eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ماجرای شهید مدرس گفتگویی تخصصی درباره روش سیاسی شهید آیت‌الله سید حسن مدرس • باحضور دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشگاه مطالعات تاریخ معاصر 📆 چهارشنبه ۸ آذر ⏰ حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۴ سیما 🔹 صفحه رسمی ماجرا را دنبال کنید: @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍سال ۱۳۴۰ و بعد از رحلت گزینه‌هایی برای مرجعیت عامه شیعیان مطرح شد که برخی از این چهره‌های برگزیده در شهرهایی غیر از قم و نجف سکونت داشتند و از جمله ایشان آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بود. در مدت اقامت ایشان در تهران (از سال ۱۳۳۹) و اقامه جماعت در مسجد جامع، مرجعیت ترویج می‌شد و رساله علمیه وی نیز منتشر شد. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ۱۰ آذر سالروز شهادت شهید مدرس 🔹 شهید مدرس در راستای اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی، به عنوان یکی از مراجع تراز اول از سوی علمای نجف به دومین مجلس شورای ملی راه می‌یابد؛ اما این حضور نظارتی آیت‌الله مدرس به دلیل دست‌اندازی جریان غربگرا ادامه پیدا نمی‌کند و ایشان ناگزیر در مراحل بعدی به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده و به نقش‌آفرینی می‌پردازد. 💠 ماجرای • گفتگو با: دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠طرح تفصیلی شهید مدرس در باره تفسیر قرآن کریم ✍ از تلاشهای پژوهشی شهید مدرس که هنگام تولیت مدرسه سپهسالار تهران مقدمات آن را فراهم ،ساخت، تدوین تفسیری برای قرآن بود وی برای تحقق این منظور تفاسیر متعدد ی اعم از مخطوط وچاپی فراهم آورد واز فضلایی چون بهبهانی،سید نصرالله تقوی شیخ محمد علی لواسانی و دیگر علما برای نیل به این مقصود دعوت به همکاری نمود واین دانشوران با آن شهید در تنظیم فهارس ومحورهای اصلی در بحثهای تفسیری همکاری کردند در این میان یکی از همکاران نسخه کاملی از تفسیر طنطاوی را برای مدرس آورد ،ان شهید مجلدی از این اثر را مورد بررسی دقیق قرار داد ودر حضور عده ای از عالمان در جلسه ای خاطر نشان ساخت متاسفانه مولف این اثر مطالبی علمی را در یک جا جمع کرده و خواسته است آیات قرآن را با علوم تجربی وطبیعی مرتبط بداند وبه زعم خودش با علم زدگی غربی مبارزه کند ،در حالی که او معنای حقیقی و روح قرآنی را نفهمیده واز نقش هدایتی کلام وحی غافل گردیده است، در صورتی که طرح تفصیلی مدرس محقق میگردید روشی عالی وسبکی تازه وژرف در موضوع تفسیرقران بود اما به دلیل دستگیری ،تبعید حبس سرانجام شهادت این عالم مجاهد این برنامه ناتمام وناکام ماند بر اساس این روش به مناسبت هرایه بحثهای فلسفی کلامی ،اخلاقی تربیتی وادبی با تعمق ویژه ای مطرح میگردید ،بااین وصف میتوان مدرس را صاحب نظر در تفسیر قرآن دانست، اصولاً جنبه های علمی ،معرفتی ،فکری وعرفانی مدرس تحت تاثیر مبارزات سیاسی آن بزرگوار قرار گرفته وغالب مولفان ومحققانی که به شرح حالش پرداخته اند آن چنان جنبه‌های سیاسی سیره آن عالم بصیر را پر رنگ وغلیظ نموده اند که بعد علمی ایشان را در حاشیه وحتی نسیان قرار داده اند. 🔹ارسال شده توسط: استاد غلامرضا گلی زواره 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍حاج مازندرانی از فقها و حکمای برخاسته از حوزه تهران بود که در بازار حجره داشت. بخش عمده‌ای از اساتید و طلاب مدرسه صدر در ماجرای از مخالفان آیت‌الله حاج بودند و بعد از شهادت شیخ در مدرسه شیرینی پخش کردند. آیت‌الله امیرکلایی که از شاگردان حاج شیخ فضل‌الله بود پس از آن روز دیگر گوشه‌نشین شد و اگر در جمعی می‌نشست روضه شیخ شهید را می‌خواند. در ادامه روایت این ماجرا را از زبان آیت‌الله جوادی آملی بشنوید👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خاطره از تأثر شدید آیت‌الله نسبت به شهادت استادش آیت‌الله 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت آیت‌الله در ۱۴ آذر ۱۳۴۲ ✍آیت الله خالصی‌زاده در سال ۱۳۰۱ از عراق به ایران آمد و با استقبال پرشور علما و اهالی تهران وارد این شهر شد. وی در بدو استقرارش در تهران برای نمایان ساختن فجایع انگلیس در عراق «جمعیت نمایندگان عالی بین النهرین» را تاسیس کرد و اسناد مربوطه را در کتابی به نام «مظالم انگلیس در بین النهرین» منتشر ساخت. فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله خالصی‌زاده از راه برگزاری برنامه‌ها و سخنرانی‌های منظم در بازار تهران گسترش یافت و «جمعیت مجتمعین مسجد سلطانی» را تاسیس کرد. سخنرانی‌های خالصی زاده در سال ۱۳۰۲ در کتابی به نام «مواعظ اسلامی» به چاپ رسید. دبیرکل حزب توده در خاطرات خود می‌نویسد: «خالصی زاده مدتی در سخنرانی‌هایی داشت و صحبت‌های خیلی تند ضد انگلیسی می‌کرد. او توانسته بود عده زیادی را که دشمن انگلیسی‌ها بودند و از قرارداد ۱۹۱۹ و از حاکمیت انگلیسی‌ها بر ایران دردمند بودند، جذب خود کند. در این زمان تریبون دیگری وجود نداشت. فعالیت نیروهای چپ و و دیگران فوق العاده ناچیز بود، ولی خالصی زاده عده زیادی جوان پسر و دختر را جذب کرده بود. من آنقدر خاطرم هست که خواهرم اختر به اتفاق هم‌شاگردی‌هایش در این سخنرانی‌ها شرکت می‌کردند. آنها از صحبت‌ها یادداشت برمی‌داشتند و یادداشت‌ها را با هم معاوضه می‌کردند.» 📚رسائل سیاسی آیت‌الله شیخ محمد خالصی‌زاده ص۱۸_۲۰ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 سیره اجتماعی علمای امروز...؟! ✍یک وقت که در اصفهان به دیدار آیت‌الله (که در دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ در تهران تحصیل و فعالیت داشتند) رفته بودم، اظهار شرمندگی از ایجاد زحمت داشتم، فرمودند: شما وقتی زنگ در این خانه را زدی، کسی پرسید کی هستی؟ یا در باز شد؟ عرض کردم: بدون پرسش در باز شد. این رفتار را در سیره اجتماعی آیت‌الله (که آیت‌الله مستجابی روابط نزدیکی با وی داشت) هم می‌بینیم. در خانه او به روی همه باز بود و راز محبوبیت این مجتهد مبارز هم (تا قبل از فتنه‌های دوران نهضت ملی) همین بود. 🔹دیروز یکی از دوستان که زیاد خدمت آیت‌الله مستجابی می‌رود تعریف می‌کرد: خدمت ایشان نشسته بودم، زنگ در به صدا درآمد و ایشان فوری در را باز کرد. گفتم: چرا نمی‌پرسید کیست؟! شاید مزاحمت یا خطری باشد. فرمود: آخوند باید درب خانه‌اش به روی همه باز باشد؛ یک روحانی وقتی زنگ خانه‌اش به صدا درآمد نباید بپرسد کیست؛ همه مردم باید بتوانند به نزد او بیایند! گاهی فرد نیازمند زنگ خانه ایشان را می‌زند، در باز می‌شود، وارد شده و پس از عرض سلام خدمت ایشان، خودش به آشپزخانه می‌رود و غذای مورد نیاز خود را برمی‌دارد، خداحافظی کرده و می‌رود. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡رابطه فقیه و عارف، و 🔻استاد : «روزی در محضر حجت‌الاسلام کنی روایتی نقل می‌شود و حاضران در معنای روایت اظهار نظر می‌کنند. حجت الاسلام نظر فضلا را نمی‌پذیرد. مرحوم حاج آقا فرزند ارشد مرحوم کنی نزد آقا محمد رضا قمشه‌ای می‌رود و از او می‌خواهد که حدیث را معنا کند. آقا محمدرضا چندین وجه در معنای حدیث بیان می‌کند و حاج آقا گفته آقا محمدرضا را می‌نویسد و نزد پدر می‌برد. مرحوم حاجی با دقت گفته آقا محمدرضا را مطالعه می‌کند؛ فرزند خویش را نزد خود فرا می‌خواند که به جناب میرزا اطلاع بده که عصر جمعه به زیارت او می‌رویم. مرحوم آقا محمدرضا معذرت می‌خواهد و خود عصر جمعه به زیارت حجت الاسلام کنی می‌رود. علاقه و احترام حاجی به اندازه‌ای بود که وقتی ملا محمود لنگ قمی بالای منبر سابق تهران متصل به مدرسه (صدر) از آقا محمدرضا انتقاد شدید می‌نماید و مردم را تحریک می‌کند که او را از مدرسه بیرون نمایند تا نتواند طلاب را گمراه نماید اوباش به مدرسه هجوم می‌برند؛ دو نفر از شاهزادگان قاجار که در درس حضور داشتند به وسیله چند نفر فراش حکومتی، آقا محمدرضا را در جایی پنهان می‌نمایند. مرحوم حاجی کنی دستور داد شیخ محمود را در در ملأ عام چوب زدند و به نوشت «چند بار تذکر دادم که در تهران شیخ الاسلام جامع منقول و معقول واجب و لازم است.» 📚جلال حکمت و عرفان ص۹۰ و ۹۱ 📷تصویر حاج ملاعلی کنی در کنار کارکنان 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡چرا امروز حوزه‌ها خروجی کمی در فقاهت و حکمت دارند؟ 🔻دیدگاه استاد (مصاحبه سال ۱۳۶۴): «یادتان می‌آید که آقای دکتر یحیی مهدوی در پذیرفتن دانشجو و معلم چقدر سخت می‌گرفت؟ خیلی احتیاط می‌کرد. این است که اگر الان عده‌ای نخبه اساتید فلسفه، دانشجوی سابق ادبیات هستند از هنر اوست؛ خیلی سخت می‌گرفت. حالا در قم هم طلبه‌های خوب بسیارند، منتها در حال حاضر ایام تحصیل در طول سال خیلی کم است؛ گویا به حساب یکی از دوستان در حدود ۹۵ روز است به همین دلیل است که همه رشته‌ها رکود علمی دارد. یعنی بعد از این خدای نخواسته دیگر یک مفسر حسابی، یک معلم اخلاق به دردخور، یک استاد فلسفه خوب نخواهیم داشت.... شما ۲۰ هزار نفر دانشجو دارید؛ در میان این‌ها عده‌ای را که سطح و یا قدری خارج خوانده‌اند انتخاب کنید و در فلسفه ممحض کنید. عده‌ای را هم حدود ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر یا ۲۰۰۰ نفر را ممحض کنید تا بروند و در فقه درس بخوانند تا مجتهد متبحری دربیایند. یک عده هم که سطح بخوانند می‌توانند واعظ بشوند. روضه خوان هم با تحصیل علوم ادبی به چیزی دیگر احتیاج ندارد. این است که الان بودجه خیلی عظیمی صرف می‌شود ولی اشخاص پرورش پیدا نمی‌کنند.» 📚کیهان فرهنگی، سال سوم، شماره۶. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای جلوه نور • ویژه‌برنامه ماجرا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها • باحضور: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری 📆 سه‌شنبه ۱۲ دی، ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه ۴ سیما 🔻مباحث این برنامه: ▫️بررسی اقوال در تاریخ ولادت و سن حضرت زهرا سلام الله علیها، ▫️محل ولادت فاطمه زهرا(س)، ▫️بررسی روایات خلقت نوری حضرت، ▫️سیره مادری دختر پیامبر(ص)، ▫️بحثی تاریخی پیرامون موقعیت خانه حضرت زهرا(س) در مدینه (خانه در کنار مسجدالنبی یا در نقطه‌ای دورتر یا هر دو؟) ▫️زمان و مکان هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃خاطره جالب استاد علی دوانی از جشن ولادت حضرت زهرا (س) در : 🔹«شبی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا در جشن مفصلی بود. تمام صحن مدرسه مملو از طلاب و علما و کسبه و تجار بود. زن‌های محله هم در پشت‌بام مدرسه اجتماع کرده بودند. منبری در کنار حوض مدرسه بود و مداحان مداحی می‌کردند. در آخر، حاج از وعاظ مشهور قدیمی تهران که می‌گفتند آقای فلسفی روش او را دنبال می‌کرده، در پلۀ دوم منبر ایستاده، شروع به سخنرانی کرد. در اثنای سخنرانی او، بهلول که در تهران معروف بود، با قیافۀ خاص خود، بلند قد، سرخ و سفید و چشمانی ریز، با شارب پرپشت، کلاه بوقی بلندی بر سر و قبایی پشمی به تن، با ریشی پرپشت و موی آشفته برخاست و مدتی دور حوض چرخید. چند بار به او گفتند بنشین، ولی او ننشست. حاج میرزا عبدالله هم گفت بنشین که در این هوای سرد به حوض می‌افتی، اما بهلول گوش نکرد و به قدری چرخید تا یک دفعه افتاد توی حوض. مجلس به‌هم خورد و صدای بگیرید بگیرید، بهلول خفه شد، از هر جا به گوش می‌رسید. خود بهلول هم که یا شنا بلد نبود، یا تعمد داشت، توی آب غَلت می‌خورد و کمک می‌طلبید. حاج میرزا عبدالله ناچار از منبر پایین آمد و درحالی‌که تف و لعنت به بهلول نثار می‌کرد، از مدرسه خارج شد. می‌گفتند بهلول از منبری‌ها و بعضی از رجال، حق و حساب می‌گیرد.» 📚 ص۱۶۷ ---------------------------------- ▫️روزگاری، درب مدارس علمیه تهران به روی همه مردم از مرد و زن باز بود. آفات و برکاتی داشت، اما نفعش بیش از ضررش بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡با شروع مبارزات در دهه ۴۰، غلبه فضای التقاط و مارکسیسم به اندازه‌ای بود که تعدادی از روحانیون نیز برای مبارزه به این گروه‌ها گرایش پیدا کرده بودند. این عده حتی وقتی می‌خواستند نهج‌البلاغه را تفسیر کنند بر مبنای اندیشه‌های مارکسیستی تفسیر می‌کردند. آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان یکی از اساتید جوان حوزه، مقابل این نوع نگرش ایستاده بود. 🔻در گفتگو با آیت‌الله محمود محمدی عراقی، از شاگردان قدیمی آیت‌الله مصباح یزدی و تولیت مدارس مشکات. 💠تکرار این برنامه را امروز ساعت ۱۵ در برنامه ماجرا از شبکه ۴ تماشا کنید. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی ابتدا مخالف حضور روحانیون در مشاغل اجرایی کشور بودند، اما بعد از انقلاب از این دیدگاه عدول می‌کنند! 🎥در این برش از بیانات امام خمینی، توضیحات ایشان را در باب تغییر دیدگاهشان و در باب اتهام می‌شنویم. ما را دنبال کنید: تاریخ حوزه تهران 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر مزار آیت‌الله شیخ محمد غروی کاشانی در شهر کاشان ✍آیت‌الله غروی کاشانی در پی فتوا علیه بهائیان کاشان به تهران تبعید شد و در دوران مبارزات نهضت ملی در کنار آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی به مجاهدت پرداخت. در ۱۳۴۱ که روحانیون و مراجع قم به مخالفت با رژیم شاه برخاستند، روحانیون تهران نیز به منظور مخالفت با رفراندوم شاه و پشتیبانی از مراجع قم در منزل آیت‌الله غروی اجتماع نمودند که همگی دستگیر و در زندان قزل قلعه زندانی شدند. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، آیت‌الله غروی اولین روحانی بزرگ تهران بود که طی اعلامیه‌هایی، مردم را به تبعیت از امام خمینی تشویق نمود و همین کار نیز باعث دستگیری و گرفتاری زیاد وی شد. حتی شاه شخصا دستور داد تلفن منزل او را قطع کردند و کسی حق ملاقات با او را نداشته باشد. در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ۱۳۴۶، آیت‌الله غروی که بسیار نگران سرنوشت جنگ بود، مجلس دعایی در مسجد ارک برپا نمود، و چون مامورین درهای مسجد را بستند در پشت درب مسجد همراه مردم برای پیروزی مسلمین دعا نمود، سپس مردم در اطراف پراکنده شدند و شعارهای مرگ بر اسرائیل سردادند. به دنبال آن، آیت‌الله غروی به شهربانی احضار شد در پاسخ تهدیدهای رئیس شهربانی گفت: دستگاه استبداد بداند که سه کار بیشتر نمی‌تواند درباره من بکند: یا زندان که باعث راحتی من است، یا تبعید که برای من سیاحت است، و یا کشتن که به درجه شهادت نائل می‌آیم! 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠سوابق علمی آیت‌الله غروی کاشانی ✍ آیت‌الله محمد غروی کاشانی فرزند حاج ملاّ محمّدحسین نطنزی حاکم شرع کاشان بود. وی قبل از این که به سنّ 9 سالگی برسد پدر خود را از دست داد و سرپرستی او را مادرش که فرزند یکی از بازرگانان سرشناس کاشان بود به عهده گرفت. مشارّالیه تحصیلات مقدّماتی را در کاشان آغاز کرد و صرف و نحو را از آخوند ملاّ محمّدحسن نحوی (متوفّی 1340 هـ . ق) فرا گرفت و بعد برای کسب علوم دینی در جلسات درس شرکت جست. وی پس از چندی برای طیّ مدارج بالاتر رهسپار اصفهان شد و پای درس علمایی چون: آخوند ، آقا سیّد مهدی دُرچه‌ای و میرزا احمد نشست و با اندوخته‌ای وافر از فلسفه، حکمت، ریاضی، فقه و اصول به زادگاه خود بازگشت و برای بار دوّم در جلسات درس و بحث ملاّ حبیب الله شریف شرکت نمود. معظّم له در سال 1341 هـ . ق برابر با 1301 هـ .ش عازم نجف اشرف گردید و چهارده سال در آن دیار از محضر: میرزا محمّدحسین نائینی، سیّد ابولحسن موسوی اصفهانی، شیخ ضیاء الدّین عراقی و شیخ اسد الله زنجانی بهره‌ها برد و موفّق به اخذ اجازة اجتهاد گردید و همچنین نجوم را از شمس تبریزی از علمای مقیم نجف آموخت. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت ۸ رجب سالروز ترور از علمای تهران و رهبران مشروطه در روزنامه خاطرات گزارشی می‌آورد که حاوی نکات جالبی است: «یکشنبه، ۲۲ جمادی‌الاول: از تفصیل تازه اینکه میل می‌کند خانه عزیزخان خواجهٔ شاهی که جوان خوشرو و موئی است برود. چون این خواجه طرف عشق وزیر اعظم است، به بهانه دیدن میرزا حسن مجتهد آشتیانی که خانه او به خانه عزیزخان وصل است می‌رود. میرزا حسن تعجب زیاد می‌کند. مغرب از آنجا خانه عزیزخان می‌رود و تا ساعت پنج آنجا می‌ماند. بعد سید عبدالله پسر مرحوم سید اسماعیل بهبهانی گله می‌کند که چرا خانه من نیامده است. جناب وزیر اعظم از حضرت عبدالعظیم (ع) روزی که مراجعت می‌فرمایند، خانه آقا سید عبدالله می‌روند، در کوچه‌های تنگ تهران کالسکه را می‌رانند. کالسکه واژگون می‌شود. آقا سالم از زیر کالسکه بیرون می‌آید. تفصیل را با اغراق زیاد به سید عبدالله می‌فرمایند. او هم الماس، غلام خود را خواسته، می‌گوید محض سلامتی آقا تو را آزاد کردم. این تفصیل تازه که بی‌اندازه اسباب تعجب است باید نوشته شود که مجتهدین هم تملق می‌کنند. سبحان الله مالک الملک!» 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠پیشوای ایرانی که تخت انگلستان را لرزانید! ✍حکومت محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۸ دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت، در حالی‌که دیگر کشورهای اسلامی اسراییل را به رسمیت نشناختند. با روی کار آمدن دولت ، علمای دانشگاه الازهر مصر ضمن نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله از وی خواستند دولت ایران را وادار به قطع رابطه با اسرائیل کند. روزنامه النذیر چاپ حلب (اردیبهشت ۱۳۳۰) در یادداشتی از زبان علمای الازهر خطاب به آیت‌الله کاشانی نوشت: «آیا می‌توانیم از پیشوای ایرانی که تخت انگلستان را لرزانید امیدوار باشیم که کاری کند تا ایران شناسایی خود را نسبت به دولت اسرائیل پس بگیرد؟ امیدواریم اکنون که همه فهمیده‌اند قضیه اسرائیل قضیه عربی نیست، بلکه مسأله‌ای است که به تمام کشورهای اسلامی مرتبط و بستگی دارد امیدواریم این مرد دست به چنین اقدامی بزند.» (ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی ص۲۹۷ و ۲۹۸) نتیجه فشار کشورهای اسلامی آن شد که کابینه دکتر مصدق علیرغم مخالفت با قطع رابطه با ، نسبت به تعطیلی دفتر ایران در اسرائیل اقدام کرد. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍سخن مدرس راجع به شیخ فضل الله شنیدنی است: «کشتن شیخ فضل الله که از اعلم علمای وقت بود، هم پیروزی بلشویک‌های اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس و هم ضایعه برای علمای نجف و ایران. حادثه بدی بود که هنوز هم علل آن در تاریخ همچنان مجهول مانده...» جرج بارکلی سفیر انگلیس در ایران خرسندی‌اش از قتل شیخ را این چنین در تلگرام ۱۰ اوت ۱۹۰۸ به ادوارد گری منعکس کرد: «شیخ فضل الله برای مملکت خود خطر بزرگی(!) بود خوب شد که ایران او را از میان برداشت». دکتر تندر کیا سخنی نغز و دقیق دارد: «... شیخ طبرستانی یک گناه بیشتر نداشته؛ گناهش این بود که اتفاقاً روش او با سیاست و مصالح بیگانگان جنوبی ناساز درآمد. هر کس از ما در این دو قرن اخیر همین گناه کبیره را مرتکب شد به همان روز و روزگار گرفتار گشت.» آری پیکر شیخ را در میدان بزرگ پایتخت بر دار آویختند تا به خیال خامشان در فقدان آن شهید شریعت محمدی(ص) را به صلابه کشند! همچنانکه انتخاب روز ۱۳ رجب سالروز علیه السلام نیز برای این کار لابد بدان منظور بود که کینه دیرینه‌شان را از تشیع و روحانیت آن باز ستانده باشند. 📚اندیشه سبز، زندگی سرخ، زمان و زندگی شیخ فضل الله نوری (علی ابوالحسنی منذر) ص ۱۵۴ تا ۱۵۷ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
• برنامه ماجرا 💠 ماجرای تأسیس حوزه به مناسبت ۱۰ بهمن سالروز درگذشت مؤسس حوزه علمیه قم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی 🔹 میهمانان: ۱. رضا مختاری، رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه. ۲. مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی. ۳. علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. 🔸 همراه با بررسی اسناد حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر به روایت آقای مسعود پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت. 📆 زمان: ۸، ۹ و ۱۰ بهمن، ساعت ۱۶ بازپخش: روز بعد ساعت ۹ شبکه ۴ سیما @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• برنامه ماجرا 💠 ماجرای تأسیس حوزه به مناسبت ۱۰ بهمن سالروز درگذشت مؤسس حوزه علمیه قم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی 🔹 میهمانان: ۱. رضا مختاری، رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه. ۲. مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی. ۳. علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. 🔸 همراه با بررسی اسناد حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر به روایت آقای مسعود پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت. 📆 زمان: ۸، ۹ و ۱۰ بهمن، ساعت ۱۶ بازپخش: روز بعد ساعت ۹ شبکه ۴ سیما @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔻 ✍ناصرالدین صاحب الزمانی از روانشناسان دوره پهلوی دوم در ارائه آماری از دانشجویان و طلاب ایرانی در سال ۱۳۴۱ می‌نویسد: «مجموع تمام دانشجویان ایرانی در داخل و خارج از کشور، در دانشکده‌های جدید و در آموزشگاه‌های دینی قدیمی (حوزه علمیه) مانند قم، نجف، اصفهان، تبریر و مشهد، احیاناً از ۶۰ هزار تن تجاوز نمی‌کند. این مقدار در میان ملتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر که قسمت اعظم جمعیت آن را فقط جوانان تشکیل می‌دهند، به خوبی مسأله کار و لزوم آن را برای جوانان آشکار می‌سازد.» «مجموع دانشجویان دانشکده‌‌های جدید ایران در زمان حاضر ۲۰۱۲۴ نفر است. دانشجویان خارج از کشور بالغ بر ۱۵ هزار تن تخمین شده‌اند. وزارت کار تا پایان فروردین ماه ۱۳۴۱ توانسته است از ۹۶۱۷ دانشجوی ایرانی در کشورهای خارجی و رشته‌های تحصیلی آنان، آماری نسبتاً دقیق به‌دست آورد. مقامات روحانی ما نیز به هیچ وجه آمار صحیحی از طلبه‌های علوم قدیمی در دست ندارند.» (جوانی پر رنج، ص۲۵) صاحب‌الزمانی از عدم ارائه آمار طلاب گلایه می‌کند اما این نکته درخور تأمل است که به شواهد اسناد، آن سال‌ها در حوزه علمیه قم نظام آموزشی نسبتا منسجمی وجود داشته است. از این‌رو چه بسا مدیریت حوزه، هوشمندانه از ارائه آمار طلاب به حکومت پرهیز می‌کرده است. البته این امر منافاتی با آن ندارد که به دلیل عدم وجود یکپارچگی در مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آمار دقیقی از طلاب ایرانی وجود نداشته است. حتی نیز دارای مدیریت یکپارچه‌ای نبوده و بعید نیست که آمار مشخصی از تعداد طلاب آن در دست نبوده است. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
----------------------------------------- 💠 مروری بر تاریخ ۱۵۰ ساله تهران و مجاهدت علمای تهران از حاج ملاعلی کنی تا روحانیت مبارز در خط امام 🌷 بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب درباره تهران در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران. ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃 ۱۲ بهمن ۵۷ ورود امام خمینی به سالن فرودگاه مهرآباد، و علما و روحانیونی که انتظار ایشان را می‌کشند. در تصویر آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله سید علینقی تهرانی، حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی، شهید حاج آقا مهدی شاه‌آبادی، آیت‌الله محمد مفتح و برخی دیگر از روحانیون تهران دیده می‌شوند. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷حضور روحانیت در راهپیمایی انقلاب 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran