🔸گزارش| فقه حکومتی؛ متکفل اداره انواع نظامات
حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی«غایات و کارویژههای فقه سیاسی بر اساس دیدگاههای آیت الله خامنهای» :
🔹دانش فقه سیاسی یکی از جوانترین دانشها در علم فقه است هر چند مباحث فقه سیاسی در گذشته بسیار دور نیز مطرح بوده ولی چون نظام اسلامی در آن زمان وجود نداشت مباحث به صورت انتزاعی مطرح شده لکن امروز با توجه به تأسیس جمهور اسلامی ایران به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.
🔹مراد بنده در این مقاله از فقه سیاسی، یک فقه مضاف است که در مجموعه گستره فقه قرار دارد و به بخشی از فقه که مسئله آن سیاست است میپردازد. در این فقه قدرت حاکمیت و ... مطرح میشود اما باید توجه داشت که گاهی ما از قدرت و حاکمیت در خارج از حاکمیّت صحبت میکنیم، در این صورت رابطه من با کسی که حکم میدهد، رابطه مکلّف و مرجع تقلید است طبیعتاً در این رابطه وقتی که از مرجع پرسیده میشود که نظام مالیاتی من چگونه است، جواب میشنوم که شما اگر خمس مالت را بدهی مالت پاک است؛ در امثال این احکام، نوع مسئله حکومتی است ولی چون نگاه خارج از حکومت است جوابی که صادر میشود دخیل در حاکمیت نیست.
🔹نکته دوم این است که ما در طول تاریخ، فقهمان در پاسخ به سؤالات مراجعین شکل گرفته است و چون در طول این هزار و اندی جامعه متمرکز و حکومت شیعه وجود نداشت، اگر هم مسئله سیاسی مطرح میشد به شکل شخصی و فردی بود مثلاً شخصی سؤال میپرسید که وظیفه من نسبت به ورود یا دخالت در فلان حکومت چیست؟
🔹نکتهای که خودم هم به آن واقف هستم این است که کارویژههایی که در این مقاله عنوان شدهاند ممکن است که قابل ارجاع به هم باشند و باهم تلاقی داشته باشند این نکته را خودم اذعان دارم ولی چون فرض بنده دستهبندی مناسبی بوده که از حیث سعه و ضیق و اطلاق و تقیید با یکدیگر متفاوتاند لذا تداخل و تلاقی در این روش امکان دارد.
🔹برخی در قبال این دیدگاه تلقّیشان این است که فقه ولو اینکه تأمل بشر در وحی است، ولی یک مقوله بشری نیست و تا نتوان شرع را به شارع نسبت داد فایدهای ندارد و اگر حقوق به شارع نسبت پیدا نکند نمیتواند ما را به سعادت معنوی برساند که غایتِ خلقت بشر است.
🔹من در جامعهای که نظام حقوقی آن را اداره میکند که غایت آن، انتظام زندگی مادّی بشر است، نمیتوانم به سعادت که غایت خلقت است، برسم.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/eHSVM
🆔 @vasael_ir
🔸حجت الاسلام و المسلمین عابدی: علمای زمان صفویه بیشتر از حالا در باب #فقه_حکومتی کار می کردند.
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی #روانشناسی_اسلامی برگزار شد
چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوعچالشهای پیشروی اسلامیسازی دانش روانشناسی با حضور آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه ۲۹ آذر در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
🔹 #حجت_الاسلام_مسعود_آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در این نشست گفت: در یک دیدگاه محوریت به روح داده شده است که در این صورت جامعیت لازم را ندارد.
🔹وی محور دوم روانشناسی اسلامی را فطرت دانست و بیان داشت: این گروه فطرت را بنیان روانشناسی اسلامی ذکر کرده اند. این دیدگاه بیشتر قابل قبول است، اما دارای دو اشکال است که فطرت به صورت اصلی و اساسی شامل رفتارهای اکتسابی نمیشود و رفتارهایی است که با انسان به دنیا میآید. اشکال دیگر درباه این دیدگاه این است که در مورد فطرت بیشتر به جنبههای مثبت انسان توجه شده است و غریزه، شهوت، هوی و هوس را شامل نمیشود.
🔹حجتالاسلام عباسعلی شاملی، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی، به بیان گوشهای از پیش نیازها و چالشهای اسلامی سازی دانش روانشناسی پرداخت، گفت: ما در فرآیند روانشناسی اسلامی هنوز حرفهایی برای گفتن داریم و درباره آن اموری که فکر میکنیم از آنها عبور شده است به لحاظ علمی قابل عرضه جهانی نیست.
🔹 همگرایی یا واگرایی موضوع و مسأله در علم و دین، زبان علم و دین، روش پژوهشها در علم و دین و چگونگی انتساب علم به دین در این مسیر حائز اهمیت است.
#مبانی
🌐 yon.ir/aWC7b
🆔 @vasael_ir
🔸پاسخگویی به چالشهای حقوقی زنان؛ معیاری مهم در سنجش کارآمدی فقه
در نشست #چالشهای_حقوق_زنان_در_فقه مطرح شد؛
🔹 #شیخ_الاسلامی در این نشست با موضوع«درآمدی به حقوق زنان از منظر فقه و حقوق جدید، تعارضات و تقارنات» به ارائه نظرات خود پرداخت، گفت: فقه و حقوق را باید به یکدیگر نزدیک کرد و نزدیک کردن فقه و حقوق به این معنی است که حقوقدانان و فقها در مقابل یکدیگر کوتاه بیایند تا ما بتوانیم از پتانسیل هر دو رشته استفاده کنیم البته برخی معتقدند که ریشههای حقوق مدرن در فقه است و حتی علمای حقوق مدرن اذعان دارند که ریشههای حقوق در قواعد کلیسا است.
🔹فقه و شرع ظرفیتهایی دارد که اگر نتوانیم از آنها استفاده کنیم جامعه را محدود کرده ایم؛ باید فقه و حقوق را به یکدیگر پیوند زد. از طرفی این دو در حوزه عمومی و خصوصی تفاوتهایی دارند چراکه در فقه خیلی از مسائل در حوزه خصوصی مطرح میشود مانند قصاص که حوزه عمومی نیست، همچنین رابطه کارگر و کارفرما که نباید در آن مداخله کرد، ازدواج و خانواده و معاملات که همه فقه خصوصی هستند و وارد حوزه عمومی میشوند.
🔹#حجت_الاسلام_شفیعی با موضوع «نگاه انتقادی به رویکرد فقه سنتی در حقوق زنان» پرداخت و اظهار داشت: نقد فقه، نقد فقیهان نیست و عظمت آنها را مورد خدشه قرار نخواهد داد.
🔹زنان به عنوان نیمی از جامعه در طول تاریخ از کمترین حقوق انسانی و اجتماعی برخوردار بوده اند و همیشه در سایه حقوقی مردان حضوری بسیار کمرنگ در جوامع و فعالیتهای اجتماعی داشته اند این حضور در سایه اگر در جامعه قدیم چالش برانگیز نبود. چراکه زنان حاضر به پذیرش هزینههای آن بودند، اما در جهان امروز اینگونه نیست و چالشهای آنان فراوان و پرهزینه است و به راحتی نمیتوان از آنها گذشت بنابراین نیاز است تا درباره آنان اتخاذ موضع کرد.
🔹 #حجت_الاسلام_مهریزی، موضوع «فقه زنان، چالشها وراه حل ها» را بررسی کرد و گفت: توجه به پشت صحنه آرای فقیهان درباره تفاوتهای فقهی زن و مرد دارای اهمیت است؛ نگاه معرفتی به زنان در گذشته بحث تبعیض جنسیتی را القاء میکند و با این نگاه قدرت تعامل و گفتوگو از دست میرود.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/wlUIK
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| #مبانی_بخش_عمومی_در_اقتصاد_اسلامی
🔹 تاریخچه تئوریهای علمی بخش عمومی، بیانگر چالش ریشهدار درباره تعیین اهداف و وظایف دولت و مکانیزم تحقق آنها است. گروهی مانند هایک، دولت حداقل را مطرح و دخالت آن را در حوزه اقتصاد برنمیتابند. در مقابل گروهی با تفکرات سوسیالیستی، دولت حداکثر را پیشنهاد میکنند
🔹 بیشک ناکارآمدی این دو نگرش افراطی در تجربه عملی زمینهساز پیدایش نظریات اعتدالگرایانه در این ساحت بوده است. از منظر اسلام، حاکمیت اهداف و وظایف اقتصادی را برعهده دارد. برهمین اساس دولت اسلامی با رویکرد دولتهای مطرح در تئوریهای کلاسیک و نئوکلاسیک تفاوت ماهوی دارد.
🔹 در قسمتی از این کتاب آمده است: بی شک علم اقتصاد از یک سو انگیزه ها و رفتار افراد و جوامع را بررسی می کند و از سوی دیگر به ارزیابی تخصیص منابع به صورت بهینه و کارا می پردازد. شکست بازار در تخصیص بهینه منابع در مواردی دخالت دولت را در این موارد ضروری مای سازد و در نتیجه، تحلیل و تفسیر جایگاه دولت در اقتصاد، یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار این علم به شمار می آید.
🔹این کتاب 128 صفحه ای به به قلم #حسن_آقا_نظری و به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
🌐 yon.ir/9Qsnn
🆔 @vasael_ir
🔸نظارت فقهی پیشینی؛ روشی ابداعی در نظام حقوقی ایران
در نشست «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛
🔹حجت الاسلام #پیوندی در ضمن بحث از سابقه نقش فقه در فرآیند قانون گذاری در نظام حقوقی ایران گفت: این مسئله در اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پیش بینی شده است. بر اساس این اصل، پنج تن از علما باید قوانین مصوب مجلس را با موازین شرعی تطبیق میدادند. این اصل به قانون طراز اول معروف است. آنچه قابل توجه است، این است که اصل طراز هیچ گاه در مرحله اجرا عملی نشد.
🔹 شورای نگهبان مسئول نظارت بر مصوبات شورای نگهبان است اما در اینکه ملاک و معیار تفسیرشان چیست، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی میگویند نظر ولی فقیه باید ملاک باشد؛ بعضی میگویند معیار نظر مشهور فقها است و برخی نیز میگویند باید بر اساس اجتهاد خودشان نظارت کنند.
🔹 باید بحث را مبناییتر بیان کرد که اساسا اسلامیت مقررات حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظر ولی فقیه است؟ و باید ولی فقیه از طریق شورای نگهبان بر مصوبات نظارت کند؛ این یک برداشت است و برداشت دیگر این است که شورای نگهبان باید نظر مشهور فقهای امامیه را مد نظر قرار دهد.
🔹 حجت الاسلام دکتر #محمدی_جورکویه به موضوع نقش فقه پس از فرآیند قانون گذاری پرداخت و گفت: مطابق اصل ۱۶۷ قانون اساسی چنانچه حکم دعوا در قوانین مدونه یافت نشد، قاضی موظف است بر اساس منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر حکم قضیه را صادر کند. اصل ۱۶۷ یکی از ابتکارات قانون اساسی پس از انقلاب اسلامی است که در مقررات ایران سابقه ندارد.
🔹علی رغم تمام تلاشهایی که قانون گذار برای رعایت شرایط قانون نویسی انجام میدهد، اموری مثل جهل و یا غفلت قانون گذار وجود دارد که ما را نیازمند به تفسیر میکند. بر همین اساس است که در تمام نظامهای حقوقی، تفسیر حقوقی وجود دارد و همچنین در کنار منابع اصلی قانون، منابع مکمل نظیر عرف و رویه قضایی به وجود آمده است.
#حقوق
🌐 yon.ir/ogE0v
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| حق مشارکت سیاسی از دیدگاه فقهای امامیه
🔹 شاید بتوان یکی از مهمترین موضوعات در امنیت سیاسی شهروندان را این امر دانست که آیا آنها حق مشارکت سیاسی دارند و میتوانند در امور سیاسی نظام حکومتیشان مداخله کنند یا خیر و به چه میزان این مشارکت پذیرفته شده است.
🔹 به عبارت دیگر، چنانچه شهروندان این حق را داشته باشند تا آزادانه، حاکمان جامعه خود را برگزینند و بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم باشند، به گونهای که هیچ قدرت خارجی نتواند اخلالی در حق انتخاب آنها به وجود بیاورد، از این جهت احساس امنیت خواهند کرد و در امنیت سیاسی به سر خواهند برد.
🔹 براساس نظریهای که مشارکت مردم را به عنوان تنها راه کارآمدی حکومت میداند (نظریه انتصاب)، حاکمیت حق خداست؛ ولی خداوند این حق خویش را فقط به انبیا و اولیا و در غیبت آنها به منصوبان آنها (منصوبان خاص و عام) واگذارده است و نه به عموم افراد جامعه؛ بنابراین حضور، رأی و مشارکت مردم، تأثیری در مشروعیت حکومت ندارد.
گزارش کامل یادداشت:
🌐 yon.ir/AY858
🆔 @vasael_ir
🔸الزامات فرآیند تدوین روانشناسی اسلامی
در نشست «روانشناسی اسلامی» تبیین شد؛
🔹حجت الاسلام #مسعود_آذربایجانی ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم به بررسی دیدگاههای چندگانه درباره روانشناسی اسلامی و تبیین نظریه مختار پرداخت و گفت: نفس یک سعه گسترده دارد و از این بابت که موضوعیت نفس برای روانشناسی اسلامی قبول شده است دلایلی دارد که شامل مفهوم شناسی و تعریف نفس است؛ این کلمه در کتابهای لغات به ذات و شیء آن اعتنا دارد و دوم جامعیت کاربرد نفس است.
🔹در نگاه تحولی در آیات، روایات و به ویژه قرآن، مراتب متعددی را برای نفس مطرح کرده است و نگاه تحولی و پویا در این مبحث وجود دارد؛ چهارم کارکردهای نفس است که شامل عمل می شود مانند کسب و کار و تلاش، البته به جنبههای اداراک و شناخت و فهم اشاره دارد.
🔹مکتب روانشناسی اسلامی از جهت مبانی، مسائل، پژوهشها، مدلها و نظریهها و منابع و متون درسی به حداقلی از بلوغ و حد نصاب نائل شده که میتواند رسما اعلام وجود کند بنابراین مکتب روانشناسی اسلامی را میتوان به رسمیت شناخت. در حوزه روش شناسی و نظریه پردازی بر اساس آموزههای اسلام نیازمند مطالعات و پژوهشهای بیشتری هستیم و ما هنوز در این قسمت ضعفهایی داریم.
🔹حجتالاسلام #عباسعلی_شاملی ، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی نیز به بیان گوشهای از پیش نیازها و چالشهای اسلامی سازی دانش روانشناسی پرداخت، گفت: مبانی نظریه روانشناسی اسلامی چیست؟ متدلوژی خاص چیست؟ قلمرو تا کجاست؟
🔹نخستین گام در روانشناسی اسلامی نظریه اسلامی در تدوین روان و نفس است و بحث مبانی نظری و چهار محور همگرایی یا واگرایی موضوع و مسأله در علم و دین، زبان علم و دین، روش پژوهشها در علم و دین و چگونگی انتساب علم به دین جای چکش کاری دارد.
🔹۲۳ سال پیش گروه روانشناسی موسسه امام خمینی (ره) شروع به مطالعه درباره روانشناسی رشد کرده است؛ اینطور نبوده که ما غافل بوده ایم بلکه اولین روانشناسان حوزه، تدوین و تألیف را انجام دادند و استادان دانشگاه در این زمینه به ترجمه اکتفا کردند.
🔹ما در این عرصه ورود کردیم، اما در زمان ورود استادانی مثل آیت االله مصباح گفتند که مواظب باشید دست به عصا جلو بروید چراکه هنوز تکلیف روش شناسی و مبانی نظری مشخص نیست؛ از طرفی همه دانشجویان علوم انسانی و اسلامی و از جمله دانشجویان روانشناسی باید واحد درسی با عنوان مفهوم و قلمرو دین را پشت سر بگذرانند.
#فرهنگ
گزارش کامل نشست:
🌐 yon.ir/y17CB
🆔 @vasael_ir
🔸 نشست تخصصی| مقاومت دستگاهای دولتی در برابر مدیریت فقهی
دکتر #پرگو اندیشمند استرالیایی مطرح کرد؛
🔹 بعضی معتقدند که تغییر قوانین تابع شرایط اجتماعی است و این انتقاد را بیان میکنند که از آن جایی که فقه اسلامی مبتنی بر قرآن و حدیث و سنت است، با تغییر شرایط تغییر نمیکند؛ به عقیده برخی، هرچیزی که در جامعه اتفاق میافتد، قانون را بازتاب میدهد، ما بیان میکنیم که خیلی از قوانین جامعه را شکل میدهد.
🔹 در این مورد که فقه اسلامی ثابت است و از مسائل اجتماعی متأثر نمیگردد، تئوری انسداد ابواب اجتهاد اهل سنت به اینگونه بیان شده است که پس از بسته شدن ابواب اجتهاد، هر اتفاقی که در جهان رخ دهد، فقه اسلامی نمیتواند واکنشی نشان دهد، اما تحقیقات جدید این را میگوید که این موضوع بیشتر در مقام حرف بوده است.
🔹 شیعه همواره یک اقلیت تحت ظلم بوده و دستی در حکومت نداشته و حتی آن بخشی از تاریخ که شیعیان توانسته اند حکومت کنند، برای مسائل فقهی ناگریز به استفاده از فقهای اکثریت بودهاند.
🔹 لازمه گستردن احکام جدید، عقل گرا بودن است و این چیزی است که در حکومت اسلامی لازم داریم؛ یکی از دلایلی که فقهای اخباری، ایده اسلامی سازی حکومت را جدی نمیگیرند، این است که برای گسترش یک حکم فقهی و حکم دیگر، نیاز به استفاده از عقل است.
🌐 yon.ir/SrlYI
🆔 @vasael_ir
🔸محدوده دخالت حکومت در مسأله حجاب
در کرسی #حاکمیت_و_حجاب بررسی شد؛
🔹 #خانم_فلاح_تفتی: موضوع این نشست نظر و ابتلای جامعه است و جای امیدواری است که نتیجه این جلسات بازخوردهای خوب اجتماعی باشد و محدود به کتابها و پژوهشها نشود.
🔹بحث در رابطه با مسئولیت حکومت اسلامی که امروزه در محافل رسانهای و در میان مردم تحت عنوان حجاب اجباری مطرح میشود و به گونهای آن را با حکومت و مسئولیت دولت اسلامی گره میزنند، از این رو این مسأله همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی و حتی دورهمیهای خانوادگی افراد هم بوده است، از این جهت بحث مسئولیت حکومت اسلامی امر مهمی است.
🔹 #حجت_الاسلام_سیدباقری: در ادامه این نشست بیان کرد: به نظر مسأله بسیار مهم و اساسی این است که اگر فردی اصرار بر بی حجابی داشته باشد و از وظیفه شرعی خود نیز آگاه باشد، وظیفه دولت اسلامی در برابر این اصرار چیست؟
🔹به نظر اصل بحث شما در این بزنگاه است که دولت اسلامی با توجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر و تعزیرات که در فقه اسلامی پیش بینی شده موظف است که در قبال بی حجابی مسئولیت شناسی داشته و اقدام مقتضی را انجام دهد.
🔹 #حجت_الاسلام_جواهری در نقد کتاب «حجاب و حاکمیت» و توضیحات نویسنده آن، بیان داشت: این مسأله یکی از مسائل مهم روز جامعه و نیازمند روش های علمی است، چراکه هجمهها به این سو افزایش یافته و به کانون توجهات بیگانگان تبدیل شده است.
🔹در عین اینکه تلاشهای فراوانی توسط خانم فلاح و ارزیابان این کتاب انجام شده است، اما مانند کتابهای دیگری ممکن است نکاتی فراموش شده باشد، به همین جهت از نکات جزئی تر شروع کرده و برخی نکات و پیشنهادات خود را ارائه میدهم.
#فرهنگ
🌐yon.ir/J5vvW
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| نگاهی بر تحولات فرهنگ شهروندی در بستر فضای مجازی
🔹امروزه فضای مجازی به یکی از اصلی ترین منابع تغذیه اطلاعاتی و مصرف فرهنگی مردم تبدیل شده است. می توان گفت که مهندسی افکار، رفتار و احساسات عمومی در غالب اوقات، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد.
🔹اگر بخواهیم ارتباطات درستی داشته باشیم و با محیط پیرامونی تفهیم و تفاهم سازگاری را رقم بزنیم، بی شک بایستی با زبان دنیای مجازی آشنایی کافی داشته باشیم. در حال حاضر، یکی از مهمترین دانش هایی که برای عموم مردم توصیه می شود، دانش رسانه و سواد ارتباطات الکترونیکی است.
🔹آیا مردم نسبت به هم با مهربانی و گشاده رویی برخورد می کنند و به قول شاعر«بنی آدم اعضای یکدیگرند»؟ یا اینکه روابط اجتماعی تحت تاثیر جهان موازی که از کانال شبکه های اجتماعی شکل گرفته، دچار گسست و فردگرایی افراطی شده است؟ به طوری که غالبا مردم، از حال هم بی خبرند و همسایه از همسایه و حتی پدر از پسر و شوهر از همسر بی اطلاع می باشد؟
🔹این قبیل سوالات، ناشی از بحرانی است که یک فرهنگ مدعی و تمامیت خواه، متوجه فرهنگ های رقیب می کند و چالش بین ایدئولوژی ها را ترتیب می دهد.
🔹یافته ها و تحقیقات نظری و میدانی، کارشناسان داخلی و خارجی حاکی از آن است که فرهنگ شهروندی با تمام زیرمجموعه هایش که ذکر شد، در ارتباط با فضای مجازی دچار یک چالش و بحران جدی شده است.
#جامعه
گزارش کامل نشست:
🌐 yon.ir/o4n9u
🆔 @vasael_ir
🔸 هجدهمین پیش نشست همایش ملی نقش انقلاب اسلامی در تاسیس #علوم_انسانی
📅 دوشنبه 3 دی ماه 97 ساعت 10:00
🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگیها و وظایف اعضای آن
🔹 یکی از مهمترین پایگاههای فرهنگی و تربیتی که نسبت به دیگر پایگاهها نقش کلیدی دارد و باید مورد توجه خاص قرار گیرد. کانون مقدس خانواده است که میتواند با آراسته شدن به ارزشهای قرآنی تاثیری شگرف در جامعه و دیگر پایگاههای اجتماعی داشته باشد.
🔹 کتاب خانواده قرآنی با هدف تبیین وظایف و ویژگیهای یک خانواده قرآنی با بهره گیری از متن آیات نورانی قرآن و سخنان گران مایه اهل بیت علیهم السلام به شیفتگان معارف نورانی قرآن تدوین شده است.
🔹 در فلسفه تشکیل خانواده در این بخش کتاب آمده است: کانون خانواده با خلقت آدم ابوالبشر (ع) و همسرش حوا شکل گرفته تا انسان در سایه این کانون به آرامش دست یابد و با ایجاد محبت و مهربانی و کسب عفت و پاکدامنی به تکامل برسد.
🔹خداوند برای بقای نسل بشر و دست یابی انسانها به آثار و فواید ارزشمند تشکیل خانواده، آنان را به این امر تشویق کرده و احکام متناسبی را برای آنان قرار داده است تا با عمل کردن به آنها از برکات تشکیل خانواده بهره مند گردند.
🔹این کتاب 252 صفحه ای به به قلم #عیسی_عیسی_زاده و به همت بوستان کتاب منتشر شده است.
🌐 yon.ir/9Qsnn
🆔 @vasael_ir
🔸گفتمان انقلابی از منظر آیت الله خامنهای
در نشستی تخصصی بررسی شد؛
🔹حجت الاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی : با توجه به اینکه ما طبق فرمایشات امام خمینی(ره) داعیه صدور انقلاب اسلامی را داریم پس در مرحله اول باید مولفهها و ویژگی های گفتمان انقلاب اسلامی برای خودمان واضح و مشخص شود تا بتوانیم به صدور آن موفق شویم.
🔹حجت الاسلام ملک زاده: بر خلاف برخی که انقلاب را به معنای بر هم زدن می دانند ایشان انقلاب را به معنای تحول اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی می دانند به گونه ای که به دنبال آن، تحول در جامعه و رشد انسان در همه ابعاد ایجاد شود.
🔹اگر بخواهیم به عوامل، مبانی و عناصر شکل دهنده انقلاب اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای بپردازیم عوامل متعددی در کلام ایشان وجود دارد که می توان به مواردی از قبیل مذهب، مردم، وحدت، صبر و استقامت مردم و رهبری اشاره کرد.
🔹دکتر #ستوده : عنوانی که شما برای مقاله خود انتخاب کرده اید گفتمان انقلابی است ولی مطالب مقاله پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی است. به این بیان که آنچه که در نتیجه گیری نوشته اید و آنچه در خلاصه ارائه داده اید در راستای عنوان مقاله است ولی آنچه که در متن مقاله آمده است ارتباط غیر مستقیم به بحث و عنوان مقاله دارد.
🔹سوال بحث شما دقیقا مشخص نیست چراکه یکبار می گوییم گفتمان انقلاب و یکبار می گوییم گفتمان انقلاب اسلامی، هر چند در برخی موضوعات این دو تداخل دارند ولی در بحث، مولفه هایی جدا از هم دارند. مشکل بعدی شما در این مقاله این است که نسبت این گفتمان با اسناد بالا دستی مثل قانون اساسی و سند چشم انداز و برنامه های توسعه مشخص نیست و علاوه بر این ویژگی های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی در این مقاله ذکر نشده است.
🔹حجت الاسلام #مهاجرنیا : با توجه به عنوانی که برای مقاله خود انتخاب کرده اید در متن انتظارات را برآورده نمی کنید و به تعبیری روش گفتمانی را در مقاله خود پیاده نمی کنید. ما در توضیح واژه شناسی با انقلاب کار نداریم بلکه با انقلاب اسلامی کار داریم به همین دلیل باید تأثیر گفتمانی در این حوزه معنا شود.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاه فقها به روابط و نظام بینالملل
سید محمد ساداتی نژاد، رئیس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین الملل وزارت امور خارجه، در نشست وحدت و همگرایی در جهان اسلام از اندیشه تا عمل مطرح کزد:
🔹در فقه روابط بین الملل نگاه فقها به روابط بینالملل و نظام بینالملل از دیرباز در قالب تقسیم بندی دار الاسلام و دار الکفر مطرح بود و در این قالب، به تنظیم روابط مسلمین با غیر مسلمین پرداخته میشد.
🔹تا زمانی که نظام خلافت اسلامی در سرزمینهای اسلامی حاکم بود، چالشی پیش روی این نگاه فقه روابط بین الملل ایجاد نشده بود، چون تمام جهان اسلام در قالب نظام خلافت متصور بود و دار الاسلام شامل تمامی سرزمینهای اسلامی با یک حاکمیت واحد و هماهنگ تحت خلافت و در برابر دار الکفر و دار الحرب معنا و مفهوم داشت.
🔹از دوران جدید یعنی شکل گیری نظام ملت ودولت در قرن ۱۷ و به خصوص با فروپاشی خلافت عثمانی و تشکیل کشورهای مختلف اسلامی بر اساس ملیتها و مرزهای مختلف، چالشی پیش روی مفهوم دار الاسلام در فقه روابط بین الملل ایجاد شد.
🔹رهبر معظم انقلاب نیز همان رویکرد امام خمینی(ره) را در فقه روابط بین الملل خود ادامه دادند. ایشان نیز ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمین را جائز نمیدانند و بر لزوم اتحاد مسلمانان و گسترش برادری بین مسلمانان تاکید دارند و در موضوع فلسطین نیز همان سیاست را بر میگزینند.
🔹توجه جدی ایشان به بحثهای تقریب و دستور به تأسیس و یا تقویت نهادهای تقریبی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و یا تأسیس دانشگاه مذاهب و یا ادیان نیز موید همین نگاه امت گونه و دارالاسلامی به کلیت کشورهای اسلامی است.
🌐 yon.ir/QgERI
🆔 @vasael_ir
🔸 نگاه بسته به فقه، نمیتواند مجالی برای تمدنسازی ایجاد کند
🔹حجتالاسلام #واعظی در مراسم رونمایی از «یادنامه آیتالله واعظ زاده خراسانی» مطرح کرد؛ یکی از مشکلات در مباحث مربوط به فرهنگ، تمدن و علم مرزبندی بین آنهاست. اگر بخواهیم تمدن را درک کنیم، باید به عقب بازگشته و تحلیلی از انسان ارائه دهیم. انسانها با یکدیگر در طبیعت زندگی میکنند.
🔹تمدن در سایه همکاری اجتماعی پایدار و رو به پیشرفت حاصل میشود، هرگونه تعصبات قومی، نژادی، مذهبی و دامن زدن به اختلافات مذهبی، نژادی، قومی و رفتارهای انحصارطلبانه با رویکرد تمدنی سازگار نیست. اگر نگرشهای مذهبی با تعصب شدید و منازعهطلبی زیاد باشد، این قرائت از دین تمدنساز نخواهد بود.
🔹حجتالاسلام والمسلمین #مسعودی : عالمان ما سه بعد مهم داشتند، بعد اول این است که عالمان ما از بعد علمی و دانشی نمونه و سرآمد بودند. دانشمندان و عالمای شیعه به لحاظ دانشی و علمی از مهمترین دانشمندان مشهور تاریخ تمدن بشر چیزی کم نداشتند و تعلمات ایشان در علوم مختلف از دیگر دانشمندان در علوم تجربی کم نبوده است.
🔹بعد دوم جنبه عملی این عالمان بوده که موجب شده هر انسانی در محضر آنها از لحاظ علمی و معنوی بهره ببرد. بعد سوم نیز این است که عالمان ما از هوش، زمانآگاهی، تکلیفمداری، علم به حوادث زمان و انتخاب برترین وظیفه برخوردار بودند.
🔹دکتر صادق #واعظ_زاده_خراسانی : خراسان خصوصیت اعجابآوری دارد؛ ایران در دنیای اسلام مهد علم شناخته شده و خراسان نیز در ایران بزرگ مهد دانشمندانی چون ابنسینا و ابوریحان بیرونی، عارفانی همچون ابوسعید ابوالخیر، جامی و عطار و شاعرانی مانند رودکی، مولوی و خیام است.
🔹این وضعیت در توس پدیدار شد. فردوسی که حماسهسرای اول ماست تا شخصیتهای درجه یک فقهی چون شیخ طوسی و غزالی نیز در خراسان بودند. شیخ طوسی شخصیت اول تاریخ اسلامی ما بعد از ائمه(ع) است، این وضعیت تا دوران معاصر ادامه پیدا کرد.
🔹امروز مشهد به عنوان مرکز توریسم مذهبی شناخته شده است، رونق اقتصادی در مشهد عالی است اما خطی که عالم اهلبیت(ع) در تأسیس آن نقش اساسی داشت و سلسله علما و آثار به کجا ختم خواهد شد؟ آیا دانشگاه فردوسی در سطح دانشگاههای ایران میدرخشد یا نه؟ آیا بزرگترین جشنوارههای ادبی و هنری در جوار امام رضا(ع) برگزار خواهد شد؟
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/euUTs
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی مقاله|نقش احزاب در توسعه سیاسی ایران
🔹اﻣﺮوزه اﺣﺰاب ﻳﻜﻲ از ﺿﺮورﻳﺎت زﻧﺪﮔﻲ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮي در دوره ﻣﺪرن ﻣﺤﺴﻮب ﻣـﻲ ﺷـﻮد ﺑـﻪ ﻃﻮری کـﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﺆﺗﺮﻳﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ روﻧﺪﻫﺎي ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي و اﺟﺮاﺋﻲ ﻛﺸﻮر و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﻠﻘﻪ راﺑـﻂ بین ﻣﺮدم و ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
🔹ﻫـﻢ اﻧﺪﻳـﺸﻲ در ﺟﻮاﻣﻊ و ﻧﻈﺎم هاي ﺳﻴﺎﺳـﻲ ﻛﻨـﻮﻧﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒـﺎ اجماع ﻛﺎﻣﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺿﺮورت ﺗﺤﺰب وﺟﻮد دارد و از اﺣﺰاب به عنوان ﭼﺮخ دﻧﺪه ﻣﺎﺷﻴﻦ دﻣﻮﻛﺮاﺳﻲ ﻳﺎد ﻣـﻲﺷـﻮد.
🔹اﻣﺮوزه ﺑﺴﻴﺎري از ﻣﺘﻔﻜﺮان ﻻزﻣﻪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺗﻮده اي ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ را در ﺗﺄﺳﻴﺲ اﺣﺰاب ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي واﻗﻌﻲ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻲ داﻧﻨﺪ و آن را ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ از ﻣﺮاﺣﻞ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎرمی آورند به گونه ای ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ اﻣﺮي در ﺟﻬﺖ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺗﺪاوم و ﺗﻌﺎدل ﻧﻈﺎم ﺿﺮوري اﺳﺖ.
🔹اﻛﻨﻮن ﻛﻪ ﻛﺸﻮر در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻓﺮاز و ﻧﺸﻴﺐ ﻫﺎي ﻧﻮﺳﺎزي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﺤﺮانهای آن ﻗﺮار دارد ﺗﻘﺎﺿﺎي ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻧﻴﺰ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﺧﺼﻪ اﺻﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
#سیاست
🌐 yon.ir/VRPOO
🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی فرهنگی؛ مسئولیتی بر زمین مانده در حوزه حجاب
در کرسی«حاکمیت و حجاب» مطرح شد؛
🔹#جمشیدی در نقد کتاب«حاکمیت و حجاب» گفت: چند سؤال حاشیهای یا سؤال انتقادی در این زمینه وجود دارد، به نظر در باب اینکه حجاب یک امر اجتماعی است و اینکه ملاک اجتماعی بودن حجاب چیست، جمعبندی نهایی حاصل نشده است.
🔹اگر مبنا را مصالح عالیه جامعه اسلامی فرض کنیم، سازوکار و شیوه مدخلیت بدحجابی یا بیحجابی در ایجاد اختلال در مصالح عالیه جامعه چگونه است، بنابراین تشتت معیار و عدم روشنی در مدخلیت است.
🔹نکته دیگر در ساختار آموزشی ما است که متأسفانه دیانت کیفی و معرفتاندیش نیست، بلکه احساسی و قشری و معرفتگریز است، دیانتی که محققانه نباشد، مشخصا به تلنگری وابسته است، یعنی با چرخه فرهنگی موجود، تصریح این امور بهتر است.
🔹 #باطنی : در این کتاب مطالب بسیار پربار، مفید و مرتبطی مطرح شده است اما با توجه به عنوان کتاب که بررسی فقهی و حقوقی نقش حاکمیت در حوزه عفاف و حجاب است، از این رو نقطه ثقل و تمرکز بحث شما و آنچه ناظر بر موضوع امروزی جامعه میباشد، بیشتر چالشهایی است که در بحث حجاب وجود دارد.
🔹البته نویسنده در تقسیم بندی خود به خوبی در بخشهای مسئولیت حکومت، بحثهای فقهی را مطرح کرده است، این بحث درست و به جایی بود، اما مشکل ما دقیقا از همین نقطه که بحث را سامان دادهاید، آغاز میشود.
🔹ما بحثی مطرح کردهایم که مداخله حکومت چگونه باشد که در عین مؤثر و کارآمد بودن به مصلحت هم باشد، وگرنه قانون مقابله با بیحجابی وجود دارد، چه مقابلهای در نظر دارید، آیا مقابله تعزیری و کیفری مدنظر شما قرار دارد؟
🔹حجت الاسلام فرج الله #هدایت_نیا : وقتی بحث از حجاب یا الزام و تضمین آن مطرح میشود، بحثی در حقوق اداری و بحثی در حقوق شهروندی دارد.
🔹گاهی ما میخواهیم بگوییم حکومت به کارگزاران خود در روابط اداری و استخدامی حجاب را الزام کند؛ طبیعتا در اینجا از طریق شروط استخدامی میتوان استفاده کرد، همانطور که در مراکز آموزشی نظام غربی هم شرایط خاصی برای حضور و استفاده از محیط آموزشی وجود دارد و نتیجه نقض آن شروط گاهی اخراج خواهد بود، بنابراین در حقوق اداری مشکلی وجود ندارد و تابع قوانین خاص است
#فرهنگ
گزارش کامل نشست:
🌐 yon.ir/dWbR4
🆔 @vasael_ir
🔸اداره جامعه نیاز به توسعه فقه حکومتی دارد
در کرسی "غایات و کارویژههای فقه سیاسی بر اساس دیدگاههای آیت الله خامنهای" مطرح شد؛
🔹حجت الاسلام #ایزدهی : اگر نظام اسلامی تشکیل شود، باید با رویکرد حکومتی اداره شود و این رویکرد نیاز به فقه حکومتی دارد.
🔹ما در اداره حداقلی که به عنوان یک مسافر هستیم نیاز نیست که مسیر و مرکب را نیز مورد بررسی قرار دهیم بلکه همینکه در یک جامعه زندگی می کنیم، فضای کار حداقلی برای ما مهیّا است؛ ولی وقتی که فرمان اتوبوس در اختیار ما است به این معناست که تشخیص مسیر صحیح و راه درست و مرکَب مناسب به عهده ما است و کار سخت تری داریم؛ بنابراین باید متد و روش و غایت مان در این مسیر مشخص باشد. بر این اساس اداره انواع نظامات به عهده فقه حکومتی است.
🔹آنچه که از فقه سیاسی ما متناسب با زمان حاضر در می آید و متناسب با دیدگاه های رهبری در این خصوص است، این است که رویکردش در رابطه با شرائط حداکثری و غایات هم حداکثری است.
🔹حجت الاسلام دکتر #مهاجرنیا : وقتی که از تعبیر «کارویژه» استفاده می کنیم باید معنایی غیر از کارکرد از آن اراده شود چون کارویژه، کارکردی است که اختصاصی بوده و در نهادهای غیر موصوف یافت نمی شود.
🔹اینکه فقه سیاسی بیاید و رفاه جامعه را تعیین کند، نمی تواند به عنوان یک کارویژه برای فقه سیاسی تلقّی شود چون این کارکرد را فقه اقتصاد نیز دارد.
🔹غایات فقه های مضاف متناسب با خودشان است. اگر ما باشیم و فقه سیاسی و احکامی نظیر جهاد، نماز جمعه و نحوهما از جانب فقیه صادر شد، غایت این است که با جهاد دشمن را از بلاد اسلام دفع کنیم؛ این می شود تناسب غایت با موضوع. اما اینکه بگوییم هدف از جهاد این است که دشمن دفع شود و سپس ما شهید شویم و به بهشت وارد شویم و همه گناهان من بریزد این دیگر به غایات بیرونی مرتبط است نه غایات فقه اصغر.
🔹حجت الاسلام دکتر #بهرام_دلیر : حقیقیت مطلب این است که در مقاله دکتر ایزدهی نه ادبیات سیاسی وجود دارد و نه ادبیات فقهی؛ سؤال و جواب را خود آقای ایزدهی مطرح کرده و سپس پاسخ می دهد، فرضاً می پرسد که آیا کار فقه رفاه است، در جواب میآید که بله! دیگر نیامده از منابع فقه جواب بله را اثبات کند.
🔹کمترین منبع در بحثهای فقه سیاسی آیت الله خامنهای دیده میشود. اینکه بیاییم و سخنرانی های مقام معظم رهبری را به عنوان منبع قرار دهیم این اشتباه است کما اینکه در وسائل الشیعه باب صفات قاضی مطرح شده است که سخنرانی خود را علم قرار ندهید. گفتارها چون رفرنس ندارند، بیشتر فقه را از بین می برند تا اینکه فقه را احیاء کنند.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/z3Cgv
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| احزاب سیاسی و انتخابات
🔹یکی از سازوکارهای حاکم نمودن خردجمعی در جامعه، شکل گیری نهادهای سیاسی نظیر احزاب است.
🔹احزاب سیاسی در جامعه کارکردهای متعددی می توانند داشته باشند که این کار ویژه ها در یک جمله عبارت است از نهادینه کردن مشارکت افراد در فرایندهای سیاسی و نیز مدیریت مبتنی بر عقلانیت نهادهای اجرایی کشور، در واقع احزاب سیاسی از طریق تجمیع نظرات مختلف افراد و گروه ها در چارچوبی مشخص، منافع و آمال اعضای خود را در نظامی مشخص و مطابق برنامه و با قابلیت سنجش و پیش بینی مطرح کرده و از این طریق به دنبال جلب حمایت عامه از این سیاست ها هستند تا به هنگام کسب مناصب سیاسی، این برنامه ها را اعمال و در قبال اعضا و جامعه پاسخگو باشند.
🔹احزاب سیاسی کارآمد می توانند در عرصه بسط و تعمیق مردم سالاری و معرفی افراد شایسته و توانمند در نظام مدیریتی نیز نقش بی بدیلی ایفا کنند. یکی از کارکردهای اصلی احزاب در جامعه، آموزش و تریبت نیروهایی است که انتظار می رود بتوانند در عرصه اداره امور کشور ظاهر شوند، در واقع احزاب نقش مهمی در تریبت نخبگان سیاسی دارند.
🔹این کتاب 400 صفحه ای به توسط "آنیکا کاوجا" گردآوری شده، با ترجمه ابوذر گوهری مقدم و داود کریمی پور از سوی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
🌐 yon.ir/HKqDP
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت| تکنولوژی و زندگی شهری مدرن در بوته نقد
🔹شهرنشینی و فرهنگ شهری، از دیرباز مورد توجه اندیشمندان اجتماعی بوده و از قدیم الایام درباره زندگی آرمانی صحبتهای بسیاری شده است.
🔹مفاهیمی چون مدینه فاضله و آرمانشهر ناشی از طرح گذار از زندگی های بسیط قبیله ای و روستایی به سمت زندگی های پیشرفته و ساختارمند در اندیشه های عالمان گذشته و معاصر تاریخ بوده است.
🔹برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی، شش شرط را برای شهرنشینی ذکر کرده اند، نخست باید تقسیم کار و مشاغل تخصصی وجود داشته باشند. دوم، سازمان اجتماعی باید بر پایه شغل و طبقه اجتماعی استوار باشد و نه بر پایه روابط خویشاوندی.
🔹سوم اینکه نهادهای رسمی دولتی باید بر پایه تقسیمات کشوری و نه بر مبنای محدوده های خانوداگی به وجود آمده باشند. چهارم، یک نظام بازرگانی و پیشه وری باید پدیده آمده باشند. پنجم، وسایل ارتباطی و موسسات خدماتی باید برقرار شده باشند و شرط ششم اینکه تکنولوژی معقولی باید به وجود آمده باشد.
📝 علیرضا محمدلو
#جامعه
🌐 yon.ir/76Cs7
🆔 @vasael_ir