eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تصاویری از مدافع حریم عفت و حیا ، جوان خوش غیرت شهید 🔹مدافع واقعی که جان خود را سپر می کند تا دختر مسلمانی را از چنگال این اراذل نجات دهد و جلوی تعرض، آزار و اذیت او را بگیرد. 🔸این اراذل پیروان همان های هستند که دختر ایرانی را می خواهند این گونه بی ارزش و بی دفاع کنند تا هر بلا و ظلمی که می خواهند سر آنها بیاورند آنها و مزدوران رسانه ای شان بدانند اکثر پسران ایران هستند. می میریم اما اجازه ظلم، تحقیر و کالاسازی دختران ایران را نمی دهیم... 🔹باید به برخی چهره های مشهور گفت این صحنه غم انگیز تحقیر دختران ایرانی را ببینید و از این مسیر انحرافی و غیر عقلایی برگردید نگذارید دختران و زنان این سرزمین طعمه هوای نفس شوند... @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی 💠 لبیک مردم به دعوت امام برای رفع مشکل مسکن مستضعفین در فرودین ۵۸ وقتی که مردم؛ کوچک و بزرگ از حاجی بازاری گرفته تا کراواتی و از روحانی گرفته تا یهودی پای کار مسکن محرومین می آیند... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
💠 حضور خیره کننده قشرهای مختلف مردم برای واریز پول به حساب ۱۰۰ امام خمینی 💠 لبیک مردم به دعوت امام
🔳 امام و اقدام او برای حل مسئله مسکن ▫️ ▫️21 فروردین 58 🔹امروز انقلاب به دستور امام تاسیس و همچنین حساب 100 امام خمینی نیز افتتاح شد. حضرت امام در پیام امروز خود پیرامون گفتند: 🔸«در مسئله مسکن یکی از مصیبت‌بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود. بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند، و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانکها و سودجویان و غارتگران به سر می‌بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند. 🔹قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم بکلی از داشتن محروم بودند و در زوایای بیغوله‌ها و اتاقکهای تنگ و تاریک و خرابه‌ها به سر می‌بردند؛ و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای‌ اجاره آن بپردازند؛ و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست به گریبان است. 🔸 چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد؛ و این از حداقل [حقوق‌] هر فرد است که باید داشته باشد. 🔹مشکل باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. 🔸همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد، و بر همه است که در این مورد همکاری کنند. 🔹این جانب حسابی به شماره 100 در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می‌کنم که برای کمک به خانه‌سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند. 🔸و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد، گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه‌سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه‌جویی و دقت کامل قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار بدهند، و در این طرح به هیچ وجه پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود. 🔹من امیدوارم همه کسانی که زمینهای وسیعی در اختیار دارند به این امر مهم اسلامی- انسانی کمک کنند، و زمینها را در مناطق مرغوب قابل سکونت در اختیار این طرح بگذارند. و نیز هر کس که توانایی دارد، در تامین انواع مصالح ساختمانی به این خدمت اسلامی کمک و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کار افتد، و دولت نیز تصمیمات لازم را در تامین آب و برق و اسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی فراهم سازد. 🔸 نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره‌شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود. و نیز باید در طرحهای اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل در سطح عموم طرحهایی تهیه کند؛ و اکنون این‌ یک تجربه تازه از نیروی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهی باید از آن نیز سرفراز درآید. 🔹من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می‌کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟! • به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، زن و مرد جامعه است. - هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی! • ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد: ۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال) ۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه) ⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری! گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند! • تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است. - مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است. او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت! جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد. • این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم. اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از و هنگام حرکت به سمت بصره، نامه ای به مردم کوفه دارد که بس جای تامل است(=نامه اول نهج البلاغه). حضرت در تحلیل مسئله فروپاشی و قتل او به سه دسته منتقد و روش آنها اشاره میکند: 1️⃣ یک دسته، اند. حضرت میفرماید مدل تعاملی مردم با حکومت، مدل ، و بود. مدام از طرف مردم، حکومت کوبیده میشد. خب طبیعی هم بود چرا که فراوان ظلم ها و بی عدالتی هایی را میدیدند. ▫️اشکالی که مردم به عثمان داشتند عمده به مسئله تقسیم ناعادلانه بیت المال و بخشش بی حساب به اطرافیان و سپردن مناصب به افراد ناصالح برمیگشت. 2️⃣ دسته دیگر بخشی از مانند ، ، و... بودند. حضرت درباره مدل تعاملی آنها با حکومت میفرماید سبک ترین برنامه شان نسبت به عثمان، درباره او و نرم ترین کارشان، بر او بود. ▫️طلحه و زبیر به عنوان دو انقلابی نهضت رسول الله، انقلابیگری شان عمده در جهت ایجاد شورش و ترغیب مردم به کشتن عثمان بود و بهم ریختن جامعه بود، چنانكه زبير مى‌گفت: عثمان را بكشيد كه دين رسول الله را تغيير داده. نقل شده عثمان زمانی که در خانه خود محصور شده بود مى‌گفت: واى بر طلحه! چقدر مراعاتش را کردم و هرچه میخواست بهش دادم اما اكنون او درصدد ريختن خون من برآمده. ▫️اساسا وقتی مردم میدیدند خواص جامعه اینچنین تعاملی با حکومت دارند، آنها نیز تبعیت کرده و حکومت را تحت قرار میدادند. 3️⃣ اما دسته سوم گروهی با محوریت (ع) بودند. مدل تعاملی ای که حضرت با عثمان و حکومت در پیش میگیرد به نحوی است که از طرفی نه مردم را برای ساقط کردن حکومت تشجیع میکند یعنی مدل طلعه و زبیر را پیش نمیگیرد و نمیخواهد جامعه دچار تشنج بشود. و از طرفی اینگونه هم نیست که مدافع حکومت عثمان باشد و بخواهد ظلم هایش را توجیه بکند ▫️بلکه حضرت تلاش میکند به نحوی با حکومت تعامل کند تا به بهترین نحو بتواند مانع ظلم ها و بی عدالتی ها بشود یا حجم آن را کم کند اما بدون ایجاد دودستگی، شورش، تشنج، زدوخورد و... ▫️حضرت در این نامه میفرماید بیشترین تلاش من این بود که حکومت را از دست ندهد، مدام به عثمان توصیه میکردم کاری نکند که مردم از او ناراضی بشوند و سعی میکردم به نحوی تعامل کنم که مردم نیز حس رضایتمندی داشته باشند. ▫️حضرت در ادامه میفرماید اتفاقا برعکس طلحه و زبیر، من به هیچ عنوان به دنبال عثمان نبودم. در واقع حضرت وقتی مبینید در حکومت ظلم ها و بی عدالتی هایی رخ میدهد، تلاش میکند با مشاوره هایش حجم این بی عدالتی ها را کمتر کند، هرچند عثمان در عمل خیلی هم گوش به حرف حضرت نبود. ➕کلید واژه: «أُكْثِرُ اِسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از #جنگ_جمل و هنگام حرکت ب
📌پ.ن: به نظر میرسد این و مواجهه با حکومتِ غیر همفکر، امروز نیز جریان دارد. 💠 مدل اول انقلابیگری، وقتی حکومت را هم عقیده خود نمیداند و انتقاداتی به او میبیند، نهایت تلاش خود را برای تخریب آن بکار میگیرد. کاری ندارد حکومت میکند یا ، فرقی نمیکند، مهم این است که نقاط سیاه سر دست گرفته شود و به بهانه آن چاقو در شکم این و آن بشود. اسم آن هم میشود عدالتخواهی یا انقلابیگری اما اینکه خب حالا نتیجه اش چیست؟ خب مهم نیست چرا که مهم تکلیف است. 💠 اما مدل دیگر با اینکه اختلاف نظرهایی با حکومت وقت میبیند ولی تلاش حداکثریش آن است تا بتواند فضای موجود را تا حد ممکن به سمت اصلاح و عدالت نزدیک کند. 💠 البته که در ظاهر شعار هر دو مدل و است اما تفاوت اصلی در انتخاب است. چگونه میخواهیم جامعه را به سمت اصلاح گری ببریم؟ 💠 در مدل اول، روش اصلاح عمده در است یا نتیجه روش به اینجا ختم میشود، به خلاف مدل دوم که تاکتیکش فعلا کمک به حکومت برای کم کردن بی عدالتی ها و ظلم هاست. اگر هم انتقاد میکند، اگر هم تجمع میکند، اگر هم فریاد میکشد، همه و همه با دلسوزی تمام و در جهت رفع مشکلات و اصلاح امور و برای کمک به حکومت است، بله کمک به همین حکومت غیرهمفکر. قرار نیست عدالتخواهی و انتقاد و مطالبه گری در این مدل حذف بشود بلکه اتفاقا در اینجا به نحو جدی تری دنبال میشود اما با روشی که نتیجه اش اصلاح گری باشد، نه صرفا تخریب گری. 💠 حالا خود، ماجرا را به فضای امروز تطبیق دهید. امروز هم اگر به نقد داریم، قرار نیست روش مدل اول را دنبال کنیم چرا که خروجی و فایده ای ندارد، چه اینکه این مدل در هم جواب نداد و اتخاذ آن روش غلط بود بلکه در هر دو دولت در عین و ، باید روش و خروجی انتقاد ما تقویت و کمک به دولت باشد تا دولت بتواند مسیر خدمت را بهتر طی بکند وگرنه تقابل با آن برای هیچ کس سودی ندارد. 💠 به نظرم بهترین مدلی که میتوان در تعامل با دولت روحانی و رئیسی مثال زد، مدلی بود که دنبال میکرد و میکند. در عین انتقاداتی که داشت اما سعی میکرد با گرفتن جلسات تخصصی و کارشناسی، بهترین داشته هایش را در اختیار آنها بگذارد تا در مسیر اصلاح کمکی کرده باشد، حتی به دولتی که اساسا منتقدشان بود. البته که مدل اصلاح گری منحصر در آن نیست بلکه چه بسا به انواع مدل ها نیاز داشته باشیم اما مهم این است که به نحو کلی در کدام دسته از دسته هایی که حضرت ذکر کردند قرار میگیریم! 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 وظیفه اخلاقی امریکا ▫️ ▫️21 فروردین 58 🔰 ، استراتژیست مشهور امریکایی و وزیر خارجه پیشین امریکا، را بعد از انقلاب اسلامی، یک یهودی سرگردان خواند و گفت: ➕ «دولت امریکا دارد به شاه مخلوع ایران پناه دهد... شاه 37 سال تمام دست امریکا بوده و امروز نباید با او چون سرگردان برخورد شود.» 🔰 کسینجر با اشاره به اینکه کسی به فریاد شاه سابق ایران نمیرسد گفت: ➕«تکان دهنده است که شاه برای ورود به نتوانسته ویزا به دست آورد.» اطلاعات، 21 فروردین، ص2 📌پ.ن1: کسینجر 22 خرداد58 میگوید: ➕«من احساس کردم امریکا باید در قبال کسی که 37 سال آزگار در کنار ما بود، داشته باشد... من شخصا از رئیس جمهور مکزیک درخواست کردم با اقامت شاه در کشورش موافقت کند زیرا با کمال تاسف دولت امریکا حاضر نبود در این زمینه اقدامی بردارد.» ➕ این درحالی است که کارتر شب عید1978 را در تهران گذراند و گفته بود: بهتر از شاه و همسرش فرح زوجی را در دنیا سراغ ندارم که شب عید سال نو را با آنها سپری کنم اما همان کارتر با شاه چنین رفتار خفت باری را پی میگیرد. 📌پ.ن2: شاه در اولین مصاحبه اش پس از فرار از ایران در مکزیک گفته بود: بر اثر حوادثی که پس از خارج شدن از ایران در این کشور روی داده است، قلبش است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 لزوم تعیین ضوابط و خط مشی برای مطبوعات و نشریات ▫️ ▫️23 فروردین 58 🔰دکتر ، وزیر اطلاعات و تبلیغات[وزیر فرهنگ و ارشاد فعلی] : ➕«ضوابطی باید تعیین شود تا موجود و آنها که میخواهند در آینده حق امتیاز بگیرند از همان آغاز راه و نشریه خود را صددرصد مشخص کنند تا برای خواننده آشکار باشد که این نشریه مذهبی است و یا ایدئولوژی دیگری دارد زیرا دیگر زمانی نیست که مردم را با ظواهر داد و سردرگم کرد... ➕اگر حد و مرزی مشخص نشود، صاحب امتیاز حتی میتواند به مملکت باشد و یا وابستگی به سیاست های خارجی داشته باشد. باید ضوابطی تعیین شود تا از هر نوع شانتاژ و جلوگیری شود و در صورتی که تخلفی صورت گیرد، متخلف طبق قوانین مجازات عمومی به مجازات برسد.» 🔰میناچی با اشاره به گفت: «این پاکسازی باید توسط اعضای انجام گیرد.» اطلاعات، 23 فروردین، ص1 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 نیروگاه بوشهر را تعطیل میکنیم ▫️ ▫️24 فروردین 58 🔰دکتر ، معاون وزیر نیرو و برادر دکتر در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: ➕«با توجه به مخاطرات نیروگاه های اتمی بوشهر پیشنهادی مبنی بر تعطیل شدن این نیروگاه ها که کار ساختمانی آنها به پایان رسیده است تسلیم هیئت دولت[=] خواهد شد.» 🔰سحابی با بیان اینکه نیروگاه های اتمی در زمان شاه سابق از سوی به ایران تحمیل شده، گفت: ➕«تاسیس هزینه های زیادی برای ما دارد.» 🔰قرار بود علاوه بر نیروگاه اتمی بوشهر، دو نیروگاه دیگر نیز توسط در ایران ایجاد گردد که با اظهارات اخیر معاون وزیر نیرو، قرارداد تاسیس این نیروگاه ها لغو شد. اطلاعات، 25 فروردین، ص8 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF