☀️1) روایت شده است که یکبار امام صادق ع در سفر بودند که به شخصی برخوردند که آثار غم و غصه در چهرهاش نمایان بود.
فرمودند: چه شده است؟
گفت: مرکب من سرکشی میکند و راه نمیرود.
حضرت فرمود: عجب! خوب این آیه را در گوش او بخوان: «آیا ندیدهاند که ما برای آنها به دست خویش چارپایانی آفریدیم تا آنان صاحب اختیارشان باشند؟! و آنها را برایشان رام گرداندیم؛ پس، از آنهاست سواریشان، و از آنها میخورند.»
📚طب الأئمة عليهم السلام، ص36
https://eitaa.com/yekaye/2687
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
هرکس که چارپایی را میخرد، سواریاش برای اوست و روزیاش را خدا میدهد.
📚مكارم الأخلاق، ص262
https://eitaa.com/yekaye/2688
☀️3) از پیامبر اکرم ص روایت شده است:
هر چارپایی بر عهده صاحبش حقوقی دارد:
وقتی پیاده شد ابتدا به علف دادن او اقدام کند؛
اگر بر آبی عبور کردند، اجازه آب خوردن به او دهد؛
بر صورتش نزند چرا که او به ستایش پروردگارش تسبیح میگوید؛
بر پشت او نایستند مگر در راه خدا؛
باری فوق طاقتش بر رویش نگذارد؛
و جز آن مقدار که طاقت دارد، او را بر رفتن مجبور نسازد.
📚مكارم الأخلاق، ص262
https://eitaa.com/yekaye/2689
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣«وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ فَـ ... مِنْها یأْكُلُونَ»
و خداوند چارپایانی را برای انسانها رام و مطیع گردانده است؛ و چون خدا چنین کرده است، انسانها میتوانند به این سادگی از گوشت و شیر و سایر محصولات آنها بخورند.
#خوردن یکی از مهمترین عناصر حیات بشری است که اگرچه ظاهرا امری #غریزی به نظر میرسد، اما شروع آن برای انسان از بهشت بود (بقره/35 و اعراف/19) و همین #سرمنشأ_بهشتی داشتن این عمل انسان، موجب تفاوتهای عمیقی بین پدیده خوردن در انسان با سایر حیوانات گردید
🔖(توضیح مبسوطِ این مطلب، در آیه 35 همین سوره [جلسه 783، تدبر3 و پاورقی 10 http://yekaye.ir/ya-seen-36-35/ ] گذشت.)
در نظر بگیرید که خداوند هیچ چارپای اهلیای نیافریده بود و همه حیواناتی که خوردن گوشتشان حلال بود وحشی میبودند؛ آیا واقعا این نحوه تمدن انسانی که این اندازه به «خوردن» وی وابسته است، میسر میشد⁉️
📝نکته تخصصی #انسانشناسی
برداشتن زحمت شکار توسط خدا یا خود انسان❓
مساله دامداری و پرورش حیوانات بقدری در زندگی بشر مهم بوده که در ادوار تطور بشر، عبور از دوره شکار و ورود در دوره دامپروری و کشاورزی را مهمترین دورههای رشد زندگی بشر امروزی میدانند؛
و حقیقت هم این است که انسانی که در قرآن کریم موضوع بحث است، انسانی که در علوم انسانی غربی و بویژه در رشته آنتروپولوژی معرفی میشود که سابقه دو میلیون سال دارد و شروعش با «انسان شکارچی» (یا به تعبیر دیگر، انسان ماهر) است، نمیباشد؛
بلکه این انسان که محل بحثهای قرآنی است همان است که در آنتروپولوژی آن را «انسان مدرن» مینامند و بعد از «نئوآندرتال» است و سابقهاش به بیش از 15 هزار سال نمیرسد و اتفاقا شروع زندگیاش مقارن با دامپروری و کشاورزی بوده است.
در واقع،
برخلاف آنچه که نگاههای داورینی درباره انسان مطرح میکند،
این حیوان تکامل یافتهتر از میمون نبود که در مقطعی از وضعیت شکار به وضعیت دامپروری و کشاورزی روی آورد؛
بلکه در این مقطع خداوند موجود خاصی را آفرید که علاوه بر سابقه خاکی داروینی، از روح خود نیز در او دمید و نظامات عالم را با او متناسب کرد؛
و حیوانات اهلی، برای این انسان رام شدند، نه برای آنچه پیش از این انسان و از نسل میمونها در جهان یافت میشد.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
823 ) وَ لَهُمْ فیها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ أَ فَلا یشْكُرُونَ
〽️ترجمه
و برایشان در آنها منافع و نوشیدنیهایی هست، آیا پس سپاس نمیگزارند؟
سوره یس (36) آیه 73
1397/7/28
8 محرم 1440
@YekAaye
☀️1) از امام باقر ع روایت شده است:
رسول الله ص روالش چنین بود که طعامی نمیخورد یا نوشیدنیای نمیآشامید مگر اینکه میفرمود:
«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَ أَبْدِلْنَا بِهِ خَيْراً مِنْهُ: خدایا به ما در مورد آن برکت بده و [سهم] ما را بواسطه آن به بهتر از آن، تبدیل فرما»
جز در مورد شیر، که در این مورد میفرمود:
«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَ زِدْنَا مِنْهُ: خدایا به ما در مورد آن برکت بده و بر [سهم] ما از آن بیفزا»
📚الكافي، ج6، ص336
https://eitaa.com/yekaye/2708
☀️2) از پیامبر اکرم ص روایت شده است:
به زنان باردارتان شیر بنوشانید که بر عقل طفل میافزاید.
📚مكارم الأخلاق، ص194
https://eitaa.com/yekaye/2709
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است:
هر چیزی که گوشتش حلال است، در پوشیدن پوست آن در صورتی که ذبح شرعی شده، و نیز [استفاده از] پشم و مو و کُرک آن مشکلی نیست؛ و اگر پشم و مو و پر و کرک، از آن حیوانی باشد که مرده ویا غیرمرده به ذبح شرعی باشد باز هم در پوشیدن آن و نماز خواندن با آن مشکلی نیست.
📚تحف العقول، ص338؛ دعائم الإسلام، ج2، ص160
https://eitaa.com/yekaye/2710
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «وَ لَهُمْ فیها مَنافِعُ ... أَ فَلا یشْكُرُونَ»
اگر خداوند برای انسان در چیزی بهره و منفعتی قرار داده، آیا انسان نباید شکرگزار باشد؟
📝نکته #انسانشناسی :
نزاع #اومانیسم و #خداباوری
بسیاری از ما چنین میپنداریم که منفعتهایی که از امور مختلف (در این آیه: از حیوانات) میبریم، امری اتفاقی بوده که خود ما انسانها این مطلب را که آن امر این فایده را در زندگی ما دارد، کشف کردهایم؛
این همان منطق #اومانیسم است❗️
یعنی انسان را همهکاره جهان میبیند؛
و طبیعی است که با این منطق انسانها به خود مغرور میشوند و سر به طغیان برمیدارند و صرفا و صرفا بر اساس هوای نفس خویش در عالم تصرف مینمایند‼️
🌐اما کسی که واقعا باور دارد که خداوند هست که همه امور عالم به دست اوست (مما عملت أیدینا، یس/71)
میفهمد که اگر نفعی برای انسان در چیزی هست، آن نفع کاملا حسابشده بوده و خداوند است که از روی آگاهی و خیرخواهی، آن نفع را برای انسان قرار داده است تا نیازی از انسانهای انسان رفع شود.
🔺چنین باوری است که انسان را شکرگزار نعمتهای الهی میکند و چنین انسانی نعمت را تنها و تنها در آن مسیری به کار میگیرد که خداوند برای او تعیین فرموده، و در راستای غایات حقیقیِ اوست.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4⃣ «وَ لَهُمْ فیها ... مَشارِبُ أَ فَلا یشْكُرُونَ»
خداوند نهتنها در متن طبیعت و گیاهان انواع نوشیدنیها را برای انسان قرار داده، 💧🍯☕️
بلکه در متن حیوانات نیز نوشیدنیهایی برای انسان قرار داده است که این نوشیدنی با دستگاه هاضمه انسان هماهنگ است.🍶
مقدار این نوشیدنیها (به طور خاص: شیر این حیوانات) بقدری زیاد است که انسان یقین میکند که این شیر صرفا برای بچههای خود آن حیوان قرار داده نشده، بلکه واقعا تدبیر خداوند بوده که انسان نیز از آن شیر استفاده کند.
🤔آیا واقعا این الطاف الهی در حق انسان جای شکر ندارد؟
@Yekaye
824 ) وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ ینْصَرُونَ
〽️ترجمه
و غیر از خداوند [یکتا] خدایانی برگرفتند تا مگر یاری شوند؛
سوره یس (36) آیه 74
1397/6/28
9 محرم 1440
@YekAaye
☀️1) از امام صادق ع روایت شده است:
وقتی قابیل دید که آتش قربانی هابیل را قبول کرد، ابلیس به او گفت: همانا هابیل روالش این بود که آن آتش را میپرستید.
قابیل گفت: من آن آتشی را که هابیل میپرستید، نمیپرستم؛ ولیکن آتش دیگری را میپرستم و برایش قربانی تقدیم میکنم که قربانی مرا بپذیرد.
پس خانههای [= عبادتکدههای] آتش را بنا کرد و قربانی تقدیم نمود؛
و او از پروردگارش شناختی [= شناخت درست و حسابیای] نداشت و فرزندانش از پرستش آتش را از او به ارث بردند.
📚علل الشرائع، ج1، ص3
https://eitaa.com/yekaye/2725
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است که در برخی از کتب آسمانی خواندم که
خداوند تبارک و تعالی میفرماید:
به عزت و جلالم و به رفعت و بلندمرتبگیام بر فوق عرشم سوگند، قطعا آرزوی هر که را که به غیر من امید ببندد به یاس گرفتار کنم و لباس خواری و ذلت در میان مردم بر تنش بپوشانم و او را از قرب خود برانم و از فضل خویش دور گردانم؛
آیا در سختیها به غیر من دلخوش میدارد، در حالی که سختیها به دست من است؟!
و آیا به غیر من امید میبندد با فکر خویش باب کس دیگر را میکوبد، در حالی که کلیدهای همه درهای بسته تنها به دست من است؛ و باب من بر روی هر که مرا بخواند باز است؟! ...
📚الكافي، ج2، ص66
https://eitaa.com/yekaye/2726
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ ینْصَرُونَ»
🔺«إله» - چنانکه در نکات ادبی گذشت –
https://eitaa.com/yekaye/2722
یعنی معبود، یعنی هر کسی که انسان او را شایسته پرستش میبیند؛
🔺و عبادت و پرستش هم یعنی در برابر کسی کاملا رام و ذلیل و تسلیم بودن و خود را در چنگ او گرفتار دیدن، و از این رو، همه همّ و غمّ خود را پیروی از او و خود را با او هماهنگ کردن دیدن.
♦️هر انسانی هر «إله»ی که برای خود برمیگزیند، از او انتظار یاری دارد؛
و انسانها چون الله را باور نمیکنند، به خرافه روی میآورند و برای یاری گرفتن به هر إله و آلههای درمیآویزند؛
خواه بت ساخته خویش باشد، یا پول و مقام و ... ‼️
@Yekaye