eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در سنگر مساجد تهران 🥀 به مناسبت شهادت ایشان در ۲۷ آذر ✍️ آیت‌الله مفتح در سال ۱۳۴۹ به تهران آمد. در همین سال به دعوت در این دانشکده مشغول به تدریس شد و همزمان به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران‌ به اقامه نماز جماعت در مسجد دانشگاه اهتمام ورزید. پس از حضور موثر در دانشگاه و مسجد دانشگاه به پیشنهاد برخی از بزرگان‌ در (ع) تهران حضور یافت‌ و این مسجد را مرکز فعالیت‌های علمی و مبارزاتی خود قرار داد. وی با همکاری استاد شهید مطهری‌، شهید بهشتی‌، شهید باهنر و دیگر دوستان، جلسات متعددی در این مسجد برگزار نمود و مباحث اسلامی را با طرحی نوین و شکلی جدید مطرح کرد. فعالیت دکتر مفتح پس از بسته شدن مسجد الجواد(ع) در سال ۱۳۵۲ در ادامه پیدا کرد. فعالیتهای او در این مسجد، این مکان را به پایگاه علمی و مبارزاتی علیه رژیم مبدل ساخت‌. همین امر موجب شد تا ساواک روز سوم آذر ۱۳۵۳ پس از سخنرانی به مسجد هجوم برده و ایشان را به همراه دستگیر و به زندان منتقل کرده و مسجد را نیز تعطیل نمایند. در نزدیکی مسجدی به تازگی بنا شده بود که در موقعیت بسیار مناسبی قرار داشت و دکتر مفتح پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۵۴ اقامه نماز جماعت این مسجد را بر عهده داشت و در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله طالقانی و استاد مطهری این مسجد را قبا نام نهادند. 📷 تصویر: جلسه ائمه جماعات شمال تهران در مسجد قبا به دعوت شهید مفتح 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰 به مناسبت درگذشت آیت‌الله در ۲۷ آذر ۱۳۴۴ش ✍️ میرزا ابوالفضل نجم آبادی از نوادگان و متولد ۱۳۱۷ق در تهران بود که دروس مقدماتی و سطح را در تهران به ویژه فراگرفته، سپس به حج مشرف شد و در مکه و مدینه کوشید با نگرش ، خود را به برادران اهل سنت نزدیک کرده و ضمن آشنایی با افکار آنها، نگرش آنها نسبت به شیعیان را دریابد. ميرزا ابوالفضل هنگام بازگشت از حج، با همان نگرش و انگیزه به كشورهاي لبنان، ‌سوريه، فلسطين و مصر سفر کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر و بهره برد. ميرزا ابوالفضل نجم آبادی پس از مدّتي به تهران مراجعت كرد و در و حسن‌آباد در مدرسه و مسجد جد بزرگوارش حاج شيخ هادی به تدريس و رسيدگي به امور ديني مردم پرداخت. در سال ۱۳۲۷ش كه مدرسه عالي سپهسالار پس از مدتي ركود مجددا مهياي تربيت طلاب گرديد، وي به موجب وقف‌نامه آن مدرسه، و همچنین بر حسب اشاره آيت‌الله بروجردي، به تدریس كتب «مكاسب» و «رسائل» شيخ انصاری و شرح منظومه حكيم سبزواري اشتغال ورزيد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ سخن پیرامون سابقه تاریخی ما را به حدود سال ۱۲۵۰ق می‌برد که شبستان قدیمی بنا شد. منظور از حاج ملاجعفر نیز یکی برترین فقها و مراجع دارالخلافه طهران در عهد قاجار یعنی مرحوم است که در کوچه مجاور همین مسجد که آن نیز به نام وی است سکونت داشت و در این مسجد به اقامه جماعت و تبلیغ و البته تدریس و افتاء می‌پرداخت. بعدها که بزرگ (واقع در مسیر خیابان سیروس که در زمان رضاخان تخریب شد) ساخته شد، مرحوم حاج ملاجعفر برای اقامه جماعت به آنجا رفت و امور مسجد حاج ملاجعفر به فرزندش سپرده شد. (محل قرار گرفتن هر دو مسجد را در نقشه تهران قدیم می‌بینید) 📜 حاج ملاجعفر دو وصیتنامه دارد که در اولی وصیت کرده بود بدنش را همین مسجد امین‌الدوله دفن کنند؛ اما چندی بعد و در دومی وصیت کرد که پیکرش را به عتبات حمل و در نجف اشرف به خاک بسپارند. طبیعی است که اگر ایشان بر وصیت نخست خود باقی مانده بود، شاید امروز قبرش در وسط خیابان سیروس (خیابان شهید مصطفی خمینی فعلی) قرار می‌گرفت. 🔹بعد از شیخ عیسی مسجد حاج ملاجعفر تا حدودی متروکه شد تا آنکه اهالی محل از مرحوم که چندی بود از قم به تهران بازگشته و در کوچک و جایی دیگر، تدریس داشت، دعوت کردند تا محل تدریس خود را به مسجد حاج ملاجعفر منتقل سازد. اینگونه بود که با آمدن ایشان و شاگردانشان، این مسجد مدرسه دیرینه‌سال، رونقی دوباره یافت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀به مناسبت شهادت آیت‌الله در ۴ دی۱۳۵۳ 💠 آیت‌الله غفاری پس از آنکه در سال ۱۳۳۵ به تهران عزیمت نمود، در خانه‌ای در خیابان وحدت اسلامی سکونت یافت، تا آنکه سال ۱۳۳۸، به‌دعوت اهالی تهران‌نو به آن منطقه رفت و فصل جدیدی از فعالیت تبلیغی و مبارزاتی خود را آغاز کرد. در همین دوره، آیت‌الله غفاری به تدریس در نیز اشتغال داشت. ✨از جمله نخستین اقدامات اجتماعی آیت‌الله غفاری در تهران، می‌توان به تعطیلی که به مرکز فسق و فجور اشرار تبدیل شده بود، اشاره کرد. همچنین احیای در مجاورت و کنار خانه مخروبه شیخ شهید، از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی حاج شیخ حسین غفاری بود. ☘ فرزند شهید آیت‌الله غفاری: بارها اتفاق افتاده بود که من با پدرم به قم می‌رفتیم. پدرم هیچ‌وقت بیرون ناهار نمی‌خورد؛ گرسنه می‌ماندیم تا به تهران برگردیم. می‌گفتند: «مادرتان در خانه تنهاست. آن مرد سعادتمند نیست که خانمش در خانه تنها بماند و خودش بیرون غذا بخورد.» 📚زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله حسین غفاری ص۱۴۸ 📷 تصویر: از راست: شهید آیت‌الله غفاری، ، 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیت‌الله در سنین نوجوانی ردیف دوم، نشسته در وسط: آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی پدر آقا سید محمود 🗓 به مناسبت درگذشت آیت‌الله در ۶ دی ۱۳۱۰س 🕌 @tarikh_hawzah_tehran 👇👇👇
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیت‌الله در سنین نوجوانی ردیف دوم، نشسته در وسط: آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی پدر آقا سید محمود 🗓 به مناسبت درگذشت آیت‌الله در ۶ دی ۱۳۱۰س ✍سید ابوالحسن طالقانی در محلۀ قنات‌آباد تهران در اتاقکی محقر زندگی می‌کرد و در مسجد آن که نام گرفته بود، به اقامۀ جماعت می‌پرداخت و با وجود آنکه وجوهات شرعی بسیاری به دستش می‌رسید، اما تنها با دسترنج خود از ساعت‌سازی و حق‌التدریس امرار معاش می‌کرد. 🔹درباره تدریس ایشان نوشته‌اند: «اولین عالم فقیهی که در تهران به درس خارج پرداخت، آیت‌الله حاج سید ابوالحسن طالقانی بود که در یکی از مدرسهای بزرگ مدرسه مروی، منبر کوچکی در وسط می‌گذاشتند و گرداگردش علما و طلاب می‌نشستند تا از درس و بحث این عالم بزرگ کسب فیض کنند.» 🔹در حدود سال 1303ش، آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیت‌الله شیخ علی مدرّس تهرانی و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین همچون (پدر )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای مدرسۀ مروی نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبه سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری رضاخان داشته و به‌صورت سری در مدرسه مروی و محله قنات‌آباد برگزار می‌شده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع می‌شود، آیت‌الله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظره دینی تغییر می‌دهد ... 🔹این مؤسسه اقدام به انتشار نشریه‌ای به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخ‌هایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده می‌شود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار تیمورتاش، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد و هم جلسات مدرسۀ مروی متوقف گردید. 📖برگرفته از کتاب: 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🔰تصویر: در لباس روحانیت، نشسته بر بالین استادش ✍️ پروفسور مشهور به در سال ۱۳۰۳ش در اصفهان متولد شد و در ۲۰ سالگی برای تحصیل علوم دینی به تهران آمد. پس از فراگیری مقدمات در سال ۱۳۲۶ به حوزه مشهد رفت و در تحصیل علوم نقلی تا رتبه اجتهاد پیش رفت و در معقول نیز از اساتید آن‌ دیار مقدس بهره فراوانی برد.‌ در همان زمان بود که وقتی آیت‌الله اواخر عمر شریفش و در دوران کسالت، برای مدتی کوتاه در مشهد اقامت و تدریس داشت، عبدالجواد حکیمی نیز با ایشان آشنا شد و از محضرش استفاده کرد. هنگامی که مرحوم میرزا مهدی آشتیانی به تهران بازگشت، میرزا عبدالجواد نیز به تهران آمد و در آن آخرین سال‌ها و ماه‌های حیات استاد، ملازم، بلکه پرستار ایشان بود و در منزل، از محضر میرزا مهدی آشتیانی بهره می‌برد. او در تهران در ساکن شد و به تحصیل نزد آیت‌الله حاج ، آیت‌الله و پرداخت. پروفسور فلاطوری در سال ۱۳۳۱/ ۱۹۵۴م به آلمان رفت و در شهرهای ماینز، کلن و بُن به تحصیل فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفۀ حقوق، علوم دینی تطبیقی و... مشغول شد، تا آنکه در سال ۱۹۷۳م رسالۀ استادی خویش را با عنوان «دگرگونی بنیادین فلسفۀ یونانی در اثر برخورد با اندیشۀ اسلامی» نگاشت و به درجۀ پروفسوری نائل آمد. 🔺این اندیشمند برخاسته از حوزه تهران در تاریخ ۹ دی ۷۵ در آلمان دار فانی را وداع گفت و پیکرش در اصفهان به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ: حاج شیخ حسین خندق آبادی؛ آیة الله حاج شیخ جعفر خندق آبادی؛ حاج شیخ محمد خندق آبادی. ✍ فرزند مرحوم آیت‌الله در سال ۱۲۹۶ش در محله تهران متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران پشت‌سر گذاشته و سپس به قم عزیمت می‌کند و در مدت ده سال دروس عالیه را از محضر اساتید حوزه قم فرامیگیرد و در همین مدت با ره نیز انس می‌یابد. 🔹در همان سالها، پی از آنکه برادر وی حاج میرزا خلیل خندق‌آبادی که امامت جماعت مسجد خندق‌آباد را برعهده داشت، مرحوم می‌شود، به دعوت مردم محل و به توصیه عموی بزرگوارش مرحوم حاج به تهران بازمی‌گردد و امامت جماعت مسجد خندق‌آباد را برعهده گرفته و در زمره یکی از وعاظ توانای تهران جای می‌گیرد و در هیئتهای مختلفی از جمله صنف لباس‌فروش‌ها، صنف کفاش‌ها، و مساجدی همچون و به منبر می‌رود. 🔹شیخ حسین خندق‌آبادی در جریان مبارزات روحانیون مبارز تهران در حوادث مختلفی همچون مخالفت با طرح و ولایتی و ۱۵_خرداد حضوری فعال داشت و در کنار دیگر وعاظ و روحانیون، بارها به زندان افتاد. 🍃مرحوم حاج شیخ حسین خندق‌آبادی سرانجام در شب ۲۱ ماه رمضان برابر با ۱۳ دی ۱۳۴۵ در حالی که بر روی منبر مشغول سخنرانی بود دار فانی را وداع می‌گوید. او که خود از روحانیون مبارز تهران بود، مراسم تشییع پیکرش تا شهرری نیز به عرصه مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مرجعیت به کنار... 🎥 نوحه‌خوانی به‌یادماندنی مرحوم آیت‌الله برای (س) 🗓۱۳ دی سالگرد رحلت 🏴 شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتشار برای نخستین بار 📽 تشرف مرحوم به محضر حضرت زهرا (س) و بشارت آن حضرت به ایشان ✨دیدم اتاق روشن شد؛ حضرت زهرا(س) آمد؛ خودم را روی پاهایش انداختم که ببوسم، اما نگذاشت؛ دستش را داد بوسیدم؛ گفتم: اماه! خذینی الیک؛ مرا با خودت ببر. فرمود: کلا، ان لک اجلا ستقضی؛ عمری داری باید طی کنی؛ و اعمالا ستقوم بها؛ ثم یصیر آخر امرک الینا؛ [و کارهایی که باید انجام دهی؛ سپس در پایان به سوی ما می‌آیی]. شروع کردم به گریه کردن... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 حاج شیخ حسن سعید تهرانی، نفر اول از چپ، در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و امام خمینی(ره) ▫️آیت‌الله حاج شیخ حسن سعید تهرانی متولد ۱۲۹۸ ش در تهران متوفای ۱۹ دی ۱۳۷۴ در تهران مدفون در ▫️تحصیل مقدمات و سطح در حوزه تهران و علوم دانشگاهی تا مقطع کارشناسی در رشته‌ی الهیات ▫️از شاگردان آیات عظام: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلّی در حوزه علمیه نجف ▪️آیت‌الله شیخ حسن سعید در سال ۱۳۴۴ش به تهران بازگشت و طبق دستور پدر بزرگوراش آیت‌الله به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع بازار پرداخت. 🔹وی به عنوان یکی از روحانیون همراه با نهضت امام خمینی ره شناخته می‌شود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran