eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
421 عکس
706 ویدیو
125 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 اخلاق تشکیلاتی (۴) ⭐️ اخلاق؛ حرکت مستمر (۱) 🔻 باید بدانیم که اخلاق یعنی حرکت مستمر انسان منازلی را طی نموده و به دنیا که اسفل سافلین است رسیده و بعد از این دنیا هم منازلی در پیش دارد و در این دنیا باید خود را بسازد و این خود ساختن، همواره در ساختن دنیای دیگر نیز به او کمک میکند. لذا انسان موجود ثابتی نیست و همواره در حال سفر است. پس سیر و سلوک اخلاق را باید ناظر به موجود سائر و سیرکننده نگاه کرد. 📚 برگرفته از کتاب ، صفحه ۲۵ کتاب، 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ادب عاشقی در تشکیلات، منزل اول: زمان‌ها منازل سلوک جمعی 🔸 زمان‌ها منازل سلوک الی الله هستند و این سلوک چنانچه برای تک تک افراد صادق است، در یک جمع و شاکله اجتماعی نیز محقق می‌شود اگرچه عهدهای ایمانی و معنوی مومنین، هم عهدهای فردی با حق تعالی و هم عهدهای جمعی را شامل می‌شود. 🔸 تأکید مکرر دین اسلام در احکام مختلف به جمع و جماعت نشانه آن است که فسلفه و روح حاکم قریب به اتفاق احکام، جماعت بوده است مانند نماز، حج، خمس و... که به وضوح نشان دهنده اهمیت جمع هستند. 🔸 در یک ظرف زمانی تکرار نشدنی هریک از افراد جامعه و در نگاهی جمعی، کل این پیکره اجتماعی، طبق قاعده‌ی نفحات الهی، باید مراقبه نموده و در نظر داشته باشند که این ظرف زمانی باید بگونه‌ای مورد استیفا قرار گیرد که حق آن اداشده و تثبیت گردد. 🔸 عهدهای جمعی و تشکیلاتی در یک تشکیلات واحد ضمن ایجاد انسجام تشکیلاتی باعث خواهد شد تا ضمن توجه و مراقبۀ فرد فرد تشکیلات نسبت به زمان‌ها و ایام خاص، پیوندهای میان اعضای این جمع، محکم‌تر شده و ربط و نسبت خود را با صاحب آن ایام حفظ نموده و در اتصال معنوی و پیوند با روح آن ایام که ائمه هستند، تلاش نمایند. 🔸 نمونه عهدهای جمعی را می توان در انس با قرآن در ماه مبارک رمضان یا چله‌های زیارت عاشورا و دعای عهد در ایام و ظرف‌های زمانی خاص در یک تشکیلات که ضمن پیوند با صاحب این عهدها در ایام خاص، انسجام و پیوستگی افراد یک جمع را به ارمغان می‌آورد، بیان کرد. 🔸 باجماعت اقامه نمودن اعمال مختلف اثری دارد که در اقامه فردی آن محقق نمی‌شود، لذا و با تکیه بر قاعده «یدالله مع الجماعة» باید گفت این عهدهای جمعی و این تصمیمات تشکیلاتی و مراقبه‌های کاروانی، در زمان‌های خاص اثری شگرف در تحقق روح جمعی در تشکیلات دارد. 🔸 امیرالمومنین(علیه السلام) می‌فرمایند: إِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ، وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ. یعنی دست خدا با جماعت است و از تفرقه حذر كنيد، زيرا كسانى كه از جماعت كنارى مى گيرند طعمه شيطان اند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى‌افتد و گرگ او را بر مى درد. این به معنای آن است که جمع و به جمع برپا نمودن در ایام خاص اولی بر برپایی فردی است و اثری خاص دارد. 📚 برگرفته از کتاب "" استاد عابدینی، تحقیق و نگارش علی جعفری هُرستانی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ↩️ چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ - قسمت اول: 🔻 اگر در میانه راه هستید و گاهی برای ادامه مسیر دچار تردید می‌شوید و اگر دوست دارید این جبهه را تقویت کنید و دوستان‌تان را برای انجام کار فرهنگی ترغیب نمایید، پاسخ به این سؤال مهم و اساسی را حتماً به‌خاطر بسپارید و بارها در ذهنتان مرور کنید. 1️⃣اول: برخلاف بسیاری از درد های بشر "درد دین" داشتن از معدود دردهایی‌ست که به انسان آرامش روانی و لذت معنوی می‌بخشد. درد دین داشتن از جمله دردهای مسری و واگیر دار است پس اگر طبق روال و در مسیر درست دنبال شود اول از همه، اعضای خانواده را گرفتار می‌کند. وقتی کسی کار فرهنگی کند، فضای خانه و خانواده او از معنویت آن نور می‌گیرد، هدف‌ها متعالی می‌شود، همسر همسنگر می‌شود و فرزند رزمنده جبهه فرهنگی و ادامه دهنده راه پدر و مادر. هرکس بیشتر در این جبهه ثابت قدم بماند در تربیت فرزندان صالح مؤفق‌تر خواهد بود و چه بسیارند کسانی‌که از کم‌کاری در این عرصه خسارت‌های جبران‌ناپذیری دیده‌اند. 2️⃣دوم: یک‌بار امام راحل رحمت‌الله‌علیه در دیدار با دبیران پرورشی توصیه‌ای بدین مضمون فرمودند که فکر نکنید این دانش آموز ده، یازده ساله پسر فلان کشاورز یا مغازه‌دار و آسیابان روستاست بلکه تصور کنید این نوجوان وکیل آینده، وزیر آینده و یا فلان مسئول خواهد بود. حالا ما از وزیر و وکیل شدن افراد هم که بگذریم و در سطوح پایین‌تر به موضوع نگاه کنیم کمک به تربیت دینی جوان و نوجوانان این مرز و بوم، کمک به تربیت شهروندان آینده جامعه و همسایگان دیوار به دیوار خود ماست. آیا تابه‌حال از صدای بلند نوار ترانه خانه همسایه و یا فساد و بی‌بندوباری اطرافتان ناراحت نشده‌اید؟ یادتان باشد که ناراحتی در این باره به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باید تصمیم بگیرید از همین امروز برای فردای خود و فرزندانتان همسایگان خوبی تربیت کنید. 3️⃣سوم: حتماً شنیده‌اید خیلی از بزرگترها که امروز از نمازگزاران جدی و پروپا قرص مساجد هستند، مسجدی شدن خود را مدیون پدربزرگ یا مادربزرگ پیرشان می‌دانند که در کودکی دست آنها را می‌گرفت و با خود به نماز جماعت می‌برد. کار فرهنگی یعنی همین؛ به همین سادگی فراموش نکنید تربیت دینی در فضای غیر رسمی مفیدتر و اثرگذارتر است پس تا فرصت هست درست مثل مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به تجارت پر سودی دست بزنید که تا قیام قیامت خوشه‌چین ثمرات بی‌مثالش باشید. 4️⃣چهارم: در آموزه‌های دینی خطاب به ائمه‌اطهار علیهم‌السلام می‌گوییم: "اشهدانک جاهدت فی الله حق جهاده" آیا تا به حال فکر کرده‌اید معنای این جمله چیست؟ یعنی: شهادت می‌دهم به‌درستی‌که شما حق جهاد در راه خدا را به‌جا آورده‌اید. و حتماً یادتان هست که بارها در زیارت‌نامه‌ها، به امامان معصوم علیهم‌السلام خطاب کرده‌اید که ای بزرگواران: "داعی الی الله"، "داعی الی سبیلک" و "داعی الی دینک" هستند، یعنی آنها دعوت کننده به خدا، راه خدا و دین خدا هستند. دوستی می‌گفت: گسترده شدن سفره روزی بی‌کران هدایت عاشورا و بساط کربلا که کار امام حسین علیه‌السلام و یارانش بوده، ما برای کمک به این جبهه چه کار کرده‌ایم؟ اصولاً قرار نیست داعی الی الله بودن امامان معصوم علیهم‌السلام را آن دنیا پای ما بنویسند بلکه ما نیز موظفیم کاری کنیم که نکند در حق "جهاد در راه خدا" کوتاهی کرده باشیم. 5️⃣پنجم: قبل از انقلاب برای تربیت دینی فرزندان به حاکمیت و دستگاه‌های آموزشی و حتی مدارس امیدی نبود و هر کس دلش می‌سوخت خودش کاری می‌کرد. مسجد،هیات و تکیه محل؛ کانون اصلی تربیت جوانان و نوجوانان محسوب می‌شدند و نتیجه آن شد که نسل انقلاب و دفاع مقدس رشد کردند و تربیت شدند. اما کم‌کم دچار روزمرگی و تکرار شدیم، از عمق به سطح آمدیم و رسالت‌های تربیت دینی فرزندان‌مان را به‌عهده مسئولان، دستگاه‌ها و ارگان‌های حاکمیتی گذاشتیم و از قضا کمی دچار خسران شدیم. به‌تدریج فرهنگ‌سراها رقیب مساجد شدند و معلم و عموها و خاله‌های تلویزیون و کاپیتان تیم ورزشی جای مربی را گرفت. کار فرهنگی یعنی تربیت نسلی مشابه نسل اول انقلاب و رزمندگان دوران دفاع مقدس. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
👌برای پیشرفت یک جامعه ، باید افراد مستعد در جای خود به کارگرفته شوند . جامعه شاید حتی بیشتر از نیازم
🧐برای اینکه یک به پیروزی برسد و حفظ شود، چه باید کرد؟ 🪶برای انجام یک انقلاب، باید انقلابیون و به تبعیت از ، شجاع و فرزانه خود حرکت کنند و برای حفظ انقلاب باید از قبل برای بعد انقلاب، در نظر گرفته شده باشد. اعضای آن، نوع روابط مجموعه ها در تشکیلات و... مشخص شده باشد. 🧐حزب جمهوری اسلامی بر پایه چه اصولی بعد از پیروزی، خود را حفظ کرد؟ 🪶بر پایه 3 اصل: 1. این حزب است سیاسی ، بر محور ِخالص، اسلام ِ کتاب و سنت، و اسلام ِ اجتهاد که نشانه اش اعتقاد به ولایت فقیه واجد الشرایط است. 2. و به گروه اجتماعی خاصی تعلق نداشتن( کارگر، مهندس، دکتر و ...) 3. انحصار طلب نبودن و بودن و به صاحبان ارزش بها دادن، خواه عضو این تشکیلات باشند خواه خیر. 👤شهید بهشتی 📚حزب جمهوری اسلامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴ ↩️ شامل آیات ۸۹ تا ۹۳ سوره مبارکه بقره 🔻 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ»؛ هنگامی که فتنه‌ها، هم‌چون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، بر شماست که به قرآن تمسک جویید. 📚 (اصول کافی ج۲ص۴۵۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تشکیلاتی (۵) ⭐️ اخلاق؛ حرکت مستمر (۲) 🔻آیات الهی پیرامون انسان و تعالی او همواره به حرکت و عدم سکون دلالت داشته‌اند. «يٰا أَيُّهَا الْإِنْسٰانُ إِنَّكَ كٰادِحٌ إِلىٰ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاٰقِيهِ»﴿آیه ۶ سوره انشقاق﴾؛ [ای انسان! تو با تلاش و رنج به‌سوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!] 🔹 غایت در اینجا لقای الهی است و انسان رونده و سالک معرفی شده است. در جای دیگر فرموده: «إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ»﴿آیه ۸ سوره علق﴾؛ [و به یقین بازگشت (همه) به‌سوی پروردگار تو است!] و «وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ»﴿آیه ۴۲ سوره نجم﴾؛ [و پايان همه امور به پروردگارت منتهی می‌گردد؟!] در اینجا نیز مقصد خداست و طبعاً مسیری به‌سوی او پیموده می‌شود. لذا اخلاق و سلوک با نشستن مغایرت دارد. 📚 برگرفته از کتاب ، صفحه ۲۵ کتاب، 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 1️⃣1️⃣ فصل یازدهم: آفت‌شناسی تشکیلات _ فرسوده شدن تشکیلات از طریق تربیتِ نیرو، مرتب به تشکیلات خود، نَفَس و خون جدید وارد کنید. در غیراین‌صورت مجموعه گرفتار فرسودگی می‌شود. البته مراقبت کنید که خون و نَفَسِ سالم وارد کنید. صافی داشته باشید که آلودگی وارد مجموعه‌تان نشود. 📚 برگرفته از بیانات در کتاب 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 #ده_پاسخ_به_یک_سؤال_مهم ↩️ چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ - قسمت اول: 🔻 اگر در میانه راه هستید و گاهی
🚨 ↩️ چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ - قسمت دوم (نهایی): 6️⃣ششم: اگر شما طلبه هستید و امام جماعت هیچ مسجد و مدرسه و اداره‌ای هم نیستید و اگر تنها سالی یک‌بار آن هم در محرم برای تبلیغ به یک روستا می‌روید قطعاً به مرور زمان و در دراز مدت کمی نگران خواهید شد که نقش بایسته و شایسته‌ای در محیط اطرافتان ندارید و وظیفه‌ای که برای آن لباس روحانیت بر تن کرده‌اید را به‌درستی انجام نداده‌اید. کسی که دین خدا را تبلیغ می‌کند گاهی باید دیده شود در هیاهوی تبلیغات ضدفرهنگی موجود و تغییر غلط ذائقه آدم‌ها، چه بسا این روزها خیلی دیده نمی‌شوند و گاه حتی به حاشیه رانده می‌شوند. پس چاره چیست؟ شاید شما هم شنیده باشید که یک‌بار از کسی که ادعای پیامبری کرد معجزه خواستند و او از درخت خواست جلو بیاید! وقتی درخت جلو نیامد گفت: من پیامبر متواضعی هستم اگر درخت جلو نمی‌آید خودم به سراغ او خواهم رفت. کار فرهنگی یعنی همین: پیامبر متواضع شدن 7️⃣هفتم: کار فرهنگی برای افراد پایگاه اجتماعی و منزلت فرهنگی خاصی به همراه دارد که همگی در این راه و برای نصرت و یاری دین خدا به شدت به آن نیازمندیم. 8️⃣هشتم: این وعدۀ الهی است که فرمود: "وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ"[آیه ۴۰ سوره حج] یعنی هر کس خدا را یاری کند خدا هم او را یاری خواهد کرد. فکر می‌کنید این که از صبح تا شب دنبال زندگی می‌دویم و خلاصه شده‌ایم در دو دو تا چهارتای عقل معاش و روزگار حساب و کتاب و سود و زیان، کدام بخش از اوقات روز یا عمرمان را می‌توانیم مخلصانه و بدون چشم‌داشت در شمار کار برای خدا تلقی کنیم تا خدا نیز در عوض یاریمان کند. 9️⃣نهم: در برخی روایات آمده وقتی عابد به عرصه محشر می‌آید و قرار است راهی بهشت شود ندا می‌آید: "اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ" یعنی: به‌سوی بهشت برو! پس او به ازای عبادتش به بهشت وارد می‌شود بدون هیچ تشریفاتی.[علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱] اما در مقابل وقتی قرار است یک مربی تربیتی وارد بهشت شود ندا می‌آید: "قِفْ تَشفَعْ لِلناسِ بِحُسنِ تَأدِيبِكَ لَهُم"[علل الشرائع : ۳۹۴/۱۱] یعنی بایست؛ بدون تشریفات و مراسم خاص حیف است تو وارد بهشت شوی، اول کسانی را که تربیت کرده‌ای بفرست داخل بهشت، یعنی اول بچه‌های مسجد را شفاعت کن بعد از آن نوبت خودت می‌شود که با شکوه وارد شوی. 🔟دهم: حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) غریب است و غریب یعنی امام قدر نشناخته؛ از یاد رفته، فرو نهاده شده، دور از دیار و سرزمین خویش و از همه مهم‌تر امام بدون اعوان و انصار. به هر حال چنین به نظر می‌رسد که ما بیشتر کار فرهنگی می‌کنیم برای یارگیری و یاوری آن حضرت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و برای آن که زمینه ظهور را فراهم کنیم، یک نخود در این آش بیاندازیم و یا حداقل یک سنگ‌ریزه از مقابل پای مبارک آن حضرت (روحی و ارواح العالمین له الفداء) برداریم. گفتی به غمم بنشین یا از سر جان برخیز فـــرمان بـرمت جانا بنشینم و بـــــــــرخیزم [ سعدی، دیوان اشعار، غزلیات، غزل شمارهٔ ۴۰۱ ] 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵ ↩️ شامل آیات ۹۴ تا ۱۰۱ سوره مبارکه بقره 🔻 امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «اَلا لا خَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ»؛ آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست. 📚 (اصول کافی ۱/۳۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تشکیلاتی (۶) ⭐️ اخلاق حرکت مستمر (۳) 🔻 مبدأ و مقصد یکی است. 🔹 «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛﴿آیه ۱۵۶ سوره بقره﴾ ما از آن خدا هستيم و به‌سوی او باز می‌‏گرديم!» 🔹 گاه سالک خودش می‌رود: «وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ؛﴿آیه ۹۹ سوره صافات﴾ و (ابراهيم) گفت: من به‌سوى پروردگارم ره‌سپارم، او مرا راهنمايى خواهد كرد.» 🔹 و گاه او را می‌برند: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا؛﴿آیه ١ سوره اسراء﴾ منزّه و پاک است آن [خدایی] که شبی بنده‌اش [محمّد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)] را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر [و حرکت] داد، تا [بخشی] از نشانه‌هایِ [عظمت و قدرت] خود را به او نشان دهیم...» 🔺 اولی حرکت محبی است و دومی حرکت محبوبی. محب خودش می‌رود و محبوب را می‌برند. پس مسیر تمام سلوک و رفتن است. صحبت از ماندن و نشستن نیست. 📚 برگرفته از کتاب ، 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 2️⃣1️⃣ فصل دوازدهم: - رکود و رقابت ناسالم 🔻 کار و روحیه تحرک را در مجموعه‌تان بدمید. مجموعه های بشری با کار و فعالیت زنده اند. با کار و فعالیت با مجموعه های دیگر رقابت سالم داشته باشید و از دشمنی کردن با آنها بپرهیزید. 📚 برگرفته از بیانات در کتاب 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 درمان روحیه عدم فعالیت متربی 🔻 عدم فعالیت و تنبلی گاهی موقت و گذرا است و گاهی مزمن و بیمارگونه. گاهی تنبلی ناشی از بیکاری است. اگر بیکاری داوم داشته باشد به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود. اگر تنبلی به‌صورت یک عادت و بیماری در آمده باشد باید، طی دوره‌ای کوتاه یا طولانی‌مدت درمان شود. راه‌های درمان نسبت به افراد و روحیات و شرایط آن‌ها مختلف است. 📌 بعضی از این راه‌ها عبارت‌اند از: 1⃣. ایجاد انگیزۀ فعالیت با اموری مثل برگزاری مسابقات از آسان تا سخت با شیب ملایم. 2⃣. تشویق به موقع و قرار دادن پاداش‌هایی برای فعالیت. 3⃣. عدم سخت‌گیری و پرهیز از هر چیزی که موجب احساس سختی کار می‌شود. 4⃣. ایجاد حس اعتماد و توکل در افراد با اموری مثل عدم سرزنش و عدم حساسیت و ایراد نگرفتن از شخص و ذکر خدا و تکیه بر قدرت و حمایت او. 5️⃣. پرهیز از شکوه و شکایت در حضور شخص و جلوگیری از گله‌گذاری و شکوه و نق‌زدن و غر زدن توسط او. 6⃣. کمک به نظم در برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌ها در زمان خود و عدم تأخیر در انجام آن‌ها. 7⃣. ایجاد امیدواری و رفع نگاه بدبینانه و ناامیدی در شخص. 8⃣. توجه به گذر زمان و کمبود وقت. 🔹 یکی از نکاتی که در زدودن این روحیه مؤثر است آن است که باتوجه به شناختی که مربی از علایق و استعدادهای متربی پیدا می‌کند به او مسئولیت‌هایی در حلقه و سپس در پایگاه و مجموعه بدهد و البته با مراقبت از آفات مسؤلیت. 🔺 از دیگر نکات، هماهنگی با خانوادهٔ متربی جهت اعطای مسؤلیت‌هایی در منزل و مطالبه از اوست. مهم‌ترین نکته در این مورد همان شناخت استعداد و علایق فرد و سیر دادن او در همان مسیر است تا از این کسالت بیرون آید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶ ↩️ شامل آیات ۱۰۲ تا ۱۰۵ سوره مبارکه بقره 🔻 امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ»؛ برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه‌ها گشوده و پوشیده‌ها روشن شود. 📚 (شرح غررالحکم ۲/۴۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 3️⃣1️⃣ فصل سیزدهم: آفت شناسی تشکیلات - انشعابات و تصادم اعضاء 🔻 اجازه ندهید اختلاف سلایق موجب اصطکاک، اختلاف و تصادم بین اعضاء شود. این به معنای نداشتن معیار نیست. معیارها همان مبانی معرفتی است که اعضاء را به هم نزدیک یا خطوط را مجزا می‌کند اما سلائق نه. 📚 برگرفته از بیانات در کتاب 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اخلاق تشکیلاتی (۷) ⭐️ اخلاق حرکت مستمر (۴) 🔻 حرکت به سوی خدا به بیان قرآن صراط مستقیم است. «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» ﴿۱﴾ در قرآن نسبت لطیفی میان پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و صراط مستقیم ذکر شده. آمده است: «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ، عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» ﴿۲﴾ کلمه «علی» یعنی سیطره و همینه داشتن؛ یعنی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) بر صراط مستقیم همینه دارد اما سایر انبياء «وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»﴿۳﴾ در این مسیر رونده اند. یعنی آنها خودشان رهروی صراطی هستند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) بر آن صراط همینه دارد. 🔢 ﴿۱﴾. ما را به راهِ راست راهنمایی کن. [آیه ۶ سوره فاتحه الکتاب] ﴿۲﴾. که تو قطعاً از رسولان (خداوند) هستی، بر راهی راست (قرار داری). [آیات ۳ و ۴ سوره یس] ﴿۳﴾. و آنان را برگزیدیم و به راهی راست هدایت نمودیم. [آیه ۸۷ سوره انعام] 📚 برگرفته از کتاب ، 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷ ↩️ شامل آیات ۱۰۶ تا ۱۱۲ سوره مبارکه بقره 🔻 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ»؛ راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه‌ها کتاب خداست. 📚 (امالی صدوق /۳۹۴) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تشکیلاتی (٨) ⭐️ اخلاق حرکت مستمر (۵) 🔻 باید گفت هر نبی صراط امت خود است اما خود نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) صراط و شاهد برهمه پیامبران و انبیاست. لذا اخلاق را و نسبت سلوک را و درک جایگاه پیامبران و پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را باید در این موضوع این‌گونه فهم نمود. 📚 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 4⃣1⃣ فصل چهاردهم: آفت‌شناسی تشکیلات - موازی‌کاری 🔻لزوماً هرکار موازی غلط نیست. گاهی بواسطه حجم کار، موازی کاری لازم است اما کار اضافی بی‌منطق را جلویش را بگیرید. موازی‌کاری باعث صرف هزینه انسانی و مادی زیاد، تناقض در تصمیم‌گیری‌ها و لوث شدن مسئولیت‌ها می‌شود. 📚 برگرفته از بیانات در کتاب 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 رفیق بازی نوجوانان 🔹 رفیق‌بازی در روزهای بلوغ 🔻 نوجوان دوست دارد با افراد هم سن‌وسال خود باشد. این هم قسمتی از زندگی طبیعی هر فردی است. این گروه در واقع افرادی هم سن‌وسال است که علایق و فعالیت یکسانی دارند. مربی باید از نیاز وابستگی نوجوان به یک گروه آگاه باشند. به دلیل اهمیت این مسئله باید در انتخاب دوست به نوجوانان سهیم باشید. ▫️ نوجوان دانش و تجربه بزرگ‌ترهای خود را ندارد، بنابراین نمی‌داند به چه کسی اعتماد کند. اما از طریق آزمون‌وخطا واقعیت‌ها را یاد می‌گیرد. پس شما همیشه باید دردسترس باشید. از او حمایت کنید، تا در گذر از تجربه‌های تلخ و دشوار این دوران او را یاری دهید. ▫️ گاهی نوجوان از موقعیت اجتماعی بسیار مطلوب کنار گذاشته می‌شود. او در نتیجه این مسئله دچار افسردگی می‌شود. مربی آگاه و دانا باید کمک کند تا نوجوان با نکات مثبت شخصیت خود آشنا شده و به ارزش خود پی ببرد. در این دوران نوجوان بسیاری از دستورات والدین و مربی را نادیده می‌گیرد، او تمایل دارد گستاخ، عجول و به آداب اجتماعی بی‌توجه باشد پس با نوجوان همان گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. سعی کنید مشکل را بیابید و حل کنید. ▫️ در دوران حساس نوجوانی روابط با همسالان ممکن است زیان‌آور باشد. اگر او از طرف دوستان مورد تمسخر قرار گیرد و به او بی‌اعتنایی شود، دچار اضطراب می‌شود. همین باعث می‌شود نوجوان واکنش اجتنابی از خود نشان دهد. واضح است که نوجوان نیاز دارد در چنین دوران حساسی، احساسات، تردیدها و رؤیاهای خود را با کسی در میان بگذارد. ▫️ بهتر است روابط دوستی با همسالان خود داشته باشد. به دلیل اهمیت همسالان در این سن، انگیزه نوجوان برای هم‌نوایی باارزش‌ها و آداب‌ورسوم گروه همسالان افزایش می‌یابد. البته در اوایل دوران نوجوانی و پیش از آن نیاز به هم‌نوایی با همسالان زیاد است. اما از اواسط نوجوانی تا اواخر از میزان آن کاسته می‌شود. آنها که گرایش به سرزنش خود دارند، بیشتر تحت‌تأثیر همسالان خود هستند. ▫️ نوجوانی که عزت‌نفس بالایی دارد و احساس توانمندی در خود می‌بیند کمتر با گروه همسالان هم‌نوایی می‌کند. شما هر چقدر با نوجوان تفاهم داشته باشید، بالاخره از قدرت نفوذ محدودی برخوردارید. زیرا نوجوان به راهنمایی، حمایت و همکاری همسالان خود نیاز دارد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸ ↩️ شامل آیات ۱۱۳ تا ۱۱۹ سوره مبارکه بقره 🔻 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ»؛ برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش. 📚 (جامع الاخبار/ ۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تشکیلاتی (٩) ⭐️ اخلاق حرکت مستمر (۶) 🔻 نکته مهم دیگر توان نامتناهی انسان است. او به مقصدی نامتناهی یعنی خداوند فراخوانده شده است و لذا اگر مشابه آن و به اندازه آن مقصد به او داده نشود برای کریم و خالق او قبیح است؛ لذا اگر از انسان رسیدن به خداوند خواسته شده است، یعنی توان آن مسیر را هم دارد این استعداد شگرف در تک‌تک سلول‌های وجود انسان وجود دارد. 📚 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 لزوم تغییر دیدگاه در بحث کیفیت و کمیت در کارهای فرهنگی و تشکیلاتی 🔻 امام خامنه‌ای: این حلقات «صالحین»، از کارهای بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که إن‌شاءالله روزبه‌روز باید آن را کامل‌تر کرد. کیفیت‌ها باید بالا برود؛ البته کیفیت بر کمیّت ترجیح دارد، لکن کمیّتِ باکیفیت هم دارای اهمیت است؛ یعنی گسترش سطحی و عرضی همراه با عمق‌یابی، هر دو باید موردتوجه قرار بگیرد. امروز دنیای اسلام محتاج این حرکت بسیجی است. 🔹 مساله‌ای که در اکثر کانون‌های فرهنگی، مساجد، پایگاه‌های بسیج و … وجود دارد این است که در کار فرهنگی و تربیتی باید کمیت را در اولویت قرار دهیم یا کیفیت را و یا هر را دو در کنار هم رشد دهیم. قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم مبادی تصوری خود را روشن می‌کنیم. منظور ما از کیفیت تربیت صحیح دینی و اثربخشی آن است و در نگاه عام و اولیه قطعاً همگان کیفیت در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی را در اولویت قرار خواهند داد. اما بیایید نگاهی به معنا و مفهوم کمیت در فعالیت‌های این چنینی داشته باشیم: 🔸 کمیت در کار فرهنگی و تربیتی را به دو صورت می‌توان معنا کرد: اول: به تعداد نیروهای انسانی حاضر و جذب شده در مجموعه دوم: وسعت و محدوده اجرای برنامه‌های تربیتی و فرهنگی 🔹 مشکل بسیاری از مراکز فعال تربیتی و فرهنگی الان جامعه ما این است که با ملاک قراردادن کیفیت در کارهای خود (که البته باید این‌گونه هم باشد) فقط سعی می‌کنند تا روی افراد جذب شده در مجموعه خود کار کنند و با انجام فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی به‌صورت بسته و درون مجموعه‌ای با یک برداشت سنتی و فرسوده از بحث کیفیت و کمیت بخش دیگری از جامعه هدف را از شمول در این برنامه‌ها محروم نمایند. درحالی‌که می‌توان با کمی سعی و تلاش بیشتر وسعت اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی را بزرگ‌تر و وسیع‌تر از مجموعه خویش در نظر گرفت. 🔸 چند سال پیش مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی هشدار دادند. پس از چند مدت فرمودند که شبیخون فرهنگی شده است و دوباره پس از مدتی فرمودند که ناتو فرهنگی شده است که خود اهمیت این موضوع را ثابت می‌کند. در این دوران که دشمن از تمام امکانات خود مانند ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و … استفاده می‌کند و با این هجوم گسترده ضد فرهنگی که تقریباً تمام جامعه ما را به‌صورت بیست‌وچهارساعته هدف قرار داده است آیا وقت آن نشده که نوع نگاه خود را به بحث کمیت کارهای فرهنگی عوض کنیم و کم‌کاری و عدم توانایی‌های خود را با مطرح‌کردن ارجحیت کیفیت بر کمیت توجیه نکنیم. آیا با این تهاجم گسترده فرهنگی غرب پرداختن به عده‌ای ناچیز نسبت به این جامعه بزرگ درد چندانی از معضلات فرهنگی و اجتماعی ما دوا می‌کند؟ 🔺 وقت آن شده که مساجد؛ پایگاه‌های بسیج؛ کانون‌های فرهنگی و تربیتی و... از دیواری که سال‌ها به‌دور خود کشیده‌اند گذر کنند و جامعه هدف خود را فراتر از مجموعه خویش در نظر بگیرند و کمیت کیفی را سرلوحه برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹ ↩️ شامل آیات ۱۲۰ تا ۱۲۶ سوره مبارکه بقره 🔻 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ»؛ قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی‌شود و پس از آن هیچ فقری باقی نمی‌ماند. 📚 (تفسیر ابی الفتوح ۱/۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ ماجرای ما و عبدالعظیم علیه‌السلام! ماجرایی است مستند از "انسان" . انسانی که رسید! به "فمعکم معکم، لا مع غیرکم " به " امام " رسید و بطنی شد برای رسیدن دیگران! سلام خداوند بر او روزی که زاده شد، و روزی که در معیّت امام، محشور خواهد شد. استدیو موشن + گرافیک 🌟 ویژه میلاد حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 بچه‌ها عاشق تشویق شدن هستند 🔹 رفتار قابل قبول را تشویق کنید بچه‌ها عاشق تشویق و تحسین هستند، به‌خصوص اگر از طرف پدر و مادر یا کسی باشد که دوست‌شان دارند. بیشتر اوقات پدر و مادر فقط در قبال رفتارهای نامقبول فرزندشان از خود واکنش نشان می‌دهند و موفقیت‌ها و اعمال مثبت آنان را به‌طور کامل نادیده می‌گیرند؛ اين‌كار ممکن است با نتیجه معکوس همراه باشد. به هر حال، بچه‌ها به توجه نیاز دارند و این احتیاج را حتی اگر شده با انجام کارهای بد برآورده می کنند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir