tafsire_tasnim1
👈انشالله فردا جلسه ۳۶ از ۳۸ جلسه تفسیر مربوط به سوره حمد در کانال قرار خواهد گرفت... 📚در این اولین شب ماه نزول ، برای حقیر و تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان دعا کنید...
یهود طبق آیه ۸۴ بقره با خداوند عهد کرده بودند که به زور یکدیگر را از دیارشان اخراج و آواره نکنند... اما آیه ۸۵ واقعیت یهود را نشان میدهد که رحمی به همکیشان خود نیز نمیکنند. #اخراج_فلسطینیها #کشتار_غزه #انتقال_پایتخت_اسراییل 💠 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه ۳۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد 🔰سوره فاتحة الکتاب، عصاره معارف قرآن کریم است لذا این سوره را نامیدند. 🔺معارف قرآن ۳ بخش است: ۱. : به عنوان شناخت مبدأ جهان ۲. : به عنوان شناخت مقصد جهان ۳. : به عنوان شناخت رابطه مبدأ و مقصد سوره حمد این سه را بخوبی در خود دارد پس ام الکتاب است. «الحمدلله رب العالمین» ناظر به مبدأ است چون به توحید ربوبی پروردگار میپردازد. «مالک یوم الدین» راجع به معاد است و مسأله رابطه بین مبدأ و معاد نیز با «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و آیات بعدش بیان شده است که ناظر به وحی، رسالت، دین و راه بین مبدا و معاد است. 🔺شیخ بهایی گوید حمد به ۴ جهت میتواند صورت گیرد که همگی در سوره حمد موجود است شامل: ۱. اگر حمد از روی است آیه «مالک یوم الدین» را دارد. ۲. اگر در حمد، سخن از و امیدواری به خداست آیه «الرحمن الرحیم» آنرا دربردارد. ۳. اگر بحث از نعمت دهنده است، «الحمدلله رب العالمین» را دارد. ۴. و اگر سخن از محمود خداست، «الحمدلله» را بیان داشته است. 🔺برخی گویند سوره حمد شامل ۸ بخش است که به ۸ درِ بهشت برمیگردد و اگر انسان در نماز، حمد را با آدابش خواند از هر کدام از ۸ در وارد بهشت میشود که شامل: ۱. درِ معرفت: با گفتن «وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض» قبل از سوره حمد ۲. درِ ذکر: با گفتن بسم الله ۳.درِ شکر: الحمدلله ۴. در رجا و امیدواری: الحمدلله ۵. درِ خوف: مالک یوم الدین ۶. درِ اخلاص و عبادت: ایاک نعبد و ایاک نستعین ۷. درِ دعا: اهدنا الصراط المستقیم ۸. درِ اقتدا به انبیا: صراط الذین انعمت علیهم 🔰پیامبر اکرم گوید این سوره بین عبد و مولی تقسیم شده است: از ابتدای سوره تا «اهدنا الصراط المستقیم» که سخن از حمد و ثنا و خضوع است برای خداست و لذا ، مولی را یاد میکند. اما از اهدنا تا پایان سوره که در مورد دعا، طلب و خواستن است برای عبد است و است که بنده را یاد میکند. 💠خدا گفته «اُذکرونی اَذکُرکم» به یاد من باشید تا به یاد شما باشم پس اگر نماز گزار با خدا مناجات میکند، به یاد اوست و هر کسی که یاد خدا باشد خدا به یاد اوست. 🔺گاهی انسان به فکر نعمتهای خداست؛ این حال خداست. گاهی تنها و تنها به یاد خداست؛ این حالت اوست چون اگر به نعمتهای او هم چشم داشت پس خود را نیز به یاد دارد در حالیکه این با و توجه به تنها موجود هستی نمیسازد پس باید تنها خدا را دید. 🔺زمانی خدا به یاد انسان خواهد بود که انسان در حال سوره باشد نه اینکه لفظاً سوره را بخواند و ساهی و بدون توجه باشد. لذا قرآن گوید: وای بر نمازگزارانی که در نماز بی توجهند «ویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون» ♻️کانال تفسیر تسنیم 💯 @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 ادامه جلسه ۳۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد 🔰آیا طبق سوره حمد ۳ راه بین مبدا و معاد وجود دارد؟ توضیح اینکه آیا طبق سوره حمد، یک صراط مستقیم برای مُنعَم الیه (کسانی که به آنها نعمت الهی داده شده) است و دو راه برای مغضوب علیه و ضالین، یا اینکه در مسیر به سوی معاد جز راه دیگری نیست و انسانها هستند که این تنها راه را کج و منحرف کرده و نابود میشوند؟ 🔺جهنم همان دره ایست که بین بهشت و این جهان وجود دارد و پلی به نام صراط مستقیم بر روی آن قرار دارد. لذا جز یک صراط مستقیم، راه دیگری نیست و راههای انحرافی توسط انسانها ایحاد میشوند و در حقیقت، خود، راهی مستقل نیستند بلکه بیراهه اند. ♦️در این مسیر، از ابتدا انحرافی وجود ندارد و مسیرِ بد، چیزی جز ترکِ مسیر درست نیست.در آیه ۳ سوره ابراهیم آمده: «کسانی که دنیا را بیشتر از آخرت دوست میدارند و مردم را از راه خدا باز میدارند، راه خدا را کج و معوج می کنند.» طبق آیه ۴۱ نور و آیات دیگر سوره ها مانند انعام، جز انسان، هیچ موجودی نمیکند و راهی را که باید برود میرود تا به کمالش برسد اما انسان مختار است که صراط مستقیم و تکامل دهنده خود را طی کند یا با ایجاد انحراف در آن، در گمراهی فرو غلتد. 🔺در ابتدای سوره کهف نیز آمده که «حمد برای خداییست که قرآن را که مجموعه دین است بدون عِوَج و انحراف، نازل کرد». لذا این جهان در یک هماهنگی کامل است چون طبق قانون قرآن است. آن جهان نیز محل تاویل و حقیقت قرآن است که باز هم انحرافی ندارد. پس جز یک راه، راه دیگری نیست. ♦️گمراهی، جز ترک ایمان نیست و کوری جز ترک بینایی نیست. در این دیدگاه توحیدی، قانونی جز قانون الهی وجود ندارد و تمام مقرراتی که غیر از قانون الهیست جز گمراهی چیزی نیست و قانون مستقلی که موجب عدالت و احقاق حق شود نمیباشد. ☯ ♻️کانال تفسیر تسنیم 🔆 @tafsire_tasnim1
‼️ ای پیامبر: #یهودیان و #مسیحیان از تو راضی نمیشوند جز تا آنجا که از دین و #آیین آنان پیروی کنی... و اگر از آنان پیروی کردی، دیگر خداوند سرپرست و یاور تو نخواهد بود! 💢 باید این آیه را روزی #صدبار تکرار کنیم تا دریابیم نحوه برخورد با دشمنان اسلام چگونه باید باشد... #برجام #علوم_غیر_توحیدی #استکبار 💯 @tafsire_tasnim1