تاریخ دیروز، امروز، فردا
◀️ #تکفیر و موضع امام صادق(ع) ☘️ مرحوم #کلینی در #کافی شریف،ج2،ص401 روایتی را از #هاشم_صاحب_بريد نق
◀️ #مردم، عامل قدرت حق و باطل(1)
☘️ از روایتی که در نوشته قبل آمد، به علاوه مجموعه روایات دیگر، روشن میشود که حضرت میخواهند سه خط کلان را ترسیم کنند: 1. سران و #ائمه_جبهه_حق 2. سران و #ائمه_جبهه_کفر 3. #عوام و توده مردم. هویت و حقیقت دو دسته اول شبیه همان چیزی است که امام راحل از آن تعبیر به #اسلام_ناب و #اسلام_امریکایی میکردند. ائمه حق به دنبال اقامه اسلام نابند و ائمه کفر به دنبال اقامه شهوت.
☘️ نکته مهم آن است که علاوه بر آن دو دسته، دستۀ سومی نیز وجود دارد که از آن تعبیر به #عوام و به تبعش #اسلام_ناقص و عوامانه میکنیم؛ این اسلام متعلق به تودهها و عوام مسلمانان جهان است که البته درنهایت و در معدل، یا در مسیر رسیدن به #اسلام_ناب حرکت میکند، یا در مسیر ملحق شدن به #اسلام_آمریکایی.
☘️ در واقع در انتهای امر، واسطهای میان بهشت و جهنم نداریم؛ اما در مسیر رسیدن به دو قطب نهایی، این دستۀ سوم قرار میگیرد که میتوان نام آن را «#اسلام_عوام» گذاشت. در آیات و روایات به این سه دسته اسلام تصریح شده است؛ علاوه بر روایتی که در نوشته قبل آمد، در روایت دیگری از پیامبر اسلام(ص) آمده است:
☘️ امتم بعد از من به سه فرقه تقسیم میشوند: 1. فرقهای اهل حقاند که هیچ باطلی با آنان مخلوط نیست[...] 2. و فرقهای اهل باطلاند که از هر حقی بهدورند[...] 3. و فرقهای گمراهاند که بین این دو هستند؛ نه بهسوی آن طرف و نه این طرف؛ [...] از حضرت راجع به اهلحق و امام آنان سؤال کردم؛ فرمود: علیبنابیطالب امام پرهیزکاران است.(بحارالانوار، ج28، ص10)
☘️ در حدیث دیگری زراره میگوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: خداوند در قرآن فرموده: «او کسی است که شما را خلق کرد؛ پس گروهی از شما کافر است و گروهی مؤمن»؛ پس مردم فقط دو دسته هستند: یا مؤمناند یا کافر و امکان ندارد دستۀ سومی باشد که نه مؤمن است و نه کافر؛ امام باقر(ع) فرمود: به آیهای دیگر از قرآن توجه نکردهای که خداوند میفرماید: «گروهی هستند که عمل صالح را با گناهان درآمیختهاند و امید است که خداوند بر آنان ببخشاید»؟ [...] سپس حضرت فرموند که به خدا سوگند! آنان نه مؤمن هستند و نه کافر.(کافی، ج2، ص403)
☘️ در اکثر موارد به این دستۀ سوم و نقش توده ها توجه لازم نمیشود، درحالیکه نقش آنها در #نبرد_حق_و_باطل بسیار مهم بوده، تا آنجا که حتی میتوان #کلید_پیروزی هر کدام از جبهه حق و باطل را در دست همین #توده_مردم دانست. آنهایند که به هر طرف رو کنند، او پیروز است. البته «#مستضعفین_غیر_مسلمان» نیز بخش دیگری هستند که در همین دسته قرار میگیرند و اتفاقا نقش مهمی در نبرد حق و باطل دارند ولی فعلا محل بحث ما نبودند.
➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/108
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ #مردم، عامل قدرت حق و باطل(2)
☘️ #اسلام_ناقص یا عوامانه، بنا بر اینکه در نشناختن و عمل نکردن به #اسلام_ناب، قاصر یا مقصرند، درنهایت یا به سوی اسلام ناب گرایش مییابند یا بهسوی #اسلام_امریکایی؛ همان طور که جاماندگان واقعۀ کربلا درنهایت یا در مسیر امام حسین(ع) قرار گرفتند یا در مسیر یزید(لعنةاللهعليه).
☘️ اساساً #نبرد_حق_و_باطل در طول تاریخ بر محور #ائمۀ_جبهۀ_حق و #ائمۀ_جبهۀ_کفر بوده، اما نتیجۀ این نبرد را باید در این دستۀ سوم که #عوام و تودههای طول تاریخاند، جستوجو کرد؛ به این معنا که درنهایت این #قدرت_عظیم_مردمی حامی جبهۀ حق میشوند یا حامی جبهۀ باطل؟
☘️ در واقع #سرنوشت_نبردهای_حق_و_باطل را جهتگیری این دستۀ سوم مشخص میکند، لذا اصلیترین سیاست بزرگان جبهۀ حق و دلباختگان به اسلام ناب، #بیدار_کردن_فطرت_تودهها و کشاندن آنها از اسلام ناقص و عوامانه بهسوی اسلام ناب است.
☘️ البته در نقطۀ مقابل نیز سرمایهگذاری جبهۀ باطل برروی «#شهوت» تودۀ مردم است و این نبرد دائمی انسان است در میانۀ فطرت و شهوت! عوام اگر با #پیشوایان_حق همراه شدند، راهی بهشت میشوند و اگر مبتلا به #پیشوایان_باطل شدند، راه جهنم را درپیش خواهند گرفت:
➕ «يك عده جزء عواماند و قدرت تصميمگيرى ندارند؛ #عوام، بسته به خوشطالعى خود، اگر تصادفاً در مقطعى از زمان قرار گرفتند كه پيشوايانى مثل امام اميرالمؤمنين(ع) و امام راحل ما بر سرِ كار بودند و جامعه را بهسمت بهشت مىبردند، به ضربِ دستِ خوبان، بهسمت بهشت رانده خواهند شد؛
اما اگر بخت با آنها يار نبود و در مقطعى قرار گرفتند كه «وَجَعَلۡنَٰهُمۡ أَئِمَّةً يَدۡعُونَ إِلَى النَّارِ» [قصص: 41] ...بهسمت دوزخ خواهند رفت؛ پس، بايد مواظب باشيد جزء «عوام» قرار نگيريد.» بیانات رهبرانقلاب، 20/3/1375
☘️ فطرت اولیۀ انسانها #فطرتی_الهی است و همین مسئله دست برتر جبهۀ حق در نبرد با جبهۀ باطل است و از اینجا، تأکید #مکتب_امام بر مسئلۀ #مردم نمودار میشود:
➕ «همان چیزی که در وصیت امیرالمؤمنین ـ علیهالسلام ـ به #مالک_اشتر بود، در آن فرمان معروف که عامۀ مردم، تودههای مردم را بیاور، آنها را بطلب؛ آنها هستند که دلشان با خدا آشناتر و مأنوستر است، در خدمت اهداف خدایی بیشترند؛
دنبال خواص مردم، گروهها و قشرهای ویژه نرو! مردم هرجا هستند، عامۀ مردم، آنجا اهداف الهی قابل پیاده شدن و تأمین شدن است و رهبران اسلامی این را همیشه به ما توصیه کردهاند. نمیگویم عامۀ مردم هیچوقت در طول تاریخ گمراه نشدهاند؛ نمیگویم هیچوقت تودههای مردم دوروبَر یک پیغمبر را نگرفتند که سنگ به او بزنند؛ چرا؛ اتفاق هم افتاده؛
ما در #چهره_نگاری_طبقات_اجتماعی، طبقۀ عامه مردم را داریم که بالقوه طرفدار همۀ سخنهای حق است؛ اما گاهی تربیتهای نادرست میتواند روی او اثر بد بگذارد. یک رهبر خوب، آن رهبری است که عامۀ مردم را هدف فعالیت و تلاش خودش قرار میدهد، روی آنها کار میکند، آنها را هدایت میکند، از نیرویشان هم استفاده میکند؛
کمااینکه در انقلاب خود ما این کار انجام گرفت. همه معتقد بودند که مردم نمیآیند؛ امام معتقد بود که مردم میآیند. همه از مردم و نیروی مردم و اجابت مردم مأیوس بودند؛ امام امیدوار بود. خیلیها سراغ #طبقات_ویژه رفتند؛ امام از سال چهلویک گفت: «#مردم».» بیانات رهبر انقلاب، 8/6/1362 و 11/5/1363
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش اول)
✍️#حسین_بغدادی
➕«هيچ ملتى بدون دارا بودن يك فكر و يك #ايدئولوژى و يك #مكتب، نمىتواند #تمدن_سازى كند.» رهبرانقلاب،23/7/1391
🔹#مکتب_تمدن_ساز_امام خمینی به عنوان امتداد مکتب اسلامِ نبوی و علوی در عصر حاضر، در رأس اموری است که #نقشۀ_راه حرکت در #عصر_غیبت را پیش روی حقیقتطلبان عالم قرار میدهد. مدعای این نوشتار آن است که شناخت «#مکتب_امام»، در رأس معارفی است که مسلمانان و بهخصوص #جوانان_انقلاب، باید دغدغۀ زندگی خویش را بر آن متمرکز کنند؛ چراکه این مکتب، همچون روحی واحد و نرمافزاری جامع، به تمام آرمانها و حرکتهای متعدد و مختلف حقطلبان عالم، سمتوسویی ویژه و تکاپویی کارساز میبخشد.
🔸امام خمینی(ره) بهوسیلۀ انقلاب اسلامی ایران، #طرحی_عملیاتی را برای زمینهسازی ظهور حضرت حجت(عج) پیش روی جبهۀ حق قرار داد که رهبر معظم انقلاب از آن به «#تمدن_نوین_اسلامی» تعبیر کرده و آن را #تنها_مسیر_زمینه_سازی_ظهور معرفی میکند. پرسش اساسی این است که چگونه و از چه مسیری میتوان به تحقق عملی چنین تمدنی در عصر غیبت دست یافت؟
🔹پاسخ به این پرسش، اضلاع و ابعاد متنوع #مکتب_امام را تشکیل میدهد؛ و تنها مسیر تمدنسازی در عصر غیبت، شناخت، پذیرش و کاربست عملیِ مکتب امام توسط امت اسلام و مستضعفان جهان و قیام چندین نسل از آنان برای اقامۀ نقشۀ راه این مکتب است.
➕«اگر حرف شما ملت ايران پيش رفت، اگر شما توانستيد پيروز شويد، به آن #نقطۀ_موعود برسيد، آنوقت مسير تاريخ عوض خواهد شد؛ #زمينۀ_ظهور ولىامر و ولىعصر ـ ارواحنالهالفداء ـ آماده خواهد شد.» 19/10/1391
➕«امام بنيانگذار يك #مكتب_فكرى_و_سياسى_و_اجتماعى است؛ ملت ايران اين مكتب را، اين راه را، اين نقشه را پذيرفت و در آن مشغول حركت شد؛ ادامۀ اين راه بستگى دارد به اينكه اين #نقشۀ_راه، درست شناخته بشود.» 14/3/1394
🔸اگر ملت ایران بتواند ادامۀ این راه را براساس نقشۀ مکتب امام طی کند و به نقطۀ موعود خویش، که تمدن نوین اسلامی است، برسد، آنگاه وعدۀ خمینی کبیر(ره) در وصیتنامۀ نورانیاش تحقق خواهد یافت:
➕«بهسوى يك #دولت_اسلامى_با_جمهوري_های_آزاد_و_مستقل بهپيش رويد كه با تحقق آن، همۀ مستكبران جهان را به جاى خود خواهيد نشاند و همۀ #مستضعفان را به #امامت و وراثت ارض خواهيد رساند؛ بهاميد آن روز كه خداوند تعالى وعده فرموده است.»
🔹حرکت بهسوی امت واحد اسلامی و شکلگیری جامعۀ عظیم بینالمللیِ حقطلبان، تنها از مسیر ترویج #اسلام_ناب و #مکتب_امام خمینی(ره) امکانپذیر است؛ چراکه تمام مؤلفههای لازم برای تشکیل یک هویت جمعیِ مقاوم، در تاروپود مکتب امام موج میزند و همۀ کمالات و زحمات هزارسالۀ عالمان، مبارزان و مصلحان اسلامی و حقیقتجو، در این مکتب بهصورت منسجم و کارا جمع شده است.
🔸نکتۀ اساسی آن است که بتوانیم پیامها و معارف این مکتب را به جان و ذهن #تودۀ_مردم، مخصوصاً جوانان ایران و جهان برسانیم؛ این مهم، همتی جمعی ازسوی #نخبگان_انقلابی را طلب میکند تا سه مرحلۀ اساسی برای #تربیت_امت در گسترهای بزرگ طی شود:
1️⃣مرحلۀ یکم: آگاهی (علم)؛
در قدم نخست باید ذهن و قلب مردم ایران، امت اسلام و مستضعفان جهان با ادعاها و ادلۀ #دستگاه_فکری_رهبران_انقلاب، آشنا و بهتدریج با اندیشههای #مکتب_امام مأنوس شود؛ باید #حرف_نویِ_انقلاب اسلامی بهگوش مردم برسد؛ چه از طریق کتاب، چه آثار هنری و رسانهای و چه کارآمدی عملی و میدانی.
➕«برای پشتوانۀ حرکت عظیم مردمی، یک سد و #تکیهگاه_مستحکم_فکری لازم است؛ امام بزرگوارِ نهضت ما توانست این تکیهگاه مستحکم فکری را از #اسلام استخراج کند.»18/3/1382
2️⃣مرحلۀ دوم: ایمان (اعتقاد)؛
قدم بعد گرهخوردن آن معانی و مفاهیم به جان انسان و جامعه است تا از رهگذر آن، شوق، همت و انگیزۀ تحقق دانستهها در وجود جامعه شکل بگیرد و آمادۀ پرداختن هزینههای آن گردد.
➕«ارادت مردم به امام بزرگوار، بهمعنى پذيرش #مكتب_امام بهعنوان راه روشن و خط روشن حركت عمومى و همگانى ملت ايران است؛ يك #راهنماى_نظرى_و_عملى است كه كشور و ملت را به #عزت و #پيشرفت و #عدالت مىرساند.»14/3/1390
3️⃣مرحلۀ سوم: اراده (عزم)؛
اگر در ملتی علم و اعتقاد به یک اندیشه و مکتب شکل بگیرد، بهتدریج شاهد عزم و #ارادهای_جمعی در آن خواهیم بود که بهسوی رفتاری واحد برای تحقق آن اندیشهها حرکت میکند؛ پس در این مرحله است که میوه و ثمرۀ #گفتمان_سازی_مکتب، خود را نشان میدهد و استقامت بر این اراده، تنها مسیر پیروزیِ نهایی است.
➕«در هر قيام مردمى، جنگ واقعى بين ارادهها است؛ هر طرفى كه مصممتر باشد و سختىها را تحمل كند، پيروز قطعى است.»15/11/1389
📌بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/116
📌سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/118
📌چهارم: https://eitaa.com/TarikhDEF/119
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ نظر #آیت_الله_خامنه_ای درباره هدفمندی یارانه ها
🔹از وقتی که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح شد، بارها دیدم بعضی از دوستان انقلابی مطرح میکردند که رهبر معظم انقلاب با این طرح مخالف هستند چون نتیجه اش خورد شدن قشر ضعیف جامعه است. کاری به درست یا غلط بودن اجرای این طرح ندارم اما فقط خواستم بگم رهبر انقلاب نظرشون درباره اصل این کار مثبت هست لذا به غلط ایشون رو مخالف این طرح نشون ندیم.
البته ایشان برای اجرای صحیح این طرح نکاتی را مطرح کرده که در جای خود باید ملاحظه بشود و فعلا محل بحث نیست مانند پیوست این طرح برای حمایت از تولید کنندگان یا کنترل گرانی و... در ادامه به برخی از عبارات ایشان اشاره میشود:
🌱 «يك مصداق از اين جهاد اقتصادى، همين طرح #تحول_اقتصادى است كه دولت دو سه سالى است اين را مطرح كرده. يك بند از طرح تحول اقتصادى، #هدفمندى_يارانه_ها بود...» 6/6/1390
🌱 «همهى كارشناسان اقتصادى، چه در دولتهاى قبلى، چه در دولت كنونى متفقالقولند كه #هدفمندى_يارانه_ها براى كشور يك نياز و يك ضرورت است؛ همه اين را اعتراف كردهاند. با وجود اينكه اين معنا مورد اتفاق همه بوده است، اما اين اقدام لازم به خاطر دشوارىهايش، به خاطر پيچيدگىهايش، بر زمين مانده بود.[در ادامه ایشان به اهداف مهم اجرای این طرح پرداخته اند]» 1/1/1391
🌱 «اين مسئلهى #طرح_تحول... از همان كارهاى بزرگ و از همان كارهايى است كه جرئتِ اقدام به آن كار، خودش باارزش است. خب، همه اين سرفصلها را قبول كردهاند و قبول دارند. همين مسئلهى #هدفمند_كردن_يارانه_ها، واقعاً چيز خيلى مهمى است؛ در دولتهاى قبل هم مطرح بوده... منتها پيشرفت نمىكرد...[این طرح تحول] حتماً هم بايد انجام بگيرد.
🌱 من توصيه مىكنم در اين كار حزم به خرج بدهيد؛ يعنى مطلقاً نگذاريد در اين قضيهى بزرگ، #شتابزدگى به وجود بيايد. اين كار، كار مهم و كار بزرگى است؛ اگر إن شاء اللَّه بتوانيد اين را خوب انجام بدهيد، يكقدم بلند براى پيشرفت كشور برداشتهايد؛ البته اگر خوب انجام نگيرد، آن وقت خطرها و ضررهايى هم دارد...
🌱 توقف و ترسيدن از ورود در اين ميدان را بههيچوجه توصيه نمىكنم؛ اما نگاه كردنِ جلوى پا، نگاه كردن به چشماندازهاى دوردست و تبعاتى كه ممكن است به وجود بيايد و راه جلوگيرى از آن تبعات را توصيه مىكنم.
🌱 فرض كنيد ممكن است يك بخشى از اين طرح تحول، مثلًا #تورم_زا باشد. خب، فكر كنيد براى مقابلهى با اين تورم چه كار بايد بكنيد. چه اقدامى بايد انجام بدهيد كه اين يا پيش نيايد و تورم ايجاد نشود؛ يا اگر ايجاد مىشود، كمتر ايجاد بشود تا اين كار اقتصادى و اين #جراحىِ_بزرگ، به خوبى و به سلامت انجام بگيرد.
🌱 يك مسئله هم... مسئلهى #انتقاد و #تخريب است. مرز انتقاد و تخريب چيست؟ تخريب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ يا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخريب از آن داشته باشيم. خب، بايد مشخص بشود تخريب كدام است و انتقاد كدام است.
🌱 معناى انتقاد آن ارزشيابىِ منصفانهاى است كه يك آدم كارشناس مىكند؛ نقادى همين است ديگر. وقتى شما طلا را مىبريد پيش يك زرگر كه نقادى كند، او مىگويد كه آقا! اين عيارش بيست است؛ يعنى عيار بيست را قبول مىكند؛ حالا از بيست و چهار عيار- كه طلاى خالص است- چهار عيار كم است. اين شد نقادى. البته زرگر هم هست و وسيلهى نقادى را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را برديد مثلًا پيش يك آهنگر و او يك نگاهى كرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اينكه چيزى نيست! اين اسمش نقادى نيست. اولًا اصل طلا بودن اين، انكار شده. خب، بالاخره مرد حسابى! حالا عيار بيست و چهار ندارد، عيار بيست كه دارد؛ اين را قبول كن! ثانياً: شما كه اهل اين كار و آشناى اين كار نيستى!
🌱 آدم متأسفانه مىبيند چيزهايى كه به نام انتقاد از دولت و نقادى دولت، امروز گفته مىشود، شكل همين تخريب را دارد: يعنى انكار امتيازات، قبول نكردن برجستگىها و كارهاى خوب، و درشت كردن و برجسته كردن ضعفها. خب بله، ضعف هست. هر دولتى بالاخره ضعف دارد؛ انسانها ضعف دارند ديگر؛ ضعفها را بگويند، قوّتها را بگويند.
🌱 جمعبندىِ كار يك دولت، آن وقتى است كه ضعفها و قوّتها را منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهند؛ آن وقت مىشود جمعبندى كرد. نه اينكه بيايند يكسره بنا كنند به بدگويى كردن و انكار كردن همهى خصوصيات... انتقاد خوب است، تخريب بد است؛ انتقاد خدمت است، تخريب خيانت است؛ نه خيانت به دولت، بلكه خيانت به نظام و خيانت به كشور است. نبايد تخريب بكنند، انتقاد بكنند.
🌱 البته شما در شنيدن انتقادها #سعه_صدر داشته باشيد. يعنى واقعاً اگر انتقادى منصفانه است، با روى باز بپذيريد. حتّى من مىخواهم به شما توصيه كنم كه تخريبها را هم تحمل كنيد.» 2/6/1387 با دولت نهم/ بخش بیشتری از این صحبت را آوردیم چون انگار مخاطب امروز دولت بود.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
اگر #میدان پشتوانه #دیپلماسی نبود، حکم توقیف #نفتکش_ایرانی توسط دادگاه #یونان لغو می شد؟
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش دوم)
✍️ #حسین_بغدادی
🔹با دقت در سه مرحله ذکر شده، درمییابیم که ریشۀ بسیاری از مشکلات امروز جمهوری اسلامی و جهان اسلام، نداشتنِ اراده و #عزم_واحد است که ریشۀ آن نیز نبودِ #انسجام_فکری و ذهنی جامعه، بهخصوص نخبگان است؛ بنابراین #شاه_کلید باز شدن قفل مشکلات مادی و معنویِ امت اسلام، #بازگشت_به_اسلام_ناب محمدی(ص) و مجتمع شدن زیر پرچم وحدتبخش آن است.
🔸مکتب امام در تلاش است تمام سؤالات زمانه و نیازهای آیندۀ امت اسلام را از متن اسلام ناب استخراج کند و بهشکلی منسجم و جامع، پیشِ روی اهل این زمان و دوران قرار دهد و درست در همین نقطه، #نبرد_فکری عظیمی میان #اسلام و #غرب_مدرن شکل میگیرد.
🔹هریک از دو مکتب اسلام ناب و غرب مدرن که بتواند ذهن و قلب افراد بیشتری را مجذوب خود کند، میتواند ارادۀ خویش را در ادارۀ جامعۀ بشریت تحقق بخشد؛ به همین دلیل است که راهبردیترین مسئله را در #عصر_غیبت میتوان جمع شدن امت اسلام و مستضعفان جهان بر گِرد پرچم #اسلام_ناب و #مکتب_امام، همچنین بازیابی #هویت_واحد برای شکلگیری عزم و ارادۀ واحد در مبارزه با ظالمان بینالمللی دانست.
🔸این «#نبرد_مکتب_ها» عمیق ترین لایه «#جنگ_نرم» است و نقطه کانونی پیروزی امریکا بر شوروی در #جنگ_سرد، سرمایه گذاری بر همین نقطه بود. طبق اسناد مراکز مهم امریکایی که در پی طراحی نبردهای امروزین با مسلمانان و مخصوصا حکومت اسلامی هستند یکی از بهترین الگوها همان الگوی پیروزی امریکا بر شوروی و بهترین راهبرد هم همان شیوه های نرم به کار رفته در جنگ سرد است که در تلاش هستند به بازسازی آن برای مقابله با جوامع اسلامی دست یابند.
➕«طی سال های اولیه #جنگ_سرد، این امر مورد پذیرش قرار گرفت که ایالات متحده و متحدانش درگیر مناقشه #ایدئولوژیک بین #لیبرال_دموکراسی و #کمونیسم هستند. سیاست گذاران درک کردند که این مناقشه ایدئولوژیک باعث رقابت هایی در حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و روانی می شود. این برای مخاطبان مختلف، #جنگ_اذهان و قلوب بود که مهمترین آنها توده های عمومی پشت پرده آهنین[جهان کمونیسم] و اروپای غربی بودند.
[امروز نیز] ...ایالات متحده درگیر جنگی است که «هم جنگ تسلیحاتی و هم #جنگ_ایده_ها» است و پیروزی نهایی در آن تنها در صورتی دست یافتنی خواهد بود که «ایدئولوژی های افراطی در چشم مردم دارای آن و حامیان ضمنی اش بی اعتبار شود».» کتاب استراتژی امریکا: توسعه شبکه های سکولار-لیبرال در جوامع اسلامی، موسسه رند، ترجمه موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، ص64
🔹نتیجه این #نبرد_ایدئولوژیک در بالاترین سطح، #تغییر_نظام_معرفتی و اعتقادی و همچنین #نظام_ارزشی و هنجارهاست که نتیجه آن نیز تغییر در محاسبات و رفتارها می شود. تمرکز #جنگ_نرم بر آن است که ذهن و قلب مردم را چنان جذب کند که انتخاب و اراده شان در مسیر اهداف و منافع دشمن گردد و تمرکز این جنگ، بر دور کردن مردم از دستگاه معرفتی و ارزشی و محاسباتی خودشان و جایگزین کردن دستگاه مطلوب دشمن، در ذهن و قلب آنهاست، که به طور خلاصه باید گفت: «#انقلاب_فکری، عمیق ترین لایه یک #انقلاب_مخملی است.»
➕«ایالات متحده و سایر کشورهای غربی برای تاثیرگذاری بر نتیجه «#جنگ_ایده_ها» به طور مستقیم کار چندانی نمی توانند انجام دهند و تنها خود مسلمانان برای مانع شدن از سوء استفاده افراطیون از اسلام اعتبار دارند. با وجود این، #میانه_روها نیز نخواهند توانست به صورتی موفقیت آمیز مانع #رادیکال_ها شوند، مگر اینکه عرصه ایفای نقش برای آنها آماده شود و غرب در این خصوص می تواند با ترویج ایجاد #شبکه_های_مسلمانان_میانه_رو، کمک کند...
مسلمانان میانه رو، لیبرال و سکولار دارای ارزش های سیاسی سازگار با ارزشهای جهانی هستند که زیربنای تمام جوامع لیبرال مدرن را تشکیل می دهد... از این رو، شرکایی بالقوه برای ایالات متحده و دوستان و متحدانش در منازعه ایدئولوژیک در مقابل اسلام گرایی رادیکال هستند.» کتاب استراتژی امریکا...، ص17
🔸نتایج عملی ای که از این راهبردها استخراج می شود، تبدیل به دستورالعمل های کاربردی برای اجرا درجوامع اسلامی می شود و ما امروزه آثار ملموس آن را در اطراف خود مشاهده می کنیم.
➕«یکی از دلایل موفقیت #رادیکال_ها در تبلیغ عقاید خود این است که مساجد را به ابزاری برای تبلیغ و عضوگیری تبدیل کرده اند. از سوی دیگر، #دانشگاهیان_لیبرال، در مراوده با مردم در مساجد راحت نیستند. آنها ترجمه زبان پژوهش و دانشگاه به زبان مردم کوچه و بازار را دشوار می دانند. از این رو، یک #جنبش_مسلمانان_لیبرال یا #میانه_رو_با_پایه_های_مردمی به کسب مشارکت فعال #روحانیون_میانه_رو، به ویژه روحانیون جوانی بستگی دارد که #رهبران_مذهبی آینده خواهند بود.» کتاب استراتژی امریکا...، ص123
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش سوم)
✍️ #حسین_بغدادی
🔹رهبرمعظم انقلاب به زیبایی این نقشه عمیق دشمن را شناسایی کرده و #امت_اسلام را در برابر آن هوشیار کردند، هم سطح این نبرد که «#جنگ_نرم» است و هم الگوی نبرد را که «#بازسازی_فروپاشی_نرم_شوروی» است.
➕«وقتى يك رژيمى، يك نظامى از لحاظ #گفتمان، از لحاظ منطق، در چشم مردم خودش ساقط بشود، ديگر اميدى به بقاى اين رژيم نيست.» رهبرانقلاب،14/11/90
➕«يك #طرح_همه_جانبه_امريكايى براى فروپاشى نظام جمهورى اسلامى طرّاحى شد و جوانب آن از همه جهت سنجيده شد. اين طرح، طرح بازسازىشدهاى است از آنچه كه در #فروپاشى_اتّحاد_جماهير_شوروى اتفاق افتاد.»رهبرانقلاب،19/4/79
🔸بنابراین سلاح این جنگ، از جنس #تقویت_فکر و قلب است و تنها مسیر آن #تعمیق_مکتب و ایدئولوژی است.
➕«سلاحهاى #جنگ_نرم؛ يعنى #قدرت_روحى و #قدرت_فكرى. بنده مكرّر در مورد قوى شدن كشور مطالبى را عرض كردهام؛ يكى از اجزا و بخشهاى مهم و تعيينكنندهى تقويت كشور همين است كه ما جوانهايمان را مجهّز كنيم، مسلّح كنيم به سلاح فكر و سلاح تفكّر صحيح كه در معارف اهلبيت (عليهم السّلام) موج ميزند.»رهبرانقلاب،26/11/98
🔹البته #مکتب_امام در این نبردِ جهان بینی ها و #نبرد_ایدئولوژی_ها، دست برتر را نسبت به #غرب_مدرن دارد و این نقطه قوت ما در قیاس با کمونیسم برای نبرد تمدنی با غرب است. کلان ترین تحلیل مکتب امام از غرب و تمدن مدرن آن در همین لایه بنیادین است و بزرگ ترین مشکل این تمدن و #عامل_اساسی_سقوط_نهایی آن را در این ساحت می داند.
➕«وضعيتى كه امروز در دنيا هست، وضعيت #تحول است. اوضاع جهان در حال تبديل به يك شكل جديد و #هندسه_جديد است... آنچه كه امروز دارد اتفاق مىافتد، ناشى از خطاى در نگاه فلسفى و بنيانى و فكر غرب نسبت به جهان و انسان است؛ #خطاى_در_جهان_بينى است. البته اينجور خطاها، مثل خطاهاى تاكتيكى تأثيراتش سريع نيست؛ مثل خطاهاى راهبردى، تأثيراتش ميانمدت نيست؛ اين خطاها تأثيراتش بلندمدت است.
بعد از دو سه قرن، اين خطاها دارد خودش را نشان مىدهد؛ و بدانيد كه اينها را زمين خواهد زد... در مقابل سترون و نازا بودن غرب در برون زائى انديشه هاى نو -كه بعد از اومانيسم و مكتبهائى كه متكى به اومانيسم هستند و فلسفههاى زائيده و منشأ گرفتهى از اومانيسم غربى، ديگر غرب زايش فكرى نداشته و ايدهى نو براى بشر و حيات انسان ارائه نداده- جمهورى اسلامى داراى زايش فكرى است...
ما امروز در زمينهى مسائل سياسى، «#مردم_سالارى_دينى» را عرضه مىكنيم؛ در زمينهى مسائل عمومىِ اجتماعى، «#ابتناء_تمدن_بر_معنويت» را ارائه مىكنيم؛ در زمينههاى گوناگون، «#كرامت_انسان» را مطرح مىكنيم؛ «#آميختگى_دين_و_زندگى» را مطرح مىكنيم. اينها #حرف_نوئى است.»رهبرانقلاب،22/5/91
🔸#چالش_اصلی_امروز_جبهه_حق و مکتب امام آن است که از یک سو بتواند ذهن و قلب مستضعفان جهان را نسبت به این درماندگی بنیادین غرب متقاعد کند و افسانه شکست ناپذیری ساختار های جهان مدرن را در هم شکند و از سوی دیگر موفق شود آنها را به سوی شکل گیری یک #هویت_عظیم_بین_المللی و ساختارهای آن که همان #تمدن_نوین_اسلامی است رهبری کند.
➕«امروز استبداد بينالمللى و ديكتاتورى بينالمللى متجسم است در ديكتاتورى آمريكا و پيروان آمريكا و شبكهى شيطانى و خطرناك صهيونيستى... اين #پيچ_تاريخى اى كه گفتم، عبارت است از تحول از سيطرهى چنين ديكتاتورىاى به آزادى ملتها و #حاكميت_ارزشهاى_معنوى و الهى؛ اين پيش خواهد آمد؛ استبعاد نكنيد.»رهبرانقلاب،10/11/90
➕«كى مىخواهد با اينها مواجه شود؟ يك انسان، يك حزب و يك مجموعه نمىتواند. آن چيزى كه مىتواند در مقابل اين امواج كُشنده و كوبنده بايستد، يك #هويت_عظيم_جمعىِ_بين_المللى است. امروز اين هويت عظيم جمعى و بينالمللى در حال شكل گرفتن است؛ محورش هم نظام جمهورى اسلامى است... يك هويت جمعىِ بينالمللىِ زندهى خستهنشو، متكى به ايمان قلبى و دينى.»24/7/84
📌بخش اول یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/109
📌بخش دوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/116
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش پایانی)
✍️ #حسین_بغدادی
🔹مسئلۀ شکلگیری هویتی بینالمللی و مقاوم دربرابر مستکبران جهانی، #راهبرد_اصلی_مکتب_امام در عصر غیبت و #تنها_مسیر_زمینه_سازی_ظهور حضرت حجت(عج) است که تنها از مسیر اصلاح و ارتقای شخصیت جوامع اسلامی صورت میگیرد؛ این نیز در گرویِ تغییر در دستگاه اندیشه و نگرش آنهاست؛
اما با سوگمندی تمام باید گفت که امروز آشفتگی و تشتت در ذهن و اندیشۀ نخبگان ایران و جهان اسلام باعث چندپارگی و تفرّق تودۀ مردم و عامل بسیاری از مصائب جهان اسلام شده است؛ تاجاییکه میتوان #امّ_المصائب_کشور و جهان اسلام را #آشفتگی_ذهنی_جبهۀ_انقلاب دانست.
🔸درست در همین نقطه است که باید «#بازگشت_به_مکتب_امام» را فوریترین و عمیقترین راهحل و #راهبردی_ترین_مأموریت_امروز_جبهۀ_حق دانست.
➕«اگر امروز #امت_اسلامى همت كند، مىتواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقبماندگيها و مشكلات و سختيها و ذلتهاى دنياى اسلام بكشد؛ پيشواى اين حركت هم نخبگان جامعهاند؛ چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى ـ در حوزۀ دين، در حوزۀ دانشگاه ـ كه مىتوانند انتخاب اين راه را به امت اسلامى توصيه كنند و نشان دهند.»رهبرانقلاب،27/1/85
🔹این توحّدِ همت و اراده، اصلیترین خاکریز نبرد حق و باطل در طول تاریخ و در نبرد امروز اسلام و استکبار است؛ پس میتوان گفت: «#نبرد_اراده_ها، خط مقدمِ نبرد حق و باطل».
➕«مهم اين است كه جوان ايرانى بداند ايران در كجاى اين جبهه است! در دنيا يك جنگ عظيم و يك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نيست، اما #جنگ_اراده_ها و عزمها و سياستها و تدبيرهاست. ايران در كجاى اين جنگ است؟ ايران در جبههاى از اين جنگ در مركز فرماندهى قرار دارد كه افراد آن جبهه را ملتها تشكيل مىدهند.»رهبرانقلاب،31/2/86
🔸جنگ ارادهها، #جنگی_نامتقارن است؛ به این معنا که هر گروه، از منابع قدرتی بهرهمند است که گروه دیگر آن را ندارد. #مهمترین_منبع_قدرت_جبهۀ_حق در طول تاریخ، #ایمان و اعتقاد و #مکتب او بوده و این سرمایۀ بیمثال در امروز ایران و اسلام، در #مکتب_امام متجلی شده است.
تمام تلاش دشمن آن است که این منبع قدرت را از دست ما خارج کند تا دربرابر او بیسلاح شویم و درنهایت، ارادهها سست شود؛ یعنی یک #جنگ_نرم_«شناختی» در جریان است تا پایههای «#ارادۀ_امت» را که ریشه در مکتب امام دارد، سست و متزلزل کند؛ پس ریشۀ #جنگ_نامتقارنِ امروز اسلام و استکبار، #جنگ_شناختی و نبرد مکتبهاست.
➕«ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چرا؟ ممکن است او یک امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم؛ اما ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت ارادۀ انسان مؤمن؛ این را ما داریم؛ این شد #جنگ_نامتقارن. در جنگ نامتقارن، ارادهها هستند که با هم میجنگند؛ هر ارادهای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد.
در میدان، اراده را ضعیف نکنید؛ در میدان نبرد، اراده را دچار تزلزل نکنید؛ اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد ارادهاش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد. نگذارید ارادهتان سست بشود؛ نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسههای دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این ارادۀ مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است.»رهبرانقلاب،3/3/95
🔹مهمترین کاری که امروز در نبرد حق و باطل میتوان روی آن تمرکز کرد، #گفتمان_سازی_مکتب_امام در ذهن و قلب تودۀ مردم، بهخصوص نخبگان و جوانان است و #تربیت_مردم براساس مکتب امام، «#تنها_مسیر» است:
➕«مسئلۀ اصلى ما، مسئلۀ مردم است؛ حضور مردم، ميل مردم، ارادۀ مردم، عزم راسخ مردم. اين را بايد عرض كنيم؛ در همۀ تحولات و جنبشهاى گوناگون اجتماعى بزرگ، نقش مردم، نقش معيار است.»رهبرانقلاب،20/7/90
🔸و درمیان اقشار مختلف مردم، ویژگی خاص #جوانان آن است که «#موتور_محرک» این اقیانوس بیکراناند:
➕«نسل جوان در هر جامعه، موتور حركت تحولات اجتماعى و تحولات سياسى است؛ بهخصوص جوان دانشجو؛ طبيعتش اين است.»رهبرانقلاب،19/9/92
🔹بنابراین #توصیۀ_کلیدی به جوانان انقلابی در این جنگ، این است که:
➕«انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در #نبرد_نامتقارن جبهۀ کفر و استکبار با پرچم برافراشتۀ #اسلام_ناب، این وظیفۀ همۀ ما است؛ هرکدام باید چشمۀ بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم.»رهبرانقلاب،1/11/95
📌بخش اول یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/109
📌بخش دوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/116
📌بخش سوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/118
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندیها و داشتههایمان، روایت ضعفها و مشکلاتمان، روایت انقلاب، امام، جنگ و...
روایت خوب و درست یک امر چه داشتهها و چه تجربهها و اتفاقات و شخصیتها از خود آن داشته و اتفاق و... مهمتر است، چون همه آنها محدود به زمان و مکان هستند اما روایت درست آنها را زنده نگه میدارد در طول زمان و مکان.
رشد هر اجتماعی بر پایه داشتهها و تجربیاتش است.
این هم گزارشی از داشتههای علمی ما در ۷۰۰ سال قبل که به تازگی و اتفاقی کشف شده است.
https://eitaa.com/sharhe_hal
تاریخ دیروز، امروز، فردا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندیها و داشتههایمان، روایت ضعفها و مشکلاتمان، روایت انق
دکتر امیر گمینی در واکنش به این کلیپ اشکالاتی رو مطرح کردند که خاصتا به اشکالاتشون درباره ادعاهای مطرح شده کار ندارم چون تخصص ندارم و نیاز به کار پژوهشی داره اما نوع مواجهه ایشون رو میپسندم خصوصا صحبت انتهایی ایشون درباره نسبت طولی علم در شرق و غرب.
همانگونه که مسلمانان در عصر ترجمه علوم را از غرب گرفتند و آن را به شکوفایی رساندند و تمدن اسلامی را تحقق بخشیدند، چه در علومی مانند فلسفه و منطق و چه در علوم تجربی و...، همانگونه هم غربیان علوم را از مسلمانان گرفته و به شکوفایی رساندند.
امروزه نیز وظیفه ما اخذ علم و شکوفایی مجدد آن است که نتیجه آن ان شاالله تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
البته منکر علم دزدی های غربی ها هم نیستم، چه دزدی هایی که از کتاب خانه های ما نکردند و چه اسناد و خاطراتی که به مرور منتشر نمیشود اما بلاخره توانستند این علوم را رشد دهند، هر چند امروزه همین پیشرفت علوم را در خدمت ارزش های ناصواب خود کرده و به سمت و سوهای ناصحیح کشانده اند.
ضمنا لزوما قبول ندارم که غرب در همه علوم توانسته پیشرفت هایی رو ایجاد کنه، بله هرجا پیشرفت هایی داشته استفاده میکنیم اما خصوصا در علومی مانند فلسفه مسیر علم رو اساسا منحرف کردند که امروزه نیز در باتلاق اون دست و پا میزنند.
البته اینکه بعضی نیز در بوق و کرنا میکنند که ما تاریخی نداشته ایم و به دنبال زدن هویت ما هستند نیز بسیار حرف غلطی است. حقیقتا یکی از کارهای لازم انتقال تاریخ و هویت ایرانی اسلامی ما به نسل جدید است. آنها باید بدانند وارث چه تمدن و هویتی هستند تا مرعوب حملات سنگین شناختی دشمن نشوند.
لینک مشاهده اشکالات دکتر امیر گمینی:
https://www.instagram.com/p/Ca61wVsqoQB
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF