#مسائل_اولویت_دار
#فضای_مجازی
#روشنگری
✅ نسل جدید گروه فشار و پدیده پروژه بگیرها
🔶 با یک پدیده نوظهور مواجهیم که نظام تصمیم گیری در کشور را مختل کرده است؛ نسل جدیدی از گروه های فشار که برخلاف گذشته در فضای مجازی مستقر است. این پدیده نوظهور طی سال های اخیر به شکل عجیب و پیشبینی نشده ای روی تصمیمات مسئولین تاثیر داشته است.
🔶 اما ویژگی این گروه های فشار چیست؟ پیش از اینکه ویژگی این گروه ها را تحلیل کنیم باید به یک خطای عمیق شناختی در میان مسئولین اشاره کنیم که باعث رونق این جریان شده است. این خطای عمیق شناختی، اجمالا همان خطای هاله ای یا نقطه مقابل آن خطای اثر شاخ شناخته می شود. خطائی که باعث میشود مسئول محترم یک جزء را به کل نسبت دهد. خطائی که باعث میشود یک مسئول صدای بلند را صدای عمومی مردم بداند و عربده کشی اقلیتی را از نجوای آرام توده و اکثریت تشخیص ندهد. این خطا در بدنه حاکمیتی باعث شده است نظام تصمیم گیری کند و مختل و دچار لکنت در اقدام شود. از همه مهمتر در نقطه مقابل آن همین خطا در زیستگاه پنهان و خاکستری فضای مجازی باعث شده است پدیده شومی بنام پروژه بگیرها شکل بگیرد که کارشان شبیه حلقه جاهلان قدیم گودهای تهران، فحش و ناسزا دادن و هتاکی برای جیب کندن است.
🔶 اما این جریان چه شاخص هایی دارد؟
1️⃣ اغلب جاهل اند. پدیده احمق های بدردبخور برآمده از این گروه است. کسانی که نادانسته نقش مبلغ را بازی می کنند. حالا یا اجیر می شوند یا بی مزد و مواجب کار می کنند اما اغلب از اهداف لایه های بالاتر بی اطلاع اند.
2️⃣ اینکه صبح ها به یک راه اند و شب ها مسیر دیگر. هیچ مبنای مشخصی ندارند. این افراد بسیار چند رنگ اند هرچند تلاش می کنند مذبذب بودنشان را با ژست حریت پنهان کنند.
3️⃣ اینکه ابدا استدلال و منطق ندارند. فقط هیجان و تحریک احساسات. هنر این افراد در اینست که حس برانگیختگی در مخاطب ایجاد کنند. به همین دلیل مسابقه بی امانی در تولید طنزهای توهین آمیز یا انتشار اطلاعات غلط و در نهایت هتک حرمت ها دارند.
4️⃣ اینکه شبکه ای عمل می کنند. این افراد برای اینکه صدای شان به جایی برسد به هر طریق شده عده ای را با خود همراه می کنند. اگر انسان رسانه هم نشد سراغ ربات ها می روند.
5️⃣ اینکه سر ندارند. این جریان کاملا بدون رهبر است و رهبرش کسی است که بیشتر پول دهد. در این پدیده کارفرماست که ایدئولوگ است.
6️⃣ این پدیده به بخش هایی از حاکمیت متصل است و از همان نقطه تامین می شود. اتصال حاکمیتی این جریان ضروری است تا بجز قدرت مردمی، قدرت سیاسی نیز پیدا کند. درز اطلاعات درست و غلط عمدتا ناشی از همین پیوند بیمارگونه است. بخشی از جریان بی اخلاق افشاگری و عدالتخواهی های سرطانی ناشی از همین بیماری است.
7️⃣ زیرآستانه اقدامات ضد امنیتی و قضائی عمل می کند تا قهریه را حساس نکند. معمولا قهریه با تاخیر بسیار زیاد با این گروه ها برخورد می کند چون دستش خالی است و بهانه ندارد و دیر حساس می شود.
8️⃣ کارویژه اصلی این جریان حذف خواص است. چون تخریب 360 درجه دارند هیچ کس از گزند این جریان در امان نیست و بالاخره یک روز تخریب می شوند. خروجی این جریان، جامعه ای توده ای و غیرنخبگانی است که هیچ اعتباری برای اعتماد هیچ کس باقی نمی گذارد.
9️⃣ تولید محتوای این جریان عمدتا حول منفی بافی و ناامیدسازی و ترس و نفرت پراکنی است. یک دلیل روشن هم بیشتر وجود ندارد چون محتوایی با احساس منفی بیشتر نظام توجهات مخاطب را درگیر می کند و دست به دست می شود. لذا این جریان سهم بالایی در ناامیدی جامعه دارد.
🔟 اتصال این جریان به سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و شاخ های مجازی چشمگیر است. مهم نیست این افراد چه کسانی هستند. فقط باید پرفالور باشند تا زنجیره تبلیغی و توزیعی این جریان را تکمیل کند. به همین دلیل در این چرخه از حساب های ضدانقلاب تا سرگرمی و طنز مستقرند.
🔶 خلاصه اینکه امروز زیست گاه گروه های فشار جدید، در بخش خاکستری شبکه های اجتماعی است که با انتشار انبوه روایت های جعلی و غلط و ناقص، دامن ادراکی همه مردم را گرفته است اما یک بخش مهم دیگر که از آن غفلت شده است معیوب سازی نظام شناختی و تصمیم گیری حاکمیت است. این پدیده هر روز یک جاست. هرجا کارفرما باشد یا احتمال دهد کارفرما به زودی حاضر می شود.
🔶 از انتخابات تا چینش کابینه تا تصمیمات بزرگ حاکمیتی تا اقدامات خرد و سطح پائین مثل یک اصلاح شهری. چه باید کرد؟ گام اول اینست که سیستم حکمرانی نسبت به این پدیده و گروه های فشار جدید آشنا و مصونیت پیدا کند. ساده ترین و البته اولین راه حل اینست که مسئولین ما با چشم باز وارد دنیای واقعی مجازی شوند. با ارتقای هوش هیجانی و عاطفی و ادراکی. حرف بسیار است. بماند بعد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#اسلام_ناب
#اربعین #امام_حسین(ع)
✅ ما و اربعین و رسالت جهانی!
🔶 قیام اباعبدالله بزرگترین و مؤثرترین حرکت تاریخ به نفع مظلومان بوده. به تعبیر علامه مطهری، قیام امام حسین (ع) تاریخ جدیدی را رقم زد و به تعبیر رهبر انقلاب قیام اباعبدالله مادر تمام قیامهای اسلامی بعد از خودش بوده. تأثیر و تغییری که این قیام درپی داشت، بهجهت حماسهاش بود. حماسیترین قیام تاریخ، قیام امام حسین (ع) بود. این حماسه ماندگار و ممتد است. این حماسه در بستر زمان، ظرفیت تحول در جوامع را دارد. هرچه این حماسه گستردهتر شود، اثر آن بیشتر میشود.
🔶 اربعین، میعادگاه بسط این حماسه در جهان به منظور تحول در ساحت زیست بشر است. حماسۀ حسین علیهالسلام این ظرفیت را داراست که تغییر را به نفع مظلومان رقم بزند. این حماسه توان خروش بر علیه تمام نظام سلطه را دارد. اینکه بسط دینداری بر مدار امام حسین علیهالسلام است و اینکه دینداری در نسبتش با قیام امام حسین علیهالسلام اندازهگیری میشود، از همین نکته نشأت میگیرد. حالا ماییم و این میعادگاه و رسالت جهانی خود!
🔶 ماییم و نقشآفرینی در تغییر نظم جهان در مدار امام حسین (ع). اربعین یعنی بایستی تلاش کرد تا اکثریت، حول امامِ حق و در مدار او قرار گیرند، آنوقت عملاً نظام سلطه در انزوا و افول طبیعی خود قرار میگیرد. اربعین، یعنی باید تلاش کرد مشتریهای امامِ حق، آنقدر زیاد شوند تا دیگر برای نظام سلطه مشتری نماند. اربعین یعنی باید زیست مؤمنانه در سایۀ امام را مردم عالم تجربه کنند. اربعین میدان تمرین است برای اینکه مردم آمادگی زیست در تحت لوای امام را پیدا کنند. به اربعین از این منظر نگاه کنیم ...
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام اسماعیل فخریان
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#کنشگری_اجتماعی
#استکبار #روشنگری
✅ علامۀ انقلابی
🔰 قسمت اول
1️⃣ نهم صفر، سالگرد رحلت حضرت آیتالله علامه سیّدمحمدحسین طهرانی -رحمهاللهعلیه– بود. من ایشان را به واسطۀ استاد مطهری شناختم و دریافتم که استاد شهید با اشارت علامه طباطبائی، باطن و نفس خویش را به تربیت توحیدی و سلوکی ایشان وانهاد و در ده سال پایانی حیاتش، مطیع دستورات عارفانۀ ایشان بود. دستکم از این منظر، شایسته بود که در دوران پساانقلاب، قدر و قیمت علامه طهرانی، شناخته میشد و ایشان از انزوا و مهجوریّت در عرصۀ عمومی خارج میگردید، اما به دلایل ناصواب و موهوم سیاسی، خطّ و تفکّر ایشان کنار زده شد و کسانی، ایشان را در برابر امام خمینی و منطق انقلاب، تعریف کردند. این امر، سببساز ناشناختهگی و چهبسا بدشناختهگی ایشان شد و بدینترتیب، جامعه از تجلّیّات معنوی و معرفتی ایشان، محروم و بینصیب ماند. در این مجال، اندکی از مواضع سیاسی ایشان را باز خواهیم گفت.
2️⃣ علامۀ طهرانی همچون استاد مطهری، صیرورت تاریخِ انقلابی را بر اساس ارادۀ انسان معنوی تعریف میکنند و معتقدند که امام خمینی، جامعۀ ایران را به حرکت قدسی واداشت و این تاریخ جدید، بر این نقطۀ مرکزی تکیه داشت: به «همّت عالی»، «ارادۀ استوار و متین»، «ثباتقدم» و «تصمیم راسخ» این زعیم عالیقدر، خدا شما را نجات داد و از گردابهای بلا و غَمرات سهمگینِ لُجّههای تاریکِ این دریای ژرف و طوفانی رهانید، شما را از رِقّ عبودیّت به مقام عزّت و استقلال رسانید (وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۳).
🔶 در جایی دیگر نیز میگویند: حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد، اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید، از عهده برنیامدهاید؛ چون شما همه، «مردمان مرده»ای بودید؛ او زنده کرد. ملّت قیام کرد؟ اینها همه حرف است. جز «اراده و عزم قویم ایشان»، هیچکس کار نکرد؛ به دلیل اینکه ملّت، همیشه بوده است، ولی تا «روح» در ملّت پیدا نشد و «جان» نگرفت، حرکت نکرد (وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۴). تاریخ انقلابی، تاریخ تودهای و بدون سر نیست، بلکه این انقلاب، از یک مبدأ عاملیّتی آغاز کرد و ارادۀ معنوی و ایمانی او، به جامعه راه یافت و جامعه را برانگیخت. در غیر این صورت، آن خواب تاریخی و غفلت جمعی، همچنان ادامه مییافت و عهد دینی، مستقر نمیشد.
🔶 این ارادۀ الهی او بود که تاریخ جدید را پدید آورد و تودههای مردم را به وادی تنبّه سوق داد. به تعبیر استاد مطهری، آن تذکّر رسولانه، بیتالغزل انقلاب ایران بود که فطرتهای غبارگرفته و جانهای بهخوابرفته را احیاء کرد و به صحنۀ انقلاب آورد. این انقلاب، چنین گرانیگاه و مداری داشت و بدون او، امکان چرخش تاریخی فراهم نبود. ازاینرو بود که همۀ خواستها و ارادههای مردمی، در وجود او مستحیل و هضم شده بود و او به قبلۀ آمال و تعلّقات مردم تبدیل گردیده بود. استاد مطهری بر این باور بود که کمتر در تاریخ رخ میدهد که یک انسان بتواند اینچنین سیطرۀ معنوی بیابد و در قلوب و ارواح، تصرّف کند و همگان را در یک امتداد، به حرکت درآورد.
3️⃣ بدین سبب بود که ایشان، امام را بر امّت ترجیح میداد و میگفت هر وقت که میخواهید صدقه برای خود بدهید، اوّل برای او بدهید، سپس برای خود و زن و فرزند و قوم و عشیره (وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۷)، و اگر خواستید مجلس دعا و توسّل برای رفع گرفتاریهای شخصی فراهم آورید، اوّل برای بهثمررسیدن نهضت اسلام و برقراری حکومت عدل اسلام و صحت و سلامت مزاج و آرامش فکر و طول عمر این رهبر که بر شما حقّ حیات دارد دعا کنید، سپس برای مقاصد شخصی (وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۷).
🔶 هنگامیکه این تاریخ، بر مدار ارادۀ قدسی او میچرخد و دوام و ثبات دارد، روشن است که او را ترجیح داد و مقدّم انگاشت؛ چنانکه استاد مطهری بر این باور بود که جانِ امام خمینی، معادل جانِ صد میلیون نفر است. این گفته، ارزش و اعتبار امام خمینی را در مقام انسان قدسیای که میتواند تاریخ را وارد عهد دینی نماید، نشان میدهد، بهطوریکه اگر او در میان نباشد، تاریخ در مردابِ توقف فرو خواهد افتاد و زمانه در انتظار درآمدن کسی چون او، باید مدّتها در انتظار بنشیند. این نگاه، حاکی از آن است که علامه طهرانی، بر اساس تفکّر اجتماعی به قضاوت نشسته و مسأله و دغدغهاش، استقرار اجتماعیِ دین است؛ یعنی فضیلت انقلاب این است که دین را در عرصۀ عمومی و ساختاری، مستقر کرده و از این جهت، امام خمینی، حق حیات معنوی بر مردم دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مهدی جمشیدی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #حکومت_اسلامی #کنشگری_اجتماعی #استکبار #روشنگری ✅ علامۀ انقلابی 🔰 قسمت اول 1️⃣ نهم
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#کنشگری_اجتماعی
#استکبار #روشنگری
✅ علامۀ انقلابی
🔰 قسمت دوم
4️⃣ دربارۀ فضائل امام خمینی، علامه طهرانی معتقد بودند که در «جرأت»، «بلندی همّت»، «استقلال فکر»، «از خود گذشتگی» و «نهایتنگری» و امثالها، دربارۀ آن رهبر عظیمالشأن هرچه بخواهند بگویند و بنویسند کم است. او -رحمهاللهعلیه- حقّاً و حقیقتاً در این امور، اسوه و الگو بود (امامشناسی، ج۱۸، ص۲۲۲). در جایی دیگر نیز گفتهاند آیتاللهِ فقیدِ سعید خمینی آنقدر نکات درخشان و جالب و تابناک در زندگی خود دارد که اگر روی آنها بحث شود، برای این نسل و نسلهای آتیه، کافی خواهد بود. (امامشناسی، ج۱۸، ص۲۳۱)، و همچنین ایشان آنقدر فضائل دارند که اگر تا قیامت از فضائل ایشان برای مردم بگویند و تجلیل به عمل آورند، تمام نمیشود. (نورمجرّد، ج۳، ص۲۲۴).
🔶 بنابراین، هیچ تردیدی در میان نیست که در نظر ایشان، امام خمینی از آنچنان وزانت و منزلتی برخوردار بودند که قابلمقایسه با دیگران نیستند و بهراستی، درخور و شایستۀ رهبری این انقلاب بودند. ایشان، سرآمد زمانه بودند و باید تا مدّتها همچنان از ایشان گفت و فضائلشان را بازخوانی و تکرار کرد. امام خمینی، نادرۀ دوران بود و او بود که توانست با همّت قدسی خویش، جامعۀ ایران را به حرکت درآورد و بساط طاغوت و تجدّد و استعمار برچید. همچون او در تاریخ، بسیار اندک هستند؛ اگر نگوییم نیستند. او، اقیانوسی از فضائل بود که همچنان پنهان مانده است. در تاریخ، انسانهای تکبُعدی و ناقص به چشم میخورند که فضیلتهای ناتمام و نیمهکاره دارند و ازاینرو، قادر به ایجاد چرخش تاریخی نیستند، اما امام خمینی، یک مجموعۀ متراکم و درهمتنیده از فضائلی بود که کمتر همۀ آنها در یک فرد، جمع میشوند. مسأله نیز همین است که یک شخص بتواند از خویش، یک انسان متضلّع و چندبُعدی بسازد و در قامت یک «حکیم» –که جامع نظر و عمل است– ظاهر بشود. دیگران از چنین بضاعت و ظرفیّتی، بیبهره یا کمبهره بودند. خودسازیِ چندلایۀ امام خمینی، این قابلیّت را در ایشان ایجاد کرد و از وی، یک شخصیّت عظم تاریخی آفرید. دراینحال است که بر اساس آن «خودسازی»، امکان «جامعهسازی» فراهم میآید و تاریخ بر اساس ارادۀ چنین فردی، عهد دیگری را آغاز میکند.
5️⃣ در زمینۀ نسبت با نظام اسلامی، علامه طهرانی تصریح میکنند که در مسائل اجتماعی، در هر کاری که به نوعی «تأیید نظام ولایت فقیه» است، باید شرکت کرد. (نور مجرّد، ج۳، ص۲۱۷). ایشان به مناسبتی دیگر میگویند در این حکومت، ما دو وظیفه داریم: یکى اینکه کارهاى خوب را تقویّت کنیم و بگوییم باید با مشکلات بسازید و شکّى نیست که «عزّت» با «تنّعم» نمیسازد، بلکه عزّت با تحمّل مشکلات و صبر و قناعت، توأم است؛ پیامبر و ائمّۀ ما، اینطور بودهاند و راه همین است. امّا وظیفۀ دیگر ما این است که کارهاى منفى و خرابیها را هم اصلاح کنیم؛ اگر دیدیم یک جاى این دیوار، یک آجرش کم شده است نباید بگوییم حالا که اینطور است ما هم بزنیم یک آجر دیگرش را بشکنیم. (نور مجرّد، ج۳، ص۲۰۵). ایشان بر این باور بودند که اگر کسى در مجلسى حضور یافته باشد که در آن از نظام اسلامى، بدگویى مىشود، اگر میتواند دفاع کند واجب است دفاع نماید؛ وگرنه، نشستن در آن مجلس، جائز نیست. (نور مجرّد، ج۱، ص۱۹۹).
🔶 پس ملاک کنشگری اجتماعی، افزودن بر جاهت و اعتبار ولیّفقیه است و نباید تضعیف و تخریب ایشان را برتابید. باید نسبتِ همدلانه و دلسوزانه و متعهدانه با نظام اسلامی برقرار کرد و از آفتهای آن کاست و در برابر بهانهجویان و مغرضان و بدگویان، موضعگیری کرد. این نگرش، دینی است و نه سیاسی به معنای بریده از دین؛ به این معنی که ایمان، چنین اقتضایی دارد و اگر کسی به این امور، بیاعتنایی کند، در دینداریاش خلل افتاده است. قوام و دوام دین و دینداری در لایۀ ساختاری، وابسته به بقاء و اقتدار نظام اسلامی است و ضربه به آن، اثر منفیِ مستقیم و بزرگ بر حاکمیّت احکام دین خواهد گذاشت. چنین محاسبهای، ملاک طراحی نسبتِ خود با نظام اسلامی است. کسانیکه نگاه محدود و بسته دارند، این معادله را لحاظ نمیکنند و به دین، نگاه ساختاری و اجتماعی ندارند. نظام اسلامی، آنچنان اهمّیّت و فضیلتی دارد که حتی نباید در برابر کجروایتها از آن، سکوت اختیار کرد و مجال تولید بدبینی و اغوا را دربارۀ آن داد، بلکه باید در مقام یک مدافع سرسخت و جدّی ظاهر شد و با گفتن و بازگفتن و روشنگری و تبیین، اجازه نداد که ذهنیّت اجتماعی نسبت به آن تغییر کند. اینها نشان میدهد که نظام اسلامی، تکیهگاه دین است و گزند دیدن آن، در حکم مخدوششدن دین است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مهدی جمشیدی
🆔 @tahlil_shjr
عیار اقتصاد دولت در محک مجلس.pdf
91.5K
#مسائل_اولویت_دار
#اقتصاد
#مجلس #دلار
#وزرا #کابینه
✅ تامل وکلا از توضیحات وزرای پیشنهادی/ عیار اقتصاد دولت در محک مجلس
🔶 این روزها میدان بهارستان بسیار شلوغ است و به محل رفتوآمد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تبدیل شده است. گزینههای پیشنهادی مسعود پزشکیان هفته آینده باید در آزمون رایاعتماد شرکت کنند. مسعود پزشکیان، رئیسجمهور برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم روز یکشنبه هفته گذشته (۲۱ مردادماه) ۱۹ فرد موردنظر خود را برای کسب رایاعتماد به مجلس معرفی کرد. نمایندگان مردم در خانه ملت احتمالا پس از چند روز پرکار به کابینه دولت رای خواهند داد و هفته آینده مشخص خواهدشد، ۱۹ وزیر دولت میدان بهارستان را با رای اعتماد ترک میکنند یا نه؟! به همیندلیل این هفته وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیونهای مختلف مجلس برنامههای خود را اعلام کردند که در این گزارش بهصورت کلی، نگاهی به وعدهها وبرنامههای آنها که در جلسات کمیسیونها مطرحشده، خواهیم داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن نظری
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#آمریکا #آتش_بس
#فلسطین #رژیم_صهیونیستی
#انتقام_سخت #منطقه
✅ مذاکرات دوحه تمام شد!
🔶 سه کشور میانجی (مصر، قطر و آمریکا) اعلام کردند پیشنهاد مطرح شده در این دور از مذاکرات شکافها را پر میکند و قدم مثبتی است در راستای رسیدن به صلح. همچنین اعلام کردند در روزهای آتی کارشناسان بر روی جزئیات توافق کار خواهند کرد و تا انتهای هفته آینده ادامه این دور از مذاکرات در قاهره برگزار خواهد شد.
🔶 اما دو طرف اصلی درگیری، به نظر دیدگاه متفاوتی دارند! تنها موضعگیریهایی نیمه رسمی از دو طرف درگیر در رسانهها مطرح شده که همه حاکی از احتمال شکست این دور از مذاکرات (حداقل برای رسیدن به آتشبس دائم در غزه) است. الجزیره به نقل از یک منبع در رهبری حماس گفت این توافق به هیچ وجه با آنچه در ۲ جولای بر آن توافق شد منطبق نیست.
🔶 همچنین یدیعوت آحارونوت اسرائیل به نقل از یک مقام امنیتی صهیونیست گفت: «اسرائیل پیشنهاد آمریکا را دریافت کرده است و این برای نتانیاهو کاملا غیرقابل قبول است... مایه تاسف است که شهروندان خود را با توهم فریب دهیم و ما از اغراق در خوش بینی در مورد مذاکرات حمایت نمی کنیم»
🔶 کانال ۱۳ اسرائیل در همین مورد گفت: « خلأهایی وجود دارد زیرا پیشنهاد آمریکا به محورهای نتزاریم و فیلادلفیا نمیپردازد.». این دو محور از اصلیترین موارد اختلافی است. البته کانال ۱۳ اسرائیل به این نکته هم اشاره کرد که «شکاف ها کاهش یافته است و انتظار می رود در هفته جاری در مذاکرات پیشرفت حاصل شود.»
🔶 در نهایت به نظر میرسد این دور از مذاکرات هم چندان نتیجه ملموسی برای غزه نداشته باشد! اما از سوی دیگر در خبری عبری گفته شد مقامات قطری با ایران تماس گرفتند و ضمن اعلام مفاد مذاکرات درخواست کردند ایران تصمیم خود را مبنی بر حمله یا عدم حمله به اسرائیل اعلام کند و این تصمیم را موثر بر جریان مذاکرات دانستند.
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#اسلام_ناب
#اربعین
#امام_حسین(ع)
✅ آیا در روایات و کلام ائمه به اربعین و زیارت امام حسین (ع) در این روز اشاره ای شده است؟ چرا فقط امامحسین (ع) اربعین دارند؟
🔶 در روايتي از امام حسن عسکري آمده: زيارت او در آن روز يعني اربعين مستحب است و از ابي محمد، حسن بن علي عسکري (ع) روايت است که فرمودند: علامت مؤمن پنج چيز است: پنجاه و يک رکعت نماز خواندن، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست کردن، نهادن پيشاني بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم.
📚مصباح المتهجد، ص788
🔶 مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق (ع)نشسته بودند. ابونصير و صفوان جمال به نزد ايشان آمدند و عرضه داشتند: فدايت شويم، ما را به (نشانه) شيعيانتان راهنمائي بفرما. آن حضرت پاسخ دادند: شيعيان ما نشانه هاي مختلفي دارند. به حضرت عرضه کرد: فدايت شوم به چه نشانه اي شناخته اي مي شوند؟ (حضرت ضمن شمردن چند نشانه) فرمودند: به سخاوت... و زيارت اربعين.
📚العقد النضيد والدر الفريد ص۴۶
🔶 فداکاری های امام حسین علیه السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامی داشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.
🔶 مصیبت حضرت امام حسین (ع)، برای هیچ امام و پیامبری پیش نیامده است. مصیبت امام حسین (ع)، از همه مصیبت ها بزرگ تر و سخت تر بود. اگر عامل دیگری هم در کار نبود، همین عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین (ع) بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام (ص) عزاداری می کنیم و مراسم متعددی برپا می کنیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#آتش_بس #آمریکا
#فلسطین #حماس
#منطقه #رژیم_صهیونیستی
✅ پس از مذاکرات آتش بس!
🔶 مذاکرات آتش بس در غزه عصر امروز پس از مدتی توقف از سرگرفته میشود و نگاهها به نتیجه این مذاکرات دوخته شده است که در شرایط حساسی برگزار میشود و سرنوشت آن در کاهش و تشدید تنشها در منطقه میتواند موثر باشد.
1⃣ به نظر میرسد که از سرگیری مذاکرات آتش بس دستکم پاسخ ایران و حزب الله به ترورهای اخیر را به تاخیر انداخته است و همین خود فرصتی به دیپلماسی برای توقف جنگ غزه میدهد و اینجاست که سرنوشت مذاکرات کنونی حائز اهمیت است.
2⃣ عدم شرکت حماس در این مذاکرات به معنای شکست پیشینی آن نیست. این سیاست یک تاکتیک برای فشار بر طرفهای مذاکرات به نظر میرسد. در دورهای مذاکراتی اخیر به ویژه در سه ماه می، ژانویه و ژوئیه نتانیاهو در لحظات آخر با طرحهای پیشنهادی مصر و قطر با هماهنگی آمریکا مخالفت و شروط جدیدی را پس از حمله به رفح اضافه کرد، از جمله ادامه حضور نظامیان اسرائیلی در گذرگاه رفح و محور نتساریم حد فاصل میان شمال و جنوب نوار غزه.
🔶 حماس به شدت با این حضور مخالف است و بر خروج کامل نیروهای اسرائیلی تاکید دارد. عدم شرکت در مذاکرات نیز با هدف فشار برای تحقق این خواسته و شرط است و در آخرین بیانیه خود خواستار ایجاد مکانیسمی برای اجرای متن دوم ژوئیه به جای مذاکره جدید شده است. ارتش اسرائیل موافق عقب نشینی کامل از غزه و نتانیاهو مخالف آن است، اما برخی رسانههای اسرائیلی در ساعات گذشته از نرمش بی بی در این باره خبر میدهند و رسانههای دیگری نیز از اعزام هیات مذاکره کننده به دوحه بدون گسترش اختیارات آن میگویند.
3⃣ عدم شرکت حماس را نیز میتوان در پازل تقویت تاثیرگذاری فشار تهدیدات ایران و حزب الله به حمله و آن هم در راستای بالا بردن قدرت چانه زنی و افزایش شانس دستیابی به توافق آتش بس نیز دید.
4⃣ داوری درباره سرنوشت مذاکرات جدید چندان آسان نیست؛ عواملی میتواند موجب تسریع دستیابی به توافق شود و عوامل دیگری نیز باعث بینتیجه ماندن این دور همچون دورهای قبلی شود.
5⃣ در وهله نخست انگیزه از سرگیری مذاکرات میتواند تلاشی برای کش دادن این دوره و قرار دادن ایران و حزب الله در برابر وضعیتی با هدف منتفی کردن حملات تلافیجویانه باشد؛ اما دو عامل میتواند موجب فشار جدی آمریکا به اسرائیل برای رسیدن به توافق شود، نخست این که واشنگتن به این جمع بندی رسیده یا برسد که حمله ایران وسیعتر و شدیدتر از قبل خواهد بود و دوم این که به تبع آن نگران خروج اوضاع از کنترل باشد و خود را در موقعیت ورود به جنگ منطقهای در دفاع از اسرائیل نبیند. به ویژه عامل دوم میتواند سلبا یا ایجابا تاثیری جدی بر مذاکرات داشته باشد.
🔶 اما مهمترین مانع توافق در این شرایط نیر در کنار موانع شخصی خود نتانیاهو میتواند نگرانی آمریکا و اسرائیل از شکلگیری معادله جدیدی در منطقه نظر به تبعات تن دادن به آتش بس تحت فشار حملات احتمالی به اسرائیل باشد.
6⃣ گزارش امروز نیویورک تایمز به نقل از مقامات پنتاگون مبنی بر امکانناپذیری نابودی حماس و تونلهای آن و همچنین گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص مبنی بر تهدید آمریکا به سرزنش علنی نتانیاهو در صورت شکست مذاکرات و اتخاذ اقدامات شدید علیه بن گویر و اسموتریچ میتواند معطوف به فشار آمریکا بر اسرائیل برای پذیرش توافق باشد، اما واقعیت این است که هنوز نشانهای از فشار جدی و عملی آمریکا وجود ندارد.
7⃣ بعید نیست مذاکرات به دلایلی کش پیدا کند و در نهایت در صورت شکست آن، به احتمال زیاد حزب الله و ایران حملات تلافیجویانه خود را انجام دهند. سطح، دامنه و شدت آن فراتر از قبل، ترجیحا تابع برآورد نهایی تهران نسبت به جدی بودن یا نبودن مداخله آمریکا خواهد بود. اگر جمعبندی این باشد که نگرانی آمریکا از امنیت انرژی در منطقه و متحدانش و خروج اوضاع از کنترل مانع مداخله آن میشود، ممکن است پاسخ احتمالی شدیدتر از قبل باشد.
8⃣ نگرانی همه طرفها از ایران و حزب الله گرفته تا اسرائیل و آمریکا و متحدانش نسبت تبعات ویرانگر جنگ منطقهای تا به امروز بازدارنده وقوع آن بوده است. از این رو، در هر صورت، نظر به نبود تصمیم و اراده پیشینی احتمال وقوع چنین جنگی بالا نیست؛ البته کاملا نیز منتفی نیست.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای صابر گل عنبری
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#انتخابات
#مردمسالاری_دینی #امنیت
#جمهوری_اسلامی_ایران
✅ انتخابات، جمهوریّت و اسلامیّت
🔶 هر دو کلمهی «جمهوری» و «اسلامی» وابستهی به انتخابات است. «جمهوری» یعنی مردمسالاری، یعنی حاکمیّت کشور به دست مردم. خب مردم چه جوری در حاکمیّت دخالت کنند؟ هیچ راهی بجز انتخابات وجود ندارد. بعضیها در مورد لزوم انتخابات اشکالتراشی میکنند، [مردم را] دلسرد میکنند، توجّه نمیکنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرجومرج و ناامنی است. آن چیزی که جلوی بُروز دیکتاتوری را در کشور میگیرد انتخابات است؛ آن چیزی که جلوی هرجومرج و اغتشاش و ناامنی را میگیرد انتخابات است. انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم میتوانند به وسیلهی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردمسالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند. این، مسئلهی جمهوریّت. انتخابات میتواند ولیّفقیه در کشور انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی اسلامیّت را تأمین کند. انتخابات میتواند نمایندگانی را در مجلس شورای اسلامی مستقر کند که طبق مقرّرات اسلامی و معارف اسلامی، برای مدیریّت کشور قوانین تدوین کنند. پس بنابراین، هم جمهوریّت و هم اسلامیّت، متّکی به انتخابات است. بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ضروری است.
🔶 در این انتخابات، قهراً آن چهار نقطهای که گفتیم مهم است. اوّل، مشارکت؛ مشارکت یعنی حضور پُرشور مردم در انتخابات. اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد، این انگیزهی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزهی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود میآورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آنوقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود؛ مشارکت یک چنین معجزهای میکند. انتخابات در کشور تحوّل ایجاد میکند. بعضیها اسم تحوّل را میآورند، اظهار طرفداری از تحوّل میکنند، امّا عملاً آن چیزی که مقدّمهی حتمی تحوّل است، مورد بیاعتنائیشان قرار میگیرد؛ یعنی انتخابات. با انتخابات میشود در کشور تحوّل ایجاد کرد. صاحبان دیدگاههای گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میخواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات ــ حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها ــ کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهتگیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛ این میشود تحوّل. بنابراین، پایهی تحوّل انتخابات است.
🔸 #منبع: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ۲ دی ۱۴۰۲ در دیدار مردم کرمان و خوزستان
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#دولت_چهاردهم
#وزرا #کابینه
#سیاست_خارجی
✅ تُپُق زدن مهم نیست، نگرانی جای دیگری است
🔶 رئیس جمهور، زیادی تُپُق می زند؟ حتما اگر روان تر سخن می گفت، بهتر بود؛ اما ایرادی نیست که نتوان از آن گذشت. خیلی از ماها تُپُق می زنیم. نگویید که شهید رئیسی را به خاطر یک صدم این تُپُق ها مسخره می کردند. ما مثل آنها نیستیم. دین ما، تمسخر را ممنوع کرده و نشانه جهل انسان دانسته است. "قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ. گفتند ای موسی ما را به استهزاء گرفته ای؛ گفت به خدا پناه می برم که از جاهلان باشم."
🔶 آقای پزشکیان امروز گفت "من بلد نیستم زیاد حرف بزنم، چیزهایی هم که باید از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب میکنم"؟ این هم ایراد چندانی ندارد. روان خوانی یک متن، برای خیلی از ماها نیز ممکن است دشوار باشد. رئیس جمهور گفت "از وزرا دفاع نمیکنم، چون آنها بلد هستند از خودشان دفاع کنند. وزرا را که همه بلدند، من برم بشینم"؟ بله عُرف و قاعده این بوده که رئیس جمهور، یکایک وزیران را معرفی، و از شایستگی های آنها دفاع کند. اما اگر این قاعده را رعایت نکرده، وزرا فرصت معرفی خود را دارند.
🔶 اینها هیچ کدام، ایراد مهمی نیست. آن چه محل دغدغه و نگرانی -و نه عیب جویی و ایراد گیری- است، این که آقای پزشکیان، از یک جایی به بعد باید اداره کابینه را مستقیما بر عهده بگیرد و فراتر از مشاوران، مستقیما با مردم و کارشناسان و نمایندگان سخن بگوید.
🔶 منظور فقط نشست مطبوعاتی نیست که تا کنون برگزار نشده. این هم ایراد مهمی نیست. اگر اقتصاد، مسئله اول کشور است، آقای پزشکیان باید استنباط کلان از حوزه اقتصاد و جزئیات و فروع آن پیدا کند، مسئولیت یکایک تیم اقتصادی را بشناسد و از اهمیت هماهنگی آنها آگاه باشد. فراتر از اینها، باید از فاز کلی گویی و مرور شعارها و هنجارها بگذرد و بگوید که برنامه دولت او برای عملیاتی کردن رونق تولید، گسترش عدالت اقتصادی، عبور از تبعیض و رانت، افزایش قدرت پول ملی، اصلاح نظام های بانکی و مالیاتی و یارانه ها و... چیست.
🔶 دغدغه جدی این است که تا اینجای کار در چیدن کابینه، بیش از آقای پزشکیان، گروه موسوم به شورای راهبری ظریف، نقش ایفا کرده و بالای ۷۰ درصد وزرا، انتخاب و سهم آنها بوده است. مسئله مهم این است که آقای ظریف در حوزه ظاهرا تخصصی اش (سیاست خارجی) هم ناموفق بود، چه رسد به اقتصاد، که نه او و نه بسیاری از اعضای سیاسی کار شورای راهبری، هیچ سر رشته از آن ندارند. هنوز در عمل، روشن نشده سکاندار تیم اقتصادی کیست و برنامه ای که بتوان بر اساس آن حرکت کرد، کدام است؟ این خلاء بزرگی است که رای اعتماد به وزیران را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمد ایمانی
🆔 @tahlil_shjr
#دولت_چهاردهم
#وزرا #مجلس
#کابینه
✅ چند خبر خوب از جلسه رای اعتماد
🔶 جلسه اول رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برگزار شد و چند نکته قابل اعتنا و البته خرسندساز داشت که برخلاف پیش بینی بدخواهان دولت- مجلس رقم خورد و می تواند شروع مناسبی برای تعامل قوا باشد. مرور می کنیم.
1⃣ رفتار اخلاقی
برخلاف فضای مجازی که متاسفانه برخی ادبیات رئیس جمهور محترم را به تمسخر گرفتند، مجلس در نهایت ادب و اخلاق با این مساله برخورد کرد. سهو لسان امری طبیعی است و برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد. طبیعی است که اگر نقدی هم به عملکرد دولت و یا مجلس باشد در این نقاط نیست. رعایت نظم جلسه و عنایت به سخنان رئیس جمهور نیز از نکات برجسته جلسه عصر بود که برخی بی نظمی های جلسه صبح را هم جبران کرد.
2⃣ برخورد غیرجناحی
نوع واکنش مجلس به نامزدهای پیشنهادی دولت فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی و جناحی بود و این در تمام نطق ها چه موافق و چه مخالف مشهود بود. اگر نماینده ای نیز خارج از این منطق عمل می کرد با واکنش دیگه نماینده ها مواجه می شد.
3⃣ نقدهای غیرحیثیتی
نقدهای مخالفان به کابینه صرفا از منظر شاخص هایی بود که پیشتر خود دولت محترم بدان اشاره کرده بود مثل تناسب فرد با برنامه یا ترکیب سازنده نامزدها و غیره. نقد مخالفان اغلب از همین منظر و البته از جهت کارآمدی بود و اینطور وانمود نشد که بین مجلس و دولت تقابل راهبردی یا جبهه بندی ایدئولوژیک وجود دارد.
4⃣ حمایت از کلیات
ویژگی دیگر جلسه رای اعتماد مجلس این بود که کلیات کابینه پیشنهادی مورد احترام و اعتنا بود. حتی برخی از مخالف ترین های سیاسی دولت نیز به عنوان موافق کابینه ثبت نام کرده بودند. این ویژگی نیز نشانه خوبی برای همدلی مجلس با دولت است. برخی نماینده ها نیز از اینکه تندروهای سیاسی در فهرست کابینه قرار نگرفتند از رئیس جمهور بابت کابینه وفاق تشکر کردند.
5⃣ برخورد صادقانه
رئیس جمهور خیلی صادقانه با نماینده ها سخن گفت؛ بدون طعنه و یا خدای نکرده از موضع بالا و متکبرانه. پزشکیان تاکید کرد وزرای پیشنهادی را دوست و همراه خود بدانید و آنکه ایراد بیشتری دارد را بیشتر کمک کنید تا نقص های خود را برطرف سازد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#طوفان_الاقصی #وحدت
#شکست_ترمیم_ناپذیر
✅ چرا رژیم صهیونیستی به «بازیگر دیوانه» تبدیل شده است؟
🔰 قسمت اول
🔶 رهبر معظم انقلاب با اشاره به شکست ترمیمناپذیر رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی تأکید داشتهاند که صهیونیستها به هیچکدام از اهداف اعلامیشان در جنگ علیه مردم فلسطین دست نیافتهاند: «همهی تحلیلگران غربی، اعمّ از اروپایی، آمریکایی و حتّی وابستگان به خود رژیم صهیونیستی معتقدند که در این عملیّات، رژیم صهیونیستی با همهی تظاهر و یالوکوپال، از گروه معدود مقاومت شکست سختی خورده است. آنها میگویند رژیم صهیونیستی... بعد از طوفانالاقصیٰ، با اینهمه تلاش، به هیچکدام از هدفهای حدّاقلّی خود هم نرسیده است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
🔶با گذشت ۳۰۰ روز از جنگ فرسایشی طوفانالاقصی، ارتش و سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی همچنان نتوانستند اهداف اعلام شده در جنگ غزه را محقق کنند. علاوه بر این تلآویو طی ۱۰ ماه اخیر نتوانست با راهبرد مؤثر «وحدت میدانها» مقابله و زمینه توقف حملات مقاومت در جبهههای هفتگانه نبرد را فراهم کند. در چنین شرایطی بنیامین نتانیاهو در سختترین شرایط داخلی برای جلب رضایت افکار عمومی و ارائه دستآورد قابل توجهی میدانی قرار دارد.
🔶 براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته در شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی ائتلاف نیروهای اپوزیسیون به رهبری گانتز- لاپید ۶۱ کرسی را به خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که ائتلاف راستگرای نتانیاهو تنها دارای ۵۳ کرسی است!
🔶 همزمان جامعه جهانی؛ بهویژه شرکای غربی تلآویو و اعضای خانواده اسرای صهیونیست نیز خواستار توقف هرچه سریعتر جنگ و برگشت آرامش به محدوده شرق مدیترانه و شمال اقیانوس هند هستند. در چنین شرایطی نتانیاهو برای بقای در پست نخست وزیری در یک دوراهی بزرگ قرار دارد. راه اول پذیرش شکست و تن دادن به قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به عنوان نقطه پایان تجاوز به غزه و راه دوم انتخاب مسیر «بازیگران دیوانه» برای تداوم کشتار غیرنظامیان در نوار غزه و عبور از «خطوط قرمز» جهت جلب نظر افکار عمومی برای بقای در قدرت است. برهمین اساس ارتش رژیم صهیونیستی با ترور رهبران و فرماندهان برجسته جنبش اسلامی حماس و حزبالله لبنان در تهران و بیروت گام دیگر در جهت تشدید تنش با محور مقاومت برداشت.
🔶 پیش از این رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار با کارگران در خصوص ماهیت ترورییستی رژیم صهیونیستی و کشتار دیوانهوار مردم غزه فرازهای قابل تأملی را ایراد کرده بودند. حضرت آیتالله خامنهای درباره ذات ضدانسانی رژیم اشغالگر قدس فرمودند: ««تروریسم» کیست؟ مردم غزّه! مردم غزّه از نظر آن حضرات تروریستند! یک دولتِ خبیثِ جعلیِ غاصبِ بیرحمی، در ظرف شش ماه، نزدیک چهل هزار آدم را که چند هزار نفرشان کودکند، به قتل میرساند، قتلعام میکند، [امّا] او تروریست نیست، و آن مردمی که زیرِ بمبارانِ او هستند تروریستند!»
🔶 معظمله در جریان سیوپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمهالله علیه) در خصوص اقدامات غیرعقلانی رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست و کمک متحدان غربی به تلآویو فرمودند: «اینکه شما میبینید رژیم صهیونیستی با چنین شدّتی و قساوتی به مردم بیدفاع غزّه حمله میکند، واکنش عصبی رژیم به باطل شدن آن نقشه است. اینکه میبینید دولت آمریکا در مقابل چشم همهی مردم دنیا به این جنایتها کمک میکند، به خاطر واکنش عصبی آنها است از باطل شدن نقشهای که با زحمت زیاد این نقشه را کشیده بودند. طوفانالاقصی یک چنین معجزهای کرد. این طوفانالاقصی درست در وقت خود و در لحظهی خود اتّفاق افتاد. بنده البتّه نمیتوانم ادّعا کنم که طرّاحان طوفانالاقصی آیا میدانستند که چه کار بزرگی را دارند انجام میدهند یا نه ــ من نمیدانم ــ امّا واقعیّت این است که این کاری که اینها انجام دادند، یک کاری بود که هیچ چیز دیگری نمیتوانست جای آن را بگیرد؛ اینها یک توطئهی بزرگ بینالمللی برای منطقهی غرب آسیا را با عملیّات طوفانالاقصی از بین بردند و باطل کردند.»
🔸 #گفتار_اساتید: آقای محمد بیات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
🆔 @tahlil_shjr