کارگاه رجال 24.mp3
19.13M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و چهارم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
⛅️ بهار ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ "حقیقت ایمان"
«ایمان» اخصّ از «علم» است. به همین جهت گاهی «علم» وجود دارد، اما «ایمان» وجود ندارد. «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم» (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه ۱۴).
ایمان عمل اختیاری مربوط به قلب و باطن انسان است و حقیقت آن #بنا گذاشتن و #ملتزم شدن به لوازم علم است.
طبق آیات شریفه قرآن کریم متعلق ایمانی که سبب قرب به خداوند -تبارک و تعالی- است، خداوند -تبارک و تعالی- و صفات و لوازم او از جمله انبیاء و ملائکه و آخرت و ... است. به طور خلاصه می توان گفت «ایمان به #توحید». لذا گفته شده است همه معارف اسلام به توحید باز می گردد. (ر.ک. علامه مصباح ره، به سوی او، ص۲۰۱ و ۲۰۶).
ایمان طبق آیات شریفه قرآن دارای #مراتب است، چرا که میزان پای بندی به تعهد ایمانی و عدم سستی و اثرپذیری از وسوسه نفسانی و شیطانی متفاوت است.
سوره مبارکه انفال، آیه شریفه ۲ : «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ».
برای سنجش میزان ایمان می توان به میزان #التزام_عملی به لوازم توحید -اعم از توحید عبودی و حبی و ...- رجوع کرد و رتبه ایمان خود را سنجید.
اما راههای #افزایش ایمان ... .
#ایمان
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 25.mp3
16.58M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و پنجم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
⛅️ بهار ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
📚 أسرار الصلاه (ملكى تبريزى)، ترجمه رجب زاده، ص: ۲۴۴ :
✅ [در مقام مثال برای شخص احمق مغرور :]
آن شخصى است كه تخم ريا در دل بيفكند و متوقع باشد كه از اين دل نور عمل خالص درو كند، يا اينكه قرآن تلاوت كند، و يا ذكر بگويد و دعا بخواند و به مناجات با پروردگار بپردازد در حاليكه دلش مستغرق در #دنيا و مشغول به آن و هم و غم آن است، يا اينكه زبانش قرآن بخواند و دلش جاى ديگر باشد و بعد انتظار قبول چنين عباداتى را هم داشته باشد و اميدوار به اين باشد كه ابواب #اسرار قرآن بر او گشوده شود و #لذت ذكر و مناجات را دريابد.
✅ [در مقال مثال برای شخص آرزومند :]
مثل افرادى مثل ما است كه هم دل به دنيا دارند و هم گاهى براى تهجد و شب زنده دارى به پا مي خيزند و گريه و زارى ميكنند و از خدا ميخواهند كه لذت مناجات را به آنها بچشاند، و قرآن را تلاوت ميكنند و در آيات آن تدبرى مىنمايند ولى با قلبى كه به #محبت_دنيا آلوده است و با چنين قلبى انتظار اين را دارند كه اسرار قرآن را درك كنند، اين يك آرزو است، ... .
#حب_دنیا
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۹
🔆 #الرحمن #الرحیم
ذکر دو صفت رحمت در «بسم الله الرحمن الرحیم» و -با وجود صفات جمالی و جلالی فراوان الهی-، اهمیت توجه به رحمت الهی را افاده می کند.
🔆 نقش الرحمن و الرحیم
«الرحمن» و «الرحیم» بر اساس ظاهر عرفی صفت برای «#الله» است، اما می تواند صفت برای «#اسم» باشد و این مطلب را افاده کند که «اسم الله» دارای صفت «الرحمن» و «الرحیم» است.
📚 امام خمینی -قدس الله روحه القدوسی- می فرماید : «مناسب تر آن است که صفت «اسم» باشند؛ زیرا که آنها [الرحمن و الرحیم] در تحمید [الحمدلله رب العالمین الرحمن الرحیم] صفت الله هستند؛ و بنا بر این از احتمال تکرار مصون می شود. گرچه اگر صفت «الله» باشند نیز توجیه دارد؛ و در تکرار نیز نکته بلاغت هست».
اگر این دو، صفت برای «اسم الله» باشند، شاهد بر این خواهد بود که مراد از «اسم»، اسمای عینی ذاتی یا فعلی است-نه اسم لفظی-. البته اگر صفت برای اسم عینی ذاتی باشند، ظهور و بروز فعلی خواهند یافت و اگر صفت برای اسم عینی فعلی باشند، از اسم عینی ذاتی ناشی شده و ظهور آن کمال ذاتی در مقام فعل هستند. هر آنچه وجود یافته است به رحمت ذاتی الهی و بروز خارجی آن رحمت است.
اگر صفت برای «الله» باشند، اشاره به صفت ذات دارند.
🔆 مراد از الرحمن و الرحیم
هر دو این اوصاف یا به تعبیری «اسم الله» ها اشاره به رحمت دارند. اما دو بحث در مقدمه باید مطرح شود : ۱) حقیقت رحمت چیست. ۲) تفاوت های «الرحمن» و «الرحیم» چیست.
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ راه افزایش #ایمان
کسی که برای ارتقاء ایمان خود تلاش نمی کند، اولا ارزش این کالای گرانبها را ندانسته است و باور صحیح و کاملی از کمال و لذت مراتب بالاتر ایمان ندارد، ثانیا توجه ندارد که ایمان ضعیف ممکن است با لغزش و فتنه ای از بین برود و به سوء عاقبت گرفتار شود.
تقویت ایمان با تقویت علل آن میسر است، لذا این امور را می توان در تقویت ایمان موثر دانست :
1⃣ تحصیل علم : علم مقدمه این است و ارتقاء شناخت نسبت به متعلقات ایمان (#توحید و لوازم آن) اهمیت بسزایی در تقویت ایمان دارد. کسی که درک بهتری از کمال و عظمت الهی، توحید تشریعی و ... داشته باشد، می تواند به ایمان کاملتری دست یابد.
2⃣ ذکر علم : ذکر و تکرار معارف و علوم مانع از غفلت از آنها می شود. علمی که مغفول واقع شود، آنگونه که باید و شاید اثرگذار نخواهد بود. لذا با تکرار و تمرین باید #ملکه ای را در خود ایجاد کرد که مانع از غفلت می شود. به عنوان مثال «درک حضور عظمت ذات باری تعالی در تمام مکانها و زمانها» با تکرار و تمرین به ملکه تبدیل می شود.
3⃣ مبارزه با هواهای نفسانی : گاهی خواسته های نفسانی با حقیقت در تزاحم است و مانع از #تسلیم در برابر #حق می شود. هر چند با میلها و خواسته های نفسانی مقابله شود، خشوع و خضوع در برابر حق بیشتر می شود و روحیه تسلیم در برابر حقیقت، تقویت می شود.
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #امام_حسن _علیه الصلاه و السلام_
🌺 #حدیث
"أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع كَانَ إِذَا تَوَضَّأَ ارْتَعَدَتْ مَفَاصِلُهُ وَ اصْفَرَّ لَوْنُهُ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ حَقٌّ عَلَى كُلِّ مَنْ وَقَفَ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّ الْعَرْشِ أَنْ يَصْفَرَّ لَوْنُهُ وَ تَرْتَعِدَ مَفَاصِلُهُ".
ترجمه : امام حسن -علیه الصلاه و السلام- هنگامی که وضو می گرفتند، بدنشان می لرزید و رنگشان زرد می شد. از ایشان در مورد این تغییر حالت سوال کردند و ایشان جواب دادند : «بر کسی که در پیشگاه پروردگار عرش قرار می گیرد، حق این است که رنگش زرد شود و بدنش بلرزد.
📚 بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۳۹
#معرفت_اهل_بیت ع
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ #امام_علی علیه الصلاه و السلام
در خطبه قاصعه #اميرالمؤمنين عليه السلام از خود خبر مى دهد كه : «أرى نورالوحى والرسالة و اشم ريح النبوة» و نيز در همان خطبه آمده است كه حضرت نبى صلى الله عليه و آله و سلم به وصى عليه السلام فرمود : «انك تسمع ما اسمع و ترى ما أرى الا انك لست بنبى» . على عليه السلام را فضل نبوت نيست ولى به نور ولايت مى شود آنچه را رسول صلى الله عليه و آله و سلم شنيده است و مى بيند آنچه را كه رسول مى بيند.
مسعودى در مروج الذهب از سبط اكبر رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم امام حسن مجتبى عليه السلام نقل كرده است كه آن جناب پس از شهادت وصى عليه السلام در وصف آن حضرت و رحلت او فرمود : "والله لقد قبض فيكم الليلة رجل ما سبقه الاولون الا بفضل النبوة و لا يدركه الاخرون ...". اين كلام امام مجتبى عليه السلام است كه احدى از پيشينيان يعنى انبياء و اوصياء و اولياء بر او سبقت نگرفته اند مگر به فضل نبوت».
📚 علامه حسن زاده آملی، نهج الولایه، ص۱۰۹
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
مقام حضرت امیر ع.mp3
1.81M
◼️ #امام_علی علیه الصلاه و السلام
شرح حدیث منقول "انا اللوح، انا القلم، انا العرش، انا الکرسی"
۱. مراد از لوح و قلم و عرش و کرسی چیست؟
۲. چگونه حضرت امیر ع لوح و قلم یا عرش و کرسی خواهد بود؟
۳. امام الطائفه سیدنا الخمینی ره چه نتیجه ای از این حدیث شریف منقول گرفته اند؟
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
روش شناسی بررسی سند.pdf
686.4K
💐 #روش_شناسی_رجال
بیان مراحل و روش های لازم جهت بررسی سندی روایت (ویرایش اول)
شامل بحث از روش های :
تشخیص سند صحیح و واقعی
توحید مختلفات
تمییز مشترکات
توثیق
تعویض سند
و ...
#رجال
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
امکان دانلود جلسات #کارگاه_رجال از طریق وبلاگ فراهم شد :
http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
بصیرت سیاسی 4. امام خمینی.pdf
1.72M
◼️ #امام_خمینی
شامل بخش های :
کوه ایمان، شجاعت رهبرالهی، رهبر قلب ها، روح خدا
(تهیه شده برای سنین دبیرستان)
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
روش اجتهاد. مقدماتی. کامل.pdf
2.34M
📚 پاورپوینت مباحث فقهی "متولی زکات"، بر اساس #فقه_روشمند_آموزشی
💐 تهیه شده برای جلسات #روش_اجتهاد که توسط دوستان عزیز ما در #مدرسه_روشنا (@ravesh_ejtehad)برگزار شد.
#فقه
#روش_شناسی_اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۰
💐 حقیقت #رحمت
رحمت به معنای انعام و احسان از روی مهروزی و محبت است.
🔆 «وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶). شیء مساوق وجود و هستی است و رحمت الهی هر شیئی را در بر گرفته است. هر شیئی مشمول #احسان_محبت_آمیز_الهی قرار گرفته است، بلکه اصل وجود و کمالش آیه رحمت و نگاه مهربانانه ذات اقدس اله است.
🔆 خداوند رحمت را بر خود حتمى فرموده است، «کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» (سوره مبارکه انعام، آیه شریفه ۵۴) و در رحمت و اعطای محبت آمیز هرگز چیزی به او نمی رسد، «وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۱ و سوره مبارکه انبیاء، آیه شریفه ۸۳)، «وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه یوسف، آیه شریفه ۶۴ و ۹۲).
🔆 نسبت به انسان نیز اصل ایجاد انسان، فراهم کردن اسباب زندگی و بندگی -مانند زمین و آسمان و ارسال رسل و انزال کتب- ، بلکه هر لحظه #وجود و #کمال هر انسانی ناشی از رحمت الهی و نگاه #محبت_آمیز او به انسان است.
🔆 رحمت الهی همواره امتنانی و منّت خداوند -تبارک و تعالی- به بندگان است، اما با لحاظ خاصّی رحمت را به #امتنانی و #وجوبی تقسیم می کنند.
رحمت امتنانی، رحمت افاضه شده قبل از عمل است و این رحمت است که «وسعت کلّ شیء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶). رحمت وجوبی، رحمتی است که ذات باری تعالی بر خود واجب کرده و به متقین و محسنین بر اساس اعمالشان وعده داده شده است؛ «فسأکتبها للّذین یتّقون» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶) و «انّ رحمةَ الله قریب من المحسنین» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۵۶).
روشن این وعده نیز امتنان الهی بر متقین و محسنین است.
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #رحمت_الهی_و_اهل_بیت -علیهم الصلاه و السلام-
ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- از مصادیق اعظم رحمت الهی هستند و نه تنها صفت کمال رحمت الهی در این ذوات به نحو تام و اتم مخلوقی ظهور و بروز یافته بلکه این ذوات مقدّس مجرای وصول رحمت الهی به بندگان می باشند و #واسطه_فیض_الهی هستند و ورود به ولایت ایشان ورود به رحمت خاصّ الهی است.
📚 کافی / ج۱ / ص۱۴۳ : «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ... نَحْنُ عَیْنُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ یَدُهُ الْمَبْسُوطَةُ بِالرَّحْمَةِ عَلَى عِبَادِهِ. عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا وَ إِمَامَةَ الْمُتَّقِینَ».
📚 کافی / ج۱ / ص۴۳۰ : «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ قَالَ- الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ إِمَامٌ تَأْتَمُّونَ بِهِ».
📚 کافی / ج۱ / ص۲۲۱ : «قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع مَا یَنْقِمُ النَّاسُ مِنَّا فَنَحْنُ وَ اللَّهِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ».
📚 کافی / ج۱ / ص۴۳۵ : «قُلْتُ إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ قَالَ الْوَلَایَةُ قُلْتُ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فِی رَحْمَتِهِ قَالَ فِی وَلَایَتِنَا».
#معرفت_اهل_بیت ع
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه، ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 1.mp3
14.08M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #اول : دلایل اثبات، قسمت اول
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 2.mp3
11.31M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #دوم : دلایل اثبات، قسمت دوم
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 3.mp3
12.53M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #سوم : دلایل نفی، قسمت اول
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 4.mp3
10.93M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #چهارم (آخر) : دلایل نفی، قسمت دوم و نتیجه گیری
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا صاحب کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ دعوت اذان و ملاقات الهی در قیامت
#اذان، دعوت براى #ملاقات است و همانگونه كه روز #قيامت مردم براى عرضۀ بر خداوند فرا خوانده مىشوند در اين دنيا هم مؤذنين، مؤمنان را به مجلس حضور و معراج و زيارت حضرت پروردگار فرا ميخوانند.
پس اگر معرفت انسان در اين دنيا به حدى باشد كه از اين نداء #لذت ببرد، در آخرت هم از ملاقات حضرت حق بىبهره نخواهد بود؛ چرا كه معرفت در اين دنيا بمنزلۀ بذر مشاهده در آخرت ميباشد.
و اگر بر اثر جهل، حال انسان به گونهاى باشد كه اين نداء او را خوش نيايد اين امر سبب خواهد شد كه نداء روز قيامت هم خوش آيند او نباشد، و اگر در اين دنيا در هنگام شنيدن اذان در زمرۀ غافلان باشد حالش در آن روز مناسب با اين غفلت خواهد بود.
📚 اسرار الصلاه، ملکی تبریزی، ترجمه رجب زاده، ص۲۹۲ و ۲۹۳
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 26.mp3
12.05M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و ششم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🔆 تابستان ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. مقدمات.docx
83.2K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب #بیع مکاسب شیخ اعظم
مباحث مقدماتی در تعریف بیع
#فقه
#مکاسب
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
امکان دانلود بسیاری از فایلها در وبلاگ یادداشتهای طلبگی فراهم شده است.
http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
کارگاه رجال 27.mp3
19.04M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و هفتم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🔆 تابستان ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi