eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
965 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ✴️پرسش در مورد فرزند: 🔷ما به عنوان والدین، در این دوره زمانه، که متأسفانه دختر و پسرها اصلاً با خانواده خودشان رابطه‎ مناسبی ندارند و یا روی پدر و مادر حسابی باز نمی‎کنند، چه کنیم که فرزندان‎مان، هر مشکلی که داشتند، به ما که پدر و مادرشان هستیم مراجعه کنند و ما را غریبه ندانند؟ ✴️پاسخ: 💠در صورت فراهم شدن شرایطی، فرزندان تمام مسائل و مشکلات خود را، با خود درمیان خواهند گذاشت و از آن‌ها مشاوره خواهند گرفت. ✅تأمین امنیت کودک و نوجوان ✅ایجاد زمینه‎های حمایت از فرزندان ✅رازدار بودن و عدم انتشار مسائل مربوط به فرزندان ✅نگه داشتن حرمت فرزندان ✅توجه کردن و گوش دادن به نیازهای فرزندان ✅درک کردن فرزندان ✅دیدن موفقیت فرزندان و به زبان آوردن آن‌ها ✅به رو نیاوردن مکرر ضعف‎های فرزندان ✅عدم تحقیر و اذیت نکردن فرزندان ✅عدم مقایسه فرزندان با سایر بچه‎های فامیل ✅درک تفاوت فرزندان با یکدیگر ✅فراهم آوردن زمینه اعتماد فرزندان ✅و... 🔶در صورتی که کودک و نوجوان به والدین خود نداشته باشند، هرگونه مشکلی که برایشان به وجود آید را، به جای مطرح کردن آن با پدر و مادر، با دوستان خود مطرح می‎کنند و آن‎ها الزاماً ناباب نیستند، اما به دلیل و یا ، مشاوران مناسبی برای فرزندان شما نیستند و خواسته و ناخواسته آنها را گسترش می‎دهند و آنها را وارد می‎کنند. 👤 https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶، ابزاری توانمند برای دور کردن نوجوان، از بسیاری از گناهان بوده و از گام‎های مهم برای غلبه بر جنسی و اخلاقی محسوب می‌شود. 🔶اگر به تمام فنون درمان انحرافات و مشکلات آشنایی داشته باشد، ولی استفاده و از آنها را نداشته باشد، نتیجه‎ای از این راهکارها حاصل نمی‎شود. ✴️راه‎های تقویت اراده 1️⃣تمرکز بخشیدن به فعالیت‎های گوناگون 2️⃣به پایان بردن کارهای نیمه تمام 3️⃣تلقین به خود 👤 به گفته پل کلمنت ژاکوا یکی از صاحبنظران اراده: 🌱"وقتی بخواهیم با عادت زشتی مبارزه کنیم، نخست باید نتایج نامطلوب آن را، در نظر مجسم سازیم و بعد از آن، منافع و فواید ترک آن عمل زشت را در روح خود تصور کنیم و سپس مواقع مختلفی که گرفتار آن زشت شده‎ایم، به خاطر آوریم؛ در نتیجه این عمل، هر بار که چنین نمایشی در خود می‎دهیم، بر آن تحریک یا وسوسه (عادت زشت) چیرگی یافته و آن را در خود احساس می‎کنیم". 4️⃣تشویق نوجوانان به سحرخیزی و انجام وظایف دینی 5️⃣عدم مقایسه نوجوان با دیگران 6️⃣توصیه به تجربه اندوزی از شکست ها 7️⃣تشویق به مبارزه با خواسته های نفسانی 📚علی و داود ، کتاب "با دخترم (ویژه والدین و مربیان دختران نوجوان)" https://eitaa.com/umefafgaraei
🔺نمایندگان مجلس به این دلیل به سمت توییتر می‌روند که رسانه‌ها آن‌ها را می‌بینند، ما در این زمینه نداریم و افراد را در این جریان، با اطلاعات غلط می‌کنند و همه را به و می‌کشانند و دیده می‌شود حتی و نیز به این فضا می‌آیند. 📛بخش‌های رسمی و مسئولان که باید انجام می‌دادند و زمینه‌ای ایجاد می‌کردند که قشر آسیب‌پذیر و به این فضا ورود نکنند، خودشان ابزار این فضاها شدند. ♨️متأسفانه نوجوانان بالای ۸ سال تا ۱۸ سالی را داریم که در هستند و فالور بالایی دارند و اقدامات انجام می‌دهند و مانعی در برابر خود نمی‌بینند. 🔺هر لحظه دیرتر اقدام کنیم، آسیب کشور به لحاظ اقتصادی و امنیتی و بیشتر خواهد شد و تمامی افرادی که بتوانند در این زمینه اقدامی انجام دهند و انجام ندهند مسئول خواهند بود. 🔺حمایتی که می‌فرمایند از تولیدات داخلی انجام شود، در بحث شاهد نیستیم. به هر کدام از اعلام می‌کنیم، پاسخ می‌دهند ما در این پیام‌رسان‌ها حضور نداریم چون خوب نیست! استدلال‌های غلط را با آمارسازی‌های غلط‌تر، به خورد حتی داده‌اند و خیلی از افراد، وارد این فضاها می‌شوند و از جوان ۱۰ ساله تا پیرمرد، همگی در یک هیأت حضور دارد و چه تضمینی وجود دارد که وقتی عضو صفحه اینستاگرام شما شوند، صفحات به آن‌ها پیشنهاد نشود؟ 👤، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران https://eitaa.com/umefafgaraei
🍀مادر شهید پاشاپور می‎گوید: 🍃پسرم خیلی و شوخ بود؛ وقتی می‌خواست کند، این مسئله را مستقیم به من نگفت. 🍃یادم هست از مهاباد که برگشت، یک را به من نشان داد؛ در آن عکس بر سر یکی از سربازهایش انداخته بود و خودش کنار سرباز ایستاده بود. 🍃وقتی این عکس حاج‌اصغر را دیدم، فکر کردم آن سرباز یک است! 🍃به او گفتم: "این خانم کیه؟" 🍃گفت: "من آنجا نامزد کردم" 🍃گفتم: "بدون اجازه من؟" 🍃گفت: "آره" 🍃گفتم:"خودت می‌دونی! عروسی کردی والان داری به من می‌گی؟" 🍃خیلی ناراحت شدم و گفتم: "تو چطوری دست این خانم رو گرفتی؟" 🍃گفت:"عقد کردیم" 🍃گفتم:"این خانم نگفت تو پدر و مادر نداری؟!" 🍃بعد کلی خندید و گفت:"مادر صاحب این عکس منه" 🍃خندیدم و گفتم: "خب چرا با من این کار رو می‌کنی؟ بگو زن می‌خوام؛ من می‌رم و برات زن می‌گیرم". 💠، یک ماه بعد از شهادت سپهبد (13 بهمن 1398) در حلب، توسط تروریست‌های تکفیری به رسید. پیکر مطهر او که توسط تروریست‌های تکفیری ربوده و سر از بدنش جدا شده بود، پنجم اسفند ماه ۹۸ به کشور بازگشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔥آمارها حکایت از وقوع روزانه یک‌هزار در کشور دارد؛ یعنی هر ساعت حدود ٤١ مورد و هر ‌سال ٣٦٥‌ هزار مورد. 📛اما چرا ؟!... 👇👇 🌿بخواب آمد مرا طفل جنینی 🌿 بگفتا مادرم را کی ببینی؟ 🌿 بگو مادر خطا از من چه دیدی؟ 🌿 که بی جرمی به خونم در کشیدی؟ 🌿 درونت کودکی آرام بودم 🌿 کجا محکوم بر اعدام بودم؟ 🌿به‎دم تازه رسیده میهمانت 🌿 چه آسیبی رسید از من به جانت 🌿 تو فکر خرج و برجم را نمودی 🌿ز جسم کوچکی جان دَر رُبودی! 🌿تو گردش را به من ترجیح دادی 🌿 اساس ظلم در عالم نهادی 🌿 امید کودکان‌ بر مام باشد 🌿 چو مادر باشدش آرام باشد 🌿 امیدم بود رویت را ببینم 🌿 گلی از گلشن حُسنت بچینم 🌿 امیدم بود لبخندم ببینی 🌿کنار تخت خوابم خوش نشینی 🌿 امیدم بود دبستانم فرستی 🌿دهی تعلیم، درس حق پرستی 🌿 بیایم از دَر و شادت نمایم 🌿 سرود کودکان بهرت سرایم 🌿امیدم بود گَردم من جوانی 🌿 زمان پیریت قدرم بدانی 🌿زمان پیری غمخوار تو باشم 🌿 به هر کاری برایت یار باشم 🌿 من اینک روح پاکم در جنان است 🌿 مکانم در جوار حوریان است 🌿 کنون کن توبه، استغفار، شاید 🌿 خدای مهربان رحمت نماید 🌿 تمنا دارد افسر اَر توانی 🌿 پیامم را به مادرها رسانی https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷گزارشی از چهاردهمین نشست در سال 1399 🔷با عنوان "غفلت از «» و «گروه دوستی» در تربیت جنسی" 👤با ارائه آقای دکتر محمود ، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و مدیرگروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰در تاریخ چهارشنبه 29 مرداد ساعت 17 🎧جلسه مذکور به‎صورت وبینار، در اتاق مجازی به آدرس vroom.um.ac.ir/saeedy با مشارکت تعدادی از اعضای هیئت علمی، مسئولین و کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش، روانشناسان، مربیان آموزشی و تربیتی و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی، به صورت مجازی و حضوری، برگزار گردید. https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 دکتر سعیدی رضوانی در ابتدای جلسه، به بیان مراحل پرداختند و آن را در یک طیف، به صورت مشکل، مسئله، تهدید، بحران و انقلاب تصویر نمودند. 🔺 ایشان با تأکید بر اینکه صاحبنظران و پژوهشگران متعددی، تاکنون به بیان روش‌ها و راه‌کارهای مقابله با و بدحجابی پرداختند، برخی موارد را ذکر نمودند. 🔺 دکتر سعیدی رضوانی، به حجت‌الاسلام ، اشاره کردند و به یک نمونه از کار ایشان که در خصوص عوامل تقویت کننده عفاف بود و در 4 بخش باورهای عفاف ساز، احساس‌های عفاف‌ساز، رفتارهای عفاف ساز و موقعیت‌های عفاف ساز تقسیم و تشریح شده بود، پرداختند. 🔺 در ادامه، گریزی به گستره مباحث و یا (شبکه مسائل عفاف و تربیت جنسی اسلامی) استاد فرید زدند و تیتروار مباحث مطرح شده در آن شبکه را، که شامل 5 بخش از جمله اهميت و فايده‎هاي عفافگرايي و پاكدامني، ياري‎كننده‎ها در عرصه عفاف‎گرايي و كنترل غريزه جنسي، وظايف والدين در تربيت جنسي صحيح فرزندان و عفيف گشتن آنان، تأمين مشروع نياز جنسي و شيوه‌هاي عفاف‌ورزي و كنترل غريزة جنسي بود را، بیان نمودند. 🔺 مسئول کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، به مباحث مطرح شده در طول جلسات کارگروه، در سالیان گذشته اشاره نمودند و به طور مشروح توضیح دادند که این جلسات در قالب 16 محور، در سایت پژوهشکده مطالعات اسلامی بارگذاری شده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 آقای دکتر سعیدی، به معرفی 4 راهبرد و راه‌کار اساسی برای جنسی، بی‎حجابی و بدحجابی پرداختند. 1️⃣ : اقناع ذهنی (شناختی): 🔺 ایشان تحول در حوزه شناختي، حوزه عاطفي و اراده را، لازمه اقدام به عمل دانستند و ابزارهای را نقلی (ویژه مؤمنان) و عقلی (همگانی) عنوان نمودند. سخنران کارگروه در ادامه، به سه هدف (موضوعات) عمده اقناع ذهنی اشاره کردند که تبیین دلایل التزام به عفاف و حجاب (برای مثال: تبیین چرایی حساسیت و غریزه جنسی)؛ تبیین دلایل حجاب الزامی (مثال: بیان ضرورت عدم تهییج شده در کوچه و خیابان) و پاسخگویی به شبهات (محدوده حریم خصوصی)، از جمله این اهداف است. 🔺 مدیرگروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی، مواد و بسترهای استدلال در مبحث اقناع ذهنی را شامل لزوم تحکیم خانواده، تفاوت‎های بین زن و مرد، حجاب در ادیان، سیره، روایات و تاریخ اسلام، قرآن، بازگشت غرب به عفاف (برای مثال بیان قوانین دانشگاه‌ها)؛ شبکه مفاهیم (شامل حیا، عفت، غیرت)؛ اجتماعی، حقوقی، سیاسی و تاریخی (شامل حجاب و عفاف در ایران و جهان) دانستند و توضیحاتی را در این خصوص ارائه نمودند. https://eitaa.com/umefafgaraei
2️⃣ : توأم‎سازی اقناع ذهنی با هیجانات 👤 دکتر سعیدی رضوانی متذکر شدند که، به‎ویژه در مسائل مربوط به ارزش‎ها و نگرش‎ها، استدلال عقلی خالی از بار و وجود ندارد. یعنی در بسیاری موارد، پیش‎فرض‎های مشترکِ دو طرف بحث و جدل و استدلال، کاملاً بُعد گرایشی، عاطفی و هیجانی دارد (مثلاً تقریباً همگان از شنیدن خبر شکنجه و قتل یک فرد مظلوم و خبر تصادف یک فرد، به شدت ناراحت می‎شوند). 🔺 سخنران کارگروه عفافگرایی در ادامه، به بیان انواع استدلال‎های مربوط به عفاف پرداختند و اذعان نمودند که، انسان‌ها تحت تأثیر آثار مثبت و منفی و انجام اعمال خوب و بد، دست به انجام عمل می‌زنند و همچنین تأکید کردند، معمولاً به ویژه برای کارهای نادرست، خلاف و خطرناک، از تهدیدها استفاده می‎کنیم و افراد را می‌ترسانیم (مثلاً از بیمار شدن). 🔺 دکتر سعیدی، ضمن اشاره به پژوهشی که در سال 96 انجام گرفته بود، به پیام‎های مرتبط با جنسی به تفکیک در میان در بین دختران و پسران اشاره کردند. به این صورت که گروه‎های مختلفی، دلایل خویشتنداری خود را مسائل و مشکلات جسمی، اجتماعی، روانی، معنوی و... ابراز نموده بودند. 🔺 مسئول کارگروه عفافگرایی در ادامه به شناخت پرداختند و ضمن بیان آثار مثبت و منفی انجام و ترک کارهای خوب و بد، به آثار جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و اخروی این موارد اشاره کردند و بر اهمیت و نقش 6 مقوله غم، شادی، ترس، تعجب، خشم و تنفر، در کیفیت و کمیت هیجان و همچنین تأثیر های فردی، گروهی و منطقه‌ای، در پذیرش انواع ، تأکید نمودند. https://eitaa.com/umefafgaraei
3️⃣: تربیت روحیه 👤 دکتر سعیدی رضوانی راهبرد سوم را مستلزم تولید محتوا دانستند و برای مثال به طرح "راهنمای برنامه‌ی درسی تربیت جنسی دوره ابتدایی (کودکان 12-6) آموزش‎وپرورش جمهوری اسلامی ایران" که در سال 1396، توسط کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی تدوین و به سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش ارائه شده بود اشاره نمودند که متأسفانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. 4️⃣ : ریشه کاوی و طراحی مناسب مواجهه 👤 دکتر سعیدی با الهام از نوشته‎های حجت‎الاسلام بیاتی، راهبرد چهارم را در یافتن دانستند و خاطرنشان نمودند که باید متوجه شد که از چه مسیری وارد می‎شود؟ ایشان مسیرهای نفوذ دشمن را شامل موارد زیر عنوان کردند: 1. از راه تصویب در جامعه اسلامی 2. گسترش اباحه‎گری از بستر 3. بر هم زدن اقتصاد سالم و نوشانیدن به افراد 4. از مسیر و مصرف گوشت خوک و شراب و تراریخته 5. از مسیر از بین بردن ، تشخص جنسیتی و بر هم زدن مسئولیت‎های متناسب با جنسیت در جامعه 6. از طریق دانشگاه‎ها و تولید دانش در علوم انسانی و تجربی و... 📌 و در نهایت نیز، اضافه کردند که به تعداد مداخل دشمن، تعریف می‎شود. 🔺 ایشان همچنین فساد جنسی را حاصل مجموعه‎ای از محرک‎ها از جمله نظام پاداش‎دهی اجتماعی، اقتصاد جنسی، فضای مسموم اعتقادی و فرهنگی و غفلت و مرعوبیت دولت، مردم و نیروهای فرهنگی و... عنوان نمودند. https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 دکتر سعیدی رضوانی، وظایف فعالان عرصه عفافگرایی را در 5 بخش ، پیگیر با باندهای فساد، تمهیدات پاسخ به مخاطبان، و و عنوان کردند و به تشریح هر یک پرداختند. 🔺 در تشریح بخش ساختاری، به 3 مورد "مقابله جدی با لیبرالیسم اقتصادی، تعبیر مناسبات اقتصادی، تلاش برای عدالت اقتصادی، کاهش فاصلۀ طبقاتی"، "تغییر جدی ساختارهای مختلف ضدعفاف" و "ایجاد محیط‎های مناسب برای بانوان" اشاره کردند. 🔺 در توضیح بخش مبارزۀ پیگیر با باندهای فساد (قانونی انتظامی) و جلوگیری از عُرفی‎سازی فساد نیز، به توضیح اجمالی مواردی از جمله باندهای فساد و فحشا، محیط‎های مختلط، منازل پناه‎گاه دختران فراری، جلوگیری از فسادِ تظاهرکنندگان به فساد، فیلم‎ها و کتاب‎های فاسد (نمایش خانگی و...)، ایجاد کنندگان سایت‌های منحرف و... پرداختند. 🔺 در تشریح بخش تمهیدات پاسخ به نیاز جنسی مخاطبان، بر دو عامل مهم تسهیل دائم از طُرق مختلف و تعیین راهبردها و راه‎کارهای ازدواج موقت مجردان، تأکید کردند. 🔺 دکتر سعیدی در انتهای این بخش، اذعان نمودند که در بسیاری از اوقات، تقسیم وظایف امری مطلوب است و تشکیل گروه‎های فرهنگی را در 5 دسته پیشنهاد نمودند و خاطرنشان کردند که این دسته‌بندی بسته به شرایط و امکانات، قابل کاهش و یا افزایش است. 1. برنامه‎ریزی درسی و تولید محتوا 2. مطالبه از مسئولان 3. امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع 4. مقابله با نفوذ رسانه‏‎ای، پاسخ به شبهات 5.حمایت از ازدواج آسان و... https://eitaa.com/umefafgaraei