eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
425 عکس
739 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۲ ↩️ شامل آیات ۳۲ تا ۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المُعلِّمونَ كلامَ اللّه ِ ، و المُتَلَبِّسونَ بنورِ اللّه ِ ، مَن والاهُم فقد والَى اللّه َ ، و مَن عاداهُم فَقد عادَى اللّهَ»؛ قرآن دانان، آموزگاران كلام خدا و پوشيده در نور خدا هستند. هر كه با آنان دوستى كند، بي گمان با خدا دوستى كرده است و هر كه با آنان دشمنى ورزد، هر آينه با خدا دشمنى ورزيده است. 📚 [كنز العمّال : 2345] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (۱۷) 🔻 به‌کارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام مختصرگویی و نغزگویی امر دیگری‌ست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای خبره است. ✅ امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً» (هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیاده‌گویی خسته‌کننده خواهد بود و آن‌زمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340 به بیان دیگر زیاده‌گویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نه‌تنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالت‌آور است. استاد و مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به‌کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد به‌کار می‌گیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آن‌ها پر است جداً اجتناب نماید. 👈یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است. جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
📘 ‌معرفی کتاب: پسرم تو بالغ شدی ↩️ نکات آموزشی بلوغ برای پسران ✍ پدیدآورنده: خلیل رفیعی طباطبایی 🔺 هدیه‌ای مناسب به پسران نوجوان 🔻 قسمت‌هایی از بخش «سخنی با اولیاء» کتاب: روزهای بلوغ پسرشان روزهای بسیار مهم و حساس است. پسری که تا چند ماه پیش کودکی سر به راه بود و چهره‌ای کودکانه نیز داشت به یکباره دچار تغییرات بزرگ جسمی و روحی می‌شود. … اکثر پسرها تغییرات را از چشم پدر و مادرشان مخفی می‌کنند، آنان یا از طریق دوستان خود کسب اطلاعات می‌کنند و یا در سکوت و اضطراب به‌سر می‌برند که هر دو حالت نیز خطرناک است. تجربه نشان داده است اطلاعاتی که از دوستان و هم‌سن‌وسال‌ها به‌دست می‌آید آمیخته به شیطنت و یا جهالت است. آنچه نوجوانان زیر گوش یکدیگر زمزمه می‌کنند سرشار از آموزش‌های غلط است. … آنچه در هنگام نوشتن این کتاب مورد نظر نویسنده بود استفاده از جملات صمیمانه، قابل فهم و در حد خزانهٔ لغات ذهنی نوجوانان بود که شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه آن می‌باشد…” 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۳ ↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۴ ↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ فَقَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ فَأَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ كَالثَّمَرَةِ طَيِّبٌ طَعْمُهَا لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ كَالْأُشْنَةِ طَيِّبٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ كَجِرَابِ اَلْمِسْكِ إِنْ فُتِحَ فُتِحَ طَيِّباً وَ إِنْ وَعَى وَعَى طَيِّباً وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ كَالْحَنْظَلَةِ خَبِيثٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا»؛ دلها چهار گونه‌اند: دلى كه در آن ايمان هست و قرآن نيست، دلى كه در آن هم ايمان هست هم قرآن، دلى كه در آن قرآن هست و ايمان نيست و دلى كه در آن نه ايمان هست و نه قرآن دل اوّل همچون خرماست، خوش طعم است، اما عطر ندارد. دل دوم، همچون مشكدان است كه اگر دَرَش را باز كنى خوش بوست و اگر هم ببندى باز خوش بوست. دل سوم، مانند اشنان است؛ خوشبو و بد طعم. دل چهارم مانند حنظل؛ بد بو و بد طعم. 📚 [الجعفریات (الأشعثیات)، ج ۱، ص ۲۳۰] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 روش‌هاى تربیتى ↩️ براى سازندگى و تربيت روش‌هايى هست: ۱. با شعارها داغ کردن و با تلقين حرارت دادن ۲. شاخ و برگ دادن و در سطح کاويدن ۳. به دوش کشيدن و بغل کردن ۴. کليدها و ملاک‌ها و روش‌ها را به‌دست دادن و روشنى دادن و ريشه دادن و زنجيرها را باز کردن. و اين پيداست که با اين روشِ آخر زودتر به نتيجه می‌رسيم و بهره‌هاى عظيم‌ترى به‌دست می‌آوريم. براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع کرد. هنگامى که می‌خواهيم رفتار و گفتار کسى را عوض کنيم، هنگامى که می‌خواهيم لباس کسى را دگرگون کنيم بايد پيش از اين مرحله، عشق‌ها و علاقه‌هايش را عوض کنيم و ناچار شناخت‌هايش را و ناچار فكرهايش را، که ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش سوم🔹🔹🔹 🔻 نوجوانی، زمان جستجوی هویت است. در سراسر سن گروه‌گراییِ اواخر كودكی، انطباق با معیارهای گروه به مراتب بسیار مهم‌تر از فردگرایی است. هم‌چنان كه قبلاً اشاره شد، كودكان در لباس، گفتار و رفتار علاقه‌مندند كه تقریباً و در حد امكان شبیه افراد گروه باشند. هرگونه انحراف از معیار گروه به تهدید علیه تعلق به گروه شباهت دارد. در سال‌های اولیه نوجوانی، تطابق با گروه هنوز برای دختران و پسران حائز اهمیت است. به‌تدریج آنها درصدد جستجوی هویت برمی‌آیند و تمایل چندانی به این كه شبیه همسالان خود در گروه باشند، ندارند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 توهّم کار فرهنگی 🔻 یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلات در حوزه کار فرهنگی از نظر بنده، این است که فعالین یا مسئولین فرهنگی به‌جای انجام حقیقی یک کار فرهنگی، توهم می‌زنند که دارند کار فرهنگی می‌کنند!... اوضاع کسی که توهم یک کاری را می‌زند خیلی وخیم‌تر است نسبت به کسی که اصلاً آن کار را انجام نمی‌دهد! 🔹 فعالین و مسئولین ما با این توهم، متوجه نیستند که چقدر راحت دارند ظرفیت‌های فرهنگی کشور را نادیده می‌گیرند و به فنا می‌دهند و در عین حال بودجه کار فرهنگی را به هدر می‌دهند و انرژی و وقت زیردست‌هایشان را تلف می‌کنند و به دشمن فرصت پیشروی می‌دهند... و از همهٔ اینها گذشته، به خودشان مغرور می‌شوند که دارند در عرصه جنگ نرم، سربازی و افسری می‌کنند!! خب این خیلی بد است... دشمن دارد حساب شده کار می‌کند، آن‌وقت ما توهم زدیم که داریم جهاد فرهنگی می‌کنیم! 🔹 طرف در فلان شبکه اجتماعی از هر دو تا پستش، یکی‌اش عکس حضرت آقا را می‌گذارد و در کنارش با جملات مختلف قربان صدقهٔ رهبرش می‌رود و این‌جوری اعلام فدایی بودن رهبر را می‌کند! و جالب است که وقتی چهارتا نادان می‌آیند زیر این عکس‌ها فحش یا انتقادی می‌نویسند، تندتند می‌رود جواب همه‌شان را می‌دهد (معمولاً این جواب‌ها حالت رجز دارد نه روشنگری) و به چهارتا از دوستای حزب‌اللهی‌اش هم می‌گوید بیایید کمک کنید به فحاشی‌ها (صرفاً فحاشی نه شبهه!) جواب بدهیم تا فکر نکنند ما کم هستیم! و این را قطعاً از مصادیق سرباز و فدایی رهبر بودن می‌داند... 🔹 یا اینکه طرف فقط در فضای مجازی کار فرهنگی و تربیتی می‌کند و غافل از دنیای واقعی است... 🔹 طرف می‌خواهد در تشکّل یا مجموعه کار فرهنگی کند، می‌نشیند با هم‌گروهی‌هایش، می‌گوید خب چکار کنیم این دفعه؟! یکی پیشنهاد می‌دهد مثلاً یک اردو برگزار کنیم!!! به همین سرعتی! به همین از قبل کارشناسی شدگی!! موافقت می‌شود می‌روند یک بودجهٔ کلان می‌گیرند مثلاً برای اردوی مشهد!! برای بهتر شدن کار فرهنگی‌شان هم ناهار و شام‌های اردو را مجلل‌تر و پربارتر می‌کنند!! در نهایت هم به خودشان می‌بالند که دارند برای امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) کار فرهنگی می‌کنند!! دفعهٔ بعد طرف می‌آید پیشنهاد می‌دهد، خب این‌بار چکار کنیم؟! یکی می‌گوید اردو... می‌گوید نه اردو برگزار کردیم، یک چیز دیگر باشد!! و بعد همانجا به‌یک‌باره تصمیم می‌گیرند مثلاً نمایشگاه باشد!! دقیقاً مثل مادری که از اعضای خانواده می‌پرسد، دیروز قرمه‌سبزی خوردیم، خب امروز چی بخوریم؟!! 🔹 این توهمات را بخواهم نام ببرم و مثال بزنم، لیستش به صدها عدد می‌رسد؛ توهمات رایجی که هرازچندگاهی در دانشگاه و مسجد محل و مدرسه و صدا و سیما و فلان سازمان و تشکل و گروه فرهنگی شاهد هستیم. 🔹 به نظر می‌رسد یک فعال یا مسئول فرهنگی باید دید جامع و درستی از این توهمات داشته باشد تا بتواند دچارشان نشود. 🔺 به نظر شما معیار شناخت و برطرف کردن این توهمات چیست؟؟! ✍️ م.انصاری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۵ ↩️ شامل آیات ۴۸ تا ۵۴ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ و وُلوجُ السَّمعِ؛ قرآن هر اندازه هم تكرار شود و به گوش خورد، باز كهنه نمی‌شود. 📚 [نهج البلاغة: الخطبة 156] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻تقوا يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد می‌كند. اين نمازى كه روزى پنج بار براى ما معين شده است، واقعاً از بزرگ‌ترين نعمت‌هاى خداست. اگر اين نماز نبود، ماها خيلى در غفلت غرق می‌شديم. اين نماز، ما را به خود مى‌آورد. آن وقت اقتضاء می‌كند كه پس، نماز را درست و با توجه بخوانيم. اگر نماز با توجه خوانده شود، اين کمک می‌كند به اينكه انسان متوجه خودش باشد. ✍️ بيانات در ديدار كارگران نمونه سراسر كشور 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۶ ↩️ شامل آیات ۵۵ تا ۶۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ و أصحابُ الليلِ»؛ اشراف و بزرگان امّت من قرآن دانان و شب زنده داران هستند. 📚 [الخصال : 7/21] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌ یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌. وجود دوست حقیقی در این جهان پر تلاطم یکی از احتیاجات هر انسانی است. کسی که از نعمت دوست مهربان محروم باشد احساس غربت و تنهایی می‌کند و یار و غمخواری ندارد تا در مشکلات زندگی به او پناه ببرد و از یاریش برخوردار گردد‌. یکی از بهترین خوشیهای زندگی رفت و آمد و گفتگو‌های دوستانه است‌، که غم ها را می‌زداید و به انسان نیرو می‌بخشد. علت و انگیزه اصلی دوستی‌ها خیلی روشن نیست‌. شاید یک نوع تناسب و سنخیت روحی‌، دو دوست را به سوی هم جذب کند . امیر‌المومنین علیه السلام فرمود‌: دل‌های مردم وحشی و سرگردانند هر کس با آنها انس بگیرد مجذوبش می گردند‌. و نیز می‌فرمایند‌: خوشبخت‌ترین مردم کسی است که با مردمان خوب معاشرت نماید. حتما تا حالا متوجه شدید ! یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌. حالا این رفاقت و دوستی بی‌قاعده که نمی‌شود‌، ضوابطی می‌خواهد همانطور که هر نوع رابطه‌ای برای مفید بودن و نتیجه بخش بودن باید قواعدی داشته باشد‌، پنج قاعده برای رفاقت از زبان امام چهارم حضرت زین العابدین علیه السلام : ۱- با دروغگو رفاقت نکن ۲- با آدم فاسق و بدکار رفاقت نکن ۳- با آدم بخیل دوستی نکن ۴- با آدم احمق و کوته فکر رفاقت نکن ۵- با آدمی که پیوند خویش را با خویشانش قطع کرده دوستی نکن این قواعد هم برای دوستی و هم برای انتخاب اعضا در تشکل و مجموعه ما مفیدند‌، چرا که مبنا را باید بر این چید که در مجموعه همه دوست باشند‌، یعنی وقتی عضوگیری قاعده‌مند اتفاق افتاد‌، در آینده در مجموعه دغدغه اینکه روابط اعضاء مشکل زا شود را نداریم‌. اگر در عضو‌گیری‌،‌ اعضای صالح و خوبی انتخاب شوند‌، صلاح و سعادت مجموعه تامین و راه تباهی و فساد را تا حدودی بسته ایم‌. ما می‌توانیم بسیاری از عیوبمان و عیوب اعضایمان را با انتخاب دوست برطرف کنیم‌، این بر اثر تاثیر زیاد دوستان بر همدیگر اتفاق می‌افتد‌. اصلا دوست خوب صفات و اخلاقیات خوب را تقویت و بدی‌ها را کمرنگ و پاک می‌کند‌. البته فراموش نکنیم دوستی یک شمشیر دو لبه است‌، همانطوری که می‌تواند مفید باشد میتواند مضر و مهلک هم باشد‌. حضرت علی علیه السلام فرموده اند‌: هر چیز آفتی دارد و آفت خوبی رفیق بد است‌. علاوه بر اینکه باید دنبال دوستی قاعده‌مند و دوستان مطابق قواعدمان در مجموعه‌ها و جامعه‌های بزرگ و کوچک برای خودمان باشیم‌،‌ همچنین باید بفکر زمینه‌سازی برای دوستی‌ها و روابط مناسب در گروهمان بین اعضاء نیز باشیم‌،‌ چرا که دوستی یک نیاز ضروری در انسان است و سختگیری برای جلوگیری از رابطه صمیمی بین افراد از جنبه‌های مختلفی به افراد و مجموعه‌ها ضربه می‌زند‌. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۷ ↩️ شامل آیات ۶۲ تا ۶۸ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ»؛ فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن. 📚 (ینابیع المودة /۲۷۱) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش چهارم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی ، سن هراس است بسیاری از عقاید عمومی درباره نوجوانان، به شرح وضعیت آنها و ارزیابی هایی در این زمینه پرداخته است و متأسفانه تعدادی از آنها ، نظری منفی نسبت به نوجوانان می باشد. پذیرش قالب های فرهنگی در مورد نوجوانان ( 13 تا 19 ساله ها ) بسیاری از بزرگسالانی را كه باید راهنمایی و حمایت از نوجوانان را عهده دار شوند به این مرحله هدایت كرده است كه از چنین مسئولیتی در قبال نوجوانان بهراسند و در نگرش های خود نسبت به آنان و تدابیری كه در رابطه با رفتار نوجوانان باید اتخاذ شود ، احساس همدلی نداشته باشند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (18) 🔻 به کار گیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲) در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصر گویی و نغز گویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کار گیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار می گیرند پرهیز کند. جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین می شوند. مثلا جمله ای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار می گیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیله ای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایش ها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه میتوانند با این جملات آشنا شده و آن هارا به کار گیرند. برای مثال به این جمله توجه کنید: ✅«آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟» این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند: «الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ» (بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.) ✅و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان،حضرت آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در مورد شیطان: «شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحبخانه با آشنای صاحبخانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.» حضرت علی(علیه‌السلام) در جمله ای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد می کنند و می فرمایند: ✅«رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ» (چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذ تر است.) غرر الحکم ص 209 بی شک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد می شود که برای تاثیر گذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آن ها را حتی الامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۸ ↩️ شامل آیات ۶۹ تا ۷۲ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حامِلُ القرآنِ حامِلُ رايَةِ الإسلامِ ، مَن أكرَمَهُ فقد أكرَمَ اللّه َ ، و مَن أهانَهُ فعلَيهِ لَعنَةُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛ قرآن دان، پرچمدار اسلام است. هر كه او را گرامى دارد، بي گمان خدا را گرامى داشته است و هر كه او را خوار شمارد، لعنت خداوند عزّ و جلّ بر او باد. 📚 [كنز العمّال : 2344] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 مربی باحال شما چه بخواهید چه نخواهید، در ذهن مخاطبتان با دیگران مقایسه می‌شوید. پس باید حداقلی از نکات مثبت را در شما ببیند تا جذب دیگران نشود. یکی از این ویژگی‌ها خوش رویی است. داشتن چهره خندان و بشّاش در مواجهه با نوجوان‌ها بسیار مهم است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «به درستی که هرگز نمی‌توانید با اموالتان مردم را داشته باشید، پس با خوش‌رویی و برخورد نیک، آنها را به خود جلب کنید.» باور کنید برای لبخند روی صورتتان لازم نیست پولی خرج کنید. بگذارید تصویری که از شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، یک لبخند شیرین همیشگی باشد. یک مربی جذاب به مخاطبش احترام می‌گذارد، شاداب و پرنشاط است، در تصمیم‌گیری‌ها مشورت می‌کند، معلوماتش در مباحثی که طرح می‌کند عمیق است، خوش ظاهر و خوش‌لباس است و کارهایی از مخاطبش می‌خواهد که در حد توان اوست. با هرکس به شیوه خودش رفتار کنید مربی هنرمند در فرصت کوتاهی شاگردان خود را شناسایی کرده و به قلق و رفتار و روحیات هر یک آشنا شده و با توجه به مشخصات هر شاگرد با او ارتباط برقرار می سازد. در نتیجه به این نکته می رسیم که هر شاگردی انسان خاصی بوده و نیازمند یک نوع رفتار خاص است. پیامبران خدا همان گونه که در ارتباط تکلمی با گروه‌ها و تیپ های مختلف با زبان خاص آنان سخن می گفتند، به طور قطع و مسلم رفتارشان نیز مختلف و گوناگون بوده است. یعنی در ارتباط با کودکان رفتار خاص کودکانه داشتند. در ارتباط با زنان و خواهران رفتاری دیگر داشتند و این نکته های هنرمندی مربی و معلم است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✅سه نکته تشکیلاتی در بیان استاد پناهیان 🔷خودسازی، اولین رسالت هر تشکل طبیعتاً یکی از عواملی که می‌تواند فعالیت‌های تشکل‌ها را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکل‌هاست. یک تشکل مردمی، یک نهاد و کانون مردمی باید اولین رسالت خودش را این بداند که به خودسازی بپردازد. زمینۀ ارتقای معرفتی و معنوی اصحاب خودش و اطرافیانش را فراهم کند. این افراد در هر کاری که باشند، معرفت و معنویت‌شان در آن کارها بازتاب پیدا خواهد کرد. این یکی از موضوعات خیلی مهم است. 🔷«کار بدون اولویت» انجام ندهیم یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ما باید با یک تفکر راهبردی برنامه‌ریزی کنیم. اصلاً کار غیرمفید یا مفید ولی بدون اولویت انجام ندهیم، براساس علاقه و استعداد و خیلی از این موضوعات کار نکنیم. بعضی‌ وقت‌ها یک کار هست که دمِ‌دستمان است، بعضی وقت‌ها یک کار هست که به آن علاقه داریم. عیبی ندارد این‌جور کارها انجام بگیرد. کارهای خوب، همیشه برکاتی دارند ولی وقتی که ما کار دارای اولویت انجام بدهیم، کارهایی که موجب جریان‌سازی می‌شود، کارهایی که امروز وقتش است، آن‌وقت ثمره کارمان خیلی بیشتر خواهد شد. تشکل‌ها باید مدام با هم گفتگو کنند و در همه شهرها و محیط‌هایی که حضور دارند، مدام در تبادل نظر باشند تا بتوانند به کارهای دارای اولویت برسند. 🔷قدرت انعطاف داشته باشیم نکتۀ بعدی آنکه تشکل‌ها باید قدرت انعطاف داشته باشند. من تا دیروز این کار را انجام می‌‌دادم و در این موضوع کار می‌‌کردم، حالا موضوعم و شیوه‌ام را عوض کردم. چه‌طور ما از نهادهای دولتی انتظار پویایی داریم، آن‌وقت یک کانون فرهنگی و یک تشکل مردم‌نهاد را می‌بینیم که به خاطر نداشتن انعطاف، دچار ایستایی می‌‌شود و پویایی ندارد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۹ ↩️ شامل آیات ۷۳ تا ۷۹ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ»؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (19) 🔻 پرداختن به ریشه ها و ضرورت گزیده گویی حضرت علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند که: ✅«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ» (عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود می رساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهم ترین ها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262 این سخن حضرت علی علیه السلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهم ترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر می آید وظیفه یک معلم پرداختن به مهم ترین امور مورد نیاز متعلمین می باشد. استفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه تدریس به سراغ ریشه ها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد. لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاه ها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشته ای که مشغول است باید مباحث ریشه ای تر و مهم تر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلید ها را بیابد. ادامه دارد... 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 برخی ویژگی‌های یک مدیر فرهنگی موفق 🔻 یک مدیر فرهنگی موفق باید برخی ویژگی‌های فردی و شخصیتی خاصی را دارا باشد. از قبیل: 🔸خلاقیت و ابتکار 🔸 استقامت و پایداری 🔸 توان مدیریتی 🔸 بینش و آگاهی 🔸 اعتماد به نفس 🔸 محبوبیت و اثرگذاری 🔸 قدرت بیان 🔸 داشتن توان کافی برای انجام تعاملات مثبت درون و برون گروهی و... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir