📷 تصویر تاریخی جمعی از اساتید و فضلای #دانشکده_معقول_ومنقول (دانشکده الهیات)
ردیف اول از سمت راست: #بدیع_الزمان_فروزانفر، دکتر ولی الله خان نصر، شیخ محمدعلی لواسانی، #سید_کاظم_عصار، #میرزا_طاهر_تنکابنی، ذو المجدین، #میرزا_یدالله_نظرپاک، محمد درخشان.
✍ مرحوم میرزا طاهر تنکابنی از حکما و عرفای عصر بود که سه دوره نیز به نمایندگی از طلاب تهران، در مجلس شورای ملی حضور داشت.
✨ خواص میرزا او را به طی الارض میشناختند که گویا از استادش #آقا_محمدرضا_قمشه_ای فراگرفته بود.
⚡️میرزا طاهر اواخر عمر با #رضاخان درافتاد، و شاید همین امر باعث شد در سال ۱۳۱۴ش، شاگردش بدیع الزمان فروزانفر که مدیریت دانشکده معقول و منقول در #مدرسه_سپهسالار_جدید را برعهده داشت، از حضور وی در این مرکز علمی ممانعت کرد و استادش را بدانجا راه نداد.
🍃 @feyziye_tehran
📝 گزارش طرح تحقیقاتی #دانشنامه_مفاخر_مروی
💠 پیرامون اساتید و مفاخر تحصیل کرده در #مدرسه_مروی و #مدرسه_سپهسالار_قدیم به همراه تاریخچه حوزه علمیه مروی از بدو پیدایش تا کنون
📖 منتشر شده در نشریه #پیام_مروی / پاییز ۹۸
☘ به لطف الهی نگارش این دانشنامه به پایان رسیده است.
🍃 @feyziye_tehran
پیام-3-نسخه-پایانی.pdf
39.34M
📖 نشریه #پیام_مروی
شماره ۳
پاییز ۹۸
🍃 @feyziye_tehran
📷 #میرزا_کوچک_خان_جنگلی با لباس طلبگی
✍ میرزا کوچک خان اوایل دوران طلبگی خود را در #مدرسه_محمودیه واقع در حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور سپری کرد.
🕌 بانی و واقف این مسجد_مدرسه #آقا_سيد_محمود_طهراني معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي تهران بوده و کتاب جواهر الاخلاق وی در سال ۱۳۲۴ق چاپ سنگی شده است.
📜بنای این مدرسه به پس از سال ۱۳۰۵ق برمیگردد. زیرا در نقشه قدیمی تهران مربوط به این سال، نامی از این مدرسه نمیبینیم.
🍃 @feyziye_tehran
📷 #آیتالله_سید_هدایت_الله_تقوی_شیرازی در جمع اعضای #هیئت_بنی_فاطمه_تهران، در دوره پهلوی اول.
🔹 درتصویر ذاکر اهل بیت (ع) مرحوم #حاج_مرزوق هم دیده میشود.
✍ آیتالله تقوی شیرازی در #مسجد_سنگی خیابان ۱۵خرداد (بنای قبلی مسجد سنگی) اقامه جماعت میکرد.
جمعی از كلیمیان و مسیحیان و بهائیان به دست ایشان که از وعاظ صاحبنام تهران بود، به اسلام گرویدند.
☘این عالم بزرگ به تلاش و جدیت در امر به معروف و نهی از منکر شهرت داشت.
🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی ازاعضا وعزاداران هیئت حسنیه تهران.
درتصویر #آیتالله_میرزا_خلیل_کمرهای، #آیتالله_سید_محمود_طالقانی و #کاشفی_خوانساری دیده می شوند.
✍ شاید برای شما هم سؤال شده باشد که حکایت این تصاویر دستهجمعی در هیئات مذهبی قدیم چیست؟
🔻جریان از این قرار است که در گذشته رسم بر این بود هیئات بزرگ، روز خاصی را در نظر میگرفتند و به همه اهالی هیئت و واعظان و ذاکران خود اطلاع میدادند که در آن روز خاص در هیئت جمع شده و یک تصویر دستهجمعی بگیرند.
🍃 @feyziye_tehran
☝️به تصویر بالا بنگرید که تلفیق و تطبیقی میان نقشه تهران در سال ۱۳۰۵ق با نقشه ماهوارهای تهران صورت گرفتهاست.
✅ خیابانی که در تصویر میبینید، خیابان شهید مصطفی خمینی یا همان سیروس سابق، حد فاصل چهارراه سیروس و چهارراه مولوی است.
🕌 در تصویر سمت راست نام #مسجد_امینالدوله میبینید. اگر دقت کنید این مسجد بزرگ کمی پایینتر از چهارراه قرارداشته و تا آن طرف خیابان نیز امتداد داشته است.
🔺اما در نقشه هوایی، ساختمانی را میبینید که کنار خیابان قراردارد و امروز دبیرستان راهیان قدس نامیده میشود.
✍ #فرخ_خان_کاشی یا همان #امین_الدوله، دو مسجد به این نام ساخت. یکی مسجد بزرگ با ۱۴ ستون. و دیگری مسجد کوچک که مسجد سرخانه او بوده و هماکنون به همین نام در نزدیکی #امامزاده_سید_اسماعیل باقی است.
اما مسجد بزرگ در زمان #رضاخان و هنگام احداث خیابان سیروس ویران و قسمتی از آن نیز به مدرسه تبدیل شد.
🚶♂در واقع هروقت پیاده یا سواره از این قسمت عبور میکنیم، از وسط #مسجد_امین_الدوله عبور کردهایم.
🍃 @feyziye_tehran
📷 ردیف بالا سمت چپ: مرحوم #حاج_ملا_محمدجعفر_چالهمیدانی_تهرانی
سمت راست: فرزند ایشان، #شیخ_موسی_چالهمیدانی_تهرانی
✍ مرحوم حاج ملاجعفر که در #مسجد_امین_الدوله بزرگ اقامه جماعت میکرد، ابتدا وصیت نمود که وی را در این مسجد به خاک بسپارند.
📝 اما در قسمت دیگر وصیتنامه که چند سال بعد تکمیل و تصحیح فرمود، از این وصیت برگشت و فرمود که جنازه وی را به نجف اشرف حمل نموده و در جوار امیرمؤمنان(ع) به خاک بسپارند و چنین نیز عمل شد.
✨جالب اینجاست که اگر ایشان بر وصیت اول خود باقی بود، چه بسا با تخریب این مسجد در زمان #رضاخان، مقبره وی نیز در خیابان افتاده و صورت آن محو میشد.
🔹پس از مرحوم حاج ملاجعفر، فرزندش حاج شیخ موسی در این مسجد اقامه جماعت نمود.
🍃 @feyziye_tehran
📷 شهید #شیخ_فضلالله_نوری و فرزندش در کنار آیتالله#سید_عبدالله_بهبهانی در مراسم ازدواج پسر آقای بهبهانی
✍ #آيتالله_احسانبخش نماينده اسبق ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت مینويسد:
🔹«از استادم حضرت آيت الله #حاج_شيخ_مهدي_امامی_مازندراني در قم، شنيدم كه میفرمودند: روزي كه #شيخ_فضلالله_نوري را در تهران به دار كشيدند، من در #مدرسه_صدر (جلوخان مسجد امام بازار) بودم.
آن شب برخي طلاب مدرسه جشن و پايكوبي داشتند، جز حجره #شيخ_علي_علمالهدي كه تاريك بود. رفتم، خوب برانداز كردم و با دقت نگريستم، ديدم كه وي به شدت میگريد.
گفتم: تو كه مشروطه خواهي، چرا اشك میريزي! گفت: شيخ فضلالله را نكشتند، بلكه همه ما را كشتند، اسلام را كشتند».
🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی از برگزاری مراسم عزاداری درمنزل #سلطان_العلما در تهران، دوره قاجار
✍ #آیتالله_جاودان نقل میفرمایند:
یک روز شهادت #امام_صادق علیه السلام در منزل مرحوم #حاج_شیخ_مرتضی_زاهد روضه برقرار بود. بزرگان بازار تهران حضور داشتند.
🔻آقای آقا شیخ هادی تهرانی مشهور به #حاج_مقدس منبر بود. ایشان رو کرد به بزرگان بازار تهران و فرمود: شما انتظار دارید، اینجا بنشینید، و من برای شما روضه بخوانم، و بعد به بازار بروید درها را باز کنید، و به کار و کسب مشغول شوید. این طور نیست. من همین جا می نشینم، تا شما به بازار بروید، و بازار را برای مناسبت شهادت حضرت صادق علیه السلام ببندید. آن وقت اینجا بیایید، و در مجلس روضه شرکت کنید.
💠 بزرگان بازار آن طور که ایشان گفته بود عمل کردند،و از آن روز به بعد، رسم تعطیلی بازار، در شهادت حضرت صادق علیه السلام برقرار شد.
🍃 @feyziye_tehran
📷 جمعی از اساتید فاضل و دانشمند و دانشجویان #مؤسسه_وعظ_وخطابه:
نشسته از راست: #میرزا_یدالله_نظرپاک، احمد بهمنیار، رشید یاسمی، #سید_محمدکاظم_عصار، بدیع الزمان فروزانفر، علی اکبر سیاسی، #دکتر_محمود_شهابی
✍ مؤسسه وعظ و خطابه دو مرحله داشت. مرحله اول در سال ۱۳۱۵ش تأسیس شد و تا سال۱۳۱۷ ادامه داشت.
🔺مرحله دوم در سال ۱۳۳۳ش مجددا دایر شد و ریاست آن را #بدیع_الزمان_فروزانفر برعهده داشت.
✨✨ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت #آیتالله_خامنهای میفرمایند:
تأسیس موسّسهی «وعظ و خطابه» به سالهای ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ - یعنی دو یا سه سال بعد از شروع قلع و قمع روحانیت - برمیگردد.
🔹تأسیس این مؤسّسه برای آن بود كه هر كس میخواست روحانی بماند، میتوانست تحت نظر این موسّسه كه وابسته به رضاخان بود، روحانی باقی بماند! به عبارتی آخوند باشد؛ اما آخوند رضاخانی، درباری و در خدمت سیاستهای استكبار باشد.
🔻 البته آن موسّسه اساتید خوبی داشت. من نشریات مؤسّسهی «وعظ و خطابه» را در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ از اوّل تا آخر مطالعه كردم. مطالب بسیار خوبی در زمینههای دینشناسی، ادیان باستانی و ادیان معاصر داشت. آنها اساتید برجستهای را جمع كرده بودند و از لحاظ مطلب، كمبودی نداشتند.
🔺🔻تنها هدف آنها این بود كه سازمان روحانیت وجود نداشته نباشد.۱۳۷۴/۰۸/۱۰
🍃 @feyziye_tehran