هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 در باب آنچه در این چند روز مطرح کردهاید، لازم است به یک نکتهی مهم توجه شود:
🔹 قصورات و بلکه تقصیرات متولیان حوزه راجع به آیندهی علمی و رزقی طلاب قابل انکار نیست، ولی این نیز حقیقت دارد که امروزه اکثریت طلاب حتی تلاش حدأقلی و متناسب با همین شهریه و امکانات کم را نیز ندارند. شهریه کم است و اشتغال قطعی در انتظار طلبه نیست، ولی آیا طلبه همان هدایه و ابنعقیل و مغنیالأدیب و لمعهی مُثلهشده را در حدی خوانده که بتواند یک خط روایت را بدونِ دهتا غلط بخواند، یا بتواند به سادهترین مسائل فقهی مردم پاسخ بدهد؟
❗️ حتی امروزه که ادعا میشود که مردم از روحانیت إعراض کردهاند، اگر طلبهای بتواند برای مردم حدیث بخواند و به مسائل مورد ابتلای آنها پاسخ بدهد و کمی تواضع داشته باشد و خودش را جدای از خلقالله نبیند، حتما معیشتش هم تامین خواهد شد.
🔹 مسأله این است که خیلی از ما طلاب امروزی، نه درس درست و درمانی خواندهایم و نه إحساس تکلیفی نسبت به شأن و وظیفهی تبلیغی خود داریم، ولی انتظاراتمان سر جا و به قوت خود باقی است.
از #بایدهای صنفیمان فاصله گرفتهایم ولی قویّاً دم از #حقوق صنفیمان میزنیم.
نه تلاشی، نه توکلی، نه قناعتی.
❗️ قبول کنیم که وضع مالی ما طلبهها به عنایت رهبر انقلاب نسبت به پنجسالپیش خیلی خیلی بهتر شده است، ولی آیا تلاش و بازدهیمان هم بیشتر شده؟
آیا ذرهای به مطالبات دینی و سیاسی رهبرمان اعتناء کردهایم؟
آیا درصدی تلاشمان را بیشتر کردهایم؟
نه. ظاهرا لا یزید الشهریةُ إلا نِقّاً و غُراً
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
زمانی که خواب هستی و ناگهان به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار میشوی؛ این بیداری ، رزق است، چون بعضیها بیدار نمیشوند.
زمانی که با مشکلی رو برو میشوی ، خداوند صبری به تو می دهد که چشمانت را از آن بپوشی، این صبر ، رزق است.
زمانی که در خانه لیوانی آب ، به دست پدر یا مادرت میدهی، این فرصت نیکی کردن به آنان ، رزق است.
گاهی اتفاق میافتد که در نماز حواست با گفتههایت نباشد ، ناگهان به خود میآیی و نمازت را با خشوع میخوانی ، این تلنگر، رزق است.
یکباره یاد کسی می افتی که مدتهاست از او بیخبری و دلتنگش میشوی و جویای حالش ، این یادآوری، رزق است.
رزق واقعی ، رزق خوبیهاست ، نه ماشین ، نه درآمد، اینها رزق مال است که خداوند به همه بندگانش میدهد ، اما رزق خوبیها را ، فقط به دوستدارانش میدهد.
و در آخر ، همینکه عزیزانتان هنوز در کنارتان هستند و نفسشان گرم است و سلامت ، این بزرگترین رزق خداوند است.
🔰مرحوم علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه
هدایت شده از عصر انقلاب
💎جوامع غربی از نگاه #علامه_طباطبایی (ره)
🔻شیفتگی برخی نسبت به صدق و صفا و امانتداری در جوامع غربی[۱]، به دلیل غفلت از حقیقت مسأله است. برای قضاوت در این جهت باید به جای ارتباط بین خودشان، رفتارشان با جوامع ضعیف را بررسی کرد.
🔸️بررسی دقیقِ تاریخ اجتماعی بعد از رنسانس روشن میکند که مدّعیان خیرخواهی برای بشریّت، هیچ دغدغه ای ندارند جز آنکه به هر طریق ممکن ملّتهای ضعیف را بردۀ خود کنند.
💠یک روز با قدرت نظامی، روز دیگر به اسم آبادسازی، روزی به اسم حفظ منافع مشترک، روزی به اسم کمک برای استقلال، روزی به اسم حفظ صلح، روزی به اسم دفاع از حقوق بشر و روزی ... و روزی...
🔹️بنابراین حتّی اگر تعریف دین از «سعادت» را در نظر نگیریم، فطرت پاک اجازه نمی دهد چنین جوامعی را سعادتمند بدانیم.
📚«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۴ خلاصه ای از صفحات ۱۰۴ تا ۱۰۷
[۱]: البته مرحوم علامه فرض را بر این گذاشته که این فضائل در غرب وجود دارد، بسیاری که تجربه زندگی در غرب را دارند در همین چیزها هم تشکیک می کنند.
#غرب_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
✅ اولین جلسه دوشنبه های علمی طلاب مقطع خارج در روز دوشنبه 17 مهرماه، ساعت 15، برگزار خواهد شد.
✳️ برنامه این هفته:
🔅محفل فقاهت/نشست اول/فقه سیاسی-ولایت فقیه
♻️عنوان نشست:
نسبت نظام جامع معارف دینی با ولایت فقیه چیست؟
✅ارائه دهنده: حضرت استاد برکتین
✅دبیر جلسه: استاد مراد پور
#نشست_علمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام کرک وپشم شما را به باد میدهیم 😂😂
#طنز
⭕️رحمت خدا بر عمه رسول الله ص
یکی دیگر از فراریانِ جنگ احد، «حسان بن ثابت»، شاعر مخصوص رسول خدا(ص) است که مورّخان درباره او، افزون بر اصل فرارش، نکته ظریفی نقل کرده اند و آن اینکه او هنگام فرار از جبهه که قصد مدینه را داشت، در میانه راه به قلعه ای رسید که فارع نامیده می شد و متوجّه شد که گروهی از زنان مدینه نیز در این قلعه گرد آمده اند و منتظر نتیجه جنگ هستند.
حسان وارد این قلعه شد. در این هنگام، مردی یهودی که از آنجا می گذشت و اجتماع زنان مسلمان مدینه را دید، در کنار دروازه قلعه ایستاد و با صدای بلند فریاد زد: «اَلْیَومَ بَطَلَ السِّحْر؛ امروز سحر محمد(ص) باطل شد.» این را گفت و به قلعه هجوم برد. صفیه عمّه پیامبر(ص) خطاب به حسان گفت: «جواب این یهودی را بده و از ورود وی جلوگیری کن.» حسان گفت: «ای دختر عبدالمطلب! خدا تو را رحمت کند! اگر از من مبارزه ساخته بود، در کنار پیامبر(ص) می ماندم و می جنگیدم و به درون قلعه پناه نمی آوردم.»
صفیه با شنیدن این سخن، خود شمشیر برداشت و مرد یهودی را از پای درآورد. آن گاه به حسان گفت: «لباس و سلاح او را بردار.» حسان گفت من نه نیازی به لباس او دارم و نه به سلاح او! و بنا به نقلی، رسول خدا(ص) در مقابل این عمل صفیه، سهمی بر وی اختصاص داد.
[ تاریخ یعقوبی، احمد بن واضح یعقوبی، مطبعة المرتضویه، نجف، بی تا، ج2، ص48] سمهودی، این جریان را از طبرانی نقل کرده، می گوید طبرانی و دیگر مورّخان، این حادثه را دلیل این می دانند که حسان، آدم فوق العاده ترسویی بوده است.[ وفاء الوفا، ج1، ص302]
#تاریخ
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل، ابزار حفظ منافع آمریکا در منطقه
👤 اظهارات «جو بایدن» در سال ۱۹۸۶:
🔺اگر اسرائیلی وجود نداشت، ایالات متحده باید اسرائیل را برای حفظ منافع خود در منطقه اختراع میکرد!
🆔 @Masaf
#باز_نشر
◽️آیا فلسطین مساله ماست؟
🔸 ۱. چه شد که ما کاسه داغتر از آش شدیم و از قدس جوری دفاع میکنیم فلسطینیتر از فلسطینیها؟
🔹 پاسخ ساده ایران اینترنشنالیاش این است که اول انقلاب کلههامان بوی قرمه سبزی میداد و داغ بودیم؛ گفتیم یک تک پا برویم فلسطین را هم آزاد کنیم، بعد دیدیم نه! این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست! و این شد که تا الآن در رودرواسیاش گیر کردیم و تا خونه سینه خیز آمدیم!!!
🔸 ۲. پاسخ بیبیسی طورش این است که جمهوری اسلامی میخواست از اتحادیههای عرب عقب نماند و خودش را قاطی ماجرا کند تا مثلا بشود رهبر منطقه، ولی این اعراب بودند که دست جمهوری اسلامی را خواندند و از دایره بیرونش کردند.
🔹 ۳. از این ترّهات بگذریم دلیل اولش دستوری است که در فقه شیعه آمده و آن هم این که در اسلام مرزی بین کشورهای اسلامی وجود ندارد و اگر دشمن غیر مسلمان به یک کشور اسلامی حمله برد بر همه مسلمین "واجب است دفاع کنند".
دقت کنید! ماهیت این مساله دفاع است نه چیز دیگر.
🔸 ۴. دلیل دیگری که مساله فلسطین را حساس کرده جلوگیری از بدعتی است که قلدرهای دنیا انجام دادند، وقتی بعد از جنگ جهانی دوم دیدند یهودیهای مظلوم توسط هیتلر ظالم به چوخ رفتند گفتند برویم یک سرپناه برای اینها پیدا کنیم، و گفتند کجا ببریمشان غیر از خانه پدری؟!
آوردندشان در اورشلیم یا همان بیت المقدس!
واقعا خاک بر سر مسلمانی که ببیند این قلدرها به سادگی با یک بهانه خاک کشور همکیششان را اشغال میکند و میگوید فعلا که به خانه ما نرسیده! هر وقت رسید به خودمان تکانی میدهیم!!
اگر جمهوری اسلامی در مساله قدس هیچ چیزی جز محدود کردن صهونیست خبیث در همین جغرافیا نداشته باشد کافی است و بلکه زیاد است.. البته گامهای پیروزی جلوتر از این حرفهاست.
🔹 ۵. دلیل سوم آن است که فلسطین "ژئوپلیتیک" فوق استراتژیک سه قاره است، لولایی است که سه قاره را به هم پیوند داده، تسلط دشمن یهودی بر این منطقه و تسری به نیل تا فرات یعنی گرفتن گلوی مسلمین یکجا و یکباره!
◽️ چرا غربیها برای داستان اوکراین خودشان را از ۸ قسمت تکه تکه کردند؟ دلشان برای مردم سوخته بود؟ یا برای خاک و نقطه استراتژیکی که گلوی روسیه را با آن میفشردند؟
🔹 چرا استرالیا باید نیروهای نظامیاش را (ذیل ناتو) بفرستد در عراق و افغانستان که مثلا تامین امنیت کند؟ چون امنیت این منطقه یعنی امنیت انرژی و امنیت انرژی یعنی امنیت اقتصادش، ذرهای مثل استرالیا شعور میداشتند نمیگفتند فلسطین مساله ما نیست.
🔸 ۶. موضوع دیگر اشارات روایاتی است که نبرد آخرالزمان را به این نقطه پیوند داده است. فلسطین کلید رمز آلود فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است:
"امروز همهی دنیای اسلام باید قضیهی فلسطین را قضیهی خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید".
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین کنفرانس حمایت از فلسطین (۱۳۸۵/۰۱/۲۵)
#روز_قدس
⭕️خیلی مهم، در مورد موسیقی...
قسمتی از فرمایشات #امام_خمینی با گروه اجرا کننده رادیو دریا، چاپ شده در روزنامه کیهان (1مرداد1358، در صحیفه امام هم هست)
🔸 «... و از جمله چیزهایی که باز مغز جوانان ما را تخدیر می کند، موسیقی است. موسیقی سبب می شود که مغز انسان وقتی چند وقت به موسیقی گوش کرد، تبدیل به یک مغز غیر فعال و غیر جدی بشود و انسان را از جدیت بیرون می کند.
🔸 این ها همه برای این بود که ملت ما را از مقدرات خودشان غافل کنند و آن ها را از مسائل روز منحرف کنند که مبادا مزاحمشان بشوند...
🔸 موسیقی از اموری است که البته هر کس به موجب طبع، خوشش می آید لکن انسان را از جدیت بیرون می برد و به یک موجود هزل و بیهوده می کشاند.
🔸 جوانی که اکثر اوقاتش را پای موسیقی صرف بکند از مسائل زندگی و از مسائل جدی به کلی غافل می شود و عادت می کند، همان طور که به مواد مخدره عادت می کند، و کسی که به مواد مخدره عادت می کند دیگر نمی تواند یک انسان جدی باشد که بتواند در مسائل سیاسی فکر کند.
🔸 موسیقی فکر انسان را طوری می کند که دیگر نتواند در غیر محیط موسیقی و شهوات و اموری که مربوط به موسیقی است فکر بکند...
🔸 نباید دستگاه رادیو و تلوزیون طوری باشد که ده ساعت موسیقی پخش کند و جوان های نیرومند را از نیرومندیشان برگرداند. موسیقی با تریاک فرقی ندارد. تریاک یک جور بی حالی و بی حسی می آورد و موسیقی هم همین طور.
🔸 اگر شما می خواهید مملکت شما مستقل باشد، از این به بعد باید رادیو و تلوزیون را تبدیل کنید به یک رادیو و تلوزیون آموزنده. موسیقی را حذف کنید. از این که به شما بگویند کهنه پرست شدید، نترسید، باشد ما کهنه پرستیم، اینها نقشه است برای این که شما را از کار جدی عقب بزنند.
🔸 اینکه می گویند اگر موسیقی در رادیو نباشد آن ها می روند از جای دیگر موسیقی را می گیرند، این عذر نیست. آیا حالا اگر از جای دیگر می گیرند ما باید به آن ها موسیقی بدهیم؟ ما باید خیانت بکنیم؟ موسیقی خیانت است به مملکت، خیانت است به جوان های ما. این موسیقی را به کلی حذفش کنید و چیزی بگذارید که آموزنده باشد.
🔸 کم کم مردم و جوان ها را به مسائل آموزنده عادت بدهید و از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید.
این که می بینید جوان ها اگر موسیقی نباشد جای دیگر سراغ آن می روند، برای این است که عادت کرده اند...»
✅ مسأله «#ترویج_موسیقی» را جدی بگیریم.
#موسیقی
@talab_elm
طلب العلم فریضة🌟
#دعا برای #فرزند_آوری زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع 🔹أنَّهُ وَفَدَ إلى هِشامِ بنِ عَبدِ المَلِك
⭕️نماز استغفار را برای بچه دار شدن بخوانید.
⬇️ کیفیت نماز استغفار :
💎 نماز استغفار دو رکعت است:
در هر رکعت حمد و سوره ي قدر را بخوان و بعد از قرائت، 15 بار بگو: «استغفر الله»
و بعد به رکوع که رفتي آن را ده بار بگو
از رکوع بلند شدی ده مرتبه،
به سجده رفتی ده مرتبه،
بین دو سجده ده مرتبه،
در سجده دوم ده مرتبه،
و بعد از سجده دوم هم ده مرتبه،
و رکعت دوم نیز مثل رکعت اول اقامه شود.
#فرزند_آوری
@talab_elm
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسی، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ، قَالَ:
⭕️سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام یَقُولُ: «إِنَّ آیَةَ الْکَذَّابِ بِأَنْ یُخْبِرَکَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الاْءَرْضِ، وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ؛ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ اللّهِ وَ حَلاَلِهِ، لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ شَیْءٌ [۱] ».
----------
[۱]. فی الوافی: «وذلک لأنّ #العلم_بحقائق الأشیاء علی ما هی علیه لایحصل لأحد إلاّ بالتقوی وتهذیب السرّ عن رذائل الأخلاق، قال اللّه تعالی: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ» [البقرة (۲): ۲۸۲] ولا یحصل #التقوی إلاّ بالاقتصار علی #الحلال والاجتناب من #الحرام، ولایتیسّر ذلک إلاّ #بالعلم_بالحلال_و_الحرام، فمن أخبر عن شیء من حقائق الأشیاء ولم یکن عنده معرفة بالحلال والحرام، فهو لامحالة کذّاب یدّعی ما لیس له».
🔰الوافی، ج ۵، ص ۹۲۸، ح ۳۲۹۶؛
البحار، ج ۷۲، ص ۲۴۸، ح ۱۱.
#حدیث
@talab_elm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 علما، پیشوایان نهضت مردم علیه ظلم و استبداد در طول تاریخ
📝 سلف صالح خود را نمیشناسیم
🎥 امام خامنهای
♨️ بزرگان حوزهی علمیهی نجف و کربلا و سامرا و قم و بقیهی مراکز اسلامی، هرجا که محل حضور یک رهبر اسلامی و حضور قدرتمندانهی اسلام بود، اینها حضور داشتند.
❇️ نمونهای از اقدامات سیاسی علمای سلف صالح شما:
✅ فتوای جهاد صاحب عروه به نفع مسلمین لیبی
✅ فتوا و اعلام جهاد مجتهد لاری علیه انگلیس
✅ شیخ الشریعه اصفهانی ساکن نجف، فتوا به استفاده اجناس تولید داخل
✅ فتوای میرزای شیرازی دوم در مقابله با انگلیسیها
✅ فتوای حرمت انتخابات قلابی انگلیس در عراق
⁉️ کار سیاسی از این روشنتر؟!
#علمای_مجاهد
#حوزه_سیاسی
#نجف_سیاسی
@Manahejj
هدایت شده از دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
#کتاب_فارسی
معارف مهدوی 1
📚مردان عصر ظهور
https://t.me/mohkamatalthaqalain 🔹
حسن صيقل گويد: بحضرت صادق عرضكردم: براى ما از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه در بارۀ گفتار يوسف عليه السلام (كه فرمود): «اى كاروان هر آينه شما دزد هستيد»(سورۀ يوسف آيه ۷۰) آن حضرت فرموده است: بخدا سوگند دزدى نكردند و يوسف هم دروغ نگفت، و (هم چنين در بارۀ آنچه) ابراهيم فرمود:«بلكه بزرگ آن بتان كرده است پس بپرسيد از ايشان اگر هستند سخن گويان»(سورۀ انبياء آيۀ ۶۳) آن حضرت عليه السّلام فرموده است: بخدا سوگند آنان نكرده بودند و ابراهيم نيز دروغ نگفت؟
حضرت صادق (كه اين كلام را شنيد) فرمود: اى صيقل نزد شما در اين باره چيست؟
گويد: عرضكردم: نزد ما جز تسليم چيزى نيست،
گويد: پس آن حضرت فرمود: خداوند دو چيز را دوست دارد و دو چيز را دشمن دارد، دوست دارد خرامندگى (و با تبختر راه رفتن) را در ميان دو صف (از لشكر اسلام و كفر) و دوست دارد، دروغ گفتن را در جاى اصلاح (بين دو نفر يا دو جمعيت از مسلمانان) و دشمن دارد خرامندگى در راهها و كوهها را، و (هم چنين) دشمن دارد دروغ گفتن را در غير مقام اصلاح،
🔰بدرستى كه ابراهيم عليه السلام كه فرمود:«بلكه بزرگ ايشان اين كار را كرده است» بخاطر اصلاح (حال بت پرستان و نجات آنها از گمراهى) بوده، و راهنمائى (كردن آن جماعتى) باينكه آن بتان نمى توانند كارى انجام دهند
✅و يوسف عليه السلام نيز بخاطر اصلاح (حال فاميل خود يا ديگران آن كلام را) فرمود.
#حدیث
#دروغ
@talab_elm
جَامِعُ اَلْأَخْبَارِ: مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّةً رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ #فَلَهُ_اَلْجَنَّةُ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا ثَوَابَ مِائَةِ رَكْعَةٍ وَ اِسْتَغْنَى عَنِ اَلْفَقْرِ وَ تَطِيبُ نَكْهَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي حِفْظِهِ وَ يَشْتَدُّ لَهُ فَهْمُهُ وَ يَمْرُؤُ طَعَامُهُ وَ يَذْهَبُ أَوْجَاعُ أَضْرَاسِهِ وَ يُدْفَعُ عَنْهُ اَلسُّقْمُ وَ تُصَافِحُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ لِمَا يَرَوْنَ عَلَيْهِ مِنَ #اَلنُّورِ وَ يَنْقَى أَسْنَانُهُ وَ تُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ اَلْبَيْتِ وَ يَسْتَغْفِرُ لَهُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ وَ اَلْكَرُوبِيُّونَ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ سَنَةٍ وَ رَفَعَ اَللَّهُ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ فَتَحَ اَللَّهُ لَهُ أَبْوَابَ اَلْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ كِتٰابَهُ بِيَمِينِهِ وَ حَاسَبَهُ حِسٰاباً يَسِيراً وَ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَبْوَابَ اَلرَّحْمَةِ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ اَلْجَنَّةِ
ادامه در پست بعدی👇
https://eitaa.com/talab_elm/944
ادامه از https://eitaa.com/talab_elm/941
... وَ قَدِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ وَ مَنِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ دَخَلَ مَعَهُمُ اَلْجَنَّةَ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ فَلاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْمَنَامِ وَ كَانَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي عِدَادِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ كَانَتْ لَهُ مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ يَكُونُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ اَلْعَرْشِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ وَ يَكُونُ فِي اَلْجَنَّةِ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ رَفِيقَ جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ .
ترجمه در پست بعدی👇
https://eitaa.com/talab_elm/946
جامع الاخبار:تا پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)كه فرمود:هر كه هر روز يك بار مسواك كند خدا از او خشنود باشد و بهشت را بايد و هر كه هر روز دو بار مسواك كند سنت پيغمبران را ادامه داده و خدا بهر نماز او ثواب صد ركعت نويسد،و از فقر برهد و بويش خوش شود و حفظش فزايد و فهمش نيرومند شود،و خوراكش گوارا گردد،و دردهاى دندانهاش بروند،و بيمارى از او دور شود،و فرشتهها باو دست دهند از نورى كه در او بينند،و دندانهاش پاك شوند و فرشتهها هنگام بيرون رفتن او از خانه او را بدرقه كنند و حمله عرش برايش آمرزش خواهند و هم كروبيان،و خدا بشمار هر مرد و زن مؤمن ثواب هزار سال برايش نويسد،و هزار درجه از او بالا برد،و همه درهاى بهشت را برويش باز كند تا از هر كدام خواهد بدرون رود،و نامه عملش را بدست راستش دهد،و حسابش را آسان كند و درهاى رحمت بر او گشايد،و از دنيا نرود تا جاى خود را در بهشت بيند،از پيغمبران پيروى كرده و بهمراه آنان به بهشت رود. و هر كه هر روز مسواك كند از دنيا نرود تا ابراهيم(عليه السّلام)را خواب بيند،و روز قيامت در شمار پيمبران باشد،و خدا هر حاجت دنيا و آخرتش را برآورد،و روز قيامت در سايه عرش باشد كه جز آن سايهاى نيست،و در بهشت يار ابراهيم(عليه السّلام)باشد و يار همه پيغمبران،
#مسواک
متن اصلی #حدیث
https://eitaa.com/talab_elm/941
⭕️بیان شرایط امروزهی علم و عالم و کمدین و کمدی 👇
🔹ای خواجه مکن تا بتوانی طلب علم
کاندر طلب راتب هر روز بمانی
🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
تا داد خود از کهتر و مهتر بستانی
🔹خواهی که شوی محرم اسرار بزرگان
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹نه درس به کار آید و نه علم ریاضی
نه قاعده مشق و نه مستقبل و ماضی
🔹نه هندسه و رسم و مساحات اراضی
خواهی که شوی مجتهد و حاجی و قاضی
🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
صد سال اگر درس بخوانی همه هیچ است
🔹در مدرسه یک عمر بمانی همه هیچ است
خود را به حقیقت برسانی همه هیچ است
🔹جز مسخرگی هر چه بدانی همه هیچ است
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹خواهی که شوی زینت بزم همه اشخاص
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹خواهی تو اگر راحت و آسوده بمانی
رخش طرب اندر همه ایران بدوانی
🔹خود را به مقامات مشعشع برسانی
هم داد خود از کهتر و مهتر بستانی
😊رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز…
#حسن_ریوندی
هدایت شده از رسانه فتن (اخبار خاص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نترس عزیزم... همه چیز تمام شد
@fetan2
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع شَیْ ءٌ یَقُولُهُ النَّاسُ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ یَذْهَبُونَ إِنَّمَا عُنِیَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ أَنْ یَزِلَّ زَلَّةً أَوْ یَتَکَلَّمَ بِشَیْ ءٍ یُعَابُ عَلَیْهِ فَیَحْفَظَ عَلَیْهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهِ یَوْماً مَا.
سَأَلْتُهُ عَنْ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ أَعْنِی سُفْلَیْهِ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا هُوَ إِذَاعَةُ سِرِّهِ.
🛑این دو روایت و ماشابهه را با روایت بعدی چگونه جمع میکنید؟!
دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِی وَ جَدِّی وَ عَمِّی حَمَّاماً بِالْمَدِینَةِ- فَإِذَا رَجُلٌ فِی بَیْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ إِلَی أَنْ قَالَ مَا یَمْنَعُکُمْ مِنَ الْأُزُرِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ قَالَ فَبَعَثَ أَبِی إِلَی کِرْبَاسَةٍ فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِیهَا إِلَی أَنْ قَالَ سَأَلْنَا عَنِ الرَّجُلِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع.
----------
🔰وسائل الشیعه
#حدیث
#وجه_جمع
#تعارض
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع #نِعْمَ_الْبَیْتُ_الْحَمَّامُ تُذْکَرُ فِیهِ النَّارُ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ.
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ #بِئْسَ_الْبَیْتُ_الْحَمَّامُ یَهْتِکُ السِّتْرَ وَ یَذْهَبُ بِالْحَیَاءِ.
🛑 حال روایت بعدی رو هم ملاحظه کنید
دَخَلَ عَلِیٌّ وَ عُمَرُ الْحَمَّامَ #فَقَالَ_عُمَرُ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یَکْثُرُ فِیهِ الْعَنَاءُ وَ یَقِلُّ فِیهِ الْحَیَاءُ #فَقَالَ_عَلِیٌّ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذْهِبُ الْأَذَی وَ یُذَکِّرُ بِالنَّارِ.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذَکِّرُ النَّارَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ.
وَ قَالَ عُمَرُ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُبْدِی الْعَوْرَةَ وَ یَهْتِکُ السِّتْرَ
⭕️قَالَ #فَنَسَبَ_النَّاسُ قَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِلَی عُمَرَ- وَ قَوْلَ عُمَرَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع.
🔰 وسائل الشیعه
#حدیث
#وجه_جمع
#تعارض
⭕️عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ #عَبْدِ_اَللَّهِ_بْنِ_أَبِي_يَعْفُورٍ قَالَ: لاَحَانِي #زُرَارَةُ_بْنُ_أَعْيَنَ فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا جَمِيعاً فَأَتَيْنَا بَابَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَطَلَبْنَا اَلْإِذْنَ عَلَيْهِ فَقِيلَ لَنَا هُوَ فِي اَلْحَمَّامِ فَذَهَبْنَا إِلَى اَلْحَمَّامِ فَخَرَجَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَلَيْنَا وَ قَدْ أَطْلَى إِبْطَهُ
🔸فَقُلْتُ لِزُرَارَةَ يَكْفِيكَ؟
🔹قَالَ لاَ لَعَلَّهُ إِنَّمَا فَعَلَهُ لِعِلَّةٍ بِهِ فَقَالَ فِيمَا أَتَيْتُمَا فَقُلْتُ لاَحَانِي زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا
📌فَقَالَ أَمَا #إِنَّكَ_أَصَبْتَ اَلسُّنَّةَ وَ #أَخْطَأَهَا_زُرَارَةُ أَمَا إِنَّ نَتْفَهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيَهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا ثُمَّ قَالَ لَنَا اِطَّلِيَا فَقُلْنَا فَعَلْنَا مُنْذُ ثَلاَثٍ فَقَالَ أَعِيدَا فَإِنَّ اَلاِطِّلاَءَ طَهُورٌ فَفَعَلْنَا فَقَالَ لِي تَعْلَمُ يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَلِّمْنِي فَقَالَ ... الخبر
⭕️عبد اللّٰه بن بكير،از عبد اللّٰه بن ابى يعفور نقل كرده كه گفت:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مخاصمه و منازعه برخاست،من گفتم:كندن آن افضل است از تراشيدن و داروى نظافت گذاردن از هر دو افضل است و او اين گفته را از من قبول نمىكرد،هر دو به اتّفاق به درب منزل امام صادق عليه السّلام رفتيم،اجازه دخول گرفتيم،به ما گفتند:حضرت به حمام تشريف بردهاند. پس به طرف حمّام رفتيم،امام عليه السّلام از حمّام بيرون آمدند در حالى كه زير بغلشان را دارو گذارده بودند.
🔹من به زراره گفتم:آيا #فعل_امام عليه السّلام كفايت مىكند؟
🔸زراره گفت:نه چون ممكن است حضرت به خاطر جهتى اين كار را كردهاند. حضرت به ما فرمودند:براى چه شما اين جا آمديد؟ من عرض كردم:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مباحثه و منازعه برخاسته،من مىگويم:كندن از حلق افضل است و طلا نمودن از هر دو افضل مىباشد.
📌حضرت فرمودند:امّا تو در اين سنّت و حكم الهى به صواب رفته و زراره خطاء كرده،بدانيد كندن آن از تراشيدنش افضل و طلا نمودنش از هر دو افضل مىباشد، سپس به ما فرمودند:شما هم آن را طلا كنيد يعنى دارو بگذاريد. عرض كردم:سه روز پيش اين كار را انجام دادهايم. حضرت فرمودند:اعاده كنيد زيرا نوره كشيدن پاككننده است،پس ما اين كار را كرديم،حضرت به من فرمودند:ياد بگير. عرضه داشتم:فدايت شوم مرا تعليم فرماييد. حضرت فرمودند ... الخبر
🔰علل الشرایع #حدیث
#وجه_جمع
#تعارض