[۵] الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدَّیْلَمِیُّ فِی الْإِرْشَادِ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص
🔹یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی
مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ یَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِی
وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ یُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَقَدْ جَفَانِی
وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَانِی وَ لَمْ أُجِبْهُ فِیمَا سَأَلَنِی مِنْ أَمْرِ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ
🔸وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَافٍ
----------
[۵]: إرشاد القلوب ۶۰.
#حدیث
#دعا
⭕️ اهمیت وضو و دائم الوضوء بودن
[۱] مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْمُفِیدُ فِی الْأَمَالِی بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَنَسٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
🔹یَا أَنَسُ أَکْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ #یَزِیدُ_اللَّهُ_فِی_عُمُرِکَ
🔸وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی طَهَارَةٍ فَافْعَلْ
فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَی طَهَارَةٍ #مِتَّ_شَهِیداً.
----------
[۱]: أمالی المفید ۶۰- ۵.
#حدیث
IMG_20230526_184230_614_4.mp3
6.26M
یه خانواده ای دخترشون رو آورده بودن پیش من. گفتند آقای دکتر ....
هدایت شده از اجتهاد
📚«قاعده الشرط الفقهیه»، اثر جدید آیتالله جوادی آملی
✔️کتاب «قاعده الشرط الفقهیه» یکی از آثار ارزشمند آیتالله جوادی آملی است که حاصل تدریس ایشان درباره این قاعده مهم فقهی است که در سال ۱۳۹۱ طی ۹۳ جلسه تدریس شده و در قالب یک اثر مجزا به زیور طبع آراسته شده است.
✂️اهمیت و ضرورت این کتاب به نفس قاعده بر میگردد که تنها در مسائل متداوله فردی و اجتماعی جریان ندارد، بلکه در سراسر فقه معاملی و فقه سیاسی ظهور و بروز دارد؛ لذا بر تمام مسائل سیاسی اجتماعی از قبیل قوانین اداری و ملی و بینالمللی و هر چیزی که مرتبط با رابطه حکومت اسلامی با شهروندان مسلمان و غیر مسلمان میشود را سایه افکنده است.
👈 معرفی + خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=72938
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد/ علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمیکند
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔹جامعه علوی پیروان حضرت امیر(ع) در علم مستقلاند یعنی مجتهدند. علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمیکند. علم باید از درون بجوشد و انسان در علم مستقل باشد... حالا که معلوم شد «العلم ما هو»، بکوشید عالم بشوید. جاخالی نداشته باشید نگویید بس است. اولین لحظه جهل طلبه یا دانشجو این است که بگوید من فارغ التحصیل شدم.
🔹کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد، بعد با بقیه کارها - إنشاءالله الرحمن - مجتهد مطلق بشود... و اگر ما بخواهیم یک حوزه پایا و مانا داشته باشیم الا و لابد قرآن باید درس اصلیاش باشد... همان درسی که صد سال قبل در حوزهها میخواندند، همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزهها بگویید، این روا نیست.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72988
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢محتاج تولید یک فقه جدید هستیم/ روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند/ تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند/ دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک هستم
✔️گفتگو با استاد شیخ حیدر حب الله/ بخش پایانی:
🔹من در کتاب «اجتهاد مقاصدی» حوزات را دعوت به نگارش موسوعه علل الشرایع جدید نمودهام. نصوص علل الشرایع را از قرآن و سنت و هر آنچه در تراث اهل سنت و شیعه و حتی اباضیه و زیدیه و اسماعیلیه است جمع و دستهبندی کنیم و سپس ببینیم که آیا ذهنیت پیامبر و اهل بیتش ذهنیت تعلیلی بوده یا ذهنیت اینکه؛ فرد مکلف چیزی نمیفهمد!.. ایجاد یک موسوعه عللی که از تمام تراث اسلامی استفاده کند، همین مجموعه آفاق جدیدی را در مقابل ما ایجاد میکند... من روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند.
🔸اگر ما آگاهی تاریخی را از خلال سیاقات تاریخی لبی مسکوت کشف کنیم و تعلیلات نصی که هزاران یا حداقل صدها نص هستند را جمع کنیم، گام اول تفکر مقاصدی را بطور حقیقی و عملی برداشتهایم و این گام ما را از تفکر جامد تعامل با نصوص رهایی میبخشد.
🔹تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند. من تمام آنها را جمع کردم و تک تک آنها را به اندازه توانم مورد تتبع از مصادر مختلف قرار دادم و به این رسیدم؛ آن قیاسی که این نصوص از آن نهی میکنند فقط یک شکل قیاس است. این روایات از قیاس سنی نهی نمیکنند، از تلاش برای اکتشاف علت هم نهی نمیکنند، بلکه فقط و فقط از کنار گذاشتن نص بخاطر تفاوت با مزاج عقل نهی میکنند! اینکه بگوییم این نصوص با نظر من هماهنگ نیست وحال اینکه قضاوت ما تنها بر اساس ظنون و تخمینات است.
🔸به نظر من بر اساس روایات تنها قیاسی مردود است که منجر به عصیان عقل در مقابل سلطه نص بشود و این عصیان به نظر ما امروز هم مرفوض و مردود است. در حقیقت مسئله اصلی این است که اهل بیت میخواستند که سلطه نص باقی بماند و حفظ شود. ما امروز هم مخالف سقوط سلطه کتاب و سنت و نصوص هستیم. ما معتقد نیستیم که کتاب و سنت سلطه ندارند، بلکه معتقد به خلق خوانش جدیدی از کتاب و سنت هستیم. اگر ما مخالف سلطه کتاب و سنت بودیم در گام اول از حجیت قرآن و سنت بحث نمیکردیم. کنار گذاشتن قرآن و سنت رویکرد دیگری است و غیر از روش مقاصدیین است.
🔹ما محتاج تولید یک فقه جدید هستیم، به چند دلیل این احتیاج وجود دارد؛ ما مشکلات روشی در فقه موجود داریم، مثلا فقه موجود خیلی مهندسی و فهمش از نصوص خیلی حرفی است، طریقه تعاملش در تعارض نصوص، در اطلاق و عموم همچنین سلطه اجماع و شهرت ملاحظاتی دارد. بههرحال منهج اجتهاد فعلی مشکلات جدی دارد و نتایج خوبی نمیدهد، بلکه در برخی موارد نتیجه عکس میدهد و با این توصیفات نمیتواند باقی باشد.
🔸 شخصا بارها از مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی شنیدم که میگفت اداره حکومت با تحریر الوسیله ممکن نیست. کسانی که تجربه دولت و اداره و قوانین مدنی و جزایی و جنایی معاصر و پیچیدگیهای عمل را داشتهاند میدانند که فقه موجود توانایی پاسخ به این مسائل را ندارد. البته فقه ما غنی است اما درعینحال نمیتواند بسیاری مسائل را پاسخگو باشد و باید برخی روشها عوض شود.
🔹تطبیق فقه موجود بر وقایع زندگی مشکل است و امروزه ۹۰ درصد این مشکلات فقهی را با عناوین ثانوی یا عنوان ولی امر حل میکنیم. اما آیا ما نمیتوانیم سیستم فقهی ایجاد کنیم که از این دو عنوان استفاده نکند و خودش بتواند مسائل و مشکلات را بدون کمک این دو عنوان حل کند؟!
🔸معتقد به شمول الشریعه نیستم و دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک و منظم هستم. نمیشود قوانین امروز نامنظم و حاوی تناقضات داخلی باشد، درحالیکه امروز ما تهافتهای قانونی را در فقهمان شاهد هستیم... شهید سید محمد باقر صدر وقتی کتاب اقتصادنا را مینوشت این نگاه را کشف کرد و گفت برای حل برخی مسائل مکتب اقتصادی اسلام و ایجاد انسجام در نظام اقتصادی میتوانیم به سراغ فتاوای فقهای دیگر برویم حتی اگر فقیهی مرده باشد.
🔹خلاصه آرای فقهی بنده با همین رویکرد در سایت شخصى من منتشر شده است. حدود ۳۰۰ فتوا در این مباحث ممکن است مخالف مشهور و منسجم با مزاج مقاصد الشریعه باشد، البته این فتاوا بر اساس تطبیق قواعد و کاملا منضبط است چون من به این نتیجه رسیدهام که رهایی از این پنجگانه یعنی اجماع، شهرت، خبر واحد، تسامح در ادله سنن و احتیاط و شروع در سهگانه فهم تاریخی از خلال سیاقات، تعلیلات نصی و انضمام بعضی از این تعلیلات به دیگر تعلیلات، باعث تغییر حقیقی و مبنایی در صدها مسئله فقهی میشود.
👈 متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72994
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ محدث نوری (رضوان الله علیه) از قولِ مرحوم ملاصالح مازندرانی مینویسد:
🔹 من حجّت بر طالبان علم هستم، چون کسی از من فقیرتر نبود و برخی اوقاتی جز نور مستراح نوری نداشتم (که مطالعه کنم)
🔸 ذهن و حافظهام از همه بدتر بود، طوری که گاهی مسیر منزلم را گم میکردم و اسمِ بچههایم را فراموش میکردم.
🔹 سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا مشغول شدم. بسیار تلاش کردم تا خدا آنچه را دارم به من عطا کرد.
📚 خاتمه مستدرکالوسائل، ج2 ص197
@Nardebane_feghahat
#حدیث
⭕️ إِنَّ #أَعْظَمَ_طَهُورِ_الصَّلَاةِ الَّذِی لَا یَقْبَلُ اللَّهُ الصَّلَاةَ إِلَّا بِهِ وَ لَا شَیْئاً مِنَ الطَّاعَاتِ مَعَ فَقْدِهِ
👈 #مُوَالاةُ_مُحَمَّدٍ ص لِأَنَّهُ سَیِّدُ الْمُرْسَلِینَ وَ مُوَالاةُ عَلِیٍّ ع بِأَنَّهُ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ مُوَالاةُ أَوْلِیَائِهِمَا
👈 وَ #مُعَادَاةُ_أَعْدَائِهِمَا.
🔰وسائل الشیعه، #وضو
@talab_elm
⭕️ اولین افرادی که اسلام آوردند...
لَمَّا دَعَاهُمَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ يَا عَلِيُّ وَ يَا خَدِيجَةُ أَسْلَمْتُمَا لِلَّهِ وَ سَلَّمْتُمَا لَهُ وَ قَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ فَأَسْلِمَا تَسْلَمَا وَ أَطِيعَا تَهْدِيَا
فَقَالاَ فَعَلْنَا وَ أَطَعْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ
فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَقُولُ لَكُمَا #إِنَّ_لِلْإِسْلاَمِ_شُرُوطاً وَ عُهُوداً وَ مَوَاثِيقَ فَابْتَدِئَاهُ بِمَا شَرَطَ اَللَّهُ عَلَيْكُمَا لِنَفْسِهِ وَ لِرَسُولِهِ
أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ فِي مُلْكِهِ لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً إِلَهاً وَاحِداً مُخْلِصاً
وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ إِلَى اَلنَّاسِ كَافَّةً بَيْنَ يَدَيِ اَلسَّاعَةِ
وَ نَشْهَدُ أَنَّ اَللَّهَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يَرْفَعُ وَ يَضَعُ وَ يُغْنِي وَ يُفْقِرُ وَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ يَبْعَثُ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ
قَالاَ شَهِدْنَا
قَالَ
وَ إِسْبَاغُ اَلْوُضُوءِ ....
وَ اَلْوُقُوفُ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ وَ رَفْعُهَا إِلَى اَلْإِمَامِ فَإِنَّهُ لاَ شُبْهَةَ عِنْدَهُ وَ طَاعَةُ وَلِيِّ اَلْأَمْرِ بَعْدِي وَ مَعْرِفَتُهُ ....
وَ #اَلْحَيَاةُ_عَلَى_دِينِي_وَ_سُنَّتِي وَ دِينِ وَصِيِّي وَ سُنَّتِهِ #إِلَى_يَوْمِ_اَلْقِيَامَةِ وَ اَلْمَوْتُ عَلَى مِثْلِ ذَلِكَ
يَا خَدِيجَةُ فَهِمْتِ مَا شَرَطَ رَبُّكِ عَلَيْكِ قَالَتْ نَعَمْ وَ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ ...
وَ قَالَ بَايِعْنِي يَا عَلِيُّ عَلَى مَا شَرَطْتُ عَلَيْكَ وَ أَنْ تَمْنَعَنِي مِمَّا تَمْنَعُ مِنْهُ نَفْسَكَ #فَبَكَى_عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِهْتَدَيْتَ وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ وَ رَشَدْتَ وَ وُفِّقْتَ أَرْشَدَكَ اَللَّهُ
يَا خَدِيجَةُ ضَعِي يَدَكَ فَوْقَ يَدِ عَلِيٍّ فَبَايِعِي لَهُ فَبَايَعَتْ عَلَى مِثْلِ مَا بَايَعَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَنَّهُ لاَ جِهَادَ عَلَيْهَا
🔰بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام
#حدیث
@talab_elm
⁉️از کجا فهمیدید که مسح سر و پا مربوط به بخشی از آنها هست و نه همه سر و پا؟!
[همانند صورت و دست که مراد همهی صورت و دست میباشد]
⭕️ ... فَسَّرَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلنَّاسِ فَضَیَّعُوهُ الْحَدِیثَ👇
1⃣[۱] عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع أَ لَا تُخْبِرُنِی مِنْ أَیْنَ عَلِمْتَ وَ قُلْتَ أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ وَ بَعْضِ الرِّجْلَیْنِ؟
🔸فَضَحِکَ فَقَالَ یَا زُرَارَةُ قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ نَزَلَ بِهِ الْکِتَابُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
🔰لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ #فَاغْسِلُوا_وُجُوهَکُمْ فَعَرَفْنَا أَنَّ الْوَجْهَ #کُلَّهُ یَنْبَغِی أَنْ یُغْسَلَ ثُمَّ قَالَ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرافِقِ فَوَصَلَ الْیَدَیْنِ إِلَی الْمِرْفَقَیْنِ بِالْوَجْهِ فَعَرَفْنَا أَنَّهُ یَنْبَغِی لَهُمَا أَنْ یُغْسَلَا إِلَی الْمِرْفَقَیْنِ
✅ثُمَّ فَصَلَ بَیْنَ الْکَلَامِ فَقَالَ وَ #امْسَحُوا_بِرُؤُسِکُمْ فَعَرَفْنَا حِینَ قَالَ بِرُءُوسِکُمْ أَنَّ الْمَسْحَ #بِبَعْضِ_الرَّأْسِ #لِمَکَانِ_الْبَاءِ ثُمَّ وَصَلَ الرِّجْلَیْنِ بِالرَّأْسِ کَمَا وَصَلَ الْیَدَیْنِ بِالْوَجْهِ فَقَالَ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَیْنِ فَعَرَفْنَا حِینَ وَصَلَهُمَا بِالرَّأْسِ أَنَّ الْمَسْحَ عَلَی بَعْضِهِمَا ...
2⃣🔹[۲] و #لَوْ_قَالَ_امْسَحُوا_رُءُوسَكُمْ فَكَانَ عَلَيْكَ الْمَسْحُ #بِكُلِّهِ
3⃣🔸[۳] #كَمَا_قَالَ_فِي_التَّيَمُّمِ فَامْسَحُوا #بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ [۴] 👈وَ ذَلِكَ أَنَّهُ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ غُبَارَ الصَّعِيدِ لَا يَجْرِي عَلَى كُلِّ الْوَجْهِ وَ لَا كُلِّ الْيَدَيْنِ 👈فَقَالَ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ وَ #كَذَلِكَ_مَسْحُ الرَّأْسِ وَ الرِّجْلَيْنِ #فِي_الْوُضُوءِ
----------
[۱]: الفقیه ۱- ۱۰۳- ۲۱۲.
[۲]: تفسير العيّاشيّ ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۵۳.
[۳]: دعائم الإسلام ج ۱ ص ۱۰۹.
[۴]: المائدة ۵: ۶.
#حدیث
@talab_elm
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 نگران #تواناییهای خودتان باشید نه #ناتوانیهایتان! 🔸
در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً #نگران_نباشید و کار را به خداوند بسپارید.
گاهی مثلاً شما با برادرتان سر #تخت را میگیرید و در تابستان آن را در حیاط میگذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ چون میدانید که او چاپک است و قشنگ میتواند ببرد؛ بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفتهاید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمیتوانید و از عهدهتان خارج است، سهم خداست.
شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفتهاید. نگران #ناتوانیهای خودتان نباشید؛ بلکه نگران #تواناییهای خودتان باشید. آن چیزی که میتوانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ اما آن چیزی که نمیتوانید، جزء وظایف شما نیست. اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل میکند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها))
#تربیت_فرزند
#مدرسه
#جامعه
#فضای_مجازی
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگفت مادر اگر خانه نباشد خانه بهم میریزد...😭
هدایت شده از چشم و دل سیرها (جاهلیت مدرن)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «غیر عادی»
🎞 روایتگر داستانی خیالی از آیندهی ایرانِ بدون هنجارها
⭕️حتما ببینید ... یه کار تمییز ...
#جاهلیت_مدرن
#چشم_و_دل_سیرها
@jaheliat_modern
گزارش بازی در سال 1400.pdf
3.17M
🏷 گزارش شاخص های مصرف رسانه بازی در ایران | پایش سال ۱۴۰۰
📌انتشار توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای از زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
▫️در این گزارش آمارهای جالب و مهمی در خصوص مصرف بازی در سطح کشور وجود دارد که همگی مؤید میزان اهمیت این مسئله است.
🌐 تحلیل گروه های سنی بازیکنها، بازی های مورد علاقه، ژانرهای پرطرفدار در گروه های سنی مختلف، اقتصاد بازی و ... همگی می تواند مولفه های مهمی در تحلیل "ساخت ذهنی و شخصیتی" بخش بزرگی از جامعه و علی الخصوص رده سنی کودک و نوجوان باشد. البته تحلیل جامع فضای فکری جامعه، از کنار هم نهادن پایشهای مختلف و از زوایای گوناکون از فضای حقیقی و مجازی حاصل خواهد شد.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
هدایت شده از بذل الخاطر
🔸نقلهایی پیرامون جدایی دین از سیاست🔸
دقیقا همین مطلب را در کتاب «تحقیق ما للهند» ابو ریحان بیرونی دیده بودم. وی وقتی به بحث عقوبات و کفّارات میرسد برخی شرایع براهمه را میگوید و در ادامه میگوید: «هی لعمری سیرة فاضلة» ولی با آن نمیشود حکومت کرد. در ادامه ابو ریحان تلویحا به این تن میدهد که اساسا نمیتوان با شریعت نوری وارد دنیای سیاست شد:
📖«اهل الدنيا ليسوا بفلاسفة كلّهم، و إنّما اكثرهم جهّال ضلّال لا يقوّمهم غير السيف و السوط»
👈از همین روست که میگوید مسیحیت هم نمیتوانست حکومتی داشته باشد لذا حکومت را به رومیان و کنستانتین واگذار کردند. در هند نیز زمانی که حکومت در دست براهمه بود اوضاع عالم به هم ریخت تا اینکه حکومت را به پادشاهان دادند و خودشان مبتلا به گدایی و فقر شدند!
👈در شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغة هم دیده بودم که گاهی میگفت سیاست امیر المؤمنین علی علیه السلام هر چند حق بود ولی با چنین سیاستی نمیشد حکومت کرد! به خاطر همین حضرت را متّهم میکردند که فکر سیاسی ندارد. به تعبیر آن زمان «لا رأی له»! ابن ابی الحدید در پاسخ میگوید:
🔻«لأنه كان متقيدا بالشريعة لا يرى خلافها، و لا يعمل بما يقتضي الدين تحريمه ... و غيره من الخلفاء كان يعمل بمقتضى ما يستصلحه و يستوقفه سواء كان مطابقا للشرع أم لم يكن»🔺
👈جالب است که نقل شده روزی عمر از کعب الاحبار پرسید آیا به نظرت علی میتواند خلیفه باشد؟ این پرسش در واقع بر سر این بود که آیا اساسا میشود با دین حکومت کرد؟! بدون اعمال سلیقه و نظر و صرفا با فقه و اوامر و نواهی خدا حکومت کرد؟!
👈کعب الاحبار هم در پاسخ میگوید آنچه مقتضای عقل است این است که علی نمیتواند هیچ گاه حکومتی داشته باشد. ولی چرا؟ چون او انسانی دیندار است که در این مسیر از هیچ چیزی چشم پوشی نکرده و حاضر نیست به رأی و نظر و مصلحت رفتار کند:
📖«أما من طريق الرأي فإنه لا يصلح، إنه رجل متين الدين لا يغض على عورة و لا يحكم عن زلة و لا يعمل باجتهاد رأيه»
👈 خود حضرت بعد از جنگ جمل همین حقیقت را بیان فرمودند که: «تُجَاهِدُ مِنْ أُمَّتِي كُلَّ مَنْ خَالَفَ الْقُرْآنَ وَ سُنَّتِي مِمَّنْ يَعْمَلُ فِي الدِّينِ بِالرَّأْيِ و لَا رَأْيَ فِي الدِّينِ إِنَّمَا هُوَ أَمْرُ الرَّبِ وَ نَهْيُه»
👈دقیقا این اشکال را دیدم ابن کمونه یهودی در کتاب «تنقیح الابحاث» به شریعت اسلامی میکند. وی میگوید شما چطور میگویید شریعت ما کاملترین شرایع است در حالیکه خودتان میدانید پادشاهان اسلامی جز با مخالفت شرایع اسلام توان حکومت داری ندارند؟! طوری که اگر موافق دین رفتار کنند اختلال نظام رخ میدهد! «لا یخفی ذلک علی کلّ من یعرف الفقه و یباشر احوال الرعایا».
👈در تواریخ میخواندم در نبرد نهایی بنی عبّاس با بنی امیه وقتی مروان حمار لشگر مقابل را دید گفت امیر آنها کیست؟ وقتی فهمید شخصی از نسل عبّاس است ترسید! گفت به خدا سوگند دوست داشتم علی بن ابی طالب به جای او با من میجنگید!
👈به او گفتند مگر نمیدانی علی چقدر شجاع بود؟! گفت خوب میدانم ولی او با شجاعت دیندار هم بود. همین دینداری نقطه ی ضعفش بود. «الدّین غیر الملک» ولی اینها دیندار نیستند. به خاطر همین دینداری علی و اولاد علی است که ما نسل در نسل از پدرانمان شنیده ایم که علی و اولادش هیچ گاه به حکومت نخواهند رسید!
🔸«راهکار سریال جونگ میونگ برای بقای حکومت صالحان»🔸
طرح این سریال برای عبور از این معضل یعنی بقا و دوام حکومت عدل در فرض پیروزی آن چیست؟ این امر را در همان لحظات آخر سریال با مفهوم ضرورت نظارت بیرونی از جانب جریان رقیب به تصویر کشیده اند. اینکه گویا صالحان باید همواره جریان رقیب باشند و خودشان در رأس قدرت قرار نگیرند. اینکه باید دشمن رأس قدرت باشند.
🎬امپراتور جوان جدید که چهارمین امپراتور این سریال است با تلاش آنها به تخت نشسته از آنها دعوت میکند که به رأس هرم قدرت وارد شوند و زمام امور مهم مملکتی را به دست بگیرند.
🎬ولی آنها در کمال تعجّب همگان قبول نکرده و میگویند میخواهند در حاشیه و در شغلهای کم اهمیت بایستند تا آلوده ی روابط قدرت نشده و بتوانند زبان انتقادی خودشان را نسبت به قدرت مندان حفظ کنند. میگویند از امروز به بعد دشمن تو هستیم!!! اینجاست که داستان این فیلم پر ماجرا تمام میشود.
✋البته این راه هر چند بی تأثیر نیست ولی عملا تأثیر نهایی را ندارد. زیرا چه تضمینی است که آنهایی که در رأس هرم قدرت هستند دوباره طغیان نکنند. امری که در نهاد بشر وجود دارد.
👈و آیا چون اینها در حاشیه نشسته و مراقب سلامت هستند میتوانند جلوگیری از فساد کنند؟ این که همه اش میشود جنگ و درگیری مداوم. بعد از کلّی ماجرا حالا که به قدرت رسیده اند میخواهند آن را دوباره دو دستی تقدیم انسانهایی بکنند که تضمینی برای پرهیز از طغیانگری ندارند؟! روز از نو روزی از نو؟!
⬇⬇⬇
⭕️ وضو
کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع
إِذَا تَوَضَّأَ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ خَیْرُ الْأَسْمَاءِ لِلَّهِ وَ أَکْبَرُ الْأَسْمَاءِ لِلَّهِ وَ قَاهِرٌ لِمَنْ فِی السَّمَاءِ وَ قَاهِرٌ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ وَ أَحْیَا قَلْبِی بِالْإِیمَانِ اللَّهُمَّ تُبْ عَلَیَّ وَ طَهِّرْنِی وَ اقْضِ لِی بِالْحُسْنَی وَ أَرِنِی کُلَّ الَّذِی أُحِبُّ وَ افْتَحْ لِی بِالْخَیْرَاتِ مِنْ عِنْدِکَ یَا سَمِیعَ الدُّعَاءِ.
----------
🔰الفقیه
#دعا
#حدیث
⭕️ موقع وضو حداقل بسم الله بگیم
1⃣ الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ 🔹إِنَّ لِلْوُضُوءِ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ وَلْهَانُ يُوَسْوِسُ الْعَبِيدَ إِذَا لَمْ يُسَمِّ اللَّهَ فِي وُضُوئِهِ
2⃣ المحاسن: مَنْ ذَکَرَ اسْمَ اللَّهِ عَلَی وُضُوئِهِ #طَهُرَ_جَسَدُهُ_کُلُّهُ وَ مَنْ لَمْ یَذْکُرِ اسْمَ اللَّهِ عَلَی وُضُوئِهِ طَهُرَ مِنْ جَسَدِهِ مَا أَصَابَهُ الْمَاءُ.
3⃣ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُکُمْ وَ لَمْ یُسَمِّ کَانَ لِلشَّیْطَانِ فِی وُضُوئِهِ شِرْکٌ ...
#حدیث
#وضو
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 حرفهای تقیزاده را با سند ببینید!
❗️ در جلسه ۲۹مذاکرات دارالشورای ملی که در سایت مجلس هم تفصیلا ذکر شده است، تقیزاده جملات معروف خود را به زبان میآورد!
🔹 اختراع باعث عدم پیشرفت است(یعنی ما نباید از نو خودمان قانونهای خودمان را بنویسیم) امروز باید تقلید و تسلیم #محض باشیم در امور دنیویه!
❗️ و پاسخ جالب حاجی شیخ علی از نمایندههای اهل علم!
🔹 تقیزاده با این افکار خطرناک مامور نوشتن متمم قانون اساسی شد و شیخ برای کنترل این فکر متمم دوم را پیگیری کرد!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#رادیو_مناهج
#پادکست
@Manahejj_Radio
@Manahejj
⭕️ تکبر ؟!
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسی، عَنْ یُونُسَ، عَنْ أَبِی أَیُّوبَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ:
عَنْ أَحَدِهِمَا علیهماالسلام، قَالَ:
😱«لاَ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنَ الْکِبْرِ».
قَالَ: فَاسْتَرْجَعْتُ [۱]، فَقَالَ: «مَا لَکَ تَسْتَرْجِعُ؟ » قُلْتُ: لِمَا سَمِعْتُ مِنْکَ،
✅فَقَالَ: «لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ،
👈إِنَّمَا أَعْنِی الْجُحُودَ، إِنَّمَا هُوَ الْجُحُودُ». [2]
----------
[۱] الاسترجاع: أن یقول الإنسان عند المصیبة: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَیْهِ رَ جِعُونَ».
🛑 [2] " أي المراد بالكبر إنكار الله سبحانه أو إنكار أنبيائه أو حججه عليهم السلام، و الاستكبار عن إطاعتهم و قبول أوامرهم و نواهيهم مثل تكبر إبليس لعنه الله فإنه لما كان مقرونا بالجحود و الإباء عن طاعة الله تعالى و الاستصغار لأمره، كما دل عليه قوله: " لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ" و قوله" أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً" كان سببا لكفره، و الكفر يوجب الحرمان من الجنة أبدا،
🔹و هذا أحد التأويلات للروايات الدالة على أن صاحب الكبر لا يدخل الجنة كما عرفت. و كان المقصود أن هذا الوعيد #مختص_بكبر_الجحود لا أن غيره لا يتعلق به الوعيد مطلقا و التكرير للتأكيد.
#حدیث
⭕️إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ تَحِلُّ لَنَا اَلصَّدَقَةُ وَ قَدْ أُمِرْنَا بِإِسْبَاغِ اَلطَّهُورِ 👈وَ أَنْ لاَ نُنْزِيَ حِمَاراً عَلَى عَتِيقَةٍ . ❤️
ما اهل بيت(خصوصيّاتى داريم)؛
گرفتن صدقه بر ما حرام است،
و ما مأمورشدهايم كه وضو را با تمام آداب،رعايت واجب و مستحبّ آن را بنمائيم،
🌹و اينكه خر را بر اسب نجيب نجهانيم(كنايه از اينكه دختر فهميده و مؤمن و با كمال را به مرد احمق و نفهم و بىديانت ندهيم).
#ازدواج
#حدیث
طلب العلم فریضة🌟
⭕️إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ تَحِلُّ لَنَا اَلصَّدَقَةُ وَ قَدْ أُمِرْنَا بِإِسْبَاغِ اَلطَّهُورِ 👈وَ
معنای دیگر از تیکه آخر
نمىجهانيم حمار را بر اسب زيباى تيزرو تندرو، و اين كنايه است از آنكه ميان آل رسول با مخالفت سمت مواصلت نيست
هدایت شده از از خاک اهل بیت
در جلسات مقتل شناسی درباره حضور حضرت زهرا اشاراتی شد:
👇👇👇👇👇
بیهوش شدن امام رضا علیه السلام
درقصیده ای که دعبل خزاعی در محضر امام رضا میسراید چنین آمده ::
افاطم لوخلت الحسین مجدلا
وقدمات عطشانابشط فرات
اذالطمت الحدفاطمه عنده
وجریت دمع العین فق الوجنات
و لطمت النساء و جوههن وعلائ الصراخ من وراءالستر وبکی الرضا حتی اغمی علیه مرتین
ای فاطمه اگر در نظر می آوری حسین راکه به تیغ دشمن برخاک افتاده و بر کنار فرات تشنه لب جان داده است هرآینه نزد او به چهره میزدی وآب دیده را برگؤنه های گلگونت روان میساختی
پس زنان بر صورت های خود لطمه زدند، و صدای شیون آنها ازپشت پرده بلند شد و امام رضا آنقدر گریستند که دومرتبه بیهوش شدند.
عیون اخبار الرضا ج ۲ص ۲۶۳