recording-20231004-104721.mp3
34.17M
درس تفسیر استاد وکیلی
سوره مبارکه انسان
جلسه اول
۱۸ ربیع الاول ۱۴۴۵
🔸مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام
🔸سطح ۲ و ۳
https://eitaa.com/joinchat/1569587655C930d657d0f
@vajeazeh
درمان وسوسه
عن الوشاء عن محمد بن حمران قال سألت أبا عبد اللّٰه ع عن الوسوسة و إن كثرت فقال لا شي ء فيها تقول لا إله إلا اللّٰه.
درمان وسوسه، از امام صادق علیه السلام: گفتن لا اله الا الله.
@vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
🎗دیدگاه #همه_روان_دار_انگاری (#پنسایکیزم) نوعی #آگاهی و شعور را - ولو در حد پتانسیل آن - به تمامی موجودات هستی (از جمله جمادات) نسبت میدهد. طبق این دیدگاه، آگاهی را نیز باید همانند سایر ویژگیهای بنیادین که در علم فیزیک به رسمیت شناخته شده (مانند جرم، بار الکتریکی، نیروی الکترومغناطیس، گرانش، فضا – زمان)، یک ویژگی بنیادین در جهان دانست که قابل تبیین از طریق ویژگیهای دیگر نیست.
این دیدگاه فینفسه درباره ماهیت فیزیکی یا غیر فیزیکی بودن ویژگی آگاهی، خنثی است و آگاهی – بعنوان یک ویژگی بنیادین – میتواند غیر فیزیکی باشد؛ کما اینکه دیوید چالمرز – بعنوان یکی از مهمترین لیدرهای پنسایکیزم – چنین نظری دارد.
🎗در #فلسفه_اسلامی، آگاهی برای جمادات و حتی گیاهان، انکار شده و برای #تجرد_نفس ناطقه انسانی و نیز تجرد نفوس حیوانات، استدلالهایی ارائه شده است.
البته برخی محققان #حکمت_متعالیه، با استناد به عباراتی از #ملاصدرا، قول به وجود آگاهی در نباتات را نیز به وی نسبت دادهاند. اما بر اینکه جمادات در نظر #صدرالمتالهین – مانند سایر فیلسوفان صاحبنظر مسلمان - فاقد آگاهیاند، اتفاق نظر وجود دارد.
بدینترتیب همه رواندار انگاری – هرچند با #عرفان_اسلامی و نیز ظاهر برخی آیات قرآن که نحوهای شعور را به تمامی ذرات و موجودات زمین و آسمان نسبت میدهد، همخوانی دارد – طرفدار قابل توجهی در میان فیلسوفان مسلمان نداشته است.
🎗براساس دیدگاه ملاصدرا – که هماهنگ با نظر جمهور فلاسفه مسلمان نیز است - وجود علم در ماده و جسمانیات بدلیل غیبت هر جزء از اجزای دیگر و وجود مشوب به عدم اجزاء مادی، منتفی است (اسفار، ۱۹۸۱م، ج۳، صص۲۹۸ ـ ۲۹۷ / ج۶، ص۱۶۳).
ولی شاید بتوان مبانی حکمت متعالیه را برای تصدیق و تأیید پنسایکیزم بکار گرفت. آنجا که علم را مساوق وجود میداند، و وجود نیز بنحوی تشکیکی در تمامی مراتب عالم، تحقق و اصالت دارد، چه بسا باید چنین نتیجه گرفت که علم و شعور در تمام عالم وجود جاری است و البته همانند خود وجود، دارای مراتب شدت و ضعف است. بدینترتیب هر موجود (ولو جمادات) بسته به میزان بهره وجودی که دارد، واجد علم و آگاهی هم خواهد بود.
🎗جالب توجه آنکه خود ملاصدرا در جایی از #علم_النفس اسفار بدین مطلب تصریح کرده است (همان، ج ۸، ص ۱۶۴). برخی گفتهاند چه بسا دیدگاه اصلی او در این موضع بیان شده و سایر موارد از باب همراهی با دیدگاه جمهور بوده است (که البته بلحاظ فلسفی، توجیه مقبولی نیست). علامه طباطبائی در حاشیه بر همین موضع از جلد هشتم اسفار، نظر اخیر صدرالمتألهین را تقویت کرده و تلاش میکند برای تأیید وجود جنبهای مجرد در اشیاء مادی، استدلال و تبیینی ارائه دهد؛ چه اینکه مطابق نظر وی و مؤسس حکمت متعالیه، آگاهی و شعور را باید در سطح مجرد (غیر فیزیک) جستجو کرد.
🎗در هر حال این خوانش از حکمت متعالیه که نوعی سازگاری با پنسایکیزم را میرساند، با دیدگاه #حدوث_جسمانی نفس – که نفس مجرد و آگاهی را برآمده از سطح جسمانی میداند – متضاد خواهد بود؛ کما اینکه اساساً پنسایکیزم در برابر ایمرجنتیزم مطرح شد تا آگاهی را نه بمثابه ویژگی برآمده از شرایط خاصی در سطح ویژگیهای فیزیکی، بلکه بعنوان یک ویژگی بنیادین در جهان معرفی نماید. بدینترتیب طرفداران خوانش اخیرالذکر از ملاصدرا و علامه طباطبایی، باید بدنبال تبیینی برای سازگاری #حرکت_جوهری و حدوث جسمانی از یکسو (که آگاهی را برآمده از سطوح پیشین و ویژگیهای بنیادین جهان میداند)، با مساوقت علم و وجود از سوی دیگر (که علم و شعور را بنحوی بنیادین در تمام عالم هستی لحاظ میکند)، باشند.
@PhilMind
یک حدیث شناختی از امام حسن عسکری علیهالسلام:
في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: وهُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام و أصحابِهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم
در وصف عالمان بدكردار فرمودند: زيان آنها براى شيعيان ناتوان (آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهماالسلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماى بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مى اندازند و گمراهشان مىكنند.
میزانالحکمه، ج ۸، ص ۱۰۱
صوت.mp3
32.4M
🟢 صوت جلسه نشست تخصصی
💯 ظرفیت های پژوهشی نزدیک به مرگ
☑️ با حضور استاد وکیلی
زمان: پنجشنبه 19 ربیع الاول، سالن اجتماعات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@mhva_ir
http://www.mhva.ir
علوم و فناوری های شناختی: کپتولوژِی:
به طور کلی کپتولوژی یک چهارچوب روانشناختی نوین و متعلق به قرن 21 است . از زمان عرضه این نگاه در سال ۲۰۰۲ توسط بی. جی. فاگ، روانشناس تجربی دانشگاه استنفورد، این ایده به طور گسترده مورد بحث و کاربست قرار گرفته است. به طور خاص، از سال ۲۰۰۶ تا کنون هر ساله کنفرانس بینالمللی فناوری متقاعدکننده به منظور بحث و تبادل نظر حول آخرین دستاوردها و آراء در زمینه کپتولوژی برگزار میشود که آخرین دوره آن در آوریل ۲۰۲۱ به صورت آنلاین برگزار شد. در این ۱۶ دوره کنفرانس نزدیک به ۴۰۰ مقاله کنفرانسی از میان صدها مقاله ارسال شده پذیرش شده و به انتشار رسیده است.
کپتولوژی حوزهای بینرشتهای محسوب میشود که رواشناسی شناختی، علوم رفتاری، فناوری اطلاعات، جامعهشناسی اخلاق و فلسفه را در بر دارد.
🏷آقای فاگ از افراد پیشرو در این حوزه می باشد و سال هاست( حدود 20 سال) که در آزمایشگاه "طراحی رفتار" خود، در دانشگاه استندفورد در این حوزه مشغول به پژوهش می باشد.
کپتولوژی به طور گسترده ای در تولید موفق ترین محصولات رایانه ای دو دهه اخیر، برای مثال شبکه های اجتماعی فیسبوک و ایستاگرام و بازی های مختلف رایانه ای، استفاده شده است. عناصری مانند تعداد تعقیب کننده (فالوور)، لایک و دیسلایک، در واقع عناصر انگیزه بخشی هستند که سرویس های رایانه ای برای ایجاد مشارکت و حضور هرچه بیشتر افراد در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. ساده کردن حضور و مشارکت (ایجاد پست و استوری با چند کلیک) و هم چنین طراحی محرک های به موقع (مانند نوتیفیکیشن ها)، همه و همه کاربست چهارچوب کپتولوژی هستند.
کاربردهای منفی این فناوری¬های ایجاد اعتیاد رفتاری و تغییر سنت¬ها و ارزش¬های اجتماعی به واسطه تثبیت رفتارهای مغایر فرهنگ است. اگرچه کاربردهای مثبت فراوانی مانند ایجاد عادات رفتاری سالم نیز قابل یافتن است. با این وجود به طور کلی چهارچوب کپتولوژی به عنوان یک چهارچوب مثبت برای ایجاد عادات رفتاری مثبت تبلیغ می شود.
🏷مارک زاکربرگ (موسس فیسبوک) و مایک کریگر (یکی از دو موسس اینستاگرام) هر دو شاگرد بنجامین فاگ در دانشگاه استنفورد بوده اند و با تکنیکهای کپتولوژی آشنایی کامل دارند.
میزان وابستگی رفتاری که اینستاگرام برای کاربرانشان ایجاد می کند برکسی پوشیده نیست. حتی در ایران نیز افراد و بالأخص جوانان ساعت های متمادی را در اینستاگرام می گذرانند و مشغول ایجاد پست های جدید، یافتن دنبال کنندگان جدید، لایک کردن پست های دیگران و مواردی از این دست هستند.
با اندکی تأمل می توان به روشنی استفاده از اصول کپتولوژی را در اینستاگرام نیز مشاهده کرد:
1- ایجاد انگیزه های مختلف (دنبال-کنندگان، لایک خوردن و ...)،
2- تسهیل فعالیت (ایجاد یک پست یا داستان با فشردن چند دکمه و ...)،
3- و همچنین استفاده از راه اندازهای مختلف (مانند نوتیفیکیشنها، پیشنهاد پست و دوستان جدید و ...)
با نظم و ترتیب صحیح سبب شده است تا کاربران ساعت های متمادی درگیر فضای اینستاگرام باشند بدون آن که خود علت آن را بدانند.
به طور خاص، اینستاگرام یک حس قوی پیشرفت و موفقیت را در کاربران ایجاد می کند (با توجه به تعداد دنبال کنندگان، لایک¬ها و ...) که به همراه سادگی زیاد و راه اندازهای متنوع، سبب ایجاد انگیزه ای قوی در کاربر برای مشارکت هرچه بیشتر و بیشتر در این پلتفرم میشود.
#مارک_زاکربرگ ، #مایک_کریگر ، #بنجامین_فاگ ، #کپتولوژی
@vajeazeh
دوره آموزشی (پیشنیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالشهای الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهانشناسیِ الحاد جدید»
👥 استادان:
دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون
دکتر رضا ضیاء توحیدی
🔹برگزاری به صورت حضوری و مجازی
🔸زمان: از ۲۰ مهر تا ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در ۳۲ ساعت آموزشی (عصر پنجشنبهها ساعت ۱۴ تا ۱۸)
🔸مکان: دانشگاه فردوسی مشهد
🔹آخرین مهلت ثبتنام: ۲۰ مهر ۱۴۰۲
🔰لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/kaMjvNBR
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « چالش های خداباوری »
نوشته عبدالرئوف افضلی منتشر و وارد بازار نشر شد.
📙این کتاب در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است.
✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است :
اثر پیش رو برخی از چالشهای مهم خداباوری در قرن اخیر، مانند: شبهه خفای الهی، شبهه خدا به مثابه فرافکنی، شبهه خدا به مثابه پندار، شبهه خدا به مثابه مولود جهل آدمی و مانند این شبهات را بررسی کرده. این شبهات ابتدا با تکیه بر منابع اصلی تبیین گردیده و سپس با تکیه بر منابع فلسفی دانشمندان مسلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.
🏵این کتاب توسط مرکز بین المللی ترجمه ونشر المصطفی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است.
#المصطفی(ص)
#دبیرخانه_حمایت
🆔@meshkatnoor
سرگشته مسیر عبور برادری
تو از تمام فاطمیان زینبی تری
چون آمدی ، قم به قدومت مدینه شد
معصومه ای و نائب زهرای أطهری
@vajeazeh
✍هوش مصنوعی متن ۵ هزار ساله را رمزگشایی کرد.
🗣در طول سالها محققان هزاران متن نوشته شده به خط میخی را در زبانهای سومری و آکدی یافتهاند و حالا شبکهای را آموزش دادهاند که میتواند بی دردسر و راحت، این متون را به زبان انگلیسی برگرداند.
زبان آکدی یکی از اولین زبانهای سامی شناخته شده است . خانواده زبانهای سامی شامل زبانهای مدرنی مثل عربی و عبری نیز میشود.
این زبان در بینالنهرین باستان، معمولا در امپراطوری آکدی که در منطقهای که امروزه بخشی از عراق و شمال شرقی سوریه را تشکیل میدهد، مورد استفاده قرار میگرفت. نام امپراطوری آکدی از نام شهر باستانی آکد که یکی از مراکز مهم تمدن آکدی است، گرفته شده.
به علاوه، با فراگیرتر شدن این فناوری، تصور استفاده از آن در کلاسهای درس، موزهها و حتی تجربیات تاریخی تعاملی دور از ذهن نخواهد بود و این امکان را برایمان فراهم میکند تا به شکل بیسابقهای با گذشتهها درگیر شویم.
@vajeazeh
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
OstadAbedi_palestine_14020716.mp3
2.43M
🔰بیانات استاد احمد عابدی درباره فلسطین و غزه و حمله به اسرائیل
(طوفان الاقصی)
💠 موقعیت عسقلان
🔹 مقام رأس الحسین علیه السلام
💠 اهمیت معنوی غزه برای اسلام
🔹 مرقد حضرت هاشم علیه السلام
💠 خباثت صهیونیست ها
💠 اهمیت عملیات طوفان الاقصی
_____________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، یکشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
مدل تاثیرگذاری رایانه جهت اقناع مخاطب:
فناوریهای رایانهای ۳ کارکرد را برای اقناع و تغییر رفتار و رویکرد ایفا میکنند.
1) به عنوان یک ابزار این فناوریها میتوانند انجام یک رفتار خاص را آسانتر نمایند و با بالابردن فاکتور توانایی احتمال انجام عملی خاص را که مد نظر طراحی است بالا ببرند.
2) این نرمافزارها میتوانند مانند یک عامل اجتماعی نیز عمل کنند و با پاداشدادن به کاربر (با بازخورد مثبت در صورت انجام فعل مدنظر) کاربر را به سمت فعلی خاص سوق دهند.
3) همچنین این فناوریها محیطی را فراهم میکنند که امکان تجربیات خاصی را (از جمله روابط علی-معلولی خاص) فراهم میکند. برای مثال فعل خاص کاربر در فضای رایانهای میتواند منجر به پاداش یا مجازات خاصی (در همان فضای رایانهای) شود.
#مدل_اقناع
@vajeazeh
مصاحبه دکتر قایمی نیا با روزنامه ایران.pdf
2.53M
✅ #مدلهای #فرهنگی #دین باید کشف و فهم شود.
امروز (یکشنبه 16 مهر 1402) روزنامه ایران مصاحبهای با دکتر #قائمینیا در این زمینه به چاپ رسانده است. در این مصاحبه علل نگارش #کتاب «دین و #مدلهای #فرهنگی» از دیدگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخشی از این مصاحبه آمده است که:
📍مهمترین بحث «#انسانشناسیشـناختی» موضوع مدلهـای فرهنگی اســت و انسانشناسان #فرهنگی بـر این باورند کـه هـر فرهنگی واجـد یکسـری #مدلهایفرهنگی است که اساساً قلب هر #فرهنگی را تشکیل میدهد و بـه سـاحتهای مختلـف زندگی فکری افــراد چهارچوب و معنا میبخشـد.
📌 از خود دین باید قرائت فرهنگی داشت و #مدلهای فرهنگی درون دین را کشف و با #مدلهای فرهنگی که در جامعه وجود دارد، مقایسه کرد.
📌 با ابزارهای تحلیلی و عقلی مختلف (در کتاب) اثبات شده است که اساساً دین «هویتی #فرهنگی» داشته و برای کشف آن مصادیقی از #قرآن ارائه شده است.
📌نهایتاً موضوع «#جامعه دیجیتال» و مدلهای #فرهنگی که در چنین جامعهای میتواند ظهور و بروز کند مطرح شده است.
(گزارش کامل برای مطالعه مخاطبین گرامی ارائه میگردد.)
@hekmatebaleghe
@quantum_philosophy_of_mind
#اطلاعیه
#خبر_خوش
#افتتاحیه_طرح
خبر آمد، خبری در راه است...
در راستای رشد علمی طلاب، معاونت تحقیق مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام در نظر دارد سیرهای مطالعاتی روشمند برای علوم اسلامی، با برگزاری جلسه #گعده_علمی با استاد متخصص به صورت هفتگی و برنامهریزیشده تشکیل دهد.
طرحنامه (پروپوزال) این طرح در سه فاز کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تنظیم شده و امیدست با حمایت طلاب و فضلا در راستای #تحول و #کارآمدی و جهش علمی قدمی جدی رقم بخورد.
انشاءالله توضیحات کامل طرح و ارائه طرحنامه، پس از نشست علمی استاد معظم، حاج آقای وکیلی ارائه میگردد.
پ.ن. حضور در طرح برای طلاب مدارس دیگر نیز، با شرایط تعیین شده، بلامانع است. سروران مدارس دیگر به آیدی مسؤول واحد تحقیق مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام پیام دهند.
@mkhorasani1418
امیدست این طرح به عنوان قدمی در راستای منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در راستای #تحول در حوزه مورد قبول حضرت حق واقع گردد.
کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام | سطح ۲ و ۳؛ در پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا پذیرش نظریه فرگشت با خداباوری در تضاد است؟
@vajeazeh
#کلیپ
💥تلمود به عنوان کتاب مقدس یهودیان دو بخش دارد؛ بخش نخست: میشنا نام دارد و حدود سال ۲۰۰ میلادی تکمیل شده و تفسیر خاخامهای یهودی بر تورات است که تورات شفاهی نام دارد.
🔻بخش دوم: گمارا نام دارد که در سال ۵۰۰ میلادی تکمیل شده و شامل نوشتارهای خاخامهاست و به مسائلی فراتر از آنچه در تورات اشاره شده، میپردازد.
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
نشست علمی - بایستههای تحصیل در مقطع سطوح عالی.mp3
41.33M
📼 صوت نشست علمی با موضوع: «بایستههای تحصیل در فقه و اصول مقطع سطوح عالی»
📢حجت الاسلام میثمی
@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم در قید برخی اصول دگم گرفتار شده است.
@philosophyofscienceforstudents
پ.ن: برای خودم جالب بود و البته زیبا ، دیدنش خالی از لطف برایتان نیست
@vajeazeh
اصالت وجود 1.mp3
47.05M
#صوت
نشست اول با موضوع اصالت وجود
حضرت آیت الله فیاضی و آقای دکتر غفاری
پنج شنبه ۲۰ مهرماه
🔍 @anvar_alhikmah
🔍 @anvar_alhikmah_info