eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
453 دنبال‌کننده
131 عکس
95 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار «ع» هر كه با در دشمنى كند... 🌸🍂🍂 (۱) ۶۸- خبر داد بما حسن فرزند احمد فرزند موسى غندجانى گفت: حديث كرد بما ابو الفتح هلال فرزند محمد گفت. نقل كرد بما اسماعيل فرزند على گفت نقل كرد بما على فرزند حسين گفت: حديث كرد بما عبد الغفار فرزند جعفر گفت: نقل كرد بما جرير از اعمش از ابراهيم تيمى از پدرش از ابو ذر غفارى گفت: پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: هر كه بعد از من در خلافت با على دشمنى كند او كافر است، و با خدا و پيامبر او بجنگ پرداخته است، و هر كه در باره على ترديد داشته باشد كافر است. گفتار عليه السلام در باره بر من و كرده است 🌺🍃🍃 (۲) ۶۹- خبر داد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند على فرزند حسين فرزند عبد الرحمن علوى (خدا رحمت كند) در آن چه بمن نوشته بود، گفت: نقل كرد بما ابو طيب محمد فرزند حسين تيملى بزار گفت: حديث كرد بما حسين فرزند على سلولى گفت نقل نمود بما محمد فرزند على سلولى گفت: نقل كرد بما صالح فرزند ابو اسود از ابو مطهر رازى (از اعشى ثقفى) از سلام جعفى از ابو برزة از پيامبر (ص) كه خداى متعال در باره على بر من عهد و پيمانى بسته است، گفتم: پروردگارا برايم او را بيان بنما: خداى با قدرت و بزرگ فرمود: بشنو گفت: شنيدم فرمود: على علم هدايت، و پيشواى دوستان من، و روشنائى كسى كه بمن اطاعت كند، مى باشد، و او همان كلمه اى است كه پرهيزكاران بر خود لازم كرده اند، هر كه او را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر كه او را اطاعت كند مرا اطاعت كرده است، پس باو مژده 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۸۱ بده! پيامبر گفت: باو مژده دادم، و على گفت: من بنده خدا و در قبضه قدرت او هستم، اگر مرا عقوبت كند بسبب گناه من است، و بر من ستم نكرده است، و اگر آن چه را كه بمن بشارت داده تمام كند خدا باو سزاوارتر است، گفت: گفتم: خدايا قلب او را روشنى ده، و بهار او را ايمان بخود قرار بده، پس خداى با قدرت و بزرگ فرمود: بتحقيق آن چه را كه خواستى پذيرفتم سپس بدرستى كه خدا بر من پيمانى بسته كه امتحان سنگينى را باو اختصاص دهم كه بهيچ يك از اصحاب خودم اختصاص نداده ام، پس گفتم: اى پروردگار من، برادرم و رفيقم است، خدا فرمود: به تحقيق اين امرى است كه گذشته است، كه او خود امتحان مى شود و بسبب او ديگران امتحان مى شوند. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
با سلام خدمت عاشقان امیرالمومنین علی علیه از فردا ترجمه كتاب نفيس "القطره": قطره اي از درياي فضائل اهل بيت عليهم السلام/ در کانال قرار میگیرد ان شاءالله یا علی مدد
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ میلادی: 2021 Thursday - 08 April قمری: الخميس،25 شعبان 1442 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 🔶 امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔸6 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️15 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام 🌺20 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️24 روز تا اولین شب قدر ▪️26 تا شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اهل عليهم السلام و حياتى 🍃🌸🍂 شناخت اهل بيت عليهم السلام و آثار حياتى آن حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه حمد را سرآغاز كتابش وباعث زياد شدن بخشش و فضلش، و دليل بر نعمتهايش و عظمتش قرار داده است. و درود و سلام بى پايان بر شريف ترين بندگان و كامل ترين سفيران او حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله وسلم و بر خاندان پاك او باد، به ويژه بر آخرين يادگار آنها و باقيمانده حجّتهاى الهى حضرت حجّة بن الحسن ارواحنا فداه. هر كس نسبت به شخصيّت والاى حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم و اهل بيت او معرفت پيدا كند و به درياى علوم و معارف، و به قدرت و ولايت آنان بنگرد به پيروزى بزرگ و سعادت هميشگى نائل آمده و تمام خوبى‌ها نصيب او گشته است. به اين مطلب رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله وسلم تصريح فرموده است: مَن منَّ اللَّه عليه بمعرفة أهل بيتي وولايتهم فقد جمع اللَّه له الخير كلّه. كسى كه خداوند بر او منّت گذاشته معرفت و ولايت اهل بيت مرا به او عنايت كند تمام خوبى‌ها را براى او جمع نموده است. [۱] خداوند معرفت اين بزرگواران را ابتدا و انتهاى اعمال قرار داده است به اين معنا كه اعمال همگى، كم يا زياد، آسان يا سخت در هر مرتبه كه باشد و از هر كه صادر شود بايد با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام شروع شده و با آن به پايان برسد، يعنى اعمال آدمى وقتى آثار با ارزشى بهمراه دارد كه با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام و قبول ولايت آنها همراه باشد. روايات بسيارى بر آنچه گفتيم دلالت مى كند، از آن جمله روايتى است كه شيخ طوسى رحمه الله در كتاب «امالى» نقل كرده است: زرعه به امام صادق عليه السلام عرض كرد: بعد از معرفت پروردگار، كدام عمل ازميان اعمال برتر است؟ حضرت فرمودند: هيچ عملى بعد از معرفت همپايه نماز نيست، و بعد از معرفت و نماز هيچ عملى به پايه زكات نمى رسد، و بعد از اينها هيچ كارى مانند روزه گرفتن نيست، و بعد از اينها ارزش حجّ بيش از ساير اعمال است. «وفاتحة ذلك كلّه معرفتنا، وخاتمته معرفتنا». و ابتداى همه اين اعمال معرفت ما و انتهاى آن معرفت ما مى باشد. [۲] توضيح مطلب: معرفت از مسائل اعتقادى است و اين گونه مسائل نسبت به اعمال عبادى بمنزله روح نسبت به كالبد است، نماز و زكات و عبادت هاى عملىِ ديگر فرع مسائل اعتقادى و اصولى است، به اين جهت اگر اعتقادات انسان صحيح باشد نماز و همچنين ساير اعمال او صحيح است، و گرنه ارزش نخواهد داشت. و همان گونه كه توحيد شرط صحّت اعمال است اقرار به رسالت و اعتقاد به ولايت ائمّه طاهرين عليهم السلام نيز شرط صحيح بودن اعمال است. فرمايش اميرالمؤمنين عليه السلام شاهد اين مطلب است كه فرمود: إنّ ل «لا إله إلّا اللَّه» شروطاً، وإنّي وذرّيّتي من شروطها. [۱] همانا براى كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» شرايطى است و من و ذريّه من از آن شرايط هستيم. حضرت امام رضا عليه السلام نيز در ضمن حديثى خود را از شرايط توحيد شمرده اند، اين حديث را اسحاق بن راهويه نقل كرده است: حضرت رضا عليه السلام در مسير مسافرت خود به مرو، وارد نيشابور شدند و وقتى خواستند از آن شهر خارج شوند راويان حديث اطراف آن وجود مقدّس اجتماع كرده و عرض كردند: اى پسر پيامبر خدا ؛ مى خواهيد از اين شهر خارج شويد و حديثى نفرموديد كه همگى از آن استفاده كنيم. امام عليه السلام كه در كجاوه نشسته بودند سر خود را از آن بيرون كرده و فرمودند: از پدرم حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام شنيدم، و او از پدرش حضرت صادق عليه السلام وآن حضرت از پدرش امام باقر عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام سجّاد عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام حسين عليه السلام و ايشان از پدرش امير مؤمنان عليه السلام شنيد كه فرمود: من از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و آن حضرت از جبرئيل و او از محضر ربوبى شنيد كه پروردگار يكتا فرموده است: لا إله إلّا اللَّه حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي. كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» حصار محكم من است و هر كس در آن وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود. همين كه مركب حضرت قدرى عبور كرد با صداى بلند فرمود: بشروطها وأنا من شروطها. البتّه با شرائطش، و من از شرائط آن هستم. [۱] گويا اين به خاطر آن است كه همه امور الهى به سوى خاندان وحى عليهم السلام فرود آمده و از بيت آنان به آفريدگان مى رسد...... ---------- 📚منابع: [۱]: بشارة المصطفى: ۱۷۶. [۲]: امالى طوسى: ۶۹۴. [۱]: شرح غرر الحكم: ۴۱۵/۲ ح ۳۴۷۹. [۱]: التوحيد: ۲۵ ح ۲۳، بشارة المصطفى: ۲۶۹. ❌ فقط با ذکر ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 ?
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اهل عليهم السلام و حياتى 🍃🌸🍂 شناخت اهل بيت عليهم السلام و آثار حياتى آن حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه حمد را سرآغاز كتابش وباعث زياد شدن بخشش و فضلش، و دليل بر نعمتهايش و عظمتش قرار داده است. و درود و سلام بى پايان بر شريف ترين بندگان و كامل ترين سفيران او حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله وسلم و بر خاندان پاك او باد، به ويژه بر آخرين يادگار آنها و باقيمانده حجّتهاى الهى حضرت حجّة بن الحسن ارواحنا فداه. هر كس نسبت به شخصيّت والاى حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم و اهل بيت او معرفت پيدا كند و به درياى علوم و معارف، و به قدرت و ولايت آنان بنگرد به پيروزى بزرگ و سعادت هميشگى نائل آمده و تمام خوبى‌ها نصيب او گشته است. به اين مطلب رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله وسلم تصريح فرموده است: مَن منَّ اللَّه عليه بمعرفة أهل بيتي وولايتهم فقد جمع اللَّه له الخير كلّه. كسى كه خداوند بر او منّت گذاشته معرفت و ولايت اهل بيت مرا به او عنايت كند تمام خوبى‌ها را براى او جمع نموده است. [۱] خداوند معرفت اين بزرگواران را ابتدا و انتهاى اعمال قرار داده است به اين معنا كه اعمال همگى، كم يا زياد، آسان يا سخت در هر مرتبه كه باشد و از هر كه صادر شود بايد با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام شروع شده و با آن به پايان برسد، يعنى اعمال آدمى وقتى آثار با ارزشى بهمراه دارد كه با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام و قبول ولايت آنها همراه باشد. روايات بسيارى بر آنچه گفتيم دلالت مى كند، از آن جمله روايتى است كه شيخ طوسى رحمه الله در كتاب «امالى» نقل كرده است: زرعه به امام صادق عليه السلام عرض كرد: بعد از معرفت پروردگار، كدام عمل ازميان اعمال برتر است؟ حضرت فرمودند: هيچ عملى بعد از معرفت همپايه نماز نيست، و بعد از معرفت و نماز هيچ عملى به پايه زكات نمى رسد، و بعد از اينها هيچ كارى مانند روزه گرفتن نيست، و بعد از اينها ارزش حجّ بيش از ساير اعمال است. «وفاتحة ذلك كلّه معرفتنا، وخاتمته معرفتنا». و ابتداى همه اين اعمال معرفت ما و انتهاى آن معرفت ما مى باشد. [۲] توضيح مطلب: معرفت از مسائل اعتقادى است و اين گونه مسائل نسبت به اعمال عبادى بمنزله روح نسبت به كالبد است، نماز و زكات و عبادت هاى عملىِ ديگر فرع مسائل اعتقادى و اصولى است، به اين جهت اگر اعتقادات انسان صحيح باشد نماز و همچنين ساير اعمال او صحيح است، و گرنه ارزش نخواهد داشت. و همان گونه كه توحيد شرط صحّت اعمال است اقرار به رسالت و اعتقاد به ولايت ائمّه طاهرين عليهم السلام نيز شرط صحيح بودن اعمال است. فرمايش اميرالمؤمنين عليه السلام شاهد اين مطلب است كه فرمود: إنّ ل «لا إله إلّا اللَّه» شروطاً، وإنّي وذرّيّتي من شروطها. [۱] همانا براى كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» شرايطى است و من و ذريّه من از آن شرايط هستيم. حضرت امام رضا عليه السلام نيز در ضمن حديثى خود را از شرايط توحيد شمرده اند، اين حديث را اسحاق بن راهويه نقل كرده است: حضرت رضا عليه السلام در مسير مسافرت خود به مرو، وارد نيشابور شدند و وقتى خواستند از آن شهر خارج شوند راويان حديث اطراف آن وجود مقدّس اجتماع كرده و عرض كردند: اى پسر پيامبر خدا ؛ مى خواهيد از اين شهر خارج شويد و حديثى نفرموديد كه همگى از آن استفاده كنيم. امام عليه السلام كه در كجاوه نشسته بودند سر خود را از آن بيرون كرده و فرمودند: از پدرم حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام شنيدم، و او از پدرش حضرت صادق عليه السلام وآن حضرت از پدرش امام باقر عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام سجّاد عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام حسين عليه السلام و ايشان از پدرش امير مؤمنان عليه السلام شنيد كه فرمود: من از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و آن حضرت از جبرئيل و او از محضر ربوبى شنيد كه پروردگار يكتا فرموده است: لا إله إلّا اللَّه حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي. كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» حصار محكم من است و هر كس در آن وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود. همين كه مركب حضرت قدرى عبور كرد با صداى بلند فرمود: بشروطها وأنا من شروطها. البتّه با شرائطش، و من از شرائط آن هستم. [۱] گويا اين به خاطر آن است كه همه امور الهى به سوى خاندان وحى عليهم السلام فرود آمده و از بيت آنان به آفريدگان مى رسد...... ---------- 📚منابع: [۱]: بشارة المصطفى: ۱۷۶. [۲]: امالى طوسى: ۶۹۴. [۱]: شرح غرر الحكم: ۴۱۵/۲ ح ۳۴۷۹. [۱]: التوحيد: ۲۵ ح ۲۳، بشارة المصطفى: ۲۶۹. ❌ فقط با ذکر ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 ?
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ میلادی: 2021 Thursday - 09 April قمری: الجمعة،26 شعبان 1442 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 🔶 امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔸5 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️14 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام 🌺19 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️23 روز تا اولین شب قدر ▪️25 تا شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 در 🔸🔹🌺 خداوند به دائم بر 🔹🔹🔸🔸 خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: " آنگاه که پروردگارت اعلام نمود که حتما تا روز قیامت بر آنان (یهود) کسانی را برخواهد انگیخت که پیوسته عذابی سخت بر آنها روا دارند، همانا پروردگار تو زود کیفر و (در عین حال) بسیار آمرزنده و مهربان است * و آنها (یهود) را روی زمین به صورت گروه‌هایی پراکنده کردیم، برخی از آنان نیکوکار و برخی ناصالحند و آنان را با خوشی و ناخوشی آزمودیم، شاید که (بسوی حق) باز گردند " [۱] . معنی دو آیه شریفه این است که خداوند اعلان و مقدر فرموده که در آینده، افرادی را بر یهود مسلط میگرداند که تا روز رستاخیز آنان را به عذابی سخت گرفتار سازد. او خدائی است که به سرعت کیفر میدهد و بسیار آمرزنده و مهربان است. از جمله مجازاتهای خداوند درباره یهودیان این است که آنها را در زمین پراکنده و دسته دسته میگرداند، گروهی از آنان نیکوکار و گروهی بدکارند و آنها را با خیر و شر آزمایش میکند شاید توبه نموده و هدایت شوند. ما اجرای این وعده الهی در کیفر یهود را، در تمام دورانهای تاریخی آنان به استثنای دوران حکومت پیامبرانی چون موسی، یوشع، داود و سلیمان علیهم السلام مشاهده میکنیم و خداوند همواره اقوام و ملتهای مختلفی را بر آنها مسلط گردانده که آنان را به عذابی دردناک گرفتار نموده اند. ممکن است گفته شود که پادشاهان مصر، بابل، یونان، فارس، روم و دیگران بودند که بر یهودیان تسلط یافته و آنان را مجازات سختی نمودند اما مسلمانان چنان رفتاری با آنها نکرده اند، بلکه تنها بر نیروهای نظامی آنها پیروز گشتند و سپس زندگی در سایه دولت اسلامی را از آنان پذیرفتند، تا با برخورداری از آزادی و حفظ حقوق خود در سایه قوانین اسلامی زندگی کرده و جزیه بپردازد. اما پاسخ این است که معنی عذاب سخت این نیست که پیوسته آنها را کشته یا آواره و زندانی نمایند، آن چنان که بیشتر حکومتهایی که پیش از اسلام بر آنان تسلط یافتند، این گونه عمل کردند، بلکه به این معنی است که آنها از لحاظ نظامی، سیاسی، تسلیم آن حکومتی میگردند که خداوند بر آنان مسلط ساخته است. اگر چه مسلمانان در کیفر دادن یهودیان، از دیگران ملایم تر بودند، اما همان سیطره مسلمانان، مصداق تسلط بر یهودیان، و کیفر نمودن آنان است. گاهی نیز گفته میشود: تاریخ یهود تطبیق این وعده خدا را بر آنها گواهی میدهد ولی در یک و یا حداقل نیم قرن اخیر، کسی که آنان را مجازات و کیفر دهد بر آنان مسلط نشده، بلکه آنان از سال ۱۹۳۶ میلادی بدترین شکنجه‌ها را در فلسطین و دیگر مناطق به مسلمانان روا میدارند این قضیه را چگونه میتوان تحلیل نمود؟ پاسخ این است که: این دوره از تاریخ زندگی یهودیان استثناست، زیرا این همان دوره بازگشت قدرت آنهاست که خداوند در سوره اسراء به آنان وعده فرموده است: " سپس پیروزی شما را بر کسانی که آنان را علیه شما برانگیختیم برگردانده و به شما اموال و فرزندانی عطا کرده، و شما را از یارانی بیش از تعداد آنان برخوردار سازیم تا با همکاری شما بر ضد آنها بستیزند " [۱] . بنابراین، دوره مذکور خارج از وعده کلی تسلط بر آنهاست تا اینکه وقت کیفر و مجازات دوم بدست مسلمانان فرا رسد. در این زمینه روایاتی از ائمه علیهم السلام رسیده که وعده سرکوب مجدد یهود نیز بدست مسلمانان انجام میپذیرد، صاحب مجمع البیان، در ارتباط با سرکوب یهود در طغیان دوم آنان، اتفاق نظر مفسران را بیان کرده و میگوید: مراد از آن نزد تمام مفسرین، امت پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله است، و همین معنی از امام باقر علیه السلام نقل شده، وعلی بن ابراهیم قمی، در تفسیر خود آن را از ابی الجارود، از امام باقر علیه السلام بیان کرده است. ---------- 📚منابع: [۱]: ۱. اعراف ۱۶۷ - ۱۶۸. [۱]: ۱. اسراء / ۶. ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ میلادی: 2021 Thursday -10 April قمری: السبت،27 شعبان 1442 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه: 🔶 امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔸4 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️13 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام 🌺18 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️22 روز تا اولین شب قدر ▪️24 تا شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 : از اهل علیهم السلام موضوع: به 🍃🍂🌺 عُمَر رو به علی علیه السلام می‌کند و به او می‌گوید: «ای علی! با ابوبکر بیعت کن و اگر این کار را نکنی گردنت را می‌زنم». [۲] آنگاه علی علیه السلام پاسخ می‌دهد: «اگر مرا بکشید بنده ای از بندگان خدا و برادر پیامبر را کشته اید». عُمر این سخن را می‌شنود، پس می‌گوید: «ای علی! تو بنده خدا هستی، در این مطلب، حرفی نیست، ولی تو برادر پیامبر نیستی! ». [۳] علی علیه السلام چنین جواب می‌دهد: «آیا آن روز که پیامبر میان مسلمانان، پیمان برادری می‌بست را فراموش کرده اید؟ پیامبر در آن روز فقط با من پیمان برادری بست». [۴] همه سکوت می‌کنند، آری، خاطره ای برای همه زنده می‌شود. روزی که پیامبر بین مسلمانان، پیمان برادری می‌بست، میان هر دو نفر از آنها عقد برادری برقرار کرد. در آن روز، علی علیه السلام با چشم گریان نزد پیامبر آمد و فرمود: «ای رسول خدا، بین همه مردم، پیمان برادری بستی، امّا برای من، برادری قرار ندادی! ». پیامبر رو به علی علیه السلام کرد و فرمود: «ای علی! تو در دنیا و آخرت برادر من هستی». [۱] در مسجد هیاهو می‌شود، از هر طرف سر و صدا بلند می‌شود. عُمَر می‌بیند الان است که اوضاع خراب شود، پس رو به ابوبکر می‌کند و فریاد می‌زند: «چرا بالای منبر نشسته ای و هیچ نمی گویی؟ آیا دستور می‌دهی تا من گردن علی علیه السلام را بزنم؟ ». [۲] بار دیگر ترس در وجود همه می‌نشیند، شمشیرها در دست هواداران خلیفه می‌چرخد! همه مردم آرام می‌شوند، هر کس بخواهد اعتراض کند با شمشیرهای برهنه روبرو خواهد بود... * * * قرآن می‌گوید هر کس آنچه را که خدا برای هدایت مردم فرستاده است، کتمان کند، به لعنت خدا گرفتار می‌شود، چه چیزی از امر ولایت علی علیه السلام برای هدایت مردم، مهمتر بود؟ ولایت علی علیه السلام، حقیقت قرآن بود، کسانی که این حقیقت را کتمان کردند خدا آنان را لعنت می‌کند. ---------- 📚منابع: [۲]: . فقال: إن أنا لم أفعل فمه؟ قالوا: إذا واللّه الّذی لا إله إلاّ هو نضرب عنقک...: الإمامة والسیاسة ج ۱ ص ۳۰، وراجع الاحتجاج ج ۱ ص ۲۰۷، مناقب آل أبی طالب ج ۲ ص ۱۱۵، کتاب سلیم بن قیس ج ۲ ص ۵۹۳، المسترشد ص ۳۷۸، الاحتجاج ج ۱ ص ۲۱۳ و ۲۱۵، بحار الأنوار ج ۴۰ ص ۱۸۰. [۳]: . فقال: إذا تقتلون عبد اللّه وأخا رسوله، قال عمر: أمّا عبد اللّه فنعم وأمّا أخو رسوله فلا وأبو بکر ساکت لا یتکلّم: الإمامة والسیاسة ج ۱ ص ۳۰، وراجع الاحتجاج ج ۱ ص ۲۰۷. [۴]: . أتجحدون أنّ رسول اللّه آخی بینی وبینه؟ قال: نعم، فأعاد علیهم ثلاث مرّات: کتاب سلیم بن قیس ص ۱۵۳. [۱]: . جاءه علیّ وعیناه تدمعان فقال: یا رسول اللّه، آخیت بین أصحابک ولم تؤخ بینی وبین أحد الفصول المهمّة لابن الصبّاغ ج ۱ ص ۲۱۹؛ وراجع الأمالی للمفید ص ۱۷۴، کنز الفوائد ص ۲۸۲، الأمالی للطوسی۱۹۴، بحار الأنوار ج ۸ ص ۱۸۵ و ج ۲۲ ص ۴۹۹، سنن الترمذی ج ۵ ص ۳۰۰، المستدرک للحاکم ج ۳ ص ۱۴، کنز العمّال ج ۱۱ ص ۵۹۸. [۲]: . فقام عُمَر فقال لأبی بکر...: ما یجلسک فوق المنبر وهذا جالس محارب لا یقوم فیبایعک، أو تأمر به فنضرب عنقه: کتاب سلیم بن قیس ص ۱۰۷، بحار الأنوار ج ۲۸ ص ۲۷۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ میلادی: 2021 Thursday -11 April قمری: الأحد،28 شعبان 1442 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه: 🔶 امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔸3 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️12 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام 🌺17 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️21 روز تا اولین شب قدر ▪️23 تا شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 141)🔹🍂 🌺 اين كه به (ص) دستور داد على (ع) را به ديگران كند: 🌺 پيامبر (ص) سپس از منبر به زير آمد و جبرئيل به خدمتش رسيد و گفت: همانا خداوند به تو سلام مى رساند و مى فرمايد: خداوند براى اين تبليغ به تو پاداش خير دهاد. رسالت خدايت را رساندى و امّتت را نصيحت كردى و مؤمنان را خشنود گرداندى و چشم كافران را كور كردى. اى محمّد! پسر عموى تو امتحان مى شود و از عهده امتحان برمى آيد. اى محمّد! در همه وقت بگو: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَ ____________________ __ (۱)📚 شيخ مظفّر در دلائل الصّدق ۲/ ۴۴۶- ۴۴۵ مى گويد: «اين خود، مقتضى وجوب فرمانبرى از على (ع) است، زيرا سركشى از او ضرورتا آزارش خواهد رساند و وجوب اطاعت از او به طور كلّى مقتضى عصمت و امامت اوست. و اگر اين حديث را در كنار اين آيه شريفه: إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً بنهيم وضع ناكثان و قاسطان را درخواهيم يافت. » او سپس مى گويد: «ترديدى در صحّت اين روايات نيست، چرا كه پيش تر گفتيم بغض نسبت به على (ع) نشانه نفاق است و روشن است كه منافق، حكم يهودى و مسيحى را دارد. » (۲) آل عمران/ ۳۰، روزى كه هر كس كارهاى نيك و كارهاى بد خود را در برابر خود حاضر بيند، آرزو كند كه اى كاش ميان او و كردار بدش فاصله اى بزرگ بود. خداوند شما را از خودش مى ترساند. ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۳۹ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ «۱»- (۱) ابن عبّاس «۲»- مى گويد: از پيامبر (ص) شنيدم كه مى فرمود: خداوند به من پنج چيز داد و به على پنج چيز، به من جوامع الكلم (سخنان جامع و پر معنى) داد و به على جوامع العلم (مجموعه دانش)، به من نبوّت و به على وصايت داد، به من كوثر و به على سلسبيل ارمغان كرد، به من وحى فرستاد و به على الهام، مرا به سوى خود به معراج برد و براى او درهاى آسمان و حجاب‌ها را گشود تا جايى كه او مرا ديد و من او را ديدم و سپس پيامبر (ص) گريست. عرض كردم: پدر و مادرم فدايت باد چرا مى گريى؟ فرمود: اى ابن عبّاس! نخستين كلمه اى كه خداوند به وسيله آن با من سخن گفت اين بود كه فرمود: اى محمّد! به زير خود بنگر. و ديدم كه حجاب‌ها دريده شده اند و درهاى آسمان را ديدم كه گشوده شده است، و على را ديدم كه به سوى من سر مى افرازد، پس خدا با من سخن گفت و من نيز با او سخن گفتم. عرض كردم: يا رسول اللَّه! خداوند به تو چه گفت؟ گفت:...... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 ✨🍃 زمانى كه ابو ذر را تبعيد كردند، امير المؤمنين عليه السلام، امام حسن و امام حسين عليهما السلام، عقيل بن ابى طالب، عبد اللَّه بن جعفر و عمار بن ياسر او را بدرقه كردند. امير المؤمنين عليه السلام در هنگام بدرقه او فرمود: با برادرتان ابو ذر وداع كنيد، زيرا مسافر ناچار بايد برود و مشايعت كننده ناگزير است كه بازگردد. در اين هنگام هر كدام از اين افراد كلامى به ابو ذر گفتند. امام حسين عليه السلام فرمود: خدا تو را رحمت كند، اى ابو ذر! اين قوم، قدر تو را ندانستند و از قدر و قيمت تو كاستند. چرا كه تو دين خود را نفروختى، به اين علّت، ايشان دنياى تو را گرفتند. آنچه تو براى آنان نگاه داشتى (دين)، بسيار مورد نياز آنان براى فرداست. و آنچه آنان از تو دريغ كردند (دنيا)، تو، سخت از آن بى نيازى. گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه)، ج ۲، ص: ۳۸ ابو ذر عرض كرد: خدا رحمت خود را نصيب شما اهل بيت كند. كه من در دنيا نيازم فقط به شماست و هر زمان كه شما را ياد كنم، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را ياد كرده ام. «۱» و «۲» _________________ _ (۱) مرحوم ثقة الاسلام كلينى در كتاب روضه كافى ص ۲۰۷- ۲۰۹، حديث ۲۵۱، روايت فوق را به تفصيل بيشترى آورده و ضمن آن سخنان امير المؤمنين و امام حسن و امام حسين عليهم السلام، عقيل و عمار، و پاسخ ابو ذر به ايشان را به طور مبسوط آورده است. طالبان به اصل حديث مراجعه نمايند. (۲) 📚حديث ۲۴۲۸، ج ۲، ص ۲۷۵. گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه)، ج ۲، ص: ۳۹ هم شدن ✨🍂 رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: زمانى كه به صورت گروهى سفر مى كنيد، مبلغى را براى مخارج سفر در نظر بگيريد، و اين مبلغ را به اشتراك و به صورت مساوى در اختيار يكى از همسفران قرار دهيد، تا مبادا يكى از ايشان گمان كند مبلغى از ديگران صرف كرده است. و اين عمل براى اخلاقتان بهتر و براى فكر و ذهنتان خوشايندتر است «۱». _________________ _ (۱) 📚حديث ۲۴۳۹، ج ۲، ص ۲۷۸. گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه)، ج ۲، ص: ۴۰ ✨🍂 امام صادق عليه السلام فرمودند: قاضيان چهار دسته اند: ۱- كسى كه از روى علم، حكم به ستم مى كند. ۲- كسى كه از روى جهل، حكم به ستم مى كند. ۳- كسى كه از روى جهل و ناآگاهى حكم به حق مى كند. (نه بخاطر عمل به موازين اسلامى) كه همه اين سه گروه اهل دوزخند. امّا گروه چهارم كه اهل بهشت اند: ۴- كسى كه از روى علم و بينش حكم به عدل مى كند. آنگاه امام عليه السلام فرمود: داورى نيز دو قسم است: ۱- حكم كردن به حكم خداوند عزّ و جلّ. ۲- حكم كردن به حكم اهل جاهليّت. پس هر كس در حكم كردن به حكم خدا خطا كرد، به حكم كردن اهل جاهليّت حكم كرده است «۱». _________________ _ (۱)📚 حديث ۳۲۲۱، ج ۳، ص ۴. گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه)، ج ۲، ص: ۴۱ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫