eitaa logo
طلب العلم فریضة🌟
140 دنبال‌کننده
351 عکس
248 ویدیو
56 فایل
اطلاق افرادی/ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه اطلاق زمانی/ اطلبوا العلم من المهد الی الحد اطلاق مکانی/ اطلبوا العلم و لو بالصین ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/dadmarzi110
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ عَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ ...با و عهد بستیم که خانه من را پاکیزه سازند ...
⭕️رحمت خدا بر عمه رسول الله ص یکی دیگر از فراریانِ جنگ احد، «حسان بن ثابت»، شاعر مخصوص رسول خدا(ص) است که مورّخان درباره او، افزون بر اصل فرارش، نکته ظریفی نقل کرده اند و آن اینکه او هنگام فرار از جبهه که قصد مدینه را داشت، در میانه راه به قلعه ای رسید که فارع نامیده می شد و متوجّه شد که گروهی از زنان مدینه نیز در این قلعه گرد آمده اند و منتظر نتیجه جنگ هستند. حسان وارد این قلعه شد. در این هنگام، مردی یهودی که از آنجا می گذشت و اجتماع زنان مسلمان مدینه را دید، در کنار دروازه قلعه ایستاد و با صدای بلند فریاد زد: «اَلْیَومَ بَطَلَ السِّحْر؛ امروز سحر محمد(ص) باطل شد.» این را گفت و به قلعه هجوم برد. صفیه عمّه پیامبر(ص) خطاب به حسان گفت: «جواب این یهودی را بده و از ورود وی جلوگیری کن.» حسان گفت: «ای دختر عبدالمطلب! خدا تو را رحمت کند! اگر از من مبارزه ساخته بود، در کنار پیامبر(ص) می ماندم و می جنگیدم و به درون قلعه پناه نمی آوردم.» صفیه با شنیدن این سخن، خود شمشیر برداشت و مرد یهودی را از پای درآورد. آن گاه به حسان گفت: «لباس و سلاح او را بردار.» حسان گفت من نه نیازی به لباس او دارم و نه به سلاح او! و بنا به نقلی، رسول خدا(ص) در مقابل این عمل صفیه، سهمی بر وی اختصاص داد. [ تاریخ یعقوبی، احمد بن واضح یعقوبی، مطبعة المرتضویه، نجف، بی تا، ج2، ص48] سمهودی، این جریان را از طبرانی نقل کرده، می گوید طبرانی و دیگر مورّخان، این حادثه را دلیل این می دانند که حسان، آدم فوق العاده ترسویی بوده است.[ وفاء الوفا، ج1، ص302]
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل، ابزار حفظ منافع آمریکا در منطقه 👤 اظهارات «جو بایدن» در سال ۱۹۸۶: 🔺اگر اسرائیلی وجود نداشت، ایالات متحده باید اسرائیل را برای حفظ منافع خود در منطقه اختراع می‌کرد! 🆔 @Masaf
◽️آیا فلسطین مساله ماست؟ 🔸 ۱. چه شد که ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم و از قدس جوری دفاع می‌کنیم فلسطینی‌تر از فلسطینی‌ها؟ 🔹 پاسخ ساده ایران اینترنشنالی‌اش این است که اول انقلاب کله‌هامان بوی قرمه سبزی می‌داد و داغ بودیم؛ گفتیم یک تک پا برویم فلسطین را هم آزاد کنیم، بعد دیدیم نه! این تو بمیری از اون تو بمیری‌ها نیست! و این شد که تا الآن در رودرواسی‌اش گیر کردیم و تا خونه سینه خیز آمدیم!!! 🔸 ۲. پاسخ بی‌بی‌سی طورش این است که جمهوری اسلامی می‌خواست از اتحادیه‌های عرب عقب نماند و خودش را قاطی ماجرا کند تا مثلا بشود رهبر منطقه، ولی این اعراب بودند که دست جمهوری اسلامی را خواندند و از دایره بیرونش کردند. 🔹 ۳. از این ترّهات بگذریم دلیل اولش دستوری است که در فقه شیعه آمده و آن هم این که در اسلام مرزی بین کشورهای اسلامی وجود ندارد و اگر دشمن غیر مسلمان به یک کشور اسلامی حمله برد بر همه مسلمین "واجب است دفاع کنند". دقت کنید! ماهیت این مساله دفاع است نه چیز دیگر. 🔸 ۴. دلیل دیگری که مساله فلسطین را حساس کرده جلوگیری از بدعتی است که قلدرهای دنیا انجام دادند، وقتی بعد از جنگ جهانی دوم دیدند یهودی‌های مظلوم توسط هیتلر ظالم به چوخ رفتند گفتند برویم یک سرپناه برای اینها پیدا کنیم، و گفتند کجا ببریم‌شان غیر از خانه پدری؟! آوردندشان در اورشلیم یا همان بیت المقدس! واقعا خاک بر سر مسلمانی که ببیند این قلدرها به سادگی با یک بهانه خاک‌ کشور هم‌کیش‌شان را اشغال می‌کند و می‌گوید فعلا که به خانه ما نرسیده! هر وقت رسید به خودمان تکانی می‌دهیم!! اگر جمهوری اسلامی در مساله قدس هیچ چیزی جز محدود کردن صهونیست خبیث در همین جغرافیا نداشته باشد کافی است و بلکه زیاد است.. البته گامهای پیروزی جلوتر از این حرفهاست. 🔹 ۵. دلیل سوم آن است که فلسطین "ژئوپلیتیک" فوق استراتژیک سه قاره است، لولایی است که سه قاره را به هم پیوند داده، تسلط دشمن یهودی بر این منطقه و تسری به نیل تا فرات یعنی گرفتن گلوی مسلمین یک‌جا و یک‌باره! ◽️ چرا غربی‌ها برای داستان اوکراین خودشان را از ۸ قسمت تکه تکه کردند؟ دلشان برای مردم سوخته بود؟ یا برای خاک و نقطه استراتژیکی که گلوی روسیه را با آن می‌فشردند؟ 🔹 چرا استرالیا باید نیروهای نظامی‌اش را (ذیل ناتو) بفرستد در عراق و افغانستان که مثلا تامین امنیت کند؟ چون امنیت این منطقه یعنی امنیت انرژی و امنیت انرژی یعنی امنیت اقتصادش، ذره‌ای مثل استرالیا شعور می‌داشتند نمی‌گفتند فلسطین مساله ما نیست. 🔸 ۶. موضوع دیگر اشارات روایاتی است که نبرد آخرالزمان را به این نقطه پیوند داده است. فلسطین کلید رمز آلود فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است: "امروز همه‌ی دنیای اسلام باید قضیه‌ی فلسطین را قضیه‌ی خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید". بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین کنفرانس حمایت از فلسطین (۱۳۸۵/۰۱/۲۵)
⭕️خیلی مهم، در مورد موسیقی... قسمتی از فرمایشات با گروه اجرا کننده رادیو دریا، چاپ شده در روزنامه کیهان (1مرداد1358، در صحیفه امام هم هست) 🔸 «... و از جمله چیزهایی که باز مغز جوانان ما را تخدیر می کند، موسیقی است. موسیقی سبب می شود که مغز انسان وقتی چند وقت به موسیقی گوش کرد، تبدیل به یک مغز غیر فعال و غیر جدی بشود و انسان را از جدیت بیرون می کند. 🔸 این ها همه برای این بود که ملت ما را از مقدرات خودشان غافل کنند و آن ها را از مسائل روز منحرف کنند که مبادا مزاحمشان بشوند... 🔸 موسیقی از اموری است که البته هر کس به موجب طبع، خوشش می آید لکن انسان را از جدیت بیرون می برد و به یک موجود هزل و بیهوده می کشاند. 🔸 جوانی که اکثر اوقاتش را پای موسیقی صرف بکند از مسائل زندگی و از مسائل جدی به کلی غافل می شود و عادت می کند، همان طور که به مواد مخدره عادت می کند، و کسی که به مواد مخدره عادت می کند دیگر نمی تواند یک انسان جدی باشد که بتواند در مسائل سیاسی فکر کند. 🔸 موسیقی فکر انسان را طوری می کند که دیگر نتواند در غیر محیط موسیقی و شهوات و اموری که مربوط به موسیقی است فکر بکند... 🔸 نباید دستگاه رادیو و تلوزیون طوری باشد که ده ساعت موسیقی پخش کند و جوان های نیرومند را از نیرومندیشان برگرداند. موسیقی با تریاک فرقی ندارد. تریاک یک جور بی حالی و بی حسی می آورد و موسیقی هم همین طور. 🔸 اگر شما می خواهید مملکت شما مستقل باشد، از این به بعد باید رادیو و تلوزیون را تبدیل کنید به یک رادیو و تلوزیون آموزنده. موسیقی را حذف کنید. از این که به شما بگویند کهنه پرست شدید، نترسید، باشد ما کهنه پرستیم، اینها نقشه است برای این که شما را از کار جدی عقب بزنند. 🔸 اینکه می گویند اگر موسیقی در رادیو نباشد آن ها می روند از جای دیگر موسیقی را می گیرند، این عذر نیست. آیا حالا اگر از جای دیگر می گیرند ما باید به آن ها موسیقی بدهیم؟ ما باید خیانت بکنیم؟ موسیقی خیانت است به مملکت، خیانت است به جوان های ما. این موسیقی را به کلی حذفش کنید و چیزی بگذارید که آموزنده باشد. 🔸 کم کم مردم و جوان ها را به مسائل آموزنده عادت بدهید و از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید. این که می بینید جوان ها اگر موسیقی نباشد جای دیگر سراغ آن می روند، برای این است که عادت کرده اند...» ✅ مسأله «» را جدی بگیریم. @talab_elm
طلب العلم فریضة🌟
#دعا برای #فرزند_آوری زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‏ 🔹أنَّهُ وَفَدَ إلى هِشامِ بنِ عَبدِ المَلِك
⭕️نماز استغفار را برای بچه دار شدن بخوانید. ⬇️ کیفیت نماز استغفار : 💎 نماز استغفار دو رکعت است: در هر رکعت حمد و سوره‏ ي قدر را بخوان و بعد از قرائت، 15 بار بگو: «استغفر الله» و بعد به رکوع که رفتي آن را ده بار بگو از رکوع بلند شدی ده مرتبه، به سجده رفتی ده مرتبه، بین دو سجده ده مرتبه، در سجده دوم ده مرتبه، و بعد از سجده دوم هم ده مرتبه، و رکعت دوم نیز مثل رکعت اول اقامه شود. @talab_elm
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسی، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ، قَالَ: ⭕️سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام یَقُولُ: «إِنَّ آیَةَ الْکَذَّابِ بِأَنْ یُخْبِرَکَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الاْءَرْضِ، وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ؛ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ اللّهِ وَ حَلاَلِهِ، لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ شَیْءٌ [۱] ». ---------- [۱]. فی الوافی: «وذلک لأنّ الأشیاء علی ما هی علیه لایحصل لأحد إلاّ بالتقوی وتهذیب السرّ عن رذائل الأخلاق، قال اللّه تعالی: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ» [البقرة (۲): ۲۸۲] ولا یحصل إلاّ بالاقتصار علی والاجتناب من ، ولایتیسّر ذلک إلاّ ، فمن أخبر عن شیء من حقائق الأشیاء ولم یکن عنده معرفة بالحلال والحرام، فهو لامحالة کذّاب یدّعی ما لیس له». 🔰الوافی، ج ۵، ص ۹۲۸، ح ۳۲۹۶؛ البحار، ج ۷۲، ص ۲۴۸، ح ۱۱. @talab_elm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 علما، پیشوایان نهضت مردم علیه ظلم و استبداد در طول تاریخ 📝 سلف صالح خود را نمی‌شناسیم 🎥 امام خامنه‌ای ♨️ بزرگان حوزه‌ی علمیه‌ی نجف و کربلا و سامرا و قم و بقیه‌ی مراکز اسلامی، هرجا که محل حضور یک رهبر اسلامی و حضور قدرتمندانه‌ی اسلام بود، اینها حضور داشتند. ❇️ نمونه‌ای از اقدامات سیاسی علمای سلف صالح شما: ✅ فتوای جهاد صاحب عروه به نفع مسلمین لیبی ✅ فتوا و اعلام جهاد مجتهد لاری علیه انگلیس ✅ شیخ الشریعه اصفهانی ساکن نجف، فتوا به استفاده اجناس تولید داخل ✅ فتوای میرزای شیرازی دوم در مقابله با انگلیسی‌ها ✅ فتوای حرمت انتخابات قلابی انگلیس در عراق ⁉️ کار سیاسی از این روشن‌تر؟! @Manahejj
معارف مهدوی 1 📚مردان عصر ظهور https://t.me/mohkamatalthaqalain 🔹
حسن صيقل گويد: بحضرت صادق عرضكردم: براى ما از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه در بارۀ گفتار يوسف عليه السلام (كه فرمود): «اى كاروان هر آينه شما دزد هستيد»(سورۀ يوسف آيه ۷۰) آن حضرت فرموده است: بخدا سوگند دزدى نكردند و يوسف هم دروغ نگفت، و (هم چنين در بارۀ آنچه) ابراهيم فرمود:«بلكه بزرگ آن بتان كرده است پس بپرسيد از ايشان اگر هستند سخن گويان»(سورۀ انبياء آيۀ ۶۳) آن حضرت عليه السّلام فرموده است: بخدا سوگند آنان نكرده بودند و ابراهيم نيز دروغ نگفت‌؟ حضرت صادق (كه اين كلام را شنيد) فرمود: اى صيقل نزد شما در اين باره چيست‌؟ گويد: عرضكردم: نزد ما جز تسليم چيزى نيست، گويد: پس آن حضرت فرمود: خداوند دو چيز را دوست دارد و دو چيز را دشمن دارد، دوست دارد خرامندگى (و با تبختر راه رفتن) را در ميان دو صف (از لشكر اسلام و كفر) و دوست دارد، دروغ گفتن را در جاى اصلاح (بين دو نفر يا دو جمعيت از مسلمانان) و دشمن دارد خرامندگى در راهها و كوهها را، و (هم چنين) دشمن دارد دروغ گفتن را در غير مقام اصلاح، 🔰بدرستى كه ابراهيم عليه السلام كه فرمود:«بلكه بزرگ ايشان اين كار را كرده است» بخاطر اصلاح (حال بت پرستان و نجات آنها از گمراهى) بوده، و راهنمائى (كردن آن جماعتى) باينكه آن بتان نمى توانند كارى انجام دهند ✅و يوسف عليه السلام نيز بخاطر اصلاح (حال فاميل خود يا ديگران آن كلام را) فرمود. @talab_elm
یه کار پر ثواب ساده معرفی کنم؟👇 https://eitaa.com/talab_elm/941
جَامِعُ اَلْأَخْبَارِ: مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّةً رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا ثَوَابَ مِائَةِ رَكْعَةٍ وَ اِسْتَغْنَى عَنِ اَلْفَقْرِ وَ تَطِيبُ نَكْهَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي حِفْظِهِ وَ يَشْتَدُّ لَهُ فَهْمُهُ وَ يَمْرُؤُ طَعَامُهُ وَ يَذْهَبُ أَوْجَاعُ أَضْرَاسِهِ وَ يُدْفَعُ عَنْهُ اَلسُّقْمُ وَ تُصَافِحُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ لِمَا يَرَوْنَ عَلَيْهِ مِنَ وَ يَنْقَى أَسْنَانُهُ وَ تُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ اَلْبَيْتِ وَ يَسْتَغْفِرُ لَهُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ وَ اَلْكَرُوبِيُّونَ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ سَنَةٍ وَ رَفَعَ اَللَّهُ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ فَتَحَ اَللَّهُ لَهُ أَبْوَابَ اَلْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ كِتٰابَهُ بِيَمِينِهِ وَ حَاسَبَهُ حِسٰاباً يَسِيراً وَ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَبْوَابَ اَلرَّحْمَةِ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ اَلْجَنَّةِ ادامه در پست بعدی👇 https://eitaa.com/talab_elm/944
ادامه از https://eitaa.com/talab_elm/941 ... وَ قَدِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ وَ مَنِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ دَخَلَ مَعَهُمُ اَلْجَنَّةَ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ فَلاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْمَنَامِ وَ كَانَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي عِدَادِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ كَانَتْ لَهُ مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ يَكُونُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ اَلْعَرْشِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ وَ يَكُونُ فِي اَلْجَنَّةِ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ رَفِيقَ جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ . ترجمه در پست بعدی👇 https://eitaa.com/talab_elm/946
جامع الاخبار:تا پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)كه فرمود:هر كه هر روز يك بار مسواك كند خدا از او خشنود باشد و بهشت را بايد و هر كه هر روز دو بار مسواك كند سنت پيغمبران را ادامه داده و خدا بهر نماز او ثواب صد ركعت نويسد،و از فقر برهد و بويش خوش شود و حفظش فزايد و فهمش نيرومند شود،و خوراكش گوارا گردد،و دردهاى دندانهاش بروند،و بيمارى از او دور شود،و فرشته‌ها باو دست دهند از نورى كه در او بينند،و دندانهاش پاك شوند و فرشته‌ها هنگام بيرون رفتن او از خانه او را بدرقه كنند و حمله عرش برايش آمرزش خواهند و هم كروبيان،و خدا بشمار هر مرد و زن مؤمن ثواب هزار سال برايش نويسد،و هزار درجه از او بالا برد،و همه درهاى بهشت را برويش باز كند تا از هر كدام خواهد بدرون رود،و نامه عملش را بدست راستش دهد،و حسابش را آسان كند و درهاى رحمت بر او گشايد،و از دنيا نرود تا جاى خود را در بهشت بيند،از پيغمبران پيروى كرده و بهمراه آنان به بهشت رود. و هر كه هر روز مسواك كند از دنيا نرود تا ابراهيم(عليه السّلام)را خواب بيند،و روز قيامت در شمار پيمبران باشد،و خدا هر حاجت دنيا و آخرتش را برآورد،و روز قيامت در سايه عرش باشد كه جز آن سايه‌اى نيست،و در بهشت يار ابراهيم(عليه السّلام)باشد و يار همه پيغمبران، متن اصلی https://eitaa.com/talab_elm/941
⭕️بیان شرایط امروزه‌ی علم و عالم و کمدین و کمدی 👇 🔹ای خواجه مکن تا بتوانی طلب علم کاندر طلب راتب هر روز بمانی 🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز تا داد خود از کهتر و مهتر بستانی 🔹خواهی که شوی محرم اسرار بزرگان رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز 🔹نه درس به کار آید و نه علم ریاضی نه قاعده مشق و نه مستقبل و ماضی 🔹نه هندسه و رسم و مساحات اراضی خواهی که شوی مجتهد و حاجی و قاضی 🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز صد سال اگر درس بخوانی همه هیچ است 🔹در مدرسه یک عمر بمانی همه هیچ است خود را به حقیقت برسانی همه هیچ است 🔹جز مسخرگی هر چه بدانی همه هیچ است رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز 🔹خواهی که شوی زینت بزم همه اشخاص رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز 🔹خواهی تو اگر راحت و آسوده بمانی رخش طرب اندر همه ایران بدوانی 🔹خود را به مقامات مشعشع برسانی هم داد خود از کهتر و مهتر بستانی 😊رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز…
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع شَیْ ءٌ یَقُولُهُ النَّاسُ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ یَذْهَبُونَ إِنَّمَا عُنِیَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ أَنْ یَزِلَّ زَلَّةً أَوْ یَتَکَلَّمَ بِشَیْ ءٍ یُعَابُ عَلَیْهِ فَیَحْفَظَ عَلَیْهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهِ یَوْماً مَا. سَأَلْتُهُ عَنْ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ أَعْنِی سُفْلَیْهِ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا هُوَ إِذَاعَةُ سِرِّهِ. 🛑این دو روایت و ماشابهه را با روایت بعدی چگونه جمع میکنید؟! دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِی وَ جَدِّی وَ عَمِّی حَمَّاماً بِالْمَدِینَةِ- فَإِذَا رَجُلٌ فِی بَیْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ إِلَی أَنْ قَالَ مَا یَمْنَعُکُمْ مِنَ الْأُزُرِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ قَالَ فَبَعَثَ أَبِی إِلَی کِرْبَاسَةٍ فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِیهَا إِلَی أَنْ قَالَ سَأَلْنَا عَنِ الرَّجُلِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع. ---------- 🔰وسائل الشیعه
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع تُذْکَرُ فِیهِ النَّارُ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یَهْتِکُ السِّتْرَ وَ یَذْهَبُ بِالْحَیَاءِ. 🛑 حال روایت بعدی رو هم ملاحظه کنید دَخَلَ عَلِیٌّ وَ عُمَرُ الْحَمَّامَ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یَکْثُرُ فِیهِ الْعَنَاءُ وَ یَقِلُّ فِیهِ الْحَیَاءُ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذْهِبُ الْأَذَی وَ یُذَکِّرُ بِالنَّارِ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذَکِّرُ النَّارَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ. وَ قَالَ عُمَرُ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُبْدِی الْعَوْرَةَ وَ یَهْتِکُ السِّتْرَ ⭕️قَالَ قَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِلَی عُمَرَ- وَ قَوْلَ عُمَرَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع. 🔰 وسائل الشیعه
⭕️عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ قَالَ: لاَحَانِي فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا جَمِيعاً فَأَتَيْنَا بَابَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَطَلَبْنَا اَلْإِذْنَ عَلَيْهِ فَقِيلَ لَنَا هُوَ فِي اَلْحَمَّامِ فَذَهَبْنَا إِلَى اَلْحَمَّامِ فَخَرَجَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَلَيْنَا وَ قَدْ أَطْلَى إِبْطَهُ 🔸فَقُلْتُ لِزُرَارَةَ يَكْفِيكَ؟ 🔹قَالَ لاَ لَعَلَّهُ إِنَّمَا فَعَلَهُ لِعِلَّةٍ بِهِ فَقَالَ فِيمَا أَتَيْتُمَا فَقُلْتُ لاَحَانِي زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا 📌فَقَالَ أَمَا اَلسُّنَّةَ وَ أَمَا إِنَّ نَتْفَهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيَهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا ثُمَّ قَالَ لَنَا اِطَّلِيَا فَقُلْنَا فَعَلْنَا مُنْذُ ثَلاَثٍ فَقَالَ أَعِيدَا فَإِنَّ اَلاِطِّلاَءَ طَهُورٌ فَفَعَلْنَا فَقَالَ لِي تَعْلَمُ يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَلِّمْنِي فَقَالَ ... الخبر ⭕️عبد اللّٰه بن بكير،از عبد اللّٰه بن ابى يعفور نقل كرده كه گفت:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مخاصمه و منازعه برخاست،من گفتم:كندن آن افضل است از تراشيدن و داروى نظافت گذاردن از هر دو افضل است و او اين گفته را از من قبول نمى‌كرد،هر دو به اتّفاق به درب منزل امام صادق عليه السّلام رفتيم،اجازه دخول گرفتيم،به ما گفتند:حضرت به حمام تشريف برده‌اند. پس به طرف حمّام رفتيم،امام عليه السّلام از حمّام بيرون آمدند در حالى كه زير بغلشان را دارو گذارده بودند. 🔹من به زراره گفتم:آيا عليه السّلام كفايت مى‌كند؟ 🔸زراره گفت:نه چون ممكن است حضرت به خاطر جهتى اين كار را كرده‌اند. حضرت به ما فرمودند:براى چه شما اين جا آمديد؟ من عرض كردم:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مباحثه و منازعه برخاسته،من مى‌گويم:كندن از حلق افضل است و طلا نمودن از هر دو افضل مى‌باشد. 📌حضرت فرمودند:امّا تو در اين سنّت و حكم الهى به صواب رفته و زراره خطاء كرده،بدانيد كندن آن از تراشيدنش افضل و طلا نمودنش از هر دو افضل مى‌باشد، سپس به ما فرمودند:شما هم آن را طلا كنيد يعنى دارو بگذاريد. عرض كردم:سه روز پيش اين كار را انجام داده‌ايم. حضرت فرمودند:اعاده كنيد زيرا نوره كشيدن پاك‌كننده است،پس ما اين كار را كرديم،حضرت به من فرمودند:ياد بگير. عرضه داشتم:فدايت شوم مرا تعليم فرماييد. حضرت فرمودند ... الخبر 🔰علل الشرایع
🔹عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: کُنْتُ فِی الْحَمَّامِ فِی الْبَیْتِ الْأَوْسَطِ فَدَخَلَ عَلَیَّ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ عَلَیْهِ النُّورَةُ وَ عَلَیْهِ إِزَارٌ فَوْقَ النُّورَةِ فَرَدَدْتُ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ بَادَرْتُ فَدَخَلْتُ إِلَی الْبَیْتِ الَّذِی فِیهِ الْحَوْضُ فَاغْتَسَلْتُ وَ خَرَجْتُ. 👇👇👇 🔸ثَلَاثَةٌ الْمَاشِی مَعَ الْجَنَازَةِ وَ الْمَاشِی إِلَی الْجُمُعَةِ وَ 🔹 عَلَى الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ لَا عَلَى عَبَدَةِ الْأَوْثَانِ وَ لَا عَلَى مَوَائِدِ شَارِبِ الْخَمْرِ وَ لَا عَلَى صَاحِبِ الشِّطْرَنْجِ وَ النَّرْدِ وَ لَا عَلَى الْمُخَنَّثِ- وَ لَا عَلَى الشَّاعِرِ الَّذِي يَقْذِفُ الْمُحْصَنَاتِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لَا وَ لَا عَلَى الْفَاسِقِ الْمُعْلِنِ بِفِسْقِهِ 👇👇👇 ⭕️قَالَ الصَّدُوقُ فِی هَذَا إِطْلَاقٌ فِی التَّسْلِیمِ فِی الْحَمَّامِ لِمَنْ عَلَیْهِ مِئْزَرٌ وَ النَّهْیُ الْوَارِدُ عَنِ التَّسْلِیمِ فِیهِ لِمَنْ هُوَ لَا مِئْزَرَ عَلَیْهِ ---------- 🔰 وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل
⭕️ نمونه ای از فردی که «سمع شیئا لم یحمله علی وجهه و وهم فیه»؛ 🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَنْهَی عَنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ فِی الْحَمَّامِ؟! 🛑فَقَالَ لَا إِنَّمَا نَهَی أَنْ یَقْرَأَ الرَّجُلُ وَ هُوَ عُرْیَانٌ فَأَمَّا إِذَا کَانَ عَلَیْهِ إِزَارٌ فَلَا بَأْسَ. 🔰الکافی
⭕️نمونه ای از ملاحظه و اینکه هر سخن جای خودش را دارد؛ 🔹مرحوم دو شرح بر کتاب من لایحضر دارند که یکی عربی هست به نام و دیگری که به پیشنهاد پادشاه صفوی نوشته شده است با زبان فارسی میباشد به نام ✅حالا ملاحظه فرمایید که در شرح یک روایت چگونه فضای فارسی و عربی که دو نوع مخاطب دارند را مدنظر قرار داده اند. روایت الفقیه؛ 🔰 أَکَبَّهُ اللَّهُ عَلَی مَنْخِرَیْهِ فِی النَّارِ قِیلَ وَ قَالَ تَدْعُوهُ إِلَی النِّیَاحَاتِ وَ الْعُرْسَاتِ وَ الْحَمَّامَاتِ وَ لُبْسِ الثِّیَابِ الرِّقَاقِ فَیُجِیبُهَا. ---------- توضیح لوامع؛ 🔰در وصيت كبيره از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه و آله منقولست كه وصيت به امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه فرمودهاند و در حديث قوى از سكونى از حضرت امير المؤمنين نيز منقولست كه حضرت فرمود كه هر كه اطاعت كند زن خود را حق سبحانه و تعالى او را سرنگون بتقدم بينى در جهنم اندازد چون خوارى در آن بيشتر است كه او را برو كشند كه بينى او بر خاك كشيده شود، از حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله پرسيدند كه چه فرمان برداريست كه سبب اين نوع عذاب مىشود پس حضرت فرمودند كه آنست كه زن طلب كند از شوهر خود رخصت رفتن به عزاها و عروسيها و حمامها و جامهاى باريك و شوهر او را رخصت دهد و از براى او جامه تنگ بياورد. و ظاهرا مراد اين باشد كه هر حمامى كه خواهد برود و در هر عزا و عروسى به تماشا رود و چادر بدن نما خواهد كه بدنش در زير چادر نمايان باشد چنانكه بسيارى از زنان بىعصمت چنين مىكنند هر چند خاطر جمع باشد كه زنا نكنند مع هذا زنانى كه اين مقدار عصمت ندارند عاقبت به زنا نيز گرفتار مىشوند پس اگر بقدر ضرورت به حمامى كه به ايشان نزديكتر باشد بروند يا به عزا و عروسى خويشان نزديك روند يا جامهاى تنگ و نفيس را در خانه از جهت شوهر پوشند و اللّٰه تعالى يعلم. توضیح روضة المتقین؛ 🔰يمكن أن يكون المراد من الخبر النهي عن إطاعة الزوجة فإنها باعتبار مائلة إلى الحرام و القبائح و الإسراف، و يكون قوله عليه السلام بعد أن أطلقه أولا بالمذكورات يعني من كان مطيعا لزوجته في كل ما تقول فإنها تريد أن تذهب إلى كل حمام للتفرج و إلى كل نياحة كذلك كما هو مشهور مشاهد في أكثر النسوان و تدعوه إلى الثياب الرقاق فإنها تبلى سريعا و هو إسراف أو الملحفة التي تحكي ما تحتها و يفتتن الرجال بها، و أن يكون تفسيرا للإطاعة في المذكورات و أمثالها من القبائح (أو) مع الريبة (أو) يكون مطلقا و يكون محمولا على المبالغة (أو) لأنه ينجر إلى الحرام غالبا كما هو المشاهد بأنه إذا أطاعها في بعض الأشياء فبالأخرة يطيعها في المعاصي و القبائح، و لهذا ورد الأخبار (بأن شاوروهن و خالفوهن لئلا يطمعن في الإطاعة) و إلا في الطاعات، أيضا لأن لها فيها مكرا خفيا ، و لهذا قال الله تعالى حكاية مقررة إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ و قال تعالى إِنَّ كَيْدَ اَلشَّيْطٰانِ كٰانَ ضَعِيفاً لا بمعنى أن يترك الطاعة بقولها مثلا في هذا الوقت أن يصلي ، و بالعكس (أو) إن ذهب إلى المسجد لا يذهب بمجرد قولها بل بقول رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم كما في إطاعة النفس و الشيطان - أعاذنا الله و جميع المؤمنين . ☺️😊
⭕️توضیحی پیرامون گزارش 212 : 🔰*عَنْ زُرَارَةَ: وَ اللَّهِ لَوْ حَدَّثْتُ بِكُلَّمَا سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) لَانْتَفَخَتْ‏ عَلَى الْخَشَبِ. 📝واژه « الذکر » که جمع آن « ذکور » است ، اگر چه در مورد آلت تناسی به کار می رود ، اما در معانی دیگر نیز استعمال می شود . 👌مثلا « الذکر من الحدید » ، یعنی « بهترین جنس آهن » ، همینطور این واژه در مورد مردان دلیر و نیروند و سرسخت و تسلیم نشدنی نیز به کار می رود و می گویند « رجل ذکر » یعنی « مردی نیروند و تسلیم نشدنی » 📚ترجمه المعجم الوسیط ، ج ۱ ص ۶۷۲ ماده « ذکر » 👌در روایت آمده است ؛ « ذکور الرجال » و این اضافه « اضافه بیانیه » به تقدیر « من » است ؛ 📚بدائه النحو ، ص ۲۰۹ 🔸بنابراین تعبیر « ذکور الرجال » یعنی ؛ « نیرومندان و دلیران از مردان » 👌زراره می گوید ، اگر هر آنچه که از امام صادق علیه السلام شنیدم ، بازگو کنم و بین شیعیان منتشر کنم ، دشمنان چون قدرت درک و فهم آن را ندارند ، شیعیان را به کفر و شرک و غلو متهم می کنند و بر شیعیان سخت می گیرند تا جایی که حتی مردان دلیر و نیرومند شیعه را نیز به پای چوبه دار کشیده و اعدام می کنند و بدن هایشان بر روی چوبه دار می ماند تا باد کند ؛ 🔹« لانتفخت ذکور الرجال علی الخشب » «مردان دلیر و نیرومند بر روی چوبه دار ، باد می کردند » 🔺شبیه تعبیر فوق در روایت دیگری نیز آمده است ، مثلا امام صادق ع فرمود ؛ « یا یونُسُ، لَیلَهَ النِّصفِ مِن شَعبانَ یَغفِرُ اللّهَ لِکُلِّ مَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام مِنَ المُؤمِنینَ ما تَقَدَّمَ مِن ذُنوبِهِم وما تَأَخَّرَ، وقیلَ لَهُم: استَقبِلُوا العَمَلَ. قُلتُ: هذا کُلُّهُ لِمَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام فِی النِّصفِ مِن شَعبانَ؟ فَقالَ: یا یونُسُ، لَو أخبَرتُ النّاسَ بِما فیها لِمَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام، لَقامَت ذُکورُ الرِّجالِ عَلَى الخَشَب‏ » 🟢« اى یونس! شب نیمه شعبان، خداوند، گناهان پیشین و پسینِ زائران باایمان حسین علیه السلام را مى ‏آمرزد و به آنها گفته مى‏ شود: «عمل را از سر بگیرید». گفتم: این همه، براى زائر حسین علیه السلام در شب نیمه شعبان است؟! فرمود: «اى یونس! اگر مردم را از همه پاداش زیارت حسین علیه السلام در آن شبْ آگاه کنم، مردان دلیر و نیرومند ، ، بر چوبه دار خواهند رفت» « لقامت ذکور الرجال علی الخشب » 📚وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۴۷۰ ✅یعنی اگر مردمان از تمام ثواب زیارت امام حسین ع در شب نیمه شعبان آگاه شوند ، افراد کم ایمان ، قادر به درک و پذیرش آن نیستند و بر شیعیان سخت می گیرند و آنان را به شرک و کفر نسبت می دهند ، تا جایی که حتی دلیران و نیرومندان شیعه را نیز به پای چوبه دار کشیده و اعدام می کنند ؛ 📚بحار الانوار ج ۹۸ ص ۹۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرمول استراحت کودکان ✍ استراحت کار ذهنی، کار جسمی و استراحت کار جسمی خواب است. اگر کار ذهنی انجام دهید و به خواب پناه ببری دچار تشویش افکار و استرس مزمن می‌شوید. بعضی وقت ها بچه‌ها را باید به کار گرفت. همه لباس‌ها را در لباسشویی نگذارید! بچه باید یاد بگیرد که لباس زیر خودش را چنگ بزند. استراحت درس خواندن، تبلت و موبایل و موسیقی و چت در واتساپ و اینستاگرام گردی و خواندن رمان و دیدن فیلم نیست! 🟣استراحت کار ذهنی جمع کردن کمد، پیاده‌روی، پهن کردن سفره، ظرف شستن و جارو کردن و هر کاری است که جسم درگیر باشد. این را جدی بگیرید بچه ها باید تحرک داشته باشند.