#یادمرگ ۳۴
📜 #وصیتنامه_امام_حسن_عسکری علیهالسلام
«أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ
وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ
وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ
وَ صِدْقِ الْحَدیثِ
وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ.
فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ،
فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ.
إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح،
فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ.
لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ.
أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ
وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ
وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ
وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات،
إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ
وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.»
📚 بحارالأنوار، ج 75، ص 372
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۴ 📜 #وصیتنامه_امام_حسن_عسکری علیهالسلام «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِ
#یادمرگ ۳۴
📜 #وصیتنامه_امام_حسن_عسکری علیهالسلام
↩️ترجمه:
شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم.
محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد،
گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد.
تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى،
تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم.
در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید.
زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید.
زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد.
آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما.
@zekrolmout
#یادمرگ
📌 رفتن به قبرستان در سازندگی انسان مؤثر است.
📌 ما ابد در پیش داریم، هستیم که هستیم.
به بهانهی سالروز درگذشت علامه طباطبایی رحمتاللهعلیه.
@zekrolmout
#یادمرگ
«و اما مرگ پايان نيست؛
آغاز دويدنهاست.
در اين سو، پاى ما آماده مىگردد؛
با رنج و فشار و درد.
در آن سو سخت مىتازيم؛
تا آن مقصد بىمرز».
👤 استاد علی صفایی حائری ره
📚 و با او با نگاه، فرياد مىكرديم (مجموعه اشعار)، صفحه ۲۴
@zekrolmout
#یادمرگ
«دکمه پیراهنی که با دست خودت بستی، چه بسا با دست غسّال گشوده شود»!
مرحوم آیتالله سید جواد حیدری
@zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادمرگ
🔰 «ما اهل اینجا نیستیم»
🗣 شهید حاج احمد کاظمی
🌹 شهدا را با ذکر صلوات یاد کنیم.
@zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادمرگ
«هر که را صبح شهادت نیست، شام مرگ هست
بیشهادت مرگ با خسران چه فرقی میکند؟»
آدم باید یه موقعایی بزنه کنار؛ یخرده وایسه؛ نه اینکه از مسیر لذت ببره، نه؛ برای اینکه افق رو ببینه؛ قله رو یه دل سیر تماشا کنه؛ یه آهِ عمیقِ حسرتبار از ته دل بکشه؛ اون وقت دوباره سوار مرکب شه و راه بیفته.
شهدا اون قله و اوج هستند؛ شهدا به ما خیلی نزدیکند؛ ما دیدیمشون؛ باهاشون زندگی کردیم؛ بهمون امید میدن؛ امید به اینکه قله دستیافتنیه. امید به اینکه قله همینقدر که اونها زیبان، زیباست.
شهدا انسان کامل نبودند. مثل خودِ خودِ ما بودند. فقط کاری کردند که ارزش پیدا کردند.
خودشون رو خریدنی کردند.
به این چیزها باید فکر کنیم. وگرنه دنیا و نیستیش ما رو با خود میبره.
@zekrolmout
#یادمرگ
#ادبیات
وه که با این عمرهای کوته بیاعتبار
این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا؟
#شهريار
@zekrolmout
#یادمرگ ۳۵
🔸 أينَ الَّذينَ بَلَغوا مِنَ الدُّنيا أقاصِيَ الهِمَمِ؟!
كجايند آنان كه به دورترين خواست هاى دنيوى رسيدند؟!
🔹 أین الملوکُ و الأکاسره؟!
کجایند پادشاهان و خسروان؟
🔸 أین الذین دانت لهم الامَم؟!
کجایند آنها که مردم در مقابلشان کرنش میکردند؟
🔹 این الذین ملکوا من الدنیا أقاصیها؟!
کجایند آنها که تا اقصی نقاط دنیا را به تملک خود درآوردند؟
📚 #غررالحکم، جلد ۲، صفحهی ۳۶۰ و ۳۶۱
@zekrolmout
#یادمرگ ۳۶
🔰 «همین هراس از اعمال، باعث میشود که تمایلی به کوچ کردن نداشته باشند؛ چون توشهای را که برای این سفر لازم است، فراهم نکرده؛ بلکه سنگینی گناهان را بر روح خود حمل کردهاند و اینها، خودش مانع است.
❓در روایت دارد: «قال رجلٌ لأبیذرّ ما لَنا نَکْرَهُ الْمَوْتَ؟»
شخصی از ابوذر پرسید: چرا ما از مرگ کراهت داریم و میترسیم؟
«قالَ: لاِنکُمْ عَمَّرْتُمُ الدنْیا وَ خَربْتُمُ الآخِرَةَ؛»
ابوذر گفت: زیرا شما دنیای خود را آباد کرده و آخرت خود را خراب کردید.
«فَتَکْرَهونَ أنْ تَنْتَقِلوا مِنْ عُمْرانٍ إلی خَرابٍ؛»
ناراحت هستید برای اینکه می خواهید از جایی که آباد کردید، منتقل شوید به جایی که خراب کردید.
❓«قیلَ لَهُ: فَکَیْفَ تَرَی قُدومَنا عَلَی اللَهِ؟»
به ابوذر گفتند: تو ورود ما را بر خداوند در قیامت چگونه میبینی؟
«قالَ: أمّا المُحْسِنُ فَکَالْغائِبِ یَقْدَمُ عَلَی أهْلِهِ،»
گفت: اما کسی که نیکوکار است، مثل کسی است که از خانوادهاش جدا بوده و حالا نزد خانوادهاش آمده است.
خوب دقت کنید! مثال، خیلی روشن است. شخصی که مدتها به سفر رفته و از خانوادهاش دور بوده، حالا به خانه و زندگی، نزد همسر و فرزندان خود برمیگردد که خودش آن را آماده و منظم کرده است. در حقیقت، نیکوکار در همین دنیا حسنات را که مواد خام بهشت او هستند پیش فرستاده است.
«وَ أمّا الْمُسیءُ فَکَالآبِقِ یَقْدَمُ عَلَی مَوْلاهُ»
اما گناهکار، مثل یک بندهی فراری است که به زور پیش مولایش آوردهاند.
به خاطر خطاهایی که کرده، مؤاخذهاش میکنند. این بندهی گناهکار چه حالی دارد؟
❓«قیلَ: فَکَیْفَ تَرَی حالَنا عِنْدَاللَهِ؟»
به ابوذر گفتند: حال ما را پیش خدا چگونه میبینی؟
«قالَ: اعْرِضُوا أعْمالَکُمْ عَلَی کِتابِ اللَهِ تَبارَکَ وَ تَعالَی»
گفت: اعمالتان را به قرآن عرضه کنید.
«إِنّ الاْبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ* وَ إِنّ الْفُجارَ لَفِی جَحِیمٍ» (سوره انفطار - آیهی ۱۳ و ۱۴)
«حقاً مردمان پاکیزه و صالح العمل در نعمتهای جاودانه، و حقاً مردمان زشت کردار در میان طبقات آتش دوزخ خواهند بود»
❓«قالَ الرجُلُ: فَأیْنَ رَحْمَةُ اللَهِ؟»
شخص به ابوذر گفت: پس رحمت خدا چه میشود؟
«قالَ: إِنّ رَحْمَتَ اللَهِ قَرِیبٌ منَ الْمُحْسِنِینَ»
جواب میدهد که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
کسی که از اول عمرش، تا آخر به تمام معنا لاابالی باشد، دایم گناه کند، رحمت خدا برای چنین کسی بیمعناست.»
📚 کتاب مرگ یا تولدی دوباره؛ صفحهی ۳۴ و ۳۵.
(مجموعه مطالب مرحوم آقامجتبی تهرانی دربارهی نقش اعمال از مرگ تا قیامت.)
@zekrolmout
#یادمرگ
فدای تمام امالبنینها و اموهبها که از عزیزترین جانهاشون در راه خدا گذشتند.
این ایمانی که تو قلبهاشون هست و باعث میشه یک عمر با تجربهی نزدیک مرگ مقدس عزیزانشون زندگی کنند، با چی قابل مقایسهست؟
از این افراد تو دوران خودمون هم داریم:
جایی که مادر شهید مصطفی احمدیروشن تو تشییع دستهگلش اینطور رجز میخونه:
«من همین مصطفی را میخواستم؛
نه مصطفای ترسو را!»
واقعا پای ایمان و عقیده، جان آدمی کجا قرار میگیره؟
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۶ 🔰 «همین هراس از اعمال، باعث میشود که تمایلی به کوچ کردن نداشته باشند؛ چون توشهای را که
#یادمرگ
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره)
1️⃣ قسمت اول:
📌 بدان که مردم در کراهت داشتن موت و ترس از آن بسیار مختلف هستند و مبادی کراهت آنها مختلف است. و آنچه را که حضرت ابی ذرّ، رضوان الله تعالی علیه، بیان فرمودند حال متوسطان است، و ما اجمالا حال ناقصین و کاملین را بیان مینماییم.
🔰 پس، باید دانست که کراهت ما مردن را و خوف ما ناقصان از آن، برای نکتهای است که پیش از این در شرح بعضی احادیث بدان اشاره نمودیم. و آن این است که انسان به حسب فطرت خداداد و جبلّت اصلی، حبّ بقا و حیات دارد [و] متنفر است از فنا و ممات. و این متعلق است به بقای مطلق و حیات دائمی سرمدی، یعنی، بقایی که در آن فنا نباشد و حیاتی که در آن زوال نباشد.
💠 بعضی از بزرگان با همین فطرت اثبات معاد میفرمودند به بیانی که ذکر آن اکنون خارج از مقصد ماست. و چون در فطرت انسان این حبّ است و آن تنفر، آنچه را که تشخیص بقا در آن داد و آن عالمی را که عالم حیات دانست، حبّ و عشق به آن پیدا میکند، و از عالم مقابل آن متنفر میشود. و چون ما ایمان به عالم آخرت نداریم و قلوب ما مطمئن به حیات ازلی و بقای سرمدی آن عالم نمیباشد، از این جهت علاقهمند به این عالم و گریزان از موت هستیم به حسب آن فطرت و جبلّت.
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 1️⃣ قسمت اول: 📌 بدان که
#یادمرگ
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره)
2️⃣ قسمت دوم:
❗️و ما پیش از این ذکر کردیم که ادراک و تصدیق عقلی غیر از ایمان و طمأنینه قلبی است. ماها ادراک عقلی یا تصدیق تعبدی داریم به اینکه موت- که عبارت از انتقال از نشئه نازله مظلمه ملکیه است به عالم دیگر که عالم حیات دائمی نورانی و نشئه باقیه عالیه ملکوتیه است- حقّ است، اما قلوب ما از این معرفت حظی ندارد و دلهای ما از آن بیخبر است. بلکه قلوب ما اخلاد به ارض طبیعت و نشئه ملکیه دارد و حیات را عبارت از همین حیات نازل حیوانی ملکی میداند، و برای عالم دیگر که عالم آخرت و دار حیوان است حیات و بقایی قائل نیست.
🔰 از این جهت، رکون و اعتماد به این عالم داریم و از آن عالم فراری و خائف و متنفر هستیم. این همه بدبختیهای ما برای نقص ایمان و عدم اطمینان است. اگر آن طوری که به زندگانی دنیا و عیش آن اطمینان داریم و مؤمن به حیات و بقای این عالم هستیم، به قدر عشر آن به عالم آخرت و حیات جاویدان ابدی ایمان داشتیم، بیشتر دل ما متعلق به آن بود و علاقهمند به آن بودیم و قدری در صدد اصلاح راه آن و تعمیر آن بر میآمدیم، ولی افسوس که سرچشمه ایمان ما آب ندارد و بنیان یقین ما بر آب است، ناچار خوف ما از مرگ از فنا و زوال است. و علاج قطعی منحصر آن وارد کردن ایمان است در قلب به فکر و ذکر نافع و علم و عمل صالح.
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 2️⃣ قسمت دوم: ❗️و ما پی
#یادمرگ
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره)
3️⃣ قسمت سوم:
🔰 و اما خوف و کراهت متوسطین، یعنی آنهایی که ایمان به عالم آخرت ندارند، برای آنست که وجهه قلب آنها متوجه به تعمیر دنیاست و از تعمیر آخرت غفلت ورزیدند، از این جهت میل ندارند از محل آبادان معمور به جای خراب منتقل شوند، چنانچه حضرت ابی ذرّ، رضی الله عنه، فرمود. و این نیز از نقص ایمان و نقصان اطمینان است، و الّا با ایمان کامل ممکن نیست اشتغال به امور دنیّه دنیویه و غفلت از تعمیر آخرت.
🔸 بالجمله، این وحشتها و کراهت و خوفها برای نادرستی اعمال و کجرفتاری و مخالفت با مولاست، و الّا اگر مثلا حساب ما درست بود و خود ما قیام به محاسبه خود کرده [بودیم] وحشت از حساب نداشتیم، زیرا که آنجا حساب عادلانه و محاسب عادل است، پس ترس ما از حساب از بدحسابی خود ما است و از دغل بودن و دزدی، [نه] از محاسبه است.
و در کافی شریف سند به حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام، رساند،
📌 قال: لیس منّا من لم یحاسب نفسه فی کلّ یوم، فإن عَملَ حسنا، اِستَزادَهُ الله، و إن عمل سیّئا، استغفر الله منه و تاب إلیه.
فرمود: «نیست از ما کسی که محاسبه نکند نفس خود را در هر روز، پس اگر عمل نیکی کرده، از خدای تعالی زیادت طلبد، و اگر عمل بدی کرده، طلب مغفرت کند از خداوند از آن و توبه کند به سوی او.» پس اگر حساب خود را کشیدی، در موقف حساب گرفتاری نداری و از آن باکی برای تو نیست.
🔹 و همینطور سایر مهالک و مواقف آن عالَم تابع اعمال این عالَم است. مثلا اگر در این عالم به راه راست نبوت و طریق مستقیم ولایت قدم زده باشی و از جاده ولایت علی بن ابی طالب، علیهالسلام اعوجاج پیدا نکرده باشی و لغزش پیدا نکنی، خوفی برای تو در گذشتن از صراط نیست، زیرا که حقیقت صراط صورت باطن ولایت است، چنانچه در احادیث وارد است که امیر المؤمنین صراط است.
📌 و در حدیث دیگر است که «ماییم صراط مستقیم.» و در زیارت مبارکه جامعه است که أنتم السّبیل الأعظم و الصّراط الأقوم.
و هر کس در این صراط به استقامت حرکت کند و پای قلبش نلرزد، در آن صراط نیز پایش نمیلغزد و چون برق خاطف از آن بگذرد. و همینطور اگر اخلاق و ملکاتش عادلانه و نورانی باشد، از ظلمتها و وحشتهای قبر و برزخ و قیامت و از أهوال آن عوالم در امان است، و خوفی از آن نشآت برای او نیست. پس، در این مقام درد از خود ما است و دوای آن نیز در خود ما است، چنانچه حضرت امیر المؤمنین، علیه السلام، در اشعار منسوب به او به این معنی اشاره فرموده که میفرماید:
دواؤک فیک و ما تشعر
و داؤک منک و ما تبصر
📚 و در کافی شریف سند به حضرت صادق، علیه السلام، رساند، أنّه قال لرجل إنّک قد جعلت طبیب نفسک، و بیّن لک الدّاء، و عرّفت آیة الصّحّة و دللت علی الدّواء، فانظر کیف قیامک علی نفسک.
فرمود به مردی: «همانا تو قرار داده شدی طبیب نفس خویش، و بیان شده برای تو درد، و شناسا شدی نشانه صحت را و دلالت شدی بر دوا، [پس بنگر که چگونه در اصلاح نفس خود قیام می کنی].»
در تو اعمال و اخلاق و عقاید فاسده است. و علامات صحت نسخههای انبیا و انوار فطرت و عقل است، و دوای اصلاح نفوس اقدام در تصفیه آن است. این حال متوسطین.
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 3️⃣ قسمت سوم: 🔰 و اما خ
#یادمرگ
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره)
4️⃣ قسمت چهارم و آخر:
و اما حال کمّل و مؤمنین مطمئنین، پس آنها کراهت از موت ندارند گرچه وحشت و خوف دارند. زیرا که خوف آنها از عظمت حق تعالی و جلالت آن ذات مقدس است، چنانچه رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، میفرمود:
فأین هول المطّلع!
و حضرت امیرالمؤمنین، سلام الله علیه، در شب نوزدهم وحشت و دهشت عظیمی داشت، با آنکه میفرمود:
و الله لابن أبی طالب آنس بالموت من الطّفل بثدی أمّه. «به خدا قسم که پسر أبوطالب به مرگ مأنوستر است از بچه به پستان مادرش.» بالجمله، خوف آنها از امور دیگر است، مثل خوف ما پابستگان به آمال و امانی و دلدادگان به دنیای فانی نیست.
پایان.
@zekrolmout
#یادمرگ ۳۷
💠 قال رسول الله صلىاللهعليهوآله : «إنَّ العُمرَ مَحدودٌ لَن يَتَجاوَزَ أحَدٌ ما قُدِّرَ لَهُ، فبادِروا قَبلَ نَفاذِ الأجَلِ¹»؛
🏃🏻♂️ مدت زندگانى محدود است و هيچكس از عمرى كه برايش مقدّر شده است، هرگز فراتر نمىرود؛ پس پيش از آن كه عمر به سر آيد بشتابيد.
🎤 کلام فقیه:
⏳ از بزرگترین نعمتهایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده نعمت #عمر و #زندگانی است.
🚨 مراقب باشید از این نعمت درست بهره ببرید.
📌 ۱. أعلام الدين، ص۳۳۶.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی #وحید_خراسانی
#کلام_فقیه
@Fatemyeh_ValiAsr
@zekrolmout
باید نگاه انسان به مرگ را تغییر داد. انسان امروزی این فرجام را فراموش کرده است. اگر انسان به این فرجام، ایمان داشته باشد و بداند در برابر همه کارهای خود در دنیای دیگر پاسخگو باشد، طرز دیگری زندگی خواهد کرد.
آیت الله جوادی آملی
@ajavadiamoli
[ Album ]
#یادمرگ
یکی از دستنوشتههای شهید علی بلورچی
ـ یکشنبه ۶۵/۲/۲۲، دوم رمضان المبارک:
«بل الانسان علی نفسه بصیره ولو القی معاذیره، یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم»
۱. نماز صبح خیلی دیر خوانده شد و تعقیبات چندان مورد توجه نبود؛
۲. کمی نسبتا زیاد تندخویی کردم و صدایم را بلند کردم؛
۳. چند مورد چشم نگاههای اضافی به دنیا داشت؛
۴. مزاحهای غیرلازم در دو مورد دیده شد، باید دقت یبیشتری در مزاح کردن شود؛
۵. یاد مرگ اصلا تا ظهر وجود نداشت؛
۶. عُجب و غرور میخواهد بروز کند؛
۷. در قرآن خواندن احساس میکنم شیطان میخواهد نیت را ریا کردن و قیافه گرفتن برای مردم قرار دهد؛ باید خیلی مواظب باشم؛
۸. تواضع و خشوع چندان مورد دقت قرار نداشت.
گرامیداشت سالروز شهادت شهید علی (مهران) بلورچی، سیدحسن کریمیان و سایر شهدای مدرسه مفید؛ سال ۱۳۶۵؛ منطقه شلمچه
علی بلورچی رتبه ۵ کنکور ریاضی سال ۱۳۶۳ و دانشجوی مهندسی برق دانشگاه شریف بود.
@zekrolmout
#یادمرگ ۳۸
📌 «خُطّ المَوت»، سر فصل خطبه اى از سیدالشهدا (علیه السلام) است که آن حضرت در مکه و پیش از خروج به سوى عراق ایراد کرد و نهایت سیر کاروان را با اشاره بیان کرد.[۱]
مضمون آن خطبه، آگاهى و عشق به شهادت و استقبال از مرگ در راه خدا است و این که مرگ براى جوانمردان زیباست، آن گونه که گردنبند بر گردن دخترى جوان. ایراد این خطبه، پس از دریافت گزارش هایى بود مبنى بر این که مأموران یزید براى ترور و ریختن خونش به مکه اعزام شده اند.
🔰 خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جیدِ الْفَتاةِ، وَ ما أَوْلَهَنی إِلى أَسْلافی اِشْتِیاقُ یَعْقُوبَ إِلى یُوسُفَ، وَ خُیِّرَلِی مَصْرَعٌ اَنَا لاقیهِ. کَأَنِّی بِاَوْصالی تَقْطَعُها عَسْلانُ الْفَلَواتِ بَیْنَ النَّواویسِ وَ کَرْبَلاءَ.... مَنْ کانَ باذِلاً فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ تَعالى»؛
قلاّده مرگ بر گردن آدمیزاد، همانند گردنبندى است بر گردن دختران جوان (مرگ همیشه همراه آدمى است). اشتیاق من به دیدار گذشتگانم (پدر و مادرم و جدّ و برادرم) همانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف است! براى من شهادتگاهى برگزیده شده که به یقین به آن خواهم رسید و گویا مىبینم گرگان درنده بیابان ـ بین نواویس و کربلا ـ بند بند تنم را پارهپاره مىکنند.... هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود، چرا که من ـ به خواست خداوند ـ فردا صبح حرکت خواهم کرد.[۲]
📚 پانویس:
۱.کشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۲، ص ۲۴۱.
۲.بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۶، مقتل الحسین، مقرم، ص ۱۹۳.
@zekrolmout
#یادمرگ ۳۹
#آمادگی_مرگ
🔰 و قَالَ امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
«مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ، إسْتَعَدَّ».
و فرمود: هر كه دورى سفر را در نظر آورد، خود را براى آن مهيا میکند.
📚 #نهجالبلاغه؛ حکمت ۲۸۰.
💠 شرح کوتاهی بر حدیث
پینوشت: روایت، بالای یکی از قفسههای کتاب دعاهای حرم امیرالمومنین در نجف اشرف دیده شد.
@zekrolmout
#یادمرگ
🔸 فَمَنْ یَکُونُ اَسْوَءَ حالاً مِنّى اِنْ اَنَا نُقِلْتُ عَلىٰ مِثْلِ حٰالى اِلىٰ قَبْرى،
پس چه کسى بدحالتر از من است، اگر با این حال به سوى گورى برده شوم
🔹 لَمْ اُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتى، وَلَمْ اَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصّٰالِحِ لِضَجْعَتى،
که آن را براى خوابیدنم آماده نکرده و با اعمال نیک براى آرمیدن مفروش نساختهام،
🔸 وَمٰالى لاٰ اَبْکى وَلاٰ اَدْرى اِلىٰ مٰا یَکُونُ مَصیرى، وَاَرىٰ نَفْسى تُخٰادِعُنى،
چرا گریه نکنم در حالى که نمىدانم عاقبتم به کجا ختم مىشود و نفسم مرا گول مىزند
🔹 وَاَیّٰامى تُخٰاتِلُنى، وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَاْسى اَجْنِحَةُ الْمَوْتِ،
و روزگار مرا مىفریبد، و بالهاى مرگ بالاى سرم در حرکت است،
🔸 فَمٰالى لاٰ اَبْکى، اَبْکى لِخُرُوجِ نَفْسى، اَبْکى لِظُلْمَةِ قَبْرى، اَبْکى لِضیقِ لَحَدى،
پس چرا گریه نکنم؟ مىگریم براى جان دادن و تاریکى قبر و تنگى لحدم،
🔹 اَبْکى لِسُؤٰالِ مُنْکَرٍ وَنَکیرٍ اِیّٰاىَ، اَبْکى لِخُرُوجى مِنْ قَبْرى عُرْیٰاناً ذَلیلاً، حٰامِلاً ثِقْلى عَلىٰ ظَهْرى،
مىگریم براى پرسش نکیر و منکر از خودم، مىگریم براى بیرون آمدنم از قبر در حالى که برهنه و خوارم و بار سنگین گناه را بر پشتم حمل مىکنم...
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی
@zekrolmout
#یادمرگ ۴۰
🔰 در روایت زیبایی که منسوب به حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام است، چنین آمده:
«یَابنَ آدم إنّما أنت أیّام»
ای فرزند آدم! تو خودت ایام هستی؛
یعنی هر روز، مرتبهای از وجود توست و حقیقت وجود تو در واقع همین روزهایی است که در حال سپری شدن است.
سپس حضرت میفرمایند:
«کلّما مَضَی یومٌ ذهب بعضُک»
هر روزی که میگذرد، قسمتی از وجود توست که میرود و دیگر باز نخواهد گشت.
بنابراین انسان با از دست دادن هر لحظه از عمر خود، در واقع مرحلهای از کمال نهایی خود را از دست داده است.
📌 منبع روایت: ارشاد القلوب، جلد ۱، صفحهی ۴۰.
📚 منبع متن: کتاب آداب انس با قرآن، نویسنده: استاد عابدینی، صفحهی ۶۵.
@zekrolmout
یاد معاد بهترین عامل متخلق شدن به اخلاق است، اگرچه مبدا و وحی و نبوت و غیره نیز بسیار مهم است اما مهمترین عامل #یاد_مرگ است.
آیت الله جوادی آملی
@ajavadiamoli
#یادمرگ
🔸 «... وَأَعِنِّى بِالْبُكاءِ عَلَىٰ نَفْسِى فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَالْآمالِ عُمْرِى، وَقَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآيِسِينَ مِنْ خَيْرِى ، فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حالاً مِنِّى إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَىٰ مِثْلِ حالِى إِلىٰ قَبْرِى لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِى، وَلَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِى ؟ وَمَا لِى لَاأَبْكِى وَلَا أَدْرِى إِلىٰ مَا يَكُونُ مَصِيرِى، وَأَرىٰ نَفْسِى تُخادِعُنِى، وَأَيَّامِى تُخاتِلُنِى وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَأْسِى أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ ؟ فَما لِى لَاأَبْكِى ؟ أَبْكِى لِخُرُوجِ نَفْسِى، أَبْكِى لِظُلْمَةِ قَبْرِى، أَبْكِى لِضِيقِ لَحْدِى، أَبْكِى لِسُؤالِ مُنْكَرٍ وَنَكِيرٍ إِيَّاىَ؛
من عمرم را به امروز و فردا کردن و آرزوهای باطل نابود ساختم و اینک به جایگاه ناامیدان از خیر و صلاح فرود آمدهام، پس بدحالتر از من کیست؟ اگر من بر چنین حالی به قبرم وارد شوم، قبری که آن را برای خواب آماده نساختهام و برای آرمیدن به کار نیک فرش ننمودهام و مرا چه شده که گریه نکنم و حال آنکه نمیدانم بازگشت من بهسوی چه خواهد بود، من نفسم را مینگرم که با من نیرنگ میبازد و روزگار را مشاهده میکنم که مرا میفریبد و حال آنکه بالهای مرگ بالای سرم به حرکت درآمده، پس مرا چه شده که گریه نکنم، گریه میکنم برای بیرون رفتن جان از بدنم، گریه میکنم برای تاریکی قبرم، گریه میکنم برای تنگی لحدم، گریه میکنم برای پرسش دو فرشته قبر منکر و نکیر از من؛
🔹 أَبْكِى لِخُرُوجِى مِنْ قَبْرِى عُرْياناً ذَلِيلاً حامِلاً ثِقْلِى عَلَىٰ ظَهْرِى أَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يَمِينِى وَأُخْرىٰ عَنْ شِمالِى إِذِ الْخَلائِقُ فِى شَأْنٍ غَيْرِ شَأْنِى، ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ، وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ﴾ وَ ذِلَّةٌ، سَيِّدِى عَلَيْكَ مُعَوَّلِى وَمُعْتَمَدِى وَرَجائِى وَتَوَكُّلِى، وَبِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقِى، تُصِيبُ بِرَحْمَتِكَ مَنْ تَشاءُ وَتَهْدِى بِكَرامَتِكَ مَنْ تُحِبُّ، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَىٰ مَا نَقَّيْتَ مِنَ الشِّرْكِ قَلْبِى، وَلَكَ الْحَمْدُ عَلَىٰ بَسْطِ لِسانِى...»
گریه میکنم برای درآمدنم از قبر عریان و خوار، درحالیکه بار سنگینی را بر دوش میکشم، یک بار از طرف راست و بار دیگر از جانب چپم نگاه میکنم، به خاطر اینکه مردمان در کاری جز کار مناند، «در آن روز هرکس از آنان را گرفتاری و کاری است که برای او [از اینکه نتواند به کار دیگر بپردازد] بس است؛ در آن روز چهرههایی درخشان و نورانی است؛ خندان و خوشحال و چهرههایی در آن روز غبار [تیرهبختی] بر آنها نشسته؛ سیاهی و ذلّت آنها را پوشانده»؛ ای آقای من، تکیه و اعتمادم و امید و توکّلم بر تو، آویختنم به رحمت توست، هرکه را خواهی به رحمتت رسانی و با بخشندگیات هرکه را دوست داری هدایت کنی، پس تو را سپاس بر اینکه قلبم را از شرک پاک کردی و برای تو سپاس بر گشودن زبانم...
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی
ترجمهی شیخ حسین انصاریان
@zekrolmout
#یادمرگ
إِلٰهِى إِنْ كانَ قَدْ دَنا أَجَلِى وَلَمْ يُقَرِّبْنِى مِنْكَ عَمَلِى فَقَدْ جَعَلْتُ الاعْتِرافَ إِلَيْكَ بِذَنْبِى وَسائِلَ عِلَلِى.
خدایا اگر مرگم فرا رسیده و اعمالم مرا به تو نزدیک نکرده پس اقرار به گناهم را به پیشگاهت وسیله عذرخواهیام قرار دادم.
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی
ترجمهی شیخ حسین انصاریان
@zekrolmout