eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
👳‍♂️بنا بر نقل مرحوم علّامه مجلسی، متوفّی قرن ۱۲، امام صادق (علیه السّلام) به عبد الرّحمن بن حجّاج فرمودند: با مردم مدینه بحث و گفت و گوی کلامی کن؛ من علاقه دارم در میان شیعه، افرادی مثل تو دیده شوند. 🔰و بِإِسْنَادِهِ أَيْضاً عَنْ نَصْرِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ: 🔻يا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ. 📜بحار الأنوار، ج‏70، ص 405 📎پ،ن: علّامه مجلسی این روایت را به سند متصل از رجال کشی نقل میکند. در جای دیگر همین روایت را نقل کرده است.👇🏻 كش، رجال الكشي نضر [نَصْرُ] بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ. (بحار الأنوار، ج‏2، ص 136) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💡سجستاني، متوفّي قرن ۴، ذیل آیة ۹۶ سورة مریم می‌نویسد این آیه در شأن علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) نازل شده است. ❤️ در ادامه بیان می‌کند، هیچ مسلمانی نیست که در دل او محبّت علی (علیه السّلام) نباشد. 💠 قَالَ أَبُو عمر: قَالَ ابْن عَبَّاس (رَضِي الله عَنهُ) وَ قد سُئِلَ عَن تَفْسِير قَوْله (عز وَ جل): {سَيجْعَلُ لَهُم الرَّحْمَن ودا} فَقَالَ: نزلت فِي عَليّ بن أبي طَالب [رَضِي الله عَنهُ]، لِأَنَّهُ مَا من مُسلم إِلَّا و لعلي فِي قلبه محبَّة. 📜غريب القرآن للسجستاني، ص487 و 488 📎پ،ن: طبرانی، متوفّی قرن ۴ و ابن المغازلی، متوفّی قرن ۵ هم نوشته‌اند که این آیه در شأن أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) می‌باشد. (المعجم الكبير للطبراني، ج12، ص122_مناقب علي لابن المغازلي، ص394) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📄 ابوعمرو عثمان بن عبدالرّحمن شهرزوری معروف به ابن صلاح، متوفّی قرن ۷، در مقدّمه‌ای که بر علم حدیث نگاشته است، تصریح می‌کند، تمامی روایات مسند متّصل صحیحین بلا اشکال صحیح هستند، حتّی اگر اسناد آن‌ها متّصل نباشد (این روایات در بخاری بیشتر از مسلم وجود دارد)، در صورتی که به صورت جزمی نقل شده باشند، محکوم به صحّت می‌باشند. 📝 در ادامه، بعد از بیان طبقات احادیث صحیح، می‌نویسد اگر روایتی را بخاری و مسلم هر دو با هم ذکر کرده باشند، آن روایت اتّفاقی و اجماعی است و موجب علم ضروری و قطعی خواهد شد. و بقیه طبقات حدیث صحیح هم از اعتبار کافی برخوردار هستند. 📌السَّادِسَةُ: مَا أَسْنَدَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ (رَحِمَهُمَا اللَّهُ) فِي كِتَابَيْهِمَا بِالْإِسْنَادِ الْمُتَّصِلِ فَذَلِكَ الَّذِي حَكَمَا بِصِحَّتِهِ بِلَا إِشْكَالٍ. وَ أَمَّا [الْمُعَلَّقُ وَهُوَ] الَّذِي حُذِفَ مِنْ مُبْتَدَأِ إِسْنَادِهِ وَاحِدٌ أَوْ أَكْثَرُ، وَ أَغْلَبُ مَا وَقَعَ ذَلِكَ فِي كِتَابِ الْبُخَارِيِّ، وَ هُوَ فِي كِتَابِ مُسْلِمٍ قَلِيلٌ جِدًّا، فَفِي بَعْضِهِ نَظَرٌ. وَ يَنْبَغِي أَنْ نَقُولَ: مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَ نَحْوِهِ بِلَفْظٍ فِيهِ جَزْمٌ، وَ حُكْمٌ بِهِ عَلَى مَنْ عَلَّقَهُ عَنْهُ، فَقَدْ حُكِمَ بِصِحَّتِهِ عَنْهُ» 📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص24 📌السَّابِعَةُ: وَ إِذَا انْتَهَى الْأَمْرُ فِي مَعْرِفَةِ الصَّحِيحِ إِلَى مَا خَرَّجَهُ الْأَئِمَّةُ فِي تَصَانِيفِهِمُ الْكَافِلَةِ بِبَيَانِ ذَلِكَ _كَمَا سَبَقَ ذِكْرُهُ_ فَالْحَاجَةُ مَاسَّةٌ إِلَى التَّنْبِيهِ عَلَى أَقْسَامِهِ بِاعْتِبَارِ ذَلِكَ: 1⃣ فَأَوَّلُهُمَا: صَحِيحٌ أَخْرَجَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ جَمِيعًا. 2⃣ الثَّانِي: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ الْبُخَارِيُّ، أَيْ عَنْ مُسْلِمٍ. 3⃣ الثَّالِثُ: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ مُسْلِمٌ، أَيْ عَنِ الْبُخَارِيِّ. 4⃣ الرَّابِعُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِهِمَا لَمْ يُخْرِجَاهُ. 5⃣ الْخَامِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الْبُخَارِيِّ لَمْ يُخْرِجْهُ. 6⃣ السَّادِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ لَمْ يُخْرِجْهُ. 7⃣ السَّابِعُ صَحِيحٌ عِنْدَ غَيْرِهِمَا، وَ لَيْسَ عَلَى شَرْطِ وَاحِدٍ مِنْهُمَا. 🔆 هَذِهِ أُمَّهَاتُ أَقْسَامِهِ، وَ أَعْلَاهَا الْأَوَّلُ، وَ هُوَ الَّذِي يَقُولُ فِيهِ أَهْلُ الْحَدِيثِ كَثِيرًا: "صَحِيحٌ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ". يُطْلِقُونَ ذَلِكَ وَيَعْنُونَ بِهِ اتِّفَاقَ الْبُخَارِيِّ وَمُسْلِمٍ، لَا اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ. لَكِنَّ اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ لَازِمٌ مِنْ ذَلِكَ وَ حَاصِلٌ مَعَهُ، لِاتِّفَاقِ الْأُمَّةِ عَلَى تَلَقِّي مَا اتَّفَقَا عَلَيْهِ بِالْقَبُولِ. ♨️ وَ هَذَا الْقِسْمُ جَمِيعُهُ مَقْطُوعٌ بِصِحَّتِهِ وَالْعِلْمُ الْيَقِينِيُّ النَّظَرِيُّ وَاقِعٌ بِهِ. 📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص27 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🏵 هیثمی، متوفّی قرن ۹، از قول مسلم می‌گوید، تمام روایات صحیح را در الصّحیح ذکر نکرده‌ام، بلکه تنها روایاتی که اجماع بر صحّت آن‌ها وجود دارد را در کتاب خودم آورده‌ام. 💎 در ادامه از قول او می‌نویسد، روایات صحیحی که ذکر نکرده‌ام از روایاتی که ذکر شده است بیشتر می‌باشند. ⭕️ این نقل قول، اعترافی صریح از جانب صاحبان صحیحین است مبنی بر اینکه آن‌ها تمام روایات صحیح را در صحیحین ذکر نکرده‌اند. 🔖 و رَوَئنَا عَن مُسْلمٍ أنه قال. "لَيْسَ كُلُّ شَيْءٍ عِنْدِي صَحِيحٌ وَضْعَتْهُ هُنَا _يعني في صحيحه_ وَ إِئمَا وَضعْتُ هُنا مَا أَجْمَعُوا عَلَى صِحَتِهِ". 🔖 و رَوى الحازمي و الإسْماعيلي عن البخاري قوله: "وَ مَا ‌تَرَكْتُ ‌مِنَ ‌الصِّحَاحِ أَكْثَرُ". وَ هذِهِ النّقولُ اعْتِرافٌ صَريحٌ مِنْهُمَا بِأَنَّهُمَا لَمْ يَذْكُرَا فِي كِتَابَيْهِمَا كُلَّ الصّحِيحِ. 📜موارد الظمآن إلى زوائد ابن حبان، ج۱، ص ۱۴ و ۱۵ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نترس، بگو...🎥 🔰 کربلایی امین قدیم 🔻خوش به حال اونایی که یه دقیقه بیشتر صدات می‌کنند... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📝 طبری، متوفّی قرن ۴، ذیل آیة ۷ سورة الرّعد روایتی از پیامبر نقل می‌کند که ایشان فرمودند: منذر من هستم، و بعد با اشاره به علیّ بن أبی طالب فرمودند: هادی تو هستی یاعلی و پس از من، افراد به وسیله تو هدایت می‌شوند. 🔰حدثنا أحمد بن يحيى الصوفي قال: حدثنا الحسن بن الحسين الأنصاري قال: حدثنا معاذ بن مسلم، بيّاع الهرويّ، عن عطاء بن السائب، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس قال: 🔻لما نزلت (إنما ‌أنت ‌منذر و لكل ‌قوم ‌هاد)، وضع صلى الله عليه و سلم يده على صدره، فقال: أنا المنذر؛ (و لكل ‌قوم ‌هاد)، و أومأ بيده إلى منكب عليّ، فقال: أنت الهادي يا عليّ، بك يهتدي المهتدون بَعْدي. 📜تفسير الطبري جامع البيان، ج16، ص357 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 از امام رضا (علیه السّلام) پرسیدند، که چرا مردم از أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) رویگردان و بعد شهادت پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) مایل به دیگران شدند؟ 💥حضرت رضا (علیه السّلام) پاسخ فرمودند... ❌ دین‌داری علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) برای گروه‌های مختلفی از جامعه دینی هزینه داشت. از این جهت مردم کینه او را به دل داشتند. لذا آن‌ها مایل نبودند سرپرستی و ولایت علیّ (علیه السّلام) را بپذیرند. 🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلطَّالَقَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ اَلْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ: 🔻سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) كَيْفَ مَالَ اَلنَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)؟ 💠 فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ، لِأَنَّهُ قَدْ كَانَ قَتَلَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَجْدَادِهِمْ وَ إِخْوَانِهِمْ وَ أَعْمَامِهِمْ وَ أَخْوَالِهِمْ وَ أَقْرِبَائِهِمُ اَلْمُحَادِّينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً، فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي اَلْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ، فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى سِوَاهُ. 📜عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۸۱ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5931314879037181795.mp3
11.88M
روضه حضرت رباب (س) و حضرت علی اصغر 🎙کربلایی علی کرمی 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5933764663958311937.mp3
6.79M
🎙کربلایی علی کرمی 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📌باتوجّه به نکاتی که از منابع عاّمه در مورد جایگاه صحیحین ذکر کردیم، سراغ روایات این دو کتاب می‌رویم. 😳 روایتی است در صحیح بخاری، دالّ بر لباس داشتن یا کمربند داشتن خداوند. 🙋‍♂ این روایت در مقام بیان جایگاه ارحام ذکر شده است. 🔰حَدَّثَنَا ‌خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ، حَدَّثَنَا ‌سُلَيْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنِي ‌مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي مُزَرِّدٍ، عَنْ ‌سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ ‌أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) قَالَ: 🥀«خَلَقَ اللهُ الْخَلْقَ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْهُ ‌قَامَتِ ‌الرَّحِمُ، فَأَخَذَتْ ‌بِحَقْوِ الرَّحْمَنِ، فَقَالَ لَهُ: مَهْ، قَالَتْ: هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ الْقَطِيعَةِ، قَالَ: أَلَا تَرْضَيْنَ أَنْ أَصِلَ مَنْ وَصَلَكِ، وَأَقْطَعَ مَنْ قَطَعَكِ، قَالَتْ: بَلَى يَا رَبِّ، قَالَ: فَذَاكِ». قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: اقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ: {فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ} 📜صحيح البخاري، ج6، ص134 📎پ،ن: الحقو به معنی إزار یا جای بستن آن. إزار به لنگ (پوشش از ناف تا زانو) یا پوشش سراسری بدن گفته می شود. به معنی پارچه‌ای که با آن کمر را می‌بندند هم آمده است. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💥اگر یلدا یک مراسم دینی، مذهبی و اسلامی بود...! 1⃣ تا یک ماه قبل و یک ماه بعد، آمار بالا رفتن ابتلا به ویروس سرماخوردگی و کرونا و... با تصویر پیش زمینه انار و هندوانه منتشر می‌شد!😷 2⃣ رسانه‌ها از مضرات خوردن انار و هندوانه به خاطر سردی زیاد و اثرات آن‌ها بر تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گفتند!🍉 3⃣ ۴۶۹۳۵ مورد مسمومیت، ایست قلبی، سکته مغزی، زخم معده و... به سبب مصرف بیش از حد هندوانه و آجیل گزارش می‌شد!🍭 4⃣ خاطره‌ی: «من خودم یه مادربزرگ داشتم که تو شب یلدا بخاطر ترافیک ماشین‌ها به بیمارستان نرسید و مُرد.» به لیست خاطره‌های آتئیست‌ها اضافه می‌شد!⚰ 5⃣ استوری می‌گذاشتند: «پول آجیل و هندونه و انار رو بدید فقراء»💸 6⃣ برامون از میزان آب زیادی که برای حاصل شدن یک هندوانه نیاز هست می‌گفتند، همراه با جمله‌ی: "آب هست، ولی کم است"!💧 7⃣ استوری می‌گذاشتند: «حاجی هندوانه خورد و ثواب کرد، در حالی که کارگری در همسایگی او گرسنه خوابید!».📿 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔖 ابن خالویه الاصبهانی، متوفّی قرن ۷، ذیل آیه مذکور، تصریح به همین نکته می‌کند که مُنذِر، پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله)، هادی، علیّ (علیه السّلام) است. 🔻وَ قَدْ روى عنْ ابْنُ مُحَيْصِن مثل ذَلِكَ. فأمَّا قولُه: {‌إِنَّمَا ‌أَنتَ ‌مُنذِرٌ وَلِكُلِّ ‌قَوْمٍ ‌هَادٍ} المُنذر: النَّبيّ (عَلَيْهِ السَّلام)، و الهادي، عليٌّ (رَضِيَ اللهُ عَنْهُ). 📜إعراب القراءات السبع وعللها، ص489 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 مرحوم کشی، متوفّی قرن ۴، برای معرّفی حمزة بن الطّیّار و پسرش (و در برخی نسخه‌ها پدرش)، روایاتی را نقل می‌کند دالّ بر اینکه آن‌ها اهل بحث و مناظره و مخاصمه برای دفاع از أهلبیت (علیهم السّلام) بودند و امامان شیعه از اقداماتشان رضایت داشتند. 🔰حَمْدَوَيْهِ وَ إِبْرَاهِيمُ، قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ، قَالَ: 🔻قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) مَا فَعَلَ ابْنُ الطَّيَّارِ؟ قَالَ، قُلْتُ: مَاتَ، قَالَ: رَحِمَهُ اللَّهُ وَ لَقَّاهُ نَضْرَةً وَ سُرُوراً فَقَدْ، كَانَ شَدِيدَ الْخُصُومَةِ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ. 🔰حَمْدَوَيْهِ وَ إِبْرَاهِيمُ، قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنْ يُونُسَ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) فَقَالَ: 🔻مَا فَعَلَ ابْنُ الطَّيَّارِ؟ فَقُلْتُ: تُوُفِّيَ، فَقَالَ: رَحِمَهُ اللَّهُ أَدْخَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ الرَّحْمَةَ وَ نَضَّرَهُ، فَإِنَّهُ كَانَ يُخَاصِمُ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ. 📜رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص 349 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥀لحظاتی از بازگشت قافله أباعبداللّه (علیه السّلام) به مدینه، به نقل مرحوم مجلسی در بحارالأنوار: 🕯سیّد السّاجدین (علیه السّلام) وارد مدینه نشدند و بیرون از شهر خیمه زدند. به بشیر فرمودند وارد مدینه شو و مردم را فرابخوان و اعلام کن که حسین بن علیّ (علیه السّلام) کشته شده است. 🗣 بشیر صاحب رسانه است. مردم را جمع می‌کند. به مردم جهت می‌دهد. جمعیّت با حالت حزن و اندوه و نوحه و ضجّه و لطمه به استقبال بازماندگان کربلاء در خارج از شهر می‌روند... 🔻قَالَ بَشِيرُ بْنُ حَذْلَمٍ فَلَمَّا قَرُبْنَا مِنْهَا، نَزَلَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) فَحَطَّ رَحْلَهُ وَ ضَرَبَ فُسْطَاطَهُ وَ أَنْزَلَ نِسَاءَهُ وَ قَالَ: يَا بَشِيرُ رَحِمَ اَللَّهُ أَبَاكَ لَقَدْ كَانَ شَاعِراً فَهَلْ تَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ مِنْهُ؟ قُلْتُ: بَلَى يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي لَشَاعِرٌ، قَالَ: فَادْخُلِ اَلْمَدِينَةَ وَ اِنْعَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ؛ ❤️‍🔥 قَالَ بَشِيرٌ فَرَكِبْتُ فَرَسِي وَ رَكَضْتُ حَتَّى دَخَلْتُ اَلْمَدِينَةَ فَلَمَّا بَلَغْتُ مَسْجِدَ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَفَعْتُ صَوْتِي بِالْبُكَاءِ وَ أَنْشَأْتُ أَقُولُ: يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ بِهَا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ فَأَدْمُعِي مِدْرَارُ اَلْجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلاَءَ مُضَرَّجٌ وَ اَلرَّأْسُ مِنْهُ عَلَى اَلْقَنَاةِ يُدَارُ قَالَ ثُمَّ قُلْتُ: هَذَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ مَعَ عَمَّاتِهِ وَ أَخَوَاتِهِ قَدْ حَلُّوا بِسَاحَتِكُمْ وَ نَزَلُوا بِفِنَائِكُمْ وَ أَنَا رَسُولُهُ إِلَيْكُمْ أُعَرِّفُكُمْ مَكَانَهُ؛ 🖤 فَمَا بَقِيَتْ فِي اَلْمَدِينَةِ مُخَدَّرَةٌ وَ لاَ مُحَجَّبَةٌ إِلاَّ بَرَزْنَ مِنْ خُدُورِهِنَّ مَكْشُوفَةً شُعُورُهُنَّ مُخَمَّشَةً وُجُوهُهُنَّ ضَارِبَاتٍ خُدُودَهُنَّ يَدْعُونَ بِالْوَيْلِ وَ اَلثُّبُورِ، فَلَمْ أَرَ بَاكِياً أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ وَ لاَ يَوْماً أَمَرَّ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ مِنْهُ... 📜بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۱۴۶ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🏴به مناسبت وفات حضرت أمّ‌البنین (سلام اللّه علیها): 🗣 قال صاحب رياض الأحزان ص۶۰: 🔖 و أقامت أمّ‌البنين زوجة أميرالمؤمنين العزاء على الحسين (عليه السّلام)، و اجتمع عندها نساء بني هاشم يندبن الحسين و أهل بيته. و بكت أمّ سلمة، و قالت: فعلوها ملأ اللّه قبورهم نارا. 🗣و قال المامقاني في تنقيح المقال: 📝و يستفاد من قوة إيمانها أن بشرا كلما نعى إليها أحدا من أولادها الأربعة قالت (ما معناه): أخبرني عن الحسين. فلما نعى إليها الحسين، قالت: قد قطعت أنياط قلبي، أولادي كلهم فداء لأبي عبد اللّه الحسين (عليه السّلام) و من تحت الخضراء...الحديث. 🗣و قال أبو الحسن الأخفش في شرح الكامل: 📌و قد كانت تخرج الى البقيع كل يوم ترثيه، تحمل ولده [العباس‏] عبيد اللّه، فيجتمع لسماع رثائها أهل المدينة و فيهم مروان بن الحكم فيكون لشجى الندبة. 📜شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏3، ص 186 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
گفتم امّ‌البنین دلم پا شد گره‌هایی که داشتم وا شد مادر آب را صدا زدم و خشکسالم شبیه دریا شد سوره‌ی حمد نذر او کردیم گم‌شده داشتیم و پیدا شد با ادب بود و روی دامانش تا گل نازدانه‌ای جا شد به مدینه نگفت مادر شد گفت مولای شهر بابا شد با کنیزی خانواده‌ی عشق در دو عالَم عزیز زهرا شد خادمی کرد تا که عباسش از ازل تا همیشه آقا شد همه‌ی بچّه‌هاش عیسایند گرچه عباس او مسیحا شد آنقدر خرج گریه شد، افتاد آنقدر خرج گریه شد، تا شد تا قیامت به احترام حسین ذکر لب‌هاش واحسینا شد گفت: گفتند روز عاشورا در غروبی که خیمه غوغا شد بین تقسیم آبروی حرم مشک بی‌آب، سهم سقّا شد کاش دست عمود نخلستان سدّ راهش نمی‌شد اما شد گفت: گفتند بعد از آنی که علی اکبر ارباً اربا شد قد سقّا شبیه قاسم شد قد قاسم شبیه سقّا شد گفت: گفتند بر سر نیزه سر عبّاس من تماشا شد بسته بودند اگر، نمی‌افتاد بسته بودند اگر به نی جا شد خوب شد همره حسین نرفت در مسیری که سر به نی‌ها شد خوب شد مجلس شراب نرفت در همان جا که جشن برپا شد «علی اکبر لطیفیان» 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 ثعلبی، متوفّی قرن ۵، ابن عساکر، متوفّی قرن ۶، به همین مطالب تصریح کرده‌اند. 🖍فأنت الهادي يا علي، بك يهتدي المهتدون من بعدي. 📜تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن، ج5، ص272 🖍رسول الله (صلى الله عليه وسلم) المنذر والهادي علي» 📜تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص359 و 360 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👤در ادامه بحث به روایاتی در صحیح مسلم و صحیح بخاری ناظر به پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) اشاره می‌کنیم. ⚠️قبل از ذکر روایات، خوب است به فتوای اهل تسنّن در مورد توجّه کنیم. ⛔️ اگر کسی کلامی بگوید یا عبارتی به کار ببرد که متضمّن و مشتمل بر باشد، گوینده به سبب آن قول، کافر می‌شود. 💠 والفتوى رقم، 57445: «و بينا أن من قال مثل هذه العبارة يريد ‌انتقاص ‌النّبي صلى الله عليه وسلم يكفر بها» 🏷 فتاوى الشبكة الإسلامية، ج1، ص3736، بترقيم الشاملة آليا. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📝 جلال الدّين السيوطي، متوفّي قرن ۱۰، از بزرگان عامّه نقل می‌کند که معتقد بودند حضرت فاطمه و برادرش ابراهیم (سلام اللّه علیهما)، با اتّفاق افضل از تمام خلفاء هستند. 🔻وذكر الإمام علم الدين العراقي: «أن ‌فاطمة وأخاها إبراهيم ‌أفضل من ‌الخلفاء الأربعة باتفاق» 📜أنموذج اللبيب في خصائص الحبيب، ص241 📎پ،ن: البته به فرموده أهلبیت (علیهم السّلام)، هیچ کسی شأنیت مقایسه شدن با حضرات معصومین را ندارد. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥سمنوپزون 🕌 مسجد امام حسن عسکری (علیه السّلام) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🕯هیئت ریحانة الرّسول قم🕯 🔰سخنرانی و قرائت زیارت آل‌یس: شیخ غلامعلي بدرلو ⏳زمان: جمعه، ۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ 🌐مکان: قم، ۴۵ متری کارگر، کوچه ۱۶، فرعی راست، حسینیه هیئت. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 مقاتل بن سليمان، متوفّي قرن ۲، در کتاب تفسیری خویش، ذیل آیة ۱۲ سورة المجادلة، می‌نویسد هیچ یک از أغنیاء به این آیة عمل نکرد، مگر علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام). فقط او بود که برای مجالست و هم‌سخن شدن با پیامبر صدقه داد و هزینه کرد. 🔰«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ» يعني النبي صلى الله عليه وسلم ‌«فَقَدِّمُوا ‌بَيْنَ ‌يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً» يعنى الصدقة «خَيْرٌ لَكُمْ» من إمساكه «وَأَطْهَرُ» لذنوبكم، نزلت في الأغنياء «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا» الصدقة على الفقراء «فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» لمن لا يجد الصدقة؛ 🔻وذلك أن الأغنياء كانوا يكثرون مناجاة النبي _صلى الله عليه وسلم_ ويغلبون الفقراء على مجالس النبي _صلى الله عليه وسلم_، وكان النبي _صلى الله عليه وسلم_ يكره طول مجالستهم وكثرة نجواهم، فلما أمرهم بالصدقة عند المناجاة انتهوا عند ذلك، وقدرت الفقراء على كلام النبي _صلى الله عليه وسلم_ ومجالسته ولم يقدم أحد من أهل الميسرة بصدقة غير علي بن أبي طالب _رضي الله عنه_ قدم دينارا، وكلم النبي _صلى الله عليه وسلم_ عشر كلمات فلم يلبثوا إلا يسيرا حتى أنزل الله تعالى «أَأَشْفَقْتُمْ يقول أشق عليكم أَنْ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقاتٍ» يعني أهل الميسرة ولو فعلتم لكان خيرا لكم، «فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ» يقول وتجاوز الله عنكم «فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ» لمواقيتها «وَآتُوا الزَّكاةَ» لحينها «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ» فنسخت الزكاة الصدقة التي كانت عند المناجاة «وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ». 📜تفسير مقاتل بن سليمان، ج4، ص263 📎پ،ن: البته کتب اهل تسنّن بعضا در بیان فضیلت نگاری، لگدپرانی هم می‌کنند. مثل همین متن. فضیلت به گونه‌ای ذکر میشود که از جهاتی، منقصتی را هم اثبات بکند. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam