May 11
به نام خداوند جان و خرد
کز این برتر اندیشه بر نگذرد
با سلام و عرض ارادت
یادداشتهای سیدمحمدباقرمیرصانع
@moralstudies
دانشآموخته حوزه علمیه قم
دانشآموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم
عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب
سوی #آسماندیگر که به آسمان نماند
ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان
پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
◀️جهت دسترسی سریع به مطالب کانال آسمان دیگر
با زدن بر روی هر موضوع میتوانید مطالب مرتبط را بیابید.👇👇👇
#خطاهای_عملی
#یادداشت
#معرفی_کتاب
#حاشیهنگاری
#آوای_فطرت
#بازیواخلاق
#مقاله_علمی
#شعر
#برگزیدهها
#نشست_علمی
#یادسپاری
#نماسخن
#نماهنگ
...
همه صیدها بكردی هله میر بار دیگر
سگ خویش را رها كن كه كند شكار دیگر
همه غوطهها بخوردی همه كارها بكردی
منشین ز پای یك دم كه بماند كار دیگر
همه نقدها شمردی به وكیل درسپردی
بشنو از این محاسب عدد و شمار دیگر
تو بسی سمن بران را به كنار درگرفتی
نفسی كنار بگشا بنگر كنار دیگر
خنك آن قماربازی كه بباخت آن چه بودش
بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر
تو به مرگ و زندگانی هله تا جز او ندانی
نه چو روسبی كه هر شب كشد او بیار دیگر
نظرش به سوی هر كس به مثال چشم نرگس
بودش زهر حریفی طرب و خمار دیگر
همه عمر خوار باشد چو بر دو یار باشد
هله تا تو رو نیاری سوی پشت دار دیگر
كه اگر بتان چنیناند ز شه تو خوشه چینند
نبدست مرغ جان را جز او مطار دیگر
#مولوی
#دیوان_شمس
#شعر
📂تفکر تمثیلی در اخلاقپژوهی
#یادداشت
1️⃣یوهانس #کپلر را همه به نجوم و ریاضی میشناسند اما دیوید #اپستین در کتابِ خواندنیاش #وسعت_یا_عمق؟ (ترجمه عرفانه محبی/نشر ترجمان) در فصلی با عنوانِ تفکر ورای تجربه، کپلر را به #تفکر_تمثیلی معرفی میکند.
به اعتقاد اپستین برخی امور در دنیای ما بدقِلِق هستند یعنی تجربههای پیشین ما در حل معضلات جدید نه تنها کارآمد نیستند بلکه احتمالاً رهزن هستند. در مسائل بدقلق تجربه و تخصص باری از دوش ما برنمیدارند.
او یکی از راهحلها در امور بدقلق را تفکر تمثیلیِ کپلر معرفی میکند. کپلر برای حل معضلات و مسائل نجومی از تمثیل بهره میگرفت و به حدسهای بسیار دقیقی دست مییافت. تا جایی که او را پدر علم ستارهشناسی نوین میدانند.
2️⃣راهی که اپستین با الهام از کپلر معرفی میکند مسیری است که بسیاری از اندیشمندان و شاعران برای تبیین امورِ دور از دسترس تجربه به آن متوسل شدهاند.
#افلاطون برای شناخت جایگاه قوای نفس به تمثیل ارابهران و برای نسبت انسان و حقایق عالم به تمثیل غار متوسل شده، #مولوی در تبیین نسبت جهان و انسان از تمثیل زندان و زندانی و حفره کردن در زندان بهره میبرد و #سپهری برای شناساندن حقیقت انسان از نگاه استفاده میکند آنجا که نام کتاب خود را ماهیچ، ما نگاه میگذارد.
البته یک تفاوت عمده میان کپلر و دیگران وجود دارد؛ کپلر برای حل مسائل از تمثیل کمک میگرفت و دیگران برای انتقال مفاهیم و معارف از تمثیل بهره میجستند.
3️⃣ اخلاقپژوهان معاصر معتقدند پیوند اخلاق با تجربه از نقطههای امید برای حل معضلات اخلاقی است. اما غافل از اینکه تجربه برای مسائل خوشقلق به کار میآید و مسائل اخلاقی از مسائل بدقلق به شمار میآید.
یکی از بصیرتهایی که فضیلتگرایان معاصر به اندیشمندان اخلاق هدیه کردند، توجه به پیچیدگیهای مسائل اخلاقی است. فیلسوفان اخلاق تا قبل از موج جدید فضیلتگرایان مسائل اخلاقی را میخواستند با یک یا چند معیار کلی اخلاقی حل کنند، اما فضیلتگرایان و بعد از آنها در اواخر قرن بیستم، متخصصان حوزه اخلاق کاربردی به این نتیجه رسیدند که مسائل اخلاقی پیچیدهتر و منحصر به فردتر از این است که بتوان با یک یا دو ابزار و معیار حلّشان کرد.
یکی از خصوصیات مسائل بدقلق، تکرارناپذیری و منحصر به فرد بودن آنها است. این خصوصیات باعث میشود که پای تجربه در حل این مسائل چوبین و سخت بیتمکین باشد.
4️⃣تفکر تمثیلی کمک گرفتن برای حل یک مسئله در یک حوزه دانشی از حوزههای دیگر، هرچند به ظاهر نامربوط است. به امید خدا در یکی از فرستههای بعدی، تفکر تمثیلی را بیشتر توضیح داده، به نمونهای از تفکر تمثیلی در حل مسائل اخلاقی اشاره خواهم کرد.
پ.ن:
◀️امور بدقلق و خوشقلق:
امور خوشقلق مواردی را در برمیگیرد که دو خصوصیت دارند؛ اولاً عیناً تکرار میشوند و قابل پیشبینی هستند و ثانیاً هدایتشان در اختیار شما است و در مقابل امور بدقلق عیناً تکرار نمیشوند، کمتر قابل پیشبینی هستند و هدایتشان کمتر در اختیار فاعل است. نجاری کاری خوشقلق به حساب میآید در مقایسه با کشاورزی! کشاورزی کاری خوشقلق به شمار میآید در قیاس با دامداری و ... . همچنان که از مثالها برآمد خوشقلق و بدقلق بودن امری نسبی و اضافی است.
تجربه و عادت باعث میشود در امور خوشقلق انسان عملکرد بهتری داشته باشد اما امور بدقلق مسائلی را پدید میآورند که ممکن است تجربهها و عادتها کمتر به کار آیند.
🖋سیدمحمدباقرمیرصانع
#آسماندیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازکن در ، که گدای سحرت برگشته...🌙
بندهی ، خسته ز عصیان ، به درت برگشته
🌸
حلول ماه مبارک رمضان مبارک
🌸
#آسماندیگر
🆔️https://eitaa.com/AnotherSky
هوسِ قمارِ دیگر
#یادداشت
۱. آدمی در همه لحظههای زندگی در حال قمار کردن است؛ هر تصمیمی در زندگی ممکن است به هدف اصابت کند و ممکن است اصابت نکند. برخی روی علم، برخی روی حرفه، برخی در لذتجویی، برخی در مشقت و زحمت قمار میکنند. خاصیت قمار اتفاقی بودن است و به گفته امیرمؤمنان: الدّنیا بالاتفاق
در دنیا دنبال استحقاق نباشید. کارخانه دنیا در حال تغییر است و اعتماد به آن سادهاندیشانه؛
بهقول حافظ:
"فی الجمله اعتماد نکن بر ثبات دهر
کاین کارخانهای است که تغییر میکنند"
یکی از اشکالات مهم پیامدگرایی که بیشتر مخالفان این دیدگاه مطرح میکنند، اشکال در محاسبه سود است. به نظرم مشکل اصلی در محاسبه سود نقص معرفتی نیست، قمارخانه بودن، بالاتفاق بودن و دگرگون شدن دنیا است.
۲. خواهی نخواهی، دین و مذهب هم یکی از قمارهای بشر است. اما قماری دیگر از جنسی دیگری! قماری مبارک و مقدّس!
به زبان مولوی دینداری صحبت از قمار دیگر، کار دیگر، شکار دیگر، عدد و شمار دیگر و صحبت از آسمان و محل پرواز دیگر است.
گویی خدا هم در قرآن با دعوت مردم به ایمان به غیب (نادیدنی) و به معاد بر این قمار مبارک صحه میگذارد.
۳. برخی افعالی که خدا در دین ما را به آنها میخواند، اوج این قمار بشمار میآید. به خصوص در قانونهای شرعی که مؤمنان را به آنها ملتزم میکند و عموماً عقلگریز هستند.(در مقابل عقلستیز و عقلپذیر)
در اعمال حج تأمل کنید و به احکام روزه بنگرید و صد البته ذهنتان را از فلسفهبافیها رها کنید.
۴. #ماه_مبارک_رمضان برای من نماد این قمار است. هر سال با ورود ماه مبارک بر ما، حجم بالایی از دستورات قمارگونه وارد زندگی مسلمان میشود و تنها ایمان به غیب است که میتواند روزه و این همه احکامِ عقلگریز را به بشر خاکی تحمیل کند و نه چیز دیگر.
ما که در طول سال و در طول عمر قمارهای متعددی را کرده و باختهایم، خوش به حال آنکه هوس قمار دیگر کند؛ قمار عاشقانه و مبارک و مقدّس را!
به قول مولانا:
خنک آن قماربازی که بباخت آنچه بودش
بنماند هیچش الا #هوس_قمار_دیگر
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
#آسماندیگر
🆔️https://eitaa.com/AnotherSky
#مقاله_علمی ترویجی
مروری بر گسترش و بالندگی رویکرد اخلاق نقلی در بستر حوزه علمیّه قم
(همایش یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیّه قم)
نویسنده: سید محمدباقر میرصانع
استادیار گروه اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث
چکیده
اخلاق نقلی (مأثور) از رویکردهای اصیل در دانش اخلاق اسلامی بشمار میآید که در صد ساله اخیر در بستر حوزهی علمیه قم گسترش و بالندگی درخور توجهی داشته است. در این مقاله سعی شده گزارشی جامع از انواع تألیفات جدید در این حوزه و بالندگی این رویکرد از جهت غنای مباحث، روشمندی و تنوع زیرشاخهای ارائه شود. به اختصار میتوان بیان کرد اخلاق نقلی در بستر حوزه علمیه قم به سه زیر شاخهی «مزیّن به نقل»، «نقل محور» و «نقل بنیاد» توسعه پیدا کرده است. همچنین نویسندگان اخلاق نقلی علاوه بر پرداختن به حیطه اخلاق عملی کاربردی، در این دوره به فلسفه اخلاق مبتنی بر نقل پرداختند. همچنین آثار اخلاق نقلی تا پیش از این، شامل جمعآوری و دستهبندی احادیث بوده و در این دوره نویسندگان به بحث از روش فهم احادیث اخلاقی و نظام اخلاق اسلامی مبتنی برنقل پرداختهاند. همچنین آثار درخور توجهی در حوزه اخلاق نقلی به صورت دانشنامه، جوامع حدیثی، اخلاق وعظی و اخلاق کاربردی انتشار یافته است. مجموع این حرکتها، افقهای خرسندکنندهای را برای این رویکرد اخلاقی در سالهای آینده نشان میدهد.
مقاله را اینجا بخوانید.
#آسماندیگر
🆔️https://eitaa.com/AnotherSky
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی"
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان، الزهرا، معارف اسلامی و ادیان و مذاهب
☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی
📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
🔴
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی)
📆زمان: ماه رمضان 1402
✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
مار و پله
#بازیواخلاق
این بازی ریشهای دینی_اخلاقی دارد. معمولا صفحه این بازی ۱۰۰خانه (موقف) دارد که بازی کننده (سالک) باید برای رسیدن به خانه نهایی (سعادت) این منازل را طی کند.
البته در مسیر پلههایی هستند که راه رسیدن به سعادت را نزدیک میکنند که نماد فضایل فردی و اجتماعی و توفیقات و توجهات الهی در مسیر است.
همچنین مارها که نماد آفات سلوک به سوی سعادت هستند و برخی از آنها فرد را از عرش به فرش میبرد.
با توجه دادن کودکان به این معانی میتوانید بازی و تأمل را همراه کنید.
پ.ن: عکس مربوط به بازی مار و پله، هند، سده ۱۹، گواش بر روی پارچه
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
🆔️https://eitaa.com/AnotherSky
پیوند فقه و اخلاق در آینۀ المیزان
#یادداشت
1. «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَاتُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ یفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَاتَتَّخِذُوا آیاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیكُمْ وَ مَا أَنْزَلَ عَلَیكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ یعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوااللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ»(بقره: 231)
2. #علامه_طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی درباره رابطهی فقه و اخلاق (به تعبیر دیگر رابطه احکام رفتاری با انگیزهها و خُلقیات) بیان میکند. علامه تقیید امساک به معروف و تسریح به احسان را دارای نکاتی ظریفی میداند و معتقد است حفظ رابطه زوجیت گاه به قصد ضرر زدن و آزار رساندن به زوجه است و این امری منکر و غیرمعروف است. مانند مردی که همسرش را طلاق میدهد و تا عده میخواهد تمام شود رجوع به او میکند. بعد دوباره طلاق میدهد و این کار را تکرار میکند. قصد او از این کار اذیت و ضرر زدن به همسر است که در شرع اسلامی از آن نهی شده است. شرع به حفظ رابطه زوجیت زمانی جواز داده است که به انگیزه التیام و انس و آرامشی که خدا میان زن و مرد خواسته است باشد.(طباطبایی، 1390، ج2: 233) طلاق نیز نباید منکر و غیرمعروف باشد و براساس غضب و انتقام گیری از زوجه باشد، بلکه باید به نحو معروف با انگیزههای نیک و به صورت متعارف میان مردم باشد. البته در برخی آیات طلاق مقید به معروف و در برخی دیگر مقید به احسان شده است. هر دو قید این نکته را میرساند که طلاق نباید غیرمعروف و با انگیزه نادرست باشد اما در احسان نکتهای است که در معروف نیست. در طلاق چون ضرر بیشتری متوجه زن خواهد شد، چرا که برای مثال برخی مردان طلاق را مقید به بخشیدن مهریه یا کم کردن آن میکنند. این کار هرچند منکر نیست اما خداوند با تقیید به احسان میخواهد در این قضیه جانب زنان را گرفته و طلاق را برایشان تسهیل کند؛ چرا که احسان به مرتبه از معروف بالاتر است و در زمان طلاق باید کمک بیشتری به زنان شود.(طباطبایی، 1390، ج2: 234)
3. این تقیید امور فقهی (مربوط رفتار ظاهری) به امور اخلاقی (مربوط به نیات و انگیزهها و خصوصیات خُلقی) منجر به بحثی مهم و کلی شده است. علامه طباطبایی ذیل تبیین آیه 231 اسمِ اشاره «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ» را به معارف مذکور در دو آیه قبل برمیگرداند و این معارف را همان آمیختگی احکام فقهی با مسائل اخلاقی میداند. ایشان با عبارت «ربما استشعر» میفرمایند: «آیه استشعار به این مطلب دارد که تفرقه میان احکام فقهی و اصول اخلاقی و اکتفا به عمل به مجرد احکام فقهی و جمود بر ظواهر و پوسته دین جائز نیست؛ چرا که در این کار مصالح تشریع و غرض دین و سعادت زندگی انسانی از بین میرود.» (طباطبایی، 1390، ج2: 235)
ایشان چند سطر بعد ذیل وَلَاتَتَّخِذُوا آیاتِ اللَّهِ هُزُوًا دوباره به این بحث برمیگردد و کسی که دین را محدود به ظواهر آن کند را به سخره گیرندۀ آیات الهی میشمارد؛ چرا که خداوند شرع را برای انسان نیاورده تا بر ظاهر افعال، مانندِ گرفتن، دادن، نگه داشتن و یا جدا کردن، اکتفاء کند. بلکه مصالح عمومی را در نظر گرفته تا جامعه را اصلاح کند و سعادت زندگی انسانی را در آن تمام کند و اعمال را با اخلاق فاضله ترکیب کرده تا نفوس را در آن تربیت کند و ارواح را با آن تطهیر کند و معارف بلند دینی را در آن روشن سازد مانند توحید، ولایت و بقیه اعتقادات. کسی که اقتصار بر ظواهر احکام کند و ما بقی دین را به پشت خود پرتاب کند آیات الهی را به سخره گرفته است.(طباطبایی، 1390، ج2: 237)
4. حال بیاندیشید "یک سخنران معروف" در سحرهای ماه مبارک رمضان چرا؟ به چه علت؟ به کدام هدف؟ و به چه قیمت؟ اخلاقی بودن را در مقابل ولایتمداری و دیندار بودن عَلَم میکند و به طریقی ظریف بر کلیت اخلاق میتازد.
آن هم با سخنانی که پر از انواع مغالطه است؛ به قول یکی از دوستان: "میتوان با همین ده دقیقه سخنرانی، یک ترم انواع مغالطه در کلام را تدریس کرد"
این صحبتها را میتوانید در اینجا و چند قسمت ذیل آن ببینید و خود قضاوت کنید.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
#آسماندیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
#آوای_فطرت
#حاشیهنگاری
گیرایی برخی نواها و موسیقیها از جنسی متفاوت است. گویی به جای ارتباط با امیال آدمی با فطرت او ارتباط برقرار میکنند.
اولین آوایی که من با این خصوصیت شنیدم، صدای دلنشین #شهیدآوینی و موسیقی پسزمینه آثار #روایت_فتح بود. آن زمان لوحِ فشردهای مملو از گفتارهای شهیدآوینی در روایت فتح جمع کرده و اسم آن را صدای فطرت گذاشته بودم.
در یکی دو سال اخیر آثار زیادی با این خصوصیت شنیدم که از جمله آنها دریای آرامش ، مداد رنگی ، سلام فرمانده و همین نماهنگ روزهاولی است.👇👇👇
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
#آسماندیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از مرکز موسیقی ماوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من و بابام
#معرفی_کتاب
۱. هنرهای ما میتوانند ابزار تربیت کودک قرار بگیرند؛
برخی خوب نقاشی میکشند،
یا برخی صدای خوبی دارند،
یا برخی خطّ خوبی دارند،
یا بعضی خوب قصّه میسازند.
چه خوب است وقتی میخواهیم کودک را نصیحت کنیم از همین هنرها کمک بگیریم.
۲. تعریف قصه برای کودک از مؤثرترین روشها است. (در تعریف قصه اگر از نقشهای مثبت اخلاقی کمک بگیرید، تاثیر بیشتری دارد تا منفی)
حالا فکر کنید چند روش را با هم ترکیب کنید. یعنی با نقاشی قصّه تعریف کنیم، آن هم داستانی که نقشهای اصلی آن خود و فرزندمان باشیم.
۳. کتاب #قصّههای_منوبابام محصول همین روش تربیتی است که از پرفروشترین کتابهای کودک در جهان است. اریش اُزِر آلمانی بیست و هشت سال داشت که پسرش کریستین به دنیا آمد ولی چند سال بعد همسرش _مادر کریستین_ را از دست داد.
اریش با کشیدن نقاشی برای پسرش داستانهای اخلاقی، تربیتی و طنز تعریف میکرد که در مجموعهای سه جلدی چاپ شده است.(اریش از طریق نقاشی با حکومت هیتلر هم مبارزه میکرد)
۴. نسخه اصلی آن صرفاً نقاشی است و توضیحی ندارد اما ایرج جهانشاهی در نسخه فارسی آن داستانهایی را براساس نقاشیها به نگارش درآورده است.
۵. نقاشیهای داستانوار این کتاب باعث شده، کودکانی که قادر به خواندن نیستند هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
۶. فرزندان خود را از این کتاب خوب اخلاقی محروم نکنید.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
🆔️https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلنگری معنوی از شهید سید مرتضی آوینی 🌷
#آوای_فطرت
فیلم کپی شده از کانال یادداشتهای یک طلبه
بولیموس علمی
#یادداشت دیگران
۱. بیماری بولیموس از بیماری های شناخته شده دستگاه گوارش است در اثر این بیماری شخص شهوت و اشتهای غذا را از دست می دهد و احساس سیری می کند در حالی که بدن او بشدت نیازمند غذاست. او فکر می کند به غذا نیازی ندارد در حالی که ریز و درشت اعضای او به غذا محتاج است. فارابی در فصوص الحکم (فص ۲۴) به همین بیماری و شعب مختلف آن اشاره می کند و می گوید:أ ليس من به جوع بوليموس يعاف الطعام و يذوب بدنه جوعا؟!
فارابی در صدد شمردن بیماری های جسمی نیست اما می خواهد تذکر دهد که همین بیماری می تواند در روح و نفس انسان نیز ایجاد شود مثلاً شخص به شدت محتاج معنویت یا عشق و محبت و یا توجه و... باشد ولی آن را احساس نکند و گمان کند به هیچ کدام نیاز ندارد، ممکن است روزی متوجه آثار و تبعات این بیماری شود که درمان آن ممکن نباشد.
۲. حال این بیماری در عصر ما به نوعی دیگر خود را نشان داده است که می توان اسم آن را #بولیموس_علمی گذاشت. یعنی شخص در پژوهش ، مطالعه و تحقیقات علمی خود واقعا نیازمند مقدمات و مبادی و قواعد و قوانینی است که تاثیر بسزایی در نتیجه گیری او دارند ولی هرگز چنین احساس نیازی در وجود خود پیدا نمی کند و گمان می کند که خوب فهمیده و درست نتیجه گرفته است: «و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا»! یقینا بدون تسلط جامع بر مقدمات و قوانین لازم برای فهم دین از جمله قوانین ادبی ، رجالی ، اصولی و عقلی و.... فهم صحیح ، محکم و مستحکم دین در احکام و معارف امکان ندارد هرچند امروزه خیلی از اصحاب و ارباب رشته های تخصصی گمان بر فهم دین دارند و خود را نیازمند هیچ رشته ی دیگری نمی دانند.
نقل از کانال قیل و قال
دینداریِ احساسی
#برگزیدهها از کلام اندیشمندان
مجموعه آثار شهیدمطهری، ج4/ 819:
در آدمى حسى هست كه گاهى به خيال خود مىخواهد در برابر امور دينى زياد خضوع كند، آنوقت به صورتى خضوع مىكند كه برخلاف اجازه خود دين است يعنى چراغ عقل را دور مىاندازد و در نتيجه راه دين را هم گم مىكند. از رسول اكرم روايت شده: قَصَمَ ظَهْرى رَجُلانِ: جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ وَ عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ. يا: قَطَعَ ظَهْرى اثْنانِ: جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ وَ عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ «بحارالانوار، ج 2/ ص 106 و 111»
دو نفر پشت مرا و پشت دين مرا شكستند: نادان متعصب و زاهد، و ديگر عالم لاابالى.
در حديث است: خداوند دو حجت دارد؛ يكى حجت باطن، ديگر حجت ظاهر؛ حجت باطن عقل است و حجت ظاهر پيغمبران.
🖋شهیداستاد مرتضی مطهری
🆔️کانال آسمان دیگر
خانهبازی یا خالهبازی
#بازیواخلاق
۱. بر خلاف انگاره عامه، این بازی اختصاص به دختران ندارد. در خانهبازی هر کدام از کودکان نقشی را در خانه مانند پدر، مادر و فرزند را میپذیرد و در خالهبازی نقشی را در یک مهمانی فرضی قبول میکند. کودک در این بازی با کمک گرفتن از اسباببازیهای موجود به ایفای نقش میپردازد.
۲. کودکان در این بازی روش برخورد با اطرافیان را میشناسند. حضور بزرگسالان در این بازی از دو جهت با ارزش است:
اول: برای کودک؛
_بزرگسال میتواند کودک را با روش اخلاقی برخورد در هر نقشی آگاه کند.
_با چرخش نقشها کودک یاد میگیرد خود را جای دیگران بگذارد و تصور درستی از احساس آنها پیدا کند.
_کودک با دلیل برخی برخوردهای بزرگسالان آشنا میشود و علت برخی ممانعتها و شاید تندیها را بهتر میفهمد.
و ...
دوم: برای بزرگسال؛
_گاهی ما بزرگترها برای یادآوری احساساتِ کودکی خوب است فرزند شویم. این بازی همدلیِ ما با کودک را افزایش میدهد.
_در این بازی اعتباری بودن نقشها بیش از پیش روشن میشود.
_همه ما در مقام توصیه بهتر عمل میکنیم تا وقتی که قرار است خود اخلاقی عمل کنیم. مقام توصیه به کودکان باعث یادآوری برخی روشهای اخلاقی برای خود ما نیز هست.
_برخی اوقات روش اخلاقی را کودکان براساس فطرت خود بهتر از ما بلدند. راستگویی و صراحت آنها در این بازیها واقعاً لذت بخش و آموختنی است.
پ.ن: نگارهای قدیمی از خاله بازی کودکان، نام اثر: لذت کودکان، J. B. Basedow، ۱۷۷۴
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
🆔️کانال آسمان دیگر
خطای تخمهخور
#یادداشت
#خطاهای_عملی
۱. همچنان که ما در افکارمان دچار اشتباه میشویم و علم منطق دانشی است که روش صحیح تفکر را میآموزد، ما در رفتارهای روزمرهمان نیز دچار خطا هستیم و علم اخلاق روش صحیح عمل کردن را به ما میآموزد. همچنان که در منطق بخشی به نام مغالطات وجود دارد در اخلاق نیز بخشی مربوط مغالطاتِ عملی وجود دارد(البته تحت این عنوان مطرح نشده است) همچنان که در مغالطۀ فکری گاه افراد آگاهانه مرتکب آن میشوند و به قصد فریب از آن استفاده میکنند و گاه ناآگاهانه و ناخودگاه مرتکب میشود در مغالطات عملی نیز همینطور است. با شناخت مغالطات عملی هم جلوی خطاهای ناخودآگاه خود را میتوانید بگیرید و هم جلوی فریب عملی دیگران را. سعی میکنم در اینجا در ضمن یادداشتهایی چند وقت یکبار به یکی از این خطاها یا مغالطات عملی بپردازم. برای یافتن آنها میتوانید هشتگ #خطاهای_عملی را پیگیری کنید.
۲. یکی از خطاهای رایج ما در زندگی #خطای_تخمهخور است. برخی رفتارها در زندگی دو خصوصیت دارند؛ اول اینکه هزینه کم و لذّت ترغیب کنندهای دارند، دوم اینکه در کنار این خصوصیت مداومت بر آنها و از حد گذراندن آنها ضرر بزرگی را به دنبال دارد.
به عنوان مثال تخمه خوردن؛ هزینه کم اما لذت ترغیب کننده دارد. وقتی در جلوی فرد قرار میگیرد، خوردن اولی ترغیب کنندۀ به بعدی میشود و بعدی بعدی را و همینطور تا آخر ظرف تخمهها تمام میشود. معمول کسانی که عادت به خوردن تخمه در زمان طولانی دارند دچار چربی و اضافه وزن میشوند.
برخی عادات و علاقههای ما اگر کنترل نشوند، ما دچار خطای تخمهخور میشویم.
۳. یکی از مصادیق دینی این خطای عملی #اصرار_بر_گناه_صغیره است. آموزههای دینی با کبیره خواندن این اصرار سعی در جلوگیری از این خطا کردهاند.
شیطان از این خطا کمک گرفته و انسان را به مهلکه میبرد. خدا هم این حیله شیطان را اینگونه بیان میکند:
"يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ اى مردم، از آنچه در زمين است حلال و پاكيزه را بخوريد، و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست."(بقره:۱۶۸)
شیطان گام به گام و به صورتی نامحسوس به مهلکه میبرد. جالب این است خطابِ خدا به مردم است و نه صرفاً مؤمنان! شاید دلیلش عمومی بودن این خطا است و نه فقط مؤمنان.
۴. راهکار اخلاق به صورتهای مختلف است که اینجا سه صورت را بیان میکنم؛
اول اینکه تخمه را دور کن. یعنی عوامل بیرونی را هدایت کن بگونهای که مسیرت به تکرار عمل نیفتد. اگر هر وقت از کوچه معشوقه میگذری و سرت میشکند، خب از کوچه معشوقه گذر نکن. موقعیت را تغییر بده آنچنان که موقعیتگرایان میگویند.
دوم اینکه رفتار را تصحیح کن با توجه به مفاسدی که در این خطاست یا وظایفی که داری. حواست را از لذت ترغیب کننده پرت کن. مشغول کار دیگر شو. به گفته خدا عمل کن: "فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز"(شرح:۷)
مشغولیت به کارِ مهم ما را غافل از غیرش میکند.
سوم درونت را تغییر بده. خودنگهدار و خویشتندار باش. فضیلتِ اخلاقیِ تقوا (مواظبت از خود) را پیدا کن. این راه ریشهایترین راهحل است. در فرستهای جداگانه مفصل به این راهحل خواهم پرداخت.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
🆔️کانال آسمان دیگر