7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت استاد #منوچهر_صدوقی_سها از استاد خود آیتالله میرزا عبدالکریم روشن
✍ #میرزا_عبد الكريم_روشن_تهرانی متوفای ۱۳۷۱ش درعلوم عقلي از شاگردان آقا #ميرزا_مهدي_آشتياني وآقا #ميرزا_طاهر_تنكابني بوده و در فلسفه و عرفان شاگرد #ميرزا_ابراهيم_امامزاده_زيدي، آیتالله #ميرزا_محمدعلي_شاه_آبادی و آیتالله #شيخ_محمدتقی_آملی بود. اما در آن بين با ميرزا طاهر تنكابني ارتباط باطني بسياري داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیتالله #حاج_شیخ_نصرالله_شاه_آبادی در دی۱۳۱۰ ش در قم متولد شد. برخی از اساتیدش در حوزه تهران عبارتند از:
#حاج_آقا_مصطفی_مسجدجامعی
#میرزا_ابوالحسن_شعرانی
#حاج_سید_محمدعلی_لواسانی
#حاج_شیخ_حسین_کنی
#میرزا_ابوالفضل_نجم_آبادی
#میرزا_هدایت_الله_گلپایگانی
#میرزا_مهدی_آشتیانی
#سید_کاظم_عصار
🔹ایشان در سال ۱۳۲۷ به قم رفت و در دروس آیات عظام بروجردی، حجت، سید محمدتقی خوانساری و شیخ عباسعلی شاهرودی شرکت کرد.
آیتالله شاه آبادی در سال ۱۳۳۰ش به نجف رفت و در درس حضرات آیات خویی، #شیخ_حسین_حلی، #سید_عبدالهادی_شیرازی، و سپس #امام_خمینی ره شرکت کرد و در کنار تحصیل تدریس مینمود.
🔹ایشان در سال ۱۳۴۹ به تهران آمد و در #مسجد_لاریجانی در #خیابان_پامنار به اقامه جماعت و خدمات دینی مشغول شد تا آنکه در سال ۱۳۷۹ش به قم هجرت کرد.
🍁آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی در روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ش در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
🍃ایشان در زمره فعالترین علمای تهران در همراهی با نهضت امام خمینی بود و پس از انقلاب نیز ریاست کمیته ۷ انقلاب و عضویت در #مجلس_خبرگان_رهبری را در کارنامه داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀جمعی از شهدای روحانی حوزه تهران
🗓۲۲ اسفند روز شهدا
🤲و قَتلاً فی سَبیلکَ تَحْتَ رایةِ ولیّکَ فَوفِّقْ لنا
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست:
آیتالله سید مصطفی مرتضی عاملی،
مرحوم #علامه_سید_جعفر_مرتضی_عاملی،
مرحوم #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی،
استاد حجتالاسلام #رسول_جعفریان.
سال ۱۳۶۷ش
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مرحوم #شیخ_حسنعلی_کرباسی متوفای ۲۳ اسفند ۷۸، بنیان #مسجد_الرسول(ص) در #میدان_رسالت نارمک و
رئیس #جامعه_علمیه_امیرالمؤمنین (ع)؛ از شاگردان امام خمینی ره و علمای مبارز تهران.
به نقل از یکی از اطرافیان: زمانی که مرحوم کرباسی تبلیغات خود را در مسجد الرسول (ص) شروع کردند مسجد به صورت چادری بود که دو در داشت و ما نماز جماعت را در زیر همان چادر اقامه می کردیم. معمولا حاج آقا بین دو نماز سخنرانی داشتند. روزی از طرف رژیم پهلوی دستور دادند که حاج آقا حق سخنرانی ندارد. خادم مسجد مسئول رساندن پیام آن مامور به حاج آقا شد و پیام به حاج آقا رسید. اما حاج آقا بدون توجه به آن پیام بعد از نماز مغرب شروع کردند به سخنرانی، وقتی آن مامور حاج آقا را در حالت سخنرانی دید، گفت: مگر ما نگفتیم که نباید صحبت کند! خادم جواب داد که ما به ایشان پیام را رساندیم. آن مامور یک سرباز مسلح آورد و گفت: " اسلحه خود را روبروی حاج آقا بگیر و اگر سخنرانی را قطع نکرد، ما دستود می دهیم، به طرف او شلیک کن! " مامور نامه کوچکی به عنوان اخطار نوشت و دست خادم داد که به دست حاج آقا برساند، وقتی که نامه به دست ایشان رسید بدون اینکه نامه را بخواند نامه را در جیبش گذاشت، نامه دوم نوشته شد و به دست حاج آقا رسید، باز حاج آقا نامه را بدون اینکه بخواند داخل جیبش گذاشت و به طور طبیعی مانند سخنرانی های گذشته اش صحبت هایش را تمام کرد. من در خانه خودم به حاج آقا گفتم: چرا سخنرانی را قطع نکردی، او می خواست شما را با اسلحه بزند؟ حاج آقا فرمودند: من خودم را آماده کرده بودم و اشهد خود را گفته بودم و منتظر بودم که بزند.
@tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست:
آیتالله حاج #شیخ_حسن_ثقفی_تهرانی برادر همسر امام خمینی ره،
آیتالله حاج شیخ محمود انصاری قمی (نفر وسط)،
آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی.
✍ آیتالله حاج #شیخ_محمود_انصاری_قمی از علمای مشهور تهران و نماینده آیات عظام #سید_ابوالقاسم_خویی و #امام_خمینی در ایران بود.
اساتید:
آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی و...
🔹ایشان با آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۲، در ترغیب و تشجیع علمای نجف به حمایت از حضرت امام نقش مهمی داشت تا آنکه در حدود سال ۱۳۴۳ ش به تهران آمد و به فعالیت های دینی و اجتماعی و امور خیریه پرداخت.
بنای مساجد ثامن الأئمه (ع) و جواد الأئمه (ع) در خیابان ناصرخسرو از خدمات ایشان است.
🍁آیتالله انصاری قمی در ۲۱ اسفند ۱۳۷۷ (۲۳ ذی قعده ۱۴۱۹ هجری قمری) در هشتاد سالگی درگذشت و پیکرش پس از تشییع در حرم حضرت معصومه(س) و اقامه نماز توسط #آیت_الله_وحید_خراسانی، در #قبرستان_شیخان قم دفن شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓محمدحسینخان مروی روز پنجشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۲۳۴ق برابر با ۲۷ اسفند ۱۱۹۷ش دار فانی را وداع گفته است.
📚خاوری شیرازی مینویسد: «از وقایع جانگدازی که سه روز قبل از نوروز فیروز اتفّاق افتاد اینکه، امیر کبیر حاجی محمدحسینخان عزالدینلوی قاجار مروزی، مخاطب بار، روی به عالم بقا نهاد. عموم مردم از فقدان آن امیر فاضل کامل ادیب اریب حسرتها خوردند و نعش عزیزش را به اماکن مشرّفۀ عتبات عالیات برده، در آن خاک شریف سپردند.» تاریخ ذوالقرنین، ج ۱، ص ۵۰۰.
💠 مرحوم# محمدحسین_خان_مروی بانی و واقف #مدرسه_مروی با یک آیندهنگری ژرف و در نظر گرفتن وضعیت حوزۀ علمی تهران، از نفوذ خود در دربار استفاده میکرد و پس از شناسایی حکمای والاقدری که در نقاط دیگر کشور زندگی میکردند، از پادشاه قاجار میخواست که با دستور و دعوتی شاهانه، آنان را به مرکز حکومت، طهران، فراخوانده و در مدرسه مروی اقامت دهد، تا حوزۀ فقهی و حکمی مقتدر و تأثیرگذاری در تهران بنیان نهد. از آن جمله است هجرت حکیم فرزانه، #ملا_عبدالله_زنوزی، از اصفهان به تهران که به پیشنهاد و درخواست #خان_مروی از #فتحعلی_شاه_قاجار صورت گرفت.
🍃بدون تردید باید خان مروی را با بنای مهمترین مدرسه علمیه تهران (با پشتوانههای معنوی و مادی قابل توجه) و دعوت از حکمای بزرگ عصر برای هجرت به پایتخت، که منجر به تاسیس #حوزه_حکمی_تهران شد، در کنار خدماتی چون کتابخانهای غنی از نسخ خطی ارزشمند، از خادمان ژرفنگر حوزۀ علوم دینی به حساب آورد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ یکی از تاجران بازار تهران از دنیا رفت و میخواستند پیکر او را به کربلا برده و در حرم حضرت ابالفضل (ع) دفن کنند، اما هرچه تلاش میکنند اجازهنامه انتقال جنازه از ایران به عراق صادر نمیشود و ناگزیر آن مرحوم را در تهران دفن میکنند، اما چند روز بعد، اجازه حمل جنازه به دستشان میرسد.
🍁همان روزها مرحوم #شیخ_مرتضی_زاهد از دنیا میرود و فرزندان تاجر، اجازهنامه را به خانواده آقا شیخ مرتضی میدهند و به این شکل پیکر پاک آن عارف عظیم الشأن در حرم مطهر قمر بنیهاشم (ع) دفن میشود.
☘چند سال پس از وفات ایشان، در زمان تعمیرات و بازسازی صحن حضرت عباس(ع) قبر مرحوم زاهد شکافته میشود و میبینند جنازه وی همچنان سالم و تر و تازه مانده است.
📚کتاب زاهد العلما ص ۲۸_۲۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۲۷، اقامه نماز عید قربان به امامت آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی (متوفای ۲۳ اسفند ۱۳۴۰).
در تصویر پایین: صف اول نماز، نفر دوم از چپ شهید #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی از اساتید حوزه تهران، نفر چهارم آیتالله #سید_هدایت_الله_تقوی از علمای مبرز تهران.
✍با نخست وزیری هژیر در سال ۱۳۲۷ #آیت_الله_کاشانی این انتخاب را نتیجه هماهنگی دربار و انگلیس برای حل مسأله نفت و ازدیاد قدرت شاه میدانست، بنابراین نماز عید فطر ۱۳۶۷ق (۱۶ مرداد ۱۳۲۷ش) را به صورت یک مانور علیه دولت هژیر در آورد و پس از آن به سخنرانی پرداخت. پس از آن، نماز عید قربان ۱۳۲۷ نیز تجمع مردم و علما را در جهت حمایت از ایشان در پی داشت.
📖#شمس_قنات_آبادی در خاطرات خود در این باره مینویسد:
«در تاریخ ایران بعد از خلع قاجاریه این اولین دفعهای [بود] که اولا چنین اجتماع بزرگ برای انجام یکی از فرائض مذهبی در خارج شهر تشکیل شده بود و باز هم برای مرتبه اول بود که در خاتمه یک اجتماع و عمل مذهبی، مسألهای سیاسی آن هم به این حد از اهمیت مطرح گردیده بود... اجتماع آن روز و سخنرانی انتقادآمیز و دعاهای آقای کاشانی که در معنی نفرین و انتقادهای شدید بود ...حکومت هژیر را متزلزل کرد.
🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت هم آیتالله کاشانی شعار ملی شدن نفت را از بین نخبگان سیاسی به سطح عمومی کشاند و به بسیج مردمی پرداخت و با اعلامیههایی، مردم را در نقاط متعددی چون مسجد سلطانی، میدان بهارستان و... به تجمعات اعتراضآمیز وامیداشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_محی_الدین_طالقانی متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش
✍ سید محیالدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم #میرزا_طاهر_تنكابنى و مرحوم آیتاللَّه حاج #سید_ابوالحسن_طالقانى (پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیتاللَّه خوانسارى و آیتاللَّه العظمى حائری یزدی بهرهمند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیتاللَّه حاج #شیخ_مهدى_حكمى_قمى بهرهبرد.
🍃سید محیالدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیتالله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃
🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیتاللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیتالله سید محیالدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت.
🔹در آن موقع جماعتى از محترمین #محله_قنات_آباد تهران به قم آمده و از مرحوم آیتاللَّه حائرى خواستار بازگشت آیتالله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در #مسجد_مقدس (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
▫️فرزند ایشان یعنی آیتالله #سید_نورالدین_طالقانی نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیتالله سید محمود طالقانی بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار
به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پدر حکیم الهی #سید_محمدکاظم_عصار/ سید محمد عصار مقدمات و سطوح را در تهران خواند و پس از آنکه در نجف و سامرا از محضر #میرزای_شیرازی و دیگر اساتید #مکتب_سامرا بهرهبرد، در سال ۱۳۰۱ ق به تهران آمد و از آن پس ۴۰ سال در تهران سکونت داشت تا آنکه اواخر عمر به مشهد مقدس هجرت کرد.
👇👇👇👇ادامه مطلب 👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پد
✍ استاد #دکتر_مهدی_محقق مینویسند:
در کتابخانه آستان قدس رضوی کتابی از مرحوم سیدمحمد عصار ـ پدر استاد سید محمد کاظم عصار ـ یافتم که در آن به نقد شرح منظومه سبزواری پرداخته و نحوة عرضه مطالب فلسفی را به گونهای دیگر پیشنهاد کرده بود.
من در این اندیشه بودم که این تصمیم را با استادم عصار، درمیان بگذارم و یقین داشتم از اینکه اثری از پدر او چاپ و منتشر خواهد شد، خوشحال میشود و مرا بر این عمل تشویق مینماید. وقتی این امر را بر او عرضه داشتم، رنگ چهره خندان او زرد گردید و حالت ناخشنودی در سیمایش آشکار گشت و در همان حال فرمود: «نورانیت حاج ملاهادی را با این مطالب نمیتوان پوشانید. من در سفری که به خراسان رفتم، آقا چند صفحهای از این کتاب را بر من خواندند که من یارای شنیدن بقیه را نداشتم و ایشان هم بر موضع طرفداری من از حاج ملاهادی واقف گشتند و سخن را دنبال نفرمودند.»
سید محمد عصار در کتاب خود ایراداتی بر سبزواری وارد ساخته و در برابر ابیات منظومه حاجی، ابیاتی را از خود پیشنهاد کرده است؛ از جمله به جای:
معرف الوجود شرح الاسم و لیس بالحد و لا بالرسم
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
بداهه الوجود فی الاکوان مغن عن التعریف و البرهان
و به جای این بیت:
ان الوجود عندنا اصیل دلیل من خالفنا علیل
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
اصاله الماهیه احتمالا لا یستحق البحث والجدالا
با یک نظر اجمالی میتوان حکم کرد که در این اختلاف پدر و فرزند، حق با دومی بوده است و گفته ارسطو را به یاد میآورد که گفته است: «حق و افلاطون هر دو را دوست میدارم، ولی حق را بیشتر دوست دارم.» و همچنین این داستان آدمی را به یاد گفته مؤلفان رسائل اخوانالصفا میاندازد که میگفتند: «ما استادان خود را که مربی جان ما هستند، بر پدران خود که جسم ما را پرورش دادهاند مقدم میداریم.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran