eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 مرحوم آیت اللّه توسلی تبریزی (رحمه اللّه) اهل ذکر بودند. یکی از اذکاری که به دیگران سفارش کرده و خودشان نیز به خواندن آن مقیّد بودند، لعن بر دشمنان حضرت صدّیقة طاهرة (علیها السّلام) بود. می‌فرمودند این ذکر هدیه‌ای است از ناحیه معصوم به من، و آن را یک گنج بزرگی می‌دانستند. حضرت استاد ادیبی (حفظه اللّه) 📖 عالم سالک، ص ۴۷ و ۴۸ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شور - اگه رفتی زیر بارون.mp3
12.18M
🎙اگر رفتی زیر بارون روضه بخون فقط بگو حسین اگر دیدی تو بیابون آب روان فقط بگو حسین 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🦶شناسایی خداوند، از طریق ساق پایش... 👀 بخاری در احوالات قیامت می‌نویسد، وقتی خداوند حاضر می‌شود و می‌گوید من معبود شما هستم، هیچ کس او را نمی‌شناسد و به همین دلیل غیر از پیامبران الهی، کسی با او سخن نمی‌گوید. مردم از پیامبران سئوال می‌پرسند که از کجا او را شناختید؟ (از کجا معلوم که او خدا باشد؟)، پیامبران جواب می‌دهند که از ساق پایش. در همین حالت خدا ساق پای خود را هویدا می‌کند و مردم هم رو می‌شناسند و تمام مؤمنین به سجده می‌افتند. 🔻«فَيَأْتِيهِمُ الْجَبَّارُ فَيَقُولُ: أَنَا رَبُّكُمْ، فَيَقُولُونَ: أَنْتَ رَبُّنَا، فَلَا يُكَلِّمُهُ إِلَّا الْأَنْبِيَاءُ، فَيَقُولُ: هَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ آيَةٌ تَعْرِفُونَهُ، فَيَقُولُونَ: السَّاقُ، ‌فَيَكْشِفُ ‌عَنْ ‌سَاقِهِ، فَيَسْجُدُ لَهُ كُلُّ مُؤْمِنٍ» 📜صحيح البخاري، ج9، ص130 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 ابن المغازلي، متوفّی ۴۸۳، از أبوهریرة نقل می‌کند که هر کس روز ۱۸ ذی‌الحجّة را روزه بگیرد برای او ثواب ۶۰ ماه روزه نوشته می‌شود. این روز، روز غدیر است که پیامبر دست علی (علیه السّلام) را گرفت و فرمود آیا من أولی به مومنین از خودشان نسبت به خودشان نیستم؟ (أولی بالتّصرف، سرپرستی أمور مؤمنین)، مردم گفتند بله یا رسول اللّه. بعد پیامبر فرمود پس هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست (هر کسی که من چنین جایگاهی نسبت به او دارم، علی همان جایگاه را نسبت به او دارد). 🤝بعد عمر بن خطّاب آمد و به علی (علیه السّلام) تبریک گفت که تو از امروز مولای من و مولای همه مؤمنین شدی. 🎖بعد أبوهریرة می‌گوید، در همین روز پس از این ماجرا، آیه إکمال نازل شد. 🔻«عن أبي هريرة قال: من صام يوم ثماني عشرة خلت من ذي الحجة، كتب له صيام ستين شهراً، وهو يوم غدير خم لما أخذ النبي صلى الله عليه وسلم بيد علي بن أبي طالب فقال: ((ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم؟)) قالوا: بلى يا رسول الله، قال: ((من كنت مولاه فعلي مولاه)) فقال: عمر بن الخطاب ‌بخ ‌بخ لك يا علي بن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن. فأنزل الله تعالى {اليوم أكملت لكم دينكم}» 📜مناقب علي لابن المغازلي، ص47 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👥 أبوالحسن جزري، متوفّی قرن ۶۳۰، از قول پسر خلیفه دوّم نقل می‌کند که پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) بین مسلمانان (دو به دو) برادری ایجاد کرد (عقد أخوّت خواند). علی (علیه السّلام) محضر پیامبر آمد و فرمود برای من برادری معیّن نکردی. پیامبر فرمود تو برادر من در دنیا و آخرت هستی. 🔻عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: آخَى رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَصْحَابِهِ، فَجَاءَ عَلِيٌّ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، آخَيْتَ بَيْنَ أَصْحَابِكَ وَلَمْ تُؤَاخِ بَيْنِي وَبَيْنَ أَحَدٍ. فَقَالَ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَنْتَ أَخِي في الدنيا والآخرة. 📜 أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج3، ص606 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 إبی أبی شیبة، متوفّی ۲۳۵، جریان غدیر را نقل می‌کند که در منطقه غدیر خمّ همراه پیامبر توقّف کردیم. بعد از إقامه نماز جماعت ظهر، پیامبر دست علی (علیه السّلام) را گرفته و فرمودند... 🦠 عمر بن خطّاب هم بعد از این جریان، محضر علی (علیه السّلام) آمد و به او تبریک گفت که تو از حالا مولای هر مؤمن و مؤمنه‌ای شدی. 🔻عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ عَنِ الْبَرَاءِ ، قَالَ: كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ ; قَالَ: فَنَزَلْنَا بِغَدِيرِ خُمٍّ ، قَالَ: فَنُودِيَ: الصَّلَاةُ جَامِعَةٌ ، وَكُسِحَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَحْتَ شَجَرَةٍ فَصَلَّى الظُّهْرَ فَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ فَقَالَ: «أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» ، قَالُوا: بَلَى ، قَالَ: «أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ» ، قَالُوا: بَلَى قَالَ: فَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ فَقَالَ: «اللَّهُمَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ» ، قَالَ: فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذَلِكَ فَقَالَ: هَنِيئًا لَكَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ ، ‌أَصْبَحْتَ ‌وَأَمْسَيْتَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ. 📜مصنف ابن أبي شيبة، ج6، ص372 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🧔‍♂رضاع کبیر... 🍼جواز شیردادن به مردان (رجل کبیر، مردان بزرگسال) جهت محرمیّت... 🌧این روایت از عایشه نقل شده است، به این مضمون که مردى به‌‌ نام «ابوحذیفه» همسرى به نام «سهله» و پسرخوانده‌اى به نام «سالم» داشت. وقتى آیه‌ی ۵ سوره احزاب، نازل شد که پسرخوانده معنا ندارد، ابوحذیفه به سالم گفت: «تو دیگر پسر ما نیستى»، ولى سالم روى علاقه‌اى که به این خانواده داشت، نزد آن‌ها می‌آمد و گاهى هم سهلة تنها بود، وقتى ابوحذیفه می‌فهمید، ناراحت می‌شد، زنِ ابوحذیفه خدمت پیامبر آمد و مشکل را عرض کرد، پیامبر به او فرمود: «از شیر خودت به او بده»، سهلة گفت: او بزرگ است، چگونه به او شیر دهم؟ پیامبر در جواب فرمود: «می‌دانم که او بزرگ است.» 🔻عَنْ ‌عَائِشَةَ ، قَالَتْ: «جَاءَتْ سَهْلَةُ بِنْتُ سُهَيْلٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ إِنِّي أَرَى فِي وَجْهِ أَبِي حُذَيْفَةَ مِنْ دُخُولِ سَالِمٍ (وَهُوَ حَلِيفُهُ)، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَرْضِعِيهِ. قَالَتْ: وَكَيْفَ أُرْضِعُهُ وَهُوَ رَجُلٌ كَبِيرٌ؟ فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَالَ: قَدْ عَلِمْتُ ‌أَنَّهُ ‌رَجُلٌ ‌كَبِيرٌ». 📜صحيح مسلم، ج4، ص168 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🙈دکتر موسی شاهین، در شرح صحیح مسلم به التزام عملی عایشه در این مسئله، اشاره می‌کند... 🔻«وكانت عائشة -رضي الله عنها- ‌ترى ‌أن ‌إرضاع الكبير يحرمه، وأرضعت غلاماً فعلاً، وكان يدخل عليها، وأنكر بقية أمهات المؤمنين ذلك» 🍼عایشه، اعتقاد داشت كه رضاع كبير سبب محرميت مي‌شود و خود او غلامی (كه نزديك به سن بلوغ بوده) را شير داد و آن غلام بر او وارد مي‌شد؛ اما ساير مادران مؤمنان (همسران پیامبر)، آن را قبول نداشتند. 📜فتح المنعم شرح صحيح مسلم، ج5، ص622 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣کیفیت صلوات بر پیامبر در صحیح بخاری... 🔰حَدَّثَنَا ‌قَيْسُ بْنُ حَفْصٍ ‌وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَا حَدَّثَنَا ‌عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ حَدَّثَنَا ‌أَبُو قُرَّةَ مُسْلِمُ بْنُ سَالِمٍ الْهَمْدَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي ‌عَبْدُ اللهِ بْنُ عِيسَى سَمِعَ ‌عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي لَيْلَى قَالَ لَقِيَنِي ‌كَعْبُ بْنُ عُجْرَةَ فَقَالَ: 🙋‍♂ أَلَا أُهْدِي لَكَ هَدِيَّةً سَمِعْتُهَا مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ بَلَى فَأَهْدِهَا لِي فَقَالَ سَأَلْنَا رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللهِ ‌كَيْفَ ‌الصَّلَاةُ ‌عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَإِنَّ اللهَ قَدْ عَلَّمَنَا كَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْكُمْ؟ قَالَ قُولُوا: 🔻«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.» 📜صحيح البخاري، ج4، ص146 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 اعترافات اردشیر زاهدی ❌ این واقعاً از خودشون بوده😂 ✅ وزیر امور خارجه و آخرین سفیر ایران در آمریکا در دوران پهلوی... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جهاد تبیین به سبک منوتو 🗳 اگر در انتخابات شرکت نکنیم...اگر رأی ندهیم...اگر پای صندوق رأی نرویم...چه می‌شود؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👭عایشه، این روایت را مبنا قرار داده و رضاع کبیر (بعد از ایام شیر خوارگی) را باعث محرمیّت می‌دانست، ولى باقی همسران پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر خلاف عایشه، این قضیه را موردی و مخصوص سالم می‌دانستند؛ بیهقی در کتاب سنن الکبری آورده است، عایشه با هر مردى که مى‌خواست تکلّم کند، به دختران برادرش امر می‌کرد که ۵ بار به او شیر دهند، تا به او مَحرم شود، دیگر همسران پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از این کار إبا داشتند و با این نوع رضاع، کسی را بر خود محرم نمی‌دانستند و اجازه نمی‌دادند مردی که به این شیوه مَحرم شده است، بر آنان وارد شود، مگر این‌که در خردسالی شیر خورده باشد. آن‌ها به عایشه می‌گفتند ما معتقدیم شاید این حکم، رخصتی از جانب پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای سالم بوده است. 🔻فَبِذَلِكَ كَانَتْ عَائِشَةُ ‌تَأْمُرُ ‌بَنَاتِ أَخَوَاتِهَا وَبَنَاتِ إِخْوَتِهَا أَنْ يُرْضِعْنَ مَنْ أَحَبَّتْ عَائِشَةُ أَنْ يَرَاهَا، وَيَدْخُلَ عَلَيْهَا، وَإِنْ كَانَ كَبِيرًا خَمْسَ رَضَعَاتٍ، ثُمَّ يَدْخُلَ عَلَيْهَا، وَأَبَتْ أُمُّ سَلَمَةَ وَسَائِرُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُدْخِلْنَ عَلَيْهِنَّ بِتِلْكَ الرَّضَاعَةِ أَحَدًا مِنَ النَّاسِ حَتَّى يَرْضَعَ فِي الْمَهْدِ، وَقُلْنَ لِعَائِشَةَ: وَاللهِ مَا نَدْرِي لَعَلَّهَا كَانَتْ رُخْصَةً مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِسَالِمٍ دُونَ النَّاسِ. 📜سنن أبي داود، ج2، ص181 🔻تَأْمُرُ ‌بَنَاتِ أَخِيهَا أَنْ يُرْضِعْنَ مَنْ أَحَبَّتْ عَائِشَةُ أَنْ يَرَاهَا وَيَدْخُلُ عَلَيْهَا خَمْسَ رَضَعَاتٍ. 📜السنن الكبرى _ البيهقي، ج7، ص756 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
☀️قسم به وعده‌ی شیرین «مَن یَمُت یَرَني» علیّ نمُرده و هرگز علیّ نمی‌میرد☀️ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⚖ عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز بغوی، متوفّی ۳۱۷، می‌نویسد پیامبر خطاب به علی (علیه السّلام) فرمود کسی تو را دوست ندارد مگر اینکه مؤمن باشد و کسی نسبت به تو کینه ندارد مگر اینکه منافق باشد. 🔻عن علي قال: عهد إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق. 📜معجم الصحابة للبغوي، ج4، ص364 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗿بخاری نقل می‌کند که پیامبر قبل از اینکه بر او وحی نازل شود با زید بن عمرو بن نفیل ملاقات کرد. پیامبر برای پذیرایی از او سفره‌ای پهن کرد که در آن گوشت بود. زید از خوردن آن گوشت و خوراکی که پیامبر تهیّه کرده بود پرهیز کرد. خطاب به پیامبر گفت من از گوشت‌هایی که شما برای بت‌های خودتان قربانی کرده‌اید نمی‌خورم و فقط از گوشت‌هایی استفاده می‌کنم که در هنگام ذبح نام اللّه بر آن برده شده باشد. 🔻أَخْبَرَنِي ‌سَالِمٌ : أَنَّهُ سَمِعَ ‌عَبْدَ اللهِ يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنَّهُ لَقِيَ زَيْدَ بْنَ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ بِأَسْفَلِ بَلْدَحٍ، وَذَاكَ قَبْلَ أَنْ يَنْزِلَ عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْوَحْيُ، فَقَدَّمَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُفْرَةً فِيهَا لَحْمٌ فَأَبَى أَنْ يَأْكُلَ مِنْهَا، ثُمَّ قَالَ: إِنِّي لَا آكُلُ مِمَّا تَذْبَحُونَ عَلَى أَنْصَابِكُمْ، وَلَا آكُلُ إِلَّا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ.» 📜صحيح البخاري، ج7، ص91 📎پ،ن: یعنی رسول خدا پیش از بعثت، بت‌پرست و مشرک بوده‌اند؟ یا ایشان از گوشت‌های مشرکان استفاده می‌کردند؟ تقیّد و رعایت زید بیشتر از پیامبر بوده است؟ پیامبر اهل رعایت نبودند و کسی مثل زید باید به ایشان تذکّر بدهد و رسول خدا را نهی از منکر کند؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
☠پیامبر قصد خودکشی داشت... ⛰بخاری نقل می‌کند زمانی که وحي قطع می‌شد، پیامبر می‌رفت بالای کوه و می‌خواست خودش را پایین بیاندازد. جبرئیل می‌آمد، دلداری می‌داد و ایشان را آرام می‌کرد. به خاطر قطع موقّتی وحی، پیامبر در پیامبری خود شک می‌کرد، جبرئیل می‌گفت شک نکن، شما رسول خدا هستی. این اتّفاق بارها تکرار شد...! 🔻«ثُمَّ لَمْ يَنْشَبْ وَرَقَةُ أَنْ تُوُفِّيَ، ‌وَفَتَرَ ‌الْوَحْيُ فَتْرَةً حَتَّى حَزِنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِيمَا بَلَغَنَا، حُزْنًا غَدَا مِنْهُ مِرَارًا كي يتردى من رؤوس شَوَاهِقِ الْجِبَالِ، فَكُلَّمَا أَوْفَى بِذِرْوَةِ جَبَلٍ لِكَيْ يُلْقِيَ مِنْهُ نَفْسَهُ تبدَّى لَهُ جِبْرِيلُ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ حَقًّا. فَيَسْكُنُ لِذَلِكَ جَأْشُهُ، وتقرُّ نَفْسُهُ، فَيَرْجِعُ، فَإِذَا طَالَتْ عَلَيْهِ فَتْرَةُ الْوَحْيِ غَدَا لِمِثْلِ ذَلِكَ، فَإِذَا أَوْفَى بِذِرْوَةِ جَبَلٍ تبدَّى لَهُ جِبْرِيلُ فَقَالَ له مثل ذلك» 📜صحيح البخاري، ج6، ص2562 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤥 ابن حجر العسقلاني، متوفّی ۸۵۲، در فتح الباري بشرح البخاري، می‌نویسد این بخش پایانی روایت که بر قصد خودکشی پیامبر دلالت دارد، از اضافات و جعلیات معمر (یکی از راویان سلسله سند مذکور) می‌باشد. 🔻وزاد عنه البخاري في حديثه المقترن بمعمر عن الزهري فقال وفتر الوحي فترة حتى حزن فساقه إلى آخره والذي عندي أن هذه الزيادة ‌خاصة ‌برواية معمر فقد أخرج طريق عقيل أبو نعيم في مستخرجه من طريق أبي زرعة الرازي عن يحيى بن بكير شيخ البخاري فيه في أول الكتاب بدونها وأخرجه مقرونا هنا برواية معمر وبين أن اللفظ لمعمر وكذلك صرح الإسماعيلي أن الزيادة في رواية معمر وأخرجه أحمد ومسلم والإسماعيلي وغيرهم وأبو نعيم أيضا من طريق جمع من أصحاب الليث عن الليث بدونها ثم إن القائل فيما بلغنا هو الزهري ومعنى الكلام أن في جملة ما وصل إلينا من خبر رسول الله صلى الله عليه وسلم في هذه القصة وهو من بلاغات الزهري وليس موصولا» 📜فتح الباري، لابن حجر، ج12، ص359 📎پ،ن: سند بخاری به این روایت: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عقيل، عن ابن شهاب، وحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ: حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ: قَالَ الزُهري: فَأَخْبَرَنِي عُرْوَةُ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا. (صحيح البخاري، ج6، ص2561) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💎جریان حدیث طیر در برخی منابع اهل تسنّن ذکر شده است. 🥘 أحمد بن حنبل، متوفّی ۲۴۱، در فضائل الصّحابة نقل می‌کند که یکی از بانوان أنصار دو پرنده (بریان) بین دو تکّه خمیر (پخته شده) به پیامبر هدیه داد. پیامبر فرمود خدایا محبوب‌ترین خلق نزد خودت و نزد رسولت را بفرست تا با هم این غذا را میل کنیم. در همین هنگام علی (علیه السّلام) آمد و پیامبر وقتی متوجّه شد او پشت در است، فرمود در را باز کنید. راوی می‌گوید در را باز کردم و علی (علیه السّلام) همراه پیامبر، غذاهایی اهدایی را میل کردند تا غذا تموم شد. (یعنی نفر سوّمی در این قضیه شریک پیامبر نشد) 🔻عَنْ سَفِينَةَ قَالَ: أَهْدَتِ امْرَأَةٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَيْرَيْنِ بَيْنَ رَغِيفَيْنِ، فَقَدَّمَتْ إِلَيْهِ الطَّيْرَيْنِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «اللَّهُمَّ ائْتِنِي بِأَحَبِّ خَلْقِكَ إِلَيْكَ وَإِلَى رَسُولِكَ» ، وَرَفَعَ صَوْتَهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ هَذَا؟» فَقَالَ: عَلِيٌّ، فَقَالَ: «فَافْتَحْ لَهُ» ، فَفَتَحْتُ، فَأَكَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الطَّيْرَيْنِ حَتَّى فَنِيَا. 📜فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل، ج2، ص560 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 در تاریخ‌ به دنبال چه‌ می‌گردیم؟ ثمره‌ و نتیجه‌ی بحث از شهادت وقایع صدر اسلام چیست؟ به فکر امروزمان باشیم! 🔻استاد طبّاخیان 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷«معجزه مشارکت»🇮🇷 🔸نائب المهدی امام خامنه‌ای (حفظه اللّه) 📎پ،ن: قطعاً مشارکت به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند. مشارکت علّت تامّه حلّ مشکلات نیست. أمّا یکی از کارهایی که برای پیشرفت کشور باید صورت بگیرد، مشارکت بالاست. با کاهش مشارکت قطعاً مشکلی حل نخواهد شد؛ بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود. تمام کارهای دیگر، به ضمیمه حضور و پشتیبانی جامعه می‌توانند مؤثّر باشند. ❌دشمنان منفعت طلب و قسم خورده‌ی ایران و اسلام به دنبال کاهش مشارکت هستند. آن‌ها خیر ما را نمی‌خواهند. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📖 محمّد ناصرالدّین الألبانی هم بعد از ذکر این روایت، می‌گوید محتوای آن باطل است. در ادامه به سند حدیث پرداخته و آن را صادر از کسانی می‌داند که اهل جعل و کذب و تدلیس هستند. 🔻باطل... 🔦...قلت: وهذا إسناد موضوع؛ آفته: 1️⃣ إما محمد بن عمر - وهو الواقدي -؛ فإنه متهم بالوضع. وقال الحافظ في "التقريب": "متروك مع سعة علمه". وقد تقدمت كلمات الأئمة فيه أكثر من مرة. 2️⃣ وإما إبراهيم بن محمد بن أبي موسى - وهو ابن أبي يحيى، واسمه سمعان الأسلمي مولاهم أبو إسحاق المدني -، وهو متروك أيضاً مثل الواقدي أو أشد؛ قال فيه الحافظ أيضاً: "متروك". وحكى في "التهذيب" أقوال الأئمة الطاعنين فيه، وهي تكاد تكون مجمعة على تكذيبه، ومنها قول الحربي: "رغب المحدثون عن حديثه، روى عنه الواقدي ما يشبه الوضع، ولكن الواقدي تالف"... 📝...ويحتمل أنه من تدليس الواقدي نفسه؛ فقد دلس بغير ذلك... 📜سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة، ج10، ص451 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam