#عزت_ملی
#انقلاب_اسلامی #ایران_قوی
✅ قدردان نعمت جمهوری اسلامی باشیم
🔶 جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته برکات بیشماری را در عرصههای گوناگون داشته است که هر فرد باانصاف و دنیادیدهای باوجود برخی ناکارآمدیها در حوزههای مدیریتی کشور، عصر جمهوری اسلامی را عصری جدید و متفاوت با همه تاریخ ایران قلمداد میکند:
1⃣ ضمانت حفظ تمامیت ارضی ایران: در ۲۰۰ سال گذشته در زمان حکومت شاهان قاجار و پهلوی، ۳ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۱ کیلومترمربع از ایران، یعنی بیش از دو برابر آن جدا شد. تجزیه نشدن ایران در دوران جمهوری اسلامی، به قدرت بسیجکنندگی ولایت فقیه در «عصر جدید» بوده است.
2⃣ انقلاب و نظام اسلامی ماندگار در گام دوم: در تاریخ چند هزارساله، حکومت انبیا، اولیا و مؤمنین در دورههای محدودی بوده است که مهمترین آنها، حکومت ۴۰ ساله حضرت سلیمان و حضرت داوود و برخی انبیا، مانند حضرت ایوب (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت موسی (ع) و حکومت ۱۰ ساله حضرت محمد (ص) و چند ساله حضرت علی (ع) و چند ماهه امام حسن (ع) بوده است؛ اما دوره ۴۴ ساله انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باوجود همه تهاجمها ماندگار مانده است. در انقلابهای معاصر نیز تنها انقلابی که پس از ۴۴ سال، به آرمانهایش خیانت نکرد و جهتگیریهای آن حفظ شد، جمهوری اسلامی است. سرنوشت انقلابهای فرانسه، روسیه، انگلیس، چین، الجزایر و آمریکا همگی به عبور از آرمانها و خیانت رهبران ختم شده است.
3⃣ موتور پیشران پیشرفت ایران قوی: مقایسه این ۴۴ سال با ۲۰۰ ساله ایران در عرصههای گوناگون علمی، فناوری، دفاعی، پزشکی، جایگاه منطقهای و بینالمللی و... حکایت از پیشرفت همهجانبه ایران قوی بر اساس هویت جمعی «روحیه ما میتوانیم» و راهبری جوانان از سوی رهبران انقلاب است.
4⃣ ارتقای مشارکت و بینش سیاسی: حرکت عمومی تحقق انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی با دو رفراندوم «جمهوری اسلامی» با ۲/۹۸ درصد و رفراندوم «قانون اساسی» با ۵/۸۵ درصد و میانگین حضور ۵/۶۵ درصدی در ۵۰ انتخابات ۴۴ سال گذشته، حکایت از پشتوانه مستحکم نظام مردمسالار جمهوری اسلامی دارد که باوجود فشارهای همهجانبه دشمن، از آرمانها و ارزشهای خود فاصله نگرفته و همواره از «نظریه نظام انقلابی» دفاع کرده است.
5⃣ سنگین کردن کفه ترازوی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور: ایستادگی روزافزون در برابر قلدرمآبان و مستکبران جهان، عزت و اعتبارمنطقهای و بینالمللی، گسترش عمق راهبردی در منطقه غرب آسیا، رؤیاپردازی و طراحی نقشه راه برپایی تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی حکومت مهدوی (عج) از دیگر برکات جمهوری اسلامی است.
🔶 نتیجه اینکه؛ ما و نعمت جمهوری اسلامی مثل ماهی درون آب هستیم که ارزش کامل آنچه داریم و حیاتمان به آن وابسته است را به دلیل همزمانی و همجواری درک نمیکنیم. ما باید شاکر و قدردان نعمت جمهوری اسلامی به منزله مهمترین نعمت الهی باشیم. امروز هم همه وفاداران فداکار نظام در میدان دفاع از انقلاب همچون ۴۴ سال گذشته، مؤمنانه و مجاهدانه تا مأموریت ظهور ایستادگی میکنند.
🔸 #به_قلم_اساتید:دكتر رمضان شعباني سارويي
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#خلیج_فارس #تاریخ_معاصر
✅ خلیج تا ابد فارس
🔶 خلیج فارس یك نام كهن تاریخی است كه از بدو تاریخ بر روی این خلیج گذاشته شده است و تلاش حساب شدهای كه برای تغییر این نام انجام میشود هدفی جز ایجاد فتنه و اختلاف بین كشورهای این منطقه ندارد. همچنان كه (ژان ژاك پرین) نویسنده كتاب خلیج فارس اعتراف می كند. «ملل و طوایف بسیاری بر كرانه های خلیج فارس استیلا یافته و فرمانروایی كردهاند ولی روزگارشان سپری شده و منقرض شدهاند. تنها قوم پارس است كه با هوش و درایت خود همچنان پا برجا زیسته و میراث حاكمیت خود را تاكنون نگهداری كرده است.
🔶 جمال عبدالناصر که به عنوان رهبر ناسیونالیسم عرب، در یک سخنرانی در سال ۱۹۵۱ با نامیدن خلیج فاس به نام خلیج عرب قصد تحریک احساسات توده عرب منطقه علیه ایران را داشت. زیرا در آن ایام ایران، اسرائیل را به رسمیت شناخته بود و این موضوع برای ناسیونالیستهای عرب چندان خوشایند نبود.
🔶 تا اوایل دهه 1960 میلادی هیچ گونه اختلافی در مورد نام خلیج فارس وجود نداشته است.در تمام منابع اروپایی، آسیایی ، آمریكایی و دایرة المعارفها و نقشههای جغرافیایی كشورها ،نام خلیج فارس به همین نام ذكر شده است.اصطلاح مجعول -خلیج عربی- برای نخستین بار و بصورت جدی، از طرف یكی از نمایندگان سیاسی انگلیس در خلیج فارس به نام «سر چارلز بلگریو» به قصد تفرقه بین ایران و كشورهای عربی عنوان شده است. سر چارلز بلگریو كه بیش از 30 سال نماینده سیاسی و كارگزار دولت انگلیس در خلیج فارس بوده است، بعد از بازگشت به انگلستان در سال 1966 كتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر كرد و در آن برای اولین بار مینویسد كه (عرب ها ترجیح می دهند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند.)
🔶 هدف انگلیس از این نام گذاری جعلی تبدیل خلیج فارس به یك دریای انگلیسی بود. بعدها در دهه 1980 آمریكایی ها هم به پیروی از آنها از تبدیل خلیج فارس به خلیج آمریكایی سخن گفتند. از نظر آمریكاییها و اروپاییها این منطقه «شریان حیاتی غرب، در منطقهی استراتژیك غربی و حوزه منافع ویژه است، لذا اگر قادر باشند خلیج فارس را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تسلط خود در می آورند.
🔶 مقام معظم رهبری در مورد خلیج فارس فرمودند:«خلیج فارس خانهی ما و جای حضور ملّت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج فارس به اضافهی سواحل زیادی از دریای عمان، متعلق به این ملت است. ما ملّتی هستیم با تاریخ و قدرتمند.»
🔸 #به_قلم_اساتید:مصطفی علیجانزاده
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#شهدا
#غیرت
✅ شهادت روی پیادهرو
🔶 توصیف اولیه از غیرتمندی مردی اهل دیار سربداران؛ شهید مهندس حمیدرضا الداغی: «بر اساس شنیده ها»
🔶 ساعت به نُه و نیم نزدیک می شود؛ حمید دارد می رود دنبال دخترش. آوا خانه رفیقش است. حمید رسیده به فلکه سه گوش. افتاده است توی خیابان ابوریحان. آن دور و برها ظاهرا خلوت است. پرنده یا هر چیز دیگری زیاد پر نمی زند. چراغ برق های خیابان نفس شان تازه نیست، خوب نمی دمند. کتاب فروشی و مغازه اِسنُوا و دیگر جاها تعطیل است. طبیعی ست؛ ساعت نه و نیم شب، آن هم جمعه چرا باز باشند؟!
🔶 چشم تیز می کند. می بیند سه پسر افتاده اند به جان دو دختر. نزدیک شان شده اند. چنگ می اندازند سمت دختران. پسر دستش را چنگک می کند دور مچ دختر، می گیرد می کشدش حریصانه. حمید خیابان را رد می کند پا می گذارد توی پیاده رو. می رود که مثل همیشه مثل دفعه های پیش سد بزند جلوی آدم های نامردی که دنبال لذت طلبی اند.
🔶 پسران می خواهند دو دختر را به زور ببرند توی ماشین. ماشین شان را آن طرف پیاده رو یا خیابان گذاشته اند. دختر خودش را می کشد عقب. نمی دانم داد می زند کمک می خواهد یا نه. پسر وحشیانه دختر را می کشد. حمید که می بیند از آن طرف خیابان می آید. داد می زند که ول کنید چه کارش دارید؟!
🔶 خودش را می رساند. توی دل دختران لرزه افتاده است. نمی دانم حمید آن لحظه دخترش آوا آمده بود جلوی چشمش یا نه. ولی هر چه بود رفته بود وسط معرکه که نجات دهد. پسر سیاه پوش، پیرهن می زند بالا چاقو را از کمرش می کشد بیرون. حمید با لگد می رود سمت پسر. پسر دوم می پیچد پشت حمید. حمید یک لگد دیگر می زند به پسر جلویی. پسر دوم از عقب چاقو را تند تند فرو می کند توی گُرده حمید. پسر دیگر از جلو چاقو را می زند توی سینه حمید. پسر سوم که لباس زرد پوشیده، ایستاده است نگاه می کند. دختری که ماسک زده چیزهایی می گوید. دختر دیگر که موهایش ریخته ست روی شانه اش بدون روسری چیزی نمی گوید. چاقوست که از جلو و عقب توی تن حمید می رود. حمید نمی تواند نفر عقب را بزند. فقط مشت هایش می رود به سوی جلو. نفر عقب تا جا دارد با سنگ دلی و تیرگی، تیغ تیز فرو می کند. دو مرد از آن طرف پیاده رو می آیند راه شان را کج می کنند می افتند توی سرازیری خیابان و ناپدید می شوند. نبوده اند انگار هیچ وقت.
🔶 دو پسر حمید را ول می کنند می ایستند جلویش چیزهایی می گویند. حمید جواب می دهد دستش را می گیرد سمت شان. سه مرد از پشت حمید پیدای شان می شود. یکی از مردها که کچل است می رود دو پسر را دور می کند.
🔶 خون دارد از از زیر پوست حمید می آید. بالا بافت های لباسش را رد میکند میرسد روی پیراهن. پشتش خیسِ خون شده. روی سینه اش هم خون زده و درد میکند. از زیر ماسک سفید رنگش یک کله نفس می کشد قلبش می زند. نمیدانم دارد به چه فکر می کند. آوا را یادش هست؟ آمده بود دنبالش؟ منتظر است.
🔶 یک موتوری می رسد. حمید را که می بیند سوارش می کند. پیراهن حمید پرخون تر شده. نمی دانم موتور سوار به حمید چیزی میگوید یا نه. فقط گاز می دهد سمت چهار راه دادگستری. می رود بیمارستان. سر چهارراه یک نفر سرش را از پراید در آورده می گوید: «تلوتلو میخورد». موتورسوار تا می آید کاری کند حمید می افتد روی آسفالت. ترافیک می شود. مردم دوره می کنند. مغازه دارها سرک می کشند قاطی جمعیت می شوند. حمید دردش آمده چیزی می گوید:
- کمک
🔶 یک نفر زنگ می زند ۱۱۵. اورژانس زود می رسد. حمید را میبرند تو. تا میرسد بیمارستان رفته است توى كما. آوا نشسته است ثانیه میشمارد پدر بیاید زود برود خانه ولی از حمید خبری نیست. آوا شماره خانه را می گیرد می گوید:
بابا نیومده کجاست؟
🔶 یک ساعت بعد یعنی یازده شب از فرمانداری زنگ می زنند به همسر حمید می گویند: «آقای شما با کسی خصومت دارد؟»
همسر حمید می گوید: «نه چرا می پرسید؟ یعنی دوباره به خاطر امر به معروف کاری کرده؟»..
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق
✅ مواسات و کمک به فقرا دستور دین مبین اسلام است
🔶 حمایت از مردم و مواساتی که در جامعه اسلامی ایران برای کمک به دهکهای ضعیف جامعه باید صورت بگیرد و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند، از مردم ایران بخصوص دهکهای بالای درآمدی خواستند که حمایت از اقشار ضعیف و دهکهای کم درآمد جامعه را مورد توجه قرار دهند و اهل مواسات باشند چرا که این موضوع جزء مهمی از مبانی دین مبین اسلام به شمار میرود به طوری که در روایات اسلامی بر این موضوع تاکید شده که اگر شبی را به روز تبدیل کنید، اما مسلمانی گرفتار باشد و در کنار شما گرسنه باشد، مسلمان نیستید! پس کمک به فقرا و نیازمندان نه سخن رهبر بلکه جزء مهمی از دستور دینی مسلمانان است.
🔶 از سوی دیگر کمک به همنوع و مردم جامعه خود جای بسیار قابل تامل و عظیمی در تمدن ایرانی ما دارد به گونهای که شعرا و نخبگان و اندیشمندان در اشعار و سخنانی که از خود به جای گذاشتهاند بر این نکته تاکید کردهاند که بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ پس همیاری و همدلی و حمایت از ضعفای جامعه بخش مهمی از فرهنگ اسلامی – ایرانی به شمار میرود.
🔶 قطع به یقین همدلی و همراهی اعضای جامعه باید پیوسته باشد تا در بطن جامعه اسلامی موضوع مهم فقرزدایی به عنوان یکی از مبانی اسلامی محقق شود. همه در برابر فقرزدایی از مردم تا مسئولین موظف و مسئول هستند، ضمن اینکه لازم است دولت برنامههای عملی مهمی در جهت فقرزدایی داشته باشد.
🔶 به این خاطر دولت باید فقرزدایی را جزیی از مبانی اجرایی خود قرار دهد، چرا که فقر ممکن است باعث ایجاد کفر در جامعه شود، اما خداوند این فرصت را در اختیار افراد جامعه قرار داده که مادیات را با صدقه و دادن زکات و خمس و احسان به دیگران به معنویات تبدیل کنند. یعنی خداوند به انسانها این نعمت را داده که مادیات را برای ذخیره ثواب آخرت خود به معنویات تبدیل کنند، به همین خاطر انتظار میرود دولت در سیاستگذاری و برنامههای خود به دنبال فقرزدایی باشد.
🔶 مسئولین باید به این موضوع مهم در رفتارهای مادی و برخورداری مادی خود توجه کنند که نباید تجملگرایی کنند بلکه باید شبیه به مردم جامعه زندگی کنند یعنی رفتار حاکمان نشاندهنده این است که آیا به دنبال خیر و مواسات هستند یا خیر؟ چرا که مردم رفتار مادی و نوع زندگی مسئولین را زیر نظر دارند به همین خاطر و به لحاظ گستردگی مسایل جامعه همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات فقر و گرفتاریهای جامعه مرتفع شود.
🔶 قطع به یقین قطره قطره جمع میشود و به دریای بیکران نیکوکاری، احسان و مواسات در جامعه تبدیل میشود. اخلاق انسانی این موضوع را به جامعه دیکته میکند که با نیکوکاری میتوانید حسن خلق داشته باشید، لذا مردم مومن و مسلمان نباید انتظار داشته باشند که فقط دولت مشکل نیازمندان را حل کند بلکه با همگرایی و همدلی بخشی از این معضل باید به دست مردم توانمند و برخوردار جامعه حل شود تا در گامهای بعدی شاهد از بین رفتن فقر و فلاکت در جامعه اسلامی و ایران عزیزمان باشیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
چرا رئیس تیکتاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟.pdf
67.1K
#سبک_زندگی
#مرزبندی_با_دشمن #جوانان
✅ چرا رئیس تیکتاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟
🔸مدیرعامل تیکتاک که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، با درخواست یک قانونگذار مبنی بر ممنوعیت این برنامه در ایالات متحده آغاز شد.
🔶 این جلسه نمایش واضحی از فشارهای دو حزب برای سرکوب برنامه محبوب آمریکاییها و نبرد دشوار این شرکت برای بهبود روابط با واشنگتن بود.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#رفراندوم #رسانه
✅ درباره رفراندوم؛ آیا مردم نمی فهمند؟!
🔶 سخنان رهبرانقلاب در پاسخ به یک دانشجو را خناسان رسانه ای تحریف و تبدیل به ابزار تخریب کردند. چقدر هم زننده است که عده ای از سر نادانی همان ها را در داخل تکرار می کنند. واقعیت اینست که ماجرا خیلی پیچیده نیست.
🔸دانشجوئی ظاهرا چنین می گوید که: "باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار میکردیم تا حساست به وجود نیاید" رهبرانقلاب هم در پاسخ توضیح می دهند که : " در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟" و دیگر اینکه :" مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟"
حالا رسانه دشمن از این چه برداشتی کرده است؟ اینکه رهبری مخالف رفراندوم است و بدتر اینکه رهبری مخالف نظر دادن مردم است و آنها را شایسته اظهار نظر نمی داند.
🔶 پاسخ رهبری اساسا ناظر به اصل و فلسفه رفراندوم نیست. بلکه یک تذکر مدیریتی است. مرور کنیم. انشالله روشن می شود.
1️⃣ تنها کشوری که در عالم نظام خود را به رفراندوم گذاشت جمهوری اسلامی است. هیچ کشوری تاکید می شود هیچ کشوری در هیچ جای تاریخ چنین نکرده است.
در ایران تا امروز 3 بار رفراندوم برگزار شده است.
2️⃣ از سوی دیگر در قانون اساسی کشور و در اصل 59 رفراندوم مورد توجه قرار گرفته است. اجرای آن نیز مثل همه جای دنیا ساز وکار مشخص دارد. در ایران با درخواست رئیس جمهور و یا پیشنهاد 100 نماینده و موافقت دوسوم مجلس رفراندوم برگزار می شود. تا اینجای ماجرا می شود قانون و سیره عملی انقلاب اسلامی. حالا بازگردیم به سخنان رهبری. آیا این سخنان با قوانین ما مغایرتی دارد؟
🔶 فرمودند: "در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟" برای "همه مسائل". یعنی منطقی است سر هر مساله ای رفراندوم بگذاریم؟ پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ انتخابات یعنی انتخاب راه و روش. انتخاب یک نگرش و گرایش در اداره کشور. یک روز میشود خاتمی و یک روز روحانی و احمدی نژاد. یک روز هم رئیسی. بعد از آن در مسائل جزئی این منتخب مردم است که تصمیم می گیرد. مثل اینکه بخواهیم از اینجا به مشهد رویم. مختاریم بین هواپیما و قطار و اتوبوس. اما اگر هواپیما را انتخاب کردیم یعنی خلبان برای کار فنی خود باید از مسافرین سوال کند؟
باز هم دقت کنیم؛ این نفی رفراندوم نیست. چه بسا در مواردی با تشخیص همین نماینده های مردم همه پرسی ضرورت پیدا کند. اما این غیر از رفراندوم در همه مسائل مهم کشورست.
🔶 حالا این استدلال مدیریتی یعنی مردم نمی فهمند؟ اینکه مردم در همه مسائل کارشناس نیستند یعنی نمی فهمند؟ اساسا کارشناس انتخاب می کنند تا موکل آنها در کارشناسی باشد. بگذریم که ما در کشوری زندگی می کنیم که صبح و شام از سوی رسانه های دشمن اطلاعات دروغ و تحریف شده و بزرگنمائی های کاریکاتور گونه به مردم منتقل می شود و هر انتخاباتی تبدیل می شود به دوقطبی های توهمی که باعث می شود انتخاب مردم از سر اختیار نباشد و ناچارا از سر ترس رفتار صفر و یکی و یا استقلال-پرسپولیسی از خود نشان دهند.
🔶 بنابراین توضیح رهبرانقلاب از حیث عقلانیت و مدیریت رفراندوم برای همه مسائل است که اجرای آن اساسا نه ممکن است و نه منطقی و لذا نه نفی اصل رفراندوم را می کند و نه قدرت تشخیص مردم را.
🔶 واقعیت اینست که خیلی ها فرق مردم سالاری و توده گرائی را نمی دانند. مردم سالاری یعنی انتخاب مسیر و اهداف اصلی توسط مردم. یعنی انتخاب از سر آگاهی. توده گرائی یعنی سواستفاده از نام مردم برای انتخاب از سر ناآگاهی. توده گرائی را اغلب دیکتاتورها مطالبه می کنند چون نقاب استبداد و نشستن بر جهل مردم است. اما مردم سالاری رشد آگاهی مردم برای انتخاب سرنوشت است.
🔶 اگر پزشکی به من و شما گفت برای نسخه پیچیدن باید نظر بیمار را بپرسم او دلسوز ما نیست. وکیل حقوقی مان نیز. ممکن است شیادی باشد در لباس پزشک و حقوق دان. مردم سالاری یعنی حق انتخاب پزشک و توده گرائی یعنی انتخاب نسخه. خلاصه مراقبت کنیم به نام مردم سالاری، توده گرائی به خوردمان ندهند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
چرایی درگیریهای خونین در سودان.pdf
56.5K
#روابط_خارجی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ چرایی درگیریهای خونین در سودان
🔸بسیاری از ناظران دلیل آغاز مجدد بحران در سودان را عدم توافق نیروهای نظامی و کندی پیشرفت در فرآیندهای مربوط به انتقال قدرت به غیرنظامیان میدانند.
🔸 #به_قلم_اساتید: فرزان شهیدی؛ کارشناس مسائل بین الملل
#اقتصاد
#سیاستهای_کلی_نظام
#رفراندوم
✅ رفراندوم شعار یا راه حل؟!
🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ در اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید. در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد.
🔸در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیشبینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر میآید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزههای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اینگونه تصور میشود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سالها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گرهای از مشکلات باز شود. مهمترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هماکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سالهای گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.
🔶 آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخصهای اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح میکند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال ۱۳۹۸ در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحلهای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت میکند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده میشوند، درباره چه چیزی میخواست همهپرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانهای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچگاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد!
🔶 مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه میخواهد ضعفهای خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیدهای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهمترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است.
🔸 #به_قلم_اساتید:عزیز غضنفری
🆔 @tahlil_shjr
ظرفیت مغفول اقتصاد ایران.pdf
63.6K
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#مهارتورم_رشدتولید #تحول
✅ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران
🔶 مهمترین هدف نامگذاری سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب بسیج کردن امکانات و ظرفیتهای کشور در راستای ایجاد بهبود و تحول در فضای جامعه است. بنابراین، شعار سال مطالبهای منحصر به یک سال خاص نیست؛ چرا که اساساً بهبود و تحول موضوعی مستمر و زمانبر است.
🆔 @tahlil_shjr
#مسئله_محوری
#سبک_زندگی
#زن
✅ جنسیت و افقهای آینده
عناصر مولد الگوی زن شرقی در سنت ایرانی
🔶 سنت فرهنگی-اجتماعی جامعه ایران زمینهای حاصلخیز و مستعد برای تداوم حیات الگوی زن شرقی است. این سنت دیرپا، با وجود تغییرات فرهنگیِ پرشتاب در جامعه ایران، هنوز هم نزد بسیاری از مردم تعیینکننده الگوی رفتار و سبک زندگی است. در این میان، یکی از مولفههای مهم و قدرتمند این سنت فرهنگی-اجتماعی، افقهای جنسیتی برای آینده فرزندان است.
🔶 آینده همواره مهمترین دغدغه افراد و خانوادهها بوده است. آینده شغلی و اقتصادی، آینده تحصیلی، آینده خانوادگی و بسیاری از این دست که بهمثابه تصویری مبهم نزد افراد وجود دارند. ساختن آینده براساس ایدهآلها مهمترین انگیزه برای تلاش، پویایی و پذیرش سختیهاست. این تصویر اما زوایای روشنی هم نزد خانواده و جامعه ایرانی دارد. بهویژه آنجا که این تصویر متعلق به دختر خانواده باشد. نگرانی نسبت به وضعیت آینده دختران در میان خانوادههای ایرانی کمتر است زیرا برای دختران عنصری به نام «شوهر» تعیینکننده ابعاد و زوایای تصویر آینده بوده است. در فاهمه جامعه ایرانی، هویت شغلی، علمی و حرفهای دختر بهشدت متاثر از «سایهی شوهر» بوده و وضعیت دختران در آینده تابعی از وضعیت شوهرشان است. لذا درخواستها و انتخابهای دختران همگی به «خانه شوهر» حواله داده میشوند.
🔶 گویی این دختر فاقد انتخابهای فردی و رسالتهای اجتماعی است که نه تنها مجاز، بلکه موظف به پیگیری آنهاست. این سخن ابداً به آن معنا نیست که ما نباید در تربیت دختران، افق خانوادهگرایانه داشته باشیم و معطوف به پذیرش نقشهای خانگی تربیت نکنیم. خیر! بلکه به این معناست که برای او «هویتِ معطّل» خلق نکنیم و انتخابهای فردی و اجتماعی او را منوط به ازدواج و رضایت شوهر در آینده نکنیم. دختران هم مانند پسران سهمی مستقل از حیات اجتماعیِ آینده دارند که در چارچوبی از ارزشهای اجتماعی، ظرفیتهای فردی و ضرورتهای تمدنی مجاز به خلق وضعیت خود در آینده هستند. این حداقل تغییری است که به اقتضاء الگوی سوم باید محقق شود. لذا باید در سبک تربیتی و جامعهپذیری دختران تجدیدنظر کرد. زیرا پیامد چنین وضعیتی یقینا به انفعال زنان و مادران آینده در خانواده و جامعه منجر خواهد شد.
🔶 حقیقت این است که جنسیت تاثیری در اصلِ داشتن رسالت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی ندارد و تفاوت صرفاً در ناحیه کیفیت نقشهاست. هم پسران باید در قامت مردان جامعه و پدران و همسران خانواده، به ساخت جامعه همت گمارند و هم دختران باید در نقش زنان جامعه و همسران و مادران خانواده در آینده ظاهر شوند. لذا دختران هم باید مانند پسران مواجهه فعالانهتری را با «آینده» تجربه کنند. البته باید متذکر شد که در وضعیت مدرن، نظامات تربیتی و آموزشی و نیز ساختارهای اقتصادی-اجتماعی به نوعی طراحی شدهاند که آیندهای فراجنسیتی برای دختر و پسر رقم بزنند و شرایط اکنونِ جامعه ایران نیز همینگونه است.
🔸 #به_قلم_اساتید:ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#علم_و_پژوهش #تاریخ_صدر_اسلام
#حجاب
✅ پاسخ دیگر عالمِ اهل سنت به عبدالحمید!
🔶 با پیگیری تحریریه روزنامه عربی الوفاق، تاریخ دان و عالم حنفی لبنانی دکتر شیخ مصطفی ملص به دو شبهه آقای عبدالحمید اسماعیل زهی پاسخ داد:
🔶 یهودی ها هنگامی که عهد شکنی و خیانت کردند به سزای اعمال خود رسیدند و حتی توسط پیامبر از جزیرة العرب اخراج شدند. اینکه کسی بگوید پیامبر با یهودی های اشغالگر صلح کرد، از بی سوادی است. کجای تاریخ اسلام پیامبر با یهود عهد شکن و خیانتکار صلح کرد؟
🔶 برخی علمای مذهب حنفی، نماز زن را در مسجد حرام می دانند چون می گویند زنان بهتر است نماز را در خانه بخوانند که توسط دیده نشوند و برخی دیگر گفته اند نماز او مشکلی ندارد.
🔶 (یعنی آقای عبدالحمید نمی تواند نماز زن را در مسجد حرام کند ولی به جایش به زنان بی حجاب اجازه گشت و گزار در مسجد بدهد)
🔶 اگر کسی بگوید از نظر فقهی زنان نباید در مسجد نماز بخوانند، بدیهی است که نباید به بی حجاب ها هم اجازه حضور در مسجد را بدهد.
🔶 پ.ن: پیگیری های الوفاق از علمای اهل سنت جهت پاسخ به سخنان آقای اسماعیل زهی از باب پاسخ علمی به سخنان اوست و گرنه علمای اهل سنت جهان اسلام عمدتا وی را نمی شناسند.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#مسئله_محوری
#رشد_تولید #کارگر
✅ ۷ تدبیر غیرتورمی ارتقای زندگی و معیشت کارگران
🔶 سازوکار کنونی تعیین سالانه حقوق نیروی کار در بیشتر سالها عملاً رضایت کارگران را جلب نکرده است. فاصله معناداری میان نیازهای معیشتی آنان و دریافتیشان وجود دارد که باید برای کاستن از آن تدبیر کرد. اکنون که «مهار تورم» بهعنوان شعار و هدف راهبردی سال تعیین شده، ضروری است این ملاحظه مهم مدنظر سیاستگذاران و تصمیمگیران قرار گیرد. با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاباسلامی به ارتقای معیشت کارگران هفت پیشنهاد عملیاتی برای تحقق این توصیه مهم قابلبررسی است:
1️⃣ روشن است که هزینههای زندگی در سراسر کشور یکسان نیست و در برخی مناطق، و بهویژه کلانشهرها، هزینههای زندگی بهمراتب بیشتر از سایر مناطق است. این تفاوتها معمولاً در تعیین دستمزد نادیده گرفتهشده و برای همه کارگران یک نسخه پیچیده میشود. فرصتی در ماده ۴۱ قانون کار وجود دارد که هیچگاه از آن استفاده نشده و در واقع مغفول واقع شده و آن نرخ منطقهای دستمزد است که به عدالت نزدیکتر است. معمولاً در مخالفت با این امکان از خطر مهاجرت از مناطق پیرامونی به مرکز سخن گفته میشود. این موضوع هم راهحلی دارد و آن این است که حقوق فرد در صورت مهاجرت تا چند سال بر اساس نرخ دستمزد محل سکونت قبلی محاسبه شود تا مشوق مهاجرت نباشد.
2️⃣ نیازها و مسئولیت اجتماعی فرد معمولاً چندان در محاسبه دستمزد او در نظر گرفته نمیشود. برای نمونه در قوانین شرعی و مدنی پرداخت نفقه بر سرپرست خانوار واجب شده، اما این وظیفه قانونی و شرعی او در حقوقش ملاحظه نمیگردد. سهمی که بهعنوان عائلهمندی پرداخت میشود عملاً قابل ذکر نیست و باید تدابیری اندیشید که سرپرست خانوار در مقابل زن و فرزندش شرمنده نباشد.
3️⃣ «سهمبری عادلانه نیروی کار از ارزشافزوده تولید» از جمله توصیههای رهبر معظم انقلاباسلامی بود. در برخی از بخشهای اقتصادی، چون صنعت، هم کارفرمایان درآمدهای معتنابهی دارند و هم سهم نیروی انسانی در قیمت تمامشده محصول نهایی جزئی است. با توجه به آنکه ماده ۴۱ قانون کار هم تنوع مزدی در صنایع مختلف را پذیرفته، چه اشکالی دارد که دستمزد کارگران در این بخشها که اتفاقاً مولد و در راستای استقلال اقتصادی کشور است، بالاتر از سایر بخشها باشد؟ آیا جز این است که کارگری که در بخش مولد مشغول به کار است باید به شغل خود فخر کند و متناسب با نقشآفرینی خود در اقتصاد تشویق شود؟
4️⃣ بخش عمدهای از هزینههای نیروی انسانی در شهرها، و بهویژه کلانشهرها، مربوط به هزینه تأمین مسکن است. جمع قابلتوجهی از کارگران مستأجرند و بیشتر حقوق خود را هر ماه باید بابت اجاره پرداخت کنند. حال که دولت مترصد ساخت مسکن در حجم انبوه است، میتوان تدابیری اندیشید که با مشارکت کارفرمایان دولتی و خصوصی، کارگران بتوانند بهرهمند از مسکن ارزانقیمت شوند تا هم به آرامش ذهنی نیروی انسانی کمک شود و هم گشایشی در سفره خانوار ایجاد شود.
5️⃣ در سالهای اخیر تورم فوقالعاده مواد غذایی، عملاً دسترسی خانوارهای ایرانی را به کالاهای اساسی با چالش مواجه کرده است. با توجه به جمعیت گسترده نیروی کار در کشور، کارفرمایان و دولت میتوانند با مشارکت یکدیگر در قالب بستههای معیشتی و غذایی دسترسی کارگران به نیازهای اساسیشان را بهبود بخشند. همانطور که دولت برای کارمندان خود معمولاً چنین مزایای غیرنقدیای را در نظر میگیرد، این رویکرد علاوه بر آنکه به سود کارگران و خانوارشان است، پیامدهای تورمی کمتری دارد و با شعار «مهار تورم» قابل انطباق است.
6️⃣ یکی از مهمترین عوامل اطمینانبخش و امنیتآفرین برای حقوقبگیران وجود پسانداز و ذخیره دارایی احتیاطی است تا هم در شرایط اضطراری بتوانند به آن مراجعه کنند و هم در هنگام بازنشستگی به کارشان آید. معمولاً به دلیل قراردادهای معین و موقت، سنوات کارگران امکان پسانداز پیدا نمیکند. حال اگر تدابیری در قالب صندوقهای تعاون یا ذخیره پساندازی کارگری با مشارکت کارفرمایان ایجاد شود (که مشابه آن در دولت وجود داشته) کارگران در روز مبادا آسودگی خیال بیشتری خواهند داشت. وجود چنین صندوقهایی عملاً به بازگرداندن داراییهای راکد به چرخه تولید نیز کمک خواهد کرد.
7️⃣ نیروی کار علاوه بر نیازهای اقتصادی، نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی از قبیل سلامت جسم و روان و آرامش در محیط خانواده و فرزندان دارد که معمولاً نظام کارفرمایی نسبت به آن توجه لازم را ندارد. دولت و کارفرمایان میتوانند با ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به نیروی کار، به ارتقای روحیه و منزلت و افزایش کیفیت کار او کمک کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدجواد اخوان
🆔 @tahlil_shjr