☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
هیچ بندهای نیست مگر اینکه از جانب خداوند علیه او حجتی هست؛ یا به خاطر گناهی که انجام داده، و یا به خاطر نعمتی که در سپاسگزاری آن کوتاهی ورزیده!
📚الأمالي (للطوسي)، ص211
https://eitaa.com/yekaye/2253
☀️3) ابن اُذَینه میگوید:
از امام صادق ع پرسیدم که درباره قضا و قدر چه میفرمایید؟
فرمود: میگویم همانا خداوند تبارک و تعالی هنگامی که بندگان را در روز قیامت جمع کند، از آنان در مورد آنچه با آنان عهد کرده، سوال و بازخواست میکند ولی از آنچه بر آنان مقدر کرده سوال نمیکند.
📚التوحيد (للصدوق)، ص365
https://eitaa.com/yekaye/2254
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «فَالْیوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیئاً»
اگر ظلم و بیعدالتیای هست تنها در دنیاست؛ در روز قیامت هیچکس هیچ مورد ظلم واقع نشود؛
و عقوبت خدا نیز عادلانه است.
🔖(حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/2252)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «... هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ؛ فَالْیوْمَ لا تُظْلَمُ ...»
چرا این آیه را با حرف «فـ» (که نشان دهنده آن است که این مطلب مبتنی بر مطلب قبل است)به جمله قبل عطف کرد؟
🍃الف. میخواهد نشان دهد که آن احضار کردن برای حسابرسی است و گویی میفرماید هنگامی که جمع میشوند برای جدا شدن بر اساس عدل جمع میشوند: آنان جمع میشوند تا به کسی ظلم نشود.
📚(مفاتيح الغيب، ج26، ص293)
🍃ب. ...
@Yekaye
804 ) 🌺 إنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْیوْمَ فی شُغُلٍ فاكِهُونَ 🌺
💐 ترجمه
براستی اصحاب بهشت آن روز سرگرماند، خوش و خندان.
سوره یس (36) آیه 55
1397/5/1
9 ذیالقعده 1439
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️1) از امام صادق ع در توضیح مشغولیت و سرگرمیای که در این آیه آمده روایت شده است:
به برداشتن بکارت نوعروسان خویش سرگرماند.
📚مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص670
عن الصادق (ع):
شغلوا بافتضاض العذارى.
@Yekaye
☀️2) از امام باقر ع روایت شده است:
سرگرمی مومن در سه چیز است:
لذت بردن از همسر، شوخی کردن با برادران [دینی] و نماز شب.
📚الخصال، ج1، ص161
https://eitaa.com/yekaye/2271
☀️3) ابن ابیقره میگوید:
امام صادق ع فرمود: هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او «دُعابه» [شوخطبعی] هست.
گفتم: دعابه چیست؟
فرمود: مزاح.
📚الكافي، ج2، ص663
https://eitaa.com/yekaye/2272
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْیوْمَ فی شُغُلٍ فاكِهُونَ»
تا آیه قبل بحث از کافران بود و هول و هراسی که از ورود در عرصه قیامت بدانان دست داده بود.
از این آیه به سراغ مومنان میرود که درگیر این اضطرابها نیستند؛ و این فارغالبالی مومنان را با تعابیر مختلف مورد تاکید قرار داد.
🌷الف. کل این مطلب را با آوردن حرف «إنّ» و استفاده از جمله اسمیه مورد تاکید قرار داد،
🌷ب. کلمه «الیوم» (= همان روز) را هم افزود؛ یعنی همان روز قیامتی که کافران آن چنان در هول و هراساند بهشتیان کاملا سرگرم لذتهای خویش و فارغالبال از آن دغدغههایند!
🌷ج. کلمه «شغل» را با تنوین و به صورت نکره آورد، یعنی «سرگرمیای»، که این ابهام در سرگرمیِ آنان نشاندهنده عظمت بهجت و لذتی است که بدانان دست داده و هشداری است به اینکه این سرگرمی فراتر از درک عمومی انسانها در این دنیاست.
📚(كنز الدقائق، ج11، ص86)
🌷د. از تعبیر «فاکهون» که به معنای «بسر بردن در وضعیت مزاح و شوخی» است، استفاده کرد؛ یعنی بقدری نسبت به وضعیت بحرانی قیامت بیدغدغهاند که مشغول شوخی و مزاح میباشند.
@Yekaye
804 ) 🌺 همْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺
💐 ترجمه
آنان و همسرانشان در سایههایی بر اریکهها [= تختهای مجلل] تکیه زنندگاناند.
سوره یس (36) آیه 56
1397/5/2
10 ذیالقعده 1439
@YekAaye
☀️1) از امام باقر ع در توضیح این آیه قرآن که: «در سایههایی بر اریکهها [= تختهای مجلل] تکیه زنندگاناند» ، روایت شده است:
«اریکهها» تختهایی است که بر آنها حجلهها قرار داده شده است.
📚تفسير القمي، ج2، ص216
https://eitaa.com/yekaye/2289
☀️2) از امام باقر روایتی طولانی نقل شده که در آن روایت ایشان توضیح می دهند که امیرالمومنین ع درباره برخی از آیاتی که در وصف بهشت آمده سوالاتی را از پیامبر اکرم ص میپرسند و ایشان توضیح میدهند.
پیامبر بعد از بیان برخی از نعمتهای بهشتیای که برای مومن آماده شده میفرمایند:
و مومن زمانی با همسر بهشتیاش (حوری) است و زمانی با همسرش از آدمیان و زمانی هم با خویش خلوت کرده بر اریکهها تکیه میزنند و به همدیگر نگاه میکند؛
و همانا مومن را شعاع نوری فرامیگیرد در حالی که بر اریکهاش تکیه شده؛ از خدمتگزارانش میپرسد: این شعاع تابنده چیست؟ آیا خداوند جبار بر من نظر افکنده؟! خدمتگزارانش میگویند: منزه و باقداست است، منزه و باقداست است خداوند جل جلاله؛ بلکه این یکی از زنان حوریه توست که تاکنون بر او وارد نشدهای؛ از خیمهاش به شوق تو بیرون آمده و بر تو مشرف شده و خود را بر تو عرضه کرده و خواهان دیدار توست؛ پس چون دید که تو بر اریکهات تکیه زدی از شوق تو بر روی تو خندید؛ و آن شعاعی که دیدی و نوری که بر تو افتاد از تلألؤی خنده او و صفا و پاکی و نرمخویی اوست.
پس آن ولی خدا میگوید: به او اذن دهید تا بر من وارد شود.
پس تعداد زیادی از این خدمتکاران به سوی او میشتابند و او را بشارت میدهند و او را از خیمهاش [تا نزد این ولی خدا] بدرقه میکنند در حالی که لباسهای زربافت و نقرهبافتی بر تن دارد که با درّ و یاقوت و زبرجد زینت داده شده و با مشک و عنبر به نحو زیبایی رنگآمیزی شده با این حال [این لباسها بقدری نازک و بدننماست که] ساق وی از ورای آنها نمایان است؛ پس چون به ولیّ خدا نزدیک میشود خدمتکاران با طلا و نقره و در و یاقوت و زبرجد بر سر او شاباش میریزند؛
سپس این دو همدیگر را در آغوش میگیرند به نحوی که نه این ملول و رنجیده شود و نه آن ...
📚الكافي، ج8، ص99
https://eitaa.com/yekaye/2290
☀️3) ابوبصیر میگوید:
از امام صادق ع درباره مرد مومنی پرسیدم که زن مومنی داشته؛ آیا وقتی وارد بهشت میشوند حتما با هم ازدواج میکنند؟ [یعنی اگر یکی از آنها دلش نخواهد در بهشت با هم باشند آیا مجبورند با هم باشند؟]
امام صادق ع فرمود: ابامحمد! خداوند قاضی عدلگستر است؛ اگر آن مرد از آن زن برتر باشد، او را مخیر میکنند، اگر دلش خواست و او را برگزید، وی از همسران بهشتیاش خواهد بود؛ و اگر آن زن برتر باشد این زن را مخیر میکنند و اگر این زن آن مرد را برگزید همسرش خواهد شد.*
و امام صادق ع فرمود: نگویید بهشت یکی است؛ همانا خداوند میفرماید «و در پشت سر آن دو دو بهشت [دیگر] است» (الرحمن/62)؛ و نگویید تنها یک درجه است که خداوند میفرماید «درجاتی برخی فوق برخی دیگر است» (انعام/165) همانا مردمان بر اساس اعمالشان است که فوق همدیگر قرار میگیرند.
گفتم: گاه دو مومن وارد بهشت میشوند که یکی منزلت بالاتری از دیگری دارد و [چون با هم دوست بودهاند] یکی میخواهد رفیقش را ببیند!
فرمود: آنکه برتر است میتواند پایین آید ولی آنکه پایینتر است نمی تواند بالا رود چرا که بدان منزلت راه نیافته است؛ ولیکن اگر آن را دوست داشته باشند و بدان مایل باشند بر سریرها [تختهای پادشاهی] با هم ملاقات خواهند داشت.
✳️ پینوشت:
اینکه فقط نظر شخصی که برتر است را مطرح کرد بدین جهت است که مراتب بهشت به گونهای است که کسی در اینکه با شخصی در مرتبه بالاتر همنشین شود، شک نمیکند؛ و قطعا آنکه پایینتر است خواهان آن هست که با آنکه بالاتر است همنشین شود.
📚مجمع البيان، ج9، ص318
https://eitaa.com/yekaye/2291
☀️4) از امام کاظم ع از پدرشان از جدشان روایت شده که:
یکبار امسلمه به رسول الله ص عرض کرد: پدر و مادرم فدایت! زنی [در طول زندگیاش] دو همسر داشته است؛ همگی میمیرند و وارد بهشت میشوند. این زن از آن کدام یک از آن دو خواهد بود؟
فرمود: امسلمه! از آنِ کسی که خوشخلقتر و نیکوکارتر در حق خانوادهاش بود؛
امسلمه! همانا خوشخلقی خیر دنیا و آخرت را با خود میآورد.
📚الأمالي( للصدوق)، ص498
https://eitaa.com/yekaye/2292
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
🔥در حالی که دیگران در مواقف حساب و کتاب قیامت سخت مشغول و برخی در حال افتادن از صراط و درغلتیدن در آتش جهنم هستند،
💞مومنان در کمال آسودگی با همسرانشان در سایههایی بر تختهای مجلل تکیه زده و به بهترین دلخواههای خویش مشغولاند.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
در قیامت،
🔻در حالی که اغلب افراد بشدت از همسران و سایر نزدیکان خویش فراریاند
(يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخيهِ؛ وَ أُمِّهِ وَ أَبيهِ؛ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيهِ؛ عبس/34-36)؛
🔺عدهای هستند که نهتنها از همسران خویش فراری نیستند، بلکه همراه با همسرانشان در سایههای بهشتی بر تختهای مجلل تکیه میزنند.
♦️ واز آنجا که در قیامت، هر دوستیای جز دوستیای که بر مدار تقوا باشد به دشمنی تبدیل میشود
(الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقينَ؛ زخرف/67)،
میتوان نتیجه گرفت که پیوند زناشویی اینان تماماً بر مدار تقوا بوده، که مایه مودت و رحمتی شده
(خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ روم/21)
که تا بهشت امتداد یافته است.
💠نکته تخصصی #انسانشناسی (افق #خانواده در اسلام)
قبلا بارها درباره اینکه در انسان غریزه جنسیاش هم در مدار فطرتش قرار دارد و از این جهت خانواده در انسان ماهیتاً با خانواده در حیوانات متفاوت است، نکاتی بیان شد.
💢این آیه نیز موید دیگری است بر اینکه اگر غریزه جنسی انسان در مدار صحیح خود قرار بگیرد، امری صرفاً دنیوی نیست و در وضعیت بهشتی انسان نیز موثر است. 💢
✳️اینکه نقل شده بزرگانی همچون علامه طباطبایی تا سالها بعد از رحلت همسرشان – آن هم همسری که در سنین پیری وی را از دست دادهاند، سنینی که دیگر رمقی برای غریزه جنسی نمانده - در فراغ وی میگریستند، حکایت از آن دارد که اگر غریزه جنسی در مدار صحیحش قرار گیرد چگونه تا بهشت انسان را همراهی میکند و شریک زندگی انسان در دنیا، در بهشت نیز با وی و مایه خوشحالی و خرسندی وی خواهد بود.
🔆در حقیقت،
اسلام افق #زندگی_مطلوب_خانوادگی انسان را در دنیا خلاصه نمیکند
و میخواهد انسانها چنان ازدواج کنند و از ازدواج خود بقدری خرسند شوند که همراهی زوجین در بهشت هم ادامه داشته باشد❗️
و این را مقایسه کنید با آن ازدواجهایی که در روز قیامت، شخص از همسر و فرزند خود هم گریزان است ❗️
که همین گریزان بودن هم نشان از امتداد اثر ازدواج آنان در آخرت دارد:
یعنی این گونه نیست که همچون حیوانات از هم کامی گرفته باشند و دیگر کاری به کار هم نداشته باشند؛ و نسبتشان با هم شبیه نسبتشان با سایر مردمی باشد که ربطی به زندگیشان ندارند؛
بلکه همان زندگی غیرموحدانهای که با هم در پیش گرفتند مایه تشدید عذاب آنان خواهد شد و در قیامت همانند سایر پیوندهای ظاهرا صمیمانهی غیرتقوامداری که به دشمنی تبدیل میشود (زخرف/67)، این پیوند خانوادگی هم به بیزاری آنها از یکدیگر تبدیل خواهد شد‼️
@Yekaye