﷽
⚪️ نقشه کانال تفکر و تمدن شبکهای.
▫️ معرفی استاد
▫️ eitaa.com/vaseti/84
▫️ نقشه محتوایی
▫️ eitaa.com/vaseti/86
▫️ مفاهیم کلیدی
▫️ eitaa.com/vaseti/96
▫️ مبانی معرفتی
▫️ eitaa.com/vaseti/99
▫️ روششناسی:
▫️
▫️ نقشه مسائل:
▫️
▫️ نقشه راه:
▫️
▫️ نظریه راهبردی:
▫️
▫️ سیستم تمدنی:
▫️
▫️ معنی و سبک زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/538
▫️ عرفان و زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/202
▫️ عرفان و فلسفه
▫️ eitaa.com/vaseti/203
▫️ فلسفه و علوم انسانی:
▫️ eitaa.com/vaseti/531
▫️ تحول حوزه علمیه
▫️ eitaa.com/vaseti/502
▫️ تدریس و سخنرانی:
▫️ eitaa.com/vaseti/343
▫️ کتابها:
▫️ eitaa.com/vaseti/381
▫️ مقالات:
▫️ eitaa.com/vaseti/382
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ نقشه مختصر کانال استاد واسطی.
◽️ معرفی استاد
◽️ نقشه محتوایی
▫️ مفاهیم کلیدی
▫️ مبانی معرفتی
▫️ روششناسی
▫️ نقشه مسائل
▫️ نقشه راه
▫️ نظریه راهبردی
▫️ سیستم تمدنی
▫️ معنی و سبک زندگی
▫️ عرفان و زندگی
▫️ عرفان و فلسفه
▫️ فلسفه و علوم انسانی
▫️ تحول حوزه علمیه
▫️ تدریس و سخنرانی
▫️ کتابها و مقالات
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
CV-Vaseti.pdf
529.1K
﷽
⚪️ معرفی استاد واسطی
▫️ زندگینامه علمی
▫️ رزومه
▫️ معرفی
▫️ مقالات
▫️ سایت موسسه
▫️ سایت شخصی
▫️ آرشیو کارگاهها
▫️ فروشگاه کتاب
▫️ کتابها و مقالات
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
نقشه سایت.pdf
447.1K
﷽
⚪️ نقشه محتوایی کانال.
▫️ مفاهیم
▫️ مبانی
▫️ روششناسی
▫️ نقشهمسائل
▫️ نقشهراه
▫️ نظریه
▫️ سیستمتمدنی
◽️ بر اساس نقشه نسخه قدیمی سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای؛ استاد واسطی
▫️ نقشه کانال
▫️ مفاهیم کلیدی
▫️ مبانی معرفتی
▫️ روششناسی
▫️ نقشه مسائل
▫️ نقشه راه
▫️ نظریه راهبردی
▫️ سیستم تمدنی
▫️ پارادایم شبکهای
▫️ عرفان و فلسفه
▫️ عرفان و زندگی
▫️ معنی و سبک زندگی
▫️ مهارتهای زندگی
▫️ هویت و حقوق زنان
▫️ تحول حوزه علمیه
▫️ تدریس و سخنرانی
▫️ کتابها و مقالات
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
تعریف و توصیف مفاهیم زیربنایی و کلیدی.pdf
661.6K
﷽
⚪️ مفاهیم کلیدی.
▫️ تعاریف بر اساس منطق فرآیندی، نگرش شبکهای، تفکر توحیدی و حکمت متعالیه انجام شده است.
▫️ مطالعه این تعاریف، علاوه بر آشنایی با تعریفی مبنایی، متفاوت و خلاقانه از این مفاهیم، برای فهم نظریات استاد واسطی، ضروری میباشد.
▫️ تعاریف منتخب
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ تعاریف مفاهیم کلیدی.
▫️ مفاهیم اصلی
▫️ eitaa.com/vaseti/96
▫️ شبکه هستی
▫️ eitaa.com/vaseti/130
▫️ احساس حضور خدا
▫️ eitaa.com/vaseti/180
تفکر = فرآیند کشف عناصر و روابط میان عناصر، برای حل یک مساله؛ اصلیترین عملیات در تفکر، کشف رابطههاست.
تمدن = زندگی جمعی در ساختارها و سیستمهای بهم پیوسته معرفتی، قانونی و فرهنگی بهطوری که منجر به ارتقاء معرفت و کیفیت زندگی شود.
شبکه = مجموعه اجزاء به هم پیوسته که بهطور مستمر در حال تبادل اثر با یکدیگر هستند.
شبکه هستی = نقشه عالم وجود بهصورت نقاط و روابط بهمپیوسته که جایگاه هر موجودی در آن مشخص شده است.
تفکر شبکهای = تلاش برای کشف روابط میان اجزاء و عناصر احتمالا مرتبط با موضوع و مساله، در کل شبکه هستی.
انسان شبکهای = ملاحظه انسان در ضمن شبکه هستی و بررسی موقعیت او در روابط عالم وجود.
عدل شبکهای = بررسی حق و تکلیف هر پدیده در حال ارتباط با شبکه هستی.
زندگی شبکهای = تنظیم برنامه زندگی براساس حرکت در شبکه هستی.
تمدنسازی = تلاش برای ایجاد ساختارها و سیستمهای کلان و بهم پیوسته.
سازههای تمدنی = محورها و فرآیندها و زیرساختها و کلان سیستمهای یک تمدن، مانند محورهای ارتباطی چهارگانه، فرآیندهای سهگانه معرفتی قانونی فرهنگی، زیرساختهای سرزمین، جمعیت، هویت، ... و کلانسیستمهای اقتصادی، آموزشی، امنیتی، رسانهای، خانوادهای و ...
حکمت و فلسفه = هستیشناسی برهانی
حکمت و فلسفه اسلامی = هستیشناسی برهانی با جهتیابی از وحی (کشف حد وسط برهان با راهنمایی وحی)
عرفان = هستیشناسی شهودی
عرفان شیعی = هستیشناسی شهودی با جهتیابی و اعتباریابی از وحی
عرفان شیعی فقاهتی = هستیشناسی شهودی سازگار با وحی که با رعایت دقیق شرع فعال شده است.
وحدت وجود = نظریهای که در آن کیفیت ربط میان وجود بینهایت خداوند با وجود محدود مخلوقات، با استفاده از فرآیند «تجلی» تبیین میشود بهطوری که نه خالق محدود شود و نه مخلوق معدوم (جمع میان وحدت و کثرت)
▫️ بهروزرسانی میشود..
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ فهرست مطالب مبانی معرفتی
▫️ پارادایم شبکهای
▫️ eitaa.com/vaseti/204
▫️ مبانی هستیشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/205
▫️ مبانی معرفتشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/221
▫️ مبانی روششناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/231
▫️ مبانی علمشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/236
▫️ مبانی ارزششناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/238
▫️ مبانی انسانشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/247
▫️ مبانی جامعهشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/273
▫️ مبانی دینشناختی
▫️ eitaa.com/vaseti/337
▫️ خلاصه مبانی
▫️ eitaa.com/vaseti/340
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مبانی معرفتی پارادایم شبکهای.
◽️ مبانی علوم انسانی اسلامی.
✅ پارادایم شبکهای:
▫️ ایده مختصر
▫️ eitaa.com/vaseti/102
▫️ در یک نگاه
▫️ eitaa.com/vaseti/103
▫️ نمودار مبانی
▫️ eitaa.com/vaseti/104
▫️ توضیح اجمالی
▫️ eitaa.com/vaseti/106
▫️ فایل تحلیل مفهوم
▫️ eitaa.com/vaseti/107
▫️ کرسی نظریهپردازی
▫️ eitaa.com/vaseti/108
▫️ طرحنامه
▫️ eitaa.com/vaseti/109
▫️ مقاله
▫️ eitaa.com/vaseti/110
▫️ ایکسمایند
▫️ eitaa.com/vaseti/111
▫️ پاورپوینت
▫️ eitaa.com/vaseti/112
▫️ کتاب
▫️ eitaa.com/vaseti/113
▫️ بسته محتوایی
▫️ eitaa.com/vaseti/114
▫️ فهرست
▫️ eitaa.com/vaseti/204
✅ مبانی هستیشناسانه:
▫️ تصویر متحرک شبکه هستی
eitaa.com/vaseti/89
▫️ تصویر شبکه هستی
eitaa.com/vaseti/93
▫️ متن مبانی
eitaa.com/vaseti/115
▫️ فایل مبانی
eitaa.com/vaseti/116
▫️ مقاله نگرش توحیدی
eitaa.com/vaseti/128
▫️ متن تحلیل شبکه هستی
eitaa.com/vaseti/130
▫️ فایل تحلیل شبکه هستی
eitaa.com/vaseti/133
▫️ نمودار مبانی
eitaa.com/vaseti/134
▫️ هستیشناسی عرفانی فلسفی
eitaa.com/vaseti/203
▫️ فهرست
eitaa.com/vaseti/205
✅ مبانی معرفتشناسانه:
▫️ جایگاه در پارادایم شبکهای
eitaa.com/vaseti/206
▫️ فرآیند معرفتی تمدن غرب
eitaa.com/vaseti/207
▫️ چرایی
eitaa.com/vaseti/208
▫️ مسائل و منابع
eitaa.com/vaseti/211
▫️ متن
eitaa.com/vaseti/214
▫️ فایل
eitaa.com/vaseti/220
▫️ فهرست
eitaa.com/vaseti/221
✅ مبانی روششناسانه:
▫️ فهرست
eitaa.com/vaseti/231
▫️ متن
eitaa.com/vaseti/224
▫️ الگوریتم تحقیق
eitaa.com/vaseti/226
▫️ فایل
eitaa.com/vaseti/227
▫️ روششناسی مبنایی و کاربردی
eitaa.com/vaseti/231
▫️ تصویر اجتهاد سیستمی
eitaa.com/vaseti/233
▫️ فایل مبانی اجتهادی
eitaa.com/vaseti/234
✅ مبانی علمشناسانه:
▫️ متن
eitaa.com/vaseti/236
▫️ فایل
eitaa.com/vaseti/237
✅ مبانی ارزششناسانه:
▫️ متن
eitaa.com/vaseti/238
▫️ فایل
eitaa.com/vaseti/240
✅ مبانی انسانشناسانه:
▫️ موقعیت انسان در هستی
eitaa.com/vaseti/244
▫️ مسائل
eitaa.com/vaseti/247
▫️ اهداف
eitaa.com/vaseti/248
▫️ مکاتب
eitaa.com/vaseti/249
▫️ شاخصهای انسان سالم
eitaa.com/vaseti/251
▫️ انسان در عرفان و مدرنیسم
eitaa.com/vaseti/252
▫️ لایههای وجودی انسان
eitaa.com/vaseti/253
▫️ فایل متن کامل
eitaa.com/vaseti/254
▫️ تاثیر هستیشناسی بر انسانشناسی
eitaa.com/vaseti/255
✅ مبانی جامعهشناسانه:
▫️ متن
eitaa.com/vaseti/273
▫️ فایل
eitaa.com/vaseti/296
✅ مبانی دینشناسانه:
▫️ متن مبانی دینشناختی
▫️ eitaa.com/vaseti/297
▫️ تعاریف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/298
▫️ اهداف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/299
▫️ قلمرو دین
▫️ eitaa.com/vaseti/300
▫️ زبان دین
▫️ eitaa.com/vaseti/301
▫️ فایل مبانی دینشناختی
▫️ eitaa.com/vaseti/305
▫️ نمودار اخلاق، دینداری و زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/307
▫️ متن دین حداکثری
▫️ eitaa.com/vaseti/308
▫️ فایل دین حداکثری
▫️ eitaa.com/vaseti/312
▫️ متن رویداد استراتژیک به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/313
▫️ فایل رویکرد استراتژیک به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/315
▫️ فایل اهداف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/316
▫️ متن نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/320
▫️ فایل نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/324
▫️ برنامه استراتژیک زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/325
▫️ خرید کتاب نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/326
▫️ معرفی کتاب نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/327
▫️ متن مصاحبه نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/328
▫️ فایل مصاحبه نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/333
▫️ مقاله نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/334
▫️ کاربرد نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/336
▫️ فهرست
▫️ eitaa.com/vaseti/337
✅ توضیح اجمالی مبانی:
▫️ متن:
▫️ eitaa.com/vaseti/338
▫️ فایل:
▫️ eitaa.com/vaseti/340
✅ مفاهیم زیربنایی و کلیدی:
▫️ eitaa.com/vaseti/96
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ معرفی ایده پارادایم شبکهای.
▫️ «شکلگیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت دادههای توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریهها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفههای مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند.
▫️ از چنین طرحواره و الگوی معرفتی، با عنوان «پارادایم» یاد میشود و از سه «پارادایم تجربهگرا، معناگرا، و ساختارگرا» به عنوان سه سرشاخۀ پارادایمی در محافل علمی نام برده میشود (با عنوان پارادایم پوزیتویستی، تفسیری، و انتقادی).
▫️ مولفههای عمدۀ یک دستگاه معرفتی (پارادایمی)، بستۀ گزارههای منسجم هستیشناختی، روششناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، جامعهشناختی، ارزششناختی و دینشناختی است که انباشت محتواهای مختلف از این گزارههای زیرساختی در برهههای متعددی از بستر علم، سبب بروز و ظهور پارادایمها شده است.
▫️ بررسی محتوایی «حکمت متعالیه» با رویکرد استنطاق پارادایمی، در دو دهۀ اخیر، توسط ایدهپردازانِ «علم دینی و علوم انسانی اسلامی» سبب شد تا بستههای معرفتی فوقالذکر، در فضای علم دینی ظهور و بروز یابند. ارائه نظاممند این بستههای معرفتی زمینهساز طرح یک پارادایم برای علم دینی است.
▫️ متفکران مدافع علم دینی و علوم انسانی اسلامی تقریرهای مختلفی از این بستهها را در کتابها، مقالات و نشستهای تخصصی بیان کردهاند که به دلیل ابتناء اکثر آنها بر تفکر حکمت متعالیه، معمولا تعابیر متفاوت برای یک واقعیت است.
▫️ این قلم تلاش کرده است تا هستۀ مرکزی تفکر حکمت متعالیه را که «شبکهای بودن هستی» است به عنوان شناسهای برای مجموعه منسجم از این بستههای معرفتی، ارائه دهد.
▫️ مقصود از «شبکه»، مجموعه بههم مرتبط از عناصری است که به صورت برآیندی (جمع بُرداری) برای تحقق هدفی فعالیت دارند. «شبکه» در پارادایم شبکهای، اشاره به کل «عالَم وجود» بهصورت یک نظام ذومراتب و بههم پیوسته است که موجودات در آن ارتباط دو طرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است و حکمت متعالیه مختصات این موجودات و کیفیت ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و مدلّل کرده است.
◽️ بر این اساس ایدۀ «پارادایم شبکهای» با توصیف زیر پیشنهاد میگردد:
▫️ «پارادایم شبکهای، بهعنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرحوارۀ معرفتیای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئلهای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم میکند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است».
▫️ در این پارادایم، میتوان «انسان شبکهای»، «علم و معرفت شبکهای»، «روش شبکهای»، «ارزش شبکهای»، «جامعه شبکهای»، «حرکت و رشد شبکهای»، «اهداف و نیازهای شبکهای»، «حق شبکهای»، «عدل شبکهای»، «دین شبکهای»، «توسعه شبکهای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را بهصورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد.
▫️ این پارادایم، بهعنوان رقیب پارادایمهای سهگانه (اثباتگرایی، تفسیری و انتقادی) رایج در علوم انسانی خواهد بود.»
✍ استاد واسطی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
مبانی.png
2.35M
﷽
⚪️ نمودار مبانی پارادایم شبکهای.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
فهرست جامع مبانی و توضیح اجمالی آنها.pdf
347.4K
﷽
⚪️ توضیح اجمالی مبانی پارادایم شبکهای
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
کرسی نظریهپردازی پارادایم شبکهای
محور اول) زمینه شکلگیری این ایده:
ادعای برخی فعالان فکری، نسبت به «عدم وجود پارادایمی برای علم دینی»، با وجود حجم زیادی از رخدادهای صحنه دانشورزی توسط اندیشمندانی که در حیطه علم دینی قلم زده یا سخن گفتهاند سبب شد تا تمرکز بر شفافسازی الگوی معرفتیِ حاکم بر تفکر قائلین به علم دینی انجام شود و تلاش شود تا صورتبندیای از این الگوی فکریِ حاکم، به زبان قابل مقایسه با سه الگوهای فکری مطرح در دنیای مدرن، ارائه شود.
محور دوم) تعریف و توصیف مفاهیم اصلی به کار رفته در این ایده:
۱. «پارادایم»، اصطلاحی است که در فلسفه علم، توسط تامس کوهن، عرضه شد که تعاریف و برداشتهای مختلفی از آن ارائه گردیده است، مقصود ما در اینجا، «الگوی کلان معرفتی با فراگیریِ نسبی است که یک نظام فکری و روشی برای تولید نظریهها در یک علم را ارائه کرده است». در دنیای مدرن با وجود تنوع پارادایمی، غلبه فراگیری با سه پارادایم اثباتگرا، تفسیرگرا و انتقادی است که محور بررسی تطبیقی با پارادایم پیشنهادی قرار میگیرد.
۲. «شبکه»، اصطلاحی است که در حیطههای مختلف سختافزاری و نرمافزاری و ریاضی بهکار میرود که مقصود ما در اینجا، «مجموعههای بهمپیوسته منسجم است که بهصورت تعاملی و برآیندی عمل میکنند».
محور سوم) مساله بحث:
مسالهای که این ایده تلاش برای حل آن دارد چنین است: «چه الگوی فکری و دستگاه معرفتی، میتواند با استفاده از گزارههای دین، مجموعهای از توصیفهای پایه، روشمند و منسجم، از طبیعت و انسان ارائه کند که مولّد معادلات علوم تجربی و علوم انسانی براساس نگرش وحیانی بشود؟»
مقصود از «الگوی فکری و دستگاه معرفتی»، مجموعه گزارههای منسجم هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، روششناختی و ارزششناختی است.
«علم دینی» عبارت است از: «مجموعه گزارههای توصیفی و لوازم عقلانیِ آنها که درباره یک موضوع، از منابع وحیانی (یا متصل به وحی) استخراج شدهاند و دارای انسجام و کفایت لازم برای حل نمونه مسالههای مرتبط با آن موضوع هستند.»
محور چهارم) فرضیه بحث و اشاره به استدلال:
«پارادایمی که مولفههایش از سازۀ کلانِ شبکهوار هستی، اخذ شده باشد، پارادایم موجّه، برای تولید علم دینی است.» و در توضیح آن، «دالّ مرکزی» این ایده را که «شبکه هستی و هستیِ شبکهای» است با تصویر زیر ارائه کرد:
https://eitaa.com/vaseti/89
https://eitaa.com/vaseti/93
بر اساس براهین حکمت متعالیه، «هستی» به صورت یک نظام ذومراتب و به هم پیوسته است که تمام موجودات در آن ارتباط دو طرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است (نظام علّی بدون تجافی و خلل)؛ و تمام هستی یک شبکۀ با مجاریِ از وحدت به «کثرتسازی» و از کثرات به «وحدتسازی» در حرکت هستند.
در این شبکه، تبدیل مستمر قوه به فعل صورت میگیرد و وحدت اتصالی هر پدیده در عین قابلیت اشتداد وجودی، سبب شده است تا پدیدهها دارای مراتب، ابعاد، لایهها بشوند در عین اینکه تمام این مراتب با هم منسجم هستند ولی ابعاد، نمودها و ظهورهای مختلف دارند.
شبکه هستی با تمام مراتبش، در حرکت به سوی «وجود بینهایت» است و این بینهایت، مطلوبیت ذاتی دارد و منشاء پیدایش «باید نخستین» و شکلگیریِ ارزش ها میشود.
انسان و مراتب وجودیِ او تحت همین خصلت شبکه ای بودن و ذو مراتب بودن قرار دارد و علم و آگاهیِ او برقراری اتحاد وجودی با مرتبهای از «معلوم» است و قابلیت گسترش تا بینهایت را دارد. گسترشها، حرکت و تغییر هستند و تحت قوانین تبدیل قوه به فعل قرار دارند و دارای علل، مُقوّمات و عوارض هستند، که تعیین این علل، مقومات و عوارض، سبب تمیُّز می شود.
روشها، تعیین چگونگی انجام یک کار (تنظیم یک حرکت، یک تغییر) هستند و تحت علل، مقومات و عوارض مذکور در فوق (معادله حرکت) قرار دارند و فقط با تعریف آنها میتوان به واقعیت دست یافت و چون واقعیت شبکهای است لذا باید این چگونگی در مقیاس شبکه هستی محاسبه و تعریف شود.
محور پنجم) نتیجهگیری:
علوم انسانی و نظریههای آن، که توصیف ابعاد وجودی انسان و قوای او، و توصیف و تجویز در چگونگی تنظیم این قوا برای دستیابی به رشد است؛ بر اساس خصلت نیازِ هر حرکتی به تعریف معادله حرکت، در صورتی موجُه و واقعنما خواهند بود که از روش تعریف معادلات حرکت در شبکه هستی پیروی کنند.
با نگرش شبکهای به دین و گزارههای دین، و استفاده از روش شبکهای برای فهم آنها در مقیاس کلان هستی، می توان «معادلههای راهبردیِ» حرکتهای انسان برای دستیابی به رشد را که گسترش آنها منجر به معادلات کاربردی شود تعیین کرد. (تولید علم دینی و علوم انسانی اسلامی).
▫️ لینک خبر
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti