eitaa logo
تاریخ فردا
243 دنبال‌کننده
671 عکس
325 ویدیو
34 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ یهود محدود به اسرائیل و صهیونیسم نیست! 💥 و تنها صورتی از هستند و برنامه‌ریزان حقیقیِ جهان محدود به آنان نمی‌شود. 🎙 استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 🎬 یهود مدیا : 🇮🇷👉 @jewishmedia @tarikh_farda
🔘شرط اولوالعزم بودن ▫️ اولوالعزم، تعبیری قرآنی و لقبی است خاص برای آحادی از انبیای عظام الهی؛ هم آنان که به صراحت در «قرآن مجید»، بر افضلیت ایشان در مقایسه با سایر انبیای عظام الهی صحه گذارده شده است. ▪️ به این واژه در آیه 35 سوره احقاف اشاره شده است. روایات رسیده، سه شرط: داشتن دعوتی جهان شمول، داشتن شریعت و دین و داشتن کتاب الهی را در زمره شرایط لازم دریافت این عنوان شناخته اند. ▫️ خداوند متعال در آیه 7 از سوره احزاب، ضمن ذکر نام پیامبران اولوالعزم، بر مسئله و میثاقی محکم و غلیظ تأکید کرده و می فرماید: «و [یاد کن] هنگامی را که از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم و از [همه] آنان پیمانی استوار گرفتیم.» ▪️ اجازه می خواهم عرض کنم، پیش از آنکه دارا بودن کتاب و شریعت تنها شرط اولوالعزم شدن پیامبری باشد، عهد و میثاق غلیظ اخذ شده و اقرار و اطاعت این انبیا بر فرمانبرداری و گردن نهادن بر آن میثاق را شرط لازم دریافت این لقب باید شناخت. ▫️ پنج تن از انبیای نام برده شده، ضمن آنکه صاحب شریعت و کتاب بودند، بار مسئولیت اولوالعزم بودن را هم بر دوش داشتند؛ به عبارتی شاید بتوان اخذ میثاق غلیظ را به سه شرط یاد شده اضافه کرد. 📚 @tarikh_farda
هدایت شده از ف. افخمی
🟢 طلب همراهی با خونخواه 🔺 از فردای عاشورا، ناله و فغان از دل همه کسانی که توفیق همراهی با اباعبدالله(ع) را از دست داده بودند، برخاست. توابین اولین گروهی بودند که به امید جبران مافات شعار «یا لثارات الحسین» سر داد، تن به رو در رویی خونین با سپاه «شام» دادند. 🔻 جز ایشان، ابومسلم خراسانی نیز با سردادن شعار «یالثارات الحسین» به جنگ با امویان مشغول آمد. جالب اینکه، جمله این قیام ها با پرچمی منقوش به شعار «یالثارات الحسین(ع)» اتفاق افتاد. 🔺 اگرچه، دفتر قیام عبدالله الحسین(ع)، در ظاهر، در بعد از ظهر عاشورا با شهادت امام(ع) و یارانش بسته شد؛ اما باب جهاد فی سبیل الله و همراهی با امام عصر و زمان برای خونخواهی گشوده ماند. همراهی با خونخواهی امام(ع)، همان فوزی بود که اگر حاصل می شد، مجاهدان و شهیدان دست در گردن شهیدان دشت کربلا، آن را تجربه می کردند. 🔻 در روایت آمده است که حضرت مهدی(ع) نیز با همین شعار قیام می کنند. در که از آن، به عنوان مرامنامه شیعه بودن یاد می کنیم، در دو فراز زائر اباعبدالله(ع) آرزو می کند که همراهی با خونخواه امام حسین(ع) روزی مقدر او شود. اول در این فراز: «از خداوند درخواست میکنم که مقامت را گرامی داشت و مرا به وسیله تو گرامی داشت، اینکه روزی ام کند خونخواهی تو را با امام و پیشوای پیروزمند از خاندان حضرت محمد(ص)» 🔺 و دیگر: « و از خدا می خواهم که برساند مرا به مقام محمود شما نزد خدا و روزی ام کند خونخواهی شما با امام مهدی(ع) رهبر، راهنمای ظاهر، گویای به حق از خود شما را...» 🔻 تردیدی نیست که خونخواهی امام حسین(ع) در هنگامه ظهور خونخواه، حضرت مهدی(ع)، فرزند و نوه ایشان که این اتفاق می افتد و کار ناتمام قیام به اتمام رسیده و بساط ظلم برای همیشه از صفحه زمین محو و نابود می شود. 📚 @tarikh_farda
هدایت شده از ف. افخمی
🟢 رویکردها به گفتمان مهدوی 🔺با نگاهی به رویکردهای رایج به می توان به نوعی تعاریف و دسته بندی ها رسید: 🔹 رویکرد و عملکرد مناسبتی که فرصتی است برای سور و سات و پخش کردن شیرینی؛ 🔸رویکرد احساسی، ذوقی و شاعرانه؛ 🔹 رویکرد اهل فضل، متکی بر دانش تاریخ نگاران و متکلمان: که شامل دانستن تاریخ رفته بر اهل بیت(ع) و اسلام است. این دانش برای همه لازم است اما کافی نیست. این رویکرد متوجه گذشته است و باعث اتفاق بزرگی نمی شود؛ 🔸 رویکرد تحلیل گرایانه به مناسبات سیاسی و اجتماعی هر عصر به اتکای : در این رویکرد باید دانش و بینش مهدوی داشت و با اتکا به این دو، به نقد همه جانبه تمام مناسبات فردی و جمعی پرداخت و درباره نحوه بودن و زیستن در عصر غیبت و راهبردهای مناسب، موضع گیری کرد؛ 🔹 رویکرد استراتژیک: این رویکرد با غور در مباحث کلی، از اشتغال به امور جزئی و مناسبتی در حوزه مهدویت فراتر رفته و تفکر استراتژیک در مدیریت و مناسبات کلان وارد می سازد، آن هم با اتکا به مبانی و منابع موجود و مطرح در فرهنگ مهدویت. 📚 @tarikh_farda
هدایت شده از ف. افخمی
🟢 استراتژی 🔸 استراتژی در اصل واژه ای یونانی است به معنای مدیریت نظامی که در گذر ایام توسط مدیران اقتصادی هم به کار گرفته شده است. در مدیریت نظامیهدف شکست دادن دشمن است و در مدیریت بنیادهای تجاری هدف، پیشی گرفتن از رقبا و تصاحب سود حداکثری. 🔹بین مدیران صاحب تفکر استراتژیک، افزایش مهارت، شناخت خود، دشمن و منابع است که تحت طرحی استراتژیک ضامن پیروزی و بقا می شود. 🔸 با شنیدن سخنان یا خواندن نوشته های فرماندهان و رهبران هر سازمان یا کشور به راحتی می شود فهمید که کدامیک از آنان توانایی لازم برای مدیریت استراتژیک سازمان تحت نظر خود را دارند. 🔹 دشمنان و رقیبان هر سازمان همواره سعی خود را مصروف شناسایی استراتژی جبهه مقابل و آشفته کردن احوال عوامل آنان و ایجاد چنددستگی و اختلاف میانشان می کنند تا قادر به اخذ استراتژی و عملی کردن آن نباشند. 📚 @tarikh_farda
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 پیوند ایران یا تشیع 🔹 با مسافت زیاد با و و همچنین با توجه به گستردگی سرزمین اسلامی ایرانیان با آشنا نبودند تا... 🔹 در ایران در سخنرانی استاد @mouood_org @mouood_multimedia
🟢 نشانه های نبود استراتژی در کشورهای اسلامی 🔺در میان مدیران کلان نظام ها و دولت های اسلامی صد سال اخیر کمتر نشانی از تفکر و مدیریت استراتژیک دیده می شود. به بارزترین نشانه های غیبت این تفکر اشاره می کنیم: 🔻 فقدان ثبات و بروز تغییرات پی در پی خرد و کلان؛ 🔺 صرف سرمایه ها در جایی که نباید و خودداری از هزینه کردن در موارد لازم؛ 🔻 تاسیس چارت سازمانی و ایجاد تغییرات پی در پی در آنها؛ 🔺به کارگیری نیروهای انسانی در موقعیت های نامتناسب یا حذف کارآمدترین نیروها؛ 🔻 اشتغال به تاکتیک ها و تکنیک ها در جمیع مناسبات و معاملات کلان؛ 🔺ناتوانی در اخذ مواضع اصولی و استراتژیک در برابر رقیبان منطقه ای، غیر منطقه ای و اعمال تغییرات بزرگ و پی در پی در مواضع اخذ شده و... 📚 @tarikh_farda
🟢 ضرورت داشتن استراتژی متناسب با عصر غیبت 🔺 چنان که به انواع رویکردها به حوزه اشاره شد، رویکرد عموم صاحب منصبان در نظام جمهوری اسلامی، رویکردی مناسبتی، شعارگونه، احساسی و حداکثر نزدیک به اهل فضل و دانش جزئی بوده است. 🔻 این رویکرد نشان می دهد که حداقلی از دانش و بینش مهدوی در میان صاحبان امضا قابل شناسایی است، چنانچه به استعداد دو واحد درس اختیاری متناسب با فرهنگ مهدوی در هیچ‌یک از دانشگاه ها قابل شناسایی نیست تا چه رسد به مراکز مطالعات استراتژیک متکی بر فرهنگ مهدویت. 🔺 همه همت ها مصروف ظاهر مذهب و مذهب ظاهر است. 🔻 شمارش انواع رویکردها به این معنی است که هرچه از روی تامل، تفکر و مطالعه به مباحث و مفاهیم فرهنگ مهدوی، توجه کرده و در آن غور کنیم، پی به زوایای بیشتر و جدیدتری می بریم. 🔺 ابتلا به ایدئولوژی ها و استراتژی های القایی روشنفکران سکولار و دل بستن به نسخه های دیکته شده غرب، حکایت از انفعال مدیران جوامع مسلمان نشین و غفلت آنان از ذخایر الهی دارد. 📚 @tarikh_farda
🔘 بر مدار ولایت ▫️ مقام ولایت مطلقه به دلیل شدت قرب تا مقام «قاب قوسین او ادنی» یعنی عالی ترین مقام اختصاص به حقیقت رسول مکرم(ص) یافته که از ایشان به عقل اول یاد شده است، به امیرالمؤمنین و یازده فرزند معصوم و منصوبش از سوی حضرت حق منتقل شده است. ▪️ جمیع انبیاء و اوصیا و پس از ایشان مؤمنان، بر مدار ایشان خلق شده اند و متعهد به پاسداشت این ولایتند. ▫️زیرا ایشان واجد قابلیت ذاتی حقیقی و تان، یعنی انسان کامل، خلیفه اعظم و مظهر تام اسم اعظم خداوندی هستند. ▪️از رسول الله(ص) نقل شده است: «شبی که به سفر آسمانی رفتم، ملکی کریم و با منزلت نزد من آمد گفت: یا محمد! از انبیای گذشته بپرس بر چه عهد و پیمانی مبعوث شدند؟ گفتم: ای رسولان الهی و انبیای گذشته! بر چه چیزی خدای رحمان شما را مبعوث و مأمور فرمود؟ انبیا در جواب گفتند: یا رسول الله! ما بر ولایت تو و ولایت علی بن ابی طالب(ع) مبعوث شدیم.» 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 حسادت یهود نسبت به رسول خدا (ص) 💥 چه کنیم به‌جای تسهیل‌گرِ ظهور وصیِّ آخر، سدّ راه ظهور نباشیم؟ 🎙 استاداسماعیل‌شفیعی‌سروستانی 🎬 یهود مدیا : 🇮🇷👉 @jewishmedia @tarikh_farda
🔘 امیر از ازل تا به ابد ▫️حضرت ولی الله در مقام جامه خلیفه اللهی، در مقام روحی و نوری، از ابتدای خلقت، حاضر و شاهد است و با درنوردیدن همه قوانین مادی و ملکی، یاری رسان و هادی انبیا در فراز و نشیب های سخت بوده است. پر واضح است که مقام خلیفه اللهی ایشان، هیچگاه سلب نشده و تا قیامت کبرا، منشأ اثر بوده و خواهند بود. ▪️ رسول خدا(ص) سابقه خواندن مولا علی(ع) به لقب را معطوف به عوالم روحانی و نوری، دانسته و فرمودند: «اگر مردم می دانستند که علی (ع) چه زمان امیر المؤمنین نامیده شده، برتری او را انکار نمی کردند. علی(ع) آن زمان امیرمؤمنان نامیده شد که آدم میان روح و جسد بود.» ▫️ امیرالمؤمنین در معنی امیر و فرمانده مؤمنان، که مصداق تام آن در وقت و عموم انبیاء و اوصیاء، صورت آشکار و عینی پیدا می کند، اما این ولی اعظم، در مقام امیری، در عهد و عصر جمیع انبیاء و در مقام روحی بر آنان امارت و تفوق داشته و ایشان، دریافت کننده مراقبت ها، هدایت ها و یاری های ایشان بوده اند. ▪️ برتری حضرت خاتم الانبیا(ص) و خاندان مطهرشان(ع) به سبب علم، عصمت، تقرب به عالی ترین مرتبه از صفات کمالی، بر قامت ایشان، جامه خلیفه اللهی و ولی اللهی به نحو تام و اتم پوشانده و از این رو، آنان در حیثیت روحی و نوری، شاهد و ناظر همه اعصار و قرون و مددرسان جمیع انبیا و رُسل در همه ادوار و اعصار بوده اند. 📚 @tarikh_farda
🔘 بالاترین علم برای بهترین مخلوق ▫️ مراتب علم انبیا و اوصیای الهی، به نسبت مراتب اسمائی و قرب ایشان به ذات حضرت باری تعالی قابل شناسایی است. لاجرم، آنکه در سیر عوالم به مقام «قابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنی» نایل آمده است، واجد عالی ترین مرتبه از علم، در مقایسه با عموم انبیا و رسولان نیز هست. ▪️ حضرت امام صادق(ع) فرمودند: « به حضرت عیسی بن مریم(ع) از اسمای خدا دو حرف داده شده که با آنها [به معجزاتش] عمل می کرد و به حضرت موسی(ع) چهار حرف عنایت شده بود و به حضرت ابراهیم(ع) هشت حرف و به حضرت نوح(ع) پانزده حرف و به حضرت آدم(ع) بیست و پنج حرف و به محمد(ص) هفتاد و دو حرف از مجموع اسامی خداوند که هفتاد و سه حرف است، عطا شده و یک حرف از آن، از حضرت محجوب مانده است.» ▫️ بنا به فرموده امام سجاد(ع): «خداوند هیچ موهبتی به پیغمبری از پیغمبران خود نداده است؛ مگر آنکه آن را به محمد(ص) عنایت فرموده است و علاوه بر آنها، چیزهایی به محمد(ص) عطا فرموده است که به هیچیک از آنها نداده است و هیچ چیز نزد رسول خدا(ص) نیست؛ مگر انکه به امیر مؤمنان(ع) نیز داده شده است...» 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 حلقه دوستان امیرمؤمنان (ع) 🔹 حمایت امیرمؤمنان از مومنان فارسی تبار و مولیان غیرعرب در برابر متعصبان و نژادپرستان عرب در کلام استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘افضل بودن بر جمیع ساکنان عالم امکان ▫️برتر بودن هر موجود بر موجود دیگر، بر حسب قوانین عالم فاتی، موازین و اعتبارات این دنیاست. دلبستگان به دنیا جمال و ظاهر، مال و فرزند را عامل برتری می دانند و به همین علت مجال ورود به عالم باقی را پیدا نمی کنند. ▪️هر آنچه با عالم باقی نسیت می یابد، بسته به میزان خلوصش، به مراتب عالی و نورانی نسبت پیدا می کند. ضرورتا هرچه شی قربش به حضرت حق بیشتر باشد، نورانی تر می شود. ▫️باطن همه اعمال و سنتهای دینی به خاطر نسبتشان به عوالم نورانی، ضرورتا نورند و بر نورانیت مؤمنان می افزایند. قرآن مجید خود را به صفت نورانیت می خواند و تردیدی نیست که از سرچشمه نور، جز نورانیت صادر نمی شود. ▪️قرآن صامت و قرآن ناطق - ائمه هدی(ع)- نازل شده از حقیقت نورانی محض، نور آسمان ها و زمین هستند. تقدم خلقت نورانی حضرت رسول(ص)، از تجانس ذاتی ایشان با قرآن و نسبت آنان با نور آسمان زمین -«الله نور السماوات و الارض»- خبر می دهد. 📚 @tarikh_farda
🔘 امام؛ حقیقت انسان و انسان حقیقی ▫️ طی طریق ، که به عبارتی سیر عقلانی با چاشنی باوردینی و قلبی در مراتب معارف ولایی و مهدوی است، منتهی به آنچه به مدد روایات و احادیث رسیده از اهل بیت(ع) بیان شد، نیست. ▪️ با استعانت حضرت ولی الله الاعظم(ع)، از این زلال رحمانی، جرعه نوشی کنیم. این راه بی دستگیری هم ایشان طی نمی شود؛ چنان که دو صحابی بزرگوار، جنابان ابوذر و سلمان در طلب امام به راه افتادند، مجاهدت و جست وجو آغاز کردند؛ اما بر درب خانه حضرت مولا در انتظار نشستند تا امام بر آنان وارد شده، دستگیری کند و آنان را سیر داده و به مراتبی از معرفت به نورانیت خود نایل سازد. ▫️ تأکید بر مراتب از این حیث است که این سیر را ابتدا هست ولی انتها نیست و غور و غوث تا آخرین مرتبه از معرفت امام، مخصوص به ایشان و خداوند متعال است و دیار البشری را مجال پرواز تا منتها الیه این مراتب نیست. سیر با پای عقل، در هر مرتبه ای از مراتب که اتفاق بیفتد، دوئیت میان طالب و مطلوب از میان نمی رود و تنها در «مقام فنا» است که دوئیت از میان برداشته می شود. ▪️ در پرسش از هویت و حقیقت انسان و انسان حقیقی به باطن و حقیقت نوری و روحی حضرت محمد(ص) و فرزندان گرامیشان می رسیم که از وجود ذی جود و نور باطنی ایشان، انسان پای به باغ و بوستان وجود گذاشته و لاجرم، در همة مراتب به هم ایشان نیز بازگشت خواهند کرد. همه شئون و مقامات اهل بیت(ع)، در شأن خلیفة اللهی خلاصه می شود، همو که به اذن الله، مصدر، سرانجام، ملجاً و منجای همة موجودات و متکفل امور آنان است. ▫️ امام صادق(ع) فرمودند: «هر گروهی را امام زمانش حسابرسی می کند.» امام محمدباقر(ع) فرمودند: «هر چیزی به اصل و جوهر و مایة خود برمی گردد.»از اینجاست که عرض شده انسان نیز ضرورتاً، به اصل خویش و سرمنشأ نوری و جوهره خودش بازگشت می کند و بدان، میل فطری دارد. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 همه چیز در قرآن نیست 🔹 قرآن صامت شامل همه حقایق دین و دستورات وحیانی نیست. اما برای فهم و عمل به قرآن چه باید کرد؟ پاسخ این سوال در سخنرانی استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘 فناء فی الامام ▫️ از پی بردن به فقرذاتی خود، ندیدن و نیافتن خود، مرگ ارادی از تمامی تعلقات اعتباری، تعبیر به فنا شده است؛ نحوی، گذر از زمان و مکان فانی و پیوستن به زمان و مکان باقی است و پیوند به آنکه صاحب و حاضر در زمان و مکان باقی است، حضرت بقیه الله الاعظم(ع) که همه بودن و شدن در گروی حضور و اراده ایشان است و از ایشان با عبارت، صاحب العصر و الزمان یاد می شود. ▪️ فرمان سجده، تنها متعلق به صبحگاه آفرینش و سجده بر آدم ابوالبشر نیست، همه در هر عصر و در میان هر نسل مکلف به سجده اند. سجده در معنی اظهار خشوع و افتادگی در برابر مظهر تام و اتم اسماء الهیه است؛ مافوق تمام آفریده ها و اشرف آنان؛ همچون سجده برادران جناب یوسف در برابر ایشان، پس از سال ها مفارقت. ▫️ سجده بر مظهر تام انسان کامل، امام عصر و زمان، حضرت بقیه الله الاعظم(ع)، تجربه و تکرار فرمانبرداری جمیع حاضران در صحنه سجده بر آدم(ع) است، سجده ای بر بزرگداشت، اظهار خضوع و اعتراف به افضلیت و اولویت ایشان در مقایسه با جمیع ساکنان عالم امکان و فرمانبرداری از ایشان همو که قبله و قطب عالم امکان است. ▪️ صورت سجده، سر به آستان سائیدن است و حقیقت سجده فنا در پیشگاه ایشان است. آنچه را که در تجربه این فنا و سجده حقیقی برای انسان مؤمن اتفاق می افتد، باید از کسانی پرسید که خود این مقام را به تجربه نشسته اند. 📚 @tarikh_farda
🔹 پس از شناسایی مهدویت به منزله یک گفتمان، با چارچوب نظری خاص و نقشی که باور بدان در حیات فکری، فرهنگی و سرانجام جغرافیای حیات مادی و تمدنی اهل اسلام و ایمان داراست، باید مطالعه کرد و دریافت که چگونه می توان به وسعت و ژرفای این گفتمان رسید و مراتب عالی شناخت و معرفت لازم درباره آن را حاصل کرد. 🔸 در بیان اهمیت و فضیلت این معرفت در مقایسه با همه آنچه به عنوان دانش و علم برای ابنای آدمی شناسایی شده همین بس که رسول مکرم اسلام(ص) فقدان لازم در این باره را مساوق و مساوی با مرگ، آن هم مرگ جاهلی دانسته و فرمودند: «هر فرد که بمیرد؛ در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرده است.» 🔸 در این اثر اسماعیل شفیعی سروستانی تلاش خود را صرف افتتاح بحث درباره جایگاه گفتمان مهدوی در حوزه مطالعات دینی، البته به نحو خاص ولایی شیعی کرده است. 🖋 📚 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://B2n.ir/b12052 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: https://b2n.ir/n53610 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
29.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 تغییر گذشته برای سلطه بر آینده 🔸 راز کینه و دشمنی و با و مسلمانان به ماجرایی ۴۰۰۰ هزار ساله باز می گردد. 🔸 آغاز بنی اسرائیل و آغاز بنی اسماعیل در تاریخ ادیان @tarikh_farda @mouood_multimedia
1️⃣ 🔘 زرتشت که بود؟ 🔸 درباره وجه تسمیه زرتشت دیدگاه های مختلفی ارائه شده است. یونانیان، زرتشت را زروآستر می نامیدند و معتقد بودند که این نام از کلمه آستر یا استر (ایستار) به معنی ستاره مشتق شده و مفهوم آن ستاره شناس است. محققان زرتشتی نظیر آذرگشسب و پور والا به خیال آنکه ارزش پیامبر خویش را بالا ببرند، چنین تعبیر می کنند که نام اصلی زرتشت، اسپیتامه بوده و هنگامی که به پیمبری مبعوث گردیده است، لقب زرتشت به او عطا شده است. 🔸 واقعی ترین تعبیری که می توان برای نام زرتشت کرد، ارتباط با شتر داشته و به طوری که ذکر شد صاحب شتر زرگون بسیار به حقیقت نزدیک تر است. نام واقعی همان است که به صراحت در گاتاها ذکر شده و آن زرت اوشتره یا مخفف آن زرتشت است. زردشت در چهل سالگی برای تبلیغ دین به دربار گشتاسب رفت و او را به دین اورمزد خواند. 🔸 شگفت آورترین ترجمه از نام زرتشت را حبیب الله نوبخت بعد از 45 سال تحقیق در مورد زرتشت بیان می کند: زرتشت گذشته از مقام پیغمبری یکی از پادشاهان بزرگ ماد بوده است و نام او نیز مرکب است از سه کلمه: زارا به معنی دریا، تشت به معنای دشت و را، به معنی پادشاه که ترجمه کامل آن می شود پادشاه خشکی ها و دریاها. 🔸 پس از آنکه اورمزد [اهورامزدا] اسرار دین را بر زرتشت آشکار کرد، او چند آزمایش دینی سخت را از سر گذراند... دو سال بعد اورمزد به او فرمان داد که رسالت خود را اعلام کند. روحانیان و جادو پیشگان و فرمانروایان ناحیه به دشمنی با او برخاستند و اهریمن که از پیشرفت کار زرتشت نگران بود، به دیوان فرمان داد تا زرتشت را نابود کنند؛ اما زرتشت بر همه آنان پیروز شد... 🔸 زردشت در چهل سالگی برای تبلیغ دین به دربار گشتاسب رفت و او را به دین اورمزد خواند. با اینکه گشتاسب بر آن بود که عقاید زردشت را خود بشنود، درباریان که از نفوذ کلام زردشت در گشتاسب بیم داشتند، توطئه کردند و زردشت را به زندان افکندند. مدتی بعد، مشکلی برای شاه پیش آمد و زردشتِ زندانی آن را برطرف ساخت و گشتاسب دین او را پذیرفت. سپس، اورمزد ترتیبی داد تا ایمان گشتاسب در دین استوار شود و به تبلیغ آن بپردازد. زردشت در 77 سالگی درگذشت. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣ 🔘 زمانه زرتشت 🔸 در گات ها از دو گروه که راستی و سامان زندگی مردم در زمان زرتشت را بر هم می زدند، سخن رفته است. این دو گروه عبارتند از کَرَپَن و کَوی. کَوی، همان پیشوندی است که پیش از نام شاهان دودمان کیانی آمده است، مانند کی کاووس، کی خسرو و کی ویشتاسب یا کوی ویشتاسب. بیشتر کوی ها، شاهان و شاهزادگان که هم زمان با پیامبر یا زمان نزدیک به وی بودند، دین او را نپذیرفتند؛ بلکه با آن در ستیز نیز بودند. 🔸 کرپن ها، عنوان کاهنان و پیشوایان مذهبی بود که مراسم و مناسک دینی را که بسیار پیچیده بود، برای مردم انجام می دادند. 🔸 جلال الدین آشتیانی در توصیف آن دوران می نویسد: در ایامی بسیار دور، حادثه عجیبی در بین این مردم بدوی و ساده روی می دهد که پس از گذشت هزاران سال هنوز عظمت آن مورد بحث محققان بزرگ جهان است. در فضایی که کاهنان، ساحران و آتش بانان بی شمار به بهانه وساطتِ صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاه ها، معابد و آتشگاه ها می کشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرارگونه، به جلب توجه قدرت های ساختگی مافوق بشری تظاهر می نمودند؛ 🔸 ... ابر مردی ظهور می کند که مبشر سرور و صفا و راستی و محبت بود و مبلغ اراده و اختیار و کار و فعالیت و برآن شد که سرنوشت بشر را از کف اختیار خدایان و کاهنان، رمالان و سرداران و سردمداران به درآورد و در دست های پرتوان و سازنده راست پندار و راست کرداری که جز در مقابل حق سر فرود نیاورند، قرار دهد. 🔸 پیام این راست دین ستایشگر حق، چنان برتر از سطح فکر و اندیشه مردم آن زمان بود که نه تنها پیام آور از خانه و کاشانه خویش رانده شد که هنوز پس از گذشت هزاران سال آنها که خود را پیرو او می دانند، کمتر به حقیقت افکارش آشنا هستند... 🔸 مطالعه باقی مانده آثار مذهبی آئین زرتشت، پرده از هستی شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی خاص ایشان به کنار می زند و چنین می نماید که به رغم متقدم بودن در مقایسه با سایر ادیان توحیدی، رگه هایی از بینش زلال توحیدی و تفکر ولایی در آثار باقی مانده از تلاطم حوادث به چشم می خورد. گویی، همین باقیمانده ها، در قرابت با تفکر ولایی اسلام شیعی و جهان شناسی مؤمنانه، به مراتب از آثار باقی مانده از سایر ادیان گوش نوازتر و دلنشین تر است. 📚 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 تا کی منتظر بمانیم؟ 🔹 استحقاق و شایستگی زندگی در کنار ولی خدا را از دست داده ایم... راز غیبت و کلید ظهور در کلام استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia