eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
187 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام 🔹 پسر عمو و برادر رضاعی پیامبر بود که تا قبل از پیامبر نیز بسیار به حضرت علاقه داشت اما بعد از ماجرای بعثت پیامبر جزو دشمنان ایشان گردید و از آنجا که بود، همواره حضرت و یارانش را با زبان و قلمش آزار میداد و اشعار علیه حضرت می سرود. 🔸او مردم را از اسلام دور میكرد و بر هر كه مسلمان مى‌شد، سخت میگرفت و 20 سال با حضرت دشمن ماند و از هيچ راهى كه براى جنگ با پيامبر پيش گرفت، جا نماند. او به معنای واقعی کلمه یک موثر و از دانسته میشد لذا مواجهه پیامبر با او هم بسیار تند بود تا آنجا که خون او را دانسته بود. 🔹اما این همه ماجرا نبود، اسلام آنقدر قدرتمند شده بود که پیامبر در سال هشتم هجری تصمیم به گرفت و لشکرش را به حرکت در آورد. اینجا بود که ابوسفیان چاره ای جزو پذیرش اسلام نمیبیند. ماجرا را با خانواده اش در میان میگذارد و بعد از همراهی آنها، به همراه به سرعت به سوی پیامبر حرکت میکند. 🔸وقتی در که محلی مابین مکه و مدینه بود به سپاهیان حضرت رسیده و اجازه ورود بر پیامبر خواستند، حضرت آنها را نپذیرفت. اینجاست که که برادر عبدالله بود واسطه میشود و به پیامبر عرض میکند ابوسفیان پسر عمو و عبدالله پسر عمه و برادر همسر شماست لذا به آنها اجازه ورود بدهید. 🔹پیامبر میفرمایند من نیازی به آنها ندارم چون آنها در آغاز اسلام و زمانی که اسلام به آنها نیاز داشت، سرسختانه در مقابل دعوت من ایستاده و کارشکنی کردند و بعد اشاره ای نیز به شعرهای هجو آمیز ابوسفیان کرده که موجب هتک آبروی حضرت و اسلام شده است. خلاصه امّ سلمه ناامید شده و مطلب را به ابوسفیان و عبدالله منتقل میکند. 🔸ابوسفیان بعد از دیدن مواجهه پیامبر به هم میریزد و انگار آمده تا هرجور که شده حضرت او را پذیرفته و ببخشد لذا به امّ سلمه میگوید به پیامبر بگویید به خدا سوگند یا پیامبر به من اجازه ورود بدهد یا دست این پسر کوچکم (که به همراه خود آورده بود) را گرفته و آنقدر در این بیابان میرویم تا از تشنگی و گرسنگی بمیریم. 🔹پیامبر وقتی از ماجرا مطلع میشود و اصرار ابوسفیان را میبیند، اجازه ورود میدهد و آنها در محضر پیامبر، اسلام آورده و مسلمان میشوند و برای فتح مکه به لشکر پیامبر میپیوندند. 🔸چه بسا بازگشت اولیه ابوسفیان یک بازگشت ظاهری بوده باشد چون راه دیگری برای خود متصور نبود اما بعد از مدتی تنفس در اتمسفری که پیامبر ساخته بود، کم کم را میبیند و حقیقتا اسلام می آورد تا آنجا که به شدت از گناهان سابقش پشیمان میشود و هرگاه پیامبر را میبیند از شدت شرمندگی سرش را پایین می اندازد و با سرودن اشعاری در مدح حضرت، اشعار هجو آمیز گذشته اش را جبران میکند. 🔹او در به حدی ساخته میشود که در وقتی همه مسلمانان پا به فرار میگذارند، تنها کمتر از ده نفر به همراه پیامبر مانده و مقاومت میکنند که یکی از آنها همین ابوسفیان بن حارث است. او در عصر از دنیا میرود و در گزارش ها آمده سه روز قبل از مرگش، قبرش را با دستان خود آماده ساخته بود. 📚الطبقات الكبرى، ج 4 ص 49؛ مجمع البیان، ج10، ص846؛ سفینة البحار، ج4، ص191؛ بحارالانوار، ج21، ص102 و چندین منبع دیگر به این ماجرا پرداخته اند. 📌پ.ن: این ماجرا و دیگر ماجراهای مشابه هم برای های ما پُر از عبرت است که بیاموزند چگونه میشود هم دنیا را داشت و هم آخرت را و هم برای که بیاموزند چگونه باید با آنها تعامل کنند. به جای خود باید محکم و پولادین بود و قوانین را به تمامه اجرا کرد و با متخلف و خرابکار به شدت برخورد کرد و به جای خود باید بخشید و سخت نگرفت و با محبت برخورد کرد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ همین بانوان، شاه را بیرون کردند! 🔷 در خاطرات خود درباره روز بعد از آمدن به ایران چنین می گوید: ▫️ از صبح ۱۳ بهمن مردم هجوم آوردند و کل خیابان ایران و خیابان های فرعی پر از جمعیت شد. روز اول زن و مرد با هم تجمع کرده بودند که اداره اش خیلی مشکل بود. اما از روز بعد قرار شد صبح ها آقایان و بعد از ظهرها خانم ها بیایند. ▫️ روز اولی که خانم ها آمدند، حدود دویست نفرشان زیر دست و پا ماندند و بیهوش شدند. انتظامات در اختیار مردها بود و هر لحظه یکی از خانم ها روی دست مردها به بیرون برده می شد. روز دوم چهارصد نفر و روز سوم هشتصد نفر از خانمها غش کردند. ▫️ این مشکل را با اعضای شورای انقلاب در میان گذاشتیم. ایشان خدمت امام عرض کردند چنین وضعیتی است و اگر شما موافقید دیدار خانم ها را متوقف کنیم. ▪️ امام فرموده بود: «شما فکر می کنید اعلامیه های من یا سخنرانی های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بیرون کردند! چرا می خواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسيله آسایششان را فراهم کنید.» ▫️ بعد از فرمان امام، عده زیادی از خانم های آشنایان را دعوت کردیم که انتظامات خانم ها را اداره کنند. 📚خاطرات محسن رفیق دوست(برای تاریخ می گویم)، جلد اول، ص36 نیز شبیه همین کلام را از امام نقل کرده اند: ▫️در ابتدای پیروزی انقلاب که امام در مدرسه رفاه بودند، در مورد ملاقات خانم ها، وقتی به حضور ایشان عرض کردم چون هر روز تعداد زیادی از خانم ها به دلیل فشار زیاد جمعیت خواهران غش میکنند، اجازه بفرمایید دیدار خانم ها را تعطیل کنیم، با قاطعیت فرمودند: ▪️فکر کردی اعلامیه من و شما شاه را بیرون کرد، نخیر، شاه را بیرون کردند. بگذارید آزاد باشند. 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج1، ص268 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
سخنی با آقای عباسی و عباسی ها 1- همانطور که هر جامعه ای به سیاستمدار و پزشک و مهندس و غیره نیاز دارد، به ورزشکار و هنرمند هم نیاز مبرم دارد. اینها کارشان ایجاد شور و شعف است و تحریک بُعد احساسی و انگیزشی هویت جامعه را بردوش دارند. لذا هیچ جامعه ای از این صنف بی نیاز نیست. (در یادداشتی پیرامون سلام فرمانده این مطلب توضیح داده شد) 2- اسلام و جمهوری اسلامی ایران با هنر و ورزش، با موسیقی و سینما، با فوتبال و والیبال، با پارک و شهربازی و با حضور خانمها در پارک و سینما و ورزش و ورزشگاه، مخالف نیست. اسلام و جمهوری اسلامی با فحشا و فساد مخالف است نه با اصل اینها جمهوری اسلامی رهبری دارد که ساعتها با هنرمندان و ورزشکاران جلسه می گذارد، با برد آنها خوشحال و برایشان پیام تبریک ارسال می کند و قاطبه جامعه ورزشی و هنری را جامعه ای سالم می داند. (حمایت رهبری از مجید مجیدی در ساخت فیلم کودکی حضرت رسول یک نمونه بارز است) اما این نظامِ مقتدرِ مظلوم باید چوب ندانم کاری های عده ای را بخورد که حرفهایشان هیچ نسبتی با اسلام و جمهوری اسلامی ندارد. 3- الحق والانصاف قاطبه جامعه هنری و ورزشی ما سالم اند و در هر قشری کسانی هستند که طرفدار فحشا و فساد باشند، طرفدار بی بندوباری و هرزگی باشند، بصیرت لازم را نداشته و مهره دشمن برای سواری دادن و دوشیدن شوند. اما مگر در قشر روحانی و دانشگاهی از این آدمها نداریم؟! 4- حال از آقایان سوال می کنم آیا به خاطر حضور برخی ها در بین جامعه هنری و ورزشی که حرفهایشان به تعبیر رهبری ارزش خاصی ندارد، باید به گونه ای صحبت کنیم که فوتبال همه اش شهوت و ثروت است، سینماگران همه فاحشه و فاسدند؟! چرا متوجه جنگ ترکیبی و هیبریدی دشمن نیستید و حواستان نیست که نباید آتش بیار معرکه شویم و همانی را بگوییم که دشمن می خواهد. چرا از کنار لغویات برخی هنرمندان و ورزشکاران عبور نمی کنید و حواستان نیست که جامعه فوتبالی ایران کمتر از دو ماه دیگر باید با آمریکا و انگلیس و ولز یا همان آنگلوساکسون ها بازی کند و برد در برابر اینها، باعث شور و شعف و خوشحالی کل جامعه و ایرانیان سراسر دنیا می شود؟! آیا بهتر نیست کمی آرامتر و منطقی تر باشیم و گسل های اجتماعی را فعال نکنیم؟! آیا بهتر نیست به اینها اینقدر وزن ندهیم؟! تعامل و برخورد با برخی ورزشکاران و هنرمندان هنر رندانه ای می خواهد که ظاهرا برخی از ما نداریم! و خبر ندارند که جامعه هنری و ورزشی تحت چه فشاری است عزیزی تعریف می کرد چندی قبل یکی از فوتبالیست های مشهور به من گفت همینکه حضور خودم در اربعین را استوری کردم سیل فحش و ناسزا از سوی لشکر سایبری دشمن به سمتم آمد آنقدر زیاد که مجبور شدم آن استوری را پاک کنم غرض اینکه حواسمان باشد همانطور که بی عفتان جامعه بیشتر وایرال می شوند و در فجازی دیده می شوند، همانطور هم برخی هنرمندان و ورزشکاران زوایه دار بیشتر دیده می شوند و این نباید ما را فریب دهد و با حرف هایمان همه ورزشکاران را به سمت رقیب سوق دهیم. 🆔 @Binesh_Rahbordi
❇️ استواری جمهوری اسلامی مساوی نزدیکتر شدن به ظهور 🌱 در اين راه لطف پروردگار و دعاى مستجاب (عجّل الله تعالى فرجه الشّريف) پشتيبان ما است و ما بايد خود را با آن حضرت و با يادش هرچه بيشتر آشنا كنيم. 🌱 امام زمان را فراموش نكنيم. مملكت ما است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است، زيرا انقلاب اسلام است. ياد ولىّ‌الله‌الاعظم را در دلهاى خودتان داشته باشيد. 🌱 دعاى «اللّهم انّا نرغب اليك فى دولة كريمة» را با همه‌ى دل و با نياز كامل بخوانيد. هم روحتان در باشد، هم نيروى جسمى‌تان در اين راه حركت بكند. 🌱 هر قدمى كه در راه اسلامى برميداريد يك قدم به نزديك‌تر ميشويد. 📚 بیانات آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه، 29/3/1360 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ مدل تشریع احکام در صدر اسلام ☘️ یکی از مباحثی که نیاز به تحقیق ویژه دارد اسلام در مدت 23 سال توسط میباشد. دقت در این مسئله میتواند کمک شایانی به در امروز بکند. ☘️ شیوه ای که حضرت در پیش گرفتند متفاوت از شیوه ای بود که در دنبال کردند، چرا که در مکه، اسلام ذیل پیش میرفت اما در مدینه اسلام خود متولی حکومت بود لذا شیوه در این دو فضا نیز متفاوت بود. ☘️ در مکه عمده تمرکز بروی و احکام به نحو کلی بود، به خلاف مدینه که احکام به مرور تفصیل داده میشد. در واقع اینگونه نبود که پیامبر احکام را حتی در مدینه از همان ابتدا به صورت کامل و جامع پیاده کرده باشند بلکه با توجه به شرایط زمانی و مکانی و به احکام الهی صادر شده و بعد پیاده میشدند. ☘️ این شیوه را میتوانید در مورد مسائلی مانند ، و دنبال کنید که حضرت با چه آن را تحقق بخشیدند. اساسا عده ای مسئله و موقت -که برخی را به دشواری انداخته- را در همین بستر تحلیلی تبیین کرده اند. ☘️ (ع) در روایتی که در بحارالانوار ج90، ص6 آورده اند به همین مسئله اشاره کرده و نکات دقیقی را تذکر داده اند: «فَكَانَ مِنْ رَأْفَتِهِ وَ رَحْمَتِهِ أَنَّهُ لَمْ يَنْقُلْ قَوْمَهُ فِي أَوَّلِ نُبُوَّتِهِ عَنْ عَادَتِهِمْ حَتَّى اسْتَحْكَمَ الْإِسْلَامُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ حَلَّتِ الشَّرِيعَةُ فِي صُدُورِهِم‏» ☘️ ایشان میفرمایند از دلسوزى و رحمت پیامبر اين بود كه مردم را در همان آغاز نبوّتش، به یکباره از عاداتشان باز نداشت بلکه ابتدا با انجام اموری تلاش کرد اسلام در دل های آنها ریشه دوانده و مستحکم بشود، آنگاه وقتی شیرینی اسلام را چشیدند شروع به تغییر عادات غلطشان میکردند. ☘️ در ادامه همین حدیث، حضرت موارد متعددی از تدریجی بودن احکام مانند ، ، ، ، و... را ذکر میکنند. ☘️ توجه به این اصل مهم در وضع قانون بسیار مهم و اساسی است، اما مسئله ای که اجرای این نکته را (علاوه بر کوتاهی و بی سلیقه گی های دور از عقلانیت برخی مسئولین) بغرنج و صعب کرده، استکباری است. ☘️ در واقع ای دشمن کار را بسیار سخت تر کرده لذا در این سمت نیز نیاز به عقلانیتی بیشتر برای تدوین قانون و اجرای آن داریم. برای عبور از این شرایط بغرنج نیاز به همفکری و تأملات بیشتر و شنیدن از سلایق مختلف هستیم. ☘️ البته اهمیت این نکته نباید بهانه ای بشود برای سو استفاده امروز که پس فعلا مسئله حجاب را شل کنیم تا ببینیم کی فضا محیا میشود چون موضوع آن مقداری متفاوت است. ☘️ در واقع مسئله امروز دارای ابعاد بسیار پیچیده ای است که عدم توجه و ملاحظه هر بُعد و مولفه آن میتواند ما را به یک تصمیم اشتباه برساند لذا در عین اعتقاد راسخ به نکته ای که عرض شد و اینکه باید امروز نیز شدیدا به آن توجه داشت، معتقدم مسئله امروز به دلیل هجمه عجیب دشمن صورت دیگری پیدا کرده است. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ مدل تشریع احکام در صدر اسلام ☘️ یکی از مباحثی که نیاز به تحقیق ویژه دارد #چگونگی_تشریع_احکام اسل
اشکال یکی از دوستان: البته از نظر آکادمیک نمیتوان قبل و بعد جمهوری اسلامی را با مکه و مدینه در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله مقایسه کرد زیرا در مکه دین کامل نشد و در مدینه، آن هم در اواخر زندگی پیامبر در حجة الوداع در سال دهم دین کامل شد که در ماجرای غدیر آیه ی الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا نازل شد ولی با یک دید سطحی حتی متوجه می شویم در قبل و بعد جمهوری اسلامی دین با تمام گزاره های تکمیل شده ی خود در بین نه فقط مسلمانان ایران بلکه جهان وجود داشته است. دقد کنید دین تماما وجود داشته، هرچند که مسلمانان در کشورهای مختلف مقتضای شریعت را حفظ نمیکردند. نظر بنده: با نکته ای که گفتن موافقم و اساسا به دنبال چنین تطبیقی نبودم، علت ذکر حدیث تحلیلی بود که حضرت برای تدریجی بودن احکام ذکر کردن یعنی عبارت «حَتَّى اسْتَحْكَمَ الْإِسْلَامُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ حَلَّتِ الشَّرِيعَةُ فِي صُدُورِهِم». برداشت بنده این بود که در وضع قوانین امروز توجه به این نکته مسئله ای مهم و اساسی است. البته که ملاک، عموم جامعه است، نه عده قلیلی که حتی در عصر خود پیامبر هم برخی به دلایلی به دنبال عدم اقامه دین بودند لذا موضوع شناسی صحیح امری بسیار ضروری است.
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ چگونگی ایجاد هنجار و ارزش در جامعه بخشی از خانم هایی که الان بدحجاب یا بی حجابن دلیلش اعتقاد اونها به این مسئله یا بی حیایی و... نیست بلکه صرفا به خاطر هنجار شدن بدحجابی با این تیپ بیرون میان حجاب قانونی به دنبال اینه که نزاره بدحجابی هنجار بشه، هرچند تا قبل از این قضایا حجاب اجباری یا قانونی در قانون بود اما در عمل بیشتر شبیه جک بود تا واقعیت، به خاطر همین هم به مرور بدحجابی هنجار شد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ جنبش «» یا «» در غرب به نظرم این مسئله جای جدی برای ما داره، غربی که تا انتهای کثافت کاری جنسی پیش رفته، حالا جریانی از درونش ایجاد شده که داره با این مسائل مخالفت میکنه و ترویج عفاف و خویشتن داری جنسی میکنه. خب اینها چه چیزی رو دیدن که از مسیر رفته شده پشیمون شدن؟ یکی از شخصیت های جدی این جریان خانمی است به اسم «» که چندین کتاب هم تو این زمینه نوشته و تحقیقات مفصلی هم انجام داده مثل کتاب «؛ کشف فضیلت گمشده» که سر و صدای زیادی تو غرب ایجاد کرد. حیف که نسل جدید ما از این حقایق اطلاعی نداره و عده ای از قصد نمی خوان این مباحث به نسل جدید برسه(جدای از کوتاهی و ) و صرفا با به دنبال فریب نوجوانان و جوانان ما هستند. پیشنهاد میکنم دو کتاب رو تو این زمینه ببینید: 1. دختران به عفاف روی می آورند اثر وندی شلیت و نانسی لی دموس، نشر معارف 2. عفاف گرایی در غرب، اثر زینب برخورداری، نشر معارف این دو کتاب رو میتونید از سایت پاتوق کتاب فردا با قیمت قدیمش سفارش بدید. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای امام موسی صدر و تبلیغ در قمارخونه ☘️ آیت الله نقل میکند یک بار که در سن حدود 20 سالگی به آمده بود، گفت فلانی میخواهم چندجایی مثل قمارخونه، شیره کش خونه، قوه خونه و چند جای دیگه را سر بزنم. ☘️ ما هم جا خوردیم چون رفتن به چنین جاهایی اصلا به روحیات ما نمیخورد، تازه آن هم در شهر خودمان که همه ما را میشناختند، حداقل پدرمان شناخته شده بود. ☘️ خلاصه بدون عمامه و عبا راه افتادیم و سه چهار تا منظم و مرتب هم همراه خودمان کردیم که اگر اتفاقی افتاد اینها عوض ما جوابگو باشند. ☘️ وارد اینجور جاها که میشدیم آسید موسی چنان آنها رو مجذوب خودش میکرد که بعضی به گریه می افتادند، بعضی هم به توبه کردن و... من هم کمک کار سید بودم و جنبه لاتی کار را اداره میکردم چون زورخونه میرفتم و به این شناخته میشدم. ☘️ اول یک سر به زدیم، رئیسش یک لات گردن کلفت بود. سید نرم نرم، خورده خورده شروع به سخن کرد، دیدم از گوشه چشم این بندگان خدا دارد اشک می آید... ☘️ روز بعد اول رفتیم ، یک افتضاحی بود، اتاق های کثیف، یکی خوابیده، یکی دراز افتاده، خلاصه وضعی بود، خودم را گرفته بودم و الا واقعا میزدم زیر گریه. پیدا بود همه شان بدبختند، گرفتار شده اند. ☘️ آسید نرم نرم صحبتش را شروع کرد. یک شکسته دلی که پیدا بود است و معلوم بود شخص قویّه، یه چاقو آورد و گفت: آقا سر من رو هم بِبُر، تو حق داری سر من رو بِبُری. من هر چی داشتم و نداشتم پای این چیزها گذاشتم، به فریاد من برس، دست من رو بگیر... ☘️ ما هم بعضی از اینها را راهنمایی میکردیم که برای ترک چه کار کنند. یکی دو جای دیگه هم رفتیم که از اینجا بدتر بود... ☘️ بعدش نوبت بود، جمعیت زیادی نشسته بود که مشغول خوردن چای بودند و به صحبت های یک درویشی که داشت تاریخ میگفت گوش میکردند. ☘️ هم مردم را سرگرم میکرد و هم درآمد خوبی برای قهوه خونه داشت. بعد از اینکه درویش کارش تمام شد و هر کی یک چیزی بهش داد، سید موسی بلند شد و چنان سخنرانی جالب و جامعی کرد که همه مبهوت شدند. بعدش دیگه اصلا رهاش نکردند و ریختند دور و برش... ☘️ بعدش یک سر به زدیم، اینجا هم سید سخنرانی مبسوطی کرد و دل رو تکون داد... ☘️ بعد رفتیم ، اینجا هم سید از بچه ها دلجویی کرد اما آن روز دیگر پولی نداشتیم که به بچه ها بدهیم ولی صحبت این کار آقا موسی تو بازار پیچید و کار خودش را کرد و یک عده جمع شدند، پول هایی جور کردند و به سید دادند تا برای این کارها خرج کند، خصوصا برای کمک به یتیم خونه. ☘️ جای بعدی نوبت بود. کمی برای اهل خانقاه هم صحبت کردند. وقتی برگشتیم یک پاکت از طرف رئیس خانقاه دادند که مقدار زیادی پول در آن بود. آسید هم این پول ها را به ایتام دادند. 📚 بازنویسی شده از کتاب یاران موافق(خاطرات آیت الله سید مرتضی مستجابی)، ص185 📌پ.ن: همین کارهای امام موسی صدر بود که مردم را خودش کرده بود، هر طیفی را به مقتضای حال خودشان جذب میکرد و با آنها میریخت، لذا شخصیتی بود و همه دوستش داشتند، حتی مخالفانش، از گرفته تا ها و حتی ها و... نکته مهمی که در کار ایشان نمود داشت، بود که در منش و رفتار ایشان دیده میشد، میدانست کجا باید چه بگوید و چه نگوید، چگونه رفتار کند و چگونه رفتار نکند. البته در عین حال به شدت بر و پایبند بود والا اصلا حرف و کارش اثر نمیگذاشت. بله او در و ها با برخی علما تفاوت داشت، برخی از این تفاوت ها به محیط کاری ایشان برمیگشت و برخی نیز به مدل و روش کار ایشان. اساسا مدل یک پرونده تحقیقی است که باید به دور از تعصبات و گرایش های سیاسی بدان پرداخت، همانگونه که پرداختن به مشی اجتماعی دیگر نیز ضرورت خاص خودش را دارد. در هر حال او از این جهت نمونه بسیار خوبی برای ماست، برای ما که بدانیم نباید طیفی که عموما مخاطب منبر ما نیستند را رها کنیم، شاید اگر بیشتر از این سنخ تبلیغ ها داشتیم امروز صحنه به نحو دیگری رقم میخورد. البته این مدل تبلیغ، های خاص خودش را هم لازم دارد که باید خود را مجهز به آنها کرد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای افراط و تفریط های شیخ علی تهرانی(بخش اول) دیروز از دنیا رفت در حالی که در اوج بود، کسی که مردنش میتوانست خیلی بهتر از اینها باشد. بررسی ماجرای زندگی او برای امروز همه ما، ها دارد. کسی که شاگردی و را کرده بود، پیشرفت درسی خوبی داشت و هم بحث و از دوستان نزدیکش بود، کسی که در کنار ، و... جزو مبارزین اصلی مشهد علیه رژیم پهلوی شناخته میشد، هم مبارزه میکرد و هم دست به قلم بود. کسی که شوهر خواهر سید محمد و سید علی خامنه ای بود. کسی که اطرافیانش مکرر نقل کرده اند زندگی اش به شدت ساده و بی پیرایه بلکه مشی او بود. در خاطراتش(ص411) میگوید: «از ویژگی های حائز اهمیت شیخ علی تهرانی، و بود. او با یک لقمه نان و پنیر خودش را سیر میکرد و برخلاف برخی، در بند غذاهای الوان نبود.» اما چه شد که چنین شخصیتی امروز باید با این فلاکت بمیرد؟ چه عامل یا عواملی منجر به او گشت؟ چه شد که او چنین مسیری را انتخاب کرد؟ به نظر میرسد از مهمترین ویژگی های شخصیتی او که عامل انحطاطش شد، ، و ها و حاکم بر او بود. البته که خصلت های انسانی به مرور در انسان شکل میگیرد و اوایل کمرنگ و بعدها بیشتر خود را بروز میدهد لذا در تحلیل شخصیت او توجه به این نکته بسیار مهم خواهد بود. اگر زندگی او را مرور کنیم، خاطراتی که نزدیک ترین اطرافیانش از او نقل کرده اند، همه و همه گواه همین مطلب است. آقای در خاطراتش(ص76) نقل میکند یک وقت رفته بودیم خانه شیخ علی تهرانی، «دیدیم زیلویی پهن کرده، زندگی صوفی مآبانه ای دارد... در مورد امام و انقلاب مسائلی طرح شد. ایشان فحش زشتی به آقای داد که خیلی زننده بود و من از او متنفر شدم و به اتفاق یکی از فرهنگی ها که همراه من بود با کمال بی اعتنایی بلند شده، از خانه ایشان خارج شدیم. یادم هست به مرحوم که از فرهنگیان خوب خمین و همراه من بود، گفتم که او نمیتواند فردی حامی انقلاب و امام باشد، چون امام استاد اخلاق است و شریعتمداری هم اگرچه انسان بدی است اما فحاشی به وی صلاح نیست.» ➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/171 ➕بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/172 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای افراط و تفریط های شیخ علی تهرانی(بخش دوم) ☘️ همان کسی است که در مورد کتاب مینویسد و خود را میداند اما آن وقت رفتاری که دور از اخلاق است از خود بروز میدهد(اشاره به خاطره نقل شده در پیام قبلی). از همین جهت نیز 22 آذر 59 در بیاناتی به او طعنه میزند و میگوید: ➕ «گاهی وقت ها گوینده در عین حالی که خوب میگوید، در عین حالی که خوب مینویسد، هم مینویسد، هم مینویسد، لکن همان نوشتن است و گفتن است و عرضه داشتن است، خودش از آن بی خبر است.» ☘️ تهرانی همان کسی است که در برهه ای در طرفداری از حضرت امام و ابراز عشق و علاقه و بکار بردن الفاظی در مورد ایشان میکرد و بعدها نیز در دشمنی با او به افراط گرایید. ☘️ در نامه ای که پیرامون نقد به حضرت امام دارند میگویند: «شنیدم به یکی از دوستان مشهد که اخیرا به نجف مشرف شده بود، تذکر مفیدی داده اید و دورادور اطلاع دارم که موثر بوده و در روش ایشان که اخیرا خیلی خطرناک شده بود، موثر واقع شده و الحمدلله.» در حاشیه این نامه مینویسد مراد ایشان شیخ علی تهرانی بوده است.[شریعتی در دادگاه تاریخ ص275] ☘️ مرحوم در خاطراتش(ص214) میگوید: «به یاد دارم، وقتی کتاب آقا شیخ علی تهرانی را نزد آوردند، آن را شدیدا رد کرد و گفت: مولف عمامه ای بر سر گذاشته است.» ☘️ از دوستان و هم بحثی تهرانی در خاطراتش(ص141) نقل میکند چند روزی را مهمان شیخ علی تهرانی بودیم. مسائل متعددی را با ایشان مطرح کردیم. «ایشان همان تاریخ در حین این که یک بود، اما از یک لازم برخوردار نبود... به شکلی مسائل را مطرح میکرد.» بعد نقل میکنند با دوستان اعلامیه ای تنظیم کرده بودیم که در آن آشکارا به رژیم حمله شده بود و به او گفتیم شما هم بیا و انتهای اعلامیه امضا کن اما او میگفت: «حتما باید اسم شخص شاه را هم در اعلامیه بگذاریم.» هرچه اصرار کردیم که دوستان همه تبعیدی هستند و اگر اسم شخص شاه بیاید ممکن است بهانه ای به دست ساواک داده شود و پرونده شان سنگین تر شود در حالی که لزومی ندارد چون صریحا به رژیم تاخته ایم اما او حتی بعد از اظهار نظر آیت الله مدنی مبنی بر اینکه نیازی به آوردن اسم شخص شاه نیست، باز هم حاضر نبود اعلامیه را امضا کند چون خودش را یک جلوه میداد. ادامه دارد... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای افراط و تفریط های شیخ علی تهرانی(بخش سوم) ☘️ در خاطراتش(ص336) درباره نقل میکنند: «ایشان ابتدا با و و مسائلی از این دست سروکار داشت... مدتی با این افکار و اوهام مشغول بود، تا اینکه ناگهان خبر رسید که ایشان مثنوی و حافظ را کنار گذاشته و مدعی است که این کتاب ها است و آنها را با انبر برمیدارد. ما از این چرخش تعجب کردیم... این حالت در رفتار و گفتار این فرد به چشم میخورد.» ☘️ تهرانی از مریدان عجیب و غریب هم بود، البته شریعتی هم به او علاقه زیادی داشت. شریعتی درباره او میگوید: «زبانم پر از ستایش و جانم لبریز ایمان و دلم سرشار از امید نسبت به مردی است که چه خوش درخشیده است و چه رستمانه میروید و در جهان ما نسل جدید مسلمان که تشنه و مشتاق و دردناک در تلاش تکوین مجدد مکتب اعتقادی خویش براساس اسلام نخستین هستیم، چه خوب آن خلأ بزرگ و رنج آوری را که سخت آسیب پذیرمان کرده است، پر نموده. علی تهرانی درست همان کسی است که محتاجش بودیم و سخت منتظرش... و شکر خدا که رسید.» ☘️ تهرانی نیز در سالگرد شریعتی نوشته ای دارد و در آنجا ارادت خود به او را به خوبی نشان میدهد و از منتقدینش بد میگوید. همین تندروی های عجیب و غریب تهرانی در دفاع از شریعتی بود که مورد انتقاد برخی از روحانیون انقلابی شده بود، چه اینکه ستایش عجیب و غریب شریعتی از او نیز انسان را به تعجب وا میدارد. ☘️ ماجرای تهرانی به نیز مشهور است، خصوصا وقتی که ایشان توسط حضرت امام به عنوان تهران منسوب شدند، شیخ علی تهرانی 30 دی58 به امام نامه ای نگاشت و گفت: ➕«امام امت، فردی را امام جمعه تهران کرده اید که... نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقه تقوایی مستحکم! با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت میشوند، صلاح است تجدید نظر نمایید... خدا میداند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دلبستگی به دنیا و اهلش ندارم، در این مرحله وظیف شرعی خود میدانم...» ☘️ البته او در این نامه تهمت هایی نیز به و میزند که این ماجرا و واکنش های دیگران به آن، خود بحث مفصلی است اما از آن میگذریم. خلاصه همین تندروی هایش بود که منجر شده بود به او لقب بدهند. ☘️ البته این افراط و تفریط ها خاص او نبود و کم نبودند انقلابیونی که همین مسیر را کم یا بیش دنبال کردند، عده ای همان اوایل انقلاب و عده ای هم با اینکه خود را دهه شصت میدانستند اما دهه هفتاد در تفکر خود تجدیدنظر کرده و مسیری 180 درجه عکس آن را پیمودند، همانگونه که اوایل میکردند، بعدا نیز به کشیده شدند. ☘️ این همان مسیری است که برخی انقلابیون دهه هشتاد نیز دنبال کردند و به مرور تغییر مسیر دادند. امروز نیز این مسیر به عنوان ، روبروی ماست... ☘️ خلاصه علی تهرانی کم کم به سمت جریان های مخالف جمهوری اسلامی کشیده شد و مواضع مشترکی با پیدا کرد و به مرور متمایل به و شد و بعد از عزل بنی صدر مخفیانه به پناهنده شد. او به عنوان مهمان ویژه در باغی بزرگ در بغداد زندگی میکرد و در اوج جنگ به عنوان در رادیو فارسی زبان بغداد با بدگویی علیه امام و جمهوری اسلامی به شکنجه روحی اسرای ایرانی در عراق می پرداخت. ☘️ سال 74 وقتی دیگر کارکردش برای صدامیان تمام شده بود و دیگر به او نیازی نداشتند، لب مرز ایران و عراق رهایش کردند و در نهایت با به ایران بازگشت. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF