کرسی علمی ترویجی
هوش مصنوعی و فرهنگ ؛ فرصت ها و چالش ها
ارائه دهنده :
دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
ناقدان:
دکتر جواد حق گو، دانشیار دانشگاه تهران (دبیر نشست)
دکتر سمانه کشوردوست، عضو هيات علمي دانشگاه تهران
زمان : دوشنبه ۱۳/آذرماه/۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان : تهران، خیابان وصال شیرازی، خیابان شفیعی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامي دانشگاه تهران
حضور مجازی در نشست:
https://vroom.ut.ac.ir/mae5
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام
لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه #سوال(هایی) به ذهن تان خطور می کند؟
🔻پ ن:
بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید.
عصر #فناوری داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند.
حسینعلی رحمتی
۶ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
هدایت شده از فلسفه ذهن
1_7937464284.mp3
39.11M
💥صوت اولین نشست از مجموعه جلسات فلسفه هوش مصنوعی، با ارائه دکتر کاظم فولادی قلعه و موضوع «چیستی و تاریخچه #هوش_مصنوعی»
📍دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
📅 سهشنبه ۲۳ آبان
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
1_8108186037.mp3
36.55M
💥صوت دومین نشست از مجموعه جلسات فلسفه هوش مصنوعی، با ارائه دکتر مهدی همازاده ابیانه و موضوع «نظریههای #آگاهی در #هوش_مصنوعی»
📍دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
📅 سهشنبه ۷ آذر
@PhilMind
با حکم رئیسجمهوری، ماموریت تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» به روحالله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیسجمهوری محول شد.
به گزارش ایسنا، در حکم رئیسجمهوری خطاب به دهقانی فیروزآبادی، هدف از تشکیل این شورا، ایجاد هماهنگی و همافزایی دستگاههای ذی ربط و کنشگران پیشران در حوزه هوش مصنوعی عنوان شده است.
در حکم رئیسجمهوری، ایجاد زنجیره کامل و پایدار چرخه ایده تا ثروت (بازار) در هوش مصنوعی، استفاده از فرصت جهشی هوش مصنوعی برای پیشرفت اقتصادی کشور، برنامهریزی برای ایجاد زیرساختها و توانمندیهای فناورانه داخلی به منظور دستیابی به مرجعیت علمی و تحریمناپذیری، تلاش برای دستیابی به جایگاه پیشتاز و پایدار در میان کشورهای جهان، شناسایی، پرورش و شکوفاسازی سرمایه انسانی نخبه در حوزه هوش مصنوعی با بهرهگیری از ظرفیت جامعه علمی کشور اعم از دانشگاهها، پژوهشگاهها، اندیشکدهها و شرکتهای دانشبنیان از اهم انتظارات رئیسجمهوری از این شورا عنوان و تاکید شده به منظور تحقق وظایف و انتظارات از شورا و پیگیری منسجم و متمرکز اهداف فناورانه و اقتصادی در این حوزه، راهاندازی «مرکز ملی هوش مصنوعی» در دستور کار قرارگیرد.
ریاست شورا که حسب مورد در حضور رئیسجمهوری یا معاون علمی رئیسجمهوری تشکیل جلسه خواهد داد، با رئیسجمهوری یا معاون علمی رئیسجمهوری است و دبیر شورا و رئیس مرکز ملی هوش مصنوعی هم به پیشنهاد معاون علمی رئیسجمهوری و با حکم رئیسجمهوری تعیین میشود.
به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دیگر اعضای «شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» نیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی، وزرای صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس صندوق توسعه ملی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و با حکم رئیس جمهوری تعیین شده است.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
غول هوش مصنوعی گوگل از راه رسید
🔹گوگل از هوش مصنوعی «جمینی» خود رونمایی کرد. مدیرعامل گوگل در مراسم رونمایی از جمینی گفت: «این آغاز عصر جدیدی از هوش مصنوعی در گوگل است: عصر جمینی.»
🔹جمینی برخلاف سایر مدلهای هوش مصنوعی، برای تشخیص، درک و ترکیب انواع مختلف اطلاعات از جمله متن، تصویر، صدا، ویدیو و کد آموزش دیده و رقیبی قدرتمند برای ChatGPT است.
🔸این مدل چیزی بیش از یک هوش مصنوعی است و ۳ نسخه دارد: یک نسخه سبک به نام «جمینی نانو» که بهصورت بومی و آفلاین در دستگاههای اندرویدی اجرا میشود.
🔸یک نسخه قویتر به نام «جمینی پرو» که بهزودی بسیاری از خدمات هوش مصنوعی گوگل را تامین میکند و از امروز ستون فقرات گوگل بارد است.
🔸و یک مدل حرفهای به نام «جمینی اولترا» که قدرتمندترین مدل زبانی بزرگ است که گوگل تاکنون ایجاد کرده و به نظر میرسد که بیشتر برای مراکز داده و برنامههای کاربردی سازمانی طراحی شده.
🔹مدیرعامل گوگل میگوید این مدل در نهایت در موتور جستوجوی گوگل، محصولات تبلیغاتی آن، مرورگر کروم و... ادغام خواهد شد. جمینی فعلاً به زبان انگلیسی در دسترس است.
@Farsna - Link
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👀 #خبر_هوش_مصنوعی
اولین شبکه خبری جهانی هوشمصنوعی
شبکه خبری جهانی جدیدی در سال 2024 راهاندازی خواهد شد که در آن بهطور کامل از مجریهای ساختهشده توسط هوش مصنوعی استفاده میشود.
مجریان این شبکه خبری که Channel 1 نام دارد بهصورت متفاوت طراحی شدهاند و تقریباً به هر زبانی میتوانند صحبت کنند.
همچنین آنها با استفاده از زبان بدن که برای گویندگان اخبار مهم است نیز آشنا هستند و حتی در مواقعی میتوانند از طنز استفاده کنند.
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
امروز هوش مصنوعی مرگ تئوریها را رقم میزند
امروز شکافی میان علوم انسانی و جهان دیده میشود که دادهوارسازی علوم انسانی است. تبدیل آموزههای علوم انسانی به دادههای قابل پردازش، هوشمندسازی، دیدهبانی ارزیابی و تحلیل تغییرها و تحولهای انسانی به شکل بلادرنگ؛ ارتقای بهرهوری و کارایی دانشمندان است که فهم و تبیین پیچیدگیهای حاکم بر مسائل و موضوعهای علوم انسانی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای پژوهش و دستیابی به اثربخشی و کارآمدی را مطرح می کند. امروز هوش مصنوعی مرگ تئوریها را رقم میزند. تعالی بخشیدن به تصمیمگیری به منزله ارائه بینش و پیش بینی براساس تجزیه و تحیل دادههاست. فهم شبکه ارتباطی میان موضوعات و زمینههای متفاوت شکلدهنده به واقعیتها را در پی دارد. همچنین ایجاد فرصتهای پژوهشی نوین مطرح است که تجزیه و تحلیل و شناسایی الگوهای حاکم بر کلان دادهها را در پی دارد و علوم انسانی دیگر نمیتواند در این حوزه نقشی داشته باشد.
متن کامل خبر:
https://scih.ir/3pEVL
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
هدایت شده از فلسفه ذهن
فرضیۀ نفسمندی هوش مصنوعی
⛵️برایان کاتر، استادیار دانشگاه نوتردام آمریکا، مقالهای نگاشته است با عنوان «فرضیۀ نفسمندی #هوش_مصنوعی» که قرار است در مجلۀ ایمان و فلسفه چاپ شود.
او از این فرضیه دفاع میکند که دستکم میتوان این احتمال را که #هوش_عمومی_مصنوعی (Artificial General Intelligence) بهمعنای حقیقی نفسمند باشد، جدی گرفت.
⛺️ این فرضیه بر این فرضها بنا شده است:
🪀ما بالاخره AGI را خواهیم ساخت؛
🪀در مورد هر موجود نفسمند، نظریۀ #دوئالیسم_جوهری صادق است؛
🪀 نفس، موجودی غیرفیزیکی است.
⛵️کاتر دو استدلال بهسود این تز عرضه کرده است: استدلال قیاس با بیگانه و استدلال دریافتکنندۀ مناسب.
ایدۀ استدلال اول (the alien-analogy argument) این است که اگر موجوداتی متفاوت با انسانها و حیوانات زمینی را بیابیم که هوشمند به نظر برسند، یعنی رفتارها و کارکردهای هوشمندانه داشته باشند، اما از مادۀ بدنی متفاوتی ساخته شده باشند، میپذیریم که آنها هم نفسمندند. حال اگر نفسمندی آنها را رد نمیکنیم، نمیتوانیم نفسمندی ماشین هوشمند را نیز رد کنیم.
⛵️ایدۀ استدلال دوم (the fitting-recipient argument) این است: اگر #دوئالیسم جوهری درست است، آنگاه پذیرفتنی است که نفسمندی وقتی روی میدهد که سامانۀ فیزیکی مناسبی در کار باشد که دریافتکننده و دارندۀ آن نفس باشد. این سامانۀ فیزیکی آنگاه مناسب است که نفس بتواند کارهای خود را از طریق آن انجام دهد، و ازاینرو باید ظرفیتهای مناسب رفتاری و سامانۀ کارکردی متناسبی داشته باشد. پس ماشین هوشمندی که همین وضعیت را دارد، همانند انسان نفسمند خواهد بود. به بیانی دیگر، اگر بدن خاص انسانی را به سبب آمادگیها و ساختارهای ویژهاش نفسمند میدانیم، ماشینی را که بهنوعی بدن هوش مصنوعی است، نیز باید نفسمند بدانیم. جالب اینکه کاتر از آلن تورینگ (1950:334) این ایده را نقل میکند که طرفدار #دوگانه_انگاری جوهری خداباور، باید امکان نفسمندی ماشین را بپذیرد.
⛵️کاتر در مقاله توضیح داده است که مرادش از نفس و نفسدار شدن چیست، ازجمله نفسمندی را گونهای اتحاد نفس و بدن میداند که بر روابط علّی متقابل میان نفس و بدن استوار است. نیز دربارۀ شرایط از لحاظ طبیعی کافی (nomologically sufficient condition) برای نفسدار شدن بحث کرده است، زیرا نفسدار شدن مسلماً حادثهای تصادفی نیست.
⛵️بر همین اساس، وی به نکتۀ مهمی اشاره کرده است: لازمۀ فرضیۀ مزبور این نیست که ما نفسهای ماشینهای هوشمند آینده را خلق میکنیم، بلکه نقش ما تنها فراهم آوردن شرایط مادی لازم برای نفسمند شدن است. این سخن مشابه سخن دوگانهانگاران جوهری است که معتقدند اگر بدن مناسبی فراهم آید، آنگاه نفسی بدان متصل میشود یا این بدن با نفسی ازپیشموجود متحد میگردد.
⛵️کاتر مفصلاً هر دو استدلال را صورتبندی کرده و دربارۀ آنها بحث کرده است. و در پایان به برخی لوازم فرضیۀ نفسمندی ماشین پرداخته است، مانند وضعیت اخلاقی، اینهمانی شخصی و نوع و مرتبۀ وجودی نفسهای ماشین های هوشمند آینده.
⛱متن مقاله در philpapers در دسترس است.
Cutter, Brian (forthcoming). The AI Ensoulment Hypothesis. Faith and Philosophy.
🖊 رضا درگاهیفر
@PhilMind
هدایت شده از پژوهشکده فلسفه و کلام
✅✅✅ معرفی اجمالی کتاب را در ادامه میخوانیم:
❇️ چکیده
✅✅✅ ما به طور روزمره انواع بسیاری از احساسات و تجربهها را از سر میگذرانیم؛ از ادراکات گرفته تا احساسات بدنی و عواطف. براي مثال، من شیء قرمزی را ميبينم (ادراک دیداری)، انگشتان خود را روي كاغذ سنباده ميكشم (ادراک بساوایی)، بوی عطر را استشمام میکنم (ادراک بویایی)، دردی را در انگشت خود احساس ميكنم (احساس بدنی)، و احساس خشم میکنم (عاطفه). در هر يك از اين موارد، من فاعل حالتي ذهني هستم که به صورت خاص و متمایزی برای من پدیدار میشود؛ چیزی که دراصطلاح «خصلت پدیداری» نام میگیرد؛ در مورد نخست، خصلت پدیداری خصلت پدیداری تجربۀ دیداری من قرمزی است؛ در دومی، خصلت پدیداری تجربۀ بساوایی من زبری است؛ در سومی، خصلت پدیداری تجربۀ بویایی من احساس بوی خوش است؛ در چهارمی، خصلت پدیداری تجربۀ من دردناکی است و در پنجمی خصلت پدیداری تجربۀ عاطفی من احساس خشم است. خصلت پدیداریِ یک حالت ذهنی، همان چیزی است که از آن با عنوان كيفيت ذهنی یا حس و حالِ از سرگذراندن آن حالت براي من، نام برده میشود.
✅ پرسشهای فلسفی زیادی در مورد این کیفیات مطرح میشود: این کیفیات چیستند؟ چه نسبتی با سایر جنبههای ذهنی ما ـ مثل جنبههای بازنمودی و تعقّلی ـ دارند؟ آیا اصلاً واقعیت دارند؟ اگر وجود دارند، نحوۀ وجودشان چگونه است؟
✅✅ کتاب حاضر جستاری فلسفی دربارۀ این کیفیات است؛ کیفیاتی که به زندگی ما رنگ و بو و طعم میدهند. این کتاب عمدتاً صورتبندی و بازگویی مباحثاتی است که در سنّت فلسفۀ ذهن معاصر مطرحاند؛ مباحثی همچون واقعیبودن یا وجود کیفیات ذهنی، اینکه کدام حالات ذهنی با کیفیات ذهنی همراهند و اینکه کیفیات ذهنی از چه نحوهای از وجود برخوردارند (مادّیاند یا غیرمادّی). نویسندگان تلاش کردهاند بهروزترین بحثها و استدلالها و نیز اشکالات و پاسخها را به شیوهای فهمپذیر صورتبندی کنند و در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار دهند. البته گاه در مواردی نیز به نقد و ارزیابی برخی از استدلالها پرداختهاند.
هدایت شده از فلسفه ذهن
1402-10-05-event_ai_philosophy4.mp3
36.66M
📢 صوت رویداد
✳️ نشست علمی با موضوع:
«#هوش_مصنوعی و خطر وجودی»
از سلسله نشستهای «#فلسفه_هوش_مصنوعی»
نشست چهارم
🔺 با ارائهی «دکتر محمدحسن مرصعی»
دانشگاه صنعتی شریف
🗓 سهشنبه ۵ دی ۱۴۰۲
📍 دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
👈 توسط دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
14020424 Kargah Hami_1.mp3
26.79M
💥صوت نشست علمی با موضوع «درآمدی بر #علوم_شناختی_دین» و با ارائه دکتر جواد درویش
🗓️ شنبه 24 تیر 1402
📌مؤسسه حامی علوم انسانی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
همازاده_1.mp3
33.79M
💥صوت نشست علمی با موضوع «#نوروساینس بمثابه #علم_آگاهی؟» و با ارائه دکتر مهدی همازاده
🗓️چهارشنبه 24 خرداد 1402
📌مؤسسه حامی علوم انسانی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
مرصعی_1.mp3
43.35M
💥صوت نشست علمی با موضوع «حضوری/حصولی در سنت #فلسفه_اسلامی و #آگاهی / #حیث_التفاتی در #فلسفه_ذهن» و با ارائه دکتر محمدحسن مرصعی»
🗓️ پنجشنبه 2 شهریور 1402
📌مؤسسه حامی علوم انسانی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی
@PhilMind
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
با همکاری پارک علم و فناوری البرز؛
💢دومین جایزه سالانه هوش مصنوعی برگزار میشود
🔹دومین جایزه سالانه هوش مصنوعی با همکاری پارک علم و فناوری البرز برگزار میشود.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇
http://www.msrt.ir/fa/news/82179
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚#معرفی_منابع
📒کتاب «ما نفسیم یا بدن؟» نوشته ریچارد سوئینبرن با ترجمه دکتر مهدی ذاکری و توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و در ۲۳۳ صفحه بچاپ رسید.
📗سوئینبرن بعنوان یکی از چهرههای #دوئالیسم معاصر، در این کتاب سعی در ارائه استدلالهای فلسفی جدیدی به سود جوهر نفس مجرد دارد که توسط برخی یافتههای علوم اعصاب معاصر پشتیبانی شود.
📕نویسنده پس از بیان برخی مقدمات در فصل اول، فصل دوم را به «#فیزیکالیسم و دوگانهانگاری ویژگیها» اختصاص داده. مترجم در پیوست سودمندی در انتهای این فصل، دیدگاه سینوی و صدرائی در این موضوع را نیز اضافه کرده است.
📘فصل سوم به نظریات درباره #اینهمانی_شخصی پرداخته و فصل چهارم با عنوان «استدلال دکارت برای نفس»، شکل گرفته است.
مترجم در اینجا نیز چند پیوست درباره استدلال به سود #تجرد_نفس در #فلسفه_اسلامی از طریق اینهمانی شخصی، و نیز برتری استدلال تصورپذیری #ابن_سینا بر استدلال دکارتی و ... افزوده است.
📙فصل پنجم به علم و اطلاع درونی ما از خودمان میپردازد و فصل ششم به تعامل نفس و بدن.
در اینجا پیوست مترجم در نقد دفاع سوئینبرن از استدلال #دکارت به سود #دوگانهانگاری جوهری قابل توجه است.
فصل آخر (هفتم) به این پرسش اختصاص دارد که آیا علم میتواند نفس را تبیین کند؟
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
هوش مصنوعی یا بدن مصنوعی؟
💧 میتوان گفت برنامۀ پژوهشی و عملیاتی #هوش_مصنوعی در پی ساختن حیوانات مصنوعی است (یا دستكم چیزهایی كه به نظر میرسند حیواناند). بسیاری نیز معتقدند هوش مصنوعی فعالیت ساختن اشخاص مصنوعی (artificial persons) است (یا دستكم چیزهایی كه به نظر میرسد اشخاصاند). هدف برنامۀ #هوش_مصنوعی_قوی، ساختن اشخاص مصنوعی است، ماشینهایی كه تمام توانهای ذهنی انسانها را، شامل #آگاهی_پدیداری، دارند. بنابراین هدف هوش مصنوعی قوی، ایجاد ذهنمندی واقعی در ماشین است. (بنگرید: مدخل هوش مصنوعی، دایرةالمعارف اینترنتی استنفورد).
⚡️ اكنون از چالشهای پیش روی هوش مصنوعی قوی صرفنظر میكنیم و فرض میكنیم تحقق آن ممكن است. زین پس مراد از هوش مصنوعی، هوش مصنوعی قوی است. بر این اساس:
☄️ برخی محققان در #فلسفه_اسلامی برآناند كه موافق مبانی #حكمت_متعالیه، سخن گفتن از هوش مصنوعی خطاست (یعنی دقیق نیست و كاربردی مجازی یا تسامحی است)، و باید از بدن یا مغز مصنوعی سخن گفت.
💥 مطابق حكمت متعالیه، ذهنمندشدن فرایندی جسمانیة الحدوث است، یعنی آنگاه كه بدن انسانی مناسبی شكل میگیرد، ذهنمندی در آن تحقق مییابد و موجود انسانی بدنمند و ذهنمند حاصل میآید. پس هوشمندی امری متحقق در/بهنحوی مرتبط با بدن است. اگر تقسیم اشیا به طبیعی و مصنوعی درست و واقعی باشد، تنها میتوان بدن مصنوعی ساخت، و تحقق بدن (یعنی جسمی كه قابلیت ذهنمندشدن را بالفعل دارد) همان و تحقق ذهنمندی در/مرتبط با آن بدن، همان. (دربارۀ علت و چگونگی این تحقق نیز نظریاتی عرضه شده است.) پس برای آنكه هوشمندی محقق شود، باید بدنی ویژه را فراهم آورد. نمیتوان مستقیماً و بیواسطه هوشمندی را ایجاد كرد، بلكه باید از راه ساختن بدن متناسب بدان دست یافت.
☄️ بر این اساس پرسش از امكان هوش مصنوعی قوی، به این پرسش باز میگردد: آیا میتوان جسمی، با قابلیتها و پیچیدگیهای لازم، ساخت كه هوشمند شود؟ به نظر نمیرسد محال باشد.
☀️ بنابراین اگر هوشمندی واقعاً در هویتی فیزیكی روی میدهد، نباید آن را بهمعنای دقیق کلمه، «مصنوعی» دانست، زیرا هوشمندی یا موجود نیست، یا واقعاً بهنحوی برخاسته از/متحد با بدنی جسمانی است. پس هوشمندی همواره نامصنوع است. هوشمندی لازمۀ طبیعی جسممندی مناسب است، بدین معنا كه اگر جسم مناسب ذهنمندی یا هوشمندی موجود باشد، ذهن یا هوش ناگزیر، با موجود بودن علل خاص خودش، موجود میشوند و برساخته بودن یا مصنوع بشر بودنش بیمعناست. آنچه مصنوع بشر است، مغز یا بدن مصنوعی است. پس هوش نمیتواند مصنوع باشد، و تنها جسمی كه زمینۀ بروز و ظهور هوشمندی است، میتواند مصنوع بشر باشد، پس باید از بدن یا مغز مصنوعی سخن گفت.
💦 به نظر میرسد چندین دسته از نظریات ذهن-بدن با این تصویر میتوانند همراه شوند، ازجمله: #دوگانه_انگاری جوهری، #كاركردگرایی، #نوخاسته_گرایی، همه_روان_دار_انگاری و نظریۀ نفس-بدن صدرایی. بهطور كلی این تصویر با #فیزیکالیسم ناتقلیلگرا و نیز با اعتقاد به #سوپروینینس در مورد رابطۀ ذهن و بدن، سازگار است.
🖊 رضا درگاهیفر
@PhilMind
✍️معرفی کتاب
کتاب «فلسفه ذهن؛ درآمدی جامع» از ویلیام جاورسکی یکی از بهترین مدخلها به فلسفه ذهن به زبان انگلیسی است که اخیراً آقای محمدحسین وقار آن را به زبان فارسی برگردانده و توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.
📌هر چند ترجمه این اثر کاری ستودنی بوده و باید از زحمات مترجم محترم تشکر کرد، برخی از معادلگزینیها جای نقد دارد. برای مثال، physicalism به جسمانی انگاری و token physicalism به جسمانیانگاری نماد و soul view of persons به شخص از منظر روح و overdetermination به علتهای مضاعف و intentionality به قصدمندی و representative thoeries of consciousness به نگرههای بازنمودی خودآگاهی و conceivability-possibility به تصورپذیریامکانپذیری و idealism به آرمانگرایی برگردانده شده است.
📌در برخی موارد ترجمه متن هم خالی از ایراد نیست که باید در جای دیگری بدان پرداخت.
@quantum_philosophy_of_mind